Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => KIA => Kia Soul EV => Emne startet av: Ona IX på onsdag 11. juni 2014, klokken 07:19
Hei. Hvis noen har spørsmål om Soul EV er det bare å skrive dem inn her. Jeg har kontakt med selger og Kia Norge :)
Liste med spørsmål blir oppdatert!
13.06
Q: Det står soul ev kan hurtiglade med CHAdeMO med 100kw. Mange lurer på om dette er rett, etter hva jeg har lest er CHAdeMO bare lagd for 50kw.
A: Ja, 50 kW blir maks i virkeligheten. I teorien er CHAdeMO laget for opptil 100 kW, men det er egentlig uinteressant siden det ikke finnes CHAdeMO- ladestasjoner med en slik kapasitet i Europa.
Q: Låses ledningen fast i bilen når man lader? Evt. er det noe sted man kan låse fast ledningen.
A: Nei, ledningen kan dessverre ikke låses fast i bilen når man lader.
Q: På nøkkelen, er det en knapp hvor man åpne ladeporten?
A: Nei, knapp for å åpne ladeporten sitter inne i bilen, på venstre side nedenfor rattet
Q: Takbøyler?
A: Bilen har ikke takrails, når vi får den første skal vi se om dette kan ettermonteres, vi jobber også med en annen løsning for laste stativer.
Q: Service priser og intervall?
A: Serviceintervaller er ikke kjent enda. Det som trenger service/ ettersyn er kun bremser og karosseri, så det burde ikke bli kostbart. Jeg vil tro at en vedlikeholdservice i året burde være tilstrekkelig, uten at dette er offisiell informasjon.
Q: På nettsiden til KIA Norge står det: "Batterikapasiteten skal være minimum 70% etter 15 års levetid" Er dette med i garantien?
A: Nei – det er ikke en garanti. Batteriet er laget for at det skal være 70% kapasitet etter 15 år. Kjørelengde og mønster spiller også inn her.
Q: Kan man sette opp at bilen lader til max 80%?
A: Om det finnes en slik innstilling vet vi ikke på nåværende tidspunkt.
Q: Kan man få hengerfeste som ikke er godkjent for henger? Mtp. sykkelholder og liknende
A: Dette må vi svare nei på siden bilen ikke er typegodkjent for noe hengervekt i det hele tatt.
Q: Er det lommelykt i bagasjerommet som på bensinutgaven?
A: Nei.
Q: Kan man velge trykket på TPMS selv? Sånn at man selv kan velge å ha litt over anbefalt mengde (bra for rekkevidde)
A: TPMS varsler kun ved trykkfall under en gitt verdi, så det er mulig å fylle over anbefalt mengde luft i hjulene uten at de varsler. Det er imidlertid ikke å anbefale da dette påvirker dekkslitasje og kjøreegenskaper negtivt.
Q: Er førersetet elektrisk?
A: Nei
Q: Kan det midterste baksetet felles ned for å være armlene?
A: Nei. Baksetet er delt 60:40, uten midtarmlene
Q: Er det plass til et lite OBDII adapter og få lukket luken?
A: Dette kan vi ikke svare på før vi har fått en bil til Norge og evt. prøvd det selv.
Q: Lanserer de mobilappen før september?
A: Nei
Q: ser at Kia soul har panoramatak, det har vel den elektriske også? Fant ingenting om det i den brosjyren du sendte meg.
A: Nei dessverre, den har ikke panoramatak
Q: Syntes jeg leste at den har DAB, stemmer dette?
A: Ja, det stemmer DAB+
Q: Lydanlegget, er det infinity?
A: Nei dessverre, det er ikke Infinity. Det er et vanlig anlegg med 6 høyttalere.
Q: Er det alarm?
A: Nei. Det står feil i brosjyren!
Q: Den virtuelle motorlyden, kan den slåes av?
A: Nei dessverre.
