Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: NorwegianX på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:38
Planlegger en tur i Europa med start i slutten av juni.
Det er naturligvis huller i SC nettet, slik at det blir nødvendig med tilgang til type 2 ladere.
Plugsurfing.com har nå kommet med en løsning der start av lading og betaling kan gjøres via kredittkort og en app for ios eller Android. Fungerer foreløpig bare i Tsykland, og med utvalgte aktører. Blant annet RWE.
Det gir oss etterlengtet tilgang i Hamburg området på vei ned, og ved overnattinger litt perifert fra SC nettet :-)
Noen som har rukket å teste betaling med plugsurfing.com enda?
Dette lurer jeg også på ::) Vi planlegger Europatur i slutten av Juli. Håper noen rekker å teste dette før den tid :P
kjørte til Østerrike for en mnd siden.. det finnes mange type 2 i tyskland, men infoen rundt disse er *håpløs*
Selve boksen står det ingenting på! man aner bla ikke hva denne leverer i kw. står kun to tlf nr på et lokalt og et internasjonalt, ingen av disse kom jeg gjennom på m min norske mob abn.
Fikk hjelp av en tysk kar som ringte nummeret, og lånte meg tlf sin... damen i andre enden kunne ikke et kvekk engelsk..!
Kom etterhvert fram til at du må forhånskjøpe ladetid hos de forskjellige selskapene og så åpne boksen m tlf..
Men da må du ha tysk tlf abn.. også må du lære deg tysk så dem skjønner hvilken boks du står v siden av.. ???
Godt råd..! rødklumpen er obligatorisk..! og ta m en 32A overgang til denne, og gjerne en 63A også.
400V kontakter er veldig vanlig, jeg hadde ikke kommet meg gjennom tyskland hvis det ikke hadde vært for papp-pressene som bruker disse.. :P
Det er visst på gang superladere i Nord-Tyskland også, som er i delvis drift eller er på vei opp. Hørte dette av Teslas Salgs og Servicesjef som var på Fornebu på lørdag.
De blir ikke annonsert før de er 100% oppe og går, men er likevel ofte mulig å benytte.
Oppfordringen til oss som skal ut og reise, er å ta kontakt med Tesla i Norge slik at de kan sette oss i kontakt med de rette folkene i Tesla for det landet man skal til, for å få info om superladestasjonene som er delvis klare eller snart er klare.
Dersom det finnes en superlader som kan brukes rundt Hamburg så er en veldig godt hjulpet. Dette hadde vært veldig bra for ein eventuell Europa-tur i sommer.
Sitat fra: VigdisA på mandag 16. juni 2014, klokken 01:45
Det er visst på gang superladere i Nord-Tyskland også, som er i delvis drift eller er på vei opp. Hørte dette av Teslas Salgs og Servicesjef som var på Fornebu på lørdag.
De blir ikke annonsert før de er 100% oppe og går, men er likevel ofte mulig å benytte.
Oppfordringen til oss som skal ut og reise, er å ta kontakt med Tesla i Norge slik at de kan sette oss i kontakt med de rette folkene i Tesla for det landet man skal til, for å få info om superladestasjonene som er delvis klare eller snart er klare.
Er det noen som har fått tilbakemelding fra Tesla om det finnes "hemmelige" superladere som kan benyttes?
Jeg har ikke fått noen tilbakemelding på min mail til Tesla om dette iallfall.
Reiser nedover på mandag, og har fremdeles bare "plugsurfing.com" som alternativ rundt Hamburg. Har ikke fått verifisert om betalingsløsningen virker via app. De skulle også sende meg en rfid brikke, men den har ikke dukket opp.
Sitat fra: NorwegianX på torsdag 26. juni 2014, klokken 08:58
Er det noen som har fått tilbakemelding fra Tesla om det finnes "hemmelige" superladere som kan benyttes?
Jeg har ikke fått noen tilbakemelding på min mail til Tesla om dette iallfall.
Reiser nedover på mandag, og har fremdeles bare "plugsurfing.com" som alternativ rundt Hamburg. Har ikke fått verifisert om betalingsløsningen virker via app. De skulle også sende meg en rfid brikke, men den har ikke dukket opp.
Veit ikkje om nokon superladar i Hamburg, men spurte lokalt Tesla servicesenter og fikk svar om at dei hadde 5 stk 22kw ladeplassar som var til fritt bruk for Telsa-eigarar 24 timer i døgnet. Adressen finner du på Tesla sine nettsider.
Sitat fra: NorwegianX på torsdag 12. juni 2014, klokken 17:11
Noen som har rukket å teste betaling med plugsurfing.com enda?
