Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Elbilist79 på onsdag 11. juni 2014, klokken 13:40
Ser i teknisk ukeblad at Telenor begynner å planlegge å stenge ned 3g-nettverket til fordel for 4g. Planen er å behalde 3g i ein del år enda, men hva skjer når den tid kommer.
http://www.tu.no/it/2014/06/11/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g
Takler Model S 4g? Må vi betale for å oppgradere hardwaren til 4g kommunikasjon?
Nei, den takler ikke 4G (LTE).
For å støtte 4G må i beste fall kun en kommunikasjonsmodul byttes ut. Om det vil bli mulig, og eventuelt hva det vil koste er det nok ingen her som vet.
3G begynner å bli gammelt. Merkelig at Tesla ikke har oppgradert dette allerede. På så dyre biler er det først og fremst tilgjengelighet som avgjør oppgraderinger av den typen, ikke pris. Så godt forståelig når de utviklet Model S, og det er kjent at bilprodusenter henger litt etter, men likevel rart at Tesla ikke følger med i trenden med tanke at de ønsker å profilere seg som "hypermoderne". Slike ting kan enkelt oppgraderes som silent upgrades uten modellskifte. Tesla står sannsynligvis ikke for utviklingen på dette selv en gang - kun spesifikasjonene.
Audi A3 får 4G nå. Uten avgifter koster den vel omtrent som 2-3 sett felger til Model S.
Å oppgradere dette senere blir sikkert svindyrt selv om modulen alene koster nada, og de fleste kundene ender opp med å gi blaffen.
Jeg tror nesten jeg kan si at det helt sikkert vil bli mulig å skifte en modul (det vil være for utrolig hvis Tesla ikke har tenkt så langt som å konstruere en modulbasert løsning for dette). Hva det vil koste og hvem som tar regningen er umulig å si.
Blir det krise er det vel bare å slenge en slik mellom setene ?
http://www.mobilen.no/artikler/test-denne-4g-ruteren-stotter-de-hoyeste-hastighetene/133637
Eller bare bruke mobilen som hotspot.
Mobil som hotspot er ingen god permanent løsning etter min mening. De fleste telefoner blir svært varme, og tømmes fort for strøm når slikt aktiveres. I tillegg må man aktivere/deaktivere funksjonen hele tiden. På en noen telefoner er det også ymse hvor godt løsningen fungerer.
At den tømmes for strøm er ikke noe problem i en Tesla, da du bare plugger den i strømforsyningen. At den blir varm; vel, det skal den tåle. Jeg bruker min mye i bilen (med blåtann og Spotify). Null problemer. Men enig i at Tesla bør komme med en 4G oppgradering når det blir presserende.
Og hva hvis noen andre kjører bilen din? Må de også sette opp hotspot på sin telefon osv.
Hva med når bilen står alene på parkeringsplassen og du vil ha kontakt med den via app? Skal det ligge igjen en device/mobiltelefon i bilen som gir den wifi-dekning?
No go, her må det komme en oppgradering fra Tesla sin side hvis 3G-nettet blir dårligere, eller aller helst når 4G blir skikkelig utbygd. Jeg hadde nok betalt en lapp eller to for oppgraderingen uten å kreve at Tesla skal gjøre noe annet enn å tilby meg produktet.
Er vel i tidligste laget å bekymre seg over at 3G blir skrudd av enda. Trolig 6-8 år til. Men de fleste ønsker kanskje uansett 4G hvis mulig ::)
Gode nyheter for de som får biler produser fra ca nå
http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/lte-begin-rolled-out-now
Kan jo hende det kun gjelder i US, de operer jo som kjent på en annen båndbredde enn her i landet. Evt så er det noe som oppdateres OTA til flere biler...
Har ikke dette med kostnader å gjøre?
Når jeg fikk min bil levert for 14 mnd siden, fikk jeg beskjed om at Tesla betaler for 3G et par år til, deretter er det usikkert.
Tviler på om Tesla er villig til å legge mange millioner på bordet for å gi oss bedre gratis dekning.
Da tror jeg nok heller de sparer det til nye TMS-eiere.
Prisene er jo ikke blitt så grusomme lenger for 4G, men for en bedrift som skal betale for tusenvis av abonnenter, så blir historien litt mer komplisert økonomisk.
Sitat fra: Haldenser på torsdag 19. mars 2015, klokken 21:37
Kan jo hende det kun gjelder i US, de operer jo som kjent på en annen båndbredde enn her i landet. Evt så er det noe som oppdateres OTA til flere biler...
Båndbredden er den samme på LTE i USA som i Norge, men frekvensene er litt forskjellige. Det er en litt annen modul i amerikanske Model S en i europeiske.
Dessverre vil eksisterende biler ikke kunne oppgraderes uten at en kommunikasjonsmodul byttes bak skjermen på bilen.
Jeg tror dette har med autopilot og software å gjøre. Når dette MÅ funke, kan ikke et tregt nett føre til forsenket navi og andre signaler som frekvererer i systemet. Mengden data blir jo også større og større og flaskehalser må elimineres.
Tregheten med utrullingen har nok litt med tilgang på chippen som Tesla bruker, det kom ny versjon med LTE støtte høsten 2014. Den må en få driverene til å fungere med resten av systemet, teste ut dekning, kompatibilitet osv, eller ønsker en ny Telenor, ruter oppgraderings problematik som var sommer/høst 2014.
Når 3G nettet fases ut er nok Tesla en av leverandørene av biler som har fikset dette i god tid.
Værre med andre som fremdeles bruker passive LCD skjermer og navigasjon som er utrangert før bilen blir utlevert. He he he