Q: Leste at det er "automatisk cruise control", betyr det at den har en helt normal cruise control, eller at den har en adaptiv cruise control?
A: Normal Cruise Control
Q: Automatisk lys (ALC) skrur den av og på fjernlys?
A: Nei dessverre, men den øker/reduserer styrken i forhold til hvor lyst/mørkt det er ute. LED når det er dagslys og kjørelys foran og baklys når det blir mørkt.
Q: Jeg ser at forbrenningsutgaven har SPAS, sånn som parkerer selv, har også EV denne?
A: Nei, men den har parkeringssensorer foran og bak.
21.06
Q: Følger det med 6.6kw kabel? (type 2-1)
A: Det følger kun med vanlig.
Q: Er det aktiv batterivarmer? (som holder batteriet varmt når det er kaldt ute for å øke rekkevidden)
A: Det er batterivarmer som skal bidra til å øke rekkevidden ja.
Q: Vi som får bilen før 2015, er den registrert som 2015 modell eller 2014?
A: Bilen er en 2015 modell, men blir registrert i 2014
Q: Står på prislisten at det er inkludert bagasjeromsnett, er det riktig?
A: Ja
Q: På kia.no står det at det følger med veihjelp i 3 år. Gjelder det også hvis man kjører tom for strøm?
A: Ja.
Q: Kommer kia til å inkludere 1års medlemskap i elbilforeningen? (på lik linje med nissan/peugeot/tesla etc)
A: det er ikke avklart pr dags dato.
08.07
Q: Service intervall?
A: Serviceintervaller er 1 år/ 15 000 km. (Det som inntreffer først.)
Q: Service priser?
A: (Gjelder skotvedt rud)
Det er kun sjekkpunkter på 1/3/5 års osv. service. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser) Service pris ca 1525,- + ca kr 1200,- for å smøring og rengjøring av bremser.
På 2/4/6 års osv. service skal det i tillegg til sjekkpunktene skiftes pollenfilter og bremsevæske. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser). Koster ca 1374,- + evt. Smøring og rengjøring av bremser ca kr 1200,-.
Jeg har spurt hva avslaget ved å bytte pollenfilter selv er :)
Sitat fra: Ona IX på onsdag 11. juni 2014, klokken 07:19
Hei. Hvis noen har spørsmål om Soul EV er det bare å skrive dem inn her. Jeg har kontakt med selger og Kia Norge :)
Du kan sjekke om det er feil i brosjyra, det står Kia Soul EV har støtte for CHAdeMO med maks 100kW. Andre Japanske bilar som trilling og Leaf har maks 50 kW.
Hei,
Fint om du kunne forhørt deg om det er mulig å ha takbøyler på den? Min lokale forhandler kunne ikke svare på det.
Takker
Sitat fra: TB på onsdag 11. juni 2014, klokken 08:04
Du kan sjekke om det er feil i brosjyra, det står Kia Soul EV har støtte for CHAdeMO med maks 100kW. Andre Japanske bilar som trilling og Leaf har maks 50 kW.
Sitat fra: brake på onsdag 11. juni 2014, klokken 20:18
Hei,
Fint om du kunne forhørt deg om det er mulig å ha takbøyler på den? Min lokale forhandler kunne ikke svare på det.
Takker
Notert, skal spørre torsdag eller fredag! Noen fler?
Er bilen godkjent for tilhengerfeste?
Servicepriser og serviceintervaller kunne det også vært greit å vite mer om..
Og; Kia nevner at batteriet skal ha 70% kapasitet gjenværende etter 15 år (på sin hjemmeside). Er dette en garanti?
Sitat fra: krl på onsdag 11. juni 2014, klokken 22:12
Er bilen godkjent for tilhengerfeste?
Servicepriser og serviceintervaller kunne det også vært greit å vite mer om..
Og; Kia nevner at batteriet skal ha 70% kapasitet gjenværende etter 15 år (på sin hjemmeside). Er dette en garanti?
