Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Dekk / Felger => Emne startet av: Bjoris på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:17

Tittel: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Bjoristirsdag 15. april 2014, klokken 22:17
Leafen skal til fjells, søkklasta. Rekkevidden blir en stor utfordring og jeg har derfor putte mye luft i dekkene, ser på XIce dekkene at max er 51 PSI så jeg økte fra 38 til 46. Er det for mye på så lett bil, små dekk. Ser at mange med Tesla bruker opp mot 50 psi... Men den bilen er 0,5 tonn tyngre. Syns Leafen var ok å kjøre...
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 15. april 2014, klokken 23:12
Kjører med 3,1 bar-45 psi og det funker fint.
Fjæringen på Leafen er i overkant myk så litt harde dekk spiller ingen trille :)
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Mippentirsdag 15. april 2014, klokken 23:18
Litt dumt spørsmål, men skal man ha samme lufttrykk med ulik størrelse på felgene og dekkene? For eksempel har jeg 16" uoriginale på vinter og 17" på sommer.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: JBSonsdag 16. april 2014, klokken 08:05
Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:18
Litt dumt spørsmål, men skal man ha samme lufttrykk med ulik størrelse på felgene og dekkene? For eksempel har jeg 16" uoriginale på vinter og 17" på sommer.

Nej, det er det samme...  :-)
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Bjorisonsdag 16. april 2014, klokken 08:59
Mener jeg har lest på Teslaforumet at du ikke kan å ha så mye trykk i de dekkene med lavere profil, men det er vel profilen og ikke dekkstørrelsen som betyr noe kanskje?
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 16. april 2014, klokken 09:44
Sitat fra: bjoris på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:17
...ser på XIce dekkene at max er 51 PSI så jeg økte fra 38 til 46. Er det for mye på så lett bil, små dekk...

Det er først og fremst dekket som bestemmer hva som er "riktig trykk".
Continental anbefaler å øke trykket på vinterdekk med 10% i Norge pga. sporete veier, så jeg tror ikke 20% er dramatisk -selv på Michelin-dekk :)

På vinterdekk gir et høyt trykk dårligere feste på is, og siden dekket til en vis grad endrer fasong kan dette påvirke kjøreegenskapene negativt (f.eks lamellene på X-Ice).

Jeg har bare gode erfaringer med økt trykk på mine biler, ser heller ikke tegn til ujevn slitasje.

Thomas
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: MindViruzonsdag 16. april 2014, klokken 20:09

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:12
Kjører med 3,1 bar-45 psi og det funker fint.
Fjæringen på Leafen er i overkant myk så litt harde dekk spiller ingen trille :)

Er det merkbar forskjell i rekkevidde i forhold til 2,5 bar som er standard?
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Bjorisonsdag 16. april 2014, klokken 21:21
Jeg vil si at det er veldig merkbart, spes når det regner. Jeg kjørte lenge med 30 psi før jeg ble oppmerksom på dette og økte til ca 40 psi og jeg kjører samme vei hver dag så tydelig at det hjalp. Du merker at bilen triller bedre og må utnytte dette...
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Powerfluxonsdag 16. april 2014, klokken 22:06
Sitat fra: MindViruz på onsdag 16. april 2014, klokken 20:09

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:12
Kjører med 3,1 bar-45 psi og det funker fint.
Fjæringen på Leafen er i overkant myk så litt harde dekk spiller ingen trille :)

Er det merkbar forskjell i rekkevidde i forhold til 2,5 bar som er standard?
Jeg har ikke noen tall å komme med. 
Det er litt vanskelig å måle forfi mesteparten av kjøringen er på motorvei.  Den ene dagen går trafikken i 85, den neste i 115-120 og da blir forbruket ganske forskjellig!

Det jeg merker er at bilen virker lettere på foten og særlig i regn og skal prøve meg på 50
psi for å se om det kan funke!!
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: MindViruzonsdag 16. april 2014, klokken 22:11
Hvordan er det med dekkslitasje? Dekk er tross alt mye dyrere enn litt ekstra brukt strøm på vei til og fra jobb...

