Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Tekniske spørsmål => Avansert: Konvertering til elektrisk => Emne startet av: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 12:33

Tittel: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayomandag 29. desember 2008, klokken 12:33
Etter at vi var og så på Espens konverterte og godkjente pickup tror jeg så seriøst på at det er mulig å få godkjent en konvertert (ombygd til elektromotor) bil i Norge at jeg har gitt prosjektet et navn.

Jeg har planer om å konvertere en gammel Mini (1961-82). Pickup er førstevalget fordi den er lettest i vekt (603 kg egenvekt), andrevalget er Minivan (605 kg). Begge disse er 2-setere og det er enkelt å montere batteriet omtrent midt mellom for- og bak-aksel for ideelt tyngdepunkt. Hvis det ikke dukker opp et egnet prosjekt/karosseri innen rimelig tid må jeg også se etter Countryman/Traveller. Det er 4-seters stasjonsvognutgaver med sidevinduer og samme akselavstand, men veier nesten 10% mer; 660 kg. Jeg ser også et ekstra problem med å få de godkjent som 2-setere da baksetet må fjernes og batteriet monteres der.

Drivverk fra en 2001 Th!nk har jeg alt skaffet. Søknad er sendt Vegvesenet ved Risløkka kontrollstasjon, avdeling for om- og opp-bygging.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Kenmandag 29. desember 2008, klokken 14:35
Lykke til El Rayo.
Morris Traveller er sabla fint også men se nøye på treverk bak. Ask er veldig sterk men ikke så motstandsdyktig mot råte. Det er mulig å reparere selv men er en vesentlig del av konstruksjonen. Rear hjuls trekk på denne. Finnes som pickup også.
Morris 1000.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: hensmandag 29. desember 2008, klokken 23:24
Mini'en har en sabla tung støpejernsmotor og gearkasse.
Når det tas ut og erstattes med noe som veier 100 kg mindre, tror jeg jeg ville se litt på å plassere noen blokker over motoren.

Uansett, dette vil veie mindre enn Think, og ha mindre frontareal.
Effektivt gearingsforhold med 10" hjul vil bli noe større, slik at topphastighet vil bli ca 75km/t.
Her er det duket for å åpne inverteren (elektronisk)og øke maks turtall.
eventuelt litt øket spenning- 20-21 blokker?

Spennende!
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotirsdag 30. desember 2008, klokken 17:40
Takker for innspill, Hens, du har jo erfaring på dette med konvertering.
Sitat fra: hens på mandag 29. desember 2008, klokken 23:24
Mini'en har en sabla tung støpejernsmotor og gearkasse.
Når det tas ut og erstattes med noe som veier 100 kg mindre, tror jeg jeg ville se litt på å plassere noen blokker over motoren.
At støpejernsmotor/gear/diff-enheten er tung kan jeg skrive under på, akkurat hvor mye vekt som spares her er jeg ikke sikker på enda. Th!nk motor og inverter er ikke tyngre enn at jeg klarer å løfte det og legge det baki Th!nk.

Å plassere noen batterier under panseret er sikkert en god ide, noe jeg ikke hadde tenkt på enda. Det bør være god plass; den høye originalmotoren står oppå gearkassa mens Th!nk drivverket er lavbygd ved siden av hverandre. Kupeen på pickup opptar mer enn halve akselavstanden så med batteri bare på planet ville den nok blitt noe baktung, en stor ulempe med forhjulsdrift.

Sitat fra: hens på mandag 29. desember 2008, klokken 23:24
Effektivt gearingsforhold med 10" hjul vil bli noe større, slik at topphastighet vil bli ca 75km/t.
Her er det duket for å åpne inverteren (elektronisk)og øke maks turtall.
eventuelt litt øket spenning- 20-21 blokker?
Redusert topphastighet har jeg tenkt på, 100 km/t ville vært ønskelig. Har en gammel laptop på gang, men trenger SiADIS programmet. Euromatic (Rav4EV) kan muligens skaffe et standard  kretskort til inverteren som ikke er sperret med kode.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotorsdag 01. januar 2009, klokken 23:49
Laptop anskaffet: IBM ThinkPad 390 type 2626 - Pentium II, ser ut som om den har 48 Mb ram og en hardisk på 2 Gb. Takk til Tore Jemtegaard som tok vare på en fullstendig OK laptop som noen ville kaste, formatterte hard disk'en og installerte Windows 98.

Har egentlig alltid ønsket meg ThinkPad (står i stil til navnet på bilen) :)

Laptop trenger jeg for å programmere Siemens Simotion inverteren til å passe til Mini'ens mindre hjul og forandre maks-grensen på batterispenning.

City Stromer Simovert inverter har 222 parametere, antar det er noe tilsvarende på Simotion. Her gjelder det å ikke gå seg bort! Må aller først lagre innstilte data og ta backup.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayofredag 02. januar 2009, klokken 20:50
SiADiS (Siemens Automotive Diagnostic System) program er mottatt og installert på ThinkPad'en, men er adskillig mer komplisert å få igang enn et windows program da det er dos-basert.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Kenfredag 02. januar 2009, klokken 23:59
Lykke til El Rayo. Jeg få håpe at du klarer å omprogrammere motor kontroller. Jeg var selv lovet en kopi av SiADiS men den kom aldri. Jeg har ikke den nødvendige kompetanse heller. Mange før har ønsket tilgang til parametre som til nå har vært låst.
En jeg kjenner til skulle bruke Think til undervisning i mekketronikk, men møtet veggen når han prøvde å be om hjelp fra Think AS.

Andre biler kan lettere endre på, Reva f.eks.

Her er noen dokumenter fra Siemens som kan være til nytte.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Griffellørdag 03. januar 2009, klokken 00:58
Sitat fra: Ken på fredag 02. januar 2009, klokken 23:59

Her er noen dokumenter fra Siemens som kan være til nytte.

