Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Emne startet av: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 20:28
Maken til misère skal man lete lenge etter >:( >:( >:(
Tur/retur Fredrikstad fra Oslo skulle man tro ville være relativt problemfritt men så langt derifra!
Turen ned til Fredrikstad gikk smertefritt. Fikk ladet ca 2 timer på 16A hos Statoil(stor takk til dem) og det skulle vise seg å redde dagen!
Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\
Planen ble så å dra innom Brennes Auto i Sarpsborg. Det sies at denne er bombesikker og aldri kø så det hørtes jo ut som en plan! Men akk, denne var ute av drift. Så bar det videre til Fortum ved McDonald`s 500 meter unna! Nok en gang en lader i ustand. MEN, de har ihvertfall et 16A Schuko uttak. Sendte SMS, ladeboksen åpnet og ingenting skjedde >:(.
Ny SMS, denne gangen ble den grønn og lading startet.....i 2 min. Fikk så SMS om at lading var avsluttet. Startet på nytt...avsluttet etter 2 min. Gjentok dette 4 ganger før jeg gikk lei og bannet Fortum til H..... og tilbake >:(
GOM sa optimistisk at jeg ville nå Marchè Rygge med god margin, LeafSpy derimot sa at det ville gå med knapp margin! Lå så i 85 km/t konstant og nådde Marchè Rygge nordgående med bittelitt å gå på! Happy days, nå blir det strøm men nok en gang F**N i H***vete, denne laderen også ute av drift.
Ishavsveien har vært snille og viser en liten snarvei gjennom en tunnel under E6 og over på andre siden. Denne var i drift ;D
Her skulle et vise seg at en enkel SMS lading nå koster kr. 120 men ved å laste ned GoCharge Appen skulle de ha kr. 100. Dyrt men i en slik situasjon spiser man kamel mothårs og med sprikende ben.
23 minutter senere med SOC på 77.6 stoppet laderen..WTF :o
Da var humøret på frysepunktet og jeg plugget ut og kjørte hjem!!
Disse lade-aktørene burde piskes med flisete wire!!! Maken til sendrektighet og "gi faen" mentalitet overfor sine kunder som fremvises her finnes vel knapt noe annet sted! Dette er aktører som mottar støtte så det svir etter! Er det virkelig ikke noe/noen som følger opp hva disse cowboy-aktørene utretter tatt i betraktning all støtten de mottar??
Det må kunne forlanges tilnærmet 100% oppetid, ikke tilnærmet 100% nedetid!!
Jeg er DRITTLEI >:(
Din historie er jo dessverre ikke unik.
Jeg trodde jeg kunne belage meg på å kunne lade ved hurtigladere, men nå ser jeg det kun som luksus hvis de faktisk fungerer.
Klok av skade tar jeg nå ALDRI sjansen på å maksimere rekkevidden for å nå et hurtigladepunkt. Jeg lader når jeg vet det fungerer, og kommer heller frem til endepunktet med mer strøm enn nødvendig.
Personlig så boikotter jeg nå Ishavsveien og Fortum (til tross for at jeg liker pris-modellen deres bedre) til fordel for grønn kontakt. Deres ladere har fungert 5/6 ganger for min del. Fortum boikottes pga. elendig oppetid over LANG tid og det med beskjed i app. om at laderen fungerer (Liertoppen). Ishavsveien boikottes siden de har lagt beslag på tilskuddsmidler langs E18 sørover og e34 ved hønefoss + gran uten å bygge så mye som et sandslott.
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 20:28
Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\
Akkurat det er da ikke noe problem i Fredrikstad? Du finner 4 ladeuttak schuko 16A i Apenesfjellet P-hus.
Samme sted er det en dobbel 22kW Type 2 ladestasjon og en dual-standard CCS/CHAdeMO-lader.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juni 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 20:28
Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\
Akkurat det er da ikke noe problem i Fredrikstad? Du finner 4 ladeuttak schuko 16A i Apenesfjellet P-hus.
Samme sted er det en dobbel 22kW Type 2 ladestasjon og en dual-standard CCS/CHAdeMO-lader.
Vel, første gang på ladejakt i Fredrikstad, en halv dullion tilreisened folk ute pga Fredrikstad Cup(som jeg også skulle på)!!
Hvorfor kan det ikke også være et 16A Schuko uttak på disse Mode 3 boksene??
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 22:51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juni 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 20:28
Å finne et sted i Fredrikstad med Schuko skulle vise seg å være nærmest umulig(bortsett fra 2 timer hos Statoil) men på Glemmen VGS er det altså 6 elbilplasser hvorav alle trenger Mode 3 type 2 til 1 kabel. Jeg har IKKE en slik kabel......ENDA :-\
Akkurat det er da ikke noe problem i Fredrikstad? Du finner 4 ladeuttak schuko 16A i Apenesfjellet P-hus.
Samme sted er det en dobbel 22kW Type 2 ladestasjon og en dual-standard CCS/CHAdeMO-lader.
Vel, første gang på ladejakt i Fredrikstad, en halv dullion tilreisened folk ute pga Fredrikstad Cup(som jeg også skulle på)!!
Hvorfor kan det ikke også være et 16A Schuko uttak på disse Mode 3 boksene??
Det er vel pga man ønsker og bruke minimalt med tid/ressurser på vedlikhold på et ladepunkt,kan vel være noe som er lei av att folk "henger" lade kabelene sine der osv,er vel snakk om maks 10a på vanlig schuko i løp av kort tid,kan kjøpe en mode3 får 1800 kr på elbilhjelpen.no eventuelt overgang får 1500 kr.....så er hverfall løsning på problemet :)
Joda, ser den og ny kabel står på shoppinglisten!!
MEN, det som er det store problemet her er disse forsømte hurtigladerene som aldri virker.
Ute på langtur så er det hverken slow, semislow, eller semihurtig jeg vil ha!
Poenget er å kjøre fra hurtiglader til hurtiglader og da bør skiten funke i 99,5% av tilfellene!!
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 23:12
Joda, ser den og ny kabel står på shoppinglisten!!
MEN, det som er det store problemet her er disse forsømte hurtigladerene som aldri virker.
Ute på langtur så er det hverken slow, semislow, eller semihurtig jeg vil ha!
Poenget er å kjøre fra hurtiglader til hurtiglader og da bør skiten funke i 99,5% av tilfellene!!
Helt enig,burde være en eller annen form får "bøter" på de som ikke klarer og holde laderen oppe,blir litt som man kommer i butikken og skal handle og så opplever man oftere att butikken er stengt enn åpent uten noen grunn,dessvere så er det ikke noe konkurranse mellom aktørene :(
man kan jo ikke belage seg på og måtte lade 7 timer hvis en hurtig lader ikke virker (si man er maks uheldig og må lade 70% får og komme seg til neste lader) Nei håper det her blir bedre,men tror eneste måten att det her kan være stabilt på er i dagens "løsning" att det blir satt opp på plasser hvor det er folk slik som den hurtigladeren på nes hvor det er en kro,da vil nok dem som jobber på kroa ordne/purre på det her en lader som står på en bensinstasjon etc blir ikke noe særlig futt av virker det som.