Har allerede spurt om hengerfeste, det kan ihvertfall ikke leveres.
Servicepriser og intervall har de ikke fått vite enda, men skal purre igjen :)
Har spurt om batterigaranti, fikk vite at det var 7 år som resten av bilen. Men kan dobbeltsjekke.
Farge på interiøret. I brosjyren ser det ut til å være lyst skinn - kan man få svart skinn ? Har sett mørkt skinn på youtube og andre steder, men det var kanskje fossilvariantene ?
Tofarget karosseri eller kan man få ensfarvet ?
Det kan virke som om Kia har en liten kommunikasjonsmessig utfordring her:
Sitat Soul EV har Lithium-ion polymer (Li-ion) batteri og kapasiteten er 27 kWh. Batterikapasiteten skal være minimum 70% etter 15 års levetid. Kia Soul EV vil som alle andre Kia-modeller få 7 års- / 150.000 km garanti. (http://www.kia.com/no/nyheter/nyheter/nyhetsoversikt/pris-soul-ev/)
Skal kapasiteten etter 15 år være minst 70% - forutsatt at batteriet varer så lenge? Noe man ikke har noen garanti for? ???
Sitat fra: Gnilre på onsdag 11. juni 2014, klokken 22:50
Farge på interiøret. I brosjyren ser det ut til å være lyst skinn - kan man få svart skinn ? Har sett mørkt skinn på youtube og andre steder, men det var kanskje fossilvariantene ?
Tofarget karosseri eller kan man få ensfarvet ?
Interiøret er lysegrått, på fossilbilene kan man få svart interiør. Skulle ønske man fikk mørkt, mye finere!
Er bare tofarget karosseri:
hvit med blått tak
blå med hvitt tak
lysesølv med hvitt tak
mørkesølv med hvitt tak
Jeg har i dag bestillt en Soul uten å kjenne alle detaljer. Selger var heller ikke kjent med alle detaljer, men jeg tok en liten sjanse uten å kjenne alle detaljer :P
Utfra prisliste og den info jeg har fått skal det vare:
Kun lyst skinninteriør på Exclusive
Kun to-farget karosseri, sølv med hvitt tak, hvit med blått tak, blå med hvitt tak eller koksgrå med hvitt tak
Ikke hengerfeste utfra den info jeg fikk
Såvidt jeg husker skal det være tak rails som på fossil versjonen
Kan ladingen settes til maks 80 eller 90 % av batterikapasiteten for å spare batteriet ?
Første posten er oppdatert med info fra Kia! Gå til side en for så se.
Mest spennende info er vel:
- Følger ikke med alarm, stod feil i brosjyren.
- Takrails følger ikke med, men de leter etter en annen liknende løsning.
- Ledning låses ikke.
- Får ikke hengerfeste for sykkel.
Hei Ona IX.
Har nå bestilt min Soul EV Exclusive i Blå/hvitt tak, men har uansett et par spørsmål ;D
(levering okt/nov. Hadde planlagt Titanium/hvitt, men det blir for kjedelig nå som det er endret til ensfarget. Sto mellom Soul og Golf, men kom frem til at man får mye mer igjen for pengene her :)),
I USA kommer den jo med 5 års abbonement på Kia UVO EV ( Carwings på Kia'sk), kommer dette også til Europa/Norge så vi kan sjekke ladestatus via App ? Isåfall når, og er det også 5 år inkludert ?
Regner med at den kommer med lader for 16A Schuko kontakt, vil denne isåfall være justerbar f.eks 6-10-16 A ?
Eller bare fast på 10A som enkelte andre bilmerker ?
Følger type 2 til type 1 ladekabel med, eller må det kjøpes separat ?
Dekktrykksensoren er bare for varsellampe, ikke mulighet som hos mange andre merker å se hva dekktrykket er i kjørecomputeren ?
