Sitat fra: Roman på mandag 11. august 2014, klokken 13:11
Er på utkikk etter informasjon og erfaringer fra dere som har hat bilen på oppgradering. Er det noen opplagte endringer dere ser eller opplever. Noe ny funksjonalitet som er blitt låst opp? Eventuelt noe som har blitt verre etter oppgraderingen.
Sitat fra: Aberg88 på onsdag 13. august 2014, klokken 12:06
Vil Connected Drive Store være åpnet for alle eller bare for dem med 6AK integrert?
Sitat fra: snakkis på fredag 15. august 2014, klokken 09:59
Er det noen grunn til å oppgradere for oss som ikke har AC-problemer?
Har forstått det slik at de jobber med en oppdatering til oppdateringen fordi de ikke hadde fått alt på stell likevell.
Sitat fra: Aberg88 på fredag 15. august 2014, klokken 10:05Dette er ikke nytt. Slik har det vært hele tiden.
Har lagt merke til at etter jeg har rygget så henger Ryggesensor "guiden/bildet" en stund etter jeg har begynt å kjøre i drive. Noen andre som opplever dette?
Sitat fra: Olemann på fredag 15. august 2014, klokken 10:06
Lurer på det samme, men har kommet til at siden alt virker så fikser jeg ikke på noe.... med mindre det ligger ny, spennende funksjonalitet i oppdateringene, noen som vet noe om det?
Mvh OleSitat fra: snakkis på fredag 15. august 2014, klokken 09:59
Er det noen grunn til å oppgradere for oss som ikke har AC-problemer?
Har forstått det slik at de jobber med en oppdatering til oppdateringen fordi de ikke hadde fått alt på stell likevell.
Sitat fra: Thomas81 på fredag 15. august 2014, klokken 18:07De har en ganske stor backlogg med biler som har hatt større eller mindre problemer, og vil jo selvfølgelig ta de først. Er det ikke noe problem, så er ikke oppgraderingen så viktig.
Litt dumt at det ikke blir innkalt til upgrade, jeg kjører lite og har service om 2 år, så da må man følge med selv.
Sitat fra: ganton på tirsdag 19. august 2014, klokken 09:10Tror ikke du trenger å bekymre deg om det. Jeg fikk min bil utlevert i begynnelsen av August og jeg har siste oppdatering.
Kan man se bilens software versjonsnummer noe sted? Jeg får bilen om ikke alt for lenge og vil gjerne forvisse meg ved selvsyn at SW er siste versjon.
Sitat fra: Jorgensen på mandag 25. august 2014, klokken 09:28Det tror jeg ikke har sammenheng med SW-oppdateringen.
Etter software-oppdatering så får jeg nå hurtigladet bilen I Sandvika :). Det er en Fortun stasjon med GARO-ladere, og disse har jeg ikke klart å lade på tidligere, da lading har blitt avbrutt pga kommunikasjonsproblemer.
Sitat fra: snakkis på mandag 25. august 2014, klokken 10:52Sitat fra: Jorgensen på mandag 25. august 2014, klokken 09:28Det tror jeg ikke har sammenheng med SW-oppdateringen.
Etter software-oppdatering så får jeg nå hurtigladet bilen I Sandvika :). Det er en Fortun stasjon med GARO-ladere, og disse har jeg ikke klart å lade på tidligere, da lading har blitt avbrutt pga kommunikasjonsproblemer.
Denne laderen hadde jeg problemer med i en lengre periode i sommer.
Men nå i slutten av juli og august så har den stort sett fungert.
Sitat fra: snakkis på mandag 25. august 2014, klokken 10:52Sitat fra: Jorgensen på mandag 25. august 2014, klokken 09:28Det tror jeg ikke har sammenheng med SW-oppdateringen.
