Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Håkon T på mandag 28. april 2014, klokken 20:29
I dag - i 22 varmegrader - greide ikke klimaanlegget å kjøle ned bilen. Bilen hadde stått i sola hele dagen og var veldig varm innvendig. Prøvde flere innstillinger på klimaanlegget også "A/C max". Kjørte i ca 30 minutter, uten at det var i nærheten av å bli kjølig inne i bilen. Noen som har tilsvarende erfaringer? Må evt sjekke med BMW om det er en feil på bilen.
Jeg hadde også en tilsvarende utfordring, men på A/C maks gikk er fort.
Du må stille temperaturen lavt 16-18, og viften på minst trinn 3. Da holder AUTO bilen i OK temperatur uten at du trenger å bruke A/C maks mer enn helt i starten (eventuelt at du starter kjølingen fra appen litt før).
Men alle ventilene må stå helt åpne selvfølgelig.
Hvis det da ikke fungerer, så høres det ut som en feil.
Vel, vi har vel verdens enkleste bil å lufte ut, bortsett fra kabrioletkategorien. Er bilen grisevarm inni når jeg kommer, åpner jeg alle dører og da er bilen fint temperert til jeg har pakket ladekabelen i bilen. Ellers har jeg så langt ikke hatt noe som helst problemer med å kjøle ned bilen. Luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig (bare nesten).
Hmm.. opplever også liten eller ingen kjøleeffekt fra AC, uansett innstilling på vifte temp. etc. Korreksjon: det blir ' best' om jeg slår av AC og bytter ut luft ASAP. .. må være noe feil..
For ordens skyld, kjøres det i Comfort modus eller i EcoPro?
Som standard i EcoPro er også EcoPro-klima, som er strømsparende.
Sitat fra: SE på mandag 28. april 2014, klokken 22:50
Hmm.. opplever også liten eller ingen kjøleeffekt fra AC, uansett innstilling på vifte temp. etc. Korreksjon: det blir ' best' om jeg slår av AC og bytter ut luft ASAP. .. må være noe feil..
Høres ut som kjølemediet er lekket ut. Få den sjekket.
Jeg er heller ikke spesielt imponert over ACen i min, selv i comfort. Det er mye mer kjøling i min gamle 5-serie fra 1998...
Det er et annet type anlegg i denne for å minske energibruken. Det er luft til vann-varmepumpe, for de som ikke er klar over det, for hadde det vært et tradisjonelt anlegg ville rekkevidden sunket betraktelig ved bruk.
Sitat fra: SE på mandag 28. april 2014, klokken 22:50
Hmm.. opplever også liten eller ingen kjøleeffekt fra AC, uansett innstilling på vifte temp. etc. Korreksjon: det blir ' best' om jeg slår av AC og bytter ut luft ASAP. .. må være noe feil..
Gjorde akkurat samme erfaring mtp AC av/på.
Sitat fra: Terondo på mandag 28. april 2014, klokken 23:13
For ordens skyld, kjøres det i Comfort modus eller i EcoPro?
Comfort.
Har ikke problem som du beskriver, har hatt bilen stående i solen, og det er kaldt etter få minutter nårj jeg starter opp (1 eller to). Tar man ned vinduene og kjører max AC går det enda fortere. Bilen holder temperaturen greit i solsteken, men jeg må øke viftehastigheten noe i forhold til "automatisk" nå på de varmeste dagene.
På Eco Pro kjøler den litt dårligere, ikke minst ved at viftehastigheten går ned noe.
Min erfaring var også (etter å ha kjørt i3 noen timer en varm ettermiddag) at AC-anlegget ikke var like kraftig som i 3-er bensin jeg kjører til daglig. Ser ikke personlig på det som noe stort problem siden det uansett ikke er langkjøring som blir bruken.
Er det samme kjøleanlegg i nordiske biler som de som feks selges til California, noen som vet?
Når du setter alt på maks så kjøler den like bra som min andre BMW, men husk at hvis solen skinner, så er det større glassflater uten varme"filter", og mer svart overflate, enn på de bilene de fleste sammenligner med.
Merket godt at med en gang solen forsvant, så ble det fort for kaldt i bilen. Derfor må en justere temperaturen ned til 16 grader når solen skinner for å få maks effekt, og opp igjen til det en ønsker når solen ikke skinner. Slik er det også på de fleste andre biler, men forskjellen er merkbart større på i3.
Hvis en vil spare strøm, og ikke har tid til å lufte ut bilen, så kan en kjøre med vinduene åpne en stund først :-)
Sitat fra: LMOR på tirsdag 29. april 2014, klokken 15:11
Merket godt at med en gang solen forsvant, så ble det fort for kaldt i bilen. Derfor må en justere temperaturen ned til 16 grader når solen skinner for å få maks effekt, og opp igjen til det en ønsker når solen ikke skinner. Slik er det også på de fleste andre biler, men forskjellen er merkbart større på i3.
Dette var også min erfaring frem til i går. Men, med 22-23 grader i lufta greide ikke klimaanlegget å kjøle ned bilen. Temp stod på 16, men klimaanlegget blåste ikke kald luft. Skal få sjekket ut om det er noe feil på min bil.
Jeg ville tro at bilen hadde solsensor som kompenserer for sola, men vet ikke hvordan dette er på i3.
Det finnes i alle fall en solsensor i bilen.
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3138/
Sitat fra: Snart-i3 på tirsdag 29. april 2014, klokken 15:48
Jeg ville tro at bilen hadde solsensor som kompenserer for sola, men vet ikke hvordan dette er på i3.
Det finnes i alle fall en solsensor i bilen.
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/61/61_3138/
Bra observasjon, og hvis du ser oppe til høyre, ser du hva den brukes til. Trykk på opsjonen/e
Slik jeg leser dette brukes den som regn-sensoren, og til å styre Auto-lys, i tunneler og når det blir mørkt.
Hmmm ... jeg synes det faktisk klimaanlegget kjølte ned godkjent på de varmeste dagene i Bergen. Husk på at anlegget ikke skal være så kraftig som i fossile biler.
Sitat fra: Terondo på mandag 28. april 2014, klokken 21:31Luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig (bare nesten).
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...
Lurer også på om jeg gjør noe feil. Målte på samme måte, 'presset' da ut-temp 'ned' i 20.1 grader nå i garasjen. :-(
Fikk time hos doktoren til uka...(lokal doktor tilogmed! Nesten så jeg ble fornøyd av å bestille verksted - time)
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 16:37
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...
Eller feil på en del biler...
Jeg hadde samme innstilling på klimaanlegget som på bildet. Og det er vel kun eco/comfort som kan påvirket klimaanlegget? Ingen menyinnstillinger?
Sitat fra: Håkon T på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:29
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 16:37
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...
Eller feil på en del biler...
Jeg hadde samme innstilling på klimaanlegget som på bildet. Og det er vel kun eco/comfort som kan påvirket klimaanlegget? Ingen menyinnstillinger?
Ja, det kan være for lite trykk på gassen slik at kompressoren ikke slår inn ...
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Håkon T på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:29
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 29. april 2014, klokken 16:37
Enig: Med 2 grader ut på anlegget, så kan det være brukerfeil ...
Eller feil på en del biler...
Jeg hadde samme innstilling på klimaanlegget som på bildet. Og det er vel kun eco/comfort som kan påvirket klimaanlegget? Ingen menyinnstillinger?
Ja, det kan være for lite trykk på gassen slik at kompressoren ikke slår inn ...
Hei igjen.. AC funker ikke på min bil.:-( Service på fredag 9. Men jeg kom til å undre meg over om det er flere kilder som benyttes til avkjøling i bilen? Om kjøling av førermiljø ikke funker, hvordan er det da med kjøling av batterier? De tåler jo ikke mye varme uten at de forringes / får kortere levetid. Ble med ett redd for at batteriene kan være forringet. Er det kun en kjølekompressor / kilde til kjøling? Er det VP'en?
Bilen stod en stund ute i sola i dag. Ved oppstart for å få den inn i huset sitt, så fikk jeg nå attpåtil 'DriveTrain Error'.. Ventet litt --> forsøkte en gang til på start av maskineriet ---> OK. Blir litt paranoid av dette.
Får satse på at du bekymrer deg unødvendig for batteriet. De har nok ikke noen sensor som måler om AC kjøler godt nok, men de har nok garantert en sensor som overvåker temperaturen på batteriet.
(hvis ikke det var det som slo den ut nå, og at andre som har fått drive train error har hatt samme problemet. Men da er det forhåpentligvis lite sannsynlig at bilen har kjørt med en tilstand som er skadelig for batteriet, uten at du ble varslet om det)
Hvordan gikk det med servicen, ble ac-en bedre?
Jeg merker heller ingen forskjell, med eller uten A/C = samme temperatur ut av vifta. Skal ta noen målinger i varmen før jeg konkluderer, men jeg merker ikke forskjell. (bortsett fra kjørelengden som blir borte da...)
I dag: 20 grader i Oslo, men A/C gir ikke kald luft i det hele tatt. Prøver på med Max A/C en stund, men heller ikke dette gir noen forskjell. Vi prøver også å lifte ut med vinduene helt nede en stund, men ikke noe hjelper. Jeg tror jo derfor at noe må være feil. Derfor lurer jeg også på om andre som har opplevd dette har fått sjekket dette på service og fått det fikset?
Jeg tror faktisk ikke at BMW har levert så dårlig A/C i i3, selv om det er et annet system enn vanlig biler.
Ser jo at andre nevner at luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig. I vår bil er det kun lunk som kommer ut, uansett om den er stilt til 16 grader.
Sitat fra: wesnym på fredag 16. mai 2014, klokken 22:01
I dag: 20 grader i Oslo, men A/C gir ikke kald luft i det hele tatt. Prøver på med Max A/C en stund, men heller ikke dette gir noen forskjell. Vi prøver også å lifte ut med vinduene helt nede en stund, men ikke noe hjelper. Jeg tror jo derfor at noe må være feil. Derfor lurer jeg også på om andre som har opplevd dette har fått sjekket dette på service og fått det fikset?
Jeg tror faktisk ikke at BMW har levert så dårlig A/C i i3, selv om det er et annet system enn vanlig biler.
Ser jo at andre nevner at luften som kommer ut er så kald at det nesten er ubehagelig. I vår bil er det kun lunk som kommer ut, uansett om den er stilt til 16 grader.
Da må det være en feil på din bil. Bilen min ble passe avkjølt på Ring 3 i ettermiddag, selv med ECO PRO. Kjente på luften som kom ut av dysene. Iskald og fin.
Dette var interessant :
Sitat
Heute war der Termin beim BMW i Service zum Thema Klima kühlt nicht.