Transnova er muligens norges beste Tesla selger! 8)
Lær av Tesla. Du finner ingen enkeltstående superladere !
Det er minst to ladere (fire punkt), som oftest fire, på hvert sted.
Transnova burde ha som krav at det fantes i det minste to hurtigladere på hvert sted. Slike kompliserte innretninger bryter før eller senere sammen og da bør man ha redundans på stedet !
Tiden for tolerante elbilentusiaster er over. Nå må man kunne stole på at infrastrukturen virker, særlig den som har fått statstøtte til opp over ørene.
En annen sak er at alle bør anskaffe seg en Type 2-kabel uansett hvilken bil man har. Det er det som er europastandarden og Schuko vil fases ut etterhvert.
Skal bli interessant å se om Bagdad Bob hos
Charge&Drive har noen bevingede ord å komme med om hvorfor BÅDE hurtig og treg laderen var på trynet >:(
En annen ting som irriterer meg noe helt eventyrlig er disse idiotene av noen svenske tjejer hos Fortum! De vet jo ikke noe som helst og kommer med helt tilbakestående uttalelser!! Hvor finner de disse tjejene og får de i det hele tatt noen form for opplæring? ?
Sitat fra: Powerflux på søndag 08. juni 2014, klokken 22:51
Vel, første gang på ladejakt i Fredrikstad, en halv dullion tilreisened folk ute pga Fredrikstad Cup(som jeg også skulle på)!!
I så fall er nok Apenesfjellet uansett der det er størst sjans for å få å parkeringsplass. Det er byens desidert største parkeringsanlegg.
Sitat
Hvorfor kan det ikke også være et 16A Schuko uttak på disse Mode 3 boksene??
Fordi Fylkeskommunen har et vedtak på at de ikke vil installere schuko pga. problemene med varmgang pga. at støpslene blir ødelagt fordi de ofte blir belastet med vekten av kladden. Så alle nye fylkeskommunale ladestolper blir rene Type 2 stolper. Dog ofte 7,4kW da, det er jo bra.
Forøvrig er de registrert korrekt i Nobil så om du brukte ladestasjonskartet eller appen bør det fremkomme at det ikke var schuko på Glemmens VGS.
Type 2 kabel er det nok bare å anskaffe seg først som sist for den som har tenkt å utnytte offentlige ladestasjoner fremover. Flere importører har heldigvis begynt å levere de med bilene (VW, BMW) men Nissan henger etter dessverre.
må nokk som jeg fant ut ha bil med lenger rekkevidde jeg selv bor i sandefjord kjører stadig til oslo men ja det er 3 hurtigladere ved drammen men velger du feil å denne ikke fungerer kommer en ikke til neste er du heldig å komme til nr 2 å den ikke funker hva gjr du da ? å du må da ha fler abonomang ellers blir det dyrt men det blir dyrt med fler abonomang å så er det sån kan en nesten helder kjøre bensin bil men jeg hvalgte heller elbil med en rekkevidde så jeg kan kjøre inn til oslo å hjemm i gjenn sparer 2 timer + mye banning +++
men dette er ikke tesla
Skal til Grålum i morgen.P.g.a usikere lademuligheter ser jeg meg nødt til å ta Balenoen.Trist at det skal være sånn.Synd at noen aktører skal ødelegge gleden av å kjøre miljøvennlig.
@snurre100
McD Vestby er antagelig oppe å går og Ishavsveien på Marchè Rygge sydgående(med sine blodpriser) prøvde jeg i går så det er mulig om du gidder.
McD Ski er nede >:(
Skal til Rygge flyplass i morgen og sette bilen der i 5 dager. Noen elbil plass kan jeg ikke regne med å finne der nede så planen er å hive på et par kW på McD Vestby på vei ned....hvis driten funker ::)
Vi får satse på at oppetiden til alle offentlige ladere/hurtigladere blir bedre når NEK 400:2014 nå trer i kraft:
"722.62.2 Intervall for Periodisk verifikasjon
722.62.2.01 Allment tilgjengelige ladestasjoner skal visuelt inspiseres minst èn gang pr. uke for å verifisere at:
- Utstyr ikke er synlig skadet slik at sikkerheten kan være svekket, og
- Ladestasjoner ikke har driftsfeil (Ingen visuelle feilmeldinger).
722.62.02 Allment tilgjengelige ladestasjoner skal verifiseres i samsvar med kravene i 62.1 minst én gang pr. år."
Sitat fra: Powerflux på tirsdag 10. juni 2014, klokken 00:09
@snurre100
McD Vestby er antagelig oppe å går og Ishavsveien på Marchè Rygge sydgående(med sine blodpriser) prøvde jeg i går så det er mulig om du gidder.
McD Ski er nede >:(
Skal til Rygge flyplass i morgen og sette bilen der i 5 dager. Noen elbil plass kan jeg ikke regne med å finne der nede så planen er å hive på et par kW på McD Vestby på vei ned....hvis driten funker ::)
kr.120 for en lading.Det får jeg 13 liter E85 for.Og så slipper jeg å vente en halv time.Synes at Fortum og Statoil har en mye bedre prispolitikk.Ofte trenger man bare en 10-20 minutter påfyll.Å betale 120 kroner for det"ja særlig"
I slike situasjoner ville koffertladeren vi nå tilbyr vært nyttig.
Hva er en koffertlader?
Det finnes sikkert mye fancy og smart man kan kjøpe men i det store og hele KREVER jeg at slik infrastruktur som hurtigladere er SKAL fungere 100% av tiden! Det kan ikke være sånn at man kan motta støtte i hue&ræva for så og rulle ut et opplegg som fungere SÅ dårlig at det er helt skandaløst!
Elbilforeningen og Transnova må se å få ut fingeren med å sette harde krav til disse søpplete aktørene som mottar støtten gladlig men ikke leverer på noen punkter!!
Inntil Elbilforeningen klarer å stramme opp disse aktørene til å levere en stabilt og fornuftig priset hurtiglade struktur, har du nå muligheten til å skaffe deg din egen 22 kg hurtiglader for en til nå uslåelig pris.
Denne kobles til ethvert 400V uttak du måtte komme over. eks søppelkomprimatorer, industribygg, eller mode 3 ladestolpe og gir deg 3 fase lademulighet på inntil 22 kW. Det betyr full tank på under timen fra bl.a de nye ladestolpene.
Jeg synes det er leit at disse hurtigladerne ikke fungerer selv om jeg personlig ikke vil ha så mye glede av dem, men kanskje det er viktigere for Elbilforeningen nå til å få kommunene til å sette opp mange type 2 uttak med 22kWh. Av mangel på hurtigladere, så må det jo nødens stund være bedre å finne slike enn 16A schuko.
Det skal heller ikke være nødvendig å ha bagasjerommmet fylt opp av overganger og andre duppeditter som gjør det mulig å stjele strøm dobbelt så mye strøm fra private industriuttak.
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 11. juni 2014, klokken 16:34
Jeg synes det er leit at disse hurtigladerne ikke fungerer selv om jeg personlig ikke vil ha så mye glede av dem, men kanskje det er viktigere for Elbilforeningen nå til å få kommunene til å sette opp mange type 2 uttak med 22kWh. Av mangel på hurtigladere, så må det jo nødens stund være bedre å finne slike enn 16A schuko.