Det står i det vedlagte Siemens dokumentet:

"The power inverters described in this manual are the product of Automobiltechnik Division of Siemens Corporation, Germany"

Det er vel en mulighet for at denne divisjonen ble med da Siemens solgte sin automotive divisjon til Continental. Dermed er det ikke utenklig at produktene har endret navn. (Si er vanlig forstavelse på en del Siemens produkter)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Elmolørdag 03. januar 2009, klokken 13:15
Kanskje litt vel dumt spørsmål El Rayo, men ... har du Googlet "SiADiS" ?

Det kom opp iallefall en link som virket veldig relevant:
http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/siadis/index.html (http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/siadis/index.html)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: henslørdag 03. januar 2009, klokken 15:13
Dette programmet ser ut til å være for en 96 volt Citystromer.
Det samme programmet for Think har kanskje Øyvind Lunde.

Jeg har en gammel laptop (Toshiba satellit pro 410 cdt) med defekt skjerm, med endel Thinkprogrammer.
Skal se hva jeg finner i den.
(Hvis noen har en tilsvarende som er utdatert med hel skjerm.....!)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayolørdag 03. januar 2009, klokken 19:45
Sitat fra: Elmo på lørdag 03. januar 2009, klokken 13:15
har du Googlet "SiADiS" ?
Har vært gjennom linkene på de 3 første sidene som kommer opp  :P

Sitat fra: Elmo på lørdag 03. januar 2009, klokken 13:15
Det kom opp iallefall en link som virket veldig relevant:
http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/siadis/index.html (http://www.elektroauto.ba/EA/HAPCEVP/golf3/siadis/index.html)
Dette er sannsynligvis samme programmet som jeg har. Så at siden var oppdatert i desember, så jeg har sendt email til Rudolf, men ikke fått svar enda.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: henslørdag 03. januar 2009, klokken 22:27
Hadde nok bare et lite actia program for bms, det var dos og fransk.
er ikke familiær med noen av delene. 
Dessuten er den gamle laptop'en uten usb utgang , og leser bare 3,5"disketter.

Men hvis noen er interessert...

Øyvind, hvor er du!
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayolørdag 03. januar 2009, klokken 22:43
Sitat fra: hens på lørdag 03. januar 2009, klokken 22:27
Hadde nok bare et lite actia program for bms, det var dos og fransk.
er ikke familiær med noen av delene. 

Dessuten er den gamle laptop'en uten usb utgang , og leser bare 3,5"disketter.
Vi skulle vel klare fransken ved hjelp av babelfish.

Får ikke brukt USB mot Th!nk likevel, laptop'en har hankontakt med 9 pinner i to rader.

Edit: Det korrekte navnet på kontakten er DB-9 han. Altså trenger jeg en kabel med DB-9 hun til ThinkPad laptop og J1962 til Th!nk.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: crasøndag 04. januar 2009, klokken 12:55
USB til RS232-overgang:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5859~r.77233494 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5859~r.77233494)

drøyt 30kr, inlk frakt :)  Har en slik selv, i fall tuneren skulle trenge å sparkes i gang skikkelig; da må jeg laste opp ny firmware med nullmodem-kabel.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: ravnsøndag 04. januar 2009, klokken 18:35
Vær obs på at slike usb->rs232 adaptere kan skape trøbbel, særlig med de billigste.
Slitt mye med det i forbindelse med Reva, prøvde flere uten hell. De fra Komplett.no fungerte derimot utmerket. Se om dere finner noen som er "165500 UART kompatible", de er bankers.
Tittel: Diagnose-kontakt
Skrevet av: El rayotorsdag 15. januar 2009, klokken 04:09
Det korrekte navnet på diagnosekontakten som Think bruker er 16-pin (2x8) J1962 connector iflg wikipedia.

Det ser ut til at Simotion inverteren bruker ISO 9141 protokoll. Fant noe om ISO 9141 på siden til Card Labs: http://www.cardlabs.com/CardLabs_obd2.htm (http://www.cardlabs.com/CardLabs_obd2.htm) Rull en side nedover.

Her ligger beskrivelse på en interface man kan lage selv: http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/ (http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/)
Tittel: Batteriovervåking
Skrevet av: El rayotirsdag 27. januar 2009, klokken 23:52
Kom over dette voltmeteret med LED indikatorer, én rad for hver blokk.
http://www.youtube.com/watch?v=cHlq1J5dbb4 (http://www.youtube.com/watch?v=cHlq1J5dbb4)

Tror jeg skal kunne lage et slikt - eller rettere sagt 10 - for fjerdeparten av det PakTrakr koster. Denne versjonen er for 6 volt blokker, men kan lett modifiseres for 12 volt. Man kan kun lese av øyeblikksspenningen på hver blokk og må huske selv hvilken som er dårligst. Den logger ikke noe.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Baltoronsdag 28. januar 2009, klokken 11:58
Dette er helt genialt, jeg har faktisk lett etter en slik løsning. Har funnet led-volt meter m søyle, men bare for 1 batteri, og altfor dyre.
Det er mye lettere å se på og oppfatte søyler enn tall eller visere som vrir seg rundt i en sirkel.
Dette blir omtrent som en meterbro på en lydmikser. ;D
Jeg innstallerer nå kabler i min Think fra batteriene til en boks i bagasjerommet, dette skal kunne brukes til all slags overvåking eller individuelt batterivedlikehold. Et slikt instrument kan kobles til på mindre enn 5 minutter.
Forslag: la søylene være fylt nederst, da ser en bedre at noe minker. (mer persepsjonsmessig riktig)Også fint med en bedre oppløsning ved hvilespenningen slik at en kan ha nytte av det også ved lading og parkering.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Kenonsdag 28. januar 2009, klokken 16:11
Jeg holder på å monterer Paktrakr nå og har vurdert å legge inn ekstra 1,5mm ledninger til hver blokk. Har du flere opplysninger til hvordan du har gjort det? Takk
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Baltoronsdag 28. januar 2009, klokken 20:25
Har skaffet alt tilveie, men har ikke koblet det til batteriene enda. Venter på garasjeplass, tipper dette blir en av de første dagene.
Tanken er at en multikabel skal trekkes fra batteriet og bakover inn i hulrommet under bagasjegulvet. Etter en liten sløyfe skal den gjennom plasten og inn i enden av rommet hvor varseltrekanten ligger. Her skal boksen ligge til vanlig, med en kabelsløyfe som er lang nok til at den kan løftes fram til passasjersetet hvis man vil prøve ut mens bilen kjører.
Dette må gjøres trygt. Ved batteriene skal hver av de 20 tilkoblingene sikres med flatsikringer (10A). Dette i tilfelle kabelen blir gnagd av. De tynne lederne over blokkene bør beskyttes med strømpe og stripses fast slik at de ikke kommer i knip. Jordingslederen tenkte jeg å feste i batterikassa. I boksen har jeg satt inn sikringsbokser og mindre flatsikringer (5A), det er bedre at disse går hvis man tilfeldighvis kommer borti med noe. Ut fra sikringsboksene kan en sette på løse vinklede kabelsko hvis en vil være ekstra forsiktig.