Jeg tok med vinterdekk fra forhandler (dumme meg), og jeg har ikke klart å finne makstrykk stemplet på disse.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Mippenonsdag 16. april 2014, klokken 22:34
Sitat fra: bjoris på onsdag 16. april 2014, klokken 08:59
Mener jeg har lest på Teslaforumet at du ikke kan å ha så mye trykk i de dekkene med lavere profil, men det er vel profilen og ikke dekkstørrelsen som betyr noe kanskje?

Er ikke ekspert, men profilen skal ikke ha noe å si tror jeg. Dekktrykket er jo bare hvor mye "motstand" måleren møter når den måler dekktrykket. Det sier ikke noe om hvor mye luft som er inne i dekket.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynettorsdag 17. april 2014, klokken 15:16
Du er nok ikke ekspert nei, dobler du trykket må du ha inn dobbelt så mye luft i hjulet. Det er lufta i hjulet som holder bilen oppe.

Og som en liten opprydding:
Dekk= den delen av hjulet som er svart og består av gummi
Felg= den delen av hjulet som består av lettmetall eller stål
Hjul= dekk og felg montert sammen
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Mippentorsdag 17. april 2014, klokken 15:59
Sitat fra: Lynet på torsdag 17. april 2014, klokken 15:16
Du er nok ikke ekspert nei, dobler du trykket må du ha inn dobbelt så mye luft i hjulet. Det er lufta i hjulet som holder bilen oppe.

Og som en liten opprydding:
Dekk= den delen av hjulet som er svart og består av gummi
Felg= den delen av hjulet som består av lettmetall eller stål
Hjul= dekk og felg montert sammen

Det vet jeg vel. Det jeg snakker om er hvis du har et sykkeldekk for eksempel og fyller det opp med 3 bar så er det mindre luft i det dekket enn det er i et bildekk med 3 bar. Massen luft i liter er mindre men trykket er det samme.

Det jeg mener er hvis du har et dekk med eksempelvis 16" felg og et dekk med 18" felg så behøver ikke det å bety at det er mer luft i dekket med 16 eller 18 hvis det fylles med like mye bar.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: BEtorsdag 17. april 2014, klokken 16:16
@Mippen: Hvorfor snakker du om mengde luft? Det er jo helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Lav profil medfører mindre fjæring i dekket, så kombinasjonen med høyt trykk og lav profil går enda mer ut over komforten. Dessuten vil brede dekk med lav profil bule mer ut på midten av dekket med for høyt trykk enn tilsvarende bredde dekk med høyere profil, og altså resultere i uheldig dekkslitasje ved for høyt trykk.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Mippentorsdag 17. april 2014, klokken 16:45
Jeg forsøkte bare på en litt tungvint måte å forklare dekktrykk. Derfor jeg dro inn mengde luft i forhold til størrelse på dekket for å gjøre det mer forståelig, men ble ikke det når jeg tenker meg om.

Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynettorsdag 17. april 2014, klokken 17:32
Sitat fra: BE på torsdag 17. april 2014, klokken 16:16
@Mippen: Hvorfor snakker du om mengde luft? Det er jo helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Lav profil medfører mindre fjæring i dekket, så kombinasjonen med høyt trykk og lav profil går enda mer ut over komforten. Dessuten vil brede dekk med lav profil bule mer ut på midten av dekket med for høyt trykk enn tilsvarende bredde dekk med høyere profil, og altså resultere i uheldig dekkslitasje ved for høyt trykk.

Her tar du fullstendig feil, et radialdekk har en cord av stål som holder slitebanen flatt mot vegen. Hvis du ikke har alt for lite eller alt for mye luft vil ikke dekkslitasjen endre seg nevneverdig. Fra standardtrykk og +30% er det ikke endring i slitasjen på midten og sidene. Men slitasjen generelt vil gå ned med forhøyet trykk da det blir mindre deformasjon av dekket og dermed lavere temperatur i dekket.

Så med 30% ekstra trykk får du lengre rekkevidde og fler kilometer ut av dekkene men litt mindre komfort.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Powerfluxtorsdag 17. april 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 16:45
Jeg forsøkte bare på en litt tungvint måte å forklare for å gjøre det mer forståelig, men ble ikke det når jeg tenker meg om.
Det medfører riktighet! !
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Mippentorsdag 17. april 2014, klokken 23:28
Sitat fra: Powerflux på torsdag 17. april 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 16:45
Jeg forsøkte bare på en litt tungvint måte å forklare for å gjøre det mer forståelig, men ble ikke det når jeg tenker meg om.
Det medfører riktighet! !

