Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Sveinung1954 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:12

Tittel: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Sveinung1954tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:12
På fredag tenkte vi å kjøre nordover med en TMS 85 kWt. En av strekningene er da planlagt å være Aurland via Beitostølen til Dombås. Trodde i utgangspunktet dette skulle være null problem, med 100% oppladning i Aurland. Når jeg nå ser på høydeforskjellen kombinert med lengen på turen (298 km) begynner vi å få litt angst.....Går dette greit? Noen som har erfaring med dette strekket?
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Muffinmantirsdag 01. juli 2014, klokken 21:21
Hvis du ikke kjører gris med 21" hjul med for lite lufttrykk går dette greit. Men ta forhåndsregler; sjekk lufttrykk og legg deg gjerne i overkant av anbefalt, hold hastigheten nede til du er sikker på at det går. Følge fartsgrensen er en god regel. Begrens gjerne bruk av AC.

Sannsynligvis går dette med litt margin om du kjører helt som du ville gjort ellers, men ingen grunn til å ta sjanser. Bygg deg opp en reserve fra start og løsne heller litt på snippen når du ser at du har nok å gå på.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: ofntirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Sensetirsdag 01. juli 2014, klokken 22:08
Det finnes en gratis 22 kw lader på Beitostølen ved Bergo Hotel. (Mellom hotellet og bensinstasjonen, for å være nøyaktig). Du kan jo etterfylle noen kw der mens du tar en tur i heisen hvor de har bilbane sommerstid. For det er noen høydemeter stigning fra Vestre Slidre og opp til Valdresflya, som ligger på ca 1400 moh.
God tur, det er en flott opplevelse !
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: afitch80tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:15
Er det en spesiell grunn til å kjøre via Beitostølen?

Google Maps ga meg denne ruten mellom Aurland og Dombås:
https://www.google.no/maps/dir/60.8985854,7.2101055/62.0748098,9.1277833/@61.4839741,7.2196697,8z/data=!3m1!4b1!4m4!4m3!1m0!1m0!3e0?hl=no (https://www.google.no/maps/dir/60.8985854,7.2101055/62.0748098,9.1277833/@61.4839741,7.2196697,8z/data=!3m1!4b1!4m4!4m3!1m0!1m0!3e0?hl=no)

Skal kjøre Aurland - Dombås senere i år og hadde tenkt å følge Google sitt forslag. Er det dumt?
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Muffinmantirsdag 01. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: ofntirsdag 01. juli 2014, klokken 22:30
Sitat fra: afitch80 på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:15
Er det en spesiell grunn til å kjøre via Beitostølen?

Google Maps ga meg denne ruten mellom Aurland og Dombås:
https://www.google.no/maps/dir/60.8985854,7.2101055/62.0748098,9.1277833/@61.4839741,7.2196697,8z/data=!3m1!4b1!4m4!4m3!1m0!1m0!3e0?hl=no (https://www.google.no/maps/dir/60.8985854,7.2101055/62.0748098,9.1277833/@61.4839741,7.2196697,8z/data=!3m1!4b1!4m4!4m3!1m0!1m0!3e0?hl=no)

Skal kjøre Aurland - Dombås senere i år og hadde tenkt å følge Google sitt forslag. Er det dumt?
Da kjører du Sognefjellet. Det går og fint, litt kortere kanskje, men dårligere og smalere vei, spesielt på bomveien mellom Øvre Årdal og Turtagrø. Veldig fin tur forøvrig.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Gordon Retrievertirsdag 01. juli 2014, klokken 22:46
Tindevegen (http://www.tindevegen.no/) mellom Øvre Årdal og Turtagrø kan absolutt anbefales.
Elbilmessig kan det også være en fordel at vegen opp fra Øvre Årdal er slik at farten blir lav på de bratteste partiene.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 01. juli 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?

Jeg kjører da konsekvent på mindre enn 200Wh/km på alle turer for tiden, med 21". Så det bør da gå fint å klare 256km med 90% lading?
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: afitch80tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:04
Da blir det Google veien på meg i hvertfall. Hørtes kjekt ut.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: ofntirsdag 01. juli 2014, klokken 23:18
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?

