Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Annonser (relevant for elbiler) => Kjøp og salg av deler og utstyr => Emne startet av: Småfly på tirsdag 15. juli 2014, klokken 10:50

Tittel: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: Småflytirsdag 15. juli 2014, klokken 10:50
Som sagt, er på utkikk etter Charge-Amps ladekabel og kan også være interesert i en type2 til type1-kabel.
Kan treffes på vadefugler@gmail.com eller tlf fire-0-8-2-seks-null-4-null.

Mvh Gert A
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: klawrenconsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Er i ferd med å kjøpe ny Leaf (Acenta). Er helt fersk til ebiler. Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel? Finnes det ladepunkter som er bare Type 2, eller tilfeller hvor Chademo er ut av drift men andre er ikke det, eller? 
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: nofuelnotorsdag 07. august 2014, klokken 01:20
Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Er i ferd med å kjøpe ny Leaf (Acenta). Er helt fersk til ebiler. Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel? Finnes det ladepunkter som er bare Type 2, eller tilfeller hvor Chademo er ut av drift men andre er ikke det, eller?
Ja, det finnes og vil fortsette å dukke opp stadig flere rene Type2 ladeuttak siden dette er langt gunstigere
å anskaffe ( og drifte ) enn hurtigladestasjoner samtidig som det er den nye standard uttak for normallading.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: emiltorsdag 07. august 2014, klokken 09:13
Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Er i ferd med å kjøpe ny Leaf (Acenta). Er helt fersk til ebiler. Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel? Finnes det ladepunkter som er bare Type 2, eller tilfeller hvor Chademo er ut av drift men andre er ikke det, eller?

Men husk at du ikke vil få noen raskere lading med Type2 kabel på Leaf enn en 16A ladekabel (f.eks Charge-Amps) med schuko kontakt hvis du ikke har vært blant de som har kranglet med Nissan-pusheren om å få en bil med 6.6kW lader.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: muggosttorsdag 07. august 2014, klokken 09:31
Har akkurat skaffet meg en sånn type2 til type1 kabel selv. Jeg regner med at 16A schuko stikk etter hvert vil forsvinne, eller bli nedsikret til 10A, så nå er jeg helgardert.

Men det er litt frustrerende med denne kabeljungelen. For 2000 kr (som kabelen kostet) kan jeg lade ganske mange km, så det at det er forvirring om hvilke kabler man skal og bør ha anser jeg som en stor ulempe for elbil-konseptet. Det hadde vært kjekt om det var samme standard over alt. Som på bensin/diesel biler :-)
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: emiltorsdag 07. august 2014, klokken 09:59
Med 16A på Charge-Amps og 50% raskere lading enn 10A kabelen kunne jeg ta Leafen på flere turer enn jeg ville kunnet uten. Alternativet da hadde vært å ta fossilbilen. På den måten har kosnaden for Charge-Amps kabelen betalt seg inn for lengst. Det samme gjelder ikke Type2 kabel for min del. Vet kun om et stedt i fylket med Type2 kontakt (VW/BMW forhandlere ikke inkludert) og der er det like mange 16A schuko som Type2.

Men den dagen jeg ikke lengre kan lade det jeg trenger med schuko blir Type2 kabel kjøpt inn.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: Electrixtorsdag 07. august 2014, klokken 14:42
Sitat fra: muggost på torsdag 07. august 2014, klokken 09:31
Det hadde vært kjekt om det var samme standard over alt. Som på bensin/diesel biler :-)
Som at det ikke spiller noen rolle om du fyller bensin eller diesel på bilen  8)
I tillegg er diesel delt opp I sommerdiesel og vinterdiesel og begge finnes I utgave med og uten avgift. Bensin derimot finnes bare med avgift, men er delt opp I 92 blyfri, 95 blyfri, 98 blyfri og 98 super, ikke alt er tilgjengelig her I norge, så man må vel kanskje bruke tilsetningsstoffer for enkelte motorer?

