Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Snorreholberg på søndag 01. juni 2014, klokken 15:59
Jeg har montert egen strøm-måler i garasjen - som bare måler strømforbruket til Tesla'en. Jeg har nå kjørt 726 mil - og har igjen ca. 30 mil på "tanken". Strøm-måleren viser at jeg har brukt 2180 kWt. Dette betyr at Tesla'en så langt har brukt ca. 3,2 kw pr mil.
Stort sett når jeg ser på loggen på bilen som viser strømforbruk de siste 5 milene - så ligger jeg ca. på 2 kWt pr mil.
Det er altså ikke helt likhet mellom loggen i bilen - og det strømforbruket som strøm-måleren i garasjen min viser.
Noen andre som har tilsvarende erfaring ? Er ett snitt på litt over 3 kWt pr mil - noe som er normalt strømforbruk på Tesla'en ?
Det spørs hvor mye forvarming /kjøling av kupeen du bruker strømmen til. Og hvor mye som trengs til varming av batteriet når det er kaldt. I tillegg har du jo tap i selve ladeprosessen.
Satte AC på full kjølig av kupeen i ettermiddag og den trakk 5 kW.
Jeg har aldri forvarmet bilen (fikk den i mars/april i år) - og jeg har bare brukt AC ved ett par anledninger (har soltak). Strømforbruket er derfor tilknyttet kjøringen - og oppvarming av batteri (som skjer når du setter igang bilen).
bilen viser bare forbruk under faktisk kjøring. ikke at det burde forklare den store forskjellen.
har du noe trafo/ladestasjon eller bare koblet rett på stikk? sikker på at det ikke er annet på kursen som den også måler? sjekket med å ikke ha bil tilkoblet over 24 timer og se om den måler noe forbruk?
Jeg har montert en egen måler i sikringsskapet - og ut fra denne måleren så går det en ti kvadrat ledning - som går til kontakten som jeg har festet i veggen. Det er en kurs på 400 V 32 Ampere. Siden Teslaen tar 400 V 16 Ampere - så har jeg en omformer rett etter kontakten - som jeg plugger den røde Tesla-kabelen i. Kan aldri tenke meg at omformeren forbruker noe strøm.
Når ikke bilen er tilkoblet - så viser strøm-måleren null forbruk. Det er 100 prosent sikkert at det ikke er noen andre ting som er tilknyttet denne kursen - siden jeg hadde en elektriker hos meg også - som la opp denne kursen for meg.
Det som er interessant her - er om det er andre her på forumet som har full kontroll på hvor mange kWt de har ladet Teslaen med - og hvor langt de har kjørt. For da kunne vi ha lagd ett snitt på hvor mye det faktiske strømforbruket er på en Tesla pr mil.
Sitat fra: Snorreholberg på søndag 01. juni 2014, klokken 17:10
.... så har jeg en omformer rett etter kontakten ....
Kan du utdype dette med "omformer"?
Strømforbruk i veggen skal ikke være 50% høyere enn forbruk vist i bilen....
En omformer bruker pr definisjon strøm. Det er ikke noe som heter 100% effektivitet.
Laderen i bilen er også en omformer, den har virkningsgrad rundt 90%
Han mener nok overgang. Det trengs ingen omformer for endre fra 32A til 16A når spenningen ikke endres. En 16A sikring kan derimot være på sin plass.
Beklager - en overgang er mer riktig ord. Eller en byggsentral:
http://www.nettlageret.no/productdetails.php?product=354
Denne kan ikke være årsaken til at det går mye strøm til å lade Teslaen.
Hvis du lader bilen en gang, hva viser bilen vs måler om hva som er fylt på?
Må vel være feil på strømmåleren da..
Tvilsomt at det er noe galt med strøm-måleren - for kjøpte en kvalitetsmåler til over 5000,- kroner (få alternativer på målere når en har 400 V 32 Ampere). Skal sjekke det for sikkerhetsskyld - når jeg får strømregningen.
Skal lade bilen en gang - og se på bilens måler vs strømmåler.
Men har en mistanke her om at strømforbruket på Teslaen er mer en jeg i utgangspunktet trodde.
