Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: Boogie på onsdag 14. mars 2007, klokken 15:45
Blir stadig møtt med at det tar for lang tid å lade opp batteriene.
Og dersom jeg skal til Oslo en tur, så bør jeg lade ca 20% ekstra for å komme helt fram. Det tar meg 1 time.
Det hadde vært utrolig kjekt å ha en eller flere hurtigladestasjoner langs E18 (og helt sikkert også andre hovedveier).
Da tar det kun 20 minutter å komme opp til 80%. En kopp kaffe og en strekk på beina samtidig så er man klar igjen.
Liertoppen burde være en grei plass. Andre aktuelle plasser er Drammen, By-the-Way ved Holmestrand. Torp har jo en allerede, det er ikke langt fra E-18.
Og så videre. Er dette noe som foreningen burde jobbe videre med?
Jeg vet at jeg hadde blitt fornøyd :D
Liertoppen hadde nok passet godt for de som pendler hver dag. Planer endres jo fort i løpet av dagen, og kansje man trenger litt ekstra.
10 minutters stopp, og man har nok strøm!!!
Siden det går så fort, så burde det ikke bli allverdens kø heller.
Hva med Asker eller Holmen?
Det er det mange/flere biler -og fra Lier er det nesten bare nedoverbakker.
Fra Asker til Lier er det riktig nok mye oppover, men hvis man ikke skal til Verdens Ende er distansen ok.
Hvis nå bare bensinstasjonene serverte drikkbar kaffe....
Thomas
Med værdens største tetthet av PSA biler og en rød/grønn regjering, burde det vært mulig å lage en hurtigladevei på østlandet.
Hva kreves det på bilen for å kunne bruke en hurtiglader og hvor mye vil omkonfigurering koste i så fall? Mistenker at det ikke bare er å åpne batteripakke å sette to feite banaplugger på polene :D
De fleste PSA biler har hurtigladingsmulighet. Dette gjøres gjennom den vanlige ladekontakten på høyre forskjerm. Her er det 2 stk 150 A kontakter som går rett til batteriene. Pluggen på hurtigladeren har samme format som den vanlige, med med en kabel som er over 2 tommer i diameter som skjuler + og - DC og kommunikasjon. Har kun sett et par PSA biler uten denne muligheten. Da "mangler" det et par kabler, og disse skulle gått i de ledige spor over øvre batterikasse. Silkefot, din bil har vært hurtigladet flere ganger!
mvh
Arne Magnus
Betyr det at ladekontakten på PSA biler er en standard type? Slik at om det blir satt opp hurtigladere rundt omkring så vil kontakten passe? Har alle elbiler den type kontakt?
Alle de franske bilene har standard kontakt.
Den kalles for en Marichal kontakt.
Hva med de andre elbilene? Dumt en hurtigladerstasjon må ha mange ulike kontakter!
1999-2002 Th!nk er ikke forberedt for hurtiglading selv om den har samme type NiCd batterier. Tror ikke blybatteriene i Kewet kan hurtiglades.
Blybatterier kan hurtiglades, men Buddy har heller ikke tilkoplingsmulighet.
Forøvrig koster en ny hurtiglader fra Frankrike rundt 10.000 Euro. Siden Sigmund tømmer landet for el-biler er det vel sikkert en del som står der ubenyttet, og kan muligens kjøpes brukt.
Det skulle vært mange flere enn de tre som er i Norge, "full tank" på 20 minutter er nyttig når du har dårlig tid. Så varer batteriene lenger også.
Arne Magnus
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 21. mars 2007, klokken 20:47
Det skulle vært mange flere enn de tre som er i Norge, "full tank" på 20 minutter er nyttig når du har dårlig tid. Så varer batteriene lenger også.
Arne Magnus
Hurtigladeren i Skien er nå tatt ned og støver på et lager hos Miljøbil Grenland. Burde vært mulig å finne en fremtid for denne et annet sted....
Lars
Fikk beskjed fra miljøbil Grenland at laderen skal settes opp et annet sted, så noe er nok på gang.
Det hørtes positivt ut :-)
Lars
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 21. mars 2007, klokken 20:47
Blybatterier kan hurtiglades, men Buddy har heller ikke tilkoplingsmulighet.
For blybatterier er hurtiglading er mulig, (men ikke så hurtig som NiCa) opp til ca 85% av kapasiteten det tar noen timer, og batteriet bør være spesialdesignet for hurtiglading. De siste 15% trenger lang tid (8timer+). Blir ikke batteriet ladet helt opp mister det etterhvert evnen til å oppnå fullkapasitet.
Oppvarmingen som skjer på grunn av motstanden i batteriet går ut over levetiden. Ladespenningen bør være kontrollert av batteritemperaturen slik den reduseres når temperaturen stiger.
Batterspenningen varier noe med typen av blybatterier, moderne vedlikeholds frie batterier med kalsium har litt høyere spenning, så laderen må også kunne justeres for varianter av blybatterier.
Når vil diskuterer batterier her har ihvertfall jeg fokus på traksjonsbatterier til elbiler, og ikke alle andre anvendelser og typer.
Hurtiglading av blybatterier gjøres under en time! Felles for alle batterikjemier er at de må lades roligere fra 80% SOC (State of charge). Er den indre motstand så høy at de går varme under lading vil de også gjøre det ved høye strømuttak, og således er de fullstendig uegnet til traksjonsbatterier.
Arne Magnus
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. mars 2007, klokken 07:59
Er den indre motstand så høy at de går varme under lading vil de også gjøre det ved høye strømuttak, og således er de fullstendig uegnet til traksjonsbatterier.