Etter software-oppdatering så får jeg nå hurtigladet bilen I Sandvika :). Det er en Fortun stasjon med GARO-ladere, og disse har jeg ikke klart å lade på tidligere, da lading har blitt avbrutt pga kommunikasjonsproblemer.
Denne laderen hadde jeg problemer med i en lengre periode i sommer.
Men nå i slutten av juli og august så har den stort sett fungert.
Sitat fra: Aberg88 på fredag 15. august 2014, klokken 10:05Slik er det vel, det kan jo hende du skal til å rygge igjen, derfor henger bildet en stund til du har passert en fart. Du kan jo eventuelt trykke på P knappen om det iriterer deg.
Har lagt merke til at etter jeg har rygget så henger Ryggesensor "guiden/bildet" en stund etter jeg har begynt å kjøre i drive. Noen andre som opplever dette?
Sitat fra: Yttertorjen på fredag 29. august 2014, klokken 19:12Gratulerer! (men du må klare deg uten talestyring, enten/eller.., litt merkelig egentlig at ikke du kan kombinere norsk språk på menyene og engelske talekommandoer)
Fikk bilen min i dag. Fantastisk. Veldig tilfreds med at norsk er språket i bilen. Selger var litt forbauset, det var første bilen han hadde sett med norsk menyspråk. Han mente dette skyldtes oppdateringen som på min bil skjedde på fabrikken, de som ble oppdatert hos forhandleren hadde ikke norsk. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves !!
Sitat fra: Yttertorjen på fredag 29. august 2014, klokken 19:12
Fikk bilen min i dag. Fantastisk. Veldig tilfreds med at norsk er språket i bilen. Selger var litt forbauset, det var første bilen han hadde sett med norsk menyspråk. Han mente dette skyldtes oppdateringen som på min bil skjedde på fabrikken, de som ble oppdatert hos forhandleren hadde ikke norsk. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves !!
Sitat fra: LMOR på fredag 29. august 2014, klokken 20:55
Jeg kan bekrefte at du får norsk språk, alle fra ca august.
Det går ikke å oppgradere for oss andre.
Du mister talekommandoene.
Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på fredag 29. august 2014, klokken 22:50
Sikkert greit med norsk meny men ærlig talt spiller det noen rolle?
Sitat fra: Palleraa på tirsdag 02. september 2014, klokken 09:54Du har nesten 100% sikkert ikke den nyeste versjonen. Det enkleste er vel å sjekke med forhandler om de oppgraderte etter mottak. Ny versjon var ikke klar til 26.06.
Jeg fik min leveret den 19. august men den er produceret den 26. juni ifølge VIN. Tvivler på at min forhandler har opdateret noget som helst. Nogen der kan forklare om man kan se SW version noget sted, eller om jeg på anden måde kan se om jeg kører den nyeste software?
Sitat fra: LMOR på fredag 29. august 2014, klokken 20:55Det er vell dårligt? at en ikke kan oppdatere språket?
Jeg kan bekrefte at du får norsk språk, alle fra ca august.
Det går ikke å oppgradere for oss andre.
Du mister talekommandoene.
Sitat fra: Aberg88 på onsdag 03. september 2014, klokken 09:17Norsk språk har ikke noe med denne oppdateringen å gjøre,
Min ble produsert 09.Juni og overlevert 8 August. Jeg har norsk språk i min og Grafikken min er som folk beskriver etter den nye oppdateringen. Dette var vel den siste oppdateringen som ble gitt ut og må da ha blitt utført av forhandler?
Sitat fra: Rabiat22 på onsdag 03. september 2014, klokken 07:06Siden bilen måtte inn i dag likevel, så testet de ut om det var mulig å oppgradere til norsk. Det var ikke en del av den "normal" oppdateringen som jeg fikk sist.Sitat fra: LMOR på fredag 29. august 2014, klokken 20:55Det er vell dårligt? at en ikke kan oppdatere språket?
Jeg kan bekrefte at du får norsk språk, alle fra ca august.