Tyskerne sier at det er problemer med å lade Tesla på RWE-stolpene:
http://www.tff-forum.de/viewtopic.php?f=55&t=3674&sid=73592c7588245fdbeb963040cd5c760d (http://www.tff-forum.de/viewtopic.php?f=55&t=3674&sid=73592c7588245fdbeb963040cd5c760d)
RWE skal forsøke å oppdatere firmware på sine stolper de neste ukene. Og Tesla jobber også med saken sånn at bilene deres ikke skal tro at RWE-stolpene er defekte superladere.
Sitat fra: VigdisA på mandag 16. juni 2014, klokken 01:45
Det er visst på gang superladere i Nord-Tyskland også, som er i delvis drift eller er på vei opp. Hørte dette av Teslas Salgs og Servicesjef som var på Fornebu på lørdag.
De blir ikke annonsert før de er 100% oppe og går, men er likevel ofte mulig å benytte.
Oppfordringen til oss som skal ut og reise, er å ta kontakt med Tesla i Norge slik at de kan sette oss i kontakt med de rette folkene i Tesla for det landet man skal til, for å få info om superladestasjonene som er delvis klare eller snart er klare.
Har du tips til hvordan/hvilket kontaktpunkt i Tesla Norge som er best å benytte til dette?
Sitat fra: navelso på torsdag 26. juni 2014, klokken 14:43
Sitat fra: VigdisA på mandag 16. juni 2014, klokken 01:45
Det er visst på gang superladere i Nord-Tyskland også, som er i delvis drift eller er på vei opp. Hørte dette av Teslas Salgs og Servicesjef som var på Fornebu på lørdag.
De blir ikke annonsert før de er 100% oppe og går, men er likevel ofte mulig å benytte.
Oppfordringen til oss som skal ut og reise, er å ta kontakt med Tesla i Norge slik at de kan sette oss i kontakt med de rette folkene i Tesla for det landet man skal til, for å få info om superladestasjonene som er delvis klare eller snart er klare.
Har du tips til hvordan/hvilket kontaktpunkt i Tesla Norge som er best å benytte til dette?
Jeg har sendt forespørsel for en stund tilbake, og eneste jeg har fått er en liste med navn jeg kan kontakte i landene jeg skal kjøre til. Ingen ukjente superladere, men info om at jeg kan avtale med servicesentre på veien, via personene på listen.
Ta kontakt med RWE, de deler ut gratiskoder for turister til RWE sine ladestasjoner.
Jeg har nettopp vært i Tyskland, og det fungerte helt fint. Men egen typ2 kabel må du ha med.
Mulig du finner litt info i denne tråden (litt gammel, men fortsatt aktuell): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12574.0.html
;)
Sitat fra: NorwegianX på torsdag 12. juni 2014, klokken 17:11
Noen som har rukket å teste betaling med plugsurfing.com enda?
Forsøkte å lade i Hamburg vha plugsurfing app i dag.
På tre forskjellige p-hus. RWE ladestolper.
Den første så ok ut via appen, men var stengt med en pressenning.
Neste skulle ha en ledig og en opptatt port. Ingen biler var tilkoblet. Og ingen av portene kunne aktiviseres fra appen.
Feilmeldingene varierte: Server feil, tekn feil osv.
Tredje forsøk var tilsvarende. Ingen porter kunne aktiviseres.
Har feilmeldt, så får vi se om det var brukerfeil eller systemfeil.
Plugsurfingappen min funker ikke. Avslutter appen etter jeg har trykket inn brukernavn og passord :-(
Det er vel bare å dra innom Teslashoppen
Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. juni 2014, klokken 21:40
Det er vel bare å dra innom Teslashoppen
Regner med å få hjelp der i morgen, men ikke så mye å finne på der ute i et par timer mens vi fyller på elektroner.
Vill uansett være praktisk hvis vi får igang plugsurfingløsningen, da vi har tenkt oss litt vekk fra Superladernettet når vi kommer et stykke nedover også.
helt enig
Det er flott at dere tester ut -også for oss som skal til Tyskland senere
Sitat fra: NorwegianX på mandag 30. juni 2014, klokken 22:41
Vill uansett være praktisk hvis vi får igang plugsurfingløsningen, da vi har tenkt oss litt vekk fra Superladernettet når vi kommer et stykke nedover også.
Vi er på veg til Tyskland no, og har heller ikkje fått plugsurfing til å fungere. Vi har funne nokre gode gratis-ladarar via lemnet.org (http://lemnet.org/), slik at vi kjem oss til Berlin utan unødig venting. Vi ladar i samband med naturlege pauser for mat/handling og lufting av ungar. I Berlin ventar kort frå ladenetz.de. Det fungerer m.a. på alle ladarane til Vattenfall, som ikkje står på kartet til ladenetz.de. (Vattenfall har mange i Berlin og Hamburg.) Vi reknar med å klare oss heile ferien med ladenetz-kortet + superlading + gratislading, utan å ha rekkjeviddeangst eller kjenne oss innskrenka.