Fullt så enkelt er det vell ikke. Det er ulike kjemiske reaksjoner ved lading og utlading. Blybatterier kan tappes mye raskere enn de lades. For NiCa omtrent likt, mens LiIon kan lades raskere en enn de tappes.
Du må nok oppdatere deg en del her Griffel. Det er som Arne Magnus sier, når vi snakker om elbiler og blybatterier er det kun egenskapene til traksjonære blybatterier som er interessant å diskutere. Blybatterier produseres jo i et utall av varianter og med egenskapene som er ganske så forskjellige.
Visse typer blybatterier kan uten problem hurtiglades ned til 20 min. Exide Orbital (samme som Maxxima i Norge) er et vanlig batteri å bruke i egenkoverterte elbiler. Disse lades problemfritt opp til 80 % på 1 time!
Et lignende batteri er Optima Yellow top(D34) 55Ah, som har ingen begrensing i ladestrømmen så lenge spenningen holdes på maks 14,7V og batteri temperaturen ikke overskrider 51,7gr.C
Jeg får vell oppdatere meg litt da, må jo innrømme at leksikonet fra 1907 kommer til kort av og til. :)
Så jeg prøver meg på Web siden til Optima Yellow. Der står det som du skriver. Men så er det jo slik at at med en maks spenning er ikke strømmen ubegrenset, den begrenses av spenningsdifferansen mellom batteriets EMK og ladespenningen samt motstanden i kretsen. (indremotstand som oppgis er ved utladning). Så hvor lang tid det tar kan en derfor ikke lese på her. Videre står det at en skal lade til strømmen kommer under 1A øke strømmen til 2A og lade 1 time til. Til slutt står det, fritt oversatt: «Dersom ikke batteriet fulllades kan det resultere i dårlig ytelse og redusert kapasitet.»
Så prøverjeg Exide Orbital
Her står det om hurtiglading, fritt oversatt: «Hurtiglading kun i krisesituasjon» og «maksimum 30A maksimum 1 time»
Det blir ikke mer enn 30Ah det på min kalkulator. Videre: «Ikke anbefalt ved dyp utladning»
Ellers var anbefalingen maks strøm 20% av nominell kapasitet, og maks 14,4V til strømmen er nede i 1,5A. Med max. 20% tar det min. 3timer fra 20% til 80%. Og helt til slutt står det: «Dersom batteritemperaturen er over 20-25 grader skal en redusere spenningen med 0,3V per 10 grader.
Så jeg tror nesten jeg kan beholde leksikonet mitt 100 år til.
Forøvrig tror jeg at Exide er videreføringen av Edisons akkumulatorfabrikk som produserte NiFe akkumulatorer. Egentlig var dette en akkumulatortype Edison designet spesielt med tanke på framdrifts batterier for Elbil. Så en kan vell si at Exide har lang erfaring med framdriftsbatterier for bil. (helt siden 1903.)
Sitat fra: Griffel på torsdag 22. mars 2007, klokken 00:51
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 21. mars 2007, klokken 20:47
Blybatterier kan hurtiglades, men Buddy har heller ikke tilkoplingsmulighet.
For blybatterier er hurtiglading er mulig, (men ikke så hurtig som NiCa) opp til ca 85% av kapasiteten det tar noen timer, og batteriet bør være spesialdesignet for hurtiglading. De siste 15% trenger lang tid (8timer+). Blir ikke batteriet ladet helt opp mister det etterhvert evnen til å oppnå fullkapasitet.
Oppvarmingen som skjer på grunn av motstanden i batteriet går ut over levetiden. Ladespenningen bør være kontrollert av batteritemperaturen slik den reduseres når temperaturen stiger.
Batterspenningen varier noe med typen av blybatterier, moderne vedlikeholds frie batterier med kalsium har litt høyere spenning, så laderen må også kunne justeres for varianter av blybatterier.
NORTH STAR BATTERY
Klippet fra norsk forhandler: http://www.northstarbatteri.com/index.html
Ingen begrensning på ladestrømsstyrken. Et tomt 46 ampere/time batteri er i stand til å lades til 95% på 20 minutter, ved bruk av en 100 amp lader.
Klippet fra North Star Application Manual:
The low internal resistance of the NSB battery allows for very high charge acceptance. These batteries also do not require the charge current to be artificially limited, as long as constant voltage (CV) charging is used. This characteristic helps the battery reach a very high (>85%) state of charge (SOC) in less than one hour with a charge current of the order of 1C amps, where C is the rated capacity of the
battery. Thus, 1C for a 100Ah battery would be 100 amps.
ODYSSEY
Klippet fra norsk forhandler, Nordic Powertech: http://www.ody.no
Maksimum strøm
ODYSSEY® batterienes rene bly teknologi krever ingen maksimum utgangsstrøm så lenge laderens spenning er innenfor grensene beskrevet i tabell II. Husk at så lenge en fast spenning (volt) blir tilført batteriet, vil utgangs (lading) strømmen automatisk falle etterhvert som batteriet lades opp. Selv sterk tilførsel av strøm, fire ganger så høy som batterikapasiteten, er ikke skadelig for et friskt ODYSSEY® batteri, såfremt konstant spenning (V) er brukt.
Minimum strøm
Minimum akseptert strøm fra laderen avhenger av hvordan batteriet blir brukt. For gjentatte dyp utladinger av ODYSSEY® batterier minimum tilførsel av strøm bør ikke være mindre enn oppgitt kapasitet på batteriet. For eksempel, om et PC545 batteri, oppgitt til 13Ah, er i bruk, bør ikke strømtilførselen ikke være mindre enn ca.13A.