:)
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: BEfredag 18. april 2014, klokken 01:04
Sitat fra: Lynet på torsdag 17. april 2014, klokken 17:32
Sitat fra: BE på torsdag 17. april 2014, klokken 16:16
@Mippen: Hvorfor snakker du om mengde luft? Det er jo helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Lav profil medfører mindre fjæring i dekket, så kombinasjonen med høyt trykk og lav profil går enda mer ut over komforten. Dessuten vil brede dekk med lav profil bule mer ut på midten av dekket med for høyt trykk enn tilsvarende bredde dekk med høyere profil, og altså resultere i uheldig dekkslitasje ved for høyt trykk.

Her tar du fullstendig feil, et radialdekk har en cord av stål som holder slitebanen flatt mot vegen. Hvis du ikke har alt for lite eller alt for mye luft vil ikke dekkslitasjen endre seg nevneverdig. Fra standardtrykk og +30% er det ikke endring i slitasjen på midten og sidene. Men slitasjen generelt vil gå ned med forhøyet trykk da det blir mindre deformasjon av dekket og dermed lavere temperatur i dekket.

Så med 30% ekstra trykk får du lengre rekkevidde og fler kilometer ut av dekkene men litt mindre komfort.
"Fullstendig feil" ?? Jeg tviler på at du har lest gjennom og forstått hva jeg skriver, eller så har ikke du forstått hva som foregår...For å hjelpe deg litt på vei uthever jeg hva jeg skrev.

Selv om radialdekk er forsterket i kjørebanen med flere lag med cord, betyr ikke det at dekkene er upåvirket av trykket. Med høyt nok trykk vil dekket rakne, eksplodere eller blir trillrundt. Normalprofildekk er veldig nær runde i tverrsnittet, og vil får mindre fasongendring ved høyere trykk enn dekk med lav profil.

Brede dekk med lav profil vil ha et tverrsnitt mer lignende en flat oval, ved høyere trykk vil selvsagt kjørebanen bule mer ut selv om det er flere lag med stålcord under kjørebanen.

-"Fra standardtrykk og +30% er det ikke endring i slitasjen på midten og sidene"
På dekk med veldig lav profil finnes ikke noen trykkområde hvor en kan si at det ikke finnes deformasjoner på kjørebanen. Desto lavere profil det er på dekket, desto viktigere er det å ha korrekt trykk i dekkene for å hindre ujevn slitasje av kjørebanen. Så beklager, men det er nok du som tar fullstendig feil.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Kjell Leaffredag 18. april 2014, klokken 08:49
Jeg mener at på høy profil er det lettere å bruke lufttrykk for å justere slitasje på sidene og midten.
Har man for lite luft i et lavprofildekk sliter man midten da også fordi sentrifugalkraften kaster midten av dekket ut så den treffer midten først, dette skjer ikke på høy profil, der vil man i slike tilfeller slite sidene på dekket.
Jeg mener at det er høy profil som er mest nøye på hvilket dekktrykk det har.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetfredag 18. april 2014, klokken 19:09
Det er nok fortsatt mange som har den troen at et dekk buler ut med litt for høyt dekktrykk, det henger faktisk igjen fra den tiden vi kjørte på diagonaldekk!
Hvis man ser på kjørebanen på et dekk er den like flat om man har lite eller høyt trykk i dekket. De fleste personbildekk har flat slitebane. Og nå er det slik at lufttrykket fordeler seg helt likt inne i dekket ergo har hele kjørebanen samme trykket ned mot veien. Sideveggene i radialdekk har ingen bærende evne, unntatt er da enkelte runflatdekk.
Hvordan hadde dekkene på en F1-bil sett ut i 350km/h hvis midten på dekket hadde bulet ut i den farten?
Se på bildet nedenfor så er det enkelt å skjønne at et dekk holder seg ganske flatt mot veien, det er ganske enkelt umulig å strekke trådene som går på langs under mønstret.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: jkirkebofredag 18. april 2014, klokken 19:39
Sitat fra: Lynet på fredag 18. april 2014, klokken 19:09
Det er nok fortsatt mange som har den troen at et dekk buler ut med litt for høyt dekktrykk, det henger faktisk igjen fra den tiden vi kjørte på diagonaldekk!
Hvis man ser på kjørebanen på et dekk er den like flat om man har lite eller høyt trykk i dekket. De fleste personbildekk har flat slitebane. Og nå er det slik at lufttrykket fordeler seg helt likt inne i dekket ergo har hele kjørebanen samme trykket ned mot veien. Sideveggene i radialdekk har ingen bærende evne, unntatt er da enkelte runflatdekk.