Det går ikke å oppgradere for oss andre.
Du mister talekommandoene.
Det er ....... skuffende.
Sitat fra: Klykken på torsdag 04. september 2014, klokken 17:29Rekker ikke å bli så skitten mellom hver gang ;)
Det at de faktisk vasker bilen for deg er nesten bekymringsfullt! ;D Da må den jo være gjennomsyret skitten?
Sitat fra: LMOR på torsdag 04. september 2014, klokken 16:31Har i mulighed for at se om det er muligt at vælge dansk sprog i den nye version?Sitat fra: Rabiat22 på onsdag 03. september 2014, klokken 07:06Siden bilen måtte inn i dag likevel, så testet de ut om det var mulig å oppgradere til norsk. Det var ikke en del av den "normal" oppdateringen som jeg fikk sist.Sitat fra: LMOR på fredag 29. august 2014, klokken 20:55Det er vell dårligt? at en ikke kan oppdatere språket?
Jeg kan bekrefte at du får norsk språk, alle fra ca august.
Det går ikke å oppgradere for oss andre.
Du mister talekommandoene.
Det er ....... skuffende.
Nå er språket norsk!
Sannsynligvis går det i hvert fall på de bilene som har svensk språkpakke.
En av fordelene med å være inne på verksted ofte, er at jeg slipper å vaske bilen selv ;D
Sitat fra: Palleraa på fredag 05. september 2014, klokken 10:45Sitat fra: LMOR på torsdag 04. september 2014, klokken 16:31Har i mulighed for at se om det er muligt at vælge dansk sprog i den nye version?Sitat fra: Rabiat22 på onsdag 03. september 2014, klokken 07:06Siden bilen måtte inn i dag likevel, så testet de ut om det var mulig å oppgradere til norsk. Det var ikke en del av den "normal" oppdateringen som jeg fikk sist.Sitat fra: LMOR på fredag 29. august 2014, klokken 20:55Det er vell dårligt? at en ikke kan oppdatere språket?
Jeg kan bekrefte at du får norsk språk, alle fra ca august.
Det går ikke å oppgradere for oss andre.
Du mister talekommandoene.
Det er ....... skuffende.
Nå er språket norsk!
Sannsynligvis går det i hvert fall på de bilene som har svensk språkpakke.
En av fordelene med å være inne på verksted ofte, er at jeg slipper å vaske bilen selv ;D
Sitat fra: LMOR på torsdag 04. september 2014, klokken 16:31Sitat fra: Rabiat22 på onsdag 03. september 2014, klokken 07:06Siden bilen måtte inn i dag likevel, så testet de ut om det var mulig å oppgradere til norsk. Det var ikke en del av den "normal" oppdateringen som jeg fikk sist.Sitat fra: LMOR på fredag 29. august 2014, klokken 20:55Det er vell dårligt? at en ikke kan oppdatere språket?
Jeg kan bekrefte at du får norsk språk, alle fra ca august.
Det går ikke å oppgradere for oss andre.
Du mister talekommandoene.
Det er ....... skuffende.
Nå er språket norsk!
Sannsynligvis går det i hvert fall på de bilene som har svensk språkpakke.
En av fordelene med å være inne på verksted ofte, er at jeg slipper å vaske bilen selv ;D
Sitat fra: Olemann på torsdag 11. september 2014, klokken 08:50
Oppgraderte i går, og erfarte det følgende:
- Etterslep på rygge-sensor i displayet ble vesentlig lenger, skjønner ikke hvilken fordel dette skulle være.....
- Fikk inn ladestasjoner, det hadde jeg ikke før
- Regenerering virker som er blitt mykere og mindre kraftig, lettere å kjøre mykt, men må bremse for å få igang regen med samme trøkk. Mulig dette er innbilt, men opplever det konsistent, så tror det er en justering gjort der.
- Språk skiftet fra engelsk til svensk, kan diskuteres om det er noen oppgradering......
