Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri => Emne startet av: tyggis på man 12. mai 2014, kl. 15:00

Tittel: Kjørelengde
Skrevet av: tyggisman 12. mai 2014, kl. 15:00
Jeg er bittelitt oppgitt over manglende info fra leafselger. Jeg kjøpte ny Leaf nå i mars og det var bare snakk om 200km kjørelengde. Det er jo langt ifra slik det er i praksis. Og jeg hadde ventet at det var minder selvfølgelig, men f.eks. at bilen sluker ekstremt mye strøm på motorveien i 90 km/t hadde jeg ikke forventet. Det førte forresten til at jeg sto fast i Sarpsborg i to timer på treglading i går (hurtigladeren på Nissan i Sarpsborg var ute av drift i går) på vei til Moss  :D

Er det sant som denne artiklen sier, at Renault er mer ærlige med rekkevidde? http://www.webforumet.no/nytte/renault-zoe-den-aerlige-elbilen/ Og hvorfor sier EU-normen at ZOE (og Leaf) kan kjøre 200km når den aldri kan det i praksis?

Og finnes det noen oversikt noe sted  over hvor langt Leaf rekker ved forskjellige kjørestiler/hastigheter?
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: stranger1891man 12. mai 2014, kl. 15:07
Når de sier 200 km kjørelengde, betyr under optimale "conditions", dvs. pent kjøring, klima kontroll av, minst mulig bremser osv.

Og selv om gjør du det, blir det aldri 200 km i praksis, dette gjelder alle elbiler osgå (inkl. Tesla).
Det beste du greie med 2014 modell er 170-180 km  ::)
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: tyggisman 12. mai 2014, kl. 15:12
Jeg mistenker at 200km er helt umulig uansett kjørestil. Særlig av den grunn at det vil ikke engang stå 200km på dashbordmåleren når den er nyladet.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: BEman 12. mai 2014, kl. 15:35
Estimert rekkevidde er basert på kjørestilen du hadde de siste kilometerne før du parkerte, og kan uansett ikke stoles på da de er håpløst optimistiske på nyladet bil.

I den virkelige verden er det ytterst får som kommer over 150km på en lading med mindre en kjører svært forsiktig og på fordelaktige veier. Det vil si sommertemperaturer, flatt terreng, lav fartsgrense, jevn fart og generelt ultrafin kjøring. Altså er over 150km i praksis nærmest umulig for det store flertallet.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: Keoman 12. mai 2014, kl. 15:57
Snakket med en Nissan selger som påstod at en kollega hadde kjørt over 20 mil med 2014 modell, men han skulle være veldig dyktig. Mulig han var dyktig, men så dyktig tror jeg ikke han er.
Han snakket også om kjøring med Leaf på en måte jeg ikke kjenner igjen. Alt må gjøres forsiktig og det må kjøres sakte er min erfaring etter et par månder.
Bilen fungerer heldigvis til den  bruken den er tiltenkt hos oss, foreløpig. Så får vi se hvordan det går med batterikapasiteten etterhvert.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: Thomas Parsliman 12. mai 2014, kl. 16:40
Det er uproblematisk å kjøre over 200km med Leaf:

* pent vær med tørr veibane, vindsstille og varmt (for batteriets skyld)
* lav fart (~ 60km/t)
* ingen lyskryss eller traffikanter som medfører stopp/start
* ingen (oppover) bakker

For de som ikke lever livet sitt under ideelle elbilkjørforhold, er 80-160km en realistisk rekkevidde.

Siden rekkevidde avhenger av hastighet, føre, høydeforskjell, temperatur, stopp/start, kjøremønster og bruk av klimaanlegg finnes ingen tabell -den ville vært lite meningsfull.

http://www.jurassictest.ch/GR3/ gir deg imidertid et godt estimat, så kan du justere for temperatur og kjøreforhold.

Thomas
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: knnygarman 12. mai 2014, kl. 20:00
Over 150km på sommartid er ikkje noko problem.
Over 200 går også bra, men då under heilt optimale forhold.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: tyggisman 12. mai 2014, kl. 20:06
Sitat fra: Thomas Parsli på man 12. mai 2014, kl. 16:40
Det er uproblematisk å kjøre over 200km med Leaf:
* pent vær med tørr veibane, vindsstille og varmt (for batteriets skyld)
* lav fart (~ 60km/t)
* ingen lyskryss eller traffikanter som medfører stopp/start
* ingen (oppover) bakker

Det blir problematisk her jeg bor. Og der resten av Norge bor  :D
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: BEman 12. mai 2014, kl. 20:30
Sitat fra: Thomas Parsli på man 12. mai 2014, kl. 16:40
Det er uproblematisk å kjøre over 200km med Leaf:

* pent vær med tørr veibane, vindsstille og varmt (for batteriets skyld)
* lav fart (~ 60km/t)
* ingen lyskryss eller traffikanter som medfører stopp/start
* ingen (oppover) bakker

Hvilket er en mengde kriterier som ikke eksisterer samtidig  i Norge. Altså er det problematisk...
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: kecaman 12. mai 2014, kl. 21:30
Har kjørt over 200km på en lading flere ganger. Er ikke umulig, bare forferdelig kjedelig.

