Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: tahustvedt på tirsdag 08. juli 2014, klokken 18:52
Har nå brukt min Bafang BBS01 250W 36V i en måneds tid. Handling og andre ærend, 30 mil totalt. Jeg trener ikke på den, så det blir ingen langturer. Derfor har jeg valgt å bare ha 5 Ah batteri, 10S Lipo. Jeg har fire andre treningssykler. Denne motoren har i praksis erstattet bilen helt, i hvert fall så lenge det ikke er kaldt og regner samtidig.
Positivt:
+Stillegående. Den lager bare en svak summing under PAS. Svak tikking fra frihjulet når motoren går alene.
+Kontroller og PAS-sensor er integrert i krankenheten, så det er kompakt.
+Lav vekt. 3,6 kg minus vekten av gammel krank og kranklager (ca 1 kg).
+Svært enkel montering.
+Alt man trenger følger med for montering på vanlige sykler, unntatt verktøy og batteri.
Negativt:
-Flytter kjedelinjen ut til ca 52 mm, som gir fæl skjevbelastning i de letteste girene med racerbaknav.
-Pedalene er flyttet ca 10 mm mot høyre. Men man merker det ikke.
-Stygg. Ser litt klumpete ut der den henger foran krankhuset.
-Kan ikke brukes på sykler som ikke har vanlig 68mm gjenget krankhus.
Jeg har modifisert litt. Jeg har ikke brukt de medfølgende bremsene med sensor fordi jeg har bukkestyre. Jeg har montert wiresensorer i stedet. I tillegg bruker jeg ikke throttle-spaken som fulgte med. Jeg har i tillegg CNC-frest meg en ny klinge i 7075-T6 aluminium som flytter kjedelinjen inn til det optimale 43,5 mm for en racer siden jeg har racerbaknav som er smalere enn andre baknav. Jeg har CNC-frest en batterikasse i bambus, men den inneholder foreløpig bare kabler siden jeg ikke har fått batteriene jeg bestilte enda. Jeg bruker foreløpig noen tre år gamle modellflybatterier på bagasjebrettet som en midlertidig løsning.
Jeg betalte ca 2500 for den fra en butikk på Aliexpress, inkludert frakt. MVA-regningen fra Fedex kom senere på 803 kr. Syns det var rimelig pris.
Bilde av den originale klinga med beskyttelsesplate, og den hjemmelagede.
Imponerende ombygging, gratulerer med vellykka jobb! :D
Hva synes du om q-faktoren (horisontal avstand mellom pedalene)?
Jeg har fatbike, så jeg er vant til bred q-faktor. Det er rart i starten, men så slutta jeg å legge merke til det. Merker det igjen om jeg går fra raceren min til denne eller fatbiken.
Fin ombygging!
Selv har jeg en Cyclo-Cross som jeg vurderer å gjøre noe lignende med. Kan du beskrive nærmere hvordan du løste det med bremser på bukkestyret? Du sier du benyttet wiresensor?
Finnes det hyllevareløsninger for å bringe kjedelinjen tilbake for å unngå skjevbelastiningen?
Her er sånn sensor som jeg brukte. Jeg kjøpte to fra denne selgeren. Den monteres sånn at den føler på bremsewire: http://www.aliexpress.com/item/electric-bicycle-3-pins-brake-sensor/1117551253.html
Jeg har to stykker til overs som er av en lengre type. Jeg selger de gjerne for en hundrings. Den ene kabelen er kuttet for å bytte kontakt og korte den inn. Jeg valgte å bytte de ut fordi jeg fant de andre som er kortere og svarte: http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=41&product_id=176
Dette drevet her gir bra kjedelinje: http://www.alcedoitalia.it/shop/accessori-bbs/corona-42-denti-per-bafang-centrale-bbs01/
Kjedelinjen er ikke så ille hvis du har 135mm bakaksling.
Takk for svar. Jeg sitter foreløpig litt på gjerdet i forhold til denne ombyggingen. Bruker du noen form for throttle på styret?
