Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: satheesh.net på søndag 13. april 2014, klokken 17:01
EDIT#1: Sjekk HER (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13909.msg211687.html#msg211687) for oppdatert og (foreløpig) endelig reiserute. :)
EDIT#2: Sjekk HER (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13909.msg211926.html#msg211926) for info rundt Hotel Skansen :)
EDIT#3: Sjekk HER (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13909.msg212058.html#msg212058) for turen fra København til Nyborg. :)
EDIT#4: Sjekk HER (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13909.msg212294.html#msg212294) for turen fra Nyborg til Hjørring. (MED DRAMATIKK UNDERVEIS) :-X
--
Hei. Vi skal ta en liten Påsketur til Danmark, gjennom Sverige og båten fra Hirtshals til Larvik, så tilbake til Oslo.
Se turen her: https://goo.gl/maps/aOEi7
Overnattinger:
- Gøteborg
- Malmø
- Odense (via København)
- Aalborg
Båt:
- Hirtshals - Larvik
Tenkte faktisk ta ting litt som det kommer, men er det noen som har anbefaling på konkrete hoteller m/lading? E.ON har gratis lading frem til 1. mai, så regner med vi topper litt på disse stasjonene på veien.
Tips mottas med takk! ;)
PS! Jeg kommer til å dokumentere hvor og når jeg ladet, samt hvor mye på hver plass. Greit for fremtidige ekskursjoner. ;)
E.ON fungerer veldig bra. Testet de i går. Hyggelig fyr som åpnet opp strøm til oss sent på kvelden. Clever har litt raskere ladestasjoner (22kW), men ikke på langt nær så mange som E.ON (11kW).
Comwell Hvide Hus Aalborg kunne gi lading på plass i kjelleren, men ville ha 575kr for det. I tillegg er hotellet relativt dyrt. Jeg droppet det alternativet.
Jeg kan anbefale hotell Scandic Aarhus Vest, dersom du skulle ombestemme deg med hensyn på overnatting. Trivelig betjening, lav pris, lademuligheter og ok standard på hotellet. Var faktisk tre Teslaer her i dagmorges, inkludert en fra Tesla selv.
Aarhus-Oslo er litt langt uten mellomlading. Du bør planlegge en topping av batteriet før ferja.
Her i Danmark får man litt gleden av å være spesiell igjen. Ikke så mange Model S som hjemme i Norge. Mange som legger merke til bilen. :)
Gøteborgs tips:
Nord for G. har du både Quality Winn
(Der fikk jeg stå like utenfor resepsjon å ladet i 16 timer på 13A)
Skandic Backadal
(Garasje, der jeg sto 18 timer, også 13A)
Men ring å avtal på forhånd!
Også fin den til Schneider på Sydsiden av G.
Se: uppladdning.nu
Takker for tips så langt. Det er vel spesielt strekket fra Oslo->Gøteborg som krever lang ladetid (altså for dagen derpå, Gøteborg-Malmø). Tenkte som sagt å være én natt på hver plass, men da det er så få ladere i Sverige er jeg litt bekymret. I Danmark er som Mons nevner enklere da det finnes flere ladestasjoner tilgjengelige.
Noen "hurtigladere" på strekningen Gøteborg->Malmø? ???
Sitat fra: satheesh.net på søndag 13. april 2014, klokken 22:50
Takker for tips så langt. Det er vel spesielt strekket fra Oslo->Gøteborg som krever lang ladetid (altså for dagen derpå, Gøteborg-Malmø). Tenkte som sagt å være én natt på hver plass, men da det er så få ladere i Sverige er jeg litt bekymret. I Danmark er som Mons nevner enklere da det finnes flere ladestasjoner tilgjengelige.
Noen "hurtigladere" på strekningen Gøteborg->Malmø? ???
www.uppladdning.nu , og velg under 'Tillgängliga uttag' hva du er ute etter. Finnes jo noe 11/22 kW via Type2 eller rödt adapter. Ikea Kållered og Ikea Helsingborg for eksempel.
@satheesh.net
En del av IKEA butikkene nedover tilbyr lading men bare i butikkenes åpnings tider og med varierende effekt.
Verd å kjekke ut.
Ellers finnes det en 400V 16A på statoilstasjon Varberg. Krever rødt adapter
Og en ved komunehuset i Båstad. Det er en 400V 32A som igjen krever en nedskalering til 16A kontakt. Får du kjøpt av han kirkebø
Uppladding.no finner man masse tips om lademuligheter
Blir nok en Ikea visitt tipper jeg sondell. ;) Jeg har både rødt og blått adapter, type 2, samt de mest "vanlige" adapterne man får bruk for. (Kjøpte dem av Jens Kristian Kirkebø.)
Skal også sjekke ut de tipsene dine Chlangum. :D
Mons: Den fra Tesla, var den hvit?
Sitat fra: Mons på søndag 13. april 2014, klokken 20:56
E.ON fungerer veldig bra. Testet de i går. Hyggelig fyr som åpnet opp strøm til oss sent på kvelden. Clever har litt raskere ladestasjoner (22kW), men ikke på langt nær så mange som E.ON (11kW).
Comwell Hvide Hus Aalborg kunne gi lading på plass i kjelleren, men ville ha 575kr for det. I tillegg er hotellet relativt dyrt. Jeg droppet det alternativet.
Jeg kan anbefale hotell Scandic Aarhus Vest, dersom du skulle ombestemme deg med hensyn på overnatting. Trivelig betjening, lav pris, lademuligheter og ok standard på hotellet. Var faktisk tre Teslaer her i dagmorges, inkludert en fra Tesla selv.
Aarhus-Oslo er litt langt uten mellomlading. Du bør planlegge en topping av batteriet før ferja.
Her i Danmark får man litt gleden av å være spesiell igjen. Ikke så mange Model S som hjemme i Norge. Mange som legger merke til bilen. :)
Ift Clever og antall ladepunkter:
Clever skal sette opp ca 150 nye 22kW punkter i Danmark i år.
Sitat fra: Lanber på mandag 14. april 2014, klokken 06:48
Mons: Den fra Tesla, var den hvit?
Nei, rød P85+ med svarte 21" felger. Hvordan det?
Tenkte på den Tesla`en med Tesla reklame
"Ellers finnes det en 400V 16A på statoilstasjon Varberg. Krever rødt adapter
Og en ved komunehuset i Båstad. Det er en 400V 32A som igjen krever en nedskalering til 16A kontakt. Får du kjøpt av han kirkebø
Uppladding.no finner man masse tips om lademuligheter"
Statoil Varberg kan du glemme. Der får du ikke lade. De har problemer med strømmen sa de til meg. Bydde på litt problemer.
