Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Klykken på tirsdag 20. mai 2014, klokken 09:34
Ser at Teslaforumet har en slik tråd, og det kan være til god hjelp for andre når skaden har skjedd med tanke på reparasjoner, pris, utførelse av jobb og sted. Mange tror at skader på lakk kun kan fikses med lakkering/spotrepair, men i mange tilfeller er maskinpolering en reddende engel her.
Noen som har vært uheldig å fått til noe, eller fått påført skader? Skade på lakk, felg og/eller glass?
I de fleste tilfeller vil det vel være mest gunstig å bytte den skadede delen med en ferdiglakkert del (nesten alt av ytterkarosseri er jo i termoplast). Jeg har sett at BMW selv har antydet at dette vil være vesentlig billigere enn å gjøre lakkeringsarbeid. Og delene skal visstnok koste så lite som rundt 100€ ifølge enkelte kilder :D Hvis dette stemmer, så kan vi trolig skifte ut hele karosseriet (evt. også bytte farge) for noen få tusen etter noen år ;)
Hehe, et bytte av karosserideler her og der kan i noen tilfeller føre til nyanseforskjeller, men at det er så enkelt som det virker å være er meget positivt!
Noen flere som har fått ripe(r) i frontruten av vindusviskerne? Ses best i motlys. Kan materialet være for lett å ripe?
Sitat fra: BOStrand på onsdag 21. mai 2014, klokken 17:38
Noen flere som har fått ripe(r) i frontruten av vindusviskerne? Ses best i motlys. Kan materialet være for lett å ripe?
Da bør du sjekke om ripene har samme bueform som som viskerbladene faktisk følger. Jeg hadde riper som må ha kommet under transporten, og fikk ordnet dette. Har ikke hatt problemer etter det.
Var parkert på butikken i går, og på vei tilbake til min i3, ser jeg at en nyparkert småbulket Toyota smeller opp sin dør så den står 5 cm inn i døren på i3'en. Damen i Toyotaen var beklagende, og mente at det ikke var meningen...
Resultatet på historien var heldig både for henne og for meg - Ingen bulk, ingen ripe, ikke merke engang. Plastmaterialet i døren bare bøyde unna ;-) - og en eier av en småbulket sølvgrå Toyota drømmer omm bulkefri i3 8)
Oi! Lakk er veldig følsomt for riper vanligvis, så da hadde du flaks!
http://www.cnet.com/news/crash-your-carbon-fiber-i3-ev-heres-how-bmw-will-fix-it/
http://www.bimmertoday.de/2013/11/05/bmw-i3-crash-unfall-fotos-carbon-elektroauto-sicherheit-auffahrunfall/bmw-i3-crash-vs-seat-altea-xl-fotos-eric-van-lieshout-06/ (http://www.bimmertoday.de/2013/11/05/bmw-i3-crash-unfall-fotos-carbon-elektroauto-sicherheit-auffahrunfall/bmw-i3-crash-vs-seat-altea-xl-fotos-eric-van-lieshout-06/)
Panseret - den sorte fargen er kun folie. Har fått en stensprutskade på det rett ved siden av BMW logoen. Så der er det ikke lakkering som løser problemet, men å foliere om. Mulig en liten jobb med varmluftspistol kan gjøre det bedre, men får la det være intil videre.
Hvilken farge er det under forlien? Samme som resten av bilen?
Sitat fra: Vind på mandag 02. juni 2014, klokken 09:48
Panseret - den sorte fargen er kun folie. Har fått en stensprutskade på det rett ved siden av BMW logoen. Så der er det ikke lakkering som løser problemet, men å foliere om. Mulig en liten jobb med varmluftspistol kan gjøre det bedre, men får la det være intil videre.
Sikkert derfor detaileren jeg brukte til å legge Gtechniq beskyttelse slet veldig med å få bort noen riper i det svarte, stakkars mann. Men dette var nytt for meg, du er helt sikker på det altså?
At panseret kommer foliert fra fabrikk er feil.
Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:56
At panseret kommer foliert fra fabrikk er feil.
Vel - skal sende bide av stensprut senere, men det kan ikke være lakk som krøller seg på den måten.
Sitat fra: Vind på onsdag 04. juni 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:56
At panseret kommer foliert fra fabrikk er feil.
Vel - skal sende bide av stensprut senere, men det kan ikke være lakk som krøller seg på den måten.
Men det kan kanskje være plasten under lakken?
Jeg har fått stensprut akkurat nederst i kanten på panser og BMW-merket, og for min del ser det ut som det er lakkert plast-panser, som igjen ser helt annerledes ut en stensprut på metall.
Lakken er forøvrig ganske hardfør men litt småfølsom for mikroriper. Den sorte er mykere og mer følsom, i hvertfall på min Solar Orange.
Sitat fra: LMOR på onsdag 04. juni 2014, klokken 07:01
Sitat fra: Vind på onsdag 04. juni 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:56
At panseret kommer foliert fra fabrikk er feil.
Vel - skal sende bide av stensprut senere, men det kan ikke være lakk som krøller seg på den måten.
Men det kan kanskje være plasten under lakken?
Ja - etter nærmere titt så er det nok plasten som gjør det slik. Ser akkurat ut som folie som har krøllet seg. Vi har noen folierte biler på jobben, og der ser stensprut veldig likt ut.
Tror faktisk jeg kan reparere - eller gjøre det penere med en varmlurftspistol - men lar det være intil videre.
Man kan trøste seg med at det definitivt ikke ruster, selv om steinen slår hull i både lakk og grunning. :)
Noen som vet prisen på et nytt panser?