Kabelen i hulrommet under bilen kan sikres med fleksibelt plastrør, og vanntett gjennomføring der den går gjennom karrosseriet, men dette er et beskyttet område. Multikabel og boks er godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
En slik boks kan brukes til å koble til Paktrakr, da behøver en ikke ha den permanent. En kan også koble til et vanlig multimeter hvis man er bekymret for et batteri, eller en USB spenningslogger. Planen min er å kjøre kapasitetstest eller lade enkeltbatterier med for eksempel en E-station lader jeg har.

Hvis noen har gode råd eller innspill er jeg takknemlig. :)
(dette ligner på det jeg tidligere foreslo for Buddy eiere som vil ha balanserere inne i bilen.)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotorsdag 29. januar 2009, klokken 00:40
Sitat fra: Ken på onsdag 28. januar 2009, klokken 16:11
Har du flere opplysninger til hvordan du har gjort det?
Jeg har ikke laget det enda, men James May har. http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor
Man trenger 1 stk til hver blokk. Del 2 ligger her: http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor-part-2
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotorsdag 29. januar 2009, klokken 00:44
Sitat fra: Baltor på onsdag 28. januar 2009, klokken 20:25
godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
Har du delenummeret på kabelen, Baltor?
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Baltortorsdag 29. januar 2009, klokken 10:16
Sitat fra: El rayo på torsdag 29. januar 2009, klokken 00:44
Sitat fra: Baltor på onsdag 28. januar 2009, klokken 20:25
godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
Har du delenummeret på kabelen, Baltor?
Delenummer 55-729-79. Jeg husket litt feil, boksen er godkjent for 400v, kabelen for 300v
All dimensions are designed
for the nominal voltage
class: U0/U: 300/500 V.

The high test voltage of
4000 V provides high
insulation safety.


De har også en 25 leder pluss jord med 25x 1,5mm2, men jeg tenkte den ville bli litt unødig kraftig. :-\
https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
Boksen har delenummer 50-645-89, man bør også ha monteringsplate.

Dette kan gjøres mye enklere, for eksempel en lang rekke med sukkerbiter i en isolert boks

Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Kentorsdag 29. januar 2009, klokken 12:09
Sukkerbiter er riktig nivå for meg!
Remoten til den siste batterirekke er defekt og jeg må nok legge kabler til blokkene så at jeg kan ettermontere en god remote senere. Kan ikke ha bilen oppe på bukkene i evighet og reklamasjon tar tid. Jeg er ikke en som synes det er så gøy å senke batteripakker mer enn absolut nødvendig.
En annen bil venter en blokk bytte siden jeg endelig klart å rydde i garasjen min! Kjøpt tre store finerplater med not og fjær som ligger direkt på betong gulvet. Det er mye mer behagelig og isolerer meg litt fra jordet!
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotorsdag 29. januar 2009, klokken 21:28
Sitat fra: Baltor på torsdag 29. januar 2009, klokken 10:16
Sitat fra: El rayo på torsdag 29. januar 2009, klokken 00:44
Sitat fra: Baltor på onsdag 28. januar 2009, klokken 20:25
godkjent for 400v (styringskabel fra Elfa).
Har du delenummeret på kabelen, Baltor?
Delenummer 55-729-79.
Takk, det ledet meg rett på riktig side i katalogen. Men jeg valgte en annen kabel; trenger ikke flere enn 11 ledere til 10 blokker, tror jeg. Kanskje en ekstra til blokkene under panseret for ikke å måle tapet i den lange forbindelseskabelen. James May spesifiserer 2 ledere til hver blokk, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det blir smør på flesk. Får se hvordan det arter seg i praksis. Bestilte hos Elfa, kabelen er faktisk den dyreste delen! Spanderte fargekodete ledninger, jeg, da. Jeg bruker ikke koblingsboks, lodder ledningene direkte på printkortene; færre steder det kan bli dårlig kontakt.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayofredag 06. februar 2009, klokken 18:25
Sitat fra: Ken på onsdag 28. januar 2009, klokken 16:11
Jeg holder på å monterer Paktrakr nå og har vurdert å legge inn ekstra 1,5mm ledninger til hver blokk.
1,5 mm2, er ikke det overkill? Hvor stor strøm går det til PakTrakr?