Kommunehuset båstad er greit men vil absolutt foreslå å ta en overnatting ved Skansen hotell, kyrkegatan. Et fantastisk hotell (arr. av Swedish open) og der får du lade 400V i garage og hils fra Ødegård ;-)
Sitat fra: Øggen på mandag 14. april 2014, klokken 12:42
Statoil Varberg kan du glemme. Der får du ikke lade. De har problemer med strømmen sa de til meg. Bydde på litt problemer.
Kommunehuset båstad er greit men vil absolutt foreslå å ta en overnatting ved Skansen hotell, kyrkegatan. Et fantastisk hotell (arr. av Swedish open) og der får du lade 400V i garage og hils fra Ødegård ;-)
Hotel Skansen i Kyrkogatan 2 var et godt tips! Tror vi satser på å ta en overnatting der istedenfor Malmø. Så tar vi direkte turen til Danmark derfra. ;)
Ok-stasjonen ved Landvetter rapporteres å gi 22 kw på type2. Den kommer ikke opp med dette på uppladdning.nu, men går du inn på den så står det kommentarer om dette.
God tur! Skal selv nedover i slutten av mai, regner med at superladeren ved Kastrup er operativ da, og kanskje en før dette også. Blir spennende å høre dine erfaringer.
Reiser nedover i morgen, noen som vet ladehastighet på eon´s ladestasjoner?
Har ikke dobbeltlader, har med følgende kontakter.
Std Tesla kabel + rød + og blå apapter fra Tesla
Clas Ohlson overgangen fra 3 pin til std. kontakt
Sitat fra: Diablo på mandag 14. april 2014, klokken 19:35
Reiser nedover i morgen, noen som vet ladehastighet på eon´s ladestasjoner?
Har ikke dobbeltlader, har med følgende kontakter.
Std Tesla kabel + rød + og blå apapter fra Tesla
Clas Ohlson overgangen fra 3 pin til std. kontakt
Mons skriver lengre opp i denne tråden at E.ON har 11kW ladestasjoner. Med enkeltlader og 13A begrensing blir det vel ca 9kW = drøye 40tkm/t. Men har du ikke type 2 kabel?
Har du link til den overgangen ( 3pin til std) fra clas ohlson? Er den til bruk i sverige eller danmark?
Type 2 kabel har jeg ikke. Fikk en Sønnico kabel av Tesla men den er lik Tesla kabelen. Må jeg ha det?
36-4551 er varenr hos Clas Ohlsson
@Diablo
For å bruke E-on sine ladestolper må man ha en type 2-type 2 kabel. DVS den er type 2 i begge ender (hankjønn i ene enden og hunkjønn i andre enden). Den du har fått av Tesla regner jeg med er schuko (vanlig husholdningskontakt) i ene enden + pluss at den har en ladekladd midt på kabelen. Type 2 type 2 har ikke det.
Jeg mener at Sunnico i Fyllingsdalen selger slik kabel hvis du trenger den raskt.
Kabelen ser ut som den på bildet som jeg har lagt ved.
Sitat fra: MyTess på mandag 14. april 2014, klokken 20:18
Har du link til den overgangen ( 3pin til std) fra clas ohlson? Er den til bruk i sverige eller danmark?
Jeg har denne til salgs (se bildet). Overgang til rødt adapter er å foretrekke av to grunner:
1. Man slipper å gå via schuko, som blir et svakt ledd i kjeden.
2. Man får ladet på 16A istedenfor 13A.
@diablo
Takk for varenummeret:)
@jkirkebo
Takk for et godt alternativ:) jeg reiser til gøteborg imorgen, så det er raskest med clas ohlson, men kjøper kanskje hele pakka fra deg senere så slipper jeg å tenke mer på det! Foreløpig vurderer jeg behovene mine:)
@alle
Jeg har fått med både rødt og blått adapter fra Tesla.
Hvis jeg støter på en blå kontakt plugger jeg inn umc med blått adapter, så jeg skjønner ikke fordelen med overgangen fra clas ohlson? Eller passer ikke adapteret fra Tesla?
Sitat fra: MyTess på mandag 14. april 2014, klokken 23:07
Hvis jeg støter på en blå kontakt plugger jeg inn umc med blått adapter, så jeg skjønner ikke fordelen med overgangen fra clas ohlson? Eller passer ikke adapteret fra Tesla?
Blå utestikk i Danmark er nesten utelukkende 16A. Teslas adapter er 32A, og derfor fysisk større. Så nei, det passer ikke...
Får man 16A også med enkel lader eller er den da begrenset til 13A?
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. april 2014, klokken 22:47
Sitat fra: MyTess på mandag 14. april 2014, klokken 20:18
Har du link til den overgangen ( 3pin til std) fra clas ohlson? Er den til bruk i sverige eller danmark?
Jeg har denne til salgs (se bildet). Overgang til rødt adapter er å foretrekke av to grunner:
1. Man slipper å gå via schuko, som blir et svakt ledd i kjeden.
2. Man får ladet på 16A istedenfor 13A.
Noen som vet om det finnes en elbilbutikk i Danmark?
Trenger å kjøpe en type 2 kabel...
(På vei til superspeed nå, 263 km igjen rated range + er vel 26 mil fra Hirtshals til Legoland..)
Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. april 2014, klokken 06:28
Får man 16A også med enkel lader eller er den da begrenset til 13A?
Adapteren er lasket over to faser i den røde skjøtepluggen, slik at det blir 16A med enkeltlader også.
Sitat fra: Diablo på tirsdag 15. april 2014, klokken 07:00
Noen som vet om det finnes en elbilbutikk i Danmark?
Trenger å kjøpe en type 2 kabel...
(På vei til superspeed nå, 263 km igjen rated range + er vel 26 mil fra Hirtshals til Legoland..)
Du skriver ikke hvor du er hen i verden. Men NoFuel har Type 2 kabler på lager på Lysaker. Ellers er jeg usikker på utsalgssted i Danmark. Skal prøve å finne ut av det når vi tar turen om et par dager.
Hei, er på danskebåten nå. Sier fra om jeg finner noe..
Ok, kom frem til Legoland uten lading.
Oslo Larvik hastighet 95 kmt
Hirtshals Legoland snitt 95
Ingen lading
Holdt akkurat :)
Legger til at type 2 kabel kan kun kjøpes i København,
Ellers kun nettsalg.
Jeg er på en kort tur til Sverige, gøteborg. Bor på Elite Park Avenue, og får ladet med 12A / 3fas med ca 50km/t :) Du bør booke parkering i forkant, og de tar SEK 330 for parkeringen innendørs i en veldig trang garasje.