Ser av tidligere innlegg at dette er drøftet, kan jeg nå be BMW om å endre fra svensk til norsk? Bilen er levert i slutten av mai.
Mvh Ole
Sitat fra: Aberg88 på torsdag 11. september 2014, klokken 09:06Sitat fra: Olemann på torsdag 11. september 2014, klokken 08:50
Oppgraderte i går, og erfarte det følgende:
- Etterslep på rygge-sensor i displayet ble vesentlig lenger, skjønner ikke hvilken fordel dette skulle være.....
- Fikk inn ladestasjoner, det hadde jeg ikke før
- Regenerering virker som er blitt mykere og mindre kraftig, lettere å kjøre mykt, men må bremse for å få igang regen med samme trøkk. Mulig dette er innbilt, men opplever det konsistent, så tror det er en justering gjort der.
- Språk skiftet fra engelsk til svensk, kan diskuteres om det er noen oppgradering......
Ser av tidligere innlegg at dette er drøftet, kan jeg nå be BMW om å endre fra svensk til norsk? Bilen er levert i slutten av mai.
Mvh Ole
Du bytter selv språket i menyen under Instillinger/Settings så språk og blar ned til norsk ;)
Sitat fra: Klykken på fredag 12. september 2014, klokken 09:23Det er ikke en del av standard oppgraderingen, men de testet det ut på min bil, og fikk lagt inn en annen oppdatering som fikk frem norsk.
Biler levert i slutten av juli/starten av august har fått norsk som språkvalg, mener jeg. Hvorfor biler levert før ikke har fått det på siste oppdatering er dog merkelig.
Sitat fra: LMOR på fredag 12. september 2014, klokken 12:37Sitat fra: Klykken på fredag 12. september 2014, klokken 09:23Det er ikke en del av standard oppgraderingen, men de testet det ut på min bil, og fikk lagt inn en annen oppdatering som fikk frem norsk.
Biler levert i slutten av juli/starten av august har fått norsk som språkvalg, mener jeg. Hvorfor biler levert før ikke har fått det på siste oppdatering er dog merkelig.
Sitat fra: Rabiat22 på fredag 12. september 2014, klokken 16:18Vi bruker jo samme forhandler, så det bør gå greit å be om det. F.eks neste gang du må inn for noe annet?Sitat fra: LMOR på fredag 12. september 2014, klokken 12:37Er det noe man må bestille? tenker da sammen med nytt kart? eller kan eg bare stikke innom tror du?Sitat fra: Klykken på fredag 12. september 2014, klokken 09:23Det er ikke en del av standard oppgraderingen, men de testet det ut på min bil, og fikk lagt inn en annen oppdatering som fikk frem norsk.
Biler levert i slutten av juli/starten av august har fått norsk som språkvalg, mener jeg. Hvorfor biler levert før ikke har fått det på siste oppdatering er dog merkelig.
Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:02
Golf har også mye lenger rekkevidde og vesentlig billigere.
Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 09:41
e-Golf er tyngre og mindre energieffektiv på mange områder, så det er urealistisk at den kan kjøre mye lengre. Forskjellen er at BMW ikke går ut med den teoretiske rekkevidden på 19mil.
Ellers står det mye om radar vs kamera basert ACC i andre tråder her. Kamera har noen fordeler, bl.a bruker den mindre strøm, som igjen slår ut på rekkevidde.
Hvis du leser brukermanualen så står ulempene klart forklart, så jeg tviler på at det kan være noe grunnlag for å heve kjøpet.
Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47Hei Karbon,
En på jobben lånte en Golf og vi har samme strekning til og fra jobb. Vi kjørte sammen en tur etter jobb for å se forskjellen. Resultate ble knusende nederlag for meg, BMW= 130km mens Golf=180km. Begge kjørte Comfort med varme og radio, langkjøring ca.85km/t for det meste bortsett fra noen 60 soner.
