Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kjølholdt på mandag 30. juni 2014, klokken 09:13
På typical range full "tank"394 km,sommer,2 voksne ,3 barn i bilen og full oppakning. Man bør følge hastigheten i trafikk bildet ca 70-80 km i timen.er det noen som greier 45-46 mil da. Personlig har jeg ikke fått ut mer enn 41mil
Ja, selv med antydning til spenstig kjøring klarer jeg det med følgende forutsetninger.
Kjørt 1400km i løpet av helga over hele sørnorge, snittet på 160 wh/km, da med 2 voksne halvparten av tida og alene resten.
1. Tørr veg
2. Riktig lufttrykk
3. Unngå bremsing, kjør jevnt.
Hva anbefales som lufttrykk på 19" langtur for standard sommerdekkene til Tesla?
Jeg her også hatt litt langkjøring i helgen. T/R Fagernes Lier via Gol
Lier - Gol 174km snitt 178Wh/km, Fornuftig kjøring etter fartsgrensene.
Vaset(Fagernes ca. 850moh.) - Lier = 209km snitt 145Wh/km, Frisk kjøring hvor svingene kommer tett. Ellers fornuftig kjøring.
Høydeforskjellen har ganske mye å si for forbruket.
Hvis S85 så bruk 45-46 psi.
Hvis S60, så litt lavere.
Det står i dørstolpe på førerside, ikke gå for mye over. Det gir endel bieffekter som ikke er ønskelig, nevner i fleng dårligere veggrep og skjevt slitte dekk.
Husk å måle på kalde dekk. Ellers vil trykket vise feil.
Sitat fra: bakskj på mandag 30. juni 2014, klokken 10:34
Hva anbefales som lufttrykk på 19" langtur for standard sommerdekkene til Tesla?
Kjørte 420 km fra Oppdal til Østersund via Trondheim uten lading. Hadde da 80 km igjen på tanken ved fremkomst slik at rekkevidden var 500 km denne dagen. Snittforbruk 154 wh/km. Tørr veg, 12 grader C. Kjørte etter fartsgrensen dvs 70 - 90 kmh/t. Var meget fornøyd med dette.
Hva utgjør det å skru på Range Mode i ekstra kjørelengde sommer og hva betyr det i vinter for de som har prøvd dette ut?
Om sommeren fint lite, om noe i det hele tatt.
Den stenger ned for oppvarming av batteri og reduserer hva du får ut av varme i kupe
Kjørte dette i helgen. Det var svingete og litt aktiv kjøring fra Asker til Vinje. Dette fordi GPSen sendte meg over Bolkesjø og ikke den beste veien.
Aurlandsveien suger en del strøm opp, men du får det tilbake på vei ned.
Det var ingen trafikk på veien og har kjørt som det var en normal bil og innenfor fartsgrensen.
Start med 90% SCO, Asker - Vinje SC 225km, 129km igjen på batteri, snitt 188Wh/km, teoretisk lengde 354km
Start med 96% SCO, Vinje - Aurland DC 304km, 129km igjen på batteri, snitt 156Wh/km, teoretisk lengde 433km
Start med 90% SCO, Aurland over Aurlandsveien - Gol, 170km, 196km igjen på batteri, snitt 181Wh/km teoretisk lengde 366km
Start med 90% SCO, Gol - Asker, 160km, 224km igjen på batteri, snitt 159Wh/km, teoretisk lengde 384km
Et raskt søk ville avslørt at det finnes veldig mye info om rekkevidde.
Felles for alle er at det er avhengig av hvor du kjører, hvordan du kjøre, værforhold, takstativ etc, passasjerer, vekt etc etc.
Dere vil aldri finne noe eksakt svar, jeg har kjørt samme 12 mils strekning fra Stavanger til Stord hver mandag siden September, jeg følger fartsgrensene med CC og er alene i bilen. Værforholdene gjør at forbruket har variert mellom 225 w/km og 170 w/km, med kraftig regnvær som værst og fin sommerdag som best.
Se forøvrig http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6560.0.html, her finnes massevis av eksempler
Eclipse jeg er klar over at det finnes tråder om rekkevidde her inne. Jeg har ca 600 innlegg på forumet. Men det er ikke fullt så mange innlegg som omhandler rekkevidde sommerstid naturlig nok da bilene kom i fjor høst.synes du det er plagsomt med nye innlegg , la vær å les de enda bedre ikke svar på de!!!!
Bra oppsummert kjølholdt
:)
Kjør deg en tur på ca 20km med litt fart, stopp med så lite bremsebruk som mulig.
Kjenn så om det er varme i bremsekalipre, senterhubben på hjullagrene eller på kontaktflaten til dekket.
Eventuelt om noen deler av dekket er varmere enn andre.
Feilsøking :-)
Sitat fra: Lanber på mandag 30. juni 2014, klokken 13:52
Om sommeren fint lite, om noe i det hele tatt.
Den stenger ned for oppvarming av batteri og reduserer hva du får ut av varme i kupe
Reduserer vel kjöling av kupe også ?! Men tror ikke det har all verden å si på rekkevidden uansett...
Sitat fra: sondell på mandag 30. juni 2014, klokken 22:51
Sitat fra: Lanber på mandag 30. juni 2014, klokken 13:52
Om sommeren fint lite, om noe i det hele tatt.
Den stenger ned for oppvarming av batteri og reduserer hva du får ut av varme i kupe
Reduserer vel kjöling av kupe også ?! Men tror ikke det har all verden å si på rekkevidden uansett...
Ja reduserer effekten begge veier. Så det har mer å si jo lenger unna innstilt temperatur man. Er temp i bilen 15-25 fra før av har det nok forsvinnende lite å si om man har range mode på eller ikke.
HAdde en tur til Oslo i mai, og brukte range mode. Syntes det var litt lite futt i klimaanlegget, men pga greie temperaturer ellers var det ikke noe stort problem. Kommer nok til å kjøre i normal modus fra nå av (kommer SC på alle strekningene jeg så langt har tenkt å kjøre), og bruke Range Mode bare hvis det skal kjøres utenom SC-ruter.
Har egentlig range mode noe for seg?
Har aldri hatt det på. Kjørte Moss-Hafjell t/r i påsken med forbruk på ca. 150wh/km begge veier. Fulgte køen som gikk i fartsgrensen +\- 10.
Tviler litt på at forbruket hadde vært redusert noe videre med range mode på.
Sitat fra: Teslaeier på tirsdag 01. juli 2014, klokken 18:27
Har egentlig range mode noe for seg?
Har aldri hatt det på. Kjørte Moss-Hafjell t/r i påsken med forbruk på ca. 150wh/km begge veier. Fulgte køen som gikk i fartsgrensen +\- 10.
Tviler litt på at forbruket hadde vært redusert noe videre med range mode på.
Tror heller ikke at range mode har noe for seg om sommeren. Jeg får også typisk 150 - 160 Wh/km på langkjøring på norske veier om sommeren uten range mode (kjører da normalt og behagelig, og ikke sportslig).