Sitat fra: Snorreholberg på søndag 01. juni 2014, klokken 18:33
Tvilsomt at det er noe galt med strøm-måleren - for kjøpte en kvalitetsmåler til over 5000,- kroner (få alternativer på målere når en har 400 V 32 Ampere). Skal sjekke det for sikkerhetsskyld - når jeg får strømregningen.
Skal lade bilen en gang - og se på bilens måler vs strømmåler.
Gjør det. Dvs. se hvor mange typical kilometer du lader opp. Lader du f.eks opp fra 124km til 354km har du ladet 230km typical. Gang med 0,19 så får du antall kWh inn på batteriet, i dette tilfellet 43,7kWh. Sammenlign med forbruket på måleren sin, det bør være rundt 13% høyere (i dette tilfellet 49,4kWh).
Evt bare sette display til å vise hvor "Energy", slik at man får opp akkurat hvor mange kWh man har fylt på?
Sitat fra: Snorreholberg på søndag 01. juni 2014, klokken 15:59
Jeg har montert egen strøm-måler i garasjen - som bare måler strømforbruket til Tesla'en. Jeg har nå kjørt 726 mil - og har igjen ca. 30 mil på "tanken". Strøm-måleren viser at jeg har brukt 2180 kWt. Dette betyr at Tesla'en så langt har brukt ca. 3,2 kw pr mil.
Stort sett når jeg ser på loggen på bilen som viser strømforbruk de siste 5 milene - så ligger jeg ca. på 2 kWt pr mil.
Det er altså ikke helt likhet mellom loggen i bilen - og det strømforbruket som strøm-måleren i garasjen min viser.
Noen andre som har tilsvarende erfaring ? Er ett snitt på litt over 3 kWt pr mil - noe som er normalt strømforbruk på Tesla'en ?
Virker som om det er noe muffins ja. Jeg har måøer og min står på 2200kWh på drøye 9000km kjørt. Lader så og si kun hjemme.
Da har jeg ladet bilen i natt - og sammenliknet strømmåleren i garasjen - men dataene i bilen.
Da jeg satte bilen på lading så var det 216 km igjen
Dagen etter så var bilen ladet opp slik at kjørelengden var på 361 km
Strømmåleren i garasjen viser at bilen er ladet opp med: 30,6 kWt
Bilen har logget at det er fylt på 28 kWt
Dette betyr at ca. 9,1 prosent av strømmen har "forsvunnet" under ladingen (sikkert til varmetap ?). Dette er godkjent - og gjør at jeg konkluderer at det ikke er strømmåleren som er problemet.
Greit å dobbeltsjekke dette - så gjorde også regnestykket på måten som jkirkebo anbefalte:
361 km - 216 km = 145 km (antall km som er ladet opp over natten).
145 km x 0,19 = 27,55 kWh (dette stemmer bra med 28 kWh som bilen oppgir).
27,55 kWh x 1,13 = 31,07 kWh (ikke langt unna det stømmåleren i garasjen viser: 30,6 kWh).
Av ren nysgjerrighet jKirkebo: kan du fortelle meg litt mer om hvor du har fått tallene 0,19 og 13 % fra ?
Uansett så viser dette at strømmåleren min i garasjen er riktig.
Jeg har sett på snittforbruket på bilen totalt (i løpet av den tiden jeg har hatt bilen) - og den viser at bilen min har brukt eksakt 2,38 kWt pr mil ifølge loggen i Teslaen (litt mer enn det som jeg oppga i starten av denne tråden). Strømmåleren min i garasjen viser at bilen har brukt 3,2 kWt pr mil. Dersom jeg trekker fra 9,1 prosent i tap under ladingen - så er fremdeles strømforbruket ca. 26 prosent mer enn det som en kan lese av som forbruk på disaplayet i Teslaen (da blir forbruket på ca. 2,93 kWh pr mil). Det er noe muffins her - som jeg ikke helt klarer å forklare.
Det jeg kjenner jeg savner nå - er en logg i Teslaen som viser eksakt hvor mange kWt Teslaen har blitt "matet" med siden vi mottok den. Det kan virke som om forbruket som Teslaen viser i dag i loggen (kWt/km) - ligger ganske mye under det som er faktisk strømforbruk.