Sitat fra: Thomas81 på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:53
Noen som vet prisen på et nytt panser?
http://www.etk.cc/bmw/EN/parts/info/Hood/51237375891/
Litt artig at de kaller det "engine" hood. :)
Men om denne kommer ferdig lakkert kommer ikke klart frem. $263.
Ødela en slik:
http://www.etk.cc/bmw/EN/parts/info/Bracket%20for%20hazard%20warn.%20triangle/51497167548/
og den betalte jeg 14.- for som stemmer med $2, så prisen er nok ikke helt feil.
Fikk nå min første steinsprut i glasset. Kom skytende sidelengs over to felt og traff på andre side av bilen.
Kan avsløre at det kom noen gloser.
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/05/huta9ybu.jpg)
Edit: kan ikke å bruke tapatlk.. ;-)
En eller annen apekatt av en amøbe har laget dørmerke i døren min. Svakt, men ikke tvil om hva det er for noe. Regner med at jeg kan rubbe det bort, men så ubeskrivelig irriterende at enkelte ikke klarer å lukke opp sin egen bildør uten å ødelegge noe.
Jeg velger normalt mine naboparkerere med omhu, men av og til er det jo jeg som står der først, og da skjer jo sånt.
Tips til hvordan jeg best får sånt bort igjen? Det er ikke dypt, så jeg tenker selv at litt rubbing kan gjøre susen.
AutoGlym paint renovator er fantastisk til å fjerne merker fra amøber. Litt gnikking med den, deretter Super Resin polish, da har du så godt som ny bil.
AG PR har vel muligens slipende egenskaper, men srp har fyllere som i ordets rette forstand fyller riper istedet for å fjerne permanent. Men det er bedre enn å ikke gjøre noe som helst. :)
Angående vask og polish på delvis profesjonelt vis anbefaler jeg å ta en titt på DCN.no. Det å polere med maskin gjør underverker både på glans og ripefjerning. :)
Så da har det skjedd. Køen stoppet - og det gjorde ikke jeg. Det hjelper lite med assistenter og varslere når farten er 80, og avstanden er for kort. Bilen forann hadde hengerfeste - så det gikk fint med den. Min skyld - og min slankere lommebok :(
i3'en fikk seg en ordentlig smell i fronten. Kjørte til ett verksted jeg har god erfaring med før, han ser på det og mener han skal kunne reparere dette og få det så godt som nytt med lakkering, anslår godt under 10 000
Så demonteres fronten og første negative nyhet kommer - Bak "plasten" er det først 10 cm skumgummimateriale, så en alluminiums støtfanger på tvers. Denne er nesten dekomprimert, dette blir dyrt sier verkstedet (anslår nærmere 20 000)
Så snur det seg og blir mere positivt. Verkstedet har sjekket deleprisene og de koster "nesten ingenting" Alluminiums støtfangeren ca 2 000, helt ny frontfanger ca 2000, Den sorte spoileren nederst - hold deg fast - 220 kr, totalt, med helt nye deler - arbeid og lakkering - under 10 000, og da er alt nytt.
Nytt skilt er bestilt på Biltilsynet - og statskassen lopper meg for hele 70 kr - og 2 dagers levering - kjempeservice !
Verkstedet mener i3 må ha noen av de billigste delene i markedet. ;D
Oi shit.. :(
Ingen airbags som utløste seg? Må ha vært en hard smell hvis alufangeren bøyde seg i tillegg. Regner med at du selv ikke gjorde deg noe?
"Hell i uhellet" at delene ikke var hinsides dyre!
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. august 2014, klokken 19:24
Oi shit.. :(
Ingen airbags som utløste seg? Må ha vært en hard smell hvis alufangeren bøyde seg i tillegg. Regner med at du selv ikke gjorde deg noe?
"Hell i uhellet" at delene ikke var hinsides dyre!
Nei, ikke særlig. Køen gikk i 80, litt tett på bilen forann, trodde jeg skulle greie å stoppe, men tilhengerfestet er ganske brutalkt - hadde nok godt under 20 når det smalt. Hadde det vært støtfanger mot støtfanger hadde nok jeg sluppet bedre unna, men da hadde det nok blitt noe småtteri på bilen forann.
Varselblink gikk på før jeg traff - men det er vel ett resultat av heftig trykking på bremsen.
Alluminiumsbjelken er helt klart bygget for å ta smellen - da den komprimerer seg - og beskytter mere vitale deler til AC og annet bak. Glemte å ta bilder av den på verkstedet - det er ganske ulikt alle andre biler bak plasten i en i3.
Sitat fra: Vind på torsdag 14. august 2014, klokken 16:53
Så da har det skjedd. Køen stoppet - og det gjorde ikke jeg. Det hjelper lite med assistenter og varslere når farten er 80, og avstanden er for kort. Bilen forann hadde hengerfeste - så det gikk fint med den. Min skyld - og min slankere lommebok :(
...
Må kondolere med skaden, men også si at det var meget nyttig å få vite dette.
Hadde dette vært vår tidligere 5-serie tror jeg nok dette raskt hadde nærmet seg, og passert, 20 000,- merket med glans.
Jeg har fått en skade på panseret som trenger behandling. Har nå brukt mye tid på å finne ut hvilken lakk som benyttes, da det viser seg at det ikke produseres lakkstifter/reparasjonskit til i3 ennå. Lakk koden som brukes på alt sort er: 668 Black II. Har nå bestilt og håper resultatet blir bra.
Stor skade? Evt bilde?
Hvordan har du tenkt å utføre denne reparasjonen?
