Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: sigurdi på lørdag 28. juni 2014, klokken 15:35

Tittel: Hvorfor dør Li-ion Batterier og hvordan forbedre situasjonen
Skrevet av: sigurdilørdag 28. juni 2014, klokken 15:35
Dalhousie University 3M prosjekt med mange andre som er med:
Forsknings prosjekt som har pågått siden 2008.

Dette foredraget tar for seg i ganske bra detalj om hva som medvirker til at et Litium-ion celle dør og hvordan en kan påvise dette, uten å måtte utføre svært lange tester. 

Et litt mer dypdykk inn under huden på teknologien og forklaring på hvorfor Nissan Leaf i Arizona og et par andre varme stater, mistet svært mye kapasitet etter svært kort tid og brukere har saksøkt Nissan.

Mye er om egenutviklet målemetode for å kunne hurtigere fine ut om adetiver i elektrolytten gir resultatet og hva resultatet uten å måtte bruke mange år på test syklusen.

Spesielt er skjema vist fra 25min og 15sek og utover, men en bør se fra starten dersom en ikke vet hva CIE Coulombic Inefficiency betyr. :-)

I slutten får han spørsmål som han svarer på

1.03 - Litium-titanate batteri (http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E2%80%93titanate_battery")
Beste tall fra Litium-ion med graphite - 0.9992, mens titanate gir 0,99998.
Kjører du 4.1v med titanate, vil de vare livet ut. (Bruker eksempel at montert i en person i salen, vil batterier levere lengre en personen) altså 10 tussenvis av sykluser.

Form for konklusjon i slutten - ønsker du at batteriet varer lengst mulig oppbevar det kalt (kjøleskap) og hold deg unna tid på høy volt, celler her så var grensen 4.1v da akselererte "selv ødelegelsen" eller (parasitic reaction) av batteriet.

Dette sier han at leverandørene kommer til å ta seg av, altså batteriene blir begrenset slik at 100% lading, ikke er det som cellene faktisk kan lades til men det som de kan lades til uten at denne parasitic reaksjonen akselererer for mye. 

Vel anvente time, dersom en er litt mer en gjennomsnittlig innterisert i batteriteknologien som driver det meste av EV i dag og hva mye av forskningen går ut på.

http://www.youtube.com/embed/pxP0Cu00sZs?feature=oembed


Beklager glemte å legge inn link til TMC, hvor filmen er diskutert i endel sider, takkar til Amoss for påminnelsen.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation

sigurdi
Tittel: Sv: Hvorfor dør Li-ion Batterier og hvordan forbedre situasjonen
Skrevet av: Amosslørdag 28. juni 2014, klokken 16:37
I denne debatten http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation) diskuteres denne videoen grundig, og de kommer med tilleggsspørsmål til foreleseren og får utdypende svar. Mye nyttig tilleggsinformasjon :)
Tittel: Sv: Hvorfor dør Li-ion Batterier og hvordan forbedre situasjonen
Skrevet av: sigurdilørdag 28. juni 2014, klokken 17:07
Der jeg fant den, men tenkte det kunne være av interesse for elbilforum lesere som ikke er like mye på TMC. :-)

Glemte å legge inn linken, så takker og bukkar.

sigurdi