Valet fyren ville parkere, men jeg var skeptisk og ville ta den ned selv. Han sa at han skjønner det og at jeg ikke var førstemann som behandlet bilen som eget barn:)
Etter en lang og slitsom parkering, med bistand fra han sa han at han ikke kom til å tilby meg noen sommerjobb på parkeringen:)
Ok - da er avreise bare noen få minutter unna. Her er endelig reiserute (med forbehold):
https://goo.gl/maps/6IGkt
Overnatting:
17.-18. april - Hotel Skansen, Kyrkogatan 2, 269 33 Båstad (Sverige)
18.-19. april - Best Western Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg (Danmark)
19.-20. april - Hotel Phønix Hjørring, Jernbanegade 6, 9800 Hjørring (Danmark)
20.-21. april - Larvik (venner)
Lading (primært E.ON stasjoner og hotell):
17.-18. april - Hjemme > Inspiria > Ikea Kållered > Hotel Skansen
18.-19. april - København (random ladeplass om nødvendig) > Jørgen Bachs Plads 1 (på utsiden av København "langs" E20, E47 og E55) > Best Western Nyborg Strand
19.-20. april - Krøyer Kielbergs Vej 2 ("langs" E45) > Hotel Phønix Hjørring (Vendelbopladsen 1)
20.-21. april - Larvik (venner)
Oppdateringer kommer forhåpentligvis underveis... ;)
Blir spennende å høre hvordan dette går. :)
Okey... Ankom akkurat Hotel Skansen. Dæven' steike'; 1km typical igjen da jeg parkerte i garasjeanlegget. Det var seriøst på håret! :-X
Jeg orker rett og slett ikke skrive noe særlig akkurat nå, men skal ta det opp igjen etter en (lettet og) god natts søvn. ;)
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 17. april 2014, klokken 23:18
Okey... Ankom akkurat Hotel Skansen. Dæven' steike'; 1km typical igjen da jeg parkerte i garasjeanlegget. Det var seriøst på håret! :-X
Næh, du har en del mer å gå på. Har kommet hjem flere ganger jeg, der måleren gikk ned på 0 for noen kilometer siden. Du er ikke helt på felgen før du har power-limit på 20kW eller så ;)
Du får garantert sove godt der. De ordnet 400V til deg eller 32 blå??
Hotellet er bare genialt og la deg overraske over utsikten når det blir lyst.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. april 2014, klokken 00:02
Næh, du har en del mer å gå på. Har kommet hjem flere ganger jeg, der måleren gikk ned på 0 for noen kilometer siden. Du er ikke helt på felgen før du har power-limit på 20kW eller så ;)
Da har du mer is i magen enn meg. Dette var definitivt ikke noe jeg synes var spesielt spennende. :P
Sitat fra: Øggen på fredag 18. april 2014, klokken 05:36
Du får garantert sove godt der. De ordnet 400V til deg eller 32 blå??
Hotellet er bare genialt og la deg overraske over utsikten når det blir lyst.
Ja, sov faktisk godt! ;) De ordnet med 400V 32A. Har overgang til det røde UMC adapteret mitt, så ingen problem her.
Veldig god service her forresten. Jeg ringte før jeg dro igår fra Oslo og dobbeltsjekket at lading var aktuelt. Da fikk jeg snakke med Lars (vaktmesteren) og han synes det var spennende med disse Tesla bilene. Så han hadde ordnet både 400V, schuko og et par skjøtekabler. Han hadde gått for dagen, da vi ankom kl.22.15. Så selve parkeringsplassen var "inngjerdet" (se bilder) - ganske tøft! ;)
Kommer tilbake med litt mer matnyttig data senere når frokosten er inntatt og jeg får litt tid... :D
Tapatalk har slått seg vrang :o se bildene i forrige innlegg...
HA-HA! Inngjerdet! Kor kult! Det hotellet vil æ å benytte mæ av om æ e i nærheten. ( no e æ >2000km nordfør.)
Kjør vakkert! :)
Fortjener en prøvetur for den, han vaktmesteren c",)
Kjør jævligt ;D
Vaktmesteren var gått for dagen da vi kom også, men portier'en ordnet med kabler og slik. Manglet bare rød løper foran sperrebåndene ( som faktisk lå i et hjørne i enden av garasjen)
Kan bare nok en gang anbefale dette hotellet, da dette bare er en av de topp tingene på dette hotellet.
Litt flere bilder fra turen fra København til Nyborg (rett over de flotte bruene mot Odense). Når man sitter i bilen og den glir nærmest lydløst bortover (for det er noe med blandingen i asfalten som gjør støyen definitivt lavere i Danmark!), litt avslappende musikk og solnedgang som gjør både kropp og sjel glad. Helt magisk! ;)
Ankom Best Western Nyborg Strand (fantastisk plassert langs vannet!) der de kunne fortelle at ladestolpene ikke var aktive og at hotellet ikke hadde fått noen informasjon etter oppkjøpet til E.ON. Doh! :-\ Heldigvis hadde jeg sjekket ladekartet til E.ON der disse var nevnt. Jeg fikk med meg resepsjonisten til å bli med bort da jeg var litt påståelig. Jeg ringte nummeret til E.ON og etter litt detaljer som kvinnen i andre enden lurte på, kunne hun fjernåpne ladestasjonen og gjøre den aktiv. Puh! ;D Resepsjonisten fikk seg en overraskelse og skulle umiddelbart få undersøkt dette nærmere, slik at de kunne tilby gratis lading til gjestene. ;)
For å nevne det, så brukte jeg samme prosedyren et par timer tidligere i København og der fungerte det utmerket. :)
Jeg har bare vært på en liten påsketur til Mariestad i Sverige, med barn (5 og 9 år).
Ladestasjonen på Inspiria i Sarpsborg er genial. Inspiria er et slags teknisk museum, nytt og fint. Ungene surret lett bort 90 minutter på utstillingene. Maten i kafeen der var faktisk også god. Ellers er det jo både hotell med bar, badeland, Kiwi, Rema osv rett i nærheten.
Men selv om ladeplassen på Inspiria er norges største semihurtigladeplass med 8 22kW type2-uttak, så var den helt full i påskeutfarten. Jeg fikk den siste ledige plassen. Et eksempel på at det trengs mange, mange flere ordentlige ladeplasser, fort!
Ladestasjonen på Överby Köpcenter i Trollhättan kan anbefales. Det er riktignok bare et eneste type2-uttak, så det kan jo bli fare for kø av Teslaer der etterhvert. Men det er nok gjøre der mens bilen lader med klesbutikker, interiør, Elgiganten, Siba, Ica Maxi, Coop, Clas Ohlsson, den gyldne måke (McD) med lekeplass og Max.