Bagasjerom volum: I utsendt norsk brosjyre er det oppgitt VDA 281 liter. Men på nettet finner jeg at det er oppgitt at volumet er det samme på EV og standard modell. dvs 354 liter. Hva er korrekt ?
Jeg følger spent med på info'n som kommer inn her :) men sammtidig undres jeg veldig over at kia ikke har all info på en bil som er satt i produksjon..
En ting som jeg synes er utrolig kjip er at ladekabelen ikke låses... Det burde jo ikke være så vanskelig å få til?
Sitat fra: Igloo på lørdag 21. juni 2014, klokken 22:25
Jeg følger spent med på info'n som kommer inn her :) men sammtidig undres jeg veldig over at kia ikke har all info på en bil som er satt i produksjon..
En ting som jeg synes er utrolig kjip er at ladekabelen ikke låses... Det burde jo ikke være så vanskelig å få til?
Tror de egentlig har skyntet seg og at det er kia worldwide som ikke har gitt nok info rundt.. Så jo intervju fra italia, der prøvde de en bil og visste utrolig mye. Mye mer enn forhandlerne vet! Men jeg vet at en fra de fleste leverandører ble sendt til korea (eller tyskland?) for å se og prøve bilen. Men de klarer ikke få ut nok info!
Nissan har klart å låse kabelen, og det at de heller ikke har noe sånn øre man kan bruke en hengelås, syntes jeg egentlig bare dumt. Når de har brukt så mye tid på å designe egne felger, burde de hatt tid til å designe en litt bedre ladeport (låsbar)
Da er listen oppdatert; Viktigste info:
Aktiv batterivarmer!
Gratis veihjelp i 3 år, selv hvis man går tom for strøm!
Hva må man ha i tillegg for å kunne lade bilen med 6,6kW?
Jeg har mulighet til å benytte meg av en 230V 32A 3~ på jobben, men kan jeg uten at det koster skjorta?
Sitat fra: Igloo på søndag 22. juni 2014, klokken 21:11
Hva må man ha i tillegg for å kunne lade bilen med 6,6kW?
Jeg har mulighet til å benytte meg av en 230V 32A 3~ på jobben, men kan jeg uten at det koster skjorta?
Det er type 1 kontakt (J1772) i Kia, samme som i Leaf, og trilling.
For og lade med 6,6 kW er det behov for ein ladestasjon, eller "EVSE" som kan levere 6,6 kW. EVSE har normalt schuko kontakt, men denne er maks 16A / 3,6 kW. For og klare 32 A / 6,6 kW må det vere montert industri støpsel.
Alternativ er fast montert installasjon til stasjonær ladestasjon.
Ein variant vil vere ladestasjon med type 2 kontakt + type 2 til type 1 kabel som plugges i bilen. Naturligvis må både ladestasjon og type 2 til type 1 kabel vere 32A. Fordel med type 2 kontakt er at andre merker enn dei Japanske og vil kunne lade. T.d. VW og Tesla.
Her er ein god oversikt ulike typar EVSE / ladestasjon:
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html
Har bestilt Titanium silver og fått med meg at ting endrer seg, det hvite taket er nå borte... Det verste er at den kommer uten alarm som det sto i utstyrslisten at den skulle ha. Dette betyr vel høyere forsikringspremie. Kia ser ut til å mene at vi må leve med at ting endrer seg etter at kontrakten er signert. Jeg kjøpte vitterlig en bil med Alarm. Fikk ny utstyrsliste i dag fra Kia.
Kikket på en film på youtube fra 2014 geneva motor show. 2:47 ser jeg lade/klimaoversikt (som kia har valgt å kalle det) Hvor man kan velge klokkeslett og dag for når den skal begynne og lade. Men her får vi også svaret på noe mange har lurt på. Man kan velge enten ladeslutt på 80% eller 100%!
https://www.youtube.com/watch?v=E8MvnM5G85E
Da har info om serviceintervaller og priser kommet.