Jeg har skjult en throttle-knapp under gummien på høyre hendel, men bruker den ikke lenger. Jeg bruker ikke den medfølgende throttleenheten, da den ikke passer.
Hvordan aktiverer du motoren? Med pedalsensor, og effekten reguleres via display?
Hadde en elsykkel tidligere med "gasshåndtak". Det var praktisk om man f.eks. bare ville sykle i gangfart uten drahjelp. Ser for meg at det er litt upraktisk om den guffer på uansett om pedalene sviver...
Motoren starter når du begynner å tråkke. Du kan velge forskjellige nivåer med assistanse på displayet. Det følger med en gasspak for montering på styret, men den bruker jeg ikke. Det er ikke lovlig i Norge med mindre den er sperret på 6 km/t (gangfart). Du må ha programmeringskabel for å begrense gasspaken til 6 km/t.
Ok. Takk! På sykkelen jeg hadde måtte man tråkke og gi gass samtidig for at motoren skulle sette i gang.
Lovligheten er jeg ikke så opptatt av. Prøvde en sykkel med 250w Bosch krankmotor og det var så vidt den hadde noe å gi i de relativt bratte bakkene omkring her. Tror nok det evt blir 350-500w for mine 100kg.
Jo mer jeg tenker over det er den helt håpløs den effekt-regelen ved sykling i kupert terreng. Et barn vil lett f.eks. få doblet effekt/kg enn en voksen.
Greit med en hastighetsbegrensning, men effekten kunne vært f.eks. max 500w.
Velvel. Uansett kul sykkel du har. Hatt noen problemer med utstyret hittil?
Hva slags sykkel prøvde du med Bosch? Jeg er imponert over min. Jeg har ennå ikke funnet en bakke jeg ikke kommer opp. Jeg prøvde en ekstremt bratt kneik, og da steila sykkelen! Jeg tror faktisk det er krefter nok til å kunne sykle rett opp om så var. Men det krever et visst tråkk på pedalene, og en må velge et så lett gir at motoren får jobbe lett. Men alt dette merkes med en gang. Sikker på at du hadde hjelpa på maks? På min sykkel er det fem nivåer; zero-eco-tour-sport-turbo. Forøvrig veier jeg ca. 75 kg og sykkelen 18 kg, totalt 93 kg. Det blir jo ikke så altfor langt unna ditt eksempel, i prosent.
Jeg mistenker at disse såkalte 250-wattsmotorene gir en del mer. Jeg skal prøve å få målt strømtrekket en gang, men det er litt klønete å komme til på Bosch. Jeg er også i ferd med å montere en BBS01 med et "bottle battery". Der er det mye enklere å måle. Det skal ikke store motoren til for å gi 250 W. En kjapp titt på Hobbyking.com ga denne: https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8480__Turnigy_2632_Brushless_Motor_3400kv.html
Den veier 51 gram, yter 350 watt og er ikke stort større enn en vinkork.
Jeg syns maks 25 km/t er noe tull. Det burde være en del høyere. Det skal være ganske god stigning før jeg ikke klarer å holde 25 km/t. Nedover går det i 60, og sikkert mer for den som tør.
Jeg har målt både maks inneffekt og maks uteffekt med min motor på kun throttle (uten å tråkke). Maks inn var 564 W. Maks uteffekt var 519 W. Jeg har sett samme maks inneffekt med pedalassistanse, så den kan yte like mye da, men på normale tråkkfrekvenser ligger den på 200-250 inneffekt. Høy effekt kan skje når kadensen er veldig lav og hastigheten er lav.
Jeg kjørte på kun throttle i 8,67 km over variert men raskt terreng for å gjøre noen målinger. Snitteffekt inn var 280,74 W. Snitteffekt ut var 218 W i følge Garmin (Strava ga 230 W, men jeg velger å stole på Garmin-enheten direkte her). En gjennomsnittlig virkningsgrad på 77,65%. Gjennomsnittsfart var 31,3 km/t.