Nå i dag får jeg 110km når utetemp er på 6grader.
Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47Sammenlignet dere forbruk? GOM lyver alltid.
En på jobben lånte en Golf og vi har samme strekning til og fra jobb. Vi kjørte sammen en tur etter jobb for å se forskjellen. Resultate ble knusende nederlag for meg, BMW= 130km mens Golf=180km. Begge kjørte Comfort med varme og radio, langkjøring ca.85km/t for det meste bortsett fra noen 60 soner.
Nå i dag får jeg 110km når utetemp er på 6grader.
Sitat fra: bromm på lørdag 13. september 2014, klokken 12:26Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47Hei Karbon,
En på jobben lånte en Golf og vi har samme strekning til og fra jobb. Vi kjørte sammen en tur etter jobb for å se forskjellen. Resultate ble knusende nederlag for meg, BMW= 130km mens Golf=180km. Begge kjørte Comfort med varme og radio, langkjøring ca.85km/t for det meste bortsett fra noen 60 soner.
Nå i dag får jeg 110km når utetemp er på 6grader.
Du holder vel ikke på med å sammenligne hva som står på rest-rekkevidde på målerne (det har i såfall INGENTING med FAKTISK rekkevidde og gjøre)...
Når det gjelder dine tildels utbasunerte problemer med ACC så er det viktig å få med seg at dette systemet er selvkalibrerende - det vil si at du trenger minst 1500-2000 km før du kan forvente at det begynner å bli noenlunde stabilt. Det er også viktig at du gir systemet tilbakemelding på at det kutter ut på feil tidspunkt, og dette gjøres ved å trykke RES så fort som mulig (maks 5 sek.) etter at det har tatt uriktig utkobling. Vi som har kjørt noen tusen km har sett helt tydelig at ACC blir mer stabilt over tid, så du kan bare glede deg ;)
Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 18:34
Den målingen er nærmest sensasjon, og du burde selge testen til et bilblad. Det å ikke få mer ut av bilen enn 130km på langtur er godt gjordt.
Det tilsvarer 145Wh/km, som høres ut som bykjøring. Jeg har 134 typisk i gjennomsnitt på bykjøring, og mange korte turer med kald bil.
Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 19:04Det høres riktig ut, det som ikke høres riktig ut er at kollegaen lett får 180km ut at eGolf under samme forhold og samme innstilling som du bare får ut 130.Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 18:34Skal jeg få mer km må jeg holde farta ned mot 70km/t og ikke bruke klima (eco pro+). Prøvde dette en dag det var 23grader ute og kjørte 150km og det var 12 km igjen på bilen da jeg parkerte. Fikk til og med Mail om at jeg måtte sette bilen på lading :-) .
Den målingen er nærmest sensasjon, og du burde selge testen til et bilblad. Det å ikke få mer ut av bilen enn 130km på langtur er godt gjordt.
Det tilsvarer 145Wh/km, som høres ut som bykjøring. Jeg har 134 typisk i gjennomsnitt på bykjøring, og mange korte turer med kald bil.
Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 19:06
ACCen i i3 er som vårt øye. Det kommer aldri til å takle å kjøre mot sollys. Jeg har gjentatte ganger trodd det begynner å fungere bedre, med sjeldne avbrudd, og så kommer en ettermiddag i motlys, og jeg får samme problemer som du beskriver. Radar har andre problem, så vi trenger en fusjon, men det trekker for mye strøm og koster for mye.
Det kommer om noen år når batterien bir "større" med samme vekt.
Sitat fra: LMOR på søndag 14. september 2014, klokken 07:39
Det er spart på alle områder der det kan spares strøm, så dette ville vært en "tung" bruker av støm. En fusion sak vil kanskje brukt 100+watt, men en "normal" radar bruker en god del mer enn det, siden er er diskusjoner i USA om å begrense strålen til maks 100watt.
