Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Øybil på søndag 06. april 2014, klokken 02:11
Hei
Hvilke dekktrykk kjører dere med ?, har på vinterdekket 2,5 framme og 2,7 bak. Hva er idelle trykk for lengst mylig rekkevidde ?
Øybil
Når jeg fikk på sommerdekkene var alle 3 bar, justerte de ned til 2,5/2,8 (0,1 bar ekstra på førersiden er vel pga. min vekt :)
Føler dekkene er litt flate.. Og ser det skal være 2,3 bar fremme...
Følger dere merkingen i dørkarmen?
Nå som flere har fått på sommerdekkene så hadde det vært interessant å høre hvilket trykk dere kjører med.
Mine sommerdekk ble også levert med 3.0 bar og jeg kjører fortsatt med det, men tenker å justere litt ned.
Derav nysgjerrigheten for andres erfaringer.
Kjører med det trykket som er angitt - 2,3 fram og 2,8 bak (målt med kalde dekk) - ser at de4t forandrer seg litt men antar at det er temperaturen som påvirker.
Har 2,5 forran og 2,8 bak. Ikke sikkert det er optimalt. Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene. Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten. Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.
Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.
Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller. Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.
Sitat fra: Karbon på mandag 28. april 2014, klokken 19:10
Har 2,5 forran og 2,8 bak. Ikke sikkert det er optimalt. Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene. Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten. Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.
Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.
Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller. Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.
Da har du motsatt av det som er anbefalt, man bør ha 10% mer luft i vinterdekkene enn det som er oppgitt av bilen.
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 29. april 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Karbon på mandag 28. april 2014, klokken 19:10
Har 2,5 forran og 2,8 bak. Ikke sikkert det er optimalt. Lavt dekktrykk = comfor, men dekket slites mere på kantene. Høyt dekktrykk = rekkevidde, men dekket slites på midten. Høyt trykk reduserer friksjonen mot veibanen, og betyr også mindre veigrep.
Har tidligere bestandig hatt litt mindre trykk i vinterdekk enn i sommerdekk, pga. framkommelighet.
Det er godt mulig produsenten har lagt inn en god margin på trykk, da det skal være mulig å kjøre 150km/t i 30+ uten at dekket smeller. Har ikke sjekket hvor mye opp eller ned i trykk det tåles før du må resette.
Da har du motsatt av det som er anbefalt, man bør ha 10% mer luft i vinterdekkene enn det som er oppgitt av bilen.
Ser ut til at du har rett i det. Det anbefales faktisk hele 20% mere trykk enn det som er oppgitt av produsenten. http://www.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iii
Men det er fremdeles bedre veigrep på snø med mindre luft. Har prøvd dette i praksis med mange biler. Spesielt stor forskjell fikk jeg med min gamle Nissan Patrol som hadde store seipa og pigga mudd dekk. Blir jo litt sleivete etter hovedveien med lite luft, men vesentlig bedre til å ta seg frem.
Merkelig ting skjedde med min i3 idag.
Bilen ba om å sjekke og nullstille dekktrykket.
Jeg sjekket dekktrykket manuelt på en bensinstasjon.
Før justering, så viste skjermen i bilen: foran 2.1 bak 2.6.
Men ved manuelt sjekk viste det seg at det egentlig var foran 1.5 bak 2.0, jeg pumpet luft opp 0.5 bar på alle dekk, fordi den anbefalte er foran 2.3, bak 2.8.
Etter min pumping så viste skjermen: foran 2.6. 2.9 (!). bak 3.1. 3.1
Merkelig avvik fra skjermen og bensinstasjonen. Hva burde jeg stole mest på, skjermen eller målinger fra bensinstasjonen?
Jeg kjører nå med piggfrie dekk 155/70 R 19 84 Q (dekk er fra 2017)
Jeg ville stolt mest på bilen. (Pumpene på bensinstasjon krever også at du fyller en liten dose luft for å få riktig avlesning. Dersom du bare setter pumpen på ventilen uten å fylle, får du feil verdi. Men her du jo goså lest av på pumpen etter siste fylling).
Skaffet en liten sak for å sjekke trykket på dekkene for mange år siden, med viser og meget presis samt intet batteri, en av de beste investeringene jeg har gjort. Anbefales.
Xiaomi USB dekk kompressor er tingen. Stemmer på prikken hva BMW I3n selv viser.
https://www.multicom.no/xiaomi-mi-portabel-elektrisk-luftkompressor/cat-p/c/p1000494150
Anbefales har en selv.