Det skal heller ikke være nødvendig å ha bagasjerommmet fylt opp av overganger og andre duppeditter som gjør det mulig å stjele strøm dobbelt så mye strøm fra private industriuttak.
Et type 2 uttak med 22kWh er sikkert bra for Tesla'er, men de fleste Leaf'er kan maks trekke 16A fra disse, og de må da i tillegg ha gått til anskaffelse av en type2 til type1 kabel.
Er ikke helt oppdatert, men antar det samme gjelder for BMW i3, VW eUP og eGolf med type2 kabel.
En type2 til 1-kabel er det ekstrautstyret til bilen jeg er mest fornøyd med. Noen få timer på 16A med denne kabelen gir Leafen piff i mange mil til. Jeg ønsker meg mange type2 16A-punkt mellom hurtigladere for å kunne fylle på noen ekstra mil ved behov. Kabelen er etter min mening vel verdt pengene, og blir mer verdt for hver dag som går da det stadig kommer til nye 16A ladepunkter der den kan benyttes.
Sitat fra: snurre100 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:19
kr.120 for en lading.Det får jeg 13 liter E85 for.Og så slipper jeg å vente en halv time.Synes at Fortum og Statoil har en mye bedre prispolitikk.Ofte trenger man bare en 10-20 minutter påfyll.Å betale 120 kroner for det"ja særlig"
Jepp.
Jeg hadde nylig min første opplevelse med å betale for hurtiglading. I Hordaland er vi nemlig priviligerte med at fylket fortsatt ikke har fått innført betalingsordninger.
Jeg har ikke noe i mot å betale, det vil jo gi noen penger i kassen for å bygge ut flere hurtigladere. Øke kapasiteten pr punkt OG korte ned avstanden er etter min mening superviktig.
Jeg ladet på Grønn kontakt sin lader på Stord. 75 kr, siden jeg har skaffet meg kortet deres. Ladingen stoppet på 90%, noe som er 9 streker i Leafen. Jeg regner rundt 1 mil pr strek, så dette er 12 kr pr mil, rundt dobbelt så dyrt som å kjøre bensinbil.
Noe er galt.
At man baserer seg på inntekt for strømsalget tror jeg er en trangsynt og bakstreversk barnesykdom som vil gå over. Bensinstasjonen ved Grønn kontakt på Stord håver inn på alle som lader og slår i hjel 15 min hos dem. Lokalt næringsliv burde sponse hurtigladerne og pris for lading må være minimal, men fornuftig, slik at de ikke blir stående opptatte for lenge.
[quote author=Leon link=topic=14791.msg227335#msg227335
Et type 2 uttak med 22kWh er sikkert bra for Tesla'er, men de fleste Leaf'er kan maks trekke 16A fra disse, og de må da i tillegg ha gått til anskaffelse av en type2 til type1 kabel.
Er ikke helt oppdatert, men antar det samme gjelder for BMW i3, VW eUP og eGolf med type2 kabel.
[/quote]
Sant, men med modifikasjoner. Bruker du adaptor ( eller koffertladeren ) fra mode 3 til DC porten på de nevnte bilene utnytter du mode 3 punktets fulle potensiale for inntill 22 kW lading. Altså 1 times lading.
Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. juni 2014, klokken 07:43
Sant, men med modifikasjoner. Bruker du adaptor ( eller koffertladeren ) fra mode 3 til DC porten på de nevnte bilene utnytter du mode 3 punktets fulle potensiale for inntill 22 kW lading. Altså 1 times lading.
Finnes det overgang fra mode3 type2 til chademo?
Sitat fra: tomrh på torsdag 12. juni 2014, klokken 08:27
Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. juni 2014, klokken 07:43
Sant, men med modifikasjoner. Bruker du adaptor ( eller koffertladeren ) fra mode 3 til DC porten på de nevnte bilene utnytter du mode 3 punktets fulle potensiale for inntill 22 kW lading. Altså 1 times lading.
Finnes det overgang fra mode3 type2 til chademo?
Jada, en lekker boks til den nette sum av 129.000 kroner eller så ;)
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. juni 2014, klokken 09:09
Sitat fra: tomrh på torsdag 12. juni 2014, klokken 08:27
Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. juni 2014, klokken 07:43
Sant, men med modifikasjoner. Bruker du adaptor ( eller koffertladeren ) fra mode 3 til DC porten på de nevnte bilene utnytter du mode 3 punktets fulle potensiale for inntill 22 kW lading. Altså 1 times lading.
Finnes det overgang fra mode3 type2 til chademo?
Jada, en lekker boks til den nette sum av 129.000 kroner eller så ;)
får gi et pip hvis det er noen som driver med utlån av det her,sikkert greit og ha i bilen hvis man skal på lang ture i disse tider ;)
130 tusen er litt stivt får en privat person,da får man eller leie en tessla hvis man skal på lang tur ;)
Kanskje en mulighet hvis man kunne få leie en slik ved behov. Den koster jo mer enn en halv elbil... Skjønt for å få en ok fortjeneste ville det sikkert måtte koste minst 1000 kr for en helg, og det også blir nok for dyrt for de fleste...
Jeg ser heller for meg at slike enkle semi-hurtigladere bør installeres av butikker, veikroer, kiosker og bensinstasjoner som ligger langs trafikkerte veier for å tiltrekke seg kunder. for en liten sum, kan man tilby det alle elbilister lengter etter. Det er mange steder bare å legge ut en standard 3x32A kurs. om man ønsker det kan man legge til en bryter I disken slik at man for eksempel kun tilbyr lading til betalende kunder.
Drar selv aldri på så lange turer med elbilen at jeg er avhengig av en hurtiglader for å komme hjem igjen. Jeg vet av egen og andres erfaring at dette er for isikabelt. Hurtigladerne er ikke til å stole på. Jeg har likevel et kort fra Grønn kontakt. Enkelte lørdager blir det mange småturer, og en hurtiglading kan da sørge for at disse gjøres med elbilen. Ellers kunne jeg klare meg uten hurtigladere.
Lengre turer gjøres med Volvo. I-Miev er en bil for korte turer. Det funker for meg.
Da forsvinner jo halve moroa! ;)
Vel, saken er vel at vi alle er forskjellige. Noen foretrekker det trygge, mens andre ønsker å tøye grensene for å se hva som går, og lar det gå sport i det. ;D
Er vel likevel de færreste som liker å bli stående ved en hurtiglader som ikke fungerer...
Sitat fra: bkv på torsdag 12. juni 2014, klokken 21:10
Drar selv aldri på så lange turer med elbilen at jeg er avhengig av en hurtiglader for å komme hjem igjen. Jeg vet av egen og andres erfaring at dette er for isikabelt. Hurtigladerne er ikke til å stole på.
Det du sier her illustrerer jo så til de grader hvor sjanseløs situasjonen er!!
Poenget med å rulle ut et hurtiglader nettverk er jo nettopp at også elbil skal kunne brukes på lengre turer.
Det må kunne FORLANGES at noen nå tar skjeen i en annen munn og sørger for at nødvendig redundans i disse systemene implementeres ASAP!!