Jeg har kjøpt 12 x 0,5 mm2 med 300 V isolasjonsevne til LED bar graph voltmeterne som trekker ca 0,01 A hver, dvs at det går 0,02 A i hver kabel bortsett fra den første og siste.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: hensfredag 06. februar 2009, klokken 19:53
Hei Baltor,
Du nevner at "boksen skal ligge i varseltrekantrommet".
Dette rommet er ikke egnet for å oppbevare elektronikk, med mindre det er fullstendig vanntett.
Her samles alt vann og kondens som oppstår under kjøring, regn og temperaturendringer.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Kenfredag 06. februar 2009, klokken 22:31
Sitat fra: El rayo på fredag 06. februar 2009, klokken 18:25
Sitat fra: Ken på onsdag 28. januar 2009, klokken 16:11
Jeg holder på å monterer Paktrakr nå og har vurdert å legge inn ekstra 1,5mm ledninger til hver blokk.
1,5 mm2, er ikke det overkill? Hvor stor strøm går det til PakTrakr?


Nei det var ikke til Paktrakr selv. Mulighet til å lade blokkene hver for seg og evt. balanseringsystem hvor den svakeste bloker lades fra trakjonsbatteri. Det var meningen at PakSavr fra samme produsenten skulle gjøre akkurat det men det blir aldri lansert som lovet.
En batteripakke hvor ingen blokk gikk under 5V slipper mange problemer.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: bosoniclørdag 07. februar 2009, klokken 00:07
En digresjon er på sin plass:

Tenk på hvor mange fornøyde elbileiere det hadde vært dersom bilene hadde vært utstyrt med en velfungerende BMS fra starten av. 8)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Baltorlørdag 07. februar 2009, klokken 18:29
Sitat fra: hens på fredag 06. februar 2009, klokken 19:53
Hei Baltor,
Du nevner at "boksen skal ligge i varseltrekantrommet".
Dette rommet er ikke egnet for å oppbevare elektronikk, med mindre det er fullstendig vanntett.
Her samles alt vann og kondens som oppstår under kjøring, regn og temperaturendringer.

Ja det har lett for å bli fuktig, men denne boksen er temmelig tett med pakning i lokket, IP66/67. Dessuten er ikke dette følsom elektronikk men godt isolerte ledninger og rustfrie sikringsholdere. Det er lett å åpne lokket og sjekke om det er tendens til kondens.
En slik boks kan også inneholde PakTrakr remoter hvis man vil. 
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: bosonicsøndag 08. februar 2009, klokken 00:31
En tett boks er aldri helt tett.  ::)

Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.

Elektronikk(i biler) må alltid være lakkert når den er montert utenom kupe'en
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: PerBearsøndag 08. februar 2009, klokken 14:50
Sitat fra: bosonic på søndag 08. februar 2009, klokken 00:31
En tett boks er aldri helt tett.  ::)

Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.

Elektronikk(i biler) må alltid være lakkert når den er montert utenom kupe'en


...Eller oppvarming slik at temperaturen holdes over duggpunkt slik at kondensering unngås. Det er en bedre løsning, ihvertfall på fastmontert elektronikk som står ute (batteriladere, lyskryssstyring, bilvaskemaskiner, elektronikk i prosessanlegg,...)

På en elbil burde det vel gå an å stjele en watt eller to til oppvarming?

Mvh Per
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: POSi411søndag 08. februar 2009, klokken 22:53
Sitat fra: bosonic på søndag 08. februar 2009, klokken 00:31
En tett boks er aldri helt tett.  ::)
Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.
Vil bare nevne at man også kan fylle boksen med tørr nitrogen for å unngå kondens.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Baltorsøndag 08. februar 2009, klokken 23:58
Føler at dette blir litt unødig dramatisk, dette er en vanntett boks med noen strømførende ledninger, samme type boks kan man se i både snø, regn og sol på svært mange husvegger og lyktestolper.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: bosonicmandag 09. februar 2009, klokken 00:16
Det er lett å bli revet med  ;D
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Baltormandag 09. februar 2009, klokken 00:28
Sitat fra: bosonic på mandag 09. februar 2009, klokken 00:16
Det er lett å bli revet med  ;D
Det beste svaret i dag :D :D :D
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayomandag 09. februar 2009, klokken 21:22
Sitat fra: POSi411 på søndag 08. februar 2009, klokken 22:53

Vil bare nevne at man også kan fylle boksen med tørr nitrogen for å unngå kondens.
Det er vel en hemmelighet som er forbeholdt mil.spec. elektronikk?
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: ravnmandag 09. februar 2009, klokken 21:39
Jeg har jobbet med mye rart.
En av jobbene var utendørs infotavler. Der står helt vanlig pcer utendørs, tørt men masse kondens. Gått i 4 år nå, ikke ett eneste problem. Ene året måtte jeg inn i den ene å måke bort snø fra inni pcen fordi en dør hadde blåst opp, men pcen gikk.

Jeg har også hatt en pc nede i dette rommet på Thinken, uten problemer.
Men det er jo ett spørsmål om utstyrets pris :)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotirsdag 10. februar 2009, klokken 20:37
Her er en i Australia som har konvertert en Mini sedan. Med blybatteri kan jeg ikke begripe at vekta stemmer.
http://www.evalbum.com/2407 (http://www.evalbum.com/2407)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: bosoniconsdag 11. februar 2009, klokken 00:28
Batteriene veier 13,6 kg pr stk. Multiplisert med 12 stk blir ca: 163 kg
Motoren veier 48kg (106 pounds.)

Hva er egentlig vekta på denne bilen i originalstand?
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: hensonsdag 11. februar 2009, klokken 09:22
Jeg mener at egenvekt original var omkring 600 kg, med en støpejernsmotor, tung gearkasse, bensintank og kjølesystem kan det spares nesten 100 kg på å konvertere.
Da er det ikke usannsynlig at vekten stemmer.