Hurtig lading av ODYSSEY® batterier
ODYSSEY® batterienes rene bly-teknologi er egnet for hurtiglading. Grafen under viser den eksepsjonelle hurtigladings karakteristikken til ODYSSEY når det blir ladet med konstant 14,7V, ved tre nivåer av hurtig tilførsel av strøm. Denne spenningen på 14.7V er veldig lik utgangsspenning til en moderne dynamo i kjøretøyer. Tabell III følgende graf illustrerer kapasiteten returnert som en funksjon mengden tilført strøm.
Hurtiglading av ODYSSEY® batteri 100% utladet
Table III
Kapasitet returnert Tilført strøm størrelse
0.8C10 1.6C10 3.1C10
60% 44 min. 20 min. 10 min.
80% 57 min. 28 min. 14 min.
100% 90 min. 50 min. 30 min.
Tabellen over viser at ved 0.8C10 tilført strøm eller tilført strøm som er 80% of the batteriets kapasitet, et 100% utladet batteri kan ha 80% av kapasiteten returnert iløpet av 57 minutter; dobler man tilført strøm til 1.6C10 kutter man ned på tiden det tar å nå samme kapasitet til bare 28 minutter.
Veldig bra. Nytt leksikon er bestilt. :)
Tørre blybatterier hadde jeg ikke hørt om.
Men det er vell riktig å si at selv når det gjelder framdriftsbatterier er bare noen typer som tåler gjentatte hurtigladinger, og at det er viktig i den sammenhengen å vite hvilken type batteri som sitter i bilen, ikke bare at der er et bly framdriftsbatteri.
Hurtigladar bør vera tilgjengeleg på følgande stadar:
- Ferje
- Bensinstasjon
- Parkeringsplass (spesielt korttidsparkering)
I utgangspunktet ein hurtigladar per 50 bilar, med høve for slik lading, innanfor ein radius på 50km.
Dette blir meir aktuelt etterkvart som fleire kjøper seg elbil.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 17. mars 2007, klokken 12:22
De fleste PSA biler har hurtigladingsmulighet. Dette gjøres gjennom den vanlige ladekontakten på høyre forskjerm. Her er det 2 stk 150 A kontakter som går rett til batteriene. Pluggen på hurtigladeren har samme format som den vanlige, med med en kabel som er over 2 tommer i diameter som skjuler + og - DC og kommunikasjon. Har kun sett et par PSA biler uten denne muligheten. Da "mangler" det et par kabler, og disse skulle gått i de ledige spor over øvre batterikasse.
Det er en i foreningen som ønsker å kunne hurtiglade sin PSA i garasjen hjemme. Han har nå kommet over en lader. Hva mer trenger han?
1. Ny Mareschal kontakt med de store polene
2- ? må det kobles noen styring for å avbryte den eksterne laderen. Er det et signal som skal styre en kontaktor for denne lader, eller er dette innebygget i bilen allerede?
3. Noe annet?
Det enkleste er en ny Marechal kontakt som man bruker fast i garasjen. Den ser lik ut som den vanlige, men har kontakter for likestrøm også som vil lade direkte på batteriene (gjennom regen overvåkning, så det blir registrert). Kontakten kan ta opptil 50A.
Slike kontakter har jeg liggende.
En enkel overvåkning er veldig greit å ha, ellers må du manuelt sjekke at spenningen ikke overstiger 8V pr blokk, og så redusere.
Jeg har tegninger på dette. Vi bruker bilens egen lader som styresignal. Når den reduserer pga spenningen, så kobler vi ut hurtigladeren.
Må få lov til å henvise til Elbi-wiki ;D
Hurtiglader PSA http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Hurtiglader
Ladekabel PSA http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Deler#Ladekabel
Ellers er Robometeret du har bestillt i stand til å avbryte hurtigladeren på 145V. ;)
Sitat fra: Boogie på søndag 01. november 2009, klokken 10:24
Slike kontakter har jeg liggende.
og prisen for en slik kontakt er for tiden?
Takk Elmo for linken til Wiki. Det står en del JEG i den artikkelen. Hvem er forfatteren?
Til Boogie og Elektrolux. Betyr det at dere plukker ut et styresignal til en kontaktor som bryter spenningen til ekstern lader?
Sitat fra: PLUTO på søndag 01. november 2009, klokken 19:18
Takk Elmo for linken til Wiki. Det står en del JEG i den artikkelen. Hvem er forfatteren?
Hvis du trykker på "History"-fliken på toppen av en side får du se hvem som har skrevet. Men innholdet er i mange tilfeller ekstrahert fra diskusjoner i gammelforumet.
"Jeg" som stod i artikkelen om hurtigladerne var meg (Elmo), men nå har jeg av-personifiert teksten.
Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått laget automatisk avbrytning av hurtigladingen enda, så jeg tar tiden og stopper når det er ca 90% på energimeteret i bilen
Robometeret har full oversikt over spenning og strøm ved hjelp av sensorene som monteres i bilen.
Når en ønsker å benytte Robometeret til å avbryte hurtiglader trenges et bussrele som holder hurtigladeren i gang. Når de programerte 145V er oppnådd, vil bussreleet åpne, og avbryte hurtigladeren.
Bussreleet må også kobles til Robometerets flatkabel for annledningen. Dette gjøres ved å klipse innpå et ekstra stikk.