Jeg fikk en teltstang fra 2 etg i panseret, så det ser ut som en stor steinsprut (ca 2mm bred og 8mm lang). Har avtale med en detailer som samtidig skal lakkbehandle bilen (Cosmic). Han vil grunne, legge i farge og legge klarlakk på toppen før han vannsliper ned klarlakken. Prøver det i første omgang, før jeg evt vurderer å gå grundigere til verks.
Aha.. Det høres ut som du har det på stell da. Forsiktig med teltstengene fremover! :)
Nabohunden har prøvd å klatre opp på pansret. Ble dype riper av det!!
http://imgur.com/a/tkcgC
Sitat fra: Klykken på onsdag 26. november 2014, klokken 09:03
Nabohunden har prøvd å klatre opp på pansret. Ble dype riper av det!!
http://imgur.com/a/tkcgC
Ajj ajj ajj... Kondolerer! Blir opplakkering av hele panseret på dette?
Nei, skal klare å polere det bort med en ny runde med min trofaste Flex DA, men er jævlig irriterende!
Sitat fra: Vind på torsdag 14. august 2014, klokken 16:53
Så snur det seg og blir mere positivt. Verkstedet har sjekket deleprisene og de koster "nesten ingenting" Alluminiums støtfangeren ca 2 000, helt ny frontfanger ca 2000, Den sorte spoileren nederst - hold deg fast - 220 kr, totalt, med helt nye deler - arbeid og lakkering - under 10 000, og da er alt nytt.
Verkstedet mener i3 må ha noen av de billigste delene i markedet. ;D
Hei Vind, var det en verkstedskjede du fikk dette gjort, i så fall hvilken?
Jeg har også fått en bulk i frontfanger og nederste spoiler. Disse må skiftes. Var innom på Bavaria for å sjekke pris der, fikk pris på litt over 17000. Føler det er ekstremt dyrt. Hvor vanskelig er det å bytte frontfanger? Er dette noe som andre verksteder kan gjøre enkelt? ser jeg kan få delene en mye billigere ved å kjøpe dem selv andre steder..
JT
Etter transport bort til verksted har jekkestroppene de tjorer bilen fast til transportplanet med laget dype riper i begge felgene fram. :(
Bilder: http://imgur.com/a/XpvS0
http://i.imgur.com/CCSyG7h.jpg
http://i.imgur.com/YqUGg2s.jpg
http://i.imgur.com/lwHZqAf.jpg
http://i.imgur.com/jOZztJe.jpg
Kolliderte med et rådyr i natt. Frontfanger, sidepanelet over høyre forhjul, panser og pynteskjørtet nederst på døra på passasjersiden har fått kosmetiske skader.
Ellers har høyre fjernlys forsvunnet inni rommet bak fangeren. Disse rørene som vises på bildet, er det vitale greier? Kan se ut som de har fått litt medfart også, uten at jeg vet om de har blitt skadet noe særlig.
Bilder:
http://i.imgur.com/PrDlWoo.jpg
http://i.imgur.com/sWMHfTr.jpg
Anyways, rådyret døde 200m unna kollisjonsstedet.
Ingen hard smell for vi som satt inne i bilen, selv om farten var mellom 50 og 80kmt.
Sitat fra: Klykken på søndag 01. mai 2016, klokken 15:42
http://i.imgur.com/CCSyG7h.jpg
http://i.imgur.com/YqUGg2s.jpg
http://i.imgur.com/lwHZqAf.jpg
http://i.imgur.com/jOZztJe.jpg
Kolliderte med et rådyr i natt. Frontfanger, sidepanelet over høyre forhjul, panser og pynteskjørtet nederst på døra på passasjersiden har fått kosmetiske skader.
Ellers har høyre fjernlys forsvunnet inni rommet bak fangeren. Disse rørene som vises på bildet, er det vitale greier? Kan se ut som de har fått litt medfart også, uten at jeg vet om de har blitt skadet noe særlig.
Bilder:
http://i.imgur.com/PrDlWoo.jpg
http://i.imgur.com/sWMHfTr.jpg
Anyways, rådyret døde 200m unna kollisjonsstedet.
Ingen hard smell for vi som satt inne i bilen, selv om farten var mellom 50 og 80kmt.
Synes bilen har klart seg overraskende bra, men det blir vel ting som må byttes, som lykt, flere paneler og kanskje panser. Min erfaring er dog at en del skader kommer på bakenforliggende deler når fanger med mer fjærer av og treffer ting som står fast, men dette kan vel verkstedet.... Greit å ha fokus på i alle fall.
Du har hatt litt uflaks tidligere også ser jeg Klykken. Du får ha lykke til på Verdal hvis du tenker å involvere dem ;)
Fant 2 riper før vi i det hele tatt overtok bilen :p en stor en på den blå listen ved bunnen av døren, den var dyp og ca 3 cm lang.
Og så var det en litt mindre en på en cm ca på bakdør på fører siden i høyden med dørhåndtaket.
Så her hadde de som transporterte bilen vært veldig sløve, og klargjøreren på bavaria enda sløvere..
Men vi fikk det fiksa, nytt bakpanel på bakdøra og ny blå list ble montert ei uke etter overtakelse :)
Sitat fra: JorgenM på søndag 01. mai 2016, klokken 19:55
Du har hatt litt uflaks tidligere også ser jeg Klykken. Du får ha lykke til på Verdal hvis du tenker å involvere dem ;)
Må vel dit. Eller helst i Trondheim, hvis de er villige til å frakte den dit. I tillegg er det ca én mnd til 2års-service, så må vel være mulig å kombinere dette.
Overraskende lite synlig på bilen ja. Solid bygd :)
Som sagt, sjekk godt at alt under blir utbedret.