Det er jo nettopp vekten som er cluet med den gamle minien.
Tenk  dere denne bilen med en lithiumpakke!
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayoonsdag 11. februar 2009, klokken 17:15
Sitat fra: hens på onsdag 11. februar 2009, klokken 09:22
Jeg mener at egenvekt original var omkring 600 kg,
Du har rett, Hens. Det er hukommelsen som spiller meg et puss (igjen). Når jeg sjekker mini-databasen min ser jeg at:

Vekter
Saloon m/gummifjæring:   587 kg
Pick-up:         603 kg
Van:            605 kg
Saloon m/hydrolastic:      635 kg
Cooper m/gummifjæring:   635 kg
Cooper S m/gummifjæring:   640 kg
Cooper m/hydrolastic:   650 kg
Traveller/Countryman:   660 kg
Cooper S m/hydrolastic:   698 kg

Jeg har gått ut fra Buddy-batteriet på 12V/105Ah som veier 31,5 kg. (unnskyld at jeg ikke har giddet å rette spaltene, Word-formatering er ikke kompatibelt med elbilforum)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayoonsdag 11. februar 2009, klokken 17:45
Sitat fra: bosonic på onsdag 11. februar 2009, klokken 00:28
Batteriene veier 13,6 kg pr stk.
OK, nå har jeg også gurglet batteritypen, det er bare 40Ah. D.v.s. brukbar kapasitet (til 80%DOD) 32Ah. Gange 144V = 4,6kWh brukbar energi. Th!nk Classic har 11,5kWh brukbar energi (100%DOD).

Sammenligning av energi/vekt:
Chairman: 105(@C/20)*12/31,5=38,77Wh/kg.
Fullriver:      40(@C/?)*12/13,6=35,29Wh/kg. Peukert-effekten (jo høyere strøm desto mindre kapasitet) kommer ugunstig ut for Fullriver.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotorsdag 12. februar 2009, klokken 00:34
Sitat fra: bosonic på søndag 08. februar 2009, klokken 00:31
En tett boks er aldri helt tett.  ::)

Temperatursvingninger over tid gjør at luftfuktighet kondenserer på innsiden av boksen.
I kveld demonterte jeg en interfaceboks som satt i en Th!nk hos Eriks Bildemontering. Det var ikke noe vakkert syn når jeg kom nedenfor/bakenfor koblingsklemma, som så helt ny ut. I bunnen av boksen - egentlig på bakveggen slik den er montert - sitter en galvanisert jernplate som forsterkning til festebraketten og feste for nettfilteret. Den var irret og rusten.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotorsdag 12. februar 2009, klokken 18:34
Sitat fra: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 12:33
Søknad er sendt Vegvesenet ved Risløkka kontrollstasjon, avdeling for om- og opp-bygging.
Fikk svar på søknaden i dag, men er like klok på om dette i det hele tatt kan bli godkjent. Ingen svar på mine spesifikke spørsmål.

"Hei

Din henvendelse

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7.

Kjøretøyet skal tilfredsstille de samme krav etter ombyggingen som ved førstegang registrering.
For å kunne gi detaljert svar og et tilsagn om godkjenning må det sendes en detaljert søknad gjerne vedlagt
bilder/tegninger av ombyggingen når du har gått til anskaffelse av et spesifikt kjøretøy.

Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, vedrørende denne henvendelsen, trykk "svar" på denne
mailen,
eller ring oss på tlf 22074404


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll"

Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: bosonictorsdag 12. februar 2009, klokken 23:05
Noen sjanser må man ta her i livet...

Fører du en konstruktiv og ikke minst tålmodig dialog med Vegvesenet så tror jeg du også vil lykkes.

Når du har fått donor bilen i garasjen så er du gang...... 8)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayotorsdag 12. februar 2009, klokken 23:10
Sitat fra: bosonic på torsdag 12. februar 2009, klokken 23:05
Når du har fått donor bilen i garasjen så er du gang...... 8)
Tanken min bak å kontakte Statens Vegvesen først var jo å ikke begynne på en donor bil som ikke vil bli godkjent.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: bosonictorsdag 12. februar 2009, klokken 23:17
Jeg skjønner det El rayo, det var det jeg mente med å ta sjanser da...
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayoonsdag 15. april 2009, klokken 18:55
Sitat fra: El rayo på torsdag 12. februar 2009, klokken 18:34
Sitat fra: El rayo på mandag 29. desember 2008, klokken 12:33
Søknad er sendt Vegvesenet ved Risløkka kontrollstasjon, avdeling for om- og opp-bygging.
Fikk svar på søknaden i dag, men er like klok på om dette i det hele tatt kan bli godkjent. Ingen svar på mine spesifikke spørsmål.

"Hei

Din henvendelse

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7.

Kjøretøyet skal tilfredsstille de samme krav etter ombyggingen som ved førstegang registrering.
For å kunne gi detaljert svar og et tilsagn om godkjenning må det sendes en detaljert søknad gjerne vedlagt
bilder/tegninger av ombyggingen når du har gått til anskaffelse av et spesifikt kjøretøy.

Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, vedrørende denne henvendelsen, trykk "svar" på denne
mailen,
eller ring oss på tlf 22074404


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll"


En i 2CV klubben har fått svar om konvertering: http://2cv.middledot.net/index.php?topic=947.msg6287#msg6287

"Nå har jeg fått svar fra biltilsynet, ser ikke lyst ut men jeg skal sende inn en søknad til ombyggingskomiten. Kan ikke gi opp så lett.

Her er svaret fra dem.


Vi har vel stort sett forsøkt å fortelle de som kontakter oss at dette blir det vanskelig å få godkjent.

Vi har blant annet sagt at den originale bilprodusenten bør uttale seg om stabiliteten til karosseriet etter ombygningen da det blir en helt annen vektfordeling, og helt andre kollisjonsegenskaper etter ombygning (forsterkninger for batteripakke, endret stivhet, endret utforming i motorrommet). Dette går på kjørestabilitet men også risikoen for feil eller mangelfull avfyring av airbager som følge av at krasjpulsen endres.