Liker likevel Boogie sin løsning bedre. Den ligner på Brusa sin løsning, der en føler på bilens lader, og ser om denne er i fase 1 eller fase 2. Eller i praksis om den trekker mer enn 5A. Da blir styringen universal, og en får med seg alle sikkerhetsavbrytingene som ligger inne i den originale laderen.
Det stemmer som Elektrolux sier at vi bruker ladestrømmen som trekkes av bilens egen lader til å styre ekstern lader.
Når denne går fra 10/13/14 A (kommer an på hva som er innstillt) til redusert lading/topplading med 5A så slås strømmen til eksternladeren av ved hjelp av et rele.
Jeg har satt dette releet til å være manuellt aktivert. Dvs at når den først har avbrutt lading med ekstern lader, så kan den ikke komme inn igjen.
Når både eksternlader kuttes, og internlader reduserer til 5A så vil spenningen synke igjen, og internladeren legger inn full kraft på nytt.
Dersom eksternladeren da kan aktiveres igjen, så vil vi få en situasjon hvor laderene slår inn og ut hele tiden.
Ved å kutte eksternladeren etter første topp, så kan den interne laderen gjøre jobben ferdig slik den pleier å gjøre det.
Legger ved en tegning på hurtiglader som er tegnet av Tommy Engkvist fra Stockholm. Ideen bak laderen kommer fra Anton Bech i Danmark.
På tegningen kan man se relestyringen SM125. Denne ønsker å ha spennings-innput, mens vi bruker strøm. Derfor legger vi inn MI20 sensoren som gjør om strømsignalet til spenning.
Marechal kontakten med likestrømskontakter har Marechal satt en pris på NOK 10 000,- for.
Jeg har fått tak i noen kontakter til lavere pris, og ønsker 6000,- for dem.
Maks strøm over kontaktene er 50A.
Her er min Marchal med 220V for bilens egen lader, og 2 tilkoblinger fra hurtiglader. Dermed kan alle 3 fasene i enten et 380V eller et 440 V anlegg benyttes.
Brukte 3 * 2,5 mm2 for 220V og 4 enkeltledere på 4 eller 6 mm2 for hver av DC kontaktene. Alt ble så lagt inni en strømpe. Ved bruk av hurtigladerene og denne kabelen, blir disse stående ved siden av bilen. Greit i Stavanger, men kanskje noe utrygt i Oslo.
Lader med denne kabelen 60A inn i en Saxo / P106, og 50A inn i en Berlingo / Partner
Tommy har valgt en annen løsning.
Han bruker ikke Marechal kontakten til annet enn å lade med den interne laderen, men strømmen til Marechal kontakten går gjennom MI20 føleren for styring.
Hurtigladeren hans står bak i bilen, og er permament koblet til bilen direkte på elektronikkboksen på hurtigladekontaktene.
Dermed trenger han ingen spesiell ladehanske, og laderen står trygt i bilen. Utfordringen er da å få to eller tre 16A enfas ledninger eller 1 trefas ledning inn i bilen...
Med en bil blir det en billigere løsning.
Min løsning kan enkelt benyttes på alle PSA bilene jeg har. ;)
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2009, klokken 11:22
Her er min Marchal med 220V for bilens egen lader ....
Veldig lik min Elektrolux. Jeg har også brukt 3 * 2,5 mm2 for 220V, men én 8mm2 til hver av DC kontaktene (Biltema 35738/9 (http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=133079)). Jeg har også hurtigladeren(e) stående ved siden av bilen i utgangspunktet, men ledningene er lange nok til at jeg kan ha dem inni.
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2009, klokken 11:22
... stående ved siden av bilen. Greit i Stavanger, men kanskje noe utrygt i Oslo.
Hvis det er været du sikter til så ville jeg vært mye mere skeptisk til å ha den utendørs i Stavanger ;D
Etter mye leting på forumet uten å finne tegninger til en hurtiglader,
fant jeg fant jeg noen forsjelige tegninger til hurtigladere, tengte dette er den rette plasen og dele disse. ;)
http://uldalen.no/Elbil/Hurtiglader-PSA.jpg (http://uldalen.no/Elbil/Hurtiglader-PSA.jpg)
http://uldalen.no/Elbil/Snabbladdare-Tommy_Engkvist.pdf (http://uldalen.no/Elbil/Snabbladdare-Tommy_Engkvist.pdf)
De dokumentene, og (forhåpentligvis) informativ tekst er delt her (http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Hurtiglader) på ElbilWiki allerede.
Det ene er forresten allerede lagt ut av Boogie tidligere i denne tråden.
Men ... god informasjon kan ikke deles for ofte ;D
Hilsen Uldalen :)
Hej
kan man ikke bruge 3 stk af disse :
ASTEC / EMERSON HPS3KW-NNR-032 48VDC 3000W POWER SUPPLY
de giver 48VDC og 57A (100A peak)
sat op i serie som hurtiglader som i et af diagrammerne som lader original laderen styre ladningen
disse strømforsyninger koster ikke ret meget og fylder mindre om end noget anderledes end Eltek flat....
Mvh
JCBX
Såvidt jeg kan avgjøre i farten bør disse kunne brukes, og prisen på eBay var jo veldig gunstig.
Jeg kan imidlertid ikke garantere at ikke "Logic control" delen (ref datasheet) kan skape problemer. Det må prøves.
Eltek flatpack power har tilkobling til ekstern elektronikk (logic unit) og så lenge den er tilkoblet fungerer de ikke i serie. Dvs. kun en av flatpack'ene gir 48v spenning med elektronikken tilkoblet, så det måtte jeg fjerne.
Dette er ikke lader, men en stabilisert 48V strømforsyning som kan levere inntil 57A kontinuerlig.