Mens jeg likevel var der satte jeg opp en lapp for å heie på London->Oslo elbil-rally som skulle forbi der noen dager etterpå. Nederlenderen som klarte turen på 79,5 timer et par dager etter satte visst pris på oppmuntringen helt på innspurten av turen.
I Mariestad var det litt mer labert med ladeplasser. Men hvis alt annet feiler, så se etter bobiler i klynger, marinaer eller matbutikker med presscontainere. Hamnmagasinet i Mariestad ordnet strøm til en klynge med bobiler, og fikset en rød 16A 3-fas til meg i noen timer mot 50kr.
Ja, helt enig! Inspira er genial! Brukte den på vei til gøteborg på tirsdag og på vei tilbake på torsdag.
På tirsdag ladet det en annen hyggelig tesla-eier i tillegg til meg. På torsdag var jeg alene.
På tirsdag fikk jeg ca 100km/t lading, mens på torsdag fikk jeg bare 72 km/t. Skjønte ikke hvorfor det ble forskjell? Men uansett fantastisk fart på ladinga:)
Ok - litt usikker på hvor jeg skal begynne. En (psyko) innholdsrik dag dette har vært...
For å gjøre historien mindre kjedelig, tar jeg med det viktigste fra i dag:
Altså, dagens destinasjon fra (Best Western) Nyborg, som forøvrig hadde 4 ladepunkter fra E.ON (og som anbefales på det varmeste), til (Hotel Phønix i) Hjørring (like utenfor Hirtshals). Vi hadde planlagt en ladestopp på veien i Skanderborg før Hjørring. Nyborg -> Skanderborg er ca. 150 km. Og fra Skanderborg til Hjørring ca. 190 km. Vi hadde allerede SOC 350 km (typical) før vi startet fra Nyborg. Etter dagen i forveien hadde jeg lært at det er ekstremt (!!!!!!) viktig å ha godt med lading før man kommer på motorveier med hastigheter over 110+ km/t. I Danmark går den til 130 km/t, der de fleste da ligger på hastighet mellom 120 km/t til 140 km/t. Dette suger enormt (!!!!!!) av batteriet. Så flere stopp er definitivt å anbefale. Selv på helt bart, regnfritt og flatt føre slik det er her i Danmark. Jeg kan bare ikke stresse dette godt nok - LAD OFTE VED HØYE HASTIGHETER!
That said; tilbake til historien. Ankom Skanderborg etter en flott tur i god hastighet og flotte kjøreforhold. 15C, sol og litt vind. Like før avkjøringen til selve parkeringsplassen der laderne befinner seg får vi rødt lys. Stopper og hører en svak *poff-lyd*. Tenkte ikke mer over det og kjører videre på grønt lys. Nå starter moroa. Jeg føler med én gang at noe ikke er som det skal fra fremre hjul. Hører en slags jevn lyd som kommer nå og da når hjulet snurrer rundt. Første reaksjon var: "Crap! Har jeg punga nå?!?" Parkerte ved ladestasjonen (som det fantes 2 stykker av med totalt 4 uttak) og gikk ut for å se på forhjulet. Hører en jevn *pffffffffffffffffft* lyd. "Fu€k! Har punktert!!" Det var en bolt (!) som hadde gått tvers igjennom (se bilder nedenfor) Now what?!?
Jeg ringer Tesla. Klokken er 13.30. De skulle sjekke opp bistand og ringe meg tilbake. I mellomtiden benyttet jeg "muligheten" til å starte ladingen, som forøvrig E.ON har utmerket kontroll på. God service å tilby gratis lading til turister (selv om det kun er 11 kWh). Tesla ringer tilbake og kunne meddele at de skulle få den danske veihjelpen til å ringe meg opp ganske straks. Gikk 20 minutter, så ringte ei dame og kunne fortelle at de kunne sende ut noen, men da kostet det meg ca. 2500,- bare for oppmøte og eventuelt nytt dekk. Danmark har nemlig en 24 timers dekk-service firma som fikser dette (visstnok). "Spiller ingen rolle for meg - jeg vil bare komme meg av gårde", svarte jeg. Hun ringte dem og tilbake til meg like etterpå. Klokken har nå blitt 15.00. Hun sa at de ikke hadde dekkdimensjonene på lager og kunne derfor ikke gjøre noe, men de (veihjelpen) kunne frakte bilen til København på plan, men Tesla København åpner først på tirsdag. *facepalm* Jeg spurte om de ikke kunne sende noen som i hvert fall kunne prøve å reparere skaden. Men dessverre så kunne de ikke det. Ringte opp Tesla igjen og spurte om ikke de kunne "trekke i noen tråder" og ringe meg tilbake. De skulle prøve en gang til. I mellomtiden var det en bensinstasjon i umiddelbar nærhet. Jeg gikk dit og fikk lånt en tang og en portabel luftpumpe. Fikk trukket ut bolten (enorm - se bilder) og et pent hull var dermed et faktum...
Nå enda mer fortvilet ble jeg så irritert at jeg gikk til - wait for it - Lisbeth's pølsekiosk. Kjøpte meg to bratwurst'er for å roe meg ned. Fungerte. Jeg ringte nå veihjelpen i Norge via forsikringsselskapet Tryg (der bilen er forsikret) og spurte om ikke de kunne bistå. "Joda, du har gratis veihjelp, så dette må vi få ordnet". Etter litt frem og tilbake ble vi enige om at de skulle sende en veihjelp (samme som tidligere), men denne gangen med reparasjonskit og en bil med plan for å være sikker. Klokken var nå blitt 16.00. 17.00 kom veihjelpen med en stor bil m/plan. Han prøvde med "plugg" og det hjalp litt. Fortsatt litt luft som kom ut og han foreslo å bruke skum. Jeg løp til bensinstasjonen, kjøpte dekkskum (eller hva det nå heter) og lot han ta jobben. Dette så ut til å virke litt og vi kjørte en liten tur for å få det godt fordelt rundt i dekket. Fylte på med litt mer luft og alt var klappet og klart. Resatte dekktrykkmåleren, takket for godt utført arbeid og service og duret videre. Rett etter avkjøringen til motorveien: *Tire pressure failure*. Jeg: "Fu€k!"
Akkurat når jeg hadde kommet meg ut på motorveien ringer Tesla meg igjen og lurer på status. Jeg forteller at jeg nå omsider har fått hjelp, men er skeptisk til de neste 190 km som skal gjennomføres. *sukk* "Vi stiller opp og ordner alt for deg hvis du trenger oss" sa Tesla. "Vi henter bilen, frakter den til København, så til Norge, får fikset dekket og du kan hente den. Dere kan selvsagt også få lånebil. Alt uten noen kost for dere." *like før tårene begynte å renne* Fantastisk service!