Når det gjelder høyspentdelen er forholdet til sikkerheten komplisert. Kjøretøydirektivene dekker ikke krav til disse installasjonene. Allt utstyr med driftsspenning over 50V AC og 75V DC skal være CE-merket (det innebærer at produsenten har erklært at utstyret klarer normale sikkerhetskrav til el.utstyr som kobles til nettet). Det holder ikke nødvendigvis å CE-merke laderen, da det kan være krav til batterier, drivssystem osv. avhengig av den konstruktive utformingen og sammenkoblingen av de ulike komponentene. Det er egne EMC krav for elektronikk som kobles til kraftnettet.Det går på støy som genereres inn i kraftnettet under lading. Regelverket håndteres av DSB.

Vi mener kort sagt at dette er en så omfattende ombygning at vi ikke finner å kunne etablere generelle retningslinjer for dette. Kravene til ombygningen vil variere sterkt avhengig av den konstruktive utformingen til kjøretøyet som ombygges, for eksempel om det er selvbærende karosseri eller rammekonstruksjon, biler med og uten airbager osv.

I prosjekter der den originale bilprodusenten har godkjent ombygningen vil det enklere kunne forsvares å godkjenne ombygningen enn i de sakene der dette ikke er tilfelle, da mange av problemstillingene knyttet til bilens originale sikkerhetsutrustning og stabilitet da vil være avklart.


Med hilsen

Erik Figenbaum"
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Ladefabrikkentorsdag 30. april 2009, klokken 16:38
Hvordan går det med ditt prosjekt?
Har du fått noe mer svar fra biltilsynet? Det er jeg som holder på med 2CV prosjektet, jeg tenker å bare sette igang. Holde meg under 75V.
Vet du om det er noe her på forumet som har erfaring i registrere en ombygd fosilbil?
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: El rayofredag 01. mai 2009, klokken 11:58
Nei, jeg er fremdeles på planleggingsstadiet. Har ikke kjøpt donor-bil enda. Har funnet en mulig lettvekts-kandidat (530 kg) med galvanisert ramme og glassfiberkarosseri.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayomandag 18. mai 2009, klokken 00:57
Donorbil Ginetta G15 er innkjøpt og prosjektet endrer navn til GinELla. Blogger videre på Electric A!d http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Elmomandag 18. mai 2009, klokken 09:07
Sitat fra: El rayo på mandag 18. mai 2009, klokken 00:57
..... endrer navn til GinELla.
Hvorfor ikke heller GinettELa ?

Vedlegger et bilde jeg tok da vi så på den
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: elektroluxmandag 18. mai 2009, klokken 10:59
Ginella'en ser lekker ut.

Gleder oss til å følge dette prosjektet.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Kenmandag 18. mai 2009, klokken 13:04
Når kjønner jeg hvorfor det var snakk om Ginella biler i Stavanger. Den er i allefall engelsk og forhåpentligvis lett.
Lykke til videre.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayotirsdag 19. mai 2009, klokken 00:08
Sitat fra: Elmo på mandag 18. mai 2009, klokken 09:07
Vedlegger et bilde jeg tok da vi så på den
Send meg gjerne alle bildene på e-post, Elmo.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Elmotirsdag 19. mai 2009, klokken 10:19
Sitat fra: El rayo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 00:08
Send meg gjerne alle bildene på e-post, Elmo.
Jeg har forsøkt, men fikk autoreply om at du enten hadde full mailbox eller begrensning på hvor store vedlegg du kunne motta  ???
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayotirsdag 19. mai 2009, klokken 21:40
Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 10:19
men fikk autoreply om at du enten hadde full mailbox eller begrensning på hvor store vedlegg du kunne motta  ???
Det er ikke lenge siden jeg ryddet og hadde 20 MB ledig, men skal rydde igjen.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayoonsdag 20. mai 2009, klokken 00:12
Sitat fra: Elmo på mandag 18. mai 2009, klokken 09:07
Hvorfor ikke heller GinettELa ?
Synes ikke det ruller like bra fra tungen. Dessuten er Ginella et jentenavn som går bra sammen men min Camilla (1956 Corvette).
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Boogieonsdag 20. mai 2009, klokken 13:15
Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 10:19
Sitat fra: El rayo på tirsdag 19. mai 2009, klokken 00:08
Send meg gjerne alle bildene på e-post, Elmo.
Jeg har forsøkt, men fikk autoreply om at du enten hadde full mailbox eller begrensning på hvor store vedlegg du kunne motta  ???

Prøv å send bildene som en zip pakke med www.yousendit.com
Bildene blir da lastet opp til en server, og mottakeren får en mail med link til bildene for nedlasting.
Fyller ikke mailboksen, og er gratis opp til 100 mb filer.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Elmoonsdag 20. mai 2009, klokken 18:53
Sitat fra: Boogie på onsdag 20. mai 2009, klokken 13:15
Prøv å send bildene som en zip pakke med www.yousendit.com

Takk for tips. Jeg har selv ofte lastet opp bilder til www.eurofoto.com så andre kan se dem og laste ned det de ønsker, men da er nedlastingene litt tidkrevende.
Antar denne funker for alle filer.

Bildene kom forresten gjennom ved sending av kun ett i hver mail.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayoonsdag 20. mai 2009, klokken 20:33
Takk, takk, Elmo,

fikk 3 bilder. Der er jo kjempesvære, da! minst 9 ganger så store som 17" flatskjermen min  ;)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Elmotorsdag 21. mai 2009, klokken 00:15
Bildene er vel bare 3MB og min PC skalerer til skjermen automatisk ved store bilder.
hvis ikke du får resten av bildene etter hvert så får vi forsøke Boogies forslag.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: elektroluxtorsdag 21. mai 2009, klokken 07:44
Sitat fra: Elmo på torsdag 21. mai 2009, klokken 00:15
Bildene er vel bare 3MB og min PC skalerer til skjermen automatisk ved store bilder.