Det ser ut til at man trenger 3 stk 20A kurser (1-fas), en til hver lader. Hvordan vil andre reagrere på ladeplassen når én bil er tilkoblet 3 kontakter (4 med originalladeren)? Hvis noen trekker ut én av kontaktene til hurtigladerne stopper hurtigladingen.
3 stk i serie kan levere maks (inkl +5% justering) 151,2 V. Er det nok til PSA?
Dette var bare noen tanker i øyeblikket, jeg vet jo ikke hvordan du har tenkt å bruke hurtigladeren, JCBX.
Hej
til min Saxo onboard
fin størrelse som kan gemmes af vejen i bilen
3 stk i serie forsynet fra 3x400V+N 32A CEE stikkontakt
jeg skal vel bare indstille dem til max 150VDC ???
og lade org. laderen styre ladningen samt færdigladningen
således at lynladeren kun lader de 0-80%
er det så en 9Kw lader ??? og hvor lang tid vil det tage 0-80% med denne ?
Mvh
JCBX
Dette tør ikke jeg å prøve på min Th!nk.
Sett deg godt inn i Safts anvisninger for lading, se spesiellt på kurvediagrammet under pkt 2.3.2.
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf (http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf)
Hmmmmmm ???
der tillades vel 150A hurtigladning på dem
og vi taler 57A max
hvad giver bilen ved regenerering ??? i Amp
og det adskiller sig vel ikke fra de andre hurtigladere som er beskrevet i denne tråd ?
bortset fra at den er billig og har 9KW
Mvh
JCBX
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
der tillades vel 150A hurtigladning på dem
Ja, opp til 75% kapasitet og innenfor både en nedre og øvre temperaturgrense.
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
og vi taler 57A max
Nei, 57A er det strømforsyningen klarer å levere kontinuerlig uten å bli for varm. Hvor stor strømmen egentlig blir er avhenging av spenningen på batteriet. Den varierer fra 120V (nominell verdi) til 163 V ved 10 grader C avhengig av ladetilstand, strøm og temperatur.
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
hvad giver bilen ved regenerering ??? i Amp
Regenerering skjer bare noen få sekunder i gangen og det er usannsynlig at batteritemperaturen kan øke utover tillatt i den korte tiden. Th!nk regenererer maks 100 A og regen skrur seg automatisk av når spenningnen er for høy. Jeg tror det er tilsvarende på PSA, men har ikke hatt anledning til å måle selv.
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:25
og det adskiller sig vel ikke fra de andre hurtigladere som er beskrevet i denne tråd ?
bortset fra at den er billig og har 9KW
Mvh
JCBX
Det vet jeg faktisk ikke, har ikke studert de andre. Mulig at det går bra, men jeg ville ikke risikert å ødelegge batteriet i min Th!nk, samme type Saft NiCd som PSA bruker.
Ser at frakten fra USA er $75.50 (pr stk?) og husk at fortollingsgebyr og MVA tilkommer. Det er billig likevel hvis disse kan brukes.
57A tager den vel om den kan bruge det !
om det er denne eller en Flatpack 1500 så kan man da ikke presse Amp. ned i batteriet
den tager vel fra som det har brug for ud fra den betragtning at det får overspænding
og får batterierne 150VDC så vil strømmen vel aftage efterhånden som det nærmer sig 150VDC eller ???
jeg kan ikke lige se hvor i forskellen er på en flatpack eller en Astec
er jeg helt forkert på den ???
forstår godt du ikke vil prøve det på din bil .....
men jeg vil have en lynlader og kan den fåes billigere end Flatpack 1500 så.....
Mvh
JCBX
Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 06:37
Dette er ikke lader, men en stabilisert 48V strømforsyning som kan levere inntil 57A kontinuerlig.
Det er nettopp konstant strømforsyning vi benytter til hurtigladerne
Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:57
Ja, (det tillates 150A hurtigladning), opp til 75% kapasitet og innenfor både en nedre og øvre temperaturgrense.
Hurtigladerne som er beskrevet tar hensyn til kapasiteten ved å måle spenningen og avbryte hurtigladingen i tide - men de tar dessverre ikke hensyn til temperaturen.
Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:57
57A er det strømforsyningen klarer å levere kontinuerlig uten å bli for varm. Hvor stor strømmen egentlig blir er avhenging av spenningen på batteriet. Den varierer fra 120V (nominell verdi) til 163 V ved 10 grader C avhengig av ladetilstand, strøm og temperatur.
Jeg har ikke studert disse ASTEC/EMERSON strømforskyningene nok (datasheet (http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-6/DSA-106457.pdf)), men strømmen på Eltek sine varierer ikke nevneverdig med ladestilstanden/spenningen på batteriet.
Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:57
Regenerering skjer bare noen få sekunder i gangen og det er usannsynlig at batteritemperaturen kan øke utover tillatt i den korte tiden. Th!nk regenererer maks 100 A og regen skrur seg automatisk av når spenningnen er for høy. Jeg tror det er tilsvarende på PSA, men har ikke hatt anledning til å måle selv.
Jeg tror ikke PSA har noen stopp i regen hvis strøm eller spenning blir for høy. Jeg har sett regen langt over 100A på PakTrakr på mine PSAer - bare bakken er lang nok. Videre har bla Boogie advart mot regen på PSA hvis/når man kjører i lange nedoverbakker (feks tunneller) på full-ladet batteri.