Jeg kjører da konsekvent på mindre enn 200Wh/km på alle turer for tiden, med 21". Så det bør da gå fint å klare 256km med 90% lading?
294,4 km var distansen forrige gang jeg kjørte Aurland - Dombås via Valdresflya. Kjører man med 19" dekk så er det forøvrig min erfaring at på Vestlandet og over fjellovergangene hvor det er 80-soner og man typisk ligger 5-15 over fartsgrensen, så er det bortimot umulig å ha høyere forbruk i praksis enn estimert typical-forbruk (ingen høydeforskjell på start- og sluttsted) Det eneste som kan øke forbruket en del er sommerdekk og mye regn eller lave temperaturer.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Muffinmantirsdag 01. juli 2014, klokken 23:27
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:17
Sitat fra: ofn på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:03
Har kjørt dette streket mange ganger begge veier, kjører med 19" dekk. Lad til 90% SOC eller mer så har du god margin. Ladet en gang til ca 320-325 tkm, og hadde likevel 16 tkm igjen på Dombås selv med ekstrem grisekjøring på "snarveien" mellom E16 og Fv 51.
Det kan jeg garantere ikke skjer med 21". Da ville jeg ladet enda mer og kjørt rolig. Kanskje trådstarter kan fortelle hva bilen er skodd med?

Jeg kjører da konsekvent på mindre enn 200Wh/km på alle turer for tiden, med 21". Så det bør da gå fint å klare 256km med 90% lading?
Prøv heller distansen trådstarter oppgir (298) km og ekstrem grisekjøring på 21", legg til høydeforskjellen og 320tkm å rutte med. Det er scenarioet jeg kommenterer. 250 km bør naturligvis gå helt fint om man tar vekk ekstrem grisekjøring.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: arnklonsdag 02. juli 2014, klokken 08:53
Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:46
Tindevegen (http://www.tindevegen.no/) mellom Øvre Årdal og Turtagrø kan absolutt anbefales.
Elbilmessig kan det også være en fordel at vegen opp fra Øvre Årdal er slik at farten blir lav på de bratteste partiene.
Elbilar må vel også rekne med å betale bompengar her, sidan det er ein privat veg?
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 02. juli 2014, klokken 09:00
Det lurer jeg på også. Mange slike, f.eks. Aursjøvegen.

http://www.dinside.no/31632/toffere-enn-trollstigen

Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 02. juli 2014, klokken 09:42
Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:00
Det lurer jeg på også. Mange slike, f.eks. Aursjøvegen.

Den skal jeg kjøre på fredag ;)

Og ja, vi må betale bompenger på private bomveier. Det skulle vel bare mangle, de pengene går direkte til vedlikehold av veien.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 02. juli 2014, klokken 09:45
Enig. Lurer på en kosetur på Aursjøvegen jeg også, bor ikke så mange milene unna. Fin dagstur. Spent på om 21" turbinfelgene er like hele etterpå. Regner med en liten rapport etter turen din :)
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: jkirkeboonsdag 02. juli 2014, klokken 09:57
Sitat fra: Muffinman på onsdag 02. juli 2014, klokken 09:45
Enig. Lurer på en kosetur på Aursjøvegen jeg også, bor ikke så mange milene unna. Fin dagstur. Spent på om 21" turbinfelgene er like hele etterpå. Regner med en liten rapport etter turen din :)

Grusvei er vel sjelden ett problem for store felger? Der er jo evt. huller i veien som regel ganske avrundede og grunne. Problemet er vel helst hull i asfalt som kan bli ganske dype og veldig skarpe?
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Muffinmanonsdag 02. juli 2014, klokken 10:02
Overrasket over hvor mye som går uten en eneste ripe så langt i mine ihvertfall. Forsåvidt enig i det du skriver, men stein kan vel også lage litt krøll. For ikke å snakke om smal vei med kant av ett eller annet slag. MS er jo bred.

Sannsynligvis er veien bedre enn jeg frykter, og om ikke går det sikkert helt fint om man bruker hodet. Men det blir jo _litt_ ekstra spennende :)
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Bjorisfredag 11. juli 2014, klokken 00:38
Vi planlegger å kjøre Tindevegen i morgen, kanskje med telting oppå fjellet ett sted:)

75 kr i bom og ingen fritak for elbiler, nei, heheh...