Sitat fra: bromm på søndag 14. september 2014, klokken 12:58Tror vi har samme, jeg har kun hatt problemer i sol rett imot etter kalibrering, og nå altså i tykk tåke. Da er det også samme utfordring at du må konsentrere deg om å holde deg på veien.
Kjenner meg ikke igjen i de problembeskrivelsene dere har har av ACC i det hele tatt. Hos meg fungerer systemet så godt som 98,5% perfekt (kjører i områdene i og rundt Trondheim). For meg kan det se ut som det rett og slett er en feil på Karbons kamera. Det er kun i "sol rett i mot" at jeg har problemer - men da er lyset så jævli sterkt at man ikke kan stole på slike system uansett, fordi man må også følge med på hva andre bilførere gjør, samt konsentrere seg for og faktisk holde bilen i kjørefeltet...
Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 09:27
It's the BMW which went furthest on a full charge, in the test. Light weight helped the BMW stretch its 22 kWh battery pack for a 105-mile range.
The 24.2 kWh Golf followed with 102.5 miles, and the 24 kWh Leaf struggled on 90 miles, despite Nissan claiming the longest range in official testing--in Europe, it's rated at 123 miles, compared to the 118-mile BMW and Volkswagen.
Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 17:30Sitat fra: LMOR på lørdag 13. september 2014, klokken 09:27
It's the BMW which went furthest on a full charge, in the test. Light weight helped the BMW stretch its 22 kWh battery pack for a 105-mile range.
The 24.2 kWh Golf followed with 102.5 miles, and the 24 kWh Leaf struggled on 90 miles, despite Nissan claiming the longest range in official testing--in Europe, it's rated at 123 miles, compared to the 118-mile BMW and Volkswagen.
Hvor har du funnet ut at BMW har 22kw, I3 har nemlig 18,8 kw. Noe som gjør rekkevidde dårligere på langkjøring da forbruket er ganske likt mellom bilene.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. september 2014, klokken 17:45
18,8kWh er utnyttbar kapasitet, batteriet er større.
e-Golf har 24.2kWh total kapasitet, utnyttbar kapasitet er mindre (21-22kWh et sted tror jeg).
Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 20:45Ser ikke ut som du vil fortsette med å diskutere rekkevidde på i3 vs eGolf, Karbon... Har du rett og slett slengt ut noen tall (130 og 180) i luften ??? Dette er fysikk, og de tallene er mildt sagt oppsiktsvekkende. Hvorfor ? Jo fordi vi vet at den med større batteri også er 300 kg tyngre. Like tung som Leaf, faktisk - og selv med nesten like stort batteri som Golfen, så har den ikke sjans mot i3 i det virkelige liv...
Ja, ja så var det denne sw.oppdateringen.
Parkeringssensorer slår seg på etter jeg er ferdig med å parkere, mot at det begynte å pipe rett etter fronten passerte portåpningen på garasjen tidligere.
Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler på skjermene deres?
Sitat fra: Karbon på lørdag 13. september 2014, klokken 09:47
Begge kjørte Comfort med varme og radio,
Sitat fra: bromm på søndag 14. september 2014, klokken 22:02Sitat fra: Karbon på søndag 14. september 2014, klokken 20:45Ser ikke ut som du vil fortsette med å diskutere rekkevidde på i3 vs eGolf, Karbon... Har du rett og slett slengt ut noen tall (130 og 180) i luften ??? Dette er fysikk, og de tallene er mildt sagt oppsiktsvekkende. Hvorfor ? Jo fordi vi vet at den med større batteri også er 300 kg tyngre. Like tung som Leaf, faktisk - og selv med nesten like stort batteri som Golfen, så har den ikke sjans mot i3 i det virkelige liv...
Ja, ja så var det denne sw.oppdateringen.
Parkeringssensorer slår seg på etter jeg er ferdig med å parkere, mot at det begynte å pipe rett etter fronten passerte portåpningen på garasjen tidligere.