Still ned kameraet til minimum. Selv bruker jeg 100kb på et bildet som skal inn på forumet. Det er mer enn godt nok.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: cratorsdag 21. mai 2009, klokken 11:06
Det finnes også enkle programmer som lar deg skalere ned bilder for bruk på web, sending i mail mm. Ser ut som det ligger en del her, f.eks: http://wareseeker.com/free-scale-images-online/ (http://wareseeker.com/free-scale-images-online/)
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Elmotorsdag 21. mai 2009, klokken 14:43
Ja, dette er jeg fullt klar over.
Har selv gitt råd om det tidligere i en annen tråd (ref:  Når bilder blir for store for forumet (http://elbil.no/forum/index.php?topic=1498.0)).

Men her er det snakk om å få de store bildene over til El Rayos mailkonto.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayotorsdag 21. mai 2009, klokken 14:55
Sitat fra: Elmo på torsdag 21. mai 2009, klokken 14:43
her er det snakk om å få de store bildene over til El Rayos mailkonto.
100kB holder sikkert til mitt bruk. Har ikke tenkt å skrive dem ut på høykvalitets fotopapir.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Elmotorsdag 21. mai 2009, klokken 15:23
Sitat fra: El rayo på torsdag 21. mai 2009, klokken 14:55
100kB holder sikkert til mitt bruk.

Resized bilder avsendt.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayomandag 08. februar 2010, klokken 18:33
Sakset fra "Ombygging av PSA og Think til GP NiMH-blokker":
Sitat fra: Boogie på søndag 07. februar 2010, klokken 20:43
Du har helt rett i at NiMH batteriene hadde passet veldig fint inn i bilene. De oppfører seg veldig likt som NiCd og man kunne da bruke bilens opprinnelige ladesystem uten store endringer. Bekymringen lå i hvordan avslutte ladingen i tide.

Når jeg nå går for LIFEPO batteriene er dette av flere grunner. Ikke minst at de har mindre indremotstand. Noe som gjør at man kan øke spenningen i bilen noe, og få litt bedre ytelse på akselerasjon og evne til å holde farten i bakker. Vekten er også mindre. Man kan altså øke rekkevidden med samme vekt.
Vurderte en stund NiMH etter at MetroBuddy begynte med disse, men vekten blir for høy for Ginetta'n. Levert fra Elbil Norge kunne de heller ikke konkurrere i pris med tanke på at man trenger 100 NiMH celler for å få 120V, men bare trenger 37 LiFePO4 celler. Det er ikke mye vekt jeg kan fjerne. Støtfangerne veier ikke mer enn 5,5 kg.

Nå har jeg laget en "dummy" celle av ThunderSky 100Ah http://www.thunder-sky.com/pdf/20092201189.pdf for å få bedre inntrykk av størrelsen. Er det disse du skal bruke, Boogie?

Har begynt å skaffe meg erfaring med NiMH med små 2 Ah "AA" celler av fabrikat Vanson som passer til den trådløse musa. Lader dem med 0,2A med en Multiplex LN-5014 lader som har NiMH program. Men den avslutter sjelden ladingen når cellene er fulle.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: Boogietirsdag 09. februar 2010, klokken 08:52
Sitat fra: El rayo på mandag 08. februar 2010, klokken 18:33
Nå har jeg laget en "dummy" celle av ThunderSky 100Ah http://www.thunder-sky.com/pdf/20092201189.pdf for å få bedre inntrykk av størrelsen. Er det disse du skal bruke, Boogie?

Ja, i øyeblikket bruker jeg TS sine batterier, men jeg bruker stort sett 160Ah størrelsen da disse gir samme vekt på bilen som i original utførelse.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Ladefabrikkenonsdag 10. februar 2010, klokken 16:56
Hvordan går det med prosjekt Minella? Har du startet eller går det sakte framover?
Hvis du vil så kan jeg hjelpe deg med å finne priser på litihum batterier fra Skyenergy. Jeg har en bra kontakt i Kina som gir bra priser.  TS cellene har Max Discharge current på 3C men SE har 4C
Og 100ah cellene til SE er bitte litt mindre  ::)   

http://www.skyenergy.com.cn/EnProductShow.asp?ID=14 (http://www.skyenergy.com.cn/EnProductShow.asp?ID=14)
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayoonsdag 10. februar 2010, klokken 17:44
Sitat fra: 2EL på onsdag 10. februar 2010, klokken 16:56
Hvordan går det med prosjekt Minella GinELla?
Det ble ingen Mini på meg, men fant en 1973 Ginetta G15. Blogger litt på http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner

Takk for info om batteri.

*Prøver å rive seg løs fra PC'n og dra i garasjen*
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Ladefabrikkentorsdag 11. februar 2010, klokken 00:21
Ja den bilen ser jo mye bedre ut enn en mini ;D
Så du har en varm garasje å gå til? Garasjen min er ikke varmet opp, og nå med disse minus gradene som er om dagen får jeg ikke gjort en pøkk :( Venter på våren skal komme  :P Da blir det kos i garasjen igjen med  2ELen min ;D
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayotorsdag 11. februar 2010, klokken 16:27
Garasjen er to etasjer under bakken og temperaturen er 17 - 19 grader året rundt, så jeg har ingen unnskyldning bortsett fra at det er et lite stykke bort dit.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayotorsdag 11. februar 2010, klokken 22:00
Synes at jeg kom et skritt videre i kveld da jeg fikk løsnet begge drivakslingene fra transakselen (gearkasse og differensial er bygget som en enhet). Ryddet også bort et par unødvendige ting som coil og starterinnslag.
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: Ladefabrikkenlørdag 13. februar 2010, klokken 12:04
Sitat fra: El rayo på torsdag 11. februar 2010, klokken 16:27
Garasjen er to etasjer under bakken og temperaturen er 17 - 19 grader året rundt, så jeg har ingen unnskyldning bortsett fra at det er et lite stykke bort dit.