Husker en gang jeg kjørte på en katte, ikke store smellen men hørte den under hele bilen etter å ha truffet den med nedre frontdel på en Audi 80. Ingen god lyd. Katta stakk, men fikk gitt beskjed til en gård som lå like ved som skulle se etter den.
Så ikke stort av skader så jeg forsatte til vestlandet på laksefiske. Vel fremme sjekket jeg litt bedre og fant ut til at begge nedre festen på radiatoren var røket. Hang bare å slang. Fikk fikset det med strore strips til jeg var hjemme der hele radiatoren måtte byttes, og det var ei katte...
Sitat fra: Klykken på torsdag 14. august 2014, klokken 19:24
Oi shit.. :(
Ingen airbags som utløste seg? Må ha vært en hard smell hvis alufangeren bøyde seg i tillegg. Regner med at du selv ikke gjorde deg noe?
"Hell i uhellet" at delene ikke var hinsides dyre!
Hei!
Kan jeg spørre om hvilket verksted du brukte? Evt hvor delene ble bestilt?
Mvh
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 02. mai 2016, klokken 07:12
Som sagt, sjekk godt at alt under blir utbedret.
Husker en gang jeg kjørte på en katte, ikke store smellen men hørte den under hele bilen etter å ha truffet den med nedre frontdel på en Audi 80. Ingen god lyd. Katta stakk, men fikk gitt beskjed til en gård som lå like ved som skulle se etter den.
Så ikke stort av skader så jeg forsatte til vestlandet på laksefiske. Vel fremme sjekket jeg litt bedre og fant ut til at begge nedre festen på radiatoren var røket. Hang bare å slang. Fikk fikset det med strore strips til jeg var hjemme der hele radiatoren måtte byttes, og det var ei katte...
Ja, klart. En ting er det synlige. Noe annet er det som er bak og under, ja. Har snakket med Visborg nå, og de ville ikke ta i bilen, da det stort sett bare var ytre skader mest sannsynlig. Jeg måtte ta bilen gjennom Tønnesen Lakk og Karosseri, som er lakkverkstedet Visborg benytter. Spurte hvilke kvalifikasjoner lakkererne hadde for å kunne avdekke at det som var bakom fanger og evt annet var uberørt, hvorpå han svarte at de (lakkverkstedet) tok kontakt med Visborg hvis det ble avdekket noe uregelmessig.
Har tatt kontakt med Tønnesen også nå, og de ville se bilder osv. Har bedt de om å få en tilstandsvurdering av det bak fangeren også, samt hjuloppheng og annet som kan være pårørt. Det skal bli greit mente de, så får stole på det.
Å kræsje er ikke det verste, da det alltid blir i orden hvis man har grei dekning på forsikringa. Det verste er å få prosessen i gang, med bestilling av time og diskusjoner om omfanget osv.
Flere bilder av bilen for de som vil se: https://goo.gl/photos/RvDVNqygKkAaDp9L7
Legg merke til overgangen mellom fordør og bakdør på passasjersiden. Er temmelig skitten, da jeg ikke har hatt anledning til å vaske etter skaden.
Sitat fra: Klykken på mandag 02. mai 2016, klokken 11:08
Har snakket med Visborg nå, og de ville ikke ta i bilen, da det stort sett bare var ytre skader mest sannsynlig. Jeg måtte ta bilen gjennom Tønnesen Lakk og Karosseri, som er lakkverkstedet Visborg benytter. Spurte hvilke kvalifikasjoner lakkererne hadde for å kunne avdekke at det som var bakom fanger og evt annet var uberørt, hvorpå han svarte at de (lakkverkstedet) tok kontakt med Visborg hvis det ble avdekket noe uregelmessig.
Nei NEI og atter NEI !!! Kom deg til Sulland i Trondheim, slik at dette blir gjort skikkelig (lader på Levanger). Noe av det tristeste jeg ser er de amerikanerne på FB-gruppa for i3 som overlater bilene sine til "tradisjonelle" utretting- og lakkerings-verksteder, hvorpå bilen blir bare værre og værre for hvert besøk. I-agentene har spesialutstyr og kompetanse for i3 (som ikke er som noen annen bil), og det er FULL Jeopardy å overlate en sånn jobb til bulk/rust/sparkel-folk...
Det er jo i-agenter på Verdal óg. Grunnen til at jeg motvillig velger Visborgs verksted er at jeg er avhengig av at turen er mulig på én lading da jeg har en jobb å forholde meg til. Tønne lakk og karosseri (ikke tønnesen, som jeg skrev tidligere) har fått mye skryt for sitt arbeide rundt om på facebook ser jeg, så regner med de gjør en god jobb her. Det er det tekniske som kan være en utfordring, men jeg skal ha kvitteringer og skriftlig bekreftelse på at bilen er friskmeldt teknisk.
Jeg har forøvrig ingen annen mulighet, med mindre de kommer å henter bilen med lastebil (og ødelegger sommerfelgene også). Det gjør de imidlertid ikke.
Jeg gjorde alltid lakkering gjennom Toyota på Spillum. 2 av dem som jobber/jobbet der har vært norgesmestere i lakkering. Alltid topp resultat :)
Jo, tenkte tanken og har brukt de før, men siden det så ut som at det kunne være noen skader innunder, slo jeg fra meg det. Kommer sikkert til å angre!
Hvordan stå saken - er bilen reparert og hvordan ble det ?
Skal inn på onsdag. Har fått avtalt at lakkjobben gjøres av lakkfolk hos Tønne Lakk og Karosseri, og det tekniske skal gjennomgås av i-sertifiserte fagfolk hos Bilhuset Visborg.