Jeg tenkte kanskje denne "skummen" kanskje spilte sensoren et lite puss og stoppet på neste bensinstasjon for å fylle litt mer luft. Etter en ny runde med sensor reset, kom ikke meldingen opp igjen - ever! Hadde da ca. 170 km igjen til Hjørring og ferden dit gikk smertefritt. Kom til hotellet, sjekket inn og dro like fort ut igjen. Klokken er nå 20.15. Måtte lade på en E.ON stolpe i byen, samt lade oss selv med litt Italiensk pizza (der selv pizzaovnen var hentet fra Italia). Møtte forøvrig en annen Tesla-eier som toppet litt før båten Hirtshals-Larvik i kveld.
Nå sitter jeg her og skriver dette... Kanskje LITT lenger enn jeg hadde ventet. Men er utrolig lettet og kommer til å sove godt i natt - igjen!
Erfaring å ta med seg:
1. Lad ofte ved høye hastigheter.
2. Lad ofte ved høye hastigheter.
3. Ring først veihjelp i Norge (hvis forsikringen din dekker dette).
4. Ring Tesla og fortell om hendelsen (eventuelt be om bistand).
5. Skaffe seg Tesla sitt "Tire repair kit" - ASAP!
6. Husk spesielt de to første punktene og så de tre neste.
God natt! ::)
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 19. april 2014, klokken 23:36
Erfaring å ta med seg:
1. Lad ofte ved høye hastigheter.
5. Skaffe seg Tesla sitt "Tire repair kit" - ASAP!
Eller man kan gå for en annen løsning:
1. Ikke kjør så fort, legg cc på 90 eller så. Lastebilfart.
5. Ta med et vinterdekk/sommerdekk (det som ikke står på) samt jekk i frunken.
Jeg går nok garantert for reservehjul i frunken når vi skal til Nordkapp til sommeren. Samt portabel 12V kompressor.
Innholdsrik dag. Fint at det ordnet seg. Denne tråden blir nok vist nye utover sommeren når resten av tesla menigheten skal på sin første langtur i Danmark :) hotelltips med lademuligheter er tipp topp.
Selv vurderer jeg samme runde i sommer, men med en avstikker 30 mil inn i midt-Sverige til vimmerby og Astrid Lindgren verden.
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 19. april 2014, klokken 23:36
Etter dagen i forveien hadde jeg lært at det er ekstremt (!!!!!!) viktig å ha godt med lading før man kommer på motorveier med hastigheter over 110+ km/t. I Danmark går den til 130 km/t, der de fleste da ligger på hastighet mellom 120 km/t til 140 km/t. Dette suger enormt (!!!!!!) av batteriet. Så flere stopp er definitivt å anbefale. Selv på helt bart, regnfritt og flatt føre slik det er her i Danmark. Jeg kan bare ikke stresse dette godt nok - LAD OFTE VED HØYE HASTIGHETER!
Hvilken rekkevidde/forbruk fikk du i 130-140km/t? Jeg er tilhenger av at man følger trafikken, også med elbil. Så jeg belager meg på høyt forbruk når vi kommer til Danmark. Skal i hvert fall ikke være propp på motorveien :)
Typical vil sikkert fly avgårde i 140km/t, men du kan jo bruke energiappen i midtskjermen, og legge denne måleren opp eks på venstre side av rattet. Da vil du få opp rekkevidde basert på forbruk, så vet du ganske nøyaktig hvor langt du kommer i Danmark, ettersom Danmark er relativt flatt.
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. april 2014, klokken 03:16
Eller man kan gå for en annen løsning:
5. Ta med et vinterdekk/sommerdekk (det som ikke står på) samt jekk i frunken Fagasjen.
Hvordan får du hjulet ned i Fagasjen?
Diameteren er jo for stor.
Dekket går fint ned i frunken :)
Aldri sett noen få en så stor bolt gjennom dekket! Utrolig uflaks. Men jeg bestiller straks et repkit og legger en kompressor i bilen. Det fikser hull fra spiker og skuer.
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 09:13
Hvilken rekkevidde/forbruk fikk du i 130-140km/t? Jeg er tilhenger av at man følger trafikken, også med elbil. Så jeg belager meg på høyt forbruk når vi kommer til Danmark. Skal i hvert fall ikke være propp på motorveien :)
Typical vil sikkert fly avgårde i 140km/t, men du kan jo bruke energiappen i midtskjermen, og legge denne måleren opp eks på venstre side av rattet. Da vil du få opp rekkevidde basert på forbruk, så vet du ganske nøyaktig hvor langt du kommer i Danmark, ettersom Danmark er relativt flatt.
Forbruket ligger på mellom 220-240 Wh/km når farten ligger mellom 120-135 km/t. Dette er på helt tørt underlag og lite motvind. I regn (noe vi hadde første dagen) var forbruket på 290-310 Wh/km (da riktignok med en fart på 110 km/t).
Er forøvrig helt enig med deg at man nødig vil være en sinker eller propp i disse hastighetene. Trafikken flyter som temperert Meierismør på nybakt og varmt brød. Altså herlig! ;)
Igjen; fart spiser rekkevidde som bare rakkern'! Lad ofte og mye! :-\
Sitat fra: AndersinOslo på søndag 20. april 2014, klokken 09:37
Aldri sett noen få en så stor bolt gjennom dekket! Utrolig uflaks. Men jeg bestiller straks et repkit og legger en kompressor i bilen. Det fikser hull fra spiker og skuer.
Nei, du sier noe der. Hva er oddsen... :(
Tro meg - jeg skal definitivt skaffe meg et repkit asap! Hvis ikke Tesla Norge kan skaffe, får jeg familien min i New York å sende meg et. Unner ingen å punktere in the middle of nowhere altså... :-X
Men jeg kan ikke rose Tesla for god oppfølging og en søt dansk pige som jobbet på bensinstasjonen som bisto med både litt snacks, drikke, telefonkontakt med veihjelpen, verktøy, samt moralsk support. Og ikke minst en plass å slå ihjel tiden. ;)
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 19. april 2014, klokken 23:36
Ok - litt usikker på hvor jeg skal begynne. En (psyko) innholdsrik dag dette har vært...