Sitat fra: Orbit på torsdag 17. september 2020, klokken 15:13
Jeg ville stolt mest på bilen. (Pumpene på bensinstasjon krever også at du fyller en liten dose luft for å få riktig avlesning. Dersom du bare setter pumpen på ventilen uten å fylle, får du feil verdi. Men her du jo goså lest av på pumpen etter siste fylling).
Jeg skulle akkurat til å lage ny tråd om dette, men da prøver jeg her - er det slik at bilen selv sier i fra om hva dekktrykket er?? Jeg byttet til sommerdekk i vår, og da ordnet de snille gutta trykket for meg, men bilen gav meg beskjed om å kalibrere (eller noe sånt?) rett etterpå, hvilket jeg gjorde, og da fikk jeg ikke noe flere meldinger, før i går, da bilen plutselig bad meg om å kalibrere/sjekke lufttrykk. Spørsmålet mitt er: hvorfor? Merker bilen at trykket er suboptimalt, siden det er lenge siden jeg har sjekket det? Eller er det bare sånt bilen ber om med jevne mellomrom?
Takk!
TPMS - Tyre Pressure Monitoring Sensor tipper jeg er korrekt betegnelse, måler trykket du faktisk har, og kommuniserer med bilen. Du vil derfor kunne se hva trykket er i bilens oversikt over dette, i tillegg til at du får advarsel om trykket er lavere (eventuelt høyere og vil jeg tro) enn grenseverdiene satt.
Fikk selv advarsel i fra bilen da trykket ble godt lavere enn det skulle være, sannsynligvis pga lav temperatur i det siste, siden det gjaldt alle 4 hjul. Fylte opp, og den viste ganske fort nytt trykk, som stemte overens med det jeg fylte på etter trykkindikatoren på pumpa på stasjonen.
Det er helt ok å spørre om lufttrykk på i3, da det er svært viktig (min mening) å rett trykk for å få glede av bilen.
Ved relativt lite avvik på trykk, vil bilen oppføre seg annerledes.
Varslingen du fikk(etter å få satt inn rett trykk) i våres, fikk du fordi du må resette måleren i bilen og kjøre ny kalibrering. Kalibrering skal utføres etter dekkbytte eller endring av trykk.
Med for lite trykk, vil i3 oppleves ustødig.
Min erfaring:
Trykk foran Sommerdekk : 2.6 bar uavhengig 19 eller 20 tommer.
Trykk foran Vinterdekk : 2.6
Trykk bak sommerdekk : 3.0 19 tommer
Trykk bak vintrdekk(nokian r2) : 3.4
Trykk bak sommerdekk : 3.0 19 tommer
Trykk bak sommer : 3.2 - 3.4 20 tommer
Mine sommer og vinterdekk (19) ble byttet ut på 100.000km pga alder.
Luftrykk på «vanlige» biler ligger ofte på 2.0 til 2.2.
Edit14.10 justert på ordlyden for den tekniske beskrivelsen i innlegget, skriver alt på mobiltelefon:)
Sitat fra: 02jan på søndag 11. oktober 2020, klokken 20:14
...
Min erfaring, 2.6 bar foran for sommer og vinter19/20' , bak 19' 3.0 og 3.4 bak for sommer 20'og 19 vinter.
..
0_o det var litt av en setning da hehe
Vil bare legge til at bilen vet ikke hva riktig trykk er. Den bare bruker det som blir satt under kalibreringen som referanse og varsler om avvik.
Selv kjører jeg 2,4/2,9 på sommer 20" (som øker til > 2,5/3,0 når det blir varmt ute) og 2,5/3,0 på vinter 19" (målt med kalde dekk)
Mange i3-er blir vel levert med 3,0 på alle fire hjul grunnet faststroppingen ved transport
Dekktrykk er ikke så enkelt som at "fyll dette, så er du OK resten av vinteren". Det avhenger av hvor du kjører og hvor store temperaturforskjeller det er fra du fyller til du skal kjøre (såfremt du ikke sjekker jevnlig utover vinteren, noe du burde).
Hvis du kjører med Nokian vinterdekk, så er dette faktaene du må forholde deg til:
Maksimalt dekktrykk: 3,5 bar
Optimalt dekktrykk for best rekkevidde/trafikksikkerhet: 2,3 foran og 2,8 bak (eventuelt 2,5 foran og 3,0 bak dersom du er bælfeit eller har med familien på tur).