Sitat fra: JCBX på lørdag 02. januar 2010, klokken 10:17
jeg kan ikke lige se hvor i forskellen er på en flatpack eller en Astec
Jeg er enig med deg her. Jeg tror disse vil fungere tilsvarende som Eltek flatpack - men som sagt, forutsatt at ikke noe elektronikk inni dem forhindrer deg fra å benytte 3 stk i serie.
Under utmattingstest av Think ble 3 ladere paralellkoblet og kjørt direkte inn i batteriet samtidig med at ombordladeren ble kjørt på egen krets. Inntaket var 400 volt 25 A, og laderene ble stjernekoblet.
Det ga 80 A til sammen, og kjøre/lademønsteret ble en time kjøring og en time lading, helkontinuerlig 16.000 kilometer.
Det ga ingen negativ virkning på batteriet.
Dessuten vil vel ingen komme i nærheten av dette mønsteret i normaldrift!
Bilen regenererer ca 50 A uten bremsepedal, og 100 med bremsepedal.
Ved forhøyet ladestrøm vil 150 volt oppnås ved lavere ladetilstand enn normalt, og deretter vil ombordladeren gå alene opp til normal terskelspenning og videre med etterlading.
Hurtiglader selv med 100A opp til ca 8V / blokk uten problemer.
Dårlige blokker kan ta skade av hurtiglading, men er alt OK så går det bra.
Tror PSA sin hurtiglader gir 150 A opp til 80% kapasitet.
Har også sett opp til 130A på regenerering.
Monterer du et Robometer kan du bruke dette både til å monitorere spenning ogf strøm, og til å automatisk avbryte ladingen på 145V Da kreves en tillegsmodul som avbryter hurtigladeren.
Se:http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Robometer
Ellers bruker jeg ombyggede plastmakuttere som hurtigladere. De koster minimalt i forhold til hvor mye strøm de produserer. ;) Problemet med det er jordfeil, og dårlig effektivitet tross høy strøm ut.
Strømmen er ikke noe problem. Batteriene kan fint ta opptil 150A opptil ca 80% eller 8V pr blokk.
Men som Elektrolux sier så bør man være sikker på at blokkene er OK.
Jeg bruker stort sett ikke hurtigladeren som leverer 150A lenger, men opptil 70A går normalt greit.
Bilen regenerer selv ca 100A så lenge hastigheten er ca 50-60 km/t (husker ikke turtallet som bestemmer dette nå).
Om ASTEC / EMERSON POWER SUPPLY kan brukes som lader er et spørsmål om hvordan overstrøms beskyttelsen virker. Dette går ikke fram av datablad.
Eldre billige ladertyper ladet med konstant spenning, da var strømmen høy i starten og sank ned mot null ettersom spenningen på batteriet steg. Det tok lang tid å lade opp på denne måten. Moderere ladetyper lader med konstantstrøm det vil si at spenningen ut fra lader øker i takt med batterispenningen, opp til en grense. Eltec er beregnet som lader og justerer spenningen slik at strømmer er omtrent konstant, Dessuten har den utstyrt for parallellkobling slik at belastningen deles mellom de parallellkoblede strømforsyningene.
Dersom ASTEC / EMERSON POWER SUPPLY er en konstantspenningskilde ( i motsetning til en konstantstrømkilde) avgjør overstrømsbeskyttelsen om den kan virke som lader. Enklest er en sikring, eller det kan hende at den slår seg av mellom 65 og 90 A etter en tid og krever manuell gjenninnkobling, eller at spenningen kjøres betydelig ned slik at ladestrømmen blir nær 0 (f.eks 5A) og benytter den lave strømmen til «å vurdere» en mulig gjenninnkobling. I slike tilfelle vil ikke denne typen kunne brukes som lader.
Reduserer den derimot spenningen til strømmen er 57A kan det gå, men med 3 stk. i serie er det vanskelig å si hvordan de vil påvirke hverandre, (fare for osilering om de ikke har noen felles logikk).
SAFT sine måling av kapasitet mot antall syklusser til 80% DOD bruker C/2 lading. Da kommer man opp mot 3000 syklusser uten problemer. Temperatur bør ikke være problematisk under lading siden prosessen er endotermisk opp til 80 % eller mer på lading med høy effekt. På rundt 20 grader går bilens lader til overladingsfase på rundt 150 volt som stemmer bra med disse ladere. På lavere temperaturer kan 150v være for høy. Best at hurtigladerene slåes av med rele når overladingsfase slåes inn.
På en ubalansert pakke kan den svakeste blokk få masse overlading på en alt for høy effekt hvis ikke hurtigladerne er ikke slått av. Hydrogen + varme plater= Bang.
Var det ikke også Anton B. der på hans tur til Frankrig beskrev at bedste resultat var hver anden ladning med billaderen og de andre med lynladeren ?
jeg kan godt være i tvivl om , om Astek er spændings eller strøm konstant !
til gengæld rendte jeg over den ultimative lader ........
komplet med 2 potmetere , 1. til spænding 0-160VDC og den 2, til støm 0-94A (15KW) input snart alt hvad der findes ... tex. 3x400+earth
sublimt indpakket med 2 led displayer til strøm og spænding hhv.
eneste problem er prisen +10K NOK :(
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. januar 2010, klokken 00:52
Såvidt jeg kan avgjøre i farten bør disse kunne brukes, og prisen på eBay var jo veldig gunstig.
Jeg kan imidlertid ikke garantere at ikke "Logic control" delen (ref datasheet) kan skape problemer. Det må prøves.