For å gjøre historien mindre kjedelig, tar jeg med det viktigste fra i dag:
Altså, dagens destinasjon fra (Best Western) Nyborg, som forøvrig hadde 4 ladepunkter fra E.ON (og som anbefales på det varmeste), til (Hotel Phønix i) Hjørring (like utenfor Hirtshals). Vi hadde planlagt en ladestopp på veien i Skanderborg før Hjørring. Nyborg -> Skanderborg er ca. 150 km. Og fra Skanderborg til Hjørring ca. 190 km. Vi hadde allerede SOC 350 km (typical) før vi startet fra Nyborg. Etter dagen i forveien hadde jeg lært at det er ekstremt (!!!!!!) viktig å ha godt med lading før man kommer på motorveier med hastigheter over 110+ km/t. I Danmark går den til 130 km/t, der de fleste da ligger på hastighet mellom 120 km/t til 140 km/t. Dette suger enormt (!!!!!!) av batteriet. Så flere stopp er definitivt å anbefale. Selv på helt bart, regnfritt og flatt føre slik det er her i Danmark. Jeg kan bare ikke stresse dette godt nok - LAD OFTE VED HØYE HASTIGHETER!
That said; tilbake til historien. Ankom Skanderborg etter en flott tur i god hastighet og flotte kjøreforhold. 15C, sol og litt vind. Like før avkjøringen til selve parkeringsplassen der laderne befinner seg får vi rødt lys. Stopper og hører en svak *poff-lyd*. Tenkte ikke mer over det og kjører videre på grønt lys. Nå starter moroa. Jeg føler med én gang at noe ikke er som det skal fra fremre hjul. Hører en slags jevn lyd som kommer nå og da når hjulet snurrer rundt. Første reaksjon var: "Crap! Har jeg punga nå?!?" Parkerte ved ladestasjonen (som det fantes 2 stykker av med totalt 4 uttak) og gikk ut for å se på forhjulet. Hører en jevn *pffffffffffffffffft* lyd. "Fu€k! Har punktert!!" Det var en bolt (!) som hadde gått tvers igjennom (se bilder nedenfor) Now what?!?
Jeg ringer Tesla. Klokken er 13.30. De skulle sjekke opp bistand og ringe meg tilbake. I mellomtiden benyttet jeg "muligheten" til å starte ladingen, som forøvrig E.ON har utmerket kontroll på. God service å tilby gratis lading til turister (selv om det kun er 11 kWh). Tesla ringer tilbake og kunne meddele at de skulle få den danske veihjelpen til å ringe meg opp ganske straks. Gikk 20 minutter, så ringte ei dame og kunne fortelle at de kunne sende ut noen, men da kostet det meg ca. 2500,- bare for oppmøte og eventuelt nytt dekk. Danmark har nemlig en 24 timers dekk-service firma som fikser dette (visstnok). "Spiller ingen rolle for meg - jeg vil bare komme meg av gårde", svarte jeg. Hun ringte dem og tilbake til meg like etterpå. Klokken har nå blitt 15.00. Hun sa at de ikke hadde dekkdimensjonene på lager og kunne derfor ikke gjøre noe, men de (veihjelpen) kunne frakte bilen til København på plan, men Tesla København åpner først på tirsdag. *facepalm* Jeg spurte om de ikke kunne sende noen som i hvert fall kunne prøve å reparere skaden. Men dessverre så kunne de ikke det. Ringte opp Tesla igjen og spurte om ikke de kunne "trekke i noen tråder" og ringe meg tilbake. De skulle prøve en gang til. I mellomtiden var det en bensinstasjon i umiddelbar nærhet. Jeg gikk dit og fikk lånt en tang og en portabel luftpumpe. Fikk trukket ut bolten (enorm - se bilder) og et pent hull var dermed et faktum...
Nå enda mer fortvilet ble jeg så irritert at jeg gikk til - wait for it - Lisbeth's pølsekiosk. Kjøpte meg to bratwurst'er for å roe meg ned. Fungerte. Jeg ringte nå veihjelpen i Norge via forsikringsselskapet Tryg (der bilen er forsikret) og spurte om ikke de kunne bistå. "Joda, du har gratis veihjelp, så dette må vi få ordnet". Etter litt frem og tilbake ble vi enige om at de skulle sende en veihjelp (samme som tidligere), men denne gangen med reparasjonskit og en bil med plan for å være sikker. Klokken var nå blitt 16.00. 17.00 kom veihjelpen med en stor bil m/plan. Han prøvde med "plugg" og det hjalp litt. Fortsatt litt luft som kom ut og han foreslo å bruke skum. Jeg løp til bensinstasjonen, kjøpte dekkskum (eller hva det nå heter) og lot han ta jobben. Dette så ut til å virke litt og vi kjørte en liten tur for å få det godt fordelt rundt i dekket. Fylte på med litt mer luft og alt var klappet og klart. Resatte dekktrykkmåleren, takket for godt utført arbeid og service og duret videre. Rett etter avkjøringen til motorveien: *Tire pressure failure*. Jeg: "Fu€k!"
Akkurat når jeg hadde kommet meg ut på motorveien ringer Tesla meg igjen og lurer på status. Jeg forteller at jeg nå omsider har fått hjelp, men er skeptisk til de neste 190 km som skal gjennomføres. *sukk* "Vi stiller opp og ordner alt for deg hvis du trenger oss" sa Tesla. "Vi henter bilen, frakter den til København, så til Norge, får fikset dekket og du kan hente den. Dere kan selvsagt også få lånebil. Alt uten noen kost for dere." *like før tårene begynte å renne* Fantastisk service!
Jeg tenkte kanskje denne "skummen" kanskje spilte sensoren et lite puss og stoppet på neste bensinstasjon for å fylle litt mer luft. Etter en ny runde med sensor reset, kom ikke meldingen opp igjen - ever! Hadde da ca. 170 km igjen til Hjørring og ferden dit gikk smertefritt. Kom til hotellet, sjekket inn og dro like fort ut igjen. Klokken er nå 20.15. Måtte lade på en E.ON stolpe i byen, samt lade oss selv med litt Italiensk pizza (der selv pizzaovnen var hentet fra Italia). Møtte forøvrig en annen Tesla-eier som toppet litt før båten Hirtshals-Larvik i kveld.
Nå sitter jeg her og skriver dette... Kanskje LITT lenger enn jeg hadde ventet. Men er utrolig lettet og kommer til å sove godt i natt - igjen!
Erfaring å ta med seg:
1. Lad ofte ved høye hastigheter.
2. Lad ofte ved høye hastigheter.
3. Ring først veihjelp i Norge (hvis forsikringen din dekker dette).
4. Ring Tesla og fortell om hendelsen (eventuelt be om bistand).
5. Skaffe seg Tesla sitt "Tire repair kit" - ASAP!
6. Husk spesielt de to første punktene og så de tre neste.
God natt! ::)
Bra det ordnet seg!
Hva er Tesla tire repair kit? Er det noe annet enn vanlig dekk skum?