Vet ikke om du så svaret mitt, men jeg har iallefall andre tall.
Har strømsparing slått på, har du det?
Sitat fra: Snorreholberg på mandag 02. juni 2014, klokken 10:29
145 km x 0,19 = 27,55 kWh (dette stemmer bra med 28 kWh som bilen oppgir).
27,55 kWh x 1,13 = 31,07 kWh (ikke langt unna det stømmåleren i garasjen viser: 30,6 kWh).
Av ren nysgjerrighet jKirkebo: kan du fortelle meg litt mer om hvor du har fått tallene 0,19 og 13 % fra ?
Uansett så viser dette at strømmåleren min i garasjen er riktig.
0,19 er tallet man bruker for å konvertere antall typical km til antall kWh. Typical range er 190Wh/km, eller 0,19kWh/km. Dermed tar man antall km man har ladet, og ganger med 0,19 og får antall kWh som er gått til batteriet.
13% er "ladetapet" som går bort i ladere og diverse. Dette tapet avhenger litt av ladestyrke, så hvis du lader med flere ampere er tapet litt mindre, det er vel i området 9-13% avhengig av ladestyrke. Derfor: antall kWh puttet på bilen, ganger med 1,13 (legg på 13%) og man burde ha cirka målestand-måling. I ditt tilfelle ville jeg tatt antall kWh målt og delt på antall kWh som var gått til bilen, og da burde du ha det faktiske ladetapet for den ladingen du utførte. (som blir 11,1%)
Sitat fra: petersv på mandag 02. juni 2014, klokken 10:34
Har strømsparing slått på, har du det?
Om bilen hans har stått stille ca 12 timer er tapet med energy save påslått ca 2tkm. Med energy save avslått ca 6tkm. Dvs. han sitter igjen med 145tkm ekstra på batteriet, men har antakelig fylt 147-151 når bilens standbyforbruk er medregnet.
Så tapstallet på 13% inkluderer tap av strøm i bilen? Reelt tap pga lading er jo da i så fall en god del lavere, og med tallene fra OP lander det uansett på under 10%.
Sitat fra: cairnz på mandag 02. juni 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Snorreholberg på mandag 02. juni 2014, klokken 10:29
145 km x 0,19 = 27,55 kWh (dette stemmer bra med 28 kWh som bilen oppgir).
27,55 kWh x 1,13 = 31,07 kWh (ikke langt unna det stømmåleren i garasjen viser: 30,6 kWh).
Av ren nysgjerrighet jKirkebo: kan du fortelle meg litt mer om hvor du har fått tallene 0,19 og 13 % fra ?
Uansett så viser dette at strømmåleren min i garasjen er riktig.
0,19 er tallet man bruker for å konvertere antall typical km til antall kWh. Typical range er 190Wh/km, eller 0,19kWh/km. Dermed tar man antall km man har ladet, og ganger med 0,19 og får antall kWh som er gått til batteriet.
13% er "ladetapet" som går bort i ladere og diverse. Dette tapet avhenger litt av ladestyrke, så hvis du lader med flere ampere er tapet litt mindre, det er vel i området 9-13% avhengig av ladestyrke. Derfor: antall kWh puttet på bilen, ganger med 1,13 (legg på 13%) og man burde ha cirka målestand-måling. I ditt tilfelle ville jeg tatt antall kWh målt og delt på antall kWh som var gått til bilen, og da burde du ha det faktiske ladetapet for den ladingen du utførte. (som blir 11,1%)
Så det du sier her er at det er mindre tap å lade med 16A enn 10A? Jeg har 400v 3f og lader normalt på 10A (7kw). Tenkte at det ble mer varmetap om jeg lader med 16A (11kw). Tenker jeg feil her da?
Sitat fra: Brosme på mandag 02. juni 2014, klokken 19:55
Så det du sier her er at det er mindre tap å lade med 16A enn 10A? Jeg har 400v 3f og lader normalt på 10A (7kw). Tenkte at det ble mer varmetap om jeg lader med 16A (11kw). Tenker jeg feil her da?
Ja, gitt normale utetemperaturer slik at bilen ikke må starte kjøling av batteriet. Det er nemlig en grunnlast på noen hundre watt ved lading, til å drive vannpumper og slikt.