Men uansett utrolig dumt at man skal krangle om mange forskjellige varianter av "påfyllingsslanger" når strømmen er den samme.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: emiltorsdag 07. august 2014, klokken 14:50
Sitat fra: Electrix på torsdag 07. august 2014, klokken 14:42
Men uansett utrolig dumt at man skal krangle om mange forskjellige varianter av "påfyllingsslanger" når strømmen er den samme.

Så kan man ta BMW i3 som eksempel siden jeg synes BMW folket er de som maser mest om CCS og Type2 lading (kan ha noe med at de har vært lengst i markedet med den kombinasjonen og er litt mer bilinteresserte enn eUp eiere).

I USA leveres i3 med en Type1 for AC lading og Type1Combo for DC hurtiglading (Type1 kontakt som på Leaf og ekstra DC kontakter som her i landet). I Japan er det derimot Type1 + CHAdeMO som gjelder. Da er CHAdeMO ladekontakten i det vanlige tanklokket mens Type1 kontakten er i "frunken".

At Type2 er en bedre løsing på stolpene enn Schuko er det liten tvil om. Type1 kontakten støtter ikke 3fas, men man kan ikke ignorere over 100.000 solge biler med Type1+CHAdeMO. Så vi må nok leve med tre standarder (+Tesla) på ladestasjonene i mange år fremover.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: pottletorsdag 07. august 2014, klokken 17:21
I USA samt i mange andre land så er det ikke normalt å ha en 3-fase 400V. Bilen og brukeren vil aldri komme i kontakt med 3-fase 400V og en trenger derfor bare J1772-støpselet som har en litt enklere utforming og passer bare til 1-fase. J1772 har bare 5 poler og mye billigere å produsere. Det er helt unødvendig å bruke en TYPE 2 "mennekes"-støpsel som er dyrere.

http://www.mennekes.de/index.php?id=latest0&L=2&tx_ttnews%5Btt_news%5D=929&cHash=46a00bad7f0d569c00bea9537556bbeb (http://www.mennekes.de/index.php?id=latest0&L=2&tx_ttnews%5Btt_news%5D=929&cHash=46a00bad7f0d569c00bea9537556bbeb) (

I Europa er det mer vanlig med 3-fase og derfor er det viktig å kunne benytte seg av dette. Dette gjøres ved hjelp av Mennekes-støpselet som kan i teorien benytte 7-poler samtidig.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: elektroluxtorsdag 07. august 2014, klokken 21:47
Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel?

Kabelen kalles for type 2 til type 1, og er ingen overgang i vanlig forstand.

Den brukes på mode 3 ladepunkter som alltid har type 2 stikk, og siden bilen din har type 1 stikk blir det altså type 2 til type 1 kabel.

Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: Elmofredag 08. august 2014, klokken 10:45
Sitat fra: elektrolux på torsdag 07. august 2014, klokken 21:47
Sitat fra: klawrenc på onsdag 06. august 2014, klokken 23:14
Kan noen forklare til meg når/hvorfor man trenger en type 2 til type 1 kabel?
Kabelen kalles for type 2 til type 1, og er ingen overgang i vanlig forstand.
Den brukes på mode 3 ladepunkter som alltid har type 2 stikk, og siden bilen din har type 1 stikk blir det altså type 2 til type 1 kabel.
Type1 = J1772-støpselet
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: klawrencmandag 11. august 2014, klokken 13:25
"Men husk at du ikke vil få noen raskere lading med Type2 kabel på Leaf enn en 16A ladekabel (f.eks Charge-Amps) med schuko kontakt hvis du ikke har vært blant de som har kranglet med Nissan-pusheren om å få en bil med 6.6kW lader"
Acenta er bestilt men ikke hentet. Kan sannsynligvis fortsatt bestille 6.6kW, men dette er ganske dyrt (kr 7.500!). Er min primær bil men regner med å kjøre under 5.000 km/år. Hva er hoved fordelene (i det lengre løpet) av å ha en 6.6kW lader?
Også, det med Type 2 til Type 1: med reising i norge nå og i de neste få år, mener noen at man risikere å komme til ladestasjoner hvor man ikke kan lade en Leaf uten denne dyre kabelen?
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: elektroluxmandag 11. august 2014, klokken 13:50
Fordelen med 32A lader i bilen i det lange løp er at du under hele eiertiden har hatt mulighet for å lade raskere en 16A/30 km/t, og sannsynligvis har en mer lettsolgt bil.