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 13:30
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 09:32
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. april 2014, klokken 03:16
Eller man kan gå for en annen løsning:
5. Ta med et vinterdekk/sommerdekk (det som ikke står på) samt jekk i frunken Fagasjen.
Hvordan får du hjulet ned i Fagasjen?
Diameteren er jo for stor.
Dekket går fint ned i frunken :)
Går ikke på min bil.
Diameteren på hjul(et/ene) er jo for stor.
Merkelig. Når er bilen din produsert? Mulig du har mindre frunk enn meg? Dekk med felg ferdig med luft er riktignok for stort, men dekket alene går helt fint. Det har jeg hatt der et par ganger :)
"Hva er Tesla tire repair kit? Er det noe annet enn vanlig dekk skum?"
Jeg vet ikke hva Tesla rapair kit er, men jeg tenkte på klassisk tyre repair kit. Det er lappesaker spesielt for skader etter skarpe gjenstander inn i dekket. Veldig enkelt å bruke, og blir 100% tett. Tar maks 5 minutter å reparere ett dekk med.
Du tar ut spikeren/skruen, eller finner hullet. Så rasper du opp hullet med det ene verktøyet, og trer en selvklebende gummi/vulk propp ned i dekket med den andre, denne proppen krøller seg på innsiden og fester seg i hele hullets dybde. Kapp av overflødig flush med dekkbanen. Pump opp, kjør videre.
Ulovlig å bruke på dekkets bane, i Norge. Men de holder like lenge som dekket, er vel dekkimportørene som har overtalt vegvesenet til at det er farlig. Uansett, løser problemer hvis du er på tur.
Koster 195,- herfra:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=44_88&products_id=888 (http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=44_88&products_id=888)
Eller 199,- herfra:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 15:23
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 14:03
Merkelig. Når er bilen din produsert? Mulig du har mindre frunk enn meg? Dekk med felg ferdig med luft er riktignok for stort, men dekket alene går helt fint. Det har jeg hatt der et par ganger :)
Vet ikke når den er produsert.
Og ha med bare ett løst dekk, hva er vitsen med det?
Men du ga meg egentlig løsningen:
Slapp ut mesteparten av luften fra et av vinterforhjulene, da klarte jeg akkurat å lirke det nedi.
Vitsen med å ha med et løst dekk? Det er vel ganske klart av hendelsen over? Dekket kunne vært byttet, men de kunne ikke skaffe dimensjonen.
Med felg tar det litt mer plass og er ikke like fleksibelt, men vil tro du får det nedi om du slipper ut luften ja.
Det beste er naturligvis å ha med skikkelig reservedekk med felg. Da er man avgårde etter ti minutter :)
[/quote]
Hvordan får du hjulet ned i Fagasjen?
Diameteren er jo for stor.
[/quote]
Dekket går fint ned i frunken :)
[/quote]
jeg fraktet mine 21" originale til danmark for salg. 3 bak og et i frunk. Går brillefint!!!
Går ikke på min bil.
Diameteren på hjul(et/ene) er jo for stor.
[/quote]
Merkelig. Når er bilen din produsert? Mulig du har mindre frunk enn meg? Dekk med felg ferdig med luft er riktignok for stort, men dekket alene går helt fint. Det har jeg hatt der et par ganger :)
[/quote]
Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. april 2014, klokken 10:06
Forbruket ligger på mellom 220-240 Wh/km når farten ligger mellom 120-135 km/t. Dette er på helt tørt underlag og lite motvind. I regn (noe vi hadde første dagen) var forbruket på 290-310 Wh/km (da riktignok med en fart på 110 km/t).
Er forøvrig helt enig med deg at man nødig vil være en sinker eller propp i disse hastighetene. Trafikken flyter som temperert Meierismør på nybakt og varmt brød. Altså herlig! ;)
Igjen; fart spiser rekkevidde som bare rakkern'! Lad ofte og mye! :-\
Jeg kører dagligt strækningen Århus <-> Ålborg, en strækning på 110km hvoraf de ca. 105km er ren motorvejskørsel. Det betyder rigtig meget for forbruget om det er med eller modvind. Om hastigheden er 115km/t eller eller 125km/t betyder ikke det helt store. Jeg har efter at have kørt ca. 4000km på den strækning med fartpiloten sat til 120km/t haft et forbrug på 232wh/km. Men modvind giver et forbrug på ca. 275wh/km mens medvind har givet helt ned til 180wh/km.
Jeg kan klart anbrfale at skal men igennem Jylland og samtidig skal tænke på forbruget husker at holde en hastighed på minimum det lastbilerne kører, ikke mindre. Det er ikke så længe siden et par i en ICE måtte lade livet fordi de kørte under 90km/t på motorvejen og blev overset af en lastbil.
Jeg vil anbefale at køre de 180km fra Fredrikshavn til Århus med en pæn hastighed, og derefter køre ind til NRGi i Århus, de tilbyder både 32A og 16A røde CEE udtag uden beregning. De ligger ikke længere end et par km fra IKEA, så kan konen også lave lidt shopping mens man lader :)
Sitat fra: Kiefer på søndag 20. april 2014, klokken 20:33
Jeg vil anbefale at køre de 180km fra Fredrikshavn til Århus med en pæn hastighed, og derefter køre ind til NRGi i Århus, de tilbyder både 32A og 16A røde CEE udtag uden beregning. De ligger ikke længere end et par km fra IKEA, så kan konen også lave lidt shopping mens man lader :)
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/ (http://www.uppladdning.nu/)?
Sitat fra: fredag på søndag 20. april 2014, klokken 22:12
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/ (http://www.uppladdning.nu/)?
Den ligger der skam allerede, Dusager 22 i Århus :)
/Martin
Sitat fra: Kiefer på søndag 20. april 2014, klokken 22:22
Sitat fra: fredag på søndag 20. april 2014, klokken 22:12
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/ (http://www.uppladdning.nu/)?
Den ligger der skam allerede, Dusager 22 i Århus :)
/Martin
+1
Er også helt enig at hastigheten må ned hvis forbruket skal ned. Godt tips med ladeplass også. ;)
Sitat fra: Kiefer på søndag 20. april 2014, klokken 22:22
Sitat fra: fredag på søndag 20. april 2014, klokken 22:12
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/ (http://www.uppladdning.nu/)?
Den ligger der skam allerede, Dusager 22 i Århus :)
OK, men bare markert med 230V 16A 1-fas, CEE. Hvis det raskere ladeuttak der enn det, kan du oppdatere kartet slik at andre får vite om det og dermed får glede av det?
Sitat fra: AndersinOslo på søndag 20. april 2014, klokken 15:05
"Hva er Tesla tire repair kit? Er det noe annet enn vanlig dekk skum?"