Sitat fra: NorwegianX på mandag 30. juni 2014, klokken 22:41
Sitat fra: Havebigfun på mandag 30. juni 2014, klokken 21:40
Det er vel bare å dra innom Teslashoppen
Regner med å få hjelp der i morgen, men ikke så mye å finne på der ute i et par timer mens vi fyller på elektroner.
Vill uansett være praktisk hvis vi får igang plugsurfingløsningen, da vi har tenkt oss litt vekk fra Superladernettet når vi kommer et stykke nedover også.
Ble lading på Tesla servicesenter i Hamburg. Ble tatt godt imot og alt vel.
Senteret ligger i et industri/forretningsstrøk hvor det er lite å finne på. Ta med en bok eller benytt det trådløse nettet. Skal være en ok restaurant på området, men den ble ikke prøvd.
Kan være at problemene med betaling på RWE ladestolper via plugsurfing app er kombinasjon av bruker og systemfeil. Skal gjøre et nytt forsøk i morgen.
Proev tesla.plugshare.com rett i Tesla browseren. Konto er gratis. Er naa paa tur mot Alicante denne web appen er helt raa!!!! Sett filter for hvilke typer ladere du ser etter, og det er til og med integrert navigasjon. Digg at noen har brukt saa mye tid paa Tesla sin browser.
Sitat fra: sturle på mandag 30. juni 2014, klokken 23:21
Sitat fra: NorwegianX på mandag 30. juni 2014, klokken 22:41
Vill uansett være praktisk hvis vi får igang plugsurfingløsningen, da vi har tenkt oss litt vekk fra Superladernettet når vi kommer et stykke nedover også.
Vi er på veg til Tyskland no, og har heller ikkje fått plugsurfing til å fungere. Vi har funne nokre gode gratis-ladarar via lemnet.org (http://lemnet.org/), slik at vi kjem oss til Berlin utan unødig venting. Vi ladar i samband med naturlege pauser for mat/handling og lufting av ungar. I Berlin ventar kort frå ladenetz.de. Det fungerer m.a. på alle ladarane til Vattenfall, som ikkje står på kartet til ladenetz.de. (Vattenfall har mange i Berlin og Hamburg.) Vi reknar med å klare oss heile ferien med ladenetz-kortet + superlading + gratislading, utan å ha rekkjeviddeangst eller kjenne oss innskrenka.
Jeg bestilte ladekort fra ladernetz igår. Regner med de sender det hjem til meg ASAP slik at jeg har det klart til avreise om ca 2 uker.... Regner med at du henter kortet ditt i Berlin fordi du var seint ute evt. synes det er mest praktisk?
Sitat fra: Harlex på torsdag 03. juli 2014, klokken 07:49
Jeg bestilte ladekort fra ladernetz igår. Regner med de sender det hjem til meg ASAP slik at jeg har det klart til avreise om ca 2 uker.... Regner med at du henter kortet ditt i Berlin fordi du var seint ute evt. synes det er mest praktisk?
Har hytte i Berlin. To-roms på grensa mellom bydelane Tempelhof, Kreutzberg og Shöneberg. Sendte kortet til hytta fordi vi då ikkje risikerer tull med at kortet ikkje kjem fram før vi reiser.
Sitat fra: sturle på torsdag 03. juli 2014, klokken 16:25
Sitat fra: Harlex på torsdag 03. juli 2014, klokken 07:49
Jeg bestilte ladekort fra ladernetz igår. Regner med de sender det hjem til meg ASAP slik at jeg har det klart til avreise om ca 2 uker.... Regner med at du henter kortet ditt i Berlin fordi du var seint ute evt. synes det er mest praktisk?
Har hytte i Berlin. To-roms på grensa mellom bydelane Tempelhof, Kreutzberg og Shöneberg. Sendte kortet til hytta fordi vi då ikkje risikerer tull med at kortet ikkje kjem fram før vi reiser.
Skrik ut hvordan dette fungerer, har selv hytte i Berlin jeg har tenkt å stikke til en tur nå utpå sensommeren.