Das Ganze hat gerade mal 15 Minuten gedauert. Laut dem Servicetechniker war scheinbar eine Transportsicherung - ich vermute elektronisch - nicht deaktiviert.
Wieder alles in Ordnung. Er kühlt.
Altså, mekaniker fjernet en transportsikring, og så begynte AC å virke...
Min i3 var innom service for manglende kjøling. Fixet, hvordan vet jeg ikke. Målte 22 grader ut av AC før fix. Etter fix var det ned mot 4 grader.....
Bruker forresten varmepumpen samme medie som ac? Slik at hvis ikke ac virker, så virker heller ikke varmepumpen slik den skal?
Ja samme gass.
Feilen artet seg slik:Varmen fungerte. Varmet bra I vinter.Kjøling fungerte ikke. Trodde en stund at 'det er vel slik det er på denne bilen,' siden varmen fungerte. Men det var altså en feil. Måler man ikke lufttemperatur ned mot 2-3 grader med AC på full guffe, har man feil på AC.
Testet akkurat nå, 26 grader utetemp, 40(!) grader på lufta fra senterdysene med max AC i comfort og 16 grader innstilt...
Så her funker det ikke....
>:(
Glad jeg huket av for takluke på min bestilling.
Sitat fra: Thomas81 på søndag 18. mai 2014, klokken 19:43
Glad jeg huket av for takluke på min bestilling.
Der et ikke noe i veien med AC anlegget, men det er feil på noen biler, som tydeligvis lett lar seg fixe.
Vet du noe om hva slags feil det er snakk om?
Er det samme feilen som går igjen for alle som har AC-funksjonsfeil?
Det ble skrevet tidligere at det kunne være en transportsikring som ikke var fjernet.
Det var ett tilfelle jeg fant i Tyskland, vet ikke om det gjelder alle.
Men nå skal jeg ha min inn på mandag, så får vi høre hva de sier var årsaken da.
Måtte teste min AC i dag, siden sommervarmen har slått til her vest. 8) Bilen hadde stått i skyggen inne i et garasjeanlegg, så det ble ikke sånn sett noen realistisk test av kjøleevne - og ikke hadde jeg termometeret tilgjengelig heller. Men da jeg skrudde ACen på fullt blåste det polarvind i orkan styrke inn i bilen, og det kjentes ubehagelig iskaldt å holde hånden rett foran dysene, sånn type nesten frostskader ... Så jeg konkluderte kjapt at her var alt i orden og satte den over i Auto igjen.
Har for øvrig ikke rørt klimaanlegget i det hele tatt omtrent siden jeg kjøpte bilen - det fungerer utrolig bra sånn helt på egenhånd! Skjenker det aldri en tanke, og bilen er jevnt og godt temperert og fullstendig fri for eksoslukt til tross for at halvparten av de daglige jobbturene går gjennom lange tunneler ... Veldig fornøyd med det! :)
Sitat fra: Sirka på mandag 19. mai 2014, klokken 21:30
......Men da jeg skrudde ACen på fullt blåste det polarvind i orkan styrke inn i bilen, og det kjentes ubehagelig iskaldt å holde hånden rett foran dysene, sånn type nesten frostskader ... Så jeg konkluderte kjapt at her var alt i orden og satte den over i Auto igjen....
Kan hilse og si at at AC fungerer ja. Varierte mellom 23 og 26 grader på utetempmåleren på i3'en i dag. Satte AC på 20 grader og i Comfort ble bilen ubehagelig kald. Kunne jo skrudd opp temperaturen, men valgte ECO PRO i stedet og fikk behagelig temperatur i kupeen på den måten.
Kan melde om at AC ikke virker hos meg heller.
Snakket med verkstedet og de hadde hatt inn en bil med feil på AC tidligere, hvor det var en ventil som tydeligvis hadde skylden mente de. Del er bestillt fra Tyskland så får vi se når vi må kjøre rundt med lånebil mens de løser problemet.
Skal komme tilbake med hva som faktisk var feil etter rep.
Sitat fra: esselt på tirsdag 20. mai 2014, klokken 07:23
Kan melde om at AC ikke virker hos meg heller.
Snakket med verkstedet og de hadde hatt inn en bil med feil på AC tidligere, hvor det var en ventil som tydeligvis hadde skylden mente de. Del er bestillt fra Tyskland så får vi se når vi må kjøre rundt med lånebil mens de løser problemet.
Skal komme tilbake med hva som faktisk var feil etter rep.
Får håpe at dere som har problemer får fikset bilen kjapt og greit. For når AC virker så er den veldig effektiv.
Sitat fra: Klykken på mandag 19. mai 2014, klokken 10:08
Det ble skrevet tidligere at det kunne være en transportsikring som ikke var fjernet.
Jeg har også problemer med klimaanlegget, det kjøler ikke.
Kjølingen har virket tidligere, derfor må det være annen forklaring enn transportsikring på min bil. Time mandag, så får vi se hvordan dette løses.
Hs
Som meldt tidligere så virker ikke A/C på vår bil :-(
Vi har fått time 5. Juni hos Bavaria her i Oslo. Litt lang ventetid, men ja ja...
Håper jo på en quickfix. Har lite lyst på lånebil for å få tilsendt noe fra Tyskland.
Samme feil hos meg blir ikke kaldt I bilen selv ved valg av 16 grader.
Verksted time neste uke så får vi se hva de finner ut.
AC fungerer ikke hos meg, så jeg ringte verkstedet på Hønefoss i går og fikk time i dag :-) De har byttet kjølemedium på en i3 tidligere og det tar vist et par timers tid, så da får jeg vente å se hvordan den fungerer.
Sporadiske problemer med AC her også, kjøler ikke på varme dager osv. (har aldri vært imponert over kjøleeffekten, men på varme dager er den helt fraværende.)
Bavaria har en bil inne til "test" med samme feil i Stavanger. Får svar når de har feilsøkt denne om hva som skal skje med min bil.
Sitat fra: Jorgensen på torsdag 22. mai 2014, klokken 09:36
AC fungerer ikke hos meg, så jeg ringte verkstedet på Hønefoss i går og fikk time i dag :-) De har byttet kjølemedium på en i3 tidligere og det tar vist et par timers tid, så da får jeg vente å se hvordan den fungerer.
Fikk akkurat beskjed fra verkstedet at det var en ekspansjonsventil som må byttes, og den er det ca 1 ukes leveringtid på da de ikke hadde den på lager i sverige. Da blir det en tur på verkstedet igjen i nærmeste fremtid, men jeg har heldigvis denne i nærheten.
Regner med at bla AC testes før den får lov å forlate fabrikklokalene. Har noen fått noen forklaring fra BMW/importør på hvorfor så det er (tilsynelatende) mye AC feil på splitter nye biler?
Dette er åpenbart et følgeproblem/seriefeil på de ventilene som er brukt. Jeg må også bytte en av mine (det er visstnok 4 forskjellige ventiler på anlegget iht. verkstedet). Dette er åpenbart såpass vanlig at de forskjellige verkstedene snarest må få bestilt opp disse ventilene slik at de har dem på lager. Hvis dere har dette problemet, så vil jeg råde dere til å få bekreftet at verkstedet har de på lager før dere setter inn bilen, ellers blir det 2 besøk (som det blir for meg).
Ikke kjøling hos meg heller. Time i Trondheim neste fredag.
Er dessverre også blitt medlem av denne "klubben". Får ikke kald nok luft til å kjøle ned kupeen på varme dager.
Min AC virker heller ikke. Fått time på Bavarias verksted i Stavanger om 2 uker.
Opplever akkurat det samme. Null kjøring på varme dager. Står i comfort, og hjelper ikke å stille ned mot 16 grader, kommer fortsatt bare uteluftstemperatur inn i bilen. Har bestilt time på verksted.
Merker en del forskjell på standard og ecopro modus.. i standard kjøler den veldig bra men er merkbart redusert for ecopro
Sitat fra: GelpMan på fredag 16. mai 2014, klokken 19:06
Jeg merker heller ingen forskjell, med eller uten A/C = samme temperatur ut av vifta. Skal ta noen målinger i varmen før jeg konkluderer, men jeg merker ikke forskjell. (bortsett fra kjørelengden som blir borte da...)
Bilen skal inn i dag. Så er det bare å håpe at de fixer det. Har ikke vært behaglig å kjøre bilen de siste dagene med opptil 26 grader, og høy luftfuktighet.
Sitat fra: GelpMan på mandag 26. mai 2014, klokken 05:54
Sitat fra: GelpMan på fredag 16. mai 2014, klokken 19:06
Jeg merker heller ingen forskjell, med eller uten A/C = samme temperatur ut av vifta. Skal ta noen målinger i varmen før jeg konkluderer, men jeg merker ikke forskjell. (bortsett fra kjørelengden som blir borte da...)
Bilen skal inn i dag. Så er det bare å håpe at de fixer det. Har ikke vært behaglig å kjøre bilen de siste dagene med opptil 26 grader, og høy luftfuktighet.
Da er bilen friskemeldt, sitat fra verkstedet: "Det var en feilmelding i systemet som gjorde at varmepumpen/vannpumpen (hørte ikke helt hva han sa) ikke sirkulerte vannet opp til varmeregisteret, slettet feilmeldingen og nå fungerer alt som det skal"
Så da er jeg fornøyd, A/C fungerer nå utmerket.
Sitat fra: Jorgensen på torsdag 22. mai 2014, klokken 09:57
Sitat fra: Jorgensen på torsdag 22. mai 2014, klokken 09:36
AC fungerer ikke hos meg, så jeg ringte verkstedet på Hønefoss i går og fikk time i dag :-) De har byttet kjølemedium på en i3 tidligere og det tar vist et par timers tid, så da får jeg vente å se hvordan den fungerer.
Fikk akkurat beskjed fra verkstedet at det var en ekspansjonsventil som må byttes, og den er det ca 1 ukes leveringtid på da de ikke hadde den på lager i sverige. Da blir det en tur på verkstedet igjen i nærmeste fremtid, men jeg har heldigvis denne i nærheten.
Da ble ekspansjonsventilen til AC skiftet, da elektronikken i denne var defekt. Bilen ble fikset i løpet av et par timer, da det var refill av AC-væske som tok tid. Nå ble bilen skikkelig kald på den lille turen fra verkstedet, så nå virker AC bra 8)
Samme problem som mange andre her, ventil nr 1 må skiftes. Venter på ny time da ventilen er under bestilling. Estimert tid på å rette problemet er 4 timer da de må fylle på med nytt kjølemiddel.
Noen som vet hvor mye gass som skal på?