Eltek flatpack power har tilkobling til ekstern elektronikk (logic unit) og så lenge den er tilkoblet fungerer de ikke i serie. Dvs. kun en av flatpack'ene gir 48v spenning med elektronikken tilkoblet, så det måtte jeg fjerne.
har du en beskrivelse på hvordan du har omgået elektronikken på dem i serie !
har du et parts nummer på den 6stk rack holder du har brugt ?
og evt nogle flere billeder af laderen forfra og bagfra ??
MVH
JCBX
Sitat fra: Elmo på lørdag 02. januar 2010, klokken 00:52
Eltek flatpack power har tilkobling til ekstern elektronikk (logic unit) og så lenge den er tilkoblet fungerer de ikke i serie. Dvs. kun en av flatpack'ene gir 48v spenning med elektronikken tilkoblet, så det måtte jeg fjerne.
hvordan er du omgået default værdien ?
jeg har sat dem i serie (3 stk 48VDC flatpack 1500)
og uden styring går de i default med 53,1VDC fra en som du også nævner
hvordan har du fået dem indstillet til 150VDC ???
skal de overstyres vis can bus modul eller er der en smutvej
HOV
fandt lige potentiometeret til justering af volt :-)
hvordan får jeg så dem til at køre i serie ?
:-)
Til dem som måtte have interesse i det , så er det skruen på det blå potentionmeter der justerer output voltage fra 44-59 VDC
(http://img16.imageshack.us/img16/9914/pict0002vj.th.jpg) (http://img16.imageshack.us/i/pict0002vj.jpg/)
Er der nogen der ved hvad denne Jumper gør eller indvirker på ? den sidder på siden af Flatpack 1500 48V/31A modulet !
(http://img9.imageshack.us/img9/45/pict0005mx.th.jpg) (http://img9.imageshack.us/i/pict0005mx.jpg/)
Beklager JCBX, jeg så ikke spørsmålet du la inn 4.jan.
Jeg har dessverre ikke noe partsnr på racket. Jeg fikk 4 flatpacks og to "blinds" ferdig montert i racket. Racket i seg selv inneholder ikke noe annet enn tilkoblingene til 230v og 48v.
Elektronikken er et eget print som tilkobles den lille 24pins tilkoblingen bak på flatpack'ene (se bildet). Omgåelsen bestod i å demontere printet fra racket, så hvis du ikke har noe rack er du "home free".
Vet ikke om jeg forstod spørsmålet "hvordan får jeg så dem til at køre i serie?". Du kobler bare pluss på den ene til minus på den neste osv (se baksidebildet), og starter alle.
Jeg vet ikke hva jumperen er for. Jeg har faktisk ikke lagt merke til den før, men mine har også den.
Jeg har ikke justert ned spenningen. Kjører på fullt. Jeg tror ikke det skader.
;D
aha
;D
din er så til en Blingo lr Partner ......
eller ser jeg forkert ?
okay men det er så mit samle print på bagsiden der driller
havde demonteret det og sat det på igen :-X
TAK for hjælpen !
(http://img5.imageshack.us/img5/1646/pict0002yf.th.jpg) (http://img5.imageshack.us/i/pict0002yf.jpg/)
(http://img693.imageshack.us/img693/244/pict0001h.th.jpg) (http://img693.imageshack.us/i/pict0001h.jpg/)
Sitat fra: Elmo på fredag 15. januar 2010, klokken 19:50
Elektronikken er et eget print som tilkobles den lille 24pins tilkoblingen bak på flatpack'ene (se bildet). Omgåelsen bestod i å demontere printet fra racket, så hvis du ikke har noe rack er du "home free".
hvis jeg forstår dig ret ! så skal jeg fjerne printet ud af de 24 pins stik ... korrekt ?
den skal ikke have funktioner ud af disse ...
Mvh
JCBX
Sitat fra: JCBX på fredag 15. januar 2010, klokken 20:05
din er så til en Blingo lr Partner ...... eller ser jeg forkert ?
Tja, både ja og nei :D
Jeg har laget koblingene slik at jeg kan velge om jeg vil har 3 eller 4 av enhetene i serie ut på tilkoblingskabelen, så jeg kan lade både Saxo/P106 og Berlingo/Partner ;D
Sitat fra: JCBX på fredag 15. januar 2010, klokken 20:19
hvis jeg forstår dig ret ! så skal jeg fjerne printet ud af de 24 pins stik ... korrekt ?
den skal ikke have funktioner ud af disse ...
Ja, jeg kjører helt uten printet, slik du ser på baksidebildet. I mitt rack stod printet for seg selv på høyre side.
Ser ut som 230v/48v tilkoblingene også sitter på printet hos deg ?
Sitat fra: Elmo på fredag 15. januar 2010, klokken 20:21
Ser ut som 230v/48v tilkoblingene også sitter på printet hos deg ?
ja de sidder samlet
men jeg skal have 6 stk sat sammen så jeg kasserer bare boksen
derfor var jeg nysgerrig på hvilket rack du havde anvendt
men jeg finder nok et der ligner det
ser ud som om minus mangler i dit rack eller bruger du chassiet ?
eller rettere den øverste flatpack har intet kabel på minus ... ?
Sitat fra: JCBX på fredag 15. januar 2010, klokken 21:12
ser ud som om minus mangler i dit rack eller bruger du chassiet ?
Well, that is an illution.
Bildet er tatt før jeg var helt ferdig :-[
På minus, som er felles for både 3 og 4 flatpacks, har jeg først en automatsikring og så en kraftdiode (http://www.datasheetarchive.com/datasheet-pdf/018/DSA00313424.html), og så minuskabelen. Jeg er litt usikker på hva dioden skal gjøre/forhindre, men "alle" sier den bør være der.