Bensin/diesel forbruk går også opp da man kjører på motorvei i 110 i forhold til å trille pent rundt i 70.

Føler kanskje at du burde prøvekjørt litt mer og lest litt mer inne her før du kjøpte.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: Powerfluxman 12. mai 2014, kl. 22:19
Sitat fra: keca på man 12. mai 2014, kl. 21:30

Føler kanskje at du burde prøvekjørt litt mer og lest litt mer inne her før du kjøpte.
Man må vel kunne gå ut fra at selgeren innehar et minimum av kjennskap til sitt produkt og ikke smører på som en spansk timeshare selger :o
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: tomrhtir 13. mai 2014, kl. 09:15
Mener å huske at man kom fram til at ca. 40 km/t er den optimale farten om maksimal rekkevidde er målet. Lavere fart øker forbruket pga. interne tap i motor og drivlinje, mens høyere fart øker tapet til luftmotstanden. Forferdelig kjedelig. Noe man kan teste ut nattestid.  :D
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: fwstir 13. mai 2014, kl. 09:52
Jeg har aldri prøvd å se hvor langt jeg kan komme, men på denne tiden av året beregner jeg kjørelengden min til ca 11-14 mil (hovedsakelig kjøring på "ringene" i Oslo).

Det som er problemet med langkjøring (i vært fall på Østlandet) er at det er motorveier over alt. Det funker dårlig å kjøre i 70km/t på E6. Hvis jeg kjører i ca. 95-100km/t, kommer jeg mellom 11 til drøye 13 mil på en lading. Man kan like gjerne kjøre med cruise kontrollen på. Da blir langkjøring litt mer avslappende. Forskjellen på å kjøre med cruise kontroll eller uten er helt minimal. Hvis man sakker farten litt i oppoverbakkene (ca. 5km/t), og øker tilsvarende i nedoverbakkene, er det i praksis ingen forskjell. 

 

Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: Thomas Parslitir 13. mai 2014, kl. 09:54
Sitat fra: Powerflux på man 12. mai 2014, kl. 22:19
Man må vel kunne gå ut fra at selgeren innehar et minimum av kjennskap til sitt produkt og ikke smører på som en spansk timeshare selger :o

Min erfaring er at selgere kommer med påstander, ikke fakta.
Hvis en selger påstår 200km rekkevidde noterer jeg meg det bak øret og sjekker hva produsent og tester sier etterpå.

Det er problematisk at websidene (http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html) gir bedre informasjon enn selger -og at det ikke henger et "faktakort" på bilen tilsvarende de som står på hvitevarer hos elektrokjedene.

Thomas
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: jkirkebotir 13. mai 2014, kl. 09:56
Sitat fra: Thomas Parsli på tir 13. mai 2014, kl. 09:54
Det er problematisk at websidene (http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html) gir bedre informasjon enn selger -og at det ikke henger et "faktakort" på bilen tilsvarende de som står på hvitevarer hos elektrokjedene.

Jepp, slik det gjør i USA. Der var rekkevidden til 2012-Leafen oppgitt til 73 miles (117km), den nye har vel noe mer.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: Leif Leaftir 13. mai 2014, kl. 12:38
Sitat fra: jkirkebo på tir 13. mai 2014, kl. 09:56
Sitat fra: Thomas Parsli på tir 13. mai 2014, kl. 09:54
Det er problematisk at websidene (http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html) gir bedre informasjon enn selger -og at det ikke henger et "faktakort" på bilen tilsvarende de som står på hvitevarer hos elektrokjedene.

Jepp, slik det gjør i USA. Der var rekkevidden til 2012-Leafen oppgitt til 73 miles (117km), den nye har vel noe mer.

Ja, den nye er oppgitt til 84 miles (134 km) og er svært realistisk.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: tyggistir 13. mai 2014, kl. 12:52
Takk for den linken Thomas Parsli.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: Allmantir 13. mai 2014, kl. 14:48
Hei,

Ang. rekkevidde og forventninger, les denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13713.msg207972.html#msg207972

200+ km er mulig, eksempel*:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=7022&start=550#p291344

Allman

*Varm klima, flate veier og trolig by/utkant, dvs. ca. 50-70 km/h.
Tittel: Sv: Kjørelengde
Skrevet av: Cowboystrekktir 13. mai 2014, kl. 15:15
Sommerstid ligger jeg på 1.2-1.4 med gammelleafen som blir 15-17,5. Bruker da klima minimalt (for det meste avslått), gjennomsnittsfarta er nok rundt 60, bruker så og si ikke bremsene, har i ekstra luft i dekkene og kjører jevnt. Men 20 mil har jeg ikke greid ennå!