Så lurer jeg på om alle har fått sorte biler på skjermene deres?
Om P-sensorene virker bedre eller dårligere etter sw-oppgradering har vel også fint lite med om de slår ut "på vei gjennom portåpningen "din"". Hadde det vært meg så hadde jeg sett på det som en forbedring, da jeg ikke ønsker at det piper på vei gjennom slike porter ... ;)
Og den svarte bilen....? Hva er det du snakker om, egentlig ? Du kan vel sikkert forklare hvor den dukker opp (hvilket display), og hvor/når...
Sitat fra: marskar på fredag 26. september 2014, klokken 09:51
Fikk oppgradert min bil i går. Er visst aksjon i BMW systemet på en del av bilene. For forbedret kjøreopplevelse :)
Må bare si at jeg aldri før har sett 18 tallet på rekkevidde når jeg har startet med fullt batteri (var i Eco Pro +). Fikk ikke norsk språk..
Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 27. september 2014, klokken 08:15
Vill forvente Norskt språk neste gang eg er inne med bilen!
Er litt skuffet over at det ikke går automatikk i det :(
Sitat fra: ganton på tirsdag 30. september 2014, klokken 09:45
SW versjoner
Ser at noen her sakset nyheter om software som er sluppet til i3 på facebook, uten at jeg fant ikke noe. Finnes det noen sikker kilde for å se hva som slippes når?
Det var også snakk om en oktober-release lenger opp i denne tråden, hvor hører man om dette, fra i-service verkstedene?
Skulle gjerne sett listen over nye releaser og sett om det er noe som er rettet som er verdt å oppgradere for.
Sitat fra: marskar på fredag 26. september 2014, klokken 09:51
Fikk oppgradert min bil i går. Er visst aksjon i BMW systemet på en del av bilene. For forbedret kjøreopplevelse :)
Må bare si at jeg aldri før har sett 18 tallet på rekkevidde når jeg har startet med fullt batteri (var i Eco Pro +). Fikk ikke norsk språk..
Sitat fra: LMOR på torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:23
Nå har jeg vært ute for å teste. Jeg mener den regenererer like mye (eller bare ubetydelig mindre totalt), men i stedet for å gi et rykk med en gang, så er bilen en forlengelse av kropp og hjerne :-), slik som BMW skal være, og gir en mykere overgang, avhengig av hvilken hastighet du kjører. Kjører du sakte så stopper den raskt, kjører du fort så tar det litt lengre tid før full effekt oppnås.
Før var det slik at jeg måte slippe gassen gradvis inn mot en rundkjøring, men nå kan jeg slippe opp uten at jeg lager problemer for bilen bak. Men så vidt jeg kan se, regenererer den like mye som jeg gjorde før uten å få et ubehagelig rykk i bilen. (Altså stopper på samme strekning som før)
Så jeg stemmer for å beholde det slik det er. Jeg vil ikke ha for mange innstillinger, og forstår ikke hvorfor noen vil ha "mindre" regenerering. Det er bare å holde foten på gassen eller bruk ACC/CC.
Hvis jeg tar feil, og det er mulig å få mer regenerering uten at det betyr å få tilbake ubehagelige rykk i starten, så stemmer jeg for det.
Sitat fra: BOStrand på torsdag 16. oktober 2014, klokken 12:54Hvilken versjon av sw førte til ny regen?
Har nå fått oppgradert SW for "forbedret kjøreopplevelse".
Mye svakere regen. Må bruke brems mer nå. For meg vil dette resultere i kortere rekkevidde.
Har ikke funnet andre forskjeller. Det ble ikke gjort noe med viskerne.
Sitat fra: LMOR på mandag 15. september 2014, klokken 14:26Da er EPA testen klar. Som forventet er i3 mer effektiv, og dermed kan vi slå fast at eGolf ikke kan kjøre 40% lengre enn i3 under samme forhold. Forskjellen er 2,5%... Og med mest bykjøring og mye opp/ned, så vil i3 kjøre lengst.