Dere kan se Strava-aktiviteten her: http://www.strava.com/activities/160122860
Jeg regnet ut dreiemomentet til motoren da jeg holdt 15 A og kom frem til 60,4 Nm. Dette tallet er ikke 100% nøyaktig da jeg ikke fulgte med på begge instrumenter samtidig, men glodde frem og tilbake, men det er i nærheten av virkeligheten.
Uteffekt var målt med et bakhjul med Powertap effektmåler.
Jeg har ikke hatt et eneste problem med min. Jeg har nå syklet 920 km med den og alt er som nytt. Jeg tok fra hverandre akslingen og frihjulet etter ca 700 km fordi jeg var nyskjerrig, og det så bra ut inni. Da smurte jeg også opp frihjulet, men det var ikke nødvendig.
Når jeg får rammeveske for å ha batterier i til fatbiken skal jeg flytte motoren over til den i forberedelse til vinteren. Jeg har modifisert ramma til min gamle Diamant Mammut med CNC-fres og hammer :P slik at det er mulig å montere motoren. Det er ikke mulig på hvilken som helst fatbike pga unormalt stort krankhus på fatbike.
Takk for grundig informasjon :)
Fornuftig å velge motor med lovlig effekt.
Fungerer denne løsningen godt ved girskift? Man vil jo ha en akkurat passe lang pause i pådraget i det man skifter.
Og så blir det spennende hvor holdbar motoren er. Ser på nettet at det finnes nylon-tannhjul som reservedel til denne motoren, og slike tannhjul har begrenset levetid. På min gamle elsykkel med nav-motor har nylon-tannhjulene begynt å lage lyd. Sykkelen har kjørt ca 3000 km - det gjenstår å se når tannhulene må skiftes.
Sitat fra: Citroel på onsdag 10. september 2014, klokken 12:00
Og så blir det spennende hvor holdbar motoren er. Ser på nettet at det finnes nylon-tannhjul som reservedel til denne motoren, og slike tannhjul har begrenset levetid. På min gamle elsykkel med nav-motor har nylon-tannhjulene begynt å lage lyd. Sykkelen har kjørt ca 3000 km - det gjenstår å se når tannhulene må skiftes.
Jeg har en 5 år gammel elsykkel gått omkring 10.000km med nylon tannhjul. Motoren belastes opp mot en kilowatt til tider, og det er ingen ulyder fra tannhjulene. Så de kan nok holde ganske lenge, avhengig av dimensjoneringen.
De som ødelegger nylontannhjulet på Bafang BBS er nok de som har den kraftigste utgaven. Den dytter nok ut en kilowatt på det meste, og så vidt jeg vet er tannhjulene samme som min.
Girskift tror jeg ikke er noe problem med denne lille motoren, men om den drar 60 Nm hver gang man girer så kan det nok slites fortere. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal bry meg om det, og girer ubekymret uansett.
Sykkelen jeg prøvde med boschmotor var en Flyer T. Denne koster 22000, og det er den ikke verdt i mine øyne. Hadde nesten fulladet batteri og max guffe i displayet. Men så misliker jeg å sykle på bysykler og det hjalp vel heller ikke.
Det blir nok en Bafang BBS med tid og stunder på meg, men kjøper egen sykkel for ombyggingen tenker jeg. Først ute er også et par andre prosjekter på hjemmefronten :)
Jeg har ikke prøvd andre Bosch-sykler enn min egen Cannondale Kinneto Rigid. Men den imponerte meg såpass at jeg kjøpte den etter prøveturen. Om den så er verdt 20k kan sikkert diskuteres. Det er langt fra alle som som kunne tenke seg å bruke 20k på en sykkel. Jeg var uansett ute etter en bra sykkel i området 12-15k før jeg vurderte elsykkel, og da var ikke tanken helt fremmed.