De fleste hurtigladerne leverer sanntidsinformasjon og driftstatus som kan sjekkes via ladestasjoner.no. Men det garderer jo ikke mot at den slutter å virke etter at man har kjørt avgårde da.
Sitat fra: tomrh på fredag 13. juni 2014, klokken 17:59
De fleste hurtigladerne leverer sanntidsinformasjon og driftstatus som kan sjekkes via ladestasjoner.no. Men det garderer jo ikke mot at den slutter å virke etter at man har kjørt avgårde da.
Jeg har flere ganger opplevd at ladestasjoner.no informerer om at hurtigladeren er i drift uten problemer mens jeg står på stedet og det er feilmld på laderen.
Dette er ingen garanti for at laderen er operativ.
Det står også "Siste status" + tidspunkt. Hvis statusen er unormalt gammel kan man begynne å bli mistenksom. Klok av skade er det lurt å se etter ihvertfall.
Sitat fra: tomrh på lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26
Det står også "Siste status" + tidspunkt. Hvis statusen er unormalt gammel kan man begynne å bli mistenksom. Klok av skade er det lurt å se etter ihvertfall.
Dette viste jeg ikke! :) takk for bra info
Sitat fra: tomrh på fredag 13. juni 2014, klokken 17:59
De fleste hurtigladerne leverer sanntidsinformasjon og driftstatus som kan sjekkes via ladestasjoner.no. Men det garderer jo ikke mot at den slutter å virke etter at man har kjørt avgårde da.
Når den tjenesten går av lufta fordi ingen trenger den, kan jeg kanskje gjøre meg avhengig av hurtigladerne
Begge CHAdeMO Laderne på Marche er ute av drift pr igår kveld. Vestby fungerer men jeg anbefaler ikke å sponse Ishavsveien. De virker ikke inntressert i å vedlikeholde laderne sine. Dra over veien på McDonalds i Vestby. Den er jo billigere og.
Ja, etter 100000km i elbil på østlandsområdet må jeg dessverre si meg 100% enig. I går skulle jeg lade på ABB i Oslo, og der fungerte det ikke å starte ladere med SMS. Jeg kjørte videre til Mc Donald Furuset, og selvsagt: Laderen fungerte ikke. Etter kontakt med kundeservice ble det også avklart at laderene ved McDonald og Nissan i Ski også var ute av drift. Kjørte da videre til Nissan Lillestrøm, men den ladere var innenfor avlåst området. (Har ikke opplevd det noen gang før på Nissan sine ladere.)
For å være helt ærlig, så er jeg ikke veldig overrasket. Slik må det jo gå når man setter opp enkeltstående ladere. Men det er litt trist at vi etter flere år med elbiler som kan hurtiglade, så kan vi fortsatt ikke planlegge en tur som avhenger av hurtiglading. For meg gikk det greit akkurat denne ene dagen. Men det sier seg selv at hurtigladere som ikke virker skaper mye frustrasjon, og dette setter nok en kraftig demper på salget av elbiler.
Samme hendte meg i går søndag 15. juni. Kom fra Nedre Eiker og skulle lade ved Rygge (Ishavsveien) for å kunne dra til venner på Hvaler. Der fungerte ikke den ene. Vi dro gjennom tunnelen om kom til den andre. Den skulle fungere. Noe den ikke gjorde. Ringte support og fikk beskjed om å prøve flere ganger - så ville det nok gå bra. Noe det ikke gjorde. I dag er jeg belastet med kr 100,- seks ganger!
Reiste så til Brenner, Sarpsborg. Ute av drift. Deretter til Mc Donalds like i nærheten. Ute av drift. Da var det bare nok strøm til å kreke seg fram til noen vi kjente i nærheten. Kona måtte hjem pga jobb og det kom på den nette sum av kr 800,- (Tog og drosje) Jeg overnattet hos venne og kom meg hjem i dag.
Kjøpte Leaf på fredag. Dette var først forsøk på langtur. Neste gang tar vi tog. Våger ikke å ta sjansen på noe slik en gang til. Dette er elendig service og langt fra reklamen til Nissan om hvor enkelt det nå er blitt å reise langt med elbiler.
Vi kan gi Nissan skylden for mye rart men at hurtigladestrategien har feilet totalt i dette landet er nok ikke en av dem. Jeg sliter med å forstå hvorfor det er så vanskelig å ha 99,99998% oppetid på en lader? Hva er egentlig problemet her? Skal de laderene kommunisere med noen bakmenn i Nigeria før de starter opp? For å være helt ærlig skjønner jeg ikke virkemåten disse laderene er satt opp på heller. Hva er problemet med å kopiere løsningen til parkeringshus eller parkeringsautomater hvor man stapper inn kortet når man kommer og gjør det på nytt når man drar? Strømmen laderen har levert fra seg er det som blir belastet kortet. Kunne helt sikkert også vært en minimums kvanta på xx antall kWt for å forhindre fillelading. Med et kr/kWt display på laderen vet alle hva det koster også. Brukte hurtigladeren i Kongsberg forrige uke, som for øvrig fungerte helt strålende, og fyren i Smart kiosken sa at hvis man ringte support så havnet man i Nederland??? WTF, hva har Nederland med dette å gjøre?
Kjøpe elbil i Norge? Bravo, fantastisk tilltak
Eie elbil i Norge? Bravo, helt topp, føles nesten som man ikke er kriminell fordi man må ha en bil.
Bruke elbil i Norge? Heeeelt ræææva med mindre man bare skal kjøre mellom to stikkontakter og de er nok!
Har ikke Transnova pålagt alle å tilby betalingsløsning med bankkort foresten?
Nei, man kan ikke gi Nissan skylden for dette ;D
Men nå har jo Nissan Leaf fått konkurranse av flere andre i samme klasse, blant annet VW, BMW og Renault. Hvis Nissan er smarte nå, så bør de bygge ut Chademo-ladere selv. Kanskje de bør ta betalt for strømmen, for det er jo andre bilmerker som bruker dette systemet, men gi rabatt eller til og med gratis strøm til Nissaneierne.
Det blir jo litt sånn som Tesla gjør. :)
Nei uff ikke noe mer knotete løsninger nå. Få noen uavhengig som ikke driver med dette som hobby, få på plass en betalingsløsning og en prismodell som er spiselig så blir alle fornøyd. Det siste vi trenger er noe gratisgreier som til syvende og sist er mest butikk å ha ute av drift enn oppe å gå. Få disse stasjonene plassert langs motorveier helst ved døgnåpne bensinstasjoner slik at det er litt trivelig å stoppe en halvtime å lade. Vært kult om noen lagde elbil lounge hvor man kunne forsyne seg av kaffe og se på nyheter mens bilen ladet, kanskje gratis wifi osv. At ingen har tatt mer tak i dette skjønner jeg ikke.