Foreslår vi venter på eGolf vs i3 til EPA testen er klar. Den betyr mye for salget i USA, så jeg tviler på at VW vil godta at denne ikke blir riktig satt.
Før det blir det bare synsing utover den testen jeg refererte til der i3 kjørte lengre enn eGolf. Det er et stort sprang fra det, til at eGolf kjører 40% lengre på 30% større batteri.
| bilmerke........... | rekkevidde by(km)... | rekkevidde landevei(km)... | kombinert(km)... | kwt pr. 10 km |
| Kia Soul | 166 | 128 | 149 | 2,0 |
| Nissan Leaf | 147 | 118 | 134 | 1,85 |
| BMW i3 | 142 | 115 | 130 | 1,69 |
| Mercedes B | 142 | 138 | 139 | 2,51 |
| Fiat 500E | 147 | 130 | 139 | 1,81 |
| VW e-golf | 142 | 122 | 133 | 1,82 |
Sitat fra: Finnøy på torsdag 23. oktober 2014, klokken 14:08Dette er ikke tall fra produsentene, men målte tall. Disse tallene er påkrevd for å kunne selge en bil i USA, og står klistret på alle bilene. Tror vi kan stole på at disse stemmer.
Husk at produsentene kan bli saksøkt i USA dersom oppgitt forbruk/rekkevidde ikke er mulig å oppnå. Dermed er de også litt mer konservative med tallene.
Dette i motsetning NEDC (eller NEFZ på tysk) til i Europa der noen skryter på seg lang kjørelengde som det er omtrent umulig å oppnå.
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. oktober 2014, klokken 14:12http://www.torquenews.com/2250/how-epa-determines-electric-vehicle-s-range-not-simple-it-sounds
Dette er ikke tall fra produsentene, men målte tall. Disse tallene er påkrevd for å kunne selge en bil i USA, og står klistret på alle bilene. Tror vi kan stole på at disse stemmer.
Sitat fra: LMOR på fredag 24. oktober 2014, klokken 20:48Hvorda da?
Med iOS8 får jeg endelig inn SMSer!
Sitat fra: Vind på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:04Jeg gjorde ingenting utover å oppgradere til 8.1. Men har 6 pluss (tror ikke det er nødvendig).Sitat fra: LMOR på fredag 24. oktober 2014, klokken 20:48Hvorda da?
Med iOS8 får jeg endelig inn SMSer!
Sitat fra: BOStrand på mandag 20. oktober 2014, klokken 10:01
3. Kan vinterdekk også gjøre en forskjell? Jeg fikk montert disse samtidig med SW oppdateringen.
Sitat fra: BOStrand på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:56Henger ikke disse sammen tror du? Grunnen til lag'en, er at bilen sørger for at du ikke spinner, men jo bedre veigrep, jo mer responsiv?Sitat fra: BOStrand på mandag 20. oktober 2014, klokken 10:01
3. Kan vinterdekk også gjøre en forskjell? Jeg fikk montert disse samtidig med SW oppdateringen.
Etter å ha kjørt noen mil har regen endret karakter og blitt mer lik som før. Flere har tidligere skrevet at nye vinterdekk er glatte. Dette har antakeligvis resultert i at traction control har grepet inn. Nå slipper regen stort sett bare i krappe svinger. En annen observasjon er at "80-talls turbo-lag'en" ( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11323.0.html ) er nesten borte. Dette gjør at bilen er mye mer responsiv når en tråkker "gassen" i bånn. Dekkbudsjettet må nok økes, men bilen er blitt enda morsommere å kjøre :-)
Sitat fra: LMOR på mandag 03. november 2014, klokken 13:04Litt _for_ avansert virker det som :o
Algoritmene er nok litt mer avanserte enn vi tror?