ÅÅÅÅ du er heldig ;D Du har ikke plass til en til i garsjen din? Jeg betaler gjerne en god del for litt varme.
Tiden flyr og vinteren i år er kald :-\
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayolørdag 13. februar 2010, klokken 19:25
Sitat fra: 2EL på lørdag 13. februar 2010, klokken 12:04
Du har ikke plass til en til i garsjen din?
PM sendt.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayotirsdag 16. februar 2010, klokken 19:20
Nå er fossilmotoren tatt ut og ligger pent bak bilen. Blogg er oppdatert, se http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner
Tittel: Sv: Prosjekt Minella
Skrevet av: mortenonsdag 17. februar 2010, klokken 18:50
Har du noen tanker eller ideer om hvordan å få den godkjent?   Jeg lurer på om det skulle være enklere å konvertere en bil bygget før 1971, da det var andre regler for generell godkjenning da.   

Jeg har en '92 Chevrolet Blazer som var konvertert i California av et firma der.  Den ble godkjent uten store problemer da den ble importert (ikke av meg).    Den var ikke fabrikkonvertert, så jeg er usikker om hvordan den ble godkjent.     

Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayoonsdag 17. februar 2010, klokken 19:56
Ja, svarer deg i tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=593.0 , Morten.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayotorsdag 11. mars 2010, klokken 04:14
Det må bli hekkmotor istedet for midtmotor fordi det ikke er plass nok til motoren mellom støtdemperne når jeg velger å beholde begge drivakslene like lange slik som originalt. Hele motoren er montert på ene siden av differensialen og tverrstilt (for de som ikke har sett et vanlig elmotor/diff-oppsett) og det er ikke plass nok på grunn av ene støtdemperen.

Tenker litt på kjølesystemet; i Ginetta'n blir det bare motoren og motorstyringa som er vannkjølt fordi jeg skal bruke en effektiv DC/DC converter som nesten ikke trenger kjøling og litium batteri.

Har fundert lenge på det Arne Magnus skrev her:
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 08. desember 2009, klokken 22:56
Hadde pumpa på A266 sittet andre veien ville det gått så mye bedre. Da ville utløpet være øverst, ikke som i dag der utløpet er nederst. Slik det er i dag vil luft bli fanget inne i pumpa, og vanskelig å få ut.

AM
Benyttet sjansen til å gjøre en useriøs test da jeg byttet vannpumpe på Th!nk i går. Vannpumpa er montert slik i Th!nk at utløpet er på undersiden av "sneglehuset".

Vannpumpa suger ikke luft selv når pumpa er plassert lavere enn vannflaten. Derfor er det viktig at pumpa er plassert lavt i kretsen slik som i Th!nk og at vannet kan renne fritt fra ekspansjonstanken til pumpa. Kommer til å montere vannpumpa med utløpet på oversiden i GinELla.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayoonsdag 31. mars 2010, klokken 18:45
Fikk tak i en brukt HV-boks/kontaktorboks i dag som skal være i orden og går en spennde påske i møte. Ganske sikker på at dette er delen som får Th!nk-drivverket til å fungere separat. En defekt BMS vil også bli inspisert og forsøkt reparert. Trenger BMS for å lese ut alle parametere med nikometeret.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: Rav4_EVonsdag 31. mars 2010, klokken 21:32
Du kan få en Think "bms" av meg Tom-Roy.
Har demontert mange i forbindelse med ombygging til li-ion.
(Ellers bruker jeg dem til "stoppklosser" i garasjen slik at ikke bilene triller. Solid alubox!)

Forøvrig var en elektrisk prototype av en ny Ginetta i Finansavisen motor, sist lørdag.


AM
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayoonsdag 31. mars 2010, klokken 22:49
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 31. mars 2010, klokken 21:32
Forøvrig var en elektrisk prototype av en ny Ginetta i Finansavisen motor, sist lørdag.


AM
Hvis det er G50EV det er snakk om så ble det prosjektet avsluttet etter at søknad om statsstøtte ble blankt avslått, én prototype med Zebra batteri ble bygget. G50 fossil er også skrinlagt som følge av finanskrisen og en mindre, billigere G40 satt i produksjon etter det jeg har lest.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayolørdag 10. april 2010, klokken 20:41
Fikk ikke gjort noe med "GinELla" i dag for strømmen var borte i garasjen. I stedet tok jeg ut laderen av "El Rayo" for 10 års ettersyn; det begynner å nærme seg tid for det. Fint å stå ute og skru i dag. Skal også oppgradere laderen slik at den tåler 16A lading hvis det er den gamle typen lader jeg har.

Kanskje jeg ikke monterer laderen i bilen igjen og forlenger ledningene bort til ladeluka i stedet. Da kan jeg bruke samme laderen til begge bilene.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: Kenlørdag 10. april 2010, klokken 21:58
La den tørke i sola i morra i tilfelle den har litt fukt oppi.  ;)
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: El rayosøndag 11. april 2010, klokken 21:44
Tørt som knusk i laderen, det luktet til og med nytt (ikke brent) da jeg åpnet lokket.

Har den første typen med stikkere (ikke skrudde tilkoblinger). Takket være at andre, mer erfarne Th!nkere advarte mot lading med 16A er det ingen tegn til varmgang ved stikkerne.
Tittel: Sv: Prosjekt GinELla
Skrevet av: Ladefabrikkensøndag 30. mai 2010, klokken 04:08
Har du lest om den nye typen TS cellene som har kommet på markedet?
De har klart å stappe inn 200ah i en gammel 180ah celle størelse. Og påstår at denne cellen har en lade syklus på 5000 ganger 70%DOD