Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tidlige elbiler: PSA => Emne startet av: Elmo på tirsdag 29. april 2014, klokken 20:55

Tittel: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Elmotirsdag 29. april 2014, klokken 20:55
Jeg har problem med at en P106 trekker så mye ladestrøm at 16A sikring går etter en time eller to, og jeg trenger gode råd eller forslag.

Jeg har reparert en P106 med brent motorkontroller ved å sette inn både motor og komplett Sagem-boks fra en donorbil som ut fra hva jeg vet bare hadde batterihavari.
Ved første forsøk på lading startet ladingen normalt, men stoppet etter 5-10 minutter med elektrisk feil. Lexia viste "Charging fault".
Jeg slettet feil og forsøkte igjen med samme resultat. Jeg satte ladeparameter til 10A og forsøkte igjen (noe skal man jo prøve), men med samme resultat.
Så byttet jeg laderen ut med den som satt i boksen med brent kontroller. Ladingen fungerte tilsynelatende fin-fint så jeg satt ladeparameter tilbake til 14A, og det fungerte også fint en lang stund.

Men etter et par timer oppdaget jeg at lading var stoppet. Ingen feilindikasjon i bilen men 16A sikringen på kursen var gått. Jeg startet opp igjen, men etter nye 10-20% SOC gikk sikringen igjen. Slik fortsatte jeg til bilen var fulladet.
Ved neste ladebehov skjedde samme igjen så jeg målte strømmen i i batterikretsen (DC). Den varierer mellom 27 og 29A. Jeg satte ladeparameter ned til 10A (som gjelder AC kretsen), men strømmen i DC-kretsen er fremdeles den samme og sikringen går fremdeles.
Til sammenlikning er strømmen i DC-kretsen på Saxo'n min ca 20A med ladeparameter satt til 14A (AC). Jeg har ikke målt strømmen i AC kretsen.

Jeg kan selvfølgelig bytte til enda en annen lader, men er interessert i om noen andre har opplevd noe tilsvarende eller har noen (mer eller mindre) gode ideer.

Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Griffeltirsdag 29. april 2014, klokken 22:00
Kontroler om kjølevannspumpe virker, du ser det lett om du tar av lokket på tanken.
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Elmotirsdag 29. april 2014, klokken 23:18
Kjølepumpa funker helt supert. Jeg vet at biler med 3000 computer stopper ladingen det blir for varmt i bunnen som når kjølepumpa ikke går.

Men her er det altså ikke bilen som stopper ladingen, men tilførselssikringen som går fordi laderen drar for mye strøm.
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: elektroluxfredag 02. mai 2014, klokken 06:44
Prøv å bytte CPU.

Tvilsomt om det hjelper da laderen uansett styresignal ikke skal trekke over 3200W, men som du sier, noe skal en jo prøve.

Har ellers hørt om Actia lader til Think med samme egenskap; nemlig ekstraordinær bra ladekapasitet.
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Goodrunfredag 02. mai 2014, klokken 20:06
Kanskje sikringene dine begynner å bli slitne? Bytte til D-karakteristikk kanskje?
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Elmofredag 02. mai 2014, klokken 21:37
Sitat fra: Goodrun på fredag 02. mai 2014, klokken 20:06
Kanskje sikringene dine begynner å bli slitne? Bytte til D-karakteristikk kanskje?

Kanskje, men Saxo'n har ladet på denne kursen i 9 år uten problem, og gjør det fremdeles.
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Elmosøndag 04. mai 2014, klokken 21:35
Update:
Sikringen som "går" er Siemens produsert 16A G-karakteristikk.

Nå i kveld har jeg ladet min andre P106 på "problem-kursen" helt uten stopp.
Så har jeg også ladet problem-P106'n på 25A kurs, også uten problem - men meget raskt ;)

Så jeg tror det er bevist at årsaken er at bilens lader trekker mere enn den skal/burde - til tross for at den er satt til 10A.
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Goodrunonsdag 07. mai 2014, klokken 10:47
Da må du vel bare få målt strømmen på nettsiden. Skaff et slikt billig wattmeter med shuko-tilkobling, de er vanligvis ratet 16A og de fleste kan vise strøm i tillegg til effekt og energi, koster knapt hundringsen. Kanskje settingen av 10 og 14 A ikke fungerer?
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Elmoonsdag 07. mai 2014, klokken 22:53
Sitat fra: Goodrun på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:47
Da må du vel bare få målt strømmen på nettsiden. Skaff et slikt billig wattmeter med shuko-tilkobling
Jeg har tang-amperemeter. Måtte bare få splittet en skjøteledning så jeg får målt på en leder:
     - bilen som ikke tar sikringen drar 14A AC - og er satt til 14A
     - bilen som tar 16A sikringen drar 20A AC - selvom den er satt ned til 10A

Så da er det bare å finne ut hvorfor ???
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: elektroluxtorsdag 08. mai 2014, klokken 05:01
Har du maalt om laderen reduserer til 5A etter bulklading?

I saa fall har du skutt gullfuglen og funnet en semihurtiglader til PSA ;D
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Pera Ltorsdag 15. mai 2014, klokken 10:18
Hi! Any news from 20A charger? I'm sitting like top of the burning coals waiting what is wrong with this extraordinary charger... current shunts bottom of the elbox, loosen nuts... bad contacts in the connector side of the shunts... bad capacitor in current measuring electronics...
PSA.s oversizing is at least 30% in the electronics so the "beans" (FET's) and toroids can handle easily 20A.

Have you think that you can take some 63A from Mennekes plug? Just joking...

Regards Pera L
Tittel: Sv: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Elmotorsdag 15. mai 2014, klokken 16:14
Sitat fra: Pera L på torsdag 15. mai 2014, klokken 10:18
Hi! Any news from 20A charger? I'm sitting like top of the burning coals waiting what is wrong with this extraordinary charger

Sorry Pera_L, I have not come round to doing anything more with it. First of all I have a 25Amp outlet at home :D and secondly I am working on an other car at the moment :-\

But as soon as I have any new I will post it.
Tittel: Årsaken funnet: P106 lader trekker så mye strøm at 16A sikring går
Skrevet av: Elmotirsdag 17. juni 2014, klokken 22:02
Ja da har jeg endelig funnet tid til å ta en titt på laderen. Relativt enkelt å se at det har blitt for varmt inni her (se bildet). Utrolig at den fremdeles fungerer :o
Det store spørsmålet er om dette bare er sånt som noen ganger skjer med disse bilene, eller om årsaken ligger et annet sted. Det får jeg ikke få vite før jeg monterer inn en "ny" ???

PS: semi-hurtig-lader til PSA selges billig ;)