Og mens misnøyen nå sprer seg nesten like fort som enda en hurtiglader konker ut så er det stille som i graven fra aktørene som er innvolvert :o
Ikke en lyd fra Fortum til tross for at de har en latterlig høy andel av ikkefungerende ladere ::)
Ikke en lyd fra Ishavsveien som både har havarerte ladere og et prissystem fra helvete ::)
Ikke en lyd fra Nissan som har noen ikkefungerende ladere i Fortum systemet ::)
Ikke en lyd fra Nissan/Kiwi med helt konkrete planer om hvor og når de er online ::)
Ikke en lyd fra Transnova som øser ut penger til nærmest tilbakestående aktører i markedet ::)
Ikke en lyd fra Elbilforeningen om hva de akter å foreta seg i denne saken til tross for at 80% av alle hurtigladere på sentrale østlandet nå er ute av drift ::)
Hvordan kunne dette greie å bli så til de grader dårlig??
Et stort problem er at Transnova har tillatt dem å sette opp kun EN hurtiglader pr sted.
"Single point of failure", og beredskap og reservedelslager er tydeligvis IKKE prioritert...
(Det har vel hendt flere ganger at Teslas Superladere har streiket, uten merkbar effekt siden det alltid er minst tre ladere (6 uttak) på hvert sted.)
Som en minimumsløsning burde alle hurtigladere være komplementert med en frittstående 22-43 kW Type 2 stolpe.
Sitat fra: OddB på tirsdag 17. juni 2014, klokken 00:26
Et stort problem er at Transnova har tillatt dem å sette opp kun EN hurtiglader pr sted.
"Single point of failure", og beredskap og reservedelslager er tydeligvis IKKE prioritert...
(Det har vel hendt flere ganger at Teslas Superladere har streiket, uten merkbar effekt siden det alltid er minst tre ladere (6 uttak) på hvert sted.)
Som en minimumsløsning burde alle hurtigladere være komplementert med en frittstående 22-43 kW Type 2 stolpe.
ja må si det er litt fasinerende att det ikke finnes en vanlig stikk kontakt rundt en hurtiglader en gang,ikke att det er opptimalt men kunne man ladet 1 time på vanlig stikk kontakt får og komme seg til neste hurtiglader er jo det en del bedre enn NAF veihjelp...
Type2 burde jo vært et minimum som det sies her.
Sitat fra: Powerflux på mandag 16. juni 2014, klokken 23:08
Og mens misnøyen nå sprer seg nesten like fort som enda en hurtiglader konker ut så er det stille som i graven fra aktørene som er innvolvert :o
Ikke en lyd fra Fortum til tross for at de har en latterlig høy andel av ikkefungerende ladere ::)
Ikke en lyd fra Ishavsveien som både har havarerte ladere og et prissystem fra helvete ::)
Ikke en lyd fra Nissan som har noen ikkefungerende ladere i Fortum systemet ::)
Ikke en lyd fra Nissan/Kiwi med helt konkrete planer om hvor og når de er online ::)
Ikke en lyd fra Transnova som øser ut penger til nærmest tilbakestående aktører i markedet ::)
Ikke en lyd fra Elbilforeningen om hva de akter å foreta seg i denne saken til tross for at 80% av alle hurtigladere på sentrale østlandet nå er ute av drift ::)
Hvordan kunne dette greie å bli så til de grader dårlig??
Dette, +1, enig^5 etc.
OT, men hvorfor kan man ikke "like" her på dette forumet? Litt dumt å måtte lage egen post bare for å støtte innlegg som beskriver egne meninger veldig godt.
Blir mer og mer glad i Teslas modell der den grunnleggende, nødvendige infrastrukturen er koblet til bilprodusenten. Det gir dem et kraftig insentiv til å ha tingene på stell siden problemer kan gi seg utslag i lavere bilsalg -ikke bare tapte ladeinntekter.
Sitat fra: Powerflux på mandag 16. juni 2014, klokken 23:08
Og mens misnøyen nå sprer seg nesten like fort som enda en hurtiglader konker ut så er det stille som i graven fra aktørene som er innvolvert :o
Ikke en lyd fra Fortum til tross for at de har en latterlig høy andel av ikkefungerende ladere ::)
Ikke en lyd fra Ishavsveien som både har havarerte ladere og et prissystem fra helvete ::)
Ikke en lyd fra Nissan som har noen ikkefungerende ladere i Fortum systemet ::)
Ikke en lyd fra Nissan/Kiwi med helt konkrete planer om hvor og når de er online ::)
Ikke en lyd fra Transnova som øser ut penger til nærmest tilbakestående aktører i markedet ::)
Ikke en lyd fra Elbilforeningen om hva de akter å foreta seg i denne saken til tross for at 80% av alle hurtigladere på sentrale østlandet nå er ute av drift ::)
Hvordan kunne dette greie å bli så til de grader dårlig??
+1
Men du glemte ett punkt, Powerflux...
Ikke en lyd fra media om disse problemene.
Jeg tenkte at hvis noen kunne få en avis eller NRK eller noen til å ta opp hvor håpløst amatørmessige hurtiglade leverandørene er på å drifte dette, så kanskje de ville føle presset og forsøke å få noe gjordt.
HUgo
Sitat fra: OddB på tirsdag 17. juni 2014, klokken 08:40
Blir mer og mer glad i Teslas modell der den grunnleggende, nødvendige infrastrukturen er koblet til bilprodusenten. Det gir dem et kraftig insentiv til å ha tingene på stell siden problemer kan gi seg utslag i lavere bilsalg -ikke bare tapte ladeinntekter.
Ja, så langt ser dette ut til å være den eneste modellen som fungerer. :(
Skrev akkurat følgende kommentar på elbil.no:
"Dette viser bare at elbil-politikken virker og må videreføres etter 2017 for at utslippene skal gå ned til ønsket og vedtatt nivå. Men det er flere problemstillinger som må løses dersom elbiler skal bli et godt alternativ også utenfor de store byene. En av dem er hurtiglading. Tesla har skjønt det, den norske stat har ikke skjønt det. Utbygging av hurtlilading (for andre biler enn Tesla) er overlatt til et utall av mer eller mindre seriøse aktører som har fått støtte til utbygging, men ikke til drift. Det er to ganske tydelige resultater av denne politikken 1) en uoversiktlig pris- og betalingsmodell 2) manglende vedlikehold. Når dette skrives er de fleste hurtigladere som er satt opp langs E6 i Østfold ute av drift. Hvis ikke man har en fornuftig og lik betalingsmodell for hurtiglading eller kan stole på at de faktisk fungerer vil de ikke bli brukt. Se bare til Estland hvor dette er organisert på en forbilledlig måte: http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2013/02/26/estonia-launches-nationwide-electric-vehicle-fast-charging-network/"
Tror bestemt at hurtiglading er noe foreningen bør legge stor vekt på fremover.
Vi må få på plass en statlig finansieringsmodell for å sette opp nye og ikke minst vedlikeholde hurligladere over det ganske land. Igjen bør der henvises til Estland der de hadde 160+ hurigladere på plass når det var mindre enn 400 elbiler i landet. I Estland ble det dannet et statlig eid selskap (se http://elmo.ee/charging-network/) med mandat til å gå ut med anbudforespørsel for å bygge ut et nasjonalt nettverk. ABB vant anbudet, installerte 163 ladere i et nasjonalt grid slik at det ikke er over 40km mellom noen lader. De står også for den tekniske driften. Slik kunne vi også ha gjort det i Norge. Transnova?!!