Får forøvrig prøvekjørt en BMW i8 når jeg kommer med min bil, også ;D
Har de i8 på Visborg nå?!?
Jepp. En M3 og en i8. Ring kyllo og avtal en prøvetur. ;D
Kan imidlertid si at BMW i8 er en hinsides rå kjøremaskin! ;D
Heldiggris :) Jeg har lovt pjokken på 5 år å ta han med for å se på i8 en dag, han har en radiostyrt slik. Det er mitt alibi :)
Bør være rask på labben tror jeg. Forstod det slik at de kun hadde bilene denne uken, og det var litt rift om prøveturene.
Ganske vrient å sette seg ned i bilen hvis du er litt høy og "romslig", forøvrig. Måtte bøye meg på vis jeg ikke normalt gjør.. Men når den øvelsen er unnagjort er det en relativt behagelig bil å manøvrere. Du starter bilen som på i3en. Forskjellen er girspaken, som er som på eksosutgavene. Viktig å vippe girspaken i sport, slik at bensinmotoren starter. Displayet blir rødt i sport. ;D
Lyden er grov, og når klampen bankes i bånn er draget og følelsen 100% magisk, så det er en mulighet du (og ikke minst sønnen) bør kaste dere over!
Finn en avsides vei og test litt akselerasjon og hastighet. Til og med fruen min syntes dette var rått, selv om det første hun sa når hun så bilen var "Ikke F**N om jeg setter meg i den der!". Var imidlertid ikke vanskelig å overtale, spesielt når vi fikk kjøre alene. ;D
Arg, var ikke der da vi var innom idag. Kunne ha venta 3 timer, men ikke med kone og 2 barn...
Auda!
Hei!
Har nå opplevt å få en saftig ripe i frontruta fra vindusviskeren. synes dette er noe jeg ikke skal betale for, da det tydelig ses at viskeren er årsaken (går i viskerbuen fra midten av vinduet og opp foran førerposisjon - ut til kanten)
Noen andre som har erfart dette? hvordan ville dere gått frem ovenfor BMW? garantisak? ny rute eller kan de fikse dette på annet vis?
På forhånd, takk for hjelpen :)
Sitat fra: Henriks111 på lørdag 28. mai 2016, klokken 12:00
Hei!
Har nå opplevt å få en saftig ripe i frontruta fra vindusviskeren. synes dette er noe jeg ikke skal betale for, da det tydelig ses at viskeren er årsaken (går i viskerbuen fra midten av vinduet og opp foran førerposisjon - ut til kanten)
Noen andre som har erfart dette? hvordan ville dere gått frem ovenfor BMW? garantisak? ny rute eller kan de fikse dette på annet vis?
På forhånd, takk for hjelpen :)
Jeg ville først ha forhørt meg med med forhandler og hørt hvordan de stiller seg til dette. Surt å måtte dekke det selv, og jeg tror det kan være en grei sak å få dekket så fremt det er forhold ved bilen, og ikke din bruk av den, som er årsak i skaden.
Kan ripen repareres (avhengig av lengde og dybde på ripen så vidt jeg vet) kan du slippe relativt rimelig unna. Å sette inn en ny rute koster fort en del tusen dersom du må dekke det selv..
Slitasjeskader/skade oppstått over tid er som regel ikke dekket på glassdekningen i bilens forsikring, men ta en titt i forsikringsvilkårene. Gjøres det ikke unntak fra slitasjeskader på glassdekningen, har du et godt argument overfor forsikringen dersom de skulle avslå å dekke skaden. Det er forsikringsselskapet som har utformet vilkårene, derfor er det også de som bærer risikoen for eventuelle uklarheter i dem. Dette er et alminnelig avtalerettslig prinsipp kjent som uklarhetsregelen.
Dersom BMW ikke dekker skaden, men den er dekket på forsikringen, har man som regel ingen egenandel dersom ruten kan repareres. Er det snakk om ruteskift har de fleste forsikringsselskaper en egenandel på mellom kr 1500-2000. Dette går klart frem av vilkårene. Enkelte (Tryg bl.a.) har ingen egenandel ved ruteskift på visse vilkår, typisk at du benytter deres avtalepartnere og at du har den beste kaskoforsikringen (kasko pluss/bil ekstra/utvidet dekning).
Takk for tips, Apex!
Når vasket du viskerne sist da - slike riper kommer vel ikke over natten og kanskje du burde oppdaget det før det ble en vesentlig skade?
Ved større kjøpesentre velger jeg ofte å parkere litt lengre unna inngangen for å redusere risikoen for at noen bulker bilen, og går heller noen meter ekstra, når dette er mulig.
En kollega opplevde for noen år siden (når jeg satt på) at en dame åpnet døra rett i siden på bilen, og unnskyldte seg med "Å, jeg så ikke at det satt noen i bilen" :o
Så ikke at det satt noen i bilen, faktisk! :S
Andre tips er å passe på hvilke biler du parkerer ved. Er det barneseter, bulker og en lite vedlikeholdt bil, styrer iallfall jeg unna hvis det er mulig.
Sitat fra: Robert Sund på søndag 29. mai 2016, klokken 13:30
Ved større kjøpesentre velger jeg ofte å parkere litt lengre unna inngangen for å redusere risikoen for at noen bulker bilen, og går heller noen meter ekstra, når dette er mulig.
En kollega opplevde for noen år siden (når jeg satt på) at en dame åpnet døra rett i siden på bilen, og unnskyldte seg med "Å, jeg så ikke at det satt noen i bilen" :o
I parkeringshus kjører jeg gjerne en ekstra etg opp. Ingen biler og man kan parkere alene rett ved inngangen. Sparer tid i tillegg mens resten parkerer som sild i tønne i etg under. Forstå det den som kan.