Da har jeg også fått fikset Air con som ikke fungerte. (Glemte å spørre hva som var grunnen til at det ikke fungerte hos meg. I samme slengen oppdaterte de software, strammet ett eller annet i baksetet og skiftet en antenne.) (Det med baksetet har jeg lest at de gjør på alle biler ved første service, men ikke hvorfor de skiftet antennen - om det skal gjøre på alle biler - eller om min antenne er blitt "slitt etter 6000 KM ;-)
Min bil var inne på verkstedet forrige Fredag pga. samme feilen som alle andre opplever her.
AC sendte bare inn uteluft. Var litt upraktisk når det var 20+ i luften.
De hadde feilemelding på en ventil, oppdaterte software og Bob's your uncle.
AC fungerte brillefint.
i 48 timer.
Nå er det tilbake til bare uteluft.
Får vel ringe verkstedet og bestille ny time.
Er forresten veldig fornøyd med kundebehandlingen hos Jæger Kokstad.
Lånebil står klar når jeg kommer etc.
- Paul
Når jeg leverte min inne til rep i dag snakket jeg litt med verksmester som sa det var fire ventiler på disse bilene, og det var ikke gitt hvilken av de fire som faktisk sluttet å fungere.
Stemmer det, på vår bil var det ventilen med det flotte navnet "ventil 1" som er problemet. Skal fikses nå på torsdag, så krysser fingrene.
Nok en bekreftelse på at alt er bedre i Bergen ;-) Hos Bavaria i oslo (økernveien) fikk jeg besekjd om at jeg kun fikk lånebil om jeg hadde motorstans - ikke pga et defekt Aircon-anlegg... (Ser ikke helt logikken deres der. Bilen må jo inn på verksted uansett...)
Sitat fra: Kin2k3 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:20
Min bil var inne på verkstedet forrige Fredag pga. samme feilen som alle andre opplever her.
AC sendte bare inn uteluft. Var litt upraktisk når det var 20+ i luften.
De hadde feilemelding på en ventil, oppdaterte software og Bob's your uncle.
AC fungerte brillefint.
i 48 timer.
Nå er det tilbake til bare uteluft.
Får vel ringe verkstedet og bestille ny time.
Er forresten veldig fornøyd med kundebehandlingen hos Jæger Kokstad.
Lånebil står klar når jeg kommer etc.
- Paul
Hentet bilen min fra analyse nå, de fant ikke noen feilkode, men i samråd med BMW Sverige så bestemte dem seg for å tømme og fylle kjølemedie på nytt, samt installere ny programvare. Fikk lånebil som faktisk var en i3 :D
Brages her i Ålesund er kjent for god service og dette var så langt en possitiv opplevelse som bekrefter dette.
Hei
Har fått samme beskjed i molde at lånebil fikk jeg kun ved motorstans. Kunne leie bil for 400,- pr dag og de regnet med en dag for å fikse feil.
Synest egentlig at det er litt dårlig når feilene er pga dårlig software eller annen feil fra fabrikk. Hadde det vært sjøl forskyld hadde det vært anderledes.. Set blant annet ålesund og Bergen ser det på en annet vis
Øybil
Sitat fra: Pendleren på tirsdag 03. juni 2014, klokken 15:14
Nok en bekreftelse på at alt er bedre i Bergen ;-) Hos Bavaria i oslo (økernveien) fikk jeg besekjd om at jeg kun fikk lånebil om jeg hadde motorstans - ikke pga et defekt Aircon-anlegg... (Ser ikke helt logikken deres der. Bilen må jo inn på verksted uansett...)
Sitat fra: Kin2k3 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:20
Min bil var inne på verkstedet forrige Fredag pga. samme feilen som alle andre opplever her.
AC sendte bare inn uteluft. Var litt upraktisk når det var 20+ i luften.
De hadde feilemelding på en ventil, oppdaterte software og Bob's your uncle.
AC fungerte brillefint.
i 48 timer.
Nå er det tilbake til bare uteluft.
Får vel ringe verkstedet og bestille ny time.
Er forresten veldig fornøyd med kundebehandlingen hos Jæger Kokstad.
Lånebil står klar når jeg kommer etc.
- Paul
Det. Synd det er ulik praksis på dette. Hvertfall når dette er en såpass tydelig feil på mange biler. BMW burde gi retningslinjer til alle forhandlere. At noen forhandlere velger å gi lånebil, selv om det sannsynligvis ikke dekkes av BMW tyder på god service. Og for de som ikke gjør det, dårlig service.
Har også fått igjen bilen etter et skifte av en ventil, nå fungerer klima fint. Klarte greit å kjøle ned bilen til en komfortabel temp i ECO PRO når det var 28 ( :o ) grader ute, som jeg føler er kurrant.
Fikk låne en BMW 316 F30 og skiftet om til sommerdekk (uten dekkhotell) uten ekstra kostnad, så verksted i Trondheim vil jeg absolutt yter god service.
Noen som har opplevd ulelyd når viften står på fullt eller nesten fult?
Hadde airconditionfeil, men da det ble fixet så kom ulelyden. Viften endrer hastighet etter farten på bilen. Synes det er merkelig oppførsel.
Ja hva skal jeg si ? Hadde bilen inne i går hos Bavaria Økern for å få fikset AC.
Har ventet 2 uker fordi de ikke hadde time før....
Samboeren hentet bilen. De har da oppgradert software og nå funker AC... sier de.......
Jeg kjører på jobb i dag, og det er godt og varmt når jeg skal hjem...
Funker AC?
NEI!!!! Samme fønvind som tidligere!
Forbannet? JA
hva skal man si om slik?
Vi informerte på forhånd om at mange har problemer med AC, og at mange fikk byttet en ventil. Svaret deres da var at de ikke kunne bestille ventiler på forhånd, fordi de måtte sjekke hva som var feil først....
Vi fikk heller ikke noe tilbud om lånebil når vi leverte den. Nå blir det en ny runde......
Sitat fra: wesnym på fredag 06. juni 2014, klokken 21:00
Ja hva skal jeg si ? Hadde bilen inne i går hos Bavaria Økern for å få fikset AC.
Har ventet 2 uker fordi de ikke hadde time før....
Samboeren hentet bilen. De har da oppgradert software og nå funker AC... sier de.......
Jeg kjører på jobb i dag, og det er godt og varmt når jeg skal hjem...
Funker AC?
NEI!!!! Samme fønvind som tidligere!
Forbannet? JA
hva skal man si om slik?
Vi informerte på forhånd om at mange har problemer med AC, og at mange fikk byttet en ventil. Svaret deres da var at de ikke kunne bestille ventiler på forhånd, fordi de måtte sjekke hva som var feil først....
Vi fikk heller ikke noe tilbud om lånebil når vi leverte den. Nå blir det en ny runde......
Høres ut som om det er ganske stor forskjell på praksisen til de forskjellige forhandlerne. Jeg var innom i kanskje 5 minutter å fortalte at AC ikke virket på min, de bestilte da ny ventil samme dag og bilen var inne på verksted ganske nøyaktig to uker etter jeg gav beskjed.
De på verkstedet var tydelig ikke fornøyd med kvaliteten på disse ventilene, og mente BMW burde klart å løst dette før bilene kom ut til kundene.
Byttes det da til samme dårlige ventil som holder i 400 mil, eller har det kommet en ny versjon av denne?
Sitat fra: 1970SurfDude på lørdag 07. juni 2014, klokken 12:31
Byttes det da til samme dårlige ventil som holder i 400 mil, eller har det kommet en ny versjon av denne?
Får håpe de har kontroll på det. Det koster penger for BMW å ta den inn flere ganger også.
Det er visstnok 4 ventiler, og jeg må bytte 2...
Oppdatering av software = full aircondition igjen!
Altså ingen ventiler skiftet i mitt tilfelle.
Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 21:21
Oppdatering av software = full aircondition igjen!
Altså ingen ventiler skiftet i mitt tilfelle.
Gled deg så lenge det varer, men du kan selvfølgelig ha vært heldig og ikke fått noen defekt ventil.
Krysser fingrene for det :)
Sitat fra: LMOR på lørdag 07. juni 2014, klokken 21:24
Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 21:21
Oppdatering av software = full aircondition igjen!
Altså ingen ventiler skiftet i mitt tilfelle.
Gled deg så lenge det varer, men du kan selvfølgelig ha vært heldig og ikke fått noen defekt ventil.
... Og jeg har endelig fått testet AC i varmt vær; sol og godt over 20 varme i Bergen i går, kokvarmt i bilen så jeg satte temperaturen på 17 grader - og måtte etter få minutter skru den opp til 20 igjen fordi det ble for kjølig ... :) Så langt har altså min AC fungert etter boken.
Funker som bare det hos meg og, og synes jeg har merket at den kalde lufta er litt mindre kald i ecopro enn i comfort, noen som kan bekrefte at den sparer litt her også?
Ole
Sitat fra: Sirka på søndag 08. juni 2014, klokken 11:42
... Og jeg har endelig fått testet AC i varmt vær; sol og godt over 20 varme i Bergen i går, kokvarmt i bilen så jeg satte temperaturen på 17 grader - og måtte etter få minutter skru den opp til 20 igjen fordi det ble for kjølig ... :) Så langt har altså min AC fungert etter boken.
Sitat fra: esselt på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:46
Når jeg leverte min inne til rep i dag snakket jeg litt med verksmester som sa det var fire ventiler på disse bilene, og det var ikke gitt hvilken av de fire som faktisk sluttet å fungere.
For at varmepumpe skal fungere i revers er det nødvendig med ekstra ventiler. Blant anna ein "4-veis ventil" som snur kjølemedie.
Forskjellen på varmepumpe / AC har med retning kjølemedie, og dermed varmen går.
Her er ein tegning som viser prinsipp for reversering av varmepumpe:
http://www.elektrofag.info/varmepumper/reverserbar
4-veis ventiler, 4 ventiler, noen bytter 1 ventil, jeg bytter 2...
Antar det er disse det er snakk om:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1982/
Hvis det stemmer med 4 ventiler, så er det nok shutoff ventilene 17-20?
Siden alle disse er forskjellige, så kan det forklare at ikke alle må byttes.
Det som er litt interessant, er at disse IKKE er byttet ut, som f.eks 7 og 9 er... Det skulle tyde på en produksjonsfeil på disse ventilene, og det forklarer i så fall hvorfor bare noen må byttes ut. Men for de med en bil som er produsert før februar, så kan en lure på hvorfor 7 og 9 er byttet ut? På 7 står det at den ikke kan settes inn på en gammel bil, men 9 kan. og 9 ser ut til å være en viktig komponent?
Sitat fra: LMOR på søndag 08. juni 2014, klokken 21:31
4-veis ventiler, 4 ventiler, noen bytter 1 ventil, jeg bytter 2...
