Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: bestorp på torsdag 07. august 2014, klokken 17:46
Hvor hissig er denne B-driven kombinert med Eco mode kjøring? Bruker dere B-Drive idet hele tatt? hvor er bra er den osv? :)
Bestorp
Jeg opplever ikke at B, kombinert med Eco, er hissigere enn B uten Eco. Pendler med B, uten Eco. Gir ekstra brems og hjelper fartsholderen å holde valgt fart i nedover-bakker, uten å strupe akselerasjon.
jeg kjører stort sett alltid i vanlig eco D, men før et lyskryss eller et sted jeg vet jeg må sakke farten ned så slenger jeg den i eco B for bedre regenerering. Når jeg da begynner og bevege meg igjen så girer jeg tilbake i D eco.
Sitat fra: Belloq på torsdag 07. august 2014, klokken 20:15
jeg kjører stort sett alltid i vanlig eco D, men før et lyskryss eller et sted jeg vet jeg må sakke farten ned så slenger jeg den i eco B for bedre regenerering. Når jeg da begynner og bevege meg igjen så girer jeg tilbake i D eco.
Lett trykk på bremsepedalen gjør jo samme nytten. Men heldigvis ingenting som slites når man "girer" på en elbil :)
Jeg har i senere tid funnet ut at jeg liker best å kjøre i B uten Eco, god regenerering og kjører like billig som i Eco, må bare være følsom på gassen. I Eco blir det for lang vandring på gasspedalen syns jeg, kunne godt vært en mellomting som valg syns jeg.
Har funnet ut at eco og cruise controll ikke utgjør noe nytte. Mesteparten av besparelsen med eco er slappere aks/mindre effekt men når man bruker cruise så er det ecu som holder farten og den overstyrer alt slik at farten er like konstant som uten eco.
Sitat fra: smaug01 på fredag 08. august 2014, klokken 14:38
Har funnet ut at eco og cruise controll ikke utgjør noe nytte. Mesteparten av besparelsen med eco er slappere aks/mindre effekt men når man bruker cruise så er det ecu som holder farten og den overstyrer alt slik at farten er like konstant som uten eco.
Jeg tolker kanskje svaret ditt feil, men for ordens skyld: Fartsholderen bremser ikke når bilen overstiger innstilt fart, for eksempel i nedoverbakke, men Eco og "B" kan begrense utilsiktet fartsøkning. På min daglige jobbrute holder "B" nok igjen til at farten ikke blir for høy i nedover-partier med fartsholderen på.
Ja men b mode gjør dette uavhengig av ECO mode.
Er best uten Eco når jeg bruker cc , spesielt i B-modus fordi det da er lettere om jeg velger å ikke gå rett i regenerering når jeg slår av cc. Da er det vare så vidt jeg trenger berøre gassen litt så får jeg ikke den brå overgangen om jeg ikke har tenkt å regenerere noe særlig. Med Eco på så må jeg jo trø gassen halvveis eller mer for å oppnå det samme, altså vanskeligere å beregne en fin overgang.
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 12. august 2014, klokken 15:08
Er best uten Eco når jeg bruker cc , spesielt i B-modus fordi det da er lettere om jeg velger å ikke gå rett i regenerering når jeg slår av cc. Da er det vare så vidt jeg trenger berøre gassen litt så får jeg ikke den brå overgangen om jeg ikke har tenkt å regenerere noe særlig. Med Eco på så må jeg jo trø gassen halvveis eller mer for å oppnå det samme, altså vanskeligere å beregne en fin overgang.
Slik kjører jeg også :)
Hva er B modus får jeg spørre ?
Sitat fra: Lykkelinn på onsdag 13. august 2014, klokken 17:14
Hva er B modus får jeg spørre ?
Da regenererer bilen mer, altså bremser mer når du slipper gassen. Når bilen settes i D gjør man det samme en gang til og da er den i B, setter altså bilen i gir to ganger.
Dette har nok ikke du i din 2012 modell.
Akkurat , lærte jeg noe nytt også :) Ja får finne oldis formuen jeg :p