Sturle. Hvor du fikk ladet på vei ned til Berlin og evt hvilke adaptere som er nødvendig ? Jeg reiser nedover om ca 3 uker for å besøke familie i Zhelendorf. Skal se meg rundt etter EL skilter :D
Sitat fra: mj på torsdag 03. juli 2014, klokken 20:51
Sturle. Hvor du fikk ladet på vei ned til Berlin og evt hvilke adaptere som er nødvendig ? Jeg reiser nedover om ca 3 uker for å besøke familie i Zhelendorf. Skal se meg rundt etter EL skilter :D
Vi har ikkje reist direkte til Berlin i år, men satsar på meir direkte tur heim i staden. Vi var først ein tur i Legoland, og no har vi ein liten badeferie ved Østersjøen.
Lada på CITTI i Flensburg fordi vi tilfeldigvis stansa der (type 2, 32A, gratis parkering og straum, må låne RFID-kort i informasjonen mot 5€ depositum), på Stadtwerk i Lübeck fordi kona måtte ha marsipan (Niederegger er visst den beste) og fordi svigers tilfeldigvis var i byen akkurat då (type2, 32A, gratis parkering og straum, start lading med eit tilfeldig kreditt- eller debetkort, OBS: stengt med bom frå 18 til 05), på eit hotell i Bad Doberan (Shucko) og på hotellet her i Zinnowitz. Kunne hoppa over minst halvparten av desse, men plugga i sidan vi uansett stansa der og ladinga var gratis. Hoppa over lading i Stralsund, som vi reiste innom for å sjå oss rundt, sidan den kostar pengar (type 2, 32A, 25¢/kWh).
I Danmark budde vi på eit hotell i Vejle der vi hadde bruk for raudt adapter. Det brukte vi og då vi åt frukost i Aalborg (ladestasjon på parkeringsplassen til Hotell Aalborg Sømandshjemmet, 7 kr/t for parkering, gratis straum). Elles berre shucko og type 2. Ladestasjonen i Aalbog hadde tre blå kontaktar i tillegg til den raude. Sjekka ikkje kva type det var.
Zinnowitz - Berlin er 251km (238 om vi køyrer landeveg). Skulle gå fint utan å lade på vegen. Det høgaste snittforbruket vi har vore oppe i var 305 Wh/km over 11 mil der mesteparten var på Autobahn med cruisecontrol på 160. 160 går når trafikken tillet det. Over 160 er som regel ukomfortabelt fordi ein stadig må bremse ned for andre bilar, og fordi det krev meir konsentrasjon enn eg får til med bråkete ungar i baksetet. Gamle Autobahn er ikkje bygd for 160 heller, sjølv om ein lovleg kan køyre so fort ein vil. Artig å ha prøvd, men ukomfortabelt i lengda.
Takk skal du ha :) Har jo og et lite håp om at SC i Hamburg og på utsiden av Berlin åpner før jeg reiser. Nå står de jo under ''coming soon'' Da kommer man greit ned i fra Middelfart vil jeg tro. Har sendt mail til Tesla Berlin for å høre om de vet noe, men har ikke fått svar. De har forøvrig heller ikke svart på tidligere henvendelse i våres.
Tesla Hamburg har 5stk 22kW Type 2 veggbokser utenfor. 1 er ved inngangen og 4 bak. Åpne 24/7. Området har port, men den stenger aldri.
Da skulle det gå veldig greit i fra Middelfart til Hamburg for å lade der ett par timer. Legger muligens inn et stopp på CITTY Flensburg uansett. Er en grei plass for pause med en treåring i bilen. Hamburg-Berlin på ca 300km burde vel og gå. Bare holde snittforbruk under 250W
P85+ godt lastet. 21" 265 bredde bakTung høyrefot gjennom Tyskland, unngår å bruke bremsen, men tråkker på når det er mulig opp til 150. Snitt 211wh/km fra hirtshals til lully. Lite vindmotstand på autobahn :-)
Kan være at problemene med betaling på RWE ladestolper via plugsurfing app er kombinasjon av bruker og systemfeil. Skal gjøre et nytt forsøk i morgen.
[/quote
Plugsurfing.com melder i dag at problemene med lading på RWE stolpene ikke blir løst før mot slutten av måneden.
RWE selv sier at det skal fungere med direkte abonement hos RWE. Det krever imidlertid noe papirarbeid som gjør at det ikke er aktuelt siden vi bare skal være på farten en uke til.