Antar det er disse det er snakk om:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/64/64_1982/
Hvis det stemmer med 4 ventiler, så er det nok shutoff ventilene 17-20?
Siden alle disse er forskjellige, så kan det forklare at ikke alle må byttes.
Det som er litt interessant, er at disse IKKE er byttet ut, som f.eks 7 og 9 er... Det skulle tyde på en produksjonsfeil på disse ventilene, og det forklarer i så fall hvorfor bare noen må byttes ut. Men for de med en bil som er produsert før februar, så kan en lure på hvorfor 7 og 9 er byttet ut? På 7 står det at den ikke kan settes inn på en gammel bil, men 9 kan. og 9 ser ut til å være en viktig komponent?
Virker som det er ulike feil på AC. Ventiler er bare en variant. På min i3 ble det ikke byttet noen ventil(er), men de byttet denne dingsen:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/12/12_1842/
pga. manglende AC. AC ble 'nedprioritert' av styringsenheten ble det sagt.
Sitat fra: Olemann på søndag 08. juni 2014, klokken 19:03
Funker som bare det hos meg og, og synes jeg har merket at den kalde lufta er litt mindre kald i ecopro enn i comfort, noen som kan bekrefte at den sparer litt her også?
Ole
Sitat fra: Sirka på søndag 08. juni 2014, klokken 11:42
... Og jeg har endelig fått testet AC i varmt vær; sol og godt over 20 varme i Bergen i går, kokvarmt i bilen så jeg satte temperaturen på 17 grader - og måtte etter få minutter skru den opp til 20 igjen fordi det ble for kjølig ... :) Så langt har altså min AC fungert etter boken.
Samme opplevelse jeg har. Det kjøler vanvittig bra i Comfort, og litt mindre i Eco
Jeg fikk samme problemet som dere beskriver i Pinsen. Forbasket irriterende da jeg har elsket bilen fra dag 1 (en uke siden). Bavaria Arendal skulle se på den til Torsdag denne uka så jeg håper dette er en quick fix. Jeg fikk beskjed om at den ikke burde kjøres pga kjølingen til batteriene heller ikke fungerte.
Fikk en Suzuki Swift til leiebil(!), og etter å ha kjørt den ser jeg klasseforskjellen til BMW i3! For en blikkboks..
Sitat fra: Kriskristoff på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:47
Jeg fikk samme problemet som dere beskriver i Pinsen. Forbasket irriterende da jeg har elsket bilen fra dag 1 (en uke siden). Bavaria Arendal skulle se på den til Torsdag denne uka så jeg håper dette er en quick fix. Jeg fikk beskjed om at den ikke burde kjøres pga kjølingen til batteriene heller ikke fungerte.
Fikk en Suzuki Swift til leiebil(!), og etter å ha kjørt den ser jeg klasseforskjellen til BMW i3! For en blikkboks..
Hos Bavaria i Oslo fikk vi beskjed at det er to separate system.
Derfor trengte vi ikke bekymre oss om batterikjølingen selv om AC i bilen ikke funker.....
Nå er det jo mulig du har en annen feil enn oss, men AC funker i hvertfall ikke.
Vi har ny time på torsdag så får vi håpe de finner den riktige årsak, og jeg personlig tror jo det er ventil problemet vi har.
Selv om Bavaria så langt har vendt det døve øret til....
Sitat fra: wesnym på tirsdag 10. juni 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Kriskristoff på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:47
Jeg fikk samme problemet som dere beskriver i Pinsen. Forbasket irriterende da jeg har elsket bilen fra dag 1 (en uke siden). Bavaria Arendal skulle se på den til Torsdag denne uka så jeg håper dette er en quick fix. Jeg fikk beskjed om at den ikke burde kjøres pga kjølingen til batteriene heller ikke fungerte.
Fikk en Suzuki Swift til leiebil(!), og etter å ha kjørt den ser jeg klasseforskjellen til BMW i3! For en blikkboks..
Hos Bavaria i Oslo fikk vi beskjed at det er to separate system.
Derfor trengte vi ikke bekymre oss om batterikjølingen selv om AC i bilen ikke funker.....
Nå er det jo mulig du har en annen feil enn oss, men AC funker i hvertfall ikke.
Vi har ny time på torsdag så får vi håpe de finner den riktige årsak, og jeg personlig tror jo det er ventil problemet vi har.
Selv om Bavaria så langt har vendt det døve øret til....
Det er kun et system og IKKE to systemer som kjøler batteriene. Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.
Slik jeg forstår det, så er det fleste problemene koblet til ventilene, så det er vel mer snakk om at den kalde luften ikke kommer inn i kupeen. Merk også at disse ventilene kun finnes på biler med varmepumpe, så det kan ikke ha noe med kjøling av batteriene å gjøre.
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.
Det er kun et system som driver A/C og batterikjølingen. Tvil så mye du vil....
Batteriene varmes visst elektrisk ved lading. Og holdes på ca 20 grader ved hjelp av A/C under kjøring.
Dette sier BMW selv...
Så vidt jeg kan se på tegningene så er det et system MEN, muligens de skiller batterikjølingen separat etter kondensatoren eller ved en ventil ved fordamperen...
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:24
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.
Det er kun et system som driver A/C og batterikjølingen. Tvil så mye du vil....
Batteriene varmes visst elektrisk ved lading. Og holdes på ca 20 grader ved hjelp av A/C under kjøring.
Dette sier BMW selv...men de tar vel feil.
Jeg sier ikke at det ikke er rett, men at kjølingen fungerte, men kommer ikke inn i kupeen pga feil med ventilene.
Og så sier jeg at etter alle feilmeldinger jeg har fått ved ubetydelige ting med BMW, så er det lite sannsynlig at kjøling av batteriene stopper uten noen form for feilmelding.
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:37
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:24
Sitat fra: LMOR på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:03
Ryker A/C så virker heller ikke batterikjølingen, bruker samme til å varme opp batteriene ved kulde..
Tviler sterkt på at bilen hadde kjørt videre uten noen form for feilmelding, hvis batteriene ikke kjøles/varmes.
Det er kun et system som driver A/C og batterikjølingen. Tvil så mye du vil....
Batteriene varmes visst elektrisk ved lading. Og holdes på ca 20 grader ved hjelp av A/C under kjøring.
Dette sier BMW selv...men de tar vel feil.
Jeg sier ikke at det ikke er rett, men at kjølingen fungerte, men kommer ikke inn i kupeen pga feil med ventilene.
Og så sier jeg at etter alle feilmeldinger jeg har fått ved ubetydelige ting med BMW, så er det lite sannsynlig at kjøling av batteriene stopper uten noen form for feilmelding.
Men de som har opplevd feil ved A/C har ikke fått noen feilmelding. Det også burde gitt en feilmelding...
Sitter en tempsensor på batterikjølingen/varmen. Men er ikke sikkert batteriet har blitt kritisk varmt slik at det har blitt generert noen feilmelding.
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:40
Men de som har opplevd feil ved A/C har ikke fått noen feilmelding. Det også burde gitt en feilmelding...
Jeg har opplevd feil :-), og venter på ventiler. Har kjørt 1 uke i en alt for varm bil, nok til i så fall å ødelegge batteriene. Verkstedet sendte meg hjem med til enda en uke til med venting, uten noen form for advarsel om at batteriet kan ødelegges... Dette var koordinert med BMW sentralt.
Jeg har ikke hørt om noen biler som måler temperaturen ut i kupeen ved kjøling for så å gi feilmelding pga at luften ikke er kald nok. Enig i at den burde kunne gjøre det.
Da er jeg på listen over dem som må inn for andre gang... Synes det er litt bekymringsverdi at de ikke klarer å fikse det første gang bilen er inne. Da vet de rett og slett ikke hva som skaper feilen. Heldigvis bare 27,5 grader i dag;-) blir spennende å se om Bavaria på Økern klarer å løse problemet. Ga klar beskjed om at jeg forventet lånebil denne gangen. Så da tikket det inn en bestillingsbekreftelse fra hertz på mobilen 30 min etter at jeg hadde snakket med bavaria. Regner med at de ikke forventer at jeg skal betale for den- det skjer ikke...
Hva gjorde de første gangen?
Vet ikke hva de gjorde første gangen, men fungerte 1 dag iallefall. Jeg skal spørre dem imorgen.
Sitat fra: Pendleren på tirsdag 10. juni 2014, klokken 21:02
Vet ikke hva de gjorde første gangen, men fungerte 1 dag iallefall. Jeg skal spørre dem imorgen.
Sikkert det samme som meg. De fikk det til å virke, uten å bytte noe, mens jeg venter på nye ventiler fra Tyskland. Men det stopper sikkert å virke når som helst.
Flott om dere som er i loopen med å få ordnet med ac - får svar på hva som må byttes og hvorfor.
For de spesielt interessert - advarsel langt bilnærdete innlegg.
- jeg har slitt med tilsvarende problem med min godt brukte audi og har forventninger om at ac bør virke uten for mye styr etter garantitid er over - bil med defekt ac hørte jeg for mange år siden var årsak til at en del biler ble kastet i USA - hørtes utrolig ut , men kan idag skrive under på at bil uten fungerende klima er ubrukelig også i Norge.
Det automatiske klimaanleget på min godt brukte 1997 audi a6 har kostet meg 30.000 kr i repprasjoner siste 100.000 km. Det har blitt brukt unødvendige mye kroner på bytte av fungerende komponenter og feilsøking. Feilen/svakheten har jeg funnet ut av på egenhånd - men det kreves en del kunnskap om hvordan demontere store deler av en bil for å løse problemet.
Her er det luft spjelene ( samme funksjon som i3 dysene ?) som styres fra sensorer, styresystem og elmotorer.
Feilen ligger i at de små elmotorene henger seg opp innvendig pga mikroskopiske smusspartikler ( kull/karbon?)
For å få disse motorer byttet ut kreves det en del demontering i coupe + motorrommet.
Har gjort jobben selv en gang med å overhale motorene - virket en kort periode til neste gang de stopper opp. Den mest ireterendes situasjonen var at full ac låste seg over stynefjellet i snøstorm og minus 10 - ingen mulighet til å styre varmluft inn i coupe - hadde heldigvis ikke med min sønn på 2 år med da.
Har fått estimert på 20.000 kr uten garanti for at anlegget er ok. Pumper, filter, slanger, rør, styringsenhet er også slitedeler/kan måtte byttes ut i samme slengen - nå er det uaktuelt å bruke ytligere kroner på dette.