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 29. mai 2016, klokken 11:53
Når vasket du viskerne sist da - slike riper kommer vel ikke over natten og kanskje du burde oppdaget det før det ble en vesentlig skade?
Bilen blir vasket ukentlig, i form av en ordentlig håndvask.
ripen som er kommet, går i sirkelbanen på midten av viskeren, så noe på overdelen av selve gummibladet må ha kommet nedpå ruta på ett eller annet vis.. skjønner ikke selv at det er mulig, men har ingen andre forklaringer på årsak, da ripen er meget dyp. dette hadde ikke en stein som lå foran viskerbladet klart å få til...
Sitat fra: Henriks111 på mandag 30. mai 2016, klokken 08:47
Bilen blir vasket ukentlig, i form av en ordentlig håndvask.
ripen som er kommet, går i sirkelbanen på midten av viskeren, så noe på overdelen av selve gummibladet må ha kommet nedpå ruta på ett eller annet vis.. skjønner ikke selv at det er mulig, men har ingen andre forklaringer på årsak, da ripen er meget dyp. dette hadde ikke en stein som lå foran viskerbladet klart å få til...
Sånt er utrolig irriterende og spesielt når man ikke finner noen forklaring. Hvis du ikke finner en feil på viskerarm eller blad som kan forklare skaden, så tror jeg det er umulig å få dette på garanti. Men de fleste bilimportører har en "goodwill" ordning utover garanti, så det er verd et forsøk.
Jepp, da var det maks uflaks denne uka. På tirsdag rygget et vogntog rett inn i fronten på i3en. Han skulle bare bytte felt i ferjekøen, og fikk ikke med seg at jeg stod rett bak og fløytet når jeg så hva som var i ferd med å skje. Nådde ikke å rygge fort nok.
Resultat: godt med skraper i fronten, samt en god kakk midt over nyrene.
Så i dag, lørdag kom kona hjem og sa at en dame hadde rygget på henne! Denne gangen på hjørnet bak. Ikke så mye skader, men noen riper og hakk der også.
Tror jeg lar bilen stå i morgen... :o :o :o
Håper det går bra med dere, og med bilen.
Husk å si fra om at du ønsker elbil tidlig nok til at de som ordner leiebil under reparasjonen får tid å organisere det, hvis du ønsker el i reparasjonstiden.
Ja, dette var bare dunker i parkeringsfart.
Sitat fra: Robert Sund på lørdag 04. juni 2016, klokken 21:35
Husk å si fra om at du ønsker elbil tidlig nok til at de som ordner leiebil under reparasjonen får tid å organisere det, hvis du ønsker el i reparasjonstiden.
jeg kjører rundt i en Suzuki Swift som leiebil... forferdelig kjip farkost!
Sitat fra: Klykken på søndag 05. juni 2016, klokken 09:17
Sitat fra: Robert Sund på lørdag 04. juni 2016, klokken 21:35
Husk å si fra om at du ønsker elbil tidlig nok til at de som ordner leiebil under reparasjonen får tid å organisere det, hvis du ønsker el i reparasjonstiden.
jeg kjører rundt i en Suzuki Swift som leiebil... forferdelig kjip farkost!
Hvis det er en skade du selv ikke er skyld i, så had u krav på å holdes skadeløs. Å måtte kjøre Suzuki Swift istedet for BMW må oppfattes som en skade. Det hadde jeg aldri godtatt. ;)
Vel, jeg drepte et rådyr med i3ens frontfanger, så jeg er vel på sett og vis skyldig i skaden. Var selvsagt ikke med vilje, men. :P
Ble kjørt borti i natt mens bilen sto og ladet. har fått noen saftige riper på støtfangeren bak, og lokket til tauekroken(?) hadde falt av så tror den fikk seg en skikkelig klem. Synderen sto fortsatt parkert bak meg, og hadde heldigvis lagt igjen en lapp med forklaring/beklagelse og kontaktinfo.
Hvordan går jeg frem nå? Leaser bilen gjennom Bavaria, kan jeg få de til å rette opp skaden på synders regning? Har aldri hatt en skade på noen av bilene mine, så dette er litt nytt for meg.
Oi, sjeldent at folk er så ærlige! :o Det er nesten avis-materiale! ;D
Du og vedkommende som bulka bilen din treffes og skriver hver deres skademelding, som sendes inn til hver av deres forsikringsselskap. Viktig at du ikke påberoper deg skyld her, og at du beskriver skadene godt. Kan etterdokumenteres av bilder også.
Du får dette dekt uten kostnader og tap av bonus, og du får (som oftest) velge opprettingsselskap selv.
Ta bilder av bilen, og av vedkommende som rygget på deg.
Som Klykken skriver så burde dere treffes for å skrive en skademelding, men når motparten har lagt igjen en lapp hvor han erkjenner ansvar, er som regel saken veldig grei. Det å ta bilder av skadene på bilene er også en god ide.
På generelt grunnlag, dersom dere skriver skademelding, så er det viktig at dere ikke skriver hver deres skademelding. Dere skal skrive en felles skademelding. En av dere beholder originalen, og den andre beholder gjenparten. Ta eventuelt gjerne et bilde med mobilen av den originale forsiden dersom gjenparten er utydelig. Merk også at det er en side som heter "Supplerende opplysninger - må alltid fylles ut", denne siden skal dere ikke fylle ut sammen, men hver for dere. Og ja, den siden skal faktisk fylles ut. I ditt spesifikke tilfelle, når du har en lapp hvor motpart erkjenner ansvar, så er det nok ingen krise om dere fyller ut hver deres skademelding. Så lenge det er enighet om ansvaret er imidlertid en felles signert skademelding å foretrekke.
