Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: sondell på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:00

Tittel: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sondelllørdag 12. juli 2014, klokken 00:00
Har fått med meg at varme ikke er bra for batteriene. Derfor har vi kjøling til dem. Men hva skjer når man ikke bruker bilen og den bare står i sola? Begynte å lure på det i dag når jeg skulle dra til butikken og batterikjølingen dro i gang da jeg satte meg inn i bilen. Tenkte at da må jo batteriet ha vært for varmt mens bilen har stått parkert? Noen tanker om dette?
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: Batteritrallalørdag 12. juli 2014, klokken 00:09
Batteriet ligger jo under bilen, og blir vel i liten grad påvirket av bilens farge  ;)

Er dog klar over at sorte biler blir varmere inni enn hvite.

Kan nok ha en påvirkning, men mest på teoretisk nivå i Norge.

Er for tiden i USA - bilens hjemland. Her borte blir det virkelig varmt, over tid!

Ser absolutt ingen grunn til å bekymre meg for biler i Norge  :)
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sondelllørdag 12. juli 2014, klokken 00:14
Sitat fra: Batteritralla på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:09
Batteriet ligger jo under bilen, og blir vel i liten grad påvirket av bilens farge  ;)

Er dog klar over at sorte biler blir varmere inni enn hvite.

Kan nok ha en påvirkning, men mest på teoretisk nivå i Norge.

Er for tiden i USA - bilens hjemland. Her borte blir det virkelig varmt, over tid!

Ser absolutt ingen grunn til å bekymre meg for biler i Norge  :)

Nei, sikkert ikke noe å bry seg med. Bare lurte på det siden bilen jo mente at batteriet var for varmt, kjølingen dro jo i gang. Første gangen jeg fått det sånn at hele rattet rister som når man står ved en supercharger. Nå leder jo metall varme, så noe må fargen ha å si :), men hvor mye er jo vanskelig å si. Muligens veldig lite.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: tholørdag 12. juli 2014, klokken 00:17
Bilen har jo aktiv kjøling av batteriet. Ikke noe å tenke på.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sondelllørdag 12. juli 2014, klokken 00:31
Sitat fra: tho på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:17
Bilen har jo aktiv kjøling av batteriet. Ikke noe å tenke på.
Jo, men det jeg lurte på var når den står parkert. Ellers er det jo ikke noe problem.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: Car-Ellørdag 12. juli 2014, klokken 00:33
Tror nok om at batteriet blir for varmt så starter bilen kjøling om du er i bilen eller ikke. Det at et kjølesystem starter når man setter seg inn i bilen kan ha med at bilen vil kjøle ned kupeen.

Har lagt merke til at Car-El, vår TMS, blir ikke så varm inne i kupeen. Mercedesen som har sotete bakvindu blir varmere. Det kan hende at dette er bare mitt "hat" til Mercedesen som spiller meg et puss.
(13 måneder)
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: Hyperstresslørdag 12. juli 2014, klokken 08:45
Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sondelllørdag 12. juli 2014, klokken 09:30
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:45
Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?
Ja det hadde vært interessant å vite. Mulig det finnes en enda høyere "grense" for når batteriet bare må kjøles når bilen står parkert? Men da ville man jo aldri kunne parkert bilen lenge i varmere land uten å drenere batteriet. Siden min kjøling kun gikk på når jeg dro i håndtaket til bilen så er det i hvert fall ikke samme grense. Har man vært vid en supercharger så kjenner man igjen symptomene på batterikjøling :). Mye bråk og nesten så hele bilen rister og rattet rister.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: notolørdag 12. juli 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:45
Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?

Har også lurt på det nå i varmen. Mulig at batterikjøling forutsetter strømtilkobling? Det kan være begrunnelsen for Teslas anbefaling om alltid å koble til når bilen er parkert. Jeg prøver ellers å holde lav SOC for å redusere skadepotensialet.



Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: Hyperstresslørdag 12. juli 2014, klokken 12:12
Sitat fra: noto på lørdag 12. juli 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. juli 2014, klokken 08:45
Noen som vet sikkert om bilen kan starte kjøling av batteriet om bilen står parkert? Og hvordan fungerer dette da i så fall i forhold til å bruke opp batteriet?

Har også lurt på det nå i varmen. Mulig at batterikjøling forutsetter strømtilkobling? Det kan være begrunnelsen for Teslas anbefaling om alltid å koble til når bilen er parkert. Jeg prøver ellers å holde lav SOC for å redusere skadepotensialet.