Har løst dette på min måte ved å bygge om hele klimaanleget til manuelt , stagbasert slik at jeg selv bestemmer om det skal være varm eller kald luft inn i coupe uavhengig av et tullete digitalt knappesystem ( må bygge om mine armer til s- form for å kunne stenge luft ut/inn ved kjøring i tunell o.l siden girspaken er i veien for knappen når jeg kjører).
Bestilt i3 som bruks&pendlebil - og audi med defekt klima henvises til kjøre søppel til dynga o.l oppdrag.
Synd hvis også i3 skulle ha upålitelig klima anlegg - ikke morsomt eller helsefremmende å kjøre med vindu oppe i rushtrafikken idag.
Har tilgang på en 1998 modell mitshubishi ,som ikke har sett service de siste 100.000 km. Kun olje som etterfylles når ventiler rasler - her fungere både varme og ac aperatet utmerket.
Min i3 er nå bekreftet i produksjon, skal snart begynne å telle dager og ikke måneder :D
Sitat fra: Pendleren på tirsdag 10. juni 2014, klokken 20:24
Da er jeg på listen over dem som må inn for andre gang... Synes det er litt bekymringsverdi at de ikke klarer å fikse det første gang bilen er inne. Da vet de rett og slett ikke hva som skaper feilen. Heldigvis bare 27,5 grader i dag;-) blir spennende å se om Bavaria på Økern klarer å løse problemet. Ga klar beskjed om at jeg forventet lånebil denne gangen. Så da tikket det inn en bestillingsbekreftelse fra hertz på mobilen 30 min etter at jeg hadde snakket med bavaria. Regner med at de ikke forventer at jeg skal betale for den- det skjer ikke...
Vi er i eksakt samme båt. Bavaria Økern. Prøvd å fikse en gang tidligere ved å oppgradere software. Funker fortsatt ikke. Ringte i dag og forlangte at bilen skal inn ASAP. Time på torsdag. Lånebil skal stå klar denne gangen. Blir veldig spennende å høre hva feilen er. Jeg tipper: Ventil... Som vi forøvrig fortalte dem første gangen basert på erfaringer delt her inne....
Da har jeg fått hentet min fantastiske i3 hos forhandleren i går! Første jeg sjekket var AC problemet som alle snakket om og tror du vel ikke at min bil hadde samme feilen gitt. Selgeren i kr.sand Bavaria tok det på strak arm sendte den inn til mekanikeren med en gang og underholde meg de 15 min det tok å fikse det. Fiksen innebærte software reset, ingen plombe problematikk her. Nå spytter bilen ut finn og kald luft når den skal gjøre det på varme sommerdager.
Fikk også beskjed at det kommer en storoppdatering av software til alle i3er nå i Juli, som skal glatte over alle kjente barnesykdommer i bilen og forbedre bilen (uten at jeg fikk flere detaljer på det).
Da er bilen levert. (Og denne gangen med "lånebil" fra Hertz. (Må betale drivstoff og bompenger selv sa Bavaria Økern - synes det blir uvant jeg;-)
LMOR: ja, er nok samme feil. Første gang oppdaterte de software. Det virket noen dager. Jeg spurte om de hadde ventiler på lager. Det visste han ikke...
Roman: Håper det var den endelige løsningen på problemet ditt. (Men det høres ut som det er sjanser for at det stopper etter en stund. (I mellomtiden får du kose deg med en bil som iallefall er morsom å kjøre.)
Sitat fra: Pendleren på onsdag 11. juni 2014, klokken 09:41
Roman: Håper det var den endelige løsningen på problemet ditt. (Men det høres ut som det er sjanser for at det stopper etter en stund. (I mellomtiden får du kose deg med en bil som iallefall er morsom å kjøre.)
Det håper virkelig jeg også! Skal nok holde dere oppdatert om det plutselig svikter og hva slags tiltak som blir gjort for å utbedre det.
Da har bilen vært inne en gang til. De feilsøkte og "justerte en ventil". Ingen fysiske endringer denne gangen heller - da de ikke fant noe feil på noen av delene når de feilsøkte. . Kunne ikke garantere at det ville vare, og sa at det kom en softwareoppdatering i slutten av juli som jeg burde komme inn og få.
Krysser fingrene for at jeg ikke må tilbake før i slutten av julig, men jeg har mine tvil...
Sitat fra: Pendleren på onsdag 11. juni 2014, klokken 09:41
Og denne gangen med "lånebil" fra Hertz. (Må betale drivstoff og bompenger selv sa Bavaria Økern - synes det blir uvant jeg;-)
Dette er et interessant spørsmål. Med fossilbiler har jeg glatt akseptert dette, fordi denne kostnaden ville jeg hatt uansett... men... nå ville jeg jo ikke det, så enten bør vi få en elbil som lånebil, eller så bør BMW dekke kostnaden :D
Nå blir det jo forsåvidt en digresjon, men lurer på hvorfor ikke Hertz invisterer i et par el-leiebiler. Dem er rimeligere å vedlikeholde og det er klart at elbil eiere helst vil ønske å leie noe som er tilsvarende kjøretøyet dem leverte inn om bilen er på reparasjon.
Vi har nå akkurat levert inn bilen hos Bavaria Økern for å fikse AC for andre gang. Ingen deler er byttet på bilen vår. De sier nå at dette skyldes en feil i software. De har fått informasjon om at AC slutter å virke igjen selv om ventiler er byttet.
De sier derfor at dette problemet vil bli løst med en software oppgradering som kommer i juli/august.
Det betyr at vi ikke får noen AC denne sommeren!
Selv om de resetter bilen vil altså feilen komme tilbake, og selv om de bytter ventil så vil altså AC slutte å virke. Det kan fungere i en dag, eller det kan fungere i en måned.
Sier de altså på Bavaria Økern.
Vi henter bilen vår i ettermiddag, så får vi se om AC nå virker og hvor lenge....
Fikk bensin lånebil.....
Må man bruke godkjent i-merkeverksted for å utbedre slike feil?
Wesnym: Jeg fikk akkurat samme svar. Vi får kysse fingrene for en kald sommer / at Air con holder til slutten av juli.
LMOR: vedr fossil bil som lånebil. Kan kanskje ikke forvente at de har elbil klar til utlån, men det som irriterer meg er at de ikke er litt mer ydmyk for utfordringene det gir i hverdagen å stadig måtte ha bilen på verksted. (Min hverdag går heller "ikke opp" om jeg skal levere i barnehagen og kjøre til jobb i en fossilbil.) Istedenfor å beklage over at jeg må inn på verksted med bilen for andre gang, gir de nærmest inntrykk av at jeg er litt slitsom, som ringer dem to ganger på to uker. Men når sant skal sies var de litt mer ydmyk når jeg hentet bilen.
Sitat fra: Pendleren på torsdag 12. juni 2014, klokken 09:26
Wesnym: Jeg fikk akkurat samme svar. Vi får kysse fingrene for en kald sommer / at Air con holder til slutten av juli.
Nå har vi hentet bilen og AC funker for første gang.
Ikke byttet noen deler. Har vel kun gjort en reset av bilen da.
Så da virker det vel en stund får vi tro...
Men: vi har bedt om en garanti på at denne feilen IKKE påvirker kjøling av batteriet. Det fikk vi ikke i dag, men er lovet svar skriftlig i morgen.
Da sviktet AC her også gitt.. Ringer opp Bavaria Økern i morgen tidlig... Fikk lappet punktert bakdekk i går så denne uka ble ikke helt karma.
I dag har vi fått mail fra Bavaria Økern.
De beklager feilen på AC og bedyrer at BMW har høyeste prioritet på å rette feilen med klima anlegget.
"BMW har høyeste prioritet på å løse feilen ved klimaanlegget.
Feilen er som du skiver relatert til den softwaren som er i bilen, og det skal løses men ny versjon software. Etter den informasjonen vi sitter på, vil den bli tilgjengelig i månedsskifte juli/august.
Symptomet er at bilens kupe ikke får kjøling via klimakompressoren.
Symptomet som oppleves påvirker ikke kjøling til Høyvolts batteriet eller andre av bilens komponenter, og kjøres uten restriksjoner."
Så da er det altså bekreftet at dette er software feil.
Og at batteriet kjøles, så da er det tut og kjør i sommervarmen.
Vi får nå håpe at de endelig har funnet den virkelige årsaken, men det er jo mulig det har vært noen dårlige ventiler også...
Ikke alltid lett med ny bil.... Litt som forventet egentlig.
Til tross for litt problemer... Vi kjører rundt med et stort glis :-)
Samme fikk jeg beskjed om. Skulle byttet 2 ventiler, men de lot være. Justerte noe i SW, så håper det virker lenge nok til at jeg ikke trenger å dra inn til verksted igjen før den store SW oppdateringen.
Fikk ny SW i går. Nå virker AC som den skal. Bilen var inne ca 40 min.
Sitat fra: MortenH på lørdag 14. juni 2014, klokken 11:34
Fikk ny SW i går. Nå virker AC som den skal. Bilen var inne ca 40 min.
Virker på vår bil også nå, men de kan ikke garantere hvor lenge den virker.
Den kan stoppe igjen når som helst.
Ny SW som fikser dette permanent skal komme juli/august.
Og der tok det kvelden på vår IGJEN... Håper BMW får farten opp med den SW-oppgraderingen, og at den faktisk løser problemet, for dette er alt for dumt.
Sitat fra: pberg på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:03
Og der tok det kvelden på vår IGJEN... Håper BMW får farten opp med den SW-oppgraderingen, og at den faktisk løser problemet, for dette er alt for dumt.
"Hvis selger ikke klarer å rette mangelen eller gir deg en ny vare, har du fremdeles rettigheter. Da kan du enten kreve et passende prisavslag, eller å levere tilbake varen og få pengene tilbake. Dette gjelder bare hvis mangelen ikke er uvesentlig"
Dette gjelder vel BMW som et firma og?
Det gjør det jo, men jeg vil jo gjerne ha denne bilen da...
Sitat fra: pberg på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:38
Det gjør det jo, men jeg vil jo gjerne ha denne bilen da...
Prisavslag? Eller gratis service ;)
Hvis de gir prisavslag, så trenger de vel heller ikke å fikse problemet.... Og da er jo jeg like langt. Men jeg kan jo prøve å kreve en form for kompensasjon.
Nå er det vel ikke slik at dette ikke allerede svir skikkelig for BMW. Og for de fleste av oss stiller de opp med lånebil, så det koster ikke for mye hvis du ikke bor alt for langt unna verksted.