Noen som har erfaring med denne nettsiden for hoteller i Europa med lademuligheter? http://www.chargehotels.de/hotels/
Sitat fra: sturle på fredag 04. juli 2014, klokken 00:04
Lada på CITTI i Flensburg fordi vi tilfeldigvis stansa der (type 2, 32A, gratis parkering og straum, må låne RFID-kort i informasjonen mot 5€ depositum)
Vi ankom på en søndag da kjøpesenteret var stengt. Men heldigvis fungerte det å åpne stolpen med Fortums RFID så vi sparte de pengene :)
Jeg klarer ikke å holde oversikt over alt dere snakker om, men har et enkelt spørsmål:
Skal fra Kiel til superladeren i Lutterberg, og fant denne lovende ladestasjonen på veien: http://www.tuv-nord.com/en/electromobility/estation-hannover-electromobility-95585.htm
Jeg har blått og rødt adapter, samt Jkirkebos adapterpakke. Klarer jeg da å lade på denne stasjonen? Er det noen som har vært der og har erfaring?
Du bør vel ha med deg en Type 2 kabel ?
Hjalp litt å skifte til tysk:
An der eSTATION finden Sie folgende Ladesäulen:
3 x Ladesäulen mit CEE- und Schukostecker mit einer Anschlussleistung von 1 x 10,8 kW und 2 x 3,6 kW
2 x Ladesäulen jeweils mit einem Typ 1- und Typ 2-Anschluss (Ladeleistung Typ1 = 3,6 kW, Typ 2 = 11 kW)
4 x Typ 2-Anschluss (Ladeleistung = 22 kWmax; energetisch und prioritätsabhängig regelbar)
1 x AC/DC Ladesäule mit CCS- und CHAdeMO-System sowie einem Typ 2-Anschluss (Ladeleistung 18 kW DC bzw. 22 kW AC)
Altså veldig kjapt oversatt:
3x ladestasjoner med 1 stk 32A CEE (rød "industrikontakt") og 2 stk vanlig 16A stikkontakt (Schuko)
2x ladestasjoner med 16A type 1 og 11 kW type 2-kontakt
4x type 2 med max 22 kW - kan reguleres etter behov/prioritet
1x hurtiglader med CCS + Chademo samt type 2
CEE 1 x 10,8 kW er vel antagelig rød 16A 400V.
Den passer isåfall direkte på teslas røde adapter.
Støtter uansett forslaget om å anskaffe en 32A type2 kabel så kan du benytte 22kW og få dobbel så rask ladehastighet.
For spania er denne siden meget bra:
http://www.electromaps.com
Har mange punkter som ikke finnes andre steder. Virker meget oppdatert. Bilder på plassene og mulighet for filtrering etter plugger.
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 08. juli 2014, klokken 12:44
Jeg klarer ikke å holde oversikt over alt dere snakker om, men har et enkelt spørsmål:
Skal fra Kiel til superladeren i Lutterberg, og fant denne lovende ladestasjonen på veien: http://www.tuv-nord.com/en/electromobility/estation-hannover-electromobility-95585.htm (http://www.tuv-nord.com/en/electromobility/estation-hannover-electromobility-95585.htm)
Jeg har blått og rødt adapter, samt Jkirkebos adapterpakke. Klarer jeg da å lade på denne stasjonen? Er det noen som har vært der og har erfaring?
Vi ladet der på tirsdag. Det er mange muligheter som E_S skriver. Alle er gratis, men for å få ladet på Type 2 må du åpne opp med RFID. Vi startet med rød plugg som er åpen først og fikk 11kW der. Vi var der i åpningstiden til Tüv og fikk de til å hjelpe oss. Kom en mann med RFID og låste opp en stolpe. Da ladet vi med 22kW på type 2/Mennekes. Han sa at det var bare å ringe telefonnummer på oppslag, så kunne de aktivere remote.
En Type 2/Mennekes er uansett en god ting å ha i bilen på langtur, både i Tyskland og andre steder. Burde følge med bilen, spør du meg.
Er på road trip i Europa nå. Reiserute: Oslo - Kiel (ferge ingen lading) - Hamburg - diverse SCer - Linz - Wien- Györ - Bratislava - Wien - Linz - diverse SCer - Leipzig - Hamburg - SC - Frederikshavn - Oslo (ferge ingen lading).
90 % ved avreise Oslo. RWE i Hamburg funket ikke via Plugsurfing. Laderen til det lille e-verket utenfor Hamburg (Wentorf) funket helt fint og er helt gratis. Et uttak med 16 amp og et 32 amp 3 fase (22kw).
Surfet på SCer til hotellet i Linz. Steigenberger tilbyr rød cee 400v 16 amp 3 fase i parkeringshuset sitt. SC Wien før turen gikk til Györ der Ibis hotellet kunne tilby 16 amp schuko i parkeringshuset sitt.
Da er vi tilbake etter vår roadtrip.
Problemene med manglende tilgang til RWE søylene via plugsurfing app gav oss utfordringer siden vi beveget oss litt vekk fra Superladernettet. Ladingen på Superladerne fungerte perfekt. Lite biler og ingen kø.