Jeg vet ikke hva Tesla rapair kit er, men jeg tenkte på klassisk tyre repair kit. Det er lappesaker spesielt for skader etter skarpe gjenstander inn i dekket. Veldig enkelt å bruke, og blir 100% tett. Tar maks 5 minutter å reparere ett dekk med.
Du tar ut spikeren/skruen, eller finner hullet. Så rasper du opp hullet med det ene verktøyet, og trer en selvklebende gummi/vulk propp ned i dekket med den andre, denne proppen krøller seg på innsiden og fester seg i hele hullets dybde. Kapp av overflødig flush med dekkbanen. Pump opp, kjør videre.
Ulovlig å bruke på dekkets bane, i Norge. Men de holder like lenge som dekket, er vel dekkimportørene som har overtalt vegvesenet til at det er farlig. Uansett, løser problemer hvis du er på tur.
Koster 195,- herfra:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=44_88&products_id=888 (http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=44_88&products_id=888)
Eller 199,- herfra:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Ok takk. Bør man ha med seg både et slikt dekk rep kit og i tillegg skum eller har disse produktene samme bruksområde?
Ser at tesla sitt tire repair kitt består av skum + en kompressor.
Skum er nødhjelp for små lekkasjer, og dekket er "ødelagt" etterpå. Men lett å bruke med hjulet på bilen og uten noe møkkete jobb.
Er du litt mer nevenyttig så er plugging mye bedre og fikser større hull. Vil typisk holde dekkets levetid, og i alle fall hjem fra ferie. Hvis du gidder krabbe på bakken klarer du det uten å ta av hjulet. Sett bilen i "very high", kjør frem/tilbake til skruen eller spikeren er synlig og jobb inn mot banen. Men enklere hvis hjulet er tatt av.
Kompressor må du ha for begge disse løsningene. Vi har ganske sære dekkstørrelser og lastindekser, regn ikke med at noen har riktig dekk på lager. Da ender du etter å ha ventet en dag med to nye dekk av en annen type enn de du har, og en frisk regning. Gjett hvordan jeg vet.
Tenk på at skum fucker opp tpms sensoren :-)
Sitat fra: AndersinOslo på mandag 21. april 2014, klokken 22:57
Skum er nødhjelp for små lekkasjer, og dekket er "ødelagt" etterpå. Men lett å bruke med hjulet på bilen og uten noe møkkete jobb.
Er du litt mer nevenyttig så er plugging mye bedre og fikser større hull. Vil typisk holde dekkets levetid, og i alle fall hjem fra ferie. Hvis du gidder krabbe på bakken klarer du det uten å ta av hjulet. Sett bilen i "very high", kjør frem/tilbake til skruen eller spikeren er synlig og jobb inn mot banen. Men enklere hvis hjulet er tatt av.
Kompressor må du ha for begge disse løsningene. Vi har ganske sære dekkstørrelser og lastindekser, regn ikke med at noen har riktig dekk på lager. Da ender du etter å ha ventet en dag med to nye dekk av en annen type enn de du har, og en frisk regning. Gjett hvordan jeg vet.
Takker for svar. Så en instruksjonsvideo nå ift hvordan man plugger et dekk. Så ikke spesielt vanskelig ut nei. Blir nok et slikt sett + en kompressor.
Sitat fra: Øggen på mandag 21. april 2014, klokken 23:00
Tenk på at skum fucker opp tpms sensoren :-)
Amen to that! ::) TPMS'en gav feilmelding i tide og utide. Fikk hjertet i halsen hver gang. :P Men etter at jeg tok ut litt luft (ved å trykke på ventilen) og fylle den opp igjen virket den perfekt, altså ingen feilmeldinger. Tipper at sensoren ble lettere forvirret av all skummen (uten at jeg vet hvordan en slik sensor fungerer da). ;)
Sitat fra: fredag på mandag 21. april 2014, klokken 00:18
Sitat fra: Kiefer på søndag 20. april 2014, klokken 22:22
Sitat fra: fredag på søndag 20. april 2014, klokken 22:12
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/ (http://www.uppladdning.nu/)?
Den ligger der skam allerede, Dusager 22 i Århus :)
OK, men bare markert med 230V 16A 1-fas, CEE. Hvis det raskere ladeuttak der enn det, kan du oppdatere kartet slik at andre får vite om det og dermed får glede av det?
Hmm, jeg mente det var 1x 16A og 1x 32A begge røde CEE udtag, jeg skal derind på fredag alligevel, så kører jeg lige forbi og kigger efter. Jeg er ret overbevist om at det ikke er et blåt 16A CEE udtag der hænger derinde.
/Martin
Leste en plass at det var viktig å bruke tesla sitt skumsett i dekkene ved repprasjon ellers kunne du regne med at dekk sensor sluttet å virke.
Sitat fra: jog på torsdag 24. april 2014, klokken 00:44
Leste en plass at det var viktig å bruke tesla sitt skumsett i dekkene ved repprasjon ellers kunne du regne med at dekk sensor sluttet å virke.
Dette står faktisk beskrevet i bilens manual, den elektroniske i bilen altså. :)
Lovede lige at køre forbi ladestanderen i fredags ved NRGi i Århus. Jeg har vedhæftet et par billeder hvor det ene viser standeren og det andet viser et 32A udtag.
Jeg skal lige have kigget på hvordan jeg ændrer på uppladning.nu siden.
/Martin
Sitat fra: jog på torsdag 24. april 2014, klokken 00:44
Leste en plass at det var viktig å bruke tesla sitt skumsett i dekkene ved repprasjon ellers kunne du regne med at dekk sensor sluttet å virke.
Iflg Tesla er ikke deres skumsett godkjent i Norge enda. De begynner ikke å selge det før det er godkjent. De vet ikke når det skjer.
Sitat fra: Kiefer på mandag 28. april 2014, klokken 11:05
Lovede lige at køre forbi ladestanderen i fredags ved NRGi i Århus. Jeg har vedhæftet et par billeder hvor det ene viser standeren og det andet viser et 32A udtag.
Jeg skal lige have kigget på hvordan jeg ændrer på uppladning.nu siden.
/Martin
Supert. Det er altså ingen 230V 16A CEE kontakt der?
Fint hvis du oppdaterer uppladdning.nu slik at det blir helt korrekt.
Jeg lurer på om noen av de andre NRGi-kontaktene i Århus-området også har 400V 16A eller 32A? Jeg har kun prøvd NRGi-ladestolpen ved Hotel Radisson Blu i sentrum, og den hadde bare 230V 16A CEE...
http://www.nrgi.dk/om/vaerd-at-vide/praktisk-information/kort-over-ladestandere/