http://www.tindevegen.no/

Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Chlangumlørdag 12. juli 2014, klokken 00:13
Jeg kjørte andre veien i April. Kanskje ikke helt samme høydeforskjellen men med frisk kjøring opp valdresflyet og litt leking med en BMW X3 på veien opp mot filefjellet så tror jeg forholdene blir ganske det samme. I tillegg så kjørte jeg med helt nymonterte 22" Vossenfelger men uinnkjørte dekk. De ble montert i Trondheim dagen før. Var fint og tørt hele veien. Null problem.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: Bjorislørdag 12. juli 2014, klokken 17:47
Ankom Dombås med 80 km igjen, vi ville se Filefjell og Tyin så vi kjørte en bra omvei også, 312 km mellom laderene, overnatting på Tindevegen tok 5 km også og vi hadde bare 370 fra Aurland så forbruket opp og ned alle disse fjellovergangene er imponerende!
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: jkirkebolørdag 12. juli 2014, klokken 19:41
Sitat fra: bjoris på lørdag 12. juli 2014, klokken 17:47
Ankom Dombås med 80 km igjen, vi ville se Filefjell og Tyin så vi kjørte en bra omvei også, 312 km mellom laderene, overnatting på Tindevegen tok 5 km også og vi hadde bare 370 fra Aurland så forbruket opp og ned alle disse fjellovergangene er imponerende!

Jepp, jeg har ligget under typical alle dager på ferien unntatt én der vi havnet på 209Wh/km pga. en del forbikjøring av bobiler for å rekke ferger vi uansett ikke kom med pga. at de ble fulle...

Ellers har det ligget jevnt rundt 180Wh/km, med masse opp og ned av fjell. Og det er med 21" PS2 dekk. Beste delstrekning var Bodø-Fauske der jeg bare fulgte trafikken og endte på 152Wh/km (!).

Dagen strekning var ganske typisk, Mørsvikbotn-Skutvik-ferge til Svolvær-Sortland. En masse opp og ned på E6-delen av strekningen. Endte på 179Wh/km totalt.

Det som suger strøm er altså harde forbikjøringer med påfølgende bremsing, ikke opp og ned fjelloverganger eller undersjøiske tunneler. Jeg har kjørt en del undersjøiske tunneler på denne turen, og fulgt nøye med på forbruksmåleren. Stort sett påvirker de helt minimalt. En liten økning i snitt, men ganske marginalt. Den fra Frøya til Hitra kjørte vi etter noen få kilometer. Vi hadde kun krysset Frøya, før tunnelen lå vi åp 169Wh/km og etter lå vi på 171Wh/km. Min konklusjon er derfor at regen på TMS er svært, svært effektiv.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: krister461tirsdag 24. november 2015, klokken 19:27
Vekker denne til live igjen da jeg vurderer å ta denne strekningen nå på vinterstid. Hvilken kjørerute anbefales i så tilfelle?
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: tkjoerlaugtirsdag 24. november 2015, klokken 20:52
Jeg skal kjøre fra Norheimsund i Hardanger til Trondheim på torsdag og har også vurdert Aurland-Dombås, men har kommet frem til at det blir litt marginalt samt at det vil ta unødvendig lang tid å lade til 100% i Aurland. For meg blir det 15km ekstra å kjøre via Gol sammenlignet med via Aurland og der vil jeg kunne lade raskere på (lavere batteri-%) og ha bedre margin over Valdresflya mot Dombås.

Har man Chademo-adapter bør det gå greit, da kan man lade litt ekstra margin på Beitostølen (evt. Fagernes/Leira) for å slippe den verste angsten over fjellet. Alternativt vil det trolig også gå raskere å lade til 90% i Aurland og så en liten stopp på Chademo på Beitostølen. Har man ikke Chademo, så kan du evt. sjekke om du kan låne et av Bjørn-adapterene?

Jeg kjørte Trondheim-Geilo på fredag og det var -17 grader over både Dovre, Valdresflya og Golsfjellet, og snø/is i veien. Endte opp med ca 240 som forbruk uten å kjøre spesielt hardt.

Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: krister461tirsdag 24. november 2015, klokken 23:06
Takk for svar. Satser nok på en tur over Valdresflye i morgen. Ser veien er nattestengt, men ikke vinterstengt. Spiser nok lunsj i Aurland og lader opp mot 100% (kommer nok der med over 50%). Ser jeg at det kniper så kan jeg lade litt på Kiwi Otta. Har ikke tatt med Chademo-adapter, men med dobbeltlader tar det ikke så lang tid å fylle på litt ekstra.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: tkjoerlaugonsdag 25. november 2015, klokken 10:57
Sitat fra: krister461 på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:06
Takk for svar. Satser nok på en tur over Valdresflye i morgen. Ser veien er nattestengt, men ikke vinterstengt. Spiser nok lunsj i Aurland og lader opp mot 100% (kommer nok der med over 50%). Ser jeg at det kniper så kan jeg lade litt på Kiwi Otta. Har ikke tatt med Chademo-adapter, men med dobbeltlader tar det ikke så lang tid å fylle på litt ekstra.