Jeg anbefaler andre å skaffe seg en avtale med RWE på forhånd. Krever normalt et års abonnement, selv om jeg har sett at enkelte har fått tilgang til nettet uten betaling. RWE har søyler spredt utover hele Tyskland.
Steder vi ladet på 22kW ladere:
Funnet på Plugsurfing.com og Lemnet.org
Schleswig, Tyskland:
Leverandør Schleswiger Stadtwerke GmbH
Ladet to steder:
Autohaus Jordt, D-24837 Schleswig, St. Jürgener Str. 52
- VW forhandler. De flyttet en av sine biler og åpnet stolpen med sitt RFID kort.
Ladingen stoppet etter kort tid, men lot seg åpne igjen med Charge & Drive kortet mitt.
- Gratis lading
Hovedkontoret til Schleswiger Stadtwerke GmbH, D-24837 Schleswig, Werkstraße 1
- Fikk låne RFID kort i resepsjonen. Måtte prøve et par-tre ganger før ladingen startet.
- Gratis lading
Hamburg:
Hos Tesla, Valvo Park, Unit C-20, Essener Straße 4, 22419 Hamburg
- Gratis lading og hyggelig betjening i butikken.
Kjøpesenter, D-21244 Buchholz, Nordring 4
- Gratis lading og ingen RFID etc.
Koblenz, Tyskland:
Parkeringsplass, Peter-Altmeier-Ufer , 56068 Koblenz
Fri ladesøyle med to plasser. Gratis lading men ikke reservert plass for elbil.
Populær parkeringsplass nær severdigheter etc.
Var okkupert av fossiler, så vi måtte vente litt.
Trier, Tyskland:
Parkhaus Ostallee, Fabrikstraße , 54290 Trier
En lader åpen uten RFID, og en lader med RFID fra lokalt everk: Stadtwerke Trier
- Gratis lading
Vakten på Cityparkhaus har RFID brikke for å åpne ladere på Zuckerbergstraße 31, 54290 Trier.
Denne prøvde vi ikke.
Luxembourg:
Parkeringshus, Rond-pointSchuman , 2525 Luxembourg
Vakten leverte ut RFID brikke fra Estonteco.
Kostet 30 Euro, faktura ble ettersendt.
Aner ikke hva selve ladingen kostet, da jeg ikke er så sterk i Fransk :-)
Fikk e-post i dag at Tesla Hamburg at fra nå vil det kun være lademuligheter i butikkens åpningstider mot 24 timer i døgnet tidligere...
Sitat fra: Harlex på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:15
Fikk e-post i dag at Tesla Hamburg at fra nå vil det kun være lademuligheter i butikkens åpningstider mot 24 timer i døgnet tidligere...
Så kjipt. Håpet å lade der på mandag. :(
Jeg ser at folk anbefaler å skaffe seg avtale med RWE. Hvordan gjør man det? Er det noen som har en nettside eller en epostadresse jeg kan bruke? Evt. telefonnummer?
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 15. juli 2014, klokken 18:23
Sitat fra: Harlex på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:15
Fikk e-post i dag at Tesla Hamburg at fra nå vil det kun være lademuligheter i butikkens åpningstider mot 24 timer i døgnet tidligere...
Så kjipt. Håpet å lade der på mandag. :(
Kanskje det er et hint om at en SC er på gang i Hamburg? Lov å håpe...
Jeg er glad jeg har dobbeltbooket meg med 30 dagers ladekort fra ladenetz... Da er Hamburg dekket og jeg lader også muligens i freiburg i sør-Tyskland. Ladekortet bestilles på hjemmesiden deres. Jeg fikk Mail om mitt er postlagt igår samtidig som jeg fikk en pinkode....
Sitat fra: Harlex på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:02
Jeg er glad jeg har dobbeltbooket meg med 30 dagers ladekort fra ladenetz... Da er Hamburg dekket og jeg lader også muligens i freiburg i sør-Tyskland. Ladekortet bestilles på hjemmesiden deres. Jeg fikk Mail om mitt er postlagt igår samtidig som jeg fikk en pinkode....
Kan melde om at kortet frå Ladenetz fungerer problemfritt på ladarane til Vattenfall i Berlin. Fleire sentralt plasserte ladarar med reservert gratis parkering for elbil. Kan lett spare inn prisen på kortet berre i parkering.
Sitat fra: sturle på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:51
Sitat fra: Harlex på tirsdag 15. juli 2014, klokken 19:02
Jeg er glad jeg har dobbeltbooket meg med 30 dagers ladekort fra ladenetz... Da er Hamburg dekket og jeg lader også muligens i freiburg i sør-Tyskland. Ladekortet bestilles på hjemmesiden deres. Jeg fikk Mail om mitt er postlagt igår samtidig som jeg fikk en pinkode....