// Hans
Jeg er ikke så sikker på om støttemodellen med Transnova er veien å gå. Det har jo til nå vært alt annet enn suksess. Elbilsalget derimot har gått over alle forventninger, mye av grunnen til dette er nok at støtteordningene er veldig enkle, de koster nesten ingenting å administrere og det er veldig lett for folk å forstå hva endelig pris blir.
For hurtigladere derimot er det vanskelig å få støtte, man må bruke mye tid og penger på å lage budsjetter og søknad, og dette før man vet om man I det hele tatt kan få noe støtte. Dette fører til at man må ha spesialiserte aktører, for vanlige firmaer/personer så blir det antakeligvis dyrere å få støtte enn å bare gi blaffen I støtteordningene. Dermed får de gamle elektrisitetsverkene som er vant med monopoldrift markedet for seg selv. Her ser vi igjen at det er ingen fokus på enkle og fornuftige betalingsløsniger, eller rettere sagt, det er ingen fokus på kundene.
Hva om man brukte modellen fra elbilene, man innfører et generellt mva fritak på hurtig og semi-hurtigladere samt fremføring av strøm. Mange bensinstasjoner/veikroer og butikker/kjøpesentre kunne da forholdsvis enkelt sette opp slike. Man trenger da heller ikke kompliserte og dyre betalingsløsninger, da disse allerede har dette.
De fleste bedrifter vil vel uansett tegne en leasingavtale på oppstartsinvesteringene, så man får dette fordelt over x antall måneder.
Støtten burde derfor gis som en månedlig sum til drift over f.eks 36 måneder og med fratrekk for faktisk nedetid, i stedet for en engangsstønad up front. Dette ville oppmuntre til å levere kvalitet, og man ville sørge for at utstyret fungerer slik at man får stønadspengene sine.
For en restaurant eller butikk så har man da kun månedlige kostnader å forholde seg til, og dette kan man enkelt sette opp mot forventet/reell omsetningsøkning pga større tiltrekking av kunder.
HUgo
Problemet starter straks noen må be om noe fordi da skal andre vurdere dette opp mot et eller annet og så koker det bort i kål. Slik det blir beskrevet at Estland har gjort det, sånn burde vi også gjøre det. Noen får myndighet til å sette opp ladestasjone, ber om anbud og setter i gang. Alt av data finnes fra før av på hvor stasjonene bør være, det er bare å finne fram i kjøretøydatabasen, bompasseringer osv og da tenke litt lengre enn nesen rekker så hadde dette løset seg fint. Hvis noen bare hadde bestemt at "i Norge skal det være minimum 200 DC hurtigladere", gitt denne beskjeden videre med et budsjett som duger, hadde jo ting gått mye fortere. Sier seg selv at hvis vi skal oppnå et anseelig antall ladere si, 200+ så må jo noen skrive disse 200+ søknadene og andre skal igjen behandle og synse noe om disse 200+ søknadene før noe som helst skjer.
En annen måte å gjøre det på er jo bare å bestemme at mellom alle de store byene i Norge skal det gå an å kjøre elbil i Leafklassen, dvs Leaf, Golf, Soul osv så hadde det bare vært å begynt i Oslo og satt en knappenål på kartet langs europaveiene våre der det er behov.
Kjempebra innlegg. +1 til Hans, Electrix, goggo og smaug01.
Jeg håper elbilforeningen leser dette. Et eller annet sier meg at byråkratiet til Transnova kunne gitt mange flere DCladere.
Anbudet lyses ut til aktører som har en interesse av å ha publikum i butikken / cafeen / bensinstasjon i 30 min. De vil også ha personell som kan se etter laderen.
Disse aktørene er også så økonomisk solide at de ikke må søke om støtte for å kjøpe brevpapir.
Og ja, 200+ ladere. Ikke bare i Oslo, men la oss kjøre langturer. :-)
Myndighetene har vore totalt fråværande i utbygginga av ladestruktur i Noreg :-.(
Transnova har prøvd, men med veldig vekslande resultat.
Ein får vel 40-50 Type 2 ladestolpar for kostnaden til kvar hurtigladar.
Eg vil mykje heller ha mange Type 2 stasjonar som verkar enn ein hurtigladar som kanskje ikkje verkar.
En type 2 stasjon hjelper mange av oss nada og er etter min mening en falitterklæring om at dette ikke er mulig å få til. Er det noe vi ikke mangler i dette landet så er det penger men det er også nettopp derfor jeg ikke tror noe på miljødebatten. Alle tiltak er bare halvhjertet og knapt nok det. I en tid det vi iflg forståsegpåere mener at verden går i dass hvis vi ikke gjør noe nå, skal vi altså klage på at en hurtiglader er for dyr? For Norge?
Om alternativet er å ikkje få lada, er Type 2 absolutt å foretrekke!
Schuko er også einaste alternativ for mange!
Ingen private bedrifter vil satse noko stort slik lademarkedet er i dag, og staten har overlatt alt til private.....
..Igjen ser vi et eksempel på at infrastruktur i Norge burde være et statlig anliggende (på lik linje med veibygging, fiber/dsl, kloakk-drift etc.).
Et fritt marked på denne størrelsen (med grundig statlig støtte) fører kun til et geopol** (jeg fant opp det ja).
For at kapitalismen skal føre til et godt marked må det tvinges frem av prinsipper som nød (gjøres ikke dette så dør selskapet) eller profitt (man tjener penger og får mer til seg selv).
**Et geografisk avgrenset monopol på en tjeneste.
Lånte bort i-Mieven til min niese i sommer.
Hun tenkte seg til Tusenfryd, men var usikker på om hun vil ha nok strøm til å komme tilbake. Jeg beroliget henne med at det går helt fint, for det er uansett to hurtigladestasjoner bare et par kilometer fra Tusenfryd. Da må jo minst en av dem virke, ikke sant?
Da jeg sjekket statusvisningen var både ladestasjonen på Birger N. Haug Follo og McDonalds Nygårdskrysset nede...
Ikke spesielt god reklame for å kjøre elbil.
Dette er imidlertid ikke spesielt for Norge. Jeg hører det samme fra Nederland, Frankrike og England. Spesielt gjelder dette ladestasjonene fra DBT. Jeg mistenker at noe av problemet ligger i Chademo-standarden er for kompleks, at Chademo-ladekablene er dyre og går lett i stykker, og at ladestasjonene er dårlig laget slik at det er lett for brukere å gjøre feil og legge fra seg ladekablene slik at de går i stykker. Like greit at verden går videre, og nye standarder for hurtiglading får prøvd seg. Bare synd at noen av oss har biler som kun kan hurtiglades med Chademo.
Inntil videre foreslår jeg at hurtigladekartet gjøres om, slik at nålene på kartet er farget grønne for fungerende hurtigladere, blå for opptatt og røde for hurtigladere som er ødelagt / ute av drift. Dette vil gjøre det lettere å få oversikt over hvilke ladestasjoner man kan regne med å bruke. Og det vil fungere som en grei visualisering overfor Transnova om problemets omfang.
Jeg foreslår at Elbilforeningen / NOBIL snakker med operatørene av hurtigladere som har vært nede en stund, for å få oppdatert informasjon om hvor lenge disse ladestasjonene forventes å være nede.