Noe innvirkning på dekkprofilen må høyt trykk ha. Det var nemlig en på Facebook-gruppa til TOCN som viste fram bilder av sine R2 vinterdekk etter å ha kjørt med litt høyt trykk i vinter. De var bortimot helt nedslitt på midten, men hadde mye mønster igjen på hver side. Skal se om jeg kan finne tilbake til den posten.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: BEfredag 18. april 2014, klokken 20:43
Selvsagt har trykket noe å si, selv om noen tror at radialdekkene ikke er påvirket.

Det er spesielt viktig på brede dekk med lav profil.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetlørdag 19. april 2014, klokken 09:09
Jeg påstår ikke at slitasjen ikke påvirkes av dekktrykket. Ved for lite trykk slites dekket vesentlig fortere på grunn av varmgang, og da mest på skuldrene. Årsaken er at dekket deformeres på grunn av lite trykk.
Ved alt for høyt trykk vil du få økt slitasje på midten.
Men hvis du øker trykket med bare 30% vil du få minimal økning av slitasjen på midten.

Du vil heller aldri se noen utbuling av dekket på midten uansett trykket i dekket. Den eneste utbulingen du vil se er når sideveggen buler ut, revner og dekket eksploderer. Ligger masse filmer på youtube om dette.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 19. april 2014, klokken 12:20
Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 09:09
Jeg påstår ikke at slitasjen ikke påvirkes av dekktrykket. Ved for lite trykk slites dekket vesentlig fortere på grunn av varmgang, og da mest på skuldrene. Årsaken er at dekket deformeres på grunn av lite trykk.
Ved alt for høyt trykk vil du få økt slitasje på midten.
Men hvis du øker trykket med bare 30% vil du få minimal økning av slitasjen på midten.

Du vil heller aldri se noen utbuling av dekket på midten uansett trykket i dekket. Den eneste utbulingen du vil se er når sideveggen buler ut, revner og dekket eksploderer. Ligger masse filmer på youtube om dette.
Det er feil Lynet, Lavprofil slites på midten ved for lavt dekktrykk pga sentrifugalkraften. Derfor skal man ha litt høyere luftrykk om man skal kjøre lenge i høy hastighet f.eks på autobahn for å hindre varmgang som kommer av at nettopp sentrifugalkraften.
Her står det hva som skjer med dekk med lav profil :
http://www.tu.no/industri/2013/10/06/alt-du-bor-vite-om-dekk
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetlørdag 19. april 2014, klokken 15:29
Nå kjører vel nesten alle på lavprofildekk, unntatt vinterdekkene på min gamle Think Classic 145/80-13  ;D

Og når det gjelder meninger og kunnskaper om dekk er det utrolig stort sprik ser jeg  ;)

Men de som påstår at slitebanen slenges ut på midten på et radialdekk må forklare hvordan vi får strekt trådene i corden som består av stål, kevlar eller rayon?

Jeg har nå kjørt 46000km på Michelin energy sommerdekk, har kjørt med 30% for mye luft hele tiden. Det er lik slitasje over hele dekkets bredde. Prøvde med 50% høyre trykk, men da led komforten for mye....
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 19. april 2014, klokken 16:31
Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 15:29
Nå kjører vel nesten alle på lavprofildekk, unntatt vinterdekkene på min gamle Think Classic 145/80-13  ;D

Og når det gjelder meninger og kunnskaper om dekk er det utrolig stort sprik ser jeg  ;)

Men de som påstår at slitebanen slenges ut på midten på et radialdekk må forklare hvordan vi får strekt trådene i corden som består av stål, kevlar eller rayon?