Regnet med Oslopriser vedrørende timesbetaling så blir snittprisen på servicer 2.350,- pr.år
Intervallene blir 12Mnd/15.000Km :)
Da har Kia Norge lagt ut en flott side om Soul EV. Jeg syntes det står mye spennende, og bildene er herlige. Nesten nederst har man også 360 visning av Titanium Silver fargen. Som overgikk alle mine forventninger! (hvis folk sliter med 360 visningen, prøv en annen nettleser eller prøv på mobil!)
http://www.kia.com/no/campaigns-and-redirects/soul_el_2014/
Sitat fra: EspenM3 på onsdag 02. juli 2014, klokken 15:06
Da har info om serviceintervaller og priser kommet.
Regnet med Oslopriser vedrørende timesbetaling så blir snittprisen på servicer 2.350,- pr.år
Intervallene blir 12Mnd/15.000Km :)
15.000Km? Det var veldig snaut... Må være en fryktelig dårlig elbil om den må ha service hver 15 000Km :P
Listen oppdatert med servicepriser:
Serviceintervaller er 1 år/ 15 000 km. (Det som inntreffer først.)
Det er kun sjekkpunkter på 1/3/5 års osv. service. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser) Service pris ca 1525,- + ca kr 1200,- for å smøring og rengjøring av bremser.
På 2/4/6 års osv. service skal det i tillegg til sjekkpunktene skiftes pollenfilter og bremsevæske. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser). Koster ca 1374,- + evt. Smøring og rengjøring av bremser ca kr 1200,-.
Sitat fra: KaiRK på onsdag 02. juli 2014, klokken 23:09
15.000Km? Det var veldig snaut... Må være en fryktelig dårlig elbil om den må ha service hver 15 000Km :P
Er neppe (mye) dårligere enn konkurrentene.
Er snarere en måte å ta igjen på karusellen det de taper på huskene.
Med andre ord en av flere måter du selv betaler den lange garantien på.
Ellers er vel korte serviceintervaller og relativt dyre servicer snarere regelen
enn unntaket hos de teknisk sett relativt enkle elbilene.
Her spiser nok forhandlerne av lasset omtrent som når "taxfri" alkohol på flyplassen
eller bilferga er priset en god del høyere enn taxfri kalkulasjon tilsier.
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 08. juli 2014, klokken 20:54
Sitat fra: KaiRK på onsdag 02. juli 2014, klokken 23:09
15.000Km? Det var veldig snaut... Må være en fryktelig dårlig elbil om den må ha service hver 15 000Km :P
Er neppe (mye) dårligere enn konkurrentene.
Er snarere en måte å ta igjen på karusellen det de taper på huskene.
Med andre ord en av flere måter du selv betaler den lange garantien på.
Var med et snev av ironi jeg skrev det, men det er jo et spørsmål som jeg som potensiell kjøper burde stilt Kia.
"Hvorfor må deres biler inn til service etter halvparten så mange km som konkurentene, hva er det som er så mye dårligere?"
Nå er jeg riktignok ikke en potensell kjøper fortiden, men vil nok vurderes når Leafen skal byttes ut.
Hvordan er det med ladeluken? (Vanskelig å si nå kanskje) Men med tanke på norsk vinter og frost.. Hvordan er dette på andre elbiler?
Sitat fra: Leo på onsdag 06. august 2014, klokken 08:42
Hvordan er det med ladeluken? (Vanskelig å si nå kanskje) Men med tanke på norsk vinter og frost.. Hvordan er dette på andre elbiler?
I følge bilder eg har sett har Soul EV ladeluke i front. Dette har Leaf også - der enkelte på forum har rapportert om litt is. Om det er eit vanlig problem veit eg ikkje.
Trillingene samt VW har ladeluka bak, på standard plass for fossilt drivstoff. Der har eg ikkje merka noko problem med is eller frost så langt. Eit tips er silikonspray, gjer at fastfrysing ikkje så lett skjer.