Det å være først ute er en risiko, og de fleste av oss har bare hatt software problemer så langt. Tror ikke så mange tenker på å kreve kompensasjon fra Apple, Samsung, Microsoft, selv om det blir crash og filer slettes pga software feil. osv ;)
Du aner ikke hva folk kan prøve seg på å få kompensasjon for....
jeg har hørt en stund på "sytingen" til kona over dårlig AC. Godt å få bekreftet at det er en feil. Har sendt en mail til selgeren på Økern.... får se om det blir fikset.
Jeg har også vindstøylyd fra høyre bakdør. Glasset på bakdøra ligger ikke kant i kant med fordøren. Glasset stikker en cm ut og virker som en "luftbrems". Må få de til å justere døren. Mulig dette kom etter at de lakket en transportskade på høyre bakdør/skjerm.
Sitat fra: jgilberg på søndag 15. juni 2014, klokken 13:47
jeg har hørt en stund på "sytingen" til kona over dårlig AC. Godt å få bekreftet at det er en feil. Har sendt en mail til selgeren på Økern.... får se om det blir fikset.
Jeg har også vindstøylyd fra høyre bakdør. Glasset på bakdøra ligger ikke kant i kant med fordøren. Glasset stikker en cm ut og virker som en "luftbrems". Må få de til å justere døren. Mulig dette kom etter at de lakket en transportskade på høyre bakdør/skjerm.
Ikke forvent noe særlig fra disse gutta. Jeg fikk beskjed fra Økern at jeg måtte prøve å bestille time på Gardermoen ettersom ventetiden på Økern var fullbooket ut September? Å vente 3mnd på en fiks er uaktuelt, men synes virkelig de kunne fått ut fingeren å gjort denne service-bestillingen for meg i steden for at jeg skulle ta kontakt direkte. Økern har også ifølge min i3-nabo her vært elendig på service og det kan jeg bekrefte dessverre. Skulle tro de hadde litt mer "vett" men så langt har de vært helt frie for skam.
Jeg har fått time for sjekk på AC nå på onsdag, men det går ut over de andre planene mine for dagen. Jeg valgte i utgangspunktet Bavaria Økern for å kunne ha lokal samarbeidspartner da elektrisk i mine øyne enda er litt "early-adopter", men at de ikke har kapasitet til å ta seg av egne solgte biler hadde jeg ikke virkelig ikke trodd. Med de erfaringer jeg har nå tror jeg at jeg ville ha valgt en annen forhandler for kjøp av en ellers så flott bil :)
Hva med å sende en epost til direktøren for det hele i Bavaria som markedsfører butikkene sine som premium, og spør om han synes at dette er premium kundeservice?
Står man fritt til å velge (godkjent BMW) verksted for utbedring av feil under garanti, f.eks. nevnte AC-problemer?
Sitat fra: jaxry på søndag 15. juni 2014, klokken 23:38
Står man fritt til å velge (godkjent BMW) verksted for utbedring av feil under garanti, f.eks. nevnte AC-problemer?
Ja jeg tror det. Jeg kjøpte bilen hos Bavaria Økern og annen bekjent fra Hønefoss kjøpte bil hos Bilia Skøyen, men vi har begge benyttet Bilia Hønefoss , da de er et godkjent i3 verksted, men de selger foreløbig ikke i3 selv.
AC på varme dager fungerte en periode etter software update.
Igår etter jobb tok AC kvelden igjen....
Ringte Bavaria, de sier det ikke finnes en løsning på dette problemet nå, de hadde ikke noe system for varsling av når det kommer en løsning. Så jeg må ringe verkstedet med ujevne mellomrom for å sjekke om dette er på plass......
For meg er det ikke holdbart å komme gjennomsvettet i kundemøter på varme dager, hvilke rettigheter har man i slike tilfeller? Kreve el-bil som leiebil til bilen er reparert?
Hvilket Bavaria-verksted?
Det må finnes rettigheter, da du ikke har fått en vare som fungerer slik den skal. Jeg tror man som regel kan forvente en lånevare til bilen er fikset, men neppe elbil. Hvis man er NAF-medlem kan det være en god idé å konferere med dem.
Orker ikke henge ut verksted denne gangen, så sted kan tas på PM om det var noe spesielt.
Ordner seg med klima, jeg har fått en ny reset, tok 20 min. Har ikke tid å få dette gjort hver 14 dag, så håper det holder en stund. Ny software er på vei som jeg ser andre har nevnt tidligere. I slutten av juli skulle denne være på plass.
Fikk beskjed om at det kunne være lurt å ha temp på fast 19c uten å justere opp å ned da dette kunne trigge feilen i software. Da får vi se hva som skjer-..-
Noen som har fått bekrfftelse på om dette kan skade batteriene eller ikke? Min A/C streiket igjen etter en uke.
Så det var en som fikk bekreftet at dette ikke kunne skade batteriet. Kan det tenkes at problemet mange opplever handler om å få transportert kaldluften til dysene i kupéen ...? Altså, at det blir produsert kaldluft, men at den pga. feil i ventiler/software ikke finner veien inn i bilen? ???
Noen som har sett denne "fiksen"? Funket for en kollega, kommer fra Bilia.
1. Start bilen og sett den i Drive, sett foten på bremsen.
2. Sett den i 20 sekunder på MAX varme
3. Sett den så i 20 sekunder på MIN varme (max kulde)
4. Skru av bil
5. Lås bil, lås opp
6. Problem skal være løst, hvis ikke må bilen inn.
:) :)
Denne er kandidat til å spre seg til humorblogger hvis det "lekker ut" utenfor i3 -kretser...
Ikke for å hakke på noen her, men det der ser for dumt ut. Hva skal denne prosedyren utføre da?
Sitat2. Sett den i 20 sekunder på MAX varme
3. Sett den så i 20 sekunder på MIN varme (max kulde)
Mener du maks temperatur?
Japp. Vet det høres latterlig ut, men som sagt, funket for kollega.
hehe, ja..
Bare lurte på hva slags teknisk ting dette satte igang. En eller annen form for reset, liksom? Normalt sett kan man utføre nullstillinger og slikt i kjørecomputeren, eller i menyene på litt mer høyteknologiske biler.
My best guess: Det kanskje har noe med autokalibrering/reset av styringen av temperatur/pådrag å gjøre.
Får man en indikasjon på at man har satt igang noe? Informasjon i display f.eks?
Sitat fra: ganton på fredag 20. juni 2014, klokken 09:58
My best guess: Det kanskje har noe med autokalibrering/reset av styringen av temperatur/pådrag å gjøre.
+1
Siden det er en feil som kommer etter hvert hos noen, og den må inn til verksted for å resette, så høres det ikke feil ut at det er kalibrering som utfordring, og at dette faktisk kan fungere.
Neste som får problemer bør teste dette.
Min sluttet å virke etter en god del bruk av MAX kjøling, og jeg har ikke brukt oppvarming ...
Jeg har innbilt meg at folk for problemet når dem "lader" bilen enten via kabel eller kraftig regen bremsing når AC kobler ut. Så min uerfaren gjetting ville ha vært på at det er en eller annen type sikkring som blir utløst og resetes av verkstedet for hver gang. Muligens den er lettere å utløse på noen biler?
Regndansen over virker ikke for meg i hvert fall.
Sitat fra: kristian.kristoffersen.14 på onsdag 18. juni 2014, klokken 17:02
Noen som har fått bekrfftelse på om dette kan skade batteriene eller ikke? Min A/C streiket igjen etter en uke.
Vi har fått skriftlig tilbakemelding fra Bavaria Økern (Oslo) på at denne feilen ikke påvirker kjølingen av batteriet. Mailen kom fra leder på Kundeservice.
Så vi har nå skriftlig at bilen kan kjøres helt normalt til tross for feil på AC.
Vår AC virket i en dag etter reset, så nå gidder vi ikke å gjøre noe mer med dette. Vi kjører bilen helt normalt videre helt frem til ny software foreligger i juli/august.
Jeg hadde bilen på Bilia Skøyen på fredag, og software fikk en reset. Det holdt til jeg kom hjem til Vestfold, så sluttet AC å virke igjen. Fikk fossil-lånebil fra selger mens bilen var inne. God service :)
Snakket med verkstedet igjen i dag, og fikk inntrykk av at de kommer til å øke bemanning på i3 rundt software-oppgraderingen i juli/august. Nåværende plan er at selgerne tar kontakt for å kalle inn aktuelle biler. Da er det bare å svette i varmen og vente ;)
Til info så har bmw Arendal tibakestilt softwaren i min i3. Det har fungert i 1 dag så krysser fingrene for at det holder til oppgraderingen er på plass.
Sitat fra: kristian.kristoffersen.14 på fredag 27. juni 2014, klokken 13:25
Til info så har bmw Arendal tibakestilt softwaren i min i3. Det har fungert i 1 dag så krysser fingrene for at det holder til oppgraderingen er på plass.
Er dem blitt godkjent til å drive reparasjoner på i3? Er det vilkårlig om man møter opp hos dem eller i kr.sand?
Litt usikker på om det er ACen som skrantrer hos meg også, men når man justerer tempen til minimum på 16C° tar det lang tid før det blir kjølig luft eller? Kom kjøligere luft, men tror det var samme temp som ute...
Synes det tar lang tid før det blir merkbart kaldere i kupeen. Har jeg et AC-problem også?
Hos meg kommer i hvert fall kaldluften så og si momentant når AC slår inn.
Jepp, samme temp som utelufta. AC funker altså ikke.
Limer inn kommetaren min fra sticky tråden da det også er relevant her:
Sitat fra: Roman på torsdag 03. juli 2014, klokken 19:19
Nå har jeg vært innom Bavaria i Arendal med bilen. Dem har resat systemet mitt og tydeligvis koblet den opp på en link (husker ikke hva mekanikkeren kalte den) mot ingeniører i Sverige. Dem lastet vist opp ny software for styringsenheten på bilen. Det er da ikke den beryktende Juli/August oppdateringen, og er ikke sikker på hva godt det kommer til å gjøre. AC fungerer ihvertfall utmerket nå, men ConnectedDrive er ennå ikke fikset. Fikk beskjed fra mekanikkeren at det er BMW sine servere som må sorteres ut, så er ikke en feil med bilen direkte.
Hadde kontakt med servicefolk jeg også, og AC fungerer en stund hvis de sletter feilkoden. Men så dukker den opp igjen og da stoppes ACen på nytt. De sa det var liten vits å gjøre noe før augustoppdateringen kom
Sitat fra: Klykken på torsdag 03. juli 2014, klokken 20:41
Hadde kontakt med servicefolk jeg også, og AC fungerer en stund hvis de sletter feilkoden. Men så dukker den opp igjen og da stoppes ACen på nytt. De sa det var liten vits å gjøre noe før augustoppdateringen kom
Samme beskjed som jeg fikk i dag når AC'en min røk.