Jeg har nå kjørt 46000km på Michelin energy sommerdekk, har kjørt med 30% for mye luft hele tiden. Det er lik slitasje over hele dekkets bredde. Prøvde med 50% høyre trykk, men da led komforten for mye....
Det er riktig at du kan ha minst 30% for mye luft uten å slite dekket galt. Men har du en del for lite sliter du midten pga det som jeg har forklart deg (om du kjører litt fort).
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetlørdag 19. april 2014, klokken 17:10
Har du for lite luft og kjører fort har du nok ganske raskt et totalt ødelagt dekk. Det blir rett og slett for varmt.
Men jeg ville gjerne ha en forklaring på hvordan trådene i corden på midten av dekket kan bli lengre enn de på skuldrene av dekket fra deg som er så opptatt av å forklare ting?
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 19. april 2014, klokken 17:35
Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 17:10
Har du for lite luft og kjører fort har du nok ganske raskt et totalt ødelagt dekk. Det blir rett og slett for varmt.
Men jeg ville gjerne ha en forklaring på hvordan trådene i corden på midten av dekket kan bli lengre enn de på skuldrene av dekket fra deg som er så opptatt av å forklare ting?
???? Jeg skjønner ikke hvordan du i all verden ikke skjønner at midten av dekket blir kastet ut av sentrifugalkraften, det er jo ikke et ukjent fenomen..
Jeg vet at det er slik i praksis, og det er uten at jeg gidder å henge meg opp i dekkets innmat. Er det slik så er det slik uansett hvilke teorier jeg måtte finne på av å studere innmaten, derfor gjør jeg ikke det.
Har du noen gang sett et lavprofildekk som er mer slitt på begge sidene enn i midten uten at dekket er blitt flyttet rundt forskjellige steder på bilen??  Nei, det har du helt sikkert aldri sett.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Glidermanlørdag 19. april 2014, klokken 18:25
Trådene/corden i dekket blir ikke lengre når sentrifugalkreftene setter inn. Ser du på et roterende dekk i sakte film så eser det noe ut på på midten, samtidig som kantene trekkes innover. Tenk deg en rett strek som du bøyer litt ut på midten. Lengden er uforandret, men avstanden mellom endene blir kortere.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: MindViruzlørdag 19. april 2014, klokken 18:33
Jeg har ikke peiling, men min logiske sans blir litt forundret.

Hvis dekker forholder seg sirkulært, og ikke ovalt, vil omkretsen og diameteten være uforandret hvis cordene ikke forandrer lengde. Dermed ser jeg ikke hvordan midten kan slynge ut på ett dekk, for det vil jo bety at omkretsen på midten øker i forhold til omkretsen på sidene. Og det er som sagt ikke mulig om cordene som følger dekkets omkrets ikke forandrer lengde.

Har jeg rett?...
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Glidermanlørdag 19. april 2014, klokken 18:56
Omkretsen øker noe ved høy hastighet. I dragrace er dette veldig godt synlig, men her snakker vi spesial dekk og høye hastigheter.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetlørdag 19. april 2014, klokken 19:32
For å komme tilbake til  hva tråden skulle handle om, anbefalt dekktrykk på Leaf:
Sørg for å ha minimum det fabrikken anbefaler som er 2,5 bar, eller hvis du kan la komforten lide litt øk på 30% til 3,2 bar og få lengre rekkevidde og flere kilometer ut av hvert dekk.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: MindViruzlørdag 19. april 2014, klokken 20:30

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 19:32
For å komme tilbake til  hva tråden skulle handle om, anbefalt dekktrykk på Leaf:
Sørg for å ha minimum det fabrikken anbefaler som er 2,5 bar, eller hvis du kan la komforten lide litt øk på 30% til 3,2 bar og få lengre rekkevidde og flere kilometer ut av hvert dekk.

Ok.

Hva er bakdelen med dette, hvis vi sier at dette ikke gir økt dekkslitasje? Hva med grep på våt/tørr vei og snø/is? Så vidt jeg har fått med meg kan veigrepet bli redusert.

Blir veigrepet redusert håper jeg at INGEN øker dekktrykket dersom de ikke er helt pokker nødt. Og egentlig heller ikke da, for da anser jeg det som uaktsomt og ulovlig!
Løper min jente plutselig over veien, og blir påkjørt av en Leaf-eier som kjørte med for høyt dekktrykk, men som ville klart å stoppe dersom dekktrykket hadde vert normalt (2,5 bar)... Ja, var den ekstra halve milen i rekkevidde så utrolig viktig da?..
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetlørdag 19. april 2014, klokken 21:28
Da oppfordrer jeg til at noen tester dette og finner ut om bremselengden endres?