Ellers er jeg enig i at Transnova bør innta en med hands-on rolle som operatør av ladestasjoner, istedet for å dele ut gratis skattepenger til andre. Det er viktig at Transnova tar eierskap for situasjonen, og at hurtigladeoperatørene blir store nok til at de mye raskere enn nå kan skifte ut defekte ladestasjoner.
Vi bruker nå unntaksvis elbilen på strekninger som krever huritiglader.
Forutsetningen er at jeg er kjent med strekningen, det finnes minst to hurtigladere jeg kan bruke og begge har grønn status på hurtigladerkartet.
Jeg begynner å lure på om Transnova i praksis har vært et hinder for etableringen av hurtigladere -mon tro om ikke Statoil (eller andre kommersielle aktører) hadde bygd ut flere hurtigladere uten Ishavsveien og Grønn Kontakt?
All ære til Tesla som både har en visjon og evnen til å gjøre noe!
Thomas
(Med en Tesla 85 hadde vi faktisk ikke kjørt fossilt i det hele tatt)
Jeg ser ikke problemet til dere som etterlyser flere schuko-kontakter. Disse finnes jo overalt. Men du må jo også lade i 6-9 timer før du er klar.
Ladestasjoner totalt: 1437
Ladepunkt totalt: 5290
Ladepunkt offentlige: 4514
Ladestasjoner semi/hurtig: 138
CHAdeMO hurtigladere: 104
CHAdeMO semihurtigladere: 0
Combo hurtigladere: 26
Combo semihurtigladere: 0
AC Type 2 hurtigladere: 9
AC Type 2 semihurtigladere: 107
Tesla superladepunkt: 52
Ladepunkt sanntidsstatus: 156
Planlagte hurtigladestasjoner: 78
Noen av poengene med Type 2, mode 3 er at det er en sikker anretning og laderne er relativt billig i innkjøp.
Jeg har sett eksempler på pris for ladere på 11, 22 og 43 kW fra 5000 til 15000 med en heller beskjeden installeringskostnad om det allerede finnes et sikringsskap å koble mot.
Med så hurtig lading blir det mer rullering på ladeplassene og man kan planlegge dagsturer med en til to ekstra ladinger på veien.
Jeg ser derfor ikke hvorfor ikke ethvert gatekjøkken, kiosk eller bensinstasjon nær de mest trafikkerte veiene har flere slike ladepunkter for å tiltrekke seg kunder og kanskje også tjene litt på salg av lading.
Veldig enig med Ole Petter, og jeg har også lurt på hvorfor ikke flere spisesteder og kjøpesentre setter opp type 2 uttak.
Ser på hurtigladekartet at den ved Gravdahls auto er i drift, men det er nok feil. Gravdahl har vist fusjonert med ett annet firma, flyttet og deaktivert hurtigladeren. Ringte for å forhøre meg og da mente damen jeg pratet med at de nå hadde to hurtigladere ved den nye butikken deres. Noen som vet om dette stemmer?
En annen observasjon jeg gjorde var en hurtiglader på Statoil Kjelstad, men finner ikke noe info om den på hurtiglade kartet. Hadde desverre ikke tid til å se om den var i drift. Er det noen som har prøvd denne?
Jeg snakket med sannsynligvis samme damen sist torsdag som fortalte at det var blitt to hurtigladere bak den nye bilbutikken, kjørte dit på fredag morgen og da fant jeg to vanlige veggladere bak den nye butikken! Damen har tydeligvis ikke peiling på hva en hurtiglader er? Kjørte over veien og ladet på den gamle hurtigladeren som var still going strong.Den var i ustand uken før, men så ut som den hadde fått ny kontakt og ledning og funket upåklagelig.
Det er ikke så rart hvis en tante på telefon blander hurtiglading med rød 32A fordi det blir gjort her på forumet hele tiden i en eller annen grad og blant befolkningen der ute. Snakket med en fyr utenfor jobben som vurderer Leaf og lurte på om man får med hurtiglader. Nei svarte jeg, en hurtiglader koster mange hundre tusen og følger ikke med. 6,6kW blir nok av mange omtalt som en hurtiglader og jeg er redd for at mange biler med 6,6kW onboard lader blir solgt nettopp pga at den da har "hurtiglader". Se på finn annonser også. Samme greia der. Som jeg bruker å si til alle som spør. En hurtiglader er som en bensinpumpe på statoil. Ingen har noe sånt hjemme. Det som følger med bilen er et "sugerør" som du fyller drivstoff gjennom fra en uendelig svær tank.
Begredelig situvasjon.
Blir trist av å tenke på at Estland får dette til, mens Norge har en håpløs/ingen plan.
Av og til så tar jeg meg selv i å tenke "kanskje jeg kunne klart meg med en bil med kortere rekkevidde?"
Etter å ha lest denne artikkelen er jeg meget beroliget over å ha tatt rett valg (Model S).
Model S er ikke en problemfri bil (for alle), men denne problemstillingen har vi heldigvis ikke.
Ladet faktisk på en Fortum lader i dag ;D ;D Drumroll og tatatata!!!
Riktignok ikke i Norge men bare litt over grensen i Tøcksfors!
Tok med kidsa på roadtrip til grannelandet. Valgte Tøcksfors pga nærhet til hurtigladere i Ørje, Tøcksfors og Statoil i Askim :o
Ladet litt på senteret og lunch på McD mens bilen pent og pyntelig ladet så det grein etter, og atpåtil gratis, rett utenfor døren ;)
Med fungerende hurtigladere er lange turer rett og slett piece of cake ;D
Sist jeg var der, var jeg glad jeg hadde en bil med Chademo-kontakt da CSS-delen var defekt iflg. feilmeldingen på laderen. En halv seier til Fortum der altså.
Slosskamp :o
https://twitter.com/PolitiOstfldOPS/status/488744178319622145 (https://twitter.com/PolitiOstfldOPS/status/488744178319622145)
Sitat fra: ganton på tirsdag 15. juli 2014, klokken 10:39
Slosskamp :o
https://twitter.com/PolitiOstfldOPS/status/488744178319622145 (https://twitter.com/PolitiOstfldOPS/status/488744178319622145)
@PolitiOstfldOPS Et veldig synlig tegn på at det trengs flere ladestasjoner i #Halden... :p
Ikke bare i Halden :o
Sitat fra: Batteritralla på torsdag 10. juli 2014, klokken 03:16
Blir trist av å tenke på at Estland får dette til, mens Norge har en håpløs/ingen plan.
Noen som har vært i Estland og forsøkt å lade?
Eller lader (unnskyld lager) vi myter om noe som virker fordi det ikke er elbiler der?
Jeg tror mange av problemene i Norge skyldes at det er brukere av tjenestene. Finnes ikke brukerne, finnes heller ikke problemene ::)
(åsså skal jeg i denne omgang holde munn om hva som er problemet, men det har noe med teknologisk umodenhet (ja, tro det eller ei innafor noe som ikke burde være så utfordrende) og manglende realitetsorientering blant brukere, tjenestetilbydere, myndigheter und so weiter)
Du er nok inne på noe vesentlig Hans.