Kan melde om at kortet frå Ladenetz fungerer problemfritt på ladarane til Vattenfall i Berlin. Fleire sentralt plasserte ladarar med reservert gratis parkering for elbil. Kan lett spare inn prisen på kortet berre i parkering.
Takker for den oppdateringen... Da regner jeg med at det går greit på Vattenfall (ladenetz) sine i Hamburg også. :)
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 15. juli 2014, klokken 18:24
Jeg ser at folk anbefaler å skaffe seg avtale med RWE. Hvordan gjør man det? Er det noen som har en nettside eller en epostadresse jeg kan bruke? Evt. telefonnummer?
Jeg har brukt kontaktinfo fra denne siden:
https://www.rwe-mobility.com/web/cms/en/1174496/rwe-emobility/contact/?type=5
Har som nevnt ikke benyttet ladestolpene, men har møtt folk på min tur som har gjort det og som har fått det til å fungere.
Ingen Type2 lader i sikte... Dette er virkelig et Elbil Uland. Siste ModelS vi så, utenom vår egen, var i Sveits snat 2 uker siden.
Noen som kjenner igjen lokasjonen?
Benidorm jo. :)
Sitat fra: sn0le på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:43
Benidorm jo. :)
Å ja! Derfor æ ikkje kjente mæ igjen! Har aldri vært der.
Benidorm, ja. Tok sin tid å bygge den "bollekafeen" der. Anbefaler en tur innom Mundomar når du er i traktene, delfinshowet er fantastisk. Var vel forresten en dødsulykke i i Terra Mitica som ligger på motsatt side nylig. Islending som ble kastet ut av berg og dalbanen.
Vi var en dagstur der i juni for å dra på Mundomar. Kan absolutt anbefales.
Fant en gratis Type2 43kW stolpe med kabel i Barcelona. Ingen rfid for AC lading, bare plugg inn og trykk start.
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7236_gasolinera-repsol-ronda-litoral
Av alle dere som var på Europa-tur i sommer, er det noen som vet om lademulighet (type 2) mellom SC´n syd for Milano og St. Anton i Østerike? Den turen (utenom motorvei) er på ca 34 mil og mange høydemeter. Skulle gjerne hatt en lademulighet på den strekningen.
Hva er reisetiden inkl. lading fra Oslo til Hamburg i disse dager. SC til Køge/ Middelfart er godt utbygd.Kommer man seg derifra uten Type II til Hamburg? Anbefales det å reise over broforbindelser dvs Middelfart eller tar det mindre tid å reise over Rødby-Puttgarden?
Ladetips tas imot med takk :)
Kom nettopp inn på hotellet i Hamburg. Kjørte fra Middelfart med 95 % og hadde 50 km typicel igjen når vi kom til SC Hamburg. Da hadde vi en snittfart på ca 125 (og var oppe i 185) Medvind og regn.
Flott, takk- det var betryggende- er det noen som har erfaring med avstanden Hamburg til Kamener Kreuz?
Noen som vet siste status på Plugsurfing?
Alt fungerer som det skal?
Ingen nye/bedre alternativer?
Skal på tur ned til Dresden i mai. Tenkte å være litt føre var.
Er alle Type2 ladere i Europa 400V? (bortsett fra Albania)
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:25
Er alle Type2 ladere i Europa 400V? (bortsett fra Albania)
Noe type2-ladestasjoner er enfas (1x 230V) og andre er trefas (3x 230V, også kalt 400V TN). Noen er 16A mens andre er 32A.
I noen land (feks Tyskland, Nederland) er 400V lett tilgjengelig, mens i andre land (feks Belgia, UK, Norge) er 230V enfas lettere tilgjengelig.
Ingen type2-ladestasjoner har norsk/albansk 230V IT trefas. Dette er ikke tillatt i standarden for type2-ladestasjoner. Der man har IT trefas som eneste strømtilførsel, så kan man enten koble opp enfas på type2 ladestasjonen, eller man kan sette opp en transformator fra 230V IT til 400V TN.
ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:17
ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?
Jepp. TN eller IT spiller ingen rolle, 1x32A fra ulasket Type 2 stolpe (og det er vel nesten alle de offentlige) gir bare 16A med enkeltlader.
Litt off topic. Men oversettes 'lasket kabel' til 'jumpered cable' på engelsk? Jeg skal nevne dette på en video snart.
Er det noen som vet om det finnes en liste som diffrensierer på type2 punkter?
Jeg har brukt http://www.plugshare.com/ for å finne punkter i europa, men der står det ingenting om fase og ampere
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:20
Er det noen som vet om det finnes en liste som diffrensierer på type2 punkter?