Er det uenighet om ansvaret, så har man to valg. Enten at partene skriver hver sin skademelding, eller at man noterer uenigheten/forbeholdet i feltet som er merket forbehold. Feltet er nederst på skademeldingens forside, rett ved signeringsfeltet.
Når det gjelder skademeldingens forside ved enighet om ansvaret, så er det som tidligere nevnt viktig at den er felles signert. Da ser forsikringsselskapene at det er enighet om hva som har skjedd, og det er da bare for motpartens forsikringsselskap å erkjenne ansvar. Når skademeldingens forside er signert, så kan du ikke i ettertid justere på forsiden ved å velge flere avkrysninger eller justere tegningen. La forsiden stå, og legg heller til nødvendig tilleggsinformasjon på siden med supplerende opplysninger, eventuelt legg ved et eget skriv.
Om du skriver en felles skademelding før eller etter du melder skaden til ditt forsikringsselskap spiller liten rolle, men husk å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt før du drar til et verksted. Dette gjør prosessen letter for forsikringsselskapet, deg og verkstedet. Når du drar til et verksted kommer de til å be om å få et skadenummer, og dette får du først når du registrere saken hos forsikringsselskapet ditt.
Har du kaskoforsikring, så er fordelen den at du kan igangsette taksering og reparasjon uten å måtte vente på at motpartens forsikringsselskap erkjenner ansvar. Dette er en prosess som kan ta noe tid, uavhengig av om skadesaken er komplisert eller ikke. Det er ofte litt behandlingskø og ikke alle forsikringsselskap er like ajoure. Har du en felles signert skademelding, hvor dere har fylt ut de korrekte avkrysningene og/eller har en god tegning og det ikke er tatt forbehold, vil forsikringsselskapet ditt i de aller fleste tilfeller forskuttere egenandelen mens de venter på ansvarserkjennelsen, og motpartens forsikringsselskap kan i visse tilfeller erkjenne ansvar uten å ha snakket med sin part. Det er derfor viktig å være nøye med utfylling av skademeldingen. Det er ikke veldig vanskelig og tar ikke særlig lang tid, men det kan spare deg for en del bry.
Så kommer tusenkronersspørsmålet: Hva med leiebil?
Har du leiebil inkludert i din egen forsikring, så er saken grei. Da har du dekning for leiebil i det minste i deler av reparasjonsperioden, men såfremt denne ikke er unormal lang, så vil du ha leiebil i hele perioden din bil er inne til reparasjon.
Til tross for at man har en elbil så kan man ikke kreve av sitt eget selskap å få dekket en elbil. I forsikringsavtalen fremgår det hva slags leiebil man har dekning for. Det typiske er at man enten en leiebil klasse B (polo-størrelse) eller C (golf-størrelse) via Hertz eller Avis inkludert. Har man den beste kaskoforsikringen, kan det være at man har dekning for en større bil. Eksempelvis har man med kaskoforsikring dekke for leiebil klasse B via Hertz hos Gjensidige, mens man med Kasko Pluss har dekning for en bil tilsvarende sin egen, oppadbegrenset til klasse P (stasjonsvogn). Har utleieren elbil tilgjengelig, og dette ikke koster noe mer enn den bilen man ellers har dekket, er det uproblematisk. Da kan man velge elbilen. Har de elbil tilgjengelig, men dette koster mer enn hva forsikringsselskapet dekker, kan man også ta ut en elbil, men da må du dekke mellomlegget selv. Mellomlegget kan søkes dekket av motpartens forsikringsselskap, men du må selv legge ut for deg i første omgang og det er ingen garanti for at du vil få utlegget refundert.
Har du el-bil til vanlig, men er stuck med en fossilbil i perioden din bil er til reparasjon, så vil du pådra deg et økonomisk tap i form av f.eks utgifter til drivstoff og bompenger. Da det er tale om et økonomisk tap, er dette imidlertid noe du kan kreve refundert av motpartens forsikringgselskap. Ta vare på kvitteringer etter du har fylt drivstoff, og kravet du vil få fra leiebilselskapet for bompasseringer (eventuelt bompenger + drivstoff). Disse kan du så sende inn til ditt eget forsikringsselskap, som vil videresende til motpartens selskap for refusjon.
Hva hvis man ikke har leiebil inkludert i sin egen forsikring, hva da?
De fleste tenker her at siden motparten er skyld i uhellet, så er det helt naturlig at motparten dekker leiebil også. Sliker det ikke i realiteten. Det er ingen automatikk i at motpartens forsikringsselskap dekker leiebil for deg. Som skadelidt har du tapsbegrensningsplikten å forholde deg til, og skal gjøre det du selv kan for å holde utgiftene nede. Bor du i et område hvor det er god dekning for kollektivtrafikk, så må du som hovedregel nøye deg med det den perioden du er uten bil. For at motparten skal dekke leiebil for deg, så må du som hovedregel lide et økonomisk tap som følge av å være uten bil i perioden din bil er til reparasjon. At det å være uten leiebil medfører en ulempe, er ikke i seg selv nok.
Kravet om å få dekket leiebil som man retter mot motpartens forsikringsselskap kalles et særkrav. Det betyr at det er et krav ditt forsikringsselskap ikke dekker, og de er heller ikke særlig invovlert i prosessen, annet enn å videresende kravet til motpartens forsikringsselskap. Det er motpartens forsikringsselskap som tar vurderingen av om hvorvidt de vil dekke leiebil eller ikke, og ditt eget forsikringsselskap har ingen styringsmulighet her. Det samme gjelder ved å kreve utlegg til drivstoff og bompasseringer refundert.