Gi gjerne tilbakemelding på hvordan turen går. Mulig jeg kjører via Aurland jeg også dersom du kommer greit over.
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: kjellanonsdag 25. november 2015, klokken 13:30
Sitat fra: krister461 på tirsdag 24. november 2015, klokken 23:06
Takk for svar. Satser nok på en tur over Valdresflye i morgen. Ser veien er nattestengt, men ikke vinterstengt. Spiser nok lunsj i Aurland og lader opp mot 100% (kommer nok der med over 50%). Ser jeg at det kniper så kan jeg lade litt på Kiwi Otta. Har ikke tatt med Chademo-adapter, men med dobbeltlader tar det ikke så lang tid å fylle på litt ekstra.

Hei
Kjørte Årdal - Dombås i forrige veke. Årdal-Tyin-Skammestein-Beitostølen og Valdresflya inkl snarveien over til Sel. Ca 260 km kjørelengde. Kom fram til Dombås med 18 km kjørelengde igjenn på batteriet. Bilen var ladda opp til 385 km. Typisk minus 9  men minus 14 grader etter Valdresflya. P85D. Prøvde
Range Mode men det gikk ikkje pga dugg.


De
Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: krister461onsdag 25. november 2015, klokken 21:32
Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 25. november 2015, klokken 10:57
Gi gjerne tilbakemelding på hvordan turen går.
Kort versjon:
Jeg klarte det akkurat.

Lang versjon:
Jeg ladet til 98% i Aurland. Da var magen god og mett. Været var strålende og bilen skodd med 20'' piggfrie vinterdekk. Litt hoderegning tilsa at jeg burde holde snittforbruket under 230 Wh/km for å være trygg. Jeg hadde dog ikke nerdet veldig og sett på høydemeter og slikt. Veien var forøvrig ganske isete, men ellers bra. Temperaturen varierte mellom 0 og -10.

Når jeg var kommet til toppen av Valdresflya var snittforbruket 275 og jeg begynte å sikte meg inn på Otta. Men nedover kom det seg og når jeg var kommet til Vågå var forbruket på 227 og jeg svingte isteden mot Dombås. Den siste stigningen mot Dombås stjal en del Watt, men jeg kom frem med 1% igjen på måleren. Da hadde jeg kjørt 300,0 km og brukt 69,5 kWh. Snittet viste på 232.

Jeg kunne sikkert skrudd ned farten eller temperaturen for å få bedre margariner, men det er ikke slik jeg ruller. Et par små fotopauser og miniavstikkere stjal nok også litt fra rekkevidden. Men mest var det nok føret, temperatur og høydemeterne som utgjorde forbruket. Til sammenligning ble snittet 205 videre til Aspøya med noe nedbør på veien.

Tittel: Sv: Aurland -> Dombås på en lading?
Skrevet av: tkjoerlaugtorsdag 26. november 2015, klokken 22:03
Sitat fra: krister461 på onsdag 25. november 2015, klokken 21:32
Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 25. november 2015, klokken 10:57
Gi gjerne tilbakemelding på hvordan turen går.
Kort versjon:
Jeg klarte det akkurat.


Bra!

Jeg hadde mer uflax i dag. Kjørte via Hardangervidda og Gol i stedet. Trengte bare å lade til 80-90% på Gol for å å komme til Dombås, så totalt sett tror jeg dette skulle være kjappere. Sjekket at Valdresflya var åpen før jeg dro avgårde fra Gol.

Da jeg kom til Beitostølen ble jeg møtt av en bom og stengt Valdresflya pga. dårlig vær. Jeg måtte gjøre vendereis tilbake til Fagernes og så videre via Lillehammer til Dombås. Heldigvis var Lillehammer inkludert bomtur til Beitostølen kortere enn Dombås, så jeg hadde god margin for å komme meg frem til Lillehammer.

Alt i alt en interessant tur! Jeg endte opp med 83mil i dag, så er rimelig sliten nå...