Men nå har så smått begynt å montere Bafangen. Har fått av pedaler, kranker, spindel og lagere. Det stoppet opp når lagerholderen på høyre side skulle ut. Det måtte til litt googling og bestilling av verktøy. Jeg har liten erfaring med å skru sykkel, så det blir mye å sette seg inn i. Lurer på om jeg trenger kjedekutter? Jeg hadde planer om å foreta en del målinger, men etter å ha sett det tahustvedt har målt så dropper jeg det. Det var veldig interessante tall!
Nå har jeg flytta motoren over på fatbiken min. Det blir vintertransportsykkel. Har skjermer og bagasjebrett til den.
Jeg freste ned hver side av krankhuset slik at det er ca 80-90 mm, og freste bort litt av motorhuset. Så monterte jeg en terrengsykkelkrankarm på venstre side for å få mer offset. Nå passer det bra, med pedalene bedre sentrert enn om den var montert på en standard sykkel. Jeg fikk ikke plass til støttebraketten til motorhuset eller låsemutteren, men det er ikke så farlig. Jeg har ikke tenkt å dunbke motorhuset nedi en stein med motoren montert.
Jeg må CNC-frese en ny klinge, for det er tullete med 46 tenner på en fatbike. Ellers funker det bra.
Vekten på fatbiken er like under 22 kg md 12 Ah batteri.
Freste nytt krankdrev i dag. Etterpå testet jeg rekkevidde med en 28,6 km tur. Brukte 199,5 Wh / 5.311 Ah. Spisseffekt var 569,9 W. 5.3 Ah av 12 tilgjengelig betyr at jeg har mye rekkevidde.
Behovet er på 20 km om dagen maks, så det er sikkert mer enn nok selv om vinteren.
prøvde og sykkle på en sykkel med "krank" motor dvs kalkhoff sykkel
sykkelen gikk jo fort opp til 25 men syns det var ikke videre lett og få den opp i høyere hastighet.
virket og som sykkelen "lugget" når man tråkka det fløyt liksom ikke,var akuratt som når jeg sykklet så gikk ikke kjedet rundt som det skulle men ble "bremset" av motoren.
Prøvde og en e-motion sykkel og den her syns jeg var en helt annen opplevelse her virket det som sykkelen var som den skulle være,dvs når man sykklet så sykklet man som på en vanlig sykkel.
Er det noen som skjønner hva jeg mener? eller har jeg opplevde noe rart med "krank" motor?
Slik er det ikke med BBS01. Det er to frihjul i den slik at den både kan gå på kun mtor uten at kranken blir med, og i tillegg kan sykles med kun pedalkraft uten at motoren dras med rundt. Motstanden med pedalkraft er minimal etter innkjøring. Liten nok til at jeg ikke merker det når jeg sykler med pedalassistanse helt av.
Når man sykler over 25 km/t med pedalassistanse på så går motoren sakte rundt i tillegg. Den snurrer på et lavere turtall enn kranken slik at den ikke bidrar til å dra sykkelen bortover, men eliminerer den lille motstanden det måtte være i frihjulet.
Ha, ha! Den sykkelen der er helt rå, tahustvedt! Jeg holder på å montere BBS01 på en "bysykkel". Har etter litt slit fått på plass motoren, men mangler foreløpig en hakenøkkel så jeg får dratt til mutteren på venstre side. Og jeg trenger et-eller-annet spesialverktøy for å dra til kontramutteren. Kan noen si meg hva jeg trenger? Den har ganske mange små fordypninger i ytterkant. Neste problem er at kjedet blir altfor kort. Hva trenger jeg, og hvor kjøper jeg det? Kjede og verktøy. Sykkelen har 7-steg Nexus bak, om det har noe å si. Og bakoverbrems. Er det noe poeng å bytte bremsehåndtaket til frambremsen til det med ledning på? Er det ikke bare å la være å trå mens man bremser? Flott det drevet du har laget. Jeg må nok trene litt mer med Dremel-en før jeg kan matche det der ;) Hva slags materiale er det? Er det laget på hobbyutstyr eller er du "faglig belastet"? Kan du lage på ordre? Foreløpig aner jeg ikke hvordan 7x Nexus vil fungere med drevet som følger med Bafangen. Det ser stort ut, og derfor tungtrådd?