Jeg har brukt http://www.plugshare.com/ for å finne punkter i europa, men der står det ingenting om fase og ampere
Ofte står det effekt tilgjengelig på ladepunktet.
3.6kW = 16A enfas
7.3kW = 32A enfas
11kW = 16A trefas
22kW = 32A trefas
Men noen ladekart sier desverre lite eller ingen ting om effekt tilgjengelig, kun hva slags kontakt som er tilgjengelig.
Sitat fra: bb på tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:49
Litt off topic. Men oversettes 'lasket kabel' til 'jumpered cable' på engelsk? Jeg skal nevne dette på en video snart.
Faktisk litt usikker.
Tror det vil være trygt å si at det er 3 faseledere og en fellesleder (i kabelen og bilens ladeplugg) og si at de 3 faselederne er parallellkoblet i det blå adapteret for å gi strøm til alle del-laderne i en lader, og at med Type 2 så er det ikke parallellkoblet slik at det er kun en del-lader som får strøm og dermed er begrenset til 16A selv om ladestasjonen kan gi 32A.
Sitat fra: fredag på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:20
Men noen ladekart sier desverre lite eller ingen ting om effekt tilgjengelig, kun hva slags kontakt som er tilgjengelig.
noen sier desverre lite? jeg har tilgode å se et for europa som sier noe.
Selv ladestasjoner.no grupperer 7,4kW og 11kW med samme symbolfarge
Har noen tips for hvor man kan se europeiske stasjoner som diffrensierer?
finner en del på openchargemap.org
Google er en bra ting :)
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:26
Sitat fra: fredag på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:20
Men noen ladekart sier desverre lite eller ingen ting om effekt tilgjengelig, kun hva slags kontakt som er tilgjengelig.
noen sier desverre lite? jeg har tilgode å se et for europa som sier noe.
Selv ladestasjoner.no grupperer 7,4kW og 11kW med samme symbolfarge
Har noen tips for hvor man kan se europeiske stasjoner som diffrensierer?
Står vel effekt på plugsurfing.com? Eller har jeg misforstått hva du spør om?
mye mulig, virker som om plugsurfing er nede i kveld. skal sjekke i morgen!
Er fersk på langdistanse elbilisme, har bare kjørt leaf i næromerådet og venter nå på en tesla s85d til våren.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:17
ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?
Jepp. TN eller IT spiller ingen rolle, 1x32A fra ulasket Type 2 stolpe (og det er vel nesten alle de offentlige) gir bare 16A med enkeltlader.
Har jeg forstått det riktig at dette er et IKKE tema om en har dobbeltlader??
Altså en får den maxeffekten ladestolpen kan gi?
(Har begynt å planlegge kjørerute ned til sør-vest Frankrike i sommer)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12534.msg185702.html#msg185702
Ladekart utland
Sitat fra: Oreo på tirsdag 20. januar 2015, klokken 23:00
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:17
ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?
Jepp. TN eller IT spiller ingen rolle, 1x32A fra ulasket Type 2 stolpe (og det er vel nesten alle de offentlige) gir bare 16A med enkeltlader.
Har jeg forstått det riktig at dette er et IKKE tema om en har dobbeltlader??
Altså en får den maxeffekten ladestolpen kan gi?
Stemmer. Denne begrensningen gjelder kun for de som har enkeltlader. Har du dobbeltlader vil du få 7,4 kW og 22 kW der det er oppgitt.
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:26
noen sier desverre lite? jeg har tilgode å se et for europa som sier noe.
Selv ladestasjoner.no grupperer 7,4kW og 11kW med samme symbolfarge
Har noen tips for hvor man kan se europeiske stasjoner som diffrensierer?
Det pleier å stå effekt oppgitt på lemnet.org og chargemap.com, som er de beste ladekartene for hhv Tyskland og Frankrike.
goelectricstations.it lister desverre ikke effekt.
Norske ladestasjoner.no prøver å gjøre ting enkelt - selv om de i virkeligheten gjør ting vanskelig - ved å skjule detaljer om effekt på ladepunktene og heller gi ladehastighetene navn som "normal", "semi-hurtig", osv.
Fant denne oversikten postet på den Tyske Tesla Ownersclub Germany.
Greide ikke helt å finne frem på hjemmesiden til ADAC da jeg ikke har praktisert den tvilsomme tysken min på nokså lenge. Kanskje noen andre finner mer info: http://www.adac.de/ (http://www.adac.de/)
Fant denne linken;
http://www.smarttanken.de/ResultList.aspx
Forøvrig se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12534.msg185702.html#msg185702