Tipper at dioden hindrer kraftig gnist ved tilkobling. Uten diode vil batteripakka lade opp kondensatorer i laderen og man kan risikere å få for stor del av batterispenningen over én av flatpack'ene
Sitat fra: Elmo på fredag 15. januar 2010, klokken 19:50
Jeg har ikke justert ned spenningen. Kjører på fullt. Jeg tror ikke det skader.
nu ved jeg ikke om du bruger den til en PugTiSeks eller en Saxo
men umiddelbart vil jeg så antage at du lader med 3*53,5V
160,5V er vel ikke tilrådeligt , den bør vel slukkes for ved 150VDC 20gr. C.
det er vel for voldsomt til batterierne eller hvad
Jeg tror som sagt at det ikke skader.
Det er ladetilstanden på batteriene som bestemmer spenningen uansett om laderen spenningen inn er 150 eller 160 volt.
Please correct me if i am wrong! Anyone.
Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:52
Jeg tror som sagt at det ikke skader.
Det er ladetilstanden på batteriene som bestemmer spenningen uansett om laderen spenningen inn er 150 eller 160 volt.
Please correct me if i am wrong! Anyone.
Det du sier har full støtte i Kirchoffs lover.
Sitat fra: Griffel på mandag 18. januar 2010, klokken 00:54
Sitat fra: Elmo på søndag 17. januar 2010, klokken 20:52
Jeg tror som sagt at det ikke skader.
Det er ladetilstanden på batteriene som bestemmer spenningen uansett om laderen spenningen inn er 150 eller 160 volt.
Please correct me if i am wrong! Anyone.
Det du sier har full støtte i Kirchoffs lover.
det modsiger vel lidt dette indlæg :
Virkemåde
For at bilens batteri kan lades med ekstra effekt, skal flg. betingelser være opfyldt:
- Bilen skal være ladeaktiv med bilens lader.
- Bilens lader skal være i effektfasen.
- Batterispændingen skal være mindre end 7,5V pr batteri (6V batteri).
Kvikladeren er beregnet til at lade strøm på batteriet sammen med bilens egen lader. Laderen styres af bilens lader. Derved er det bilens batterimanagement, som styrer ladningen. Denne eksterne lader er således kun en slavelader, som hjælper bilens lader med at levere effekt til batteriet.
Bilens lader tilføres strøm via kvikladeren, som måler strømmen i den ledning, der går til bilens lader. Når bilens lader trækker en stor strøm fra nettet er det et tegn på at bilens lader er i effektfasen, hvor batteriet kan optage stor effekt. Når bilens lader trækker mere end 10A, kobles kvikladeren ind og leverer ekstra effekt til bilens batterier. Går bilens lader ned på lav effekt eller slukkes, afbrydes kvikladeren. Da bilens lader af og til under topladning tripper mellem lav og høj effekt, sættes yderlig en grænsebetingelse ind. Kvikladeren kan kun levere strøm, hvis batterispændingen er lavere end 7,5V/batteri, som svarer til 150V for P106 og SAXO. Ved 155 V går ladning over til topladning, hvor batteriet ikke længere må få høj effekt. Dette styres ved at ladeenhederne i kvikladeren sættes til at spændingsbegrænse sig selv til 150V, hvorved de ikke kan levere strøm ved højere spænding end de 150V.
Det høres riktig ut JCBX. Overgang til overladingsfase skjer ved ca. 154v ved 20 grader. Hurtiglading skal lades til 90% og ikke mer etter det jeg har hørt. Å vente til overlading begynner er for sent så spenning bør begrenses i hurtigladerne.
Sitat fra: JCBX på mandag 18. januar 2010, klokken 05:17
det modsiger vel lidt dette indlæg : . . . .
Det du referer til der beskriver PSA-bilenes innbygde funksjon for å styre avanserte hurtigladere via pinne(r) i ladekontakten. Bilens lader betemmer da hele tid hvor mye strøm den ønsker fra hurtigladeren.
De "hurtigladerene" vi bygger er egentlig ikke ladere men konstante strømforskyninger, og det er ingen kommunikasjon mellom bilens lader og hurtigladeren.
Sitat fra: Ken på mandag 18. januar 2010, klokken 23:03
Overgang til overladingsfase skjer ved ca. 154v ved 20 grader. Hurtiglading skal lades til 90% og ikke mer etter det jeg har hørt. Å vente til overlading begynner er for sent så spenning bør begrenses i hurtigladerne.
Det er helt riktig at hurtigladerene våre må kobles fra ved 80-90%, og helst bør det skje automatisk ved at stømmen brytes når batterispenningen begynner å stige over 150volt.
Alternativt kan man passe på manuellt eller vha "timer" (men det vil jo gå galt før eller siden) :-[
Dette strømsensitive releet kan være den enkle løsningen på hvordan en kan styre en eller helst 2 tillegsladere på en PSA.
Se: http://www.alliedelec.com/Images/Products/DataSheets/BM/Magnecraft/MAGNECRAFT_8500655.pdf
Jeg ser for meg å enten bruke to slike releer, innstillt til å slå av ekstraladeren dersom originalladeren trekker mindre enn 6-8A, eller ett slikt rele som igjen trekker inn et dobbelt, eller trippel rele som gir strøm til 2 ekstra ladere.
Dermed er det bare å koble en boks inn på 3*220V eller 400V 3 fase, kjøre strømmen til PSA'en gjennom dette releet, og strømmen til 2 ekstra ladere gjennom kontaktene som blir styrt.
Pris hos RS er kun 600 NOK.