Dette verktøyet har både hakenøkkel og kranklagernøkkel som passer. Jeg kjøpte en sånn selv for å prøve, selv om jeg hadde annet verktøy fra før: http://www.ebay.com/itm/Bike-Whip-Bottom-Bracket-Freewheel-Repair-Remover-Convenient-Chain-Wrench-Tool-/371120405435 (http://www.ebay.com/itm/Bike-Whip-Bottom-Bracket-Freewheel-Repair-Remover-Convenient-Chain-Wrench-Tool-/371120405435)
Ellers har Biltema hakenøkkel: http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verktoy/Hakenokkel-54013/ (http://biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verktoy/Hakenokkel-54013/)
Og alle gode sykkelbutikker skal ha en slik. Det må være den nøkkeltypen, og ikke den som ser ut som en kopp, for de passer ikke: http://bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Verkt%C3%B8y11/Kranklager/Shimano/Shimano-TL-FC32-Kranklagerverkt%C3%B8y-Hollowtech-2-Y13009210-p0000019219 (http://bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Verkt%C3%B8y11/Kranklager/Shimano/Shimano-TL-FC32-Kranklagerverkt%C3%B8y-Hollowtech-2-Y13009210-p0000019219)
Kjede får du også på alle gode sykkelbutikker. Det koster 60 kr fra Bikeshop. Da trenger du sikkert en kjedekutter også: http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Kjeder/Navgir/Singlespeed/Shimano/Shimano--Nexus--Kjede-Gr%C3%A5--Navgir--114-lenker-SHCNNX10-p0000000213 (http://bikeshop.no/Sykkel/Drivverk/Kjeder/Navgir/Singlespeed/Shimano/Shimano--Nexus--Kjede-Gr%C3%A5--Navgir--114-lenker-SHCNNX10-p0000000213)
Hvis det blir for tungt å tråkke med det medfølgende tannhjulet så kan du kanskje sette på et større tannhjul bak på navet slik at utvekslingen blir den samme som før? Vet ikke hva som er mulig på Nexus. Det kan hende du syns det er problemfritt når du får motorhjelpen i tillegg. Bakoverbremsen får du ikke brukt fordi det er frihjul i krankmotoren, slik at kjedet vil ikke snurre bakover når du tråkker bakover.
Hvis du har vanlig wirebrems fremme så burde det gå fint å bytte ut bremsehåndtaket med det som følger med. Det går an å sykle uten bremsebryter, men det er litt skummelt fordi motoren fortsetter å dra i 250 millisekunder etter at du slutter å tråkke, og det er mye krefter å holde igjen. JEg har ikke bremsesensor på fatbiken enda, men tror jeg skal lage det før vinteren.
Jeg lager desverre ikke tannhjul på bestilling da jeg ikke har tid eller materialer til det. Jeg har hjemmelaget CNC-fres som jeg bruker til å lage mye rart. Tannhjulet mitt er laget i 7075-T6 aluminium, som er omtrent den sterkeste aluminiumslegeringen som finnes.
Ingen bakoverbrems?! Det var som fanden. Det hadde jeg ikke tenkt på, men det må vel nesten være sånn pga. frihjul ja. Da håper jeg det er opplegg for felgbrems bak, hvis ikke må jeg finne en annen donorsykkel. Takk for gode råd om verktøy m.m! Hakenøkkelen fra Biltema har jeg allerede kjøpt, ødelagt og kastet. Jeg var litt uvøren, men neimen om den tålte mye heller. Den må være laget av omsmeltet skrapmetall. Jeg får bestille diverse fra Bikeshop.
Håper det ordner seg.
Har funnet fatbike-ramme som ser ut til å være laget for krankmotor: https://www.surface604.com/product/fat-bike-frame-aluminum-alloy-6062-matte-orange/