Den forutsetter i alle fall strømtilkobling dersom bilen skal stå over tid når det er kaldere enn -30gr. Så det kan vel tyde på at den ikke varmer batteriet ellers? Da er det kanskje det samme i høye temperaturer..?
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sigurdilørdag 12. juli 2014, klokken 12:26
Har ingen garanti for at vedlagt bilde er riktig, gjelder eller er fakta av noe slag.
Har rederlig "lånt" det fra TMC forumet. :-)

Men vil tro det er ulike grenser med tanke på kjøling når batteriet (lagrer) og brukes siden påkjenningen er større ved høytemp og bruk en bare høy temp.

Må også huske at SOC også har betydning spesiellt med tanke på høy temp.

Kommer du inn i bilen, så skal du jo kjøre og grensen bør være lavere for temperatur ved bruk.

Hadde du plugget inn lading, hadde nok bilen kjølt batteriet, før du hadde fått lading i det hele tatt.

Men dette er kun antagelser siden det dette ikke er tilgjengelig for bruker, så må vi anta at Tesla har ganske god kontroll på akuratt dette.

Men å holde SOC under 80% i solsteken, er noe som brukerene kan tilpasse og har faktisk svært mye å si for den Parasistiske reaksjonene i cellene ved høy temp. Høy SOC sammen med høy temp gir høy aktivitet i cellene. (Ikke ønskelig aktivitet)

En får lete litt i TMC forumet, siden de i litt varmere strøk, vil legge merke til om bilen kjøler aktivt eller ikke.

Når det for en gang skuld tikker 30 grader i skyggen her i landet, er jo i grunn det ikke så mye sammenlignet med sørstatene i Model S hjemmland, der det normale er 30-40 om sommeren. 
http://www.accuweather.com/en/us/national/weather-forecast-maps

Når det gjelder plugget inn ved lagring over lengre tid i kaldere en -30, så kan dette være pga at Tesla ikke ønsker at bilen skal tømme seg helt for størm pga den bruker energien på varming av batteripakken.
Tømmers batteriet til under 0, så dør det.
(Så at Tesla anbefaler at bilen er plugget inn ve lagring over tid, trenger ikke bety at den ikke varmer batteriet når den ikke er tilkoblet)

Lav temperatur ved lagring er faktisk bra for batteriet, (men ikke for lav)
Men samtidig så må/bør batteriet ha mer en 0 grader for å lades, ellers så er det faktisk ganske skadelig.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: notolørdag 12. juli 2014, klokken 12:27
Sitat fra: Car-El på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:33
Tror nok om at batteriet blir for varmt så starter bilen kjøling om du er i bilen eller ikke. Det at et kjølesystem starter når man setter seg inn i bilen kan ha med at bilen vil kjøle ned kupeen.

Kjøler ikke kupeen hvis ikke klima er på.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: christian1986lørdag 12. juli 2014, klokken 12:41
Fra bildet over kan det jo antas at det ikke er behov for kjøling av batteriet før temperaturen når 55 grader.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sigurdilørdag 12. juli 2014, klokken 14:05
Som sakt hadde ikke stolt på tallene i skjema.

Men er forskjell på aktiv kjøling og passiv kjøling.

Dersom tallene er riktige så er vel 55grader det som blir betegnet som kritisk, altså at batteriene ikke skal over dette i det hele tatt siden de da startet aktiv kjøling for å få temperaturen ned på dette nivået.

Men samtidg har jeg lest at tesla sin target temperatur er 20 grader på batteriene ved bruk, men dette er også bare forum innspill så hva som stemmer må en nok prate med de rette personene hos Tesla for å finne ut. :-)

Tesla kan og endre verdiene slik de ønsker og etter hva de finner ut over tid, ny target temperatur kan komme med software oppdatering. :-)
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: AndersinOslolørdag 12. juli 2014, klokken 16:36
Jeg tok meg tid til å se en times tørt batteriforskningsrapportfremleggingspresentasjon på YouTube. Der var konklusjonen av fullskala testing av store elbil-batteripakker at lading og bruk ved høy temperatur er det som sliter mest på battieriene.

Men jeg har aldri sett at det å oppbevare batteriene varmt er skadelig, det er den kjemiske prosessen som oppstår ved lading og bruk som sliter på batteriene hvis den enten skjer ved, eller fører til høy temperatur.