LMOR påstod at ACen hans har holdt seg fint i 4-5 uker nå etter den Svenske oppdateringen, så jeg blir en smule håpful ihvertfall
Sitat fra: ali_ben på torsdag 03. juli 2014, klokken 21:13
Sitat fra: Klykken på torsdag 03. juli 2014, klokken 20:41
Hadde kontakt med servicefolk jeg også, og AC fungerer en stund hvis de sletter feilkoden. Men så dukker den opp igjen og da stoppes ACen på nytt. De sa det var liten vits å gjøre noe før augustoppdateringen kom
Samme beskjed som jeg fikk i dag når AC'en min røk.
Da er det intet mindre enn fantastisk at de sa det stikk motsatte til meg, at det avhengte av hvilken ventil som hadde gått heden og at oppdateringen i august ikke ville være nødvendig. Bra det er servicemannen jeg forholder meg til i det daglige, ikke han som sitter i mottaket.
Sitat fra: skritt på fredag 04. juli 2014, klokken 09:04
...at det avhengte av hvilken ventil som hadde gått heden og at oppdateringen i august ikke ville være nødvendig...
Kunne du utdype litt nærmere rundt dette? Er det ventilene som løper løpsk her? Hvorfor må da softwaren resetes for at ting skal fungere igjen?
Sitat fra: skritt på fredag 04. juli 2014, klokken 09:04
Sitat fra: ali_ben på torsdag 03. juli 2014, klokken 21:13
Sitat fra: Klykken på torsdag 03. juli 2014, klokken 20:41
Hadde kontakt med servicefolk jeg også, og AC fungerer en stund hvis de sletter feilkoden. Men så dukker den opp igjen og da stoppes ACen på nytt. De sa det var liten vits å gjøre noe før augustoppdateringen kom
Samme beskjed som jeg fikk i dag når AC'en min røk.
Da er det intet mindre enn fantastisk at de sa det stikk motsatte til meg, at det avhengte av hvilken ventil som hadde gått heden og at oppdateringen i august ikke ville være nødvendig. Bra det er servicemannen jeg forholder meg til i det daglige, ikke han som sitter i mottaket.
Kan være at de bare vil ha folk innom én gang da. I august kan de fikse begge deler. Før det bare den ene ventilen.
Stenshagen Bilia på Skøyen har ikke hørt om noen Svenske oppdatering som fikser AC problem. De anbefalte meg å vente til Juli/ August oppdatering kommer. De mente den skulle komme i søutten av Juli. Jeg venter spent på at dette vil løse problem. Må si at AC på biler har vært satandard de siste 20 år på BMW og at AC skulle bli et problem er noe uforståelig. ???
Denne typen AC i kombinasjon med varmepumpe har vel ikke vært standard i så mange biler.
Jeg fikk også kun uteluftstemperatur på min AC etter tre dager. Var innom hos Bavaria i forrige uke og de resatte et par feilkoder med noen trykk på tastaturet. Tviler på dette har noe med noen svensker å gjøre, men heller at programmet ikke har norsk versjon, jeg stod ved siden av og så på mens hans holdt på. Hele greia tok kanskje 5-10 min fra jeg kjørte inn til ACen var funksjonell igjen. Han sa at det kunne være lurt å la innstillingene i fred frem til dette blir fikset med programvareoppdateringen som ventes i august, så nå står den på 16 grader/auto med resirk på auto også.
For meg er det uansett ikke aktuelt å kjøre uten AC i sommervarmen, så jeg kommer til å gjenta denne prosedyren så ofte som det trengs, litt verre for de som bor langt unna verkstedet.
SitatFor meg er det uansett ikke aktuelt å kjøre uten AC i sommervarmen, så jeg kommer til å gjenta denne prosedyren så ofte som det trengs, litt verre for de som bor langt unna verkstedet
Jepp, jeg bor 14 mil unna nærmeste i-verksted... Dette er overkommelig KUN fordi bilen er kjempegøy å kjøre.
Sitat fra: LMOR på mandag 07. juli 2014, klokken 08:31
Denne typen AC i kombinasjon med varmepumpe har vel ikke vært standard i så mange biler.
Ja du har nok rett i det.
Jeg fikk av en løsning som man kan prøve fra Bilia Skøyen,
Slå på full varme og viftehastighet på bilen i 30 sekunder.
Så direkte til full kulde og viftehastighet i 30 sekunder.
Slå av tenning og gå ut av bilen.
Lås bilen.
Vent i 15 sekunder, lås opp bilen og se om problemet er løst.
Viss problemet er løst vil det antagelig komme tilbake igjen og da kan man repetere. Det virket ikke på min I3. :-\
Må vente noen uker på verksted time for å slette feil koder.
Ser denne metoden har blitt vist til tidligere ja. Er vel ingen som har fått dette til å virke. :)
Sitat fra: Gatlas på mandag 07. juli 2014, klokken 10:47
Må vente noen uker på verksted time for å slette feil koder.
Gatlas, opp til deg, men dette hadde jeg ikke akseptert. Stikk innom og be om å få resatt feilkodene mens du venter, det tar ca 5 minutter. Om så en av teknikerne må ta litt kortere lunsj er det lite bryderi i forhold til at du skal kjøre rundt i en bakerovn i "noen uker". Hvis de ikke viser vilje til å fikse dette på dropp-inn ville jeg tatt saken videre eller bedt om lånebil. BMW har et rykte å ta vare på og de har laget en fantastisk bil, så de ønsker neppe å få negativ omtale pga en slik fillesak.
Sitat fra: Klykken på mandag 07. juli 2014, klokken 10:02
SitatFor meg er det uansett ikke aktuelt å kjøre uten AC i sommervarmen, så jeg kommer til å gjenta denne prosedyren så ofte som det trengs, litt verre for de som bor langt unna verkstedet
Jepp, jeg bor 14 mil unna nærmeste i-verksted... Dette er overkommelig KUN fordi bilen er kjempegøy å kjøre.
Lite jeg kan bidra med annet enn et medfølende "I feel your pain", Klykken :)
Sitat fra: Roman på fredag 04. juli 2014, klokken 11:15
Sitat fra: skritt på fredag 04. juli 2014, klokken 09:04
...at det avhengte av hvilken ventil som hadde gått heden og at oppdateringen i august ikke ville være nødvendig...
Kunne du utdype litt nærmere rundt dette? Er det ventilene som løper løpsk her? Hvorfor må da softwaren resetes for at ting skal fungere igjen?
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men ansiktsuttrykket og et tydelig "hadet" gjorde sitt til at jeg gikk (tydelig at vedkommende bare leste opp det som stod på papiret). Var ikke åpning for spørsmål. Men spørsmål er herved stilt igjen i og med at vi nå igjen er uten AC. :(
Sitat fra: Sandpusher på mandag 07. juli 2014, klokken 11:05
Lite jeg kan bidra med annet enn et medfølende "I feel your pain", Klykken :)
Hehe, janei, jeg overlever nok. Selv om det for tiden er 30+ og stekende sol i bygda. :p
Sitat fra: skritt på mandag 07. juli 2014, klokken 11:14
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men ansiktsuttrykket og et tydelig "hadet" gjorde sitt til at jeg gikk (tydelig at vedkommende bare leste opp det som stod på papiret). Var ikke åpning for spørsmål. Men spørsmål er herved stilt igjen i og med at vi nå igjen er uten AC. :(
Det er dumt å høre, grill dem gjerne med et par spørsmål. Er helt enig med Sandpusher, dette er en splitter ny luksusbil, jeg kommmer til å møte opp opp hos Bavaria og få koden resat så mange ganger som det er nødvendig. Nå er jo det til og med kunden som strekker seg langt for å faktisk møte opp med bilen så og si hver uke for at dem skal fikse utrolig irriterende feil. Jeg skule gjerne fikset den feilen med å resete bilen selv, men så setter jo BMW selv krav at knappen trykkes av en fagkyndig (noe som tar under et minutt å gjøre).
Nei, dette høres ikke ut som den berømte BMW servicen man hører mange skryte så fælt av.
EDIT: Skrivefeil
Enig med flere her - dette er en helt ny bil ( luksbil i prisklasse med bmw X3 uten at det skal bety noe ) ,ikke kom og fortell meg at en bmw x5 eller 7 serie kunde, skulle stå med lua i hånda og vente til bedre tider mot høsten. Hvis det bare er snakk om en resett funksjon burde det bare være å dra innom forhandler å fått resett.
( kan ikke dette gjøres via app/telefon/trådløst ?)
en av mine argumentene for å bytte ut en velfungerende kjøremaskin til noe splitter nytt - var nettop lei av å leve med halvdefekt klima ( 1.generasjon automatisk klima anno 1997), hvor hele feriebudsjett gikk med i stadige reparasjoner.
For i3 sin del har jeg satt meg godt inn i selve konstruksjonen - men tydelig bommet - hvis det er store svakheter med å få klima pålitelig. Har hatt moderne varmepumpeteknologi ( med sensor ++) i hus nå på 4 året , som fungerer utmerket. Hvorfor i alle dager skal ikke varmepumpeteknologi i fungere i en liten kupe med 1 kubikk volum, mens i hus hvor det står på til alle døgnets tider fungerer for flere 10 tall kubikk volum.
Skal hente min bil denne uken , teller nå ned på timer etter 5 mnd planlagt ventetid - gleder meg som en unge.
Kan virke som noen har fått tips om - la temperatur stå mest mulig i samme posisjon inntill bmw har en permanent fix eller forklaring på årsaken til ustabiliteten.
#edit p.g.a artige ord stavekontrollen til min iPad har funnet på å byttet til.
Enig i det. Hadde nok valfartet til og fra servicested jeg også om de var i umiddelbar nærhet.
Sitat fra: Roman på mandag 07. juli 2014, klokken 12:18
Sitat fra: skritt på mandag 07. juli 2014, klokken 11:14
Det skulle jeg gjerne ha gjort, men ansiktsuttrykket og et tydelig "hadet" gjorde sitt til at jeg gikk (tydelig at vedkommende bare leste opp det som stod på papiret). Var ikke åpning for spørsmål. Men spørsmål er herved stilt igjen i og med at vi nå igjen er uten AC. :(
Det er dumt å høre, grill dem gjerne med et par spørsmål. Er helt enig med Sandpusher, dette er en splitter ny luksusbil, jeg kommmer til å møte opp opp hos Bavaria og få koden resat så mange ganger som det er nødvendig. Nå er jo det til og med kunden som strekker seg langt for å faktisk møte opp med bilen så og si hver uke for at dem skal fikse utrolig irriterende feil. Jeg skule gjerne fikset den feilen med å resete bilen selv, men så setter jo BMW selv krav at knappen trykkes av en fagkyndig (noe som tar under et minutt å gjøre).