Takk begge to for utfyllende svar, satser på at dette går greit!
Sitat fra: bromm på tirsdag 03. mai 2016, klokken 05:05
Sitat fra: Klykken på mandag 02. mai 2016, klokken 11:08
Har snakket med Visborg nå, og de ville ikke ta i bilen, da det stort sett bare var ytre skader mest sannsynlig. Jeg måtte ta bilen gjennom Tønnesen Lakk og Karosseri, som er lakkverkstedet Visborg benytter. Spurte hvilke kvalifikasjoner lakkererne hadde for å kunne avdekke at det som var bakom fanger og evt annet var uberørt, hvorpå han svarte at de (lakkverkstedet) tok kontakt med Visborg hvis det ble avdekket noe uregelmessig.
Nei NEI og atter NEI !!! Kom deg til Sulland i Trondheim, slik at dette blir gjort skikkelig (lader på Levanger). Noe av det tristeste jeg ser er de amerikanerne på FB-gruppa for i3 som overlater bilene sine til "tradisjonelle" utretting- og lakkerings-verksteder, hvorpå bilen blir bare værre og værre for hvert besøk. I-agentene har spesialutstyr og kompetanse for i3 (som ikke er som noen annen bil), og det er FULL Jeopardy å overlate en sånn jobb til bulk/rust/sparkel-folk...
Kan meddele at Tønne Lakk har vært upåklagelig så langt. Veldig godt oppfulgt gjennom hele prosessen med informasjon om den minste ting. Venter nå på at ene lykten skal ankomme Verdal, så er bilen ship shape igjen. Regner med at kvaliteten på jobben er like bra som oppfølgingen fra dem. :)
Gjenoppliver denne tråden for å høre om noen av dere har fått byttet dette skjørtet som går langs siden på bilen, under dørene. Den later til å være av plast, og føles ikke veldig dyr. Det er iallefall det jeg håper på, ettersom jeg kom borti en (for meg) usynlig murkant i dag og laget en lang stygg flenge i dette skjørtet.
Noen som har erfaring?
Har selv ikke erfaring, men regner med det er kanaldeksel merket med nr 1 på figur som er skadet? Delenummer 51757368597 (venstre) eller 51757368598 (høyre).
https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-stotfangere_og_eksterior_interiordeler-51_9279
De ligger som du ser på ca 1700 kr per side. I tillegg må du nok kjøpe ny steinsputfolie (nr 9) til bakre ende, da denne nok ikke lar seg flytte over, samt evt klips som måtte gå i stykker under demontering.
Så en titt i verkstedhåndboka (https://elbilforum.no/index.php?topic=36025.0): Selve byttet er femten skruer og en god del klips (https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-94-hat/repair-manuals/51-body-equipment/51-71-gaskets-loose-body-components/1VnXp6PJwm). Er nok litt lirking som skal til, men dette er nok gjort på et par timer selv første gangen. Får håpe det blir siste :P
Jeg glemte å si takk, Orbit - for et veldig bra og informativt svar. Jeg har bedt om et estimat fra bilia, slik at jeg vet hva det evt. koster å få det gjort der før jeg bestemmer meg. Når jeg vet hva det kommer på så kan jeg oppdatere posten, det kan jo være nyttig for andre som googler seg innom senere.
Da var det dessverre min tur å skrive innlegg i denne tråden :-[ Jeg stoppet helt opp i et kryss hvor det kom inn en fra høyre. Jeg hadde vikeplikt, så jeg sto helt stille og ventet på at han skulle kjøre ut. Gjøken i det jeg tror var en Avensis kuttet svingen, og skrapte opp min bil på hjulbuen bak. Det er litt trangt akkurat der, så jeg kjører 20 meter frem for å stoppe og ta en prat med den andre sjåføren. Han kjører nedover for å snu og komme opp igjen (trodde ihvertfall jeg), men borte var han. Var så forfjamset at jeg ikke fikk sett ordentlig på bilen hans. Med andre ord så aner jeg ikke hvem det var, og hvordan jeg skal få tak i idioten!
Nå sitter jeg med skrap i venstre bakskjerm. Har rubbet og polert, men noen av ripene går helt igjennom lakken. Har jeg rett i at det ikke er noen fare for rust da det er plast under? Litt usikker på om jeg skal ta noen kostnad på å få fikset dette, eller om jeg skal leve med skrapene til tross for at det er utrolig surt å bli minnet på ripene hver dag jeg går ut i bilen.
Et Micro Paint verksted fixer skaden billigere en hel lakkering av skjermen.
Bruk litt penger, fiks det, og legg det bak deg.
Bilen ruster ikke, men ikke bra for sjelen og det svir mer enn noen tusen kroner.
Er nok kanskje best å få fikset det ja. Blir bare så forbannet på folk som stikker fra situasjonen på dette viset...
Glem det!
Betrakt denne bilen som fremkostmiddelet den er. Den lille ripen blir ikke verre, ruster ikke. Og, det hjelper godt når den neste kommer, at du har "spart" noen tusenlapper på å la være fikse den første :)
Kjøp lakkstift sett og fiks. Med rett utførelse blir det bra resultat :)
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 09. desember 2019, klokken 21:03
Kjøp lakkstift sett og fiks. Med rett utførelse blir det bra resultat :)
Med feil utførelse blir det imidlertid tusen ganger verre.
Sjekk ut "jobb ønskes utført" på detailersclub.no 👍