Det er nok dessverre mange faktorer som kan gi økt bremselengde, litt for trøtt, diskuterer med de andre i bilen, tankene er en helt annen plass, rust på bremseskiver, ikke de aller beste dekkene osv osv osv, men det som teller aller mest er faktisk farten!!!!
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: MindViruzsøndag 20. april 2014, klokken 21:23

Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 21:28
Da oppfordrer jeg til at noen tester dette og finner ut om bremselengden endres?

Det er nok dessverre mange faktorer som kan gi økt bremselengde, litt for trøtt, diskuterer med de andre i bilen, tankene er en helt annen plass, rust på bremseskiver, ikke de aller beste dekkene osv osv osv, men det som teller aller mest er faktisk farten!!!!

Det er irrelevant om andre faktorer også kan gi økt bremselengde. Det betyr ikke at man kan kjøre med for dårlige dekk fordi man har veldig gode bremser og kjører godt under fartsgrensen, på tross av at å ha bremser som virker og holde lav fart er det viktigste mtp. bremselengde...

I denne oppgaven er det dokumentert at dekktrykk opp mot maks av det som er stemplet på dekket reduserer bremselengden: http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/146719/Kandiatoppg16%20v%2010%20TLU.pdf?sequence=1

9,4 meter lengre bremselengde på en Peugeot 307 SW i ca 77 km/t med påstemplet trykk på dekket i forhold til det som står i bilprodusentens anbefaling...

Derfor mener jeg at det der tullet med å oppfordre folk om å øke dekktrykket i forhold til bilprodusentens instruksjoner må opphøre. Bremselengde og veigrep er mye viktigere enn å spare noen få øre i strøm på bilen. (!)
Andre fordeler med normalt dekktrykk er redusert støy og økt kjørekomfort.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetsøndag 20. april 2014, klokken 22:56
Du må nok lese denne testen en gang til MindViruz, testen er utført med 50% for lite trykk deretter riktig trykk og til slutt med 100% for høyt trykk! Og de 9,4 metrene du referer til er mellom 1,2 bar og 4,5 bar på den dårligste bilen. Mellom normaltrykk og 4,5 bar er økningen for det meste 2 til 3 meter.
Jeg snakker om å øke trykket 30%, det er dermed ikke sammenlignbart med denne testen.
En annen sak er at 4,5 bar er risikosport å fylle et personbildekk med, og utvilsomt uforsvarlig å kjøre med.
Så min konklusjon er at økning fra 2,5 til 3,2 bar gir en minimal økning av bremselengden.

Det var forøvrig en god undersøkelse du linket til MindViruz :-)
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Kjell Leafmandag 21. april 2014, klokken 14:17
Sitat fra: Lynet på søndag 20. april 2014, klokken 22:56
Du må nok lese denne testen en gang til MindViruz, testen er utført med 50% for lite trykk deretter riktig trykk og til slutt med 100% for høyt trykk! Og de 9,4 metrene du referer til er mellom 1,2 bar og 4,5 bar på den dårligste bilen. Mellom normaltrykk og 4,5 bar er økningen for det meste 2 til 3 meter.
Jeg snakker om å øke trykket 30%, det er dermed ikke sammenlignbart med denne testen.
En annen sak er at 4,5 bar er risikosport å fylle et personbildekk med, og utvilsomt uforsvarlig å kjøre med.
Så min konklusjon er at økning fra 2,5 til 3,2 bar gir en minimal økning av bremselengden.

Det var forøvrig en god undersøkelse du linket til MindViruz :-)
Jeg leste en test et eller annet sted det lufttrykket ble økt ganske mye (men ikke så ekstremt som 4,5 bar)
Der var det snakk om 1 meter bremselengde i forskjell. Er usikker om det var fra 80 eller 100 km/t.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: Lynetmandag 21. april 2014, klokken 19:32
Det er nok vesentlig større variasjon mellom forskjellige dekkmerker enn om du øker trykket litt.
Tittel: Sv: Hvilket dekktrykk?
Skrevet av: turfsurffredag 06. juni 2014, klokken 12:01
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 19. april 2014, klokken 12:20
pga sentrifugalkraften

Sentripetalkraften er det vel strengt tatt.