Å rulle ut et stort antall har de fått ut, men at de har stabil drift er ikke bevist.
Da må det først brukes.
Vet ingenting om stabiliteten annet enn at det ser grønt ut på ladekartet http://elmo.ee/home/ (http://elmo.ee/home/) (laderne på bildet er levert av ABB ) men fant denne statistikken over bruk:
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 01. august 2014, klokken 01:02
Noen som har vært i Estland og forsøkt å lade?
Jeg har ikke vært der, men ser de har stjålet navnet mitt ;D http://elmo.ee/home/
Fra den siden (kartet) ser det ut som om alle laderne er fungerende, og fra statistikken ganton postet ser det ut som de blir brukt en del, ser bedre ut enn i Norge?
Tror landet er lagt opp mye enklere, siden man har et lite kompakt land som er relativt flatt. De har jo etter hva jeg kunne se satt opp rundt 160 ladere som dekker hele landet, vi har nok ganske mange fler ladere, men dekker jo ikke på langt nær nok!
Estland har nok mange som trenger arbeidsplass og vil jobbe for en slikk og ingenting, så å sette opp en lader koster nok mye mindre enn her.
Men bare det at de faktisk har satt seg ned og bestemt at de skal bli best på det, så blir det også sånn. Sette krav og bestemme på forhånd hvordan det skal være. Dytte masse penger inn. Resultatet blir at ting blir gjort, og alle blir fornøyde.
De gjorde det samme med wifi, så det er gratis trådløs wifi i nesten hele landet!
Vi får vel bare trøste oss oljen!
Hva har terrenget med vanskeligheten ved sette opp en lader? Man skal da ikke bære den på ryggen opp en fjellside? Mer knotete å bygge vei her i landet enn mange andre land, ja den er grei men å sette opp en lader er vel akkurat like enkelt her som i resten av verden og nei, vi har ikke flere ladere enn Estland. De har ca 2,5 ganger flere ladere enn hva vi har.
http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2013/02/26/estonia-launches-nationwide-electric-vehicle-fast-charging-network/
Det er så man får en tåre i øyekroken når man leser hvor enkelt de har tenkt og hvor enkelt det kan gjøres når én aktør som faktisk vil og kan, styrer hele prosjektet i motsetning til Norge hvor alle og enhver kan leke butikk og så skal noen på toppen synes noe om hvert enkelt prosjekt. Med det samme antallet hurtigladere her i Norge hadde vi, om ikke vært i mål akkurat, så hadde i allefall alle sør for Nordland kunne brukt elbilen som en normal bil i 99% av tilfellene.
Vi er jo et mye større land, og veldig langstrakt i forhold til Estland. Oslo-Trondheim har vi 2 hovedveier man kan ta. Oslo-Bergen er det over 3 forskjellige ruter.
Vi har fortsatt mange som ikke bor i byene, og de bor ofte langt fra hverandre. Så hvis det skulle vært 99% dekning syd for nordland, hadde det blitt mye mer enn 200 ladere!
Sitat fra: smaug01 på fredag 01. august 2014, klokken 17:38
...
De har ca 2,5 ganger flere ladere enn hva vi har.
http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2013/02/26/estonia-launches-nationwide-electric-vehicle-fast-charging-network/
Det er så man får en tåre i øyekroken når man leser hvor enkelt de har tenkt og hvor enkelt det kan gjøres når én aktør som faktisk vil og kan, styrer hele prosjektet i motsetning til Norge hvor alle og enhver kan leke butikk og så skal noen på toppen synes noe om hvert enkelt prosjekt.
....
Å installere 165 hurtigladere for 619 elbiler var spenstig ja... ::) Så vidt jeg kan se i farten er det kun CHAdeMO, så det blir ikke lett å introdusere biler med Combo her. 8)
Nå var artikkelen fra februar 2013, så hadde vært spennende og sett hvordan utviklingen har vært.
Mange standarder, og mange aktører, har neppe vært gunstig for utbyggingen i Norge, det kan vi vel alle være enige om!
Men dette er vel de frie markedskreftenes pris. Det skal være litt kaos og noen oppkjøp og konkurser, før den med mest kapital i ryggen, og gjerne den dårligste løsningen, vinner til slutt, får monopol, og kan sette prisene akkurat som han vil! ;)
Ser at Transnova ikke gir/prioriterer støtte til å bygge ut hurtigladere der der finnes fra før. Frykter at man bare ser på kartet at "på denne strekningen finnes det jo 5 hurtigladere, trenger ikke bygge ut" ??
Eller tenker ser de at man faktisk må ha dekning for HELE strekningen med SAMME ladestandard?
Vi kommer nok til å leve med japansk (chademo) og europeisk/amerikansk (combo) side om side i flere år framover (Tesla sørger for eget nettverk), men er det bare opp til velvilje fra de kommerselle aktørene om de utvider til begge standarder (dvs. + combo), eller får man faktisk støtte til "konvertering"?
Virker forresten litt naivt å overlate til "markedet" å bygge ut viktig infrastruktur som det (foreløpig) ikke er noe særlig penger å tjene på...ikke rart det går treigt.
Hva med å la Statens Vegvesen bygge ut massivt (de har allerede vegstasjoner og trafikkstasjoner langs mange veier) og heller overlate drift til kommersielle når det er så mange stasjoner/elbiler at det er kommersielt lønnsomt.
Jeg liver opp denne tråden igjen, siden jeg i går var på tur i Østfold. Tidligere i høst tok jeg en tur fra Drammen til Sarpsborg, og opplevde at både Fortums hurtiglader ved McDonalds og hurtigladeren ved Brennes auto var nede. På begge hang det en lapp om at de var i ustand, og at man skulle kjøre til den andre for lading. Det endte med at jeg måtte få en venn til å ta LEAF'en på bilhenger opp til Vestby, siden den ved Marche Rygge heller ikke funket. Det har ført til at jeg aldri tar elbilen til Østfold igjen.
I går skulle jeg så til Norwegian Outlet i Vestby, og jeg tenkte at det må jo gå fint, siden Ishavsveien har flere ladere der. Da jeg kom frem og skulle lade, så hadde de satt opp prisen til 220kr pr lading, uansett hvor lenge man lader. 220kr! Jeg ladet ca. 60% på 32 minutter. Dette holder til ca 70km hvis man kjører pent på denne årstiden. Det blir 3,14 kroner pr kilometer. Jeg var en gang på Nurburgring med en Golf GTI, og pisket rundt banen så fort jeg klarte, da brukte jeg 2,1 liter bensin pr. mil. Med en bensinpris på 15 kr blir det 3,15kr pr. kilometer. Det vil altså si at det er like dyrt å kjøre elbil med hurtigladestrøm fra Ishavsveien som det er å kjøre som en tulling på Nurburgring med en bensinsluker. Gratulerer Transnova, dere støtter et selskap som er blottet for moral og ansvar for den oppgaven de har fått støtte til å gjennomføre.
En annen sak er E18 på andre siden av fjorden, som de har blokkert for hurtiglading i flere år. Jeg lurer egentlig på om de ansvarlige bak Ishavsveien sover dårlig om natten, eller om de syns dette er en helt plausibel måte å drive forretning på.