Bilen min står i Europas varmeste land for tiden (Norge) mens vi er i Sør-Spania og coolern. Ser at bilen innvendig, i garasje har vært oppe i 32 grader, og aldri under 23 grader på natta. Ser også at vampire drain er på ca 8 km pr døgn, som er litt mer enn jeg hadde forventet. Den er 60% ladet og ikke koblet til.

Men, totalt sett er nok norske temperaturer helt uproblematiske.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 12. juli 2014, klokken 17:48
For øyeblikket viser appen 44,5grader i bilens kupe. Men batteriet sitter under gulvet. Dvs under den "kaldeste" delen av kupeen. I tillegg er jo batterikassen eksponert på undersiden av bilen. Dvs om du står over glohet asfalt er det ugunstig. Står du på gresset med litt sval trekk er det gunstig.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sondellsøndag 13. juli 2014, klokken 00:12
Sitat fra: AndersinOslo på lørdag 12. juli 2014, klokken 16:36
Jeg tok meg tid til å se en times tørt batteriforskningsrapportfremleggingspresentasjon på YouTube. Der var konklusjonen av fullskala testing av store elbil-batteripakker at lading og bruk ved høy temperatur er det som sliter mest på battieriene.

Men jeg har aldri sett at det å oppbevare batteriene varmt er skadelig, det er den kjemiske prosessen som oppstår ved lading og bruk som sliter på batteriene hvis den enten skjer ved, eller fører til høy temperatur.

Bilen min står i Europas varmeste land for tiden (Norge) mens vi er i Sør-Spania og coolern. Ser at bilen innvendig, i garasje har vært oppe i 32 grader, og aldri under 23 grader på natta. Ser også at vampire drain er på ca 8 km pr døgn, som er litt mer enn jeg hadde forventet. Den er 60% ladet og ikke koblet til.

Men, totalt sett er nok norske temperaturer helt uproblematiske.
Takk! Litt den informasjonen jeg hadde håpet på. Trodde at det var bedre å oppbevare det kaldt enn varmt. Men mulig det har lite å si sammenlignet med det å lade eller kjöre med varmt batteri, så da er jo parkering med varmt batteri et litet problem. Dette er kanskje litt av akademiskt intresse... Men vil jo også bevare batteriet så godt som mulig. Dette bör vel gå å se på Model S biler i Arizona eller liknende varme steder etter hvert.
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sigurdisøndag 13. juli 2014, klokken 01:57
@AndersinOslo og sondell

Dere bør ta dere tid til å se filmen linket til i denne tråden, gir pluttselig mye mer info om litium ion og prosessene som skjer ved høy SOC og akselererer ved høy temp.
Ta dere også tid til å lese gjennom mer utfyllende svar fra forsker i tråden på TMC forumet linket til i tråden under.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Massesøksmålet mot Nissan i USA viser at høy temperatur øker seldestruksjon eller parasistic reaktions, i cellene, spesielt i sammenheng med høy cellespenning.
Ladesykluser har ikke så mye å si på levetiden, men tiden cellene har høy spenning.
Værste scenario er å lade til 100% og la batteriet bli oppbevart på dette og temperaturen samtidig er høy.
Ved lavere cellespenninger vil ikke høy temperatur gi like stort utslag, siden anode og katode ikke er like raktive, så prosessene blir ikke akselerert på samme måte.
Men han sier også at Tesla har temp kontroll på sine celler. :-)

Beste oppbevaring er i kjøleskap på lav SOC.
Samtidig ikke for lav SOC, pga vampire drain, siden du ikke bør lade cellene helt ut heller. :-)

Foredraget viser også hvor mye addetivene i elektrolytten har og si, samt at langtids metoder for testing ikke er så mye vits, siden en må teste i 8 år for å finne restverdi etter 8 år.
Hjelper lite med "langtids" testing med mange tusen opp/nedladinger på noen måneder siden det ikke sier noe om restverdier etter f.eks 1år, eller 8 år.

Leaf eiere hadde 27% kapasitets tap etter 1år på batterier som viste gode resultater etter 2000 opp/ned ladinger også ved 60 grader.

sigurdi
Tittel: Sv: Svart bil i stekende sol - kan batteriet påvirkes?
Skrevet av: sondellmandag 14. juli 2014, klokken 00:10
@sigurdi
Takk! Veldig bra info. Tror nesten jeg må linke til innlegget ditt fra min svenske blogg.