Planen er nok å gå helt vekk fra vanlige stikk på offentlig lading, men samtidig vil du alltid kunne finne et Schuko stikk langs din vei.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: emilmandag 11. august 2014, klokken 14:38
Sitat fra: klawrenc på mandag 11. august 2014, klokken 13:25
Også, det med Type 2 til Type 1: med reising i norge nå og i de neste få år, mener noen at man risikere å komme til ladestasjoner hvor man ikke kan lade en Leaf uten denne dyre kabelen?

Hvis du tilfeldigvis skulle kjøre rundt i Aust-Agder er det vel kun et eller to steder du da kunne få brukt den kabelen i dag mot ca 50 plasser som tar schuko... Det kommer flere etterhvert, men jeg har ennå tilgode å komme til et sted hvor jeg ikke har kunnet lade med schuko så jeg ser ingen vits i å kjøpe en Type2-Type1 kabel nå.
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: Elmomandag 11. august 2014, klokken 18:39
Sitat fra: elektrolux på mandag 11. august 2014, klokken 13:50
Planen er nok å gå helt vekk fra vanlige stikk på offentlig lading, men samtidig vil du alltid kunne finne et Schuko stikk langs din vei.

Men da finnes jo denne type2-til-schuko (http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Adaptor_Mode_3_til_mode_1_med_16A_Shuko) overgangen mye billigere (1500,-)
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: nofuelnomandag 11. august 2014, klokken 19:46
Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 14:38
Sitat fra: klawrenc på mandag 11. august 2014, klokken 13:25
Også, det med Type 2 til Type 1: med reising i norge nå og i de neste få år, mener noen at man risikere å komme til ladestasjoner hvor man ikke kan lade en Leaf uten denne dyre kabelen?

Hvis du tilfeldigvis skulle kjøre rundt i Aust-Agder er det vel kun et eller to steder du da kunne få brukt den kabelen i dag mot ca 50 plasser som tar schuko... Det kommer flere etterhvert, men jeg har ennå tilgode å komme til et sted hvor jeg ikke har kunnet lade med schuko så jeg ser ingen vits i å kjøpe en Type2-Type1 kabel nå.
Har du hatt problemer med ladesøyler hvor kontakten på Charge Amps har vært for lang slik at lokket ikke har latt seg lukke/låse ?
Tittel: Sv: ØK: Charge-Amps ladekabel og type2 til type 1 kabel
Skrevet av: emilmandag 11. august 2014, klokken 21:14
Sitat fra: nofuelno på mandag 11. august 2014, klokken 19:46
Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 14:38
Sitat fra: klawrenc på mandag 11. august 2014, klokken 13:25
Også, det med Type 2 til Type 1: med reising i norge nå og i de neste få år, mener noen at man risikere å komme til ladestasjoner hvor man ikke kan lade en Leaf uten denne dyre kabelen?

Hvis du tilfeldigvis skulle kjøre rundt i Aust-Agder er det vel kun et eller to steder du da kunne få brukt den kabelen i dag mot ca 50 plasser som tar schuko... Det kommer flere etterhvert, men jeg har ennå tilgode å komme til et sted hvor jeg ikke har kunnet lade med schuko så jeg ser ingen vits i å kjøpe en Type2-Type1 kabel nå.
Har du hatt problemer med ladesøyler hvor kontakten på Charge Amps har vært for lang slik at lokket ikke har latt seg lukke/låse ?

Har ikke vært et eneste sted hvor ladestolpe ikke har latt seg lukke. Har vært nære på noen ganger, og særlig på de stolpene jeg lader mest (samme type som: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15754.msg244158.html#msg244158 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15754.msg244158.html#msg244158)). Etter ca 4-5 måneder måtte jeg riktignok bytte schuko kontakten siden den første smeltet i en sånn stolpe, men første erstatningskontakt var like stor.

Nå kjører jeg med en schuko kontakt som har ledningen ut i 45 graders vinkel og den passer veldig bra alle steder.