Nei, dette høres ikke ut som den berømte BMW servicen man hører mange skryte så fælt av.
EDIT: Skrivefeil
Servicen ellers har vært upåklagelig, det skal sies. Fått ny time nå, spurte om de visste hva de skulle gjøre, men det var tydelig prøve og feile.
Serviceverkstedet BMW Åsane gjør dette mens du venter, hvis du vil. Der er service'n upåklagelig.
Men de også anbefaler å vente til sw oppdatering kommer.
Er glad jeg bestilte med soltak, fungerer veldig bra (i vanlig sommervarme) med soltaket åpent og tilhørende skyggegardin lukket.
Men så har vi ikke hatt 30 grader i Bergen hittil i år.
Akkurat nå er det 27,1C i skyggen her. Og bilen står i sola og koker. Råkjører stort sett hjem fra jobb med vinduer åpne, for å få kjølt ned kupeen litt her. :D
Sitat fra: Roman på mandag 07. juli 2014, klokken 12:18
Er helt enig med Sandpusher, dette er en splitter ny luksusbil, jeg kommmer til å møte opp opp hos Bavaria og få koden resat så mange ganger som det er nødvendig.
i3 er nok mye forskjellig, men luksusbil? Nei, langt derifra etter min mening. Det diskuteres jo opp og ned i mente om Tesla er en premiumbil eller ikke, luksus er klassen over der igjen. For BMW sin del vil vel det stort sett bety 7-serie.
1-serie er vel den fossil-BMWen det er mest nærliggende å sammenligne i3 med.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juli 2014, klokken 16:04
Sitat fra: Roman på mandag 07. juli 2014, klokken 12:18
Er helt enig med Sandpusher, dette er en splitter ny luksusbil, jeg kommmer til å møte opp opp hos Bavaria og få koden resat så mange ganger som det er nødvendig.
i3 er nok mye forskjellig, men luksusbil? Nei, langt derifra etter min mening. Det diskuteres jo opp og ned i mente om Tesla er en premiumbil eller ikke, luksus er klassen over der igjen. For BMW sin del vil vel det stort sett bety 7-serie.
1-serie er vel den fossil-BMWen det er mest nærliggende å sammenligne i3 med.
Håper dette ikke sporer av, poenget er at BMW tar seg meget godt betalt for bilen, mye mer enn for en 1-serie, og vi bør kunne forvente at betydningsfulle feil som oppstår dager/uker etter kjøp og som tar fem minutter å fikse skal rettes umiddelbart.
Og for ordens skyld: Jeg er i alle fall godt fornøyd med servicen så langt! :)
Ja jeg er helt enig at man ikke skal vente flere uker for å få rettet en feil som tar maks 10 min å fikse. Fikk også en dårlig forklaring om at de bygger om butikk og verkstedet derfor tar det lenger tid enn vanlig. Jeg har igjen kontakt Bilia Skøyen for å få en sletting av feilkoder innen korttid, men ennå ikke fått svar. :(
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juli 2014, klokken 16:04
i3 er nok mye forskjellig, men luksusbil? Nei, langt derifra etter min mening. Det diskuteres jo opp og ned i mente om Tesla er en premiumbil eller ikke, luksus er klassen over der igjen. For BMW sin del vil vel det stort sett bety 7-serie.
1-serie er vel den fossil-BMWen det er mest nærliggende å sammenligne i3 med.
Jeg er dessverre ikke veldig dreven i de forskjellige definisjonene mellom luksus-/ premiumbil. Det for være en annen diskusjon. Poenget mitt var i ballparken av hva Sandpusher kommenterte. Bilen koster en del mer enn andre biler på markedet og interiøret, still/design, yttelse og "gadgets" taler for at det er helt klart en premium (eller hva du enn velger å kalle det) vare vi har anskaffet. Man forventer automatisk mer, rett og slett fordi bilen er så utrolig god på så mange punkter.
Så rett skal være rett; Bavaria i Kr.Sand og Arendal har vært raske med å stille opp når jeg ringer inn med forespørseler. Veldig fornøyd med dem. Med det sagt, så vil jeg ikke godta å kjøre rundt i 25 varmegrader uten AC, da jeg rett og slett forventer bedre, og samt har kjørt min del av biler uten AC fra før av. Har til og med blitt mobbet litt på jobb at jeg til stadig har AC problemer, selv på den splitter nye bilen, nesten som en liten forbannelse! :)
Phuu, har akkurat kokt hele familien i i3 en på turen fra badestranden og hjem 25+ grader og ingen AC, etter å ha lest litt gjennom forumet ser jeg at dette er en gjennganger, i morgen tidlig er det rett til Jæger sentrum, for dette kan vi ikke leve med. Så får vi se hva de sier..
Kokte min nevø og far i 33+ uten AC idag jeg, såå.. Hehe :D
Føyer meg herved til listen over i3'er uten fungerende AC. Sulland på Hamar kan ikke i3, så da blir det vel en tur ens ærend til Bavaria Økern (122 km hver vei ...) for å fikse noe de burde kunne tatt trådløst. Bilen er grei nok den, men med nesten 10 måneders vente-/leveringstid, og disse AC-greiene på toppen, så er det nok bare terningkast 3 langt ...
Sitat fra: kristian.kristoffersen.14 på fredag 27. juni 2014, klokken 13:25
Til info så har bmw Arendal tibakestilt softwaren i min i3. Det har fungert i 1 dag så krysser fingrene for at det holder til oppgraderingen er på plass.
Denne tilbakestillingen har virkelig fungert! Ikke feil på bilen enda! ;D
Sitat fra: Kriskristoff på søndag 20. juli 2014, klokken 16:46
Denne tilbakestillingen har virkelig fungert! Ikke feil på bilen enda! ;D
Kan rapportere at ting ennå fungerer! :)
Var innom BMW for en midlertidig fix på AC i forrige uke. De klarte IKKE å fikse den på min bil. Så da blir det spennende å se om SW-update i august gjør susen. Mer enn litt kjipt å kjøre rundt i 30 grader pluss uten AC denne uken...
Fikk bilen min 12.07, har kjørt 80 mil. Selv om jeg tenkte jeg skulle la være å røre ac innstillingene, har jeg ikke klart å la være.
Kjørt med og uten ac, manuelt og automatisk, med åpen og lukket takluke.
Har samtidig vært 20-33 grader i skyggen - har justert temperatur 18-22 grader for eget godtbefindende , samt justert vifte.
Har også forhåndsintilt startside og ad hoc startet ac via iphonen , når bilen har stått gateparkert uten strømtilkobling.
Har ikke oppleved noe feil/trøbbel med ac.
Forøvrig ,så er jeg godt fornøyd med soltaket, det fungerer også greit med luft fra soltaket istede for å bruke ac.
Augustfiksen er kommet, så da kan AC-problemene være en saga blott. :)
Flott.
Finnes det nå da en liste over hva denne fixen inneholder av forbedringer?
Har sendt forespørsel til forhandler, så får forhåpentligvis svar i morgen. :)
Har nå fått avtalt time for oppdatering neste uke. Har noen fått denne innstallert og evt hvilke endringer finnes her?
jo-hooo så flott! ;D ;D. Jeg har time for i3 i morgen. Krysser fingre for at det skal bli bra.
Sitat fra: leifm på onsdag 06. august 2014, klokken 13:01
Har nå fått avtalt time for oppdatering neste uke. Har noen fått denne innstallert og evt hvilke endringer finnes her?
Fikk den installert i går, men kan ikke si jeg har merket noen endringer. AC funker i alle fall foreløpig :)
Sitat fra: EinarV på onsdag 06. august 2014, klokken 14:36
Sitat fra: leifm på onsdag 06. august 2014, klokken 13:01
Har nå fått avtalt time for oppdatering neste uke. Har noen fått denne innstallert og evt hvilke endringer finnes her?
Fikk den installert i går, men kan ikke si jeg har merket noen endringer. AC funker i alle fall foreløpig :)
Jeg fikk installert i går (onsdag). AC virker igjen - og det var jo hensikten for min del. Ellers har jeg sett noen mindre kosmetiske endringer i noen skjermbilder i 609-skjermen (så den ble nok også oppgradert). Jeg har også sett at GuessOmeteret gir helt andre tall nå etter oppgraderingen, men det kan jo like gjerne være at alt er nullstilt. Men jeg så i dag for aller første gang i min i3 historie 176 km så det er jo moro :-)
Hvor lang tid tok det å installere oppdateringen?
Har fått time neste onsdag på min, og de ville ha den så tidlig som mulig da dette var helt nytt for dem og de var usikre på eksakt tidsbruk. Servicemannen antok et minimum på 3 timer, da det var det de brukte på nyere BMWer med fossildrift.
Hva oppdateringen inneholdt kunne han ikke si nøyaktig da det gjaldt for fler biler enn bare i3. Men AC-problemene skulle være ute av verden i alle fall. Var visstnok arbeidsomt å luke ut alt som gjaldt kun i3.
Min AC har også konket, i går i 26 grader ble det hett inne i bilen...
Verkstedet jeg snakket med tidligere i dag, torsdag, (Bilia Skøyen btw) sier at dette er en kjent feil de jobber med å fikse, men ikke er helt fikset ennå. Så jeg får time en gang til neste uke for å få fikset software da. Litt irriterende med disse softwarefeilene altså...
Nå fikk jeg akkurat beskjed om at SW-oppgraderingen ikke var helt 100% allikevel, og at BMW jobbet med en oppgradering av oppgraderingen...
haha, hjelpes.. :p
Hva var det som ikke stemte?
Aner ikke. Jeg fikk bare en melding fra Bavaria om at det var noe som manglet, og BMW jobbet med saken.
Sitat fra: pberg på torsdag 07. august 2014, klokken 13:22
Aner ikke. Jeg fikk bare en melding fra Bavaria om at det var noe som manglet, og BMW jobbet med saken.
De sa ikke noe til meg om at det var noe som manglet i SW-update. Men så lenge AC funker så er jeg happy. Hvis den slutter å virke får jeg vel ta en tur igjen. Aner heller ikke hvor lang tid det tok å oppgradere da de hadde bilen fra 07-16. Men som servicemannen sa: "det er mye som skal programmeres" :D
Fikk oppdateringen idag. Alt vel. Ser ikke store endringer ut over at AC fungerer igjen. Akkurat det var jo målet og det blir bra på ettermiddagene...
Hadde time 830 og fikk sms at den var ferdig ellve_ish. (Slettet meldingen)
Og da fikk jeg ny beskjed fra Bavaria om at jeg kunne få oppgradert softwaren....