Motorveikjøring mer enn ca 15 min: dekktrykket øker pga varme med ca 0,2 bar på alle dekkene
Det betyr, fyller du anbefalt lufttrykk og pendler til og fra jobb på motorveien, så vil du oppleve å ha 2,5 foran og 3,0 bak etter bare noen minutter på motorveien. Det gjør ingen ting, for det er innenfor toleranseverdiene.
Det er også viktig å huske på temperaturforskjellene nå og midt på vinteren. Fyller du 2,3 bar nå i 10 plussgrader og ikke etterfyller når det er -20 grader, så er dekket nede i ca 1,9 bar.
Det subjektive valget du må ta selv, er om du mener du selv kan mer om dekkegenskaper enn Nokian og BMW og dermed velger å øke lufttrykket mer enn nødvendig på bekostning av bremselengde og kjøreegenskaper. Det du potensielt tjener er kanskje noen få kilometer lenger rekkevidde. Jeg skal ikke legge meg opp i hva andre mener er viktigst av trafikksikkerhet eller et par km ekstra rekkevidde, men jeg selv velger trafikksikkerhet.
Det du uansett ikke vil gjøre, hvis jeg forstår den helt uleselige setningen et par poster over her, er å fylle 3,4 bar bak. Du vil med 3,4 bar i bakhjulene overskride grenseverdiene for dekket når du kjører på motorveien. Grenseverdiene er nok ikke så ekstreme at du garantert eksploderer et dekk så fort det går over grenseverdiene, men det er en fullstendig meningsløs risiko å ta.
Dette var veldig informativt!! Tusen takk! Jeg sjekket lufttrykk og fylte på luft i går (for første gang! skjønner at dette er noe jeg må bli bedre på), og klønet veldig i starten, men tror det ble bra/riktig til slutt. Det ble 2.3 foran og 2.8 bak siden jeg fortsatt kjører med sommerdekk, men skal ta en ny sjekk når jeg bytter til vinterdekk om et par uker. Tusen takk for hjelp!
Tok 2.5 foran og 2.8 bak la om til vinteren i dag.
La også om til sommerdekk i går og så til min store undring at bakdekkene var veldig slitte på midten :o
Har 175/60 R19 bak og de er brukt to sesonger nå, noe som var litt rart med kun 2mm igjen etter så kort tid?
Kjørte i sommer med rundt 3.1 Bar bak og 2.9 Bar foran, stort sett bynær kjøring, så tempen og trykket blir skjelden høyere enn dette! (fordekkene er bare en sesong gamle, men var helt jevnt slitte!)
Noen andre som har opplevd at Bridgestone-dekka slites kjappere på midten etter en tids bruk ???
Sitat fra: PionerThink på mandag 23. november 2020, klokken 10:00
La også om til sommerdekk i går og så til min store undring at bakdekkene var veldig slitte på midten :o
Har 175/60 R19 bak og de er brukt to sesonger nå, noe som var litt rart med kun 2mm igjen etter så kort tid?
Kjørte i sommer med rundt 3.1 Bar bak og 2.9 Bar foran, stort sett bynær kjøring, så tempen og trykket blir skjelden høyere enn dette! (fordekkene er bare en sesong gamle, men var helt jevnt slitte!)
Noen andre som har opplevd at Bridgestone-dekka slites kjappere på midten etter en tids bruk ???
i3'n spiser dekk! På min har bakdekkene holdt en sommer og framdekkene 2 sommere. Vinterdekk bak, en sesong!
Sitat fra: PionerThink på mandag 23. november 2020, klokken 10:00
La også om til sommerdekk i går og så til min store undring at bakdekkene var veldig slitte på midten :o
Har 175/60 R19 bak og de er brukt to sesonger nå, noe som var litt rart med kun 2mm igjen etter så kort tid?
Kjørte i sommer med rundt 3.1 Bar bak og 2.9 Bar foran, stort sett bynær kjøring, så tempen og trykket blir skjelden høyere enn dette! (fordekkene er bare en sesong gamle, men var helt jevnt slitte!)
Noen andre som har opplevd at Bridgestone-dekka slites kjappere på midten etter en tids bruk ???
Det er trolig fordi du kjører med for høyt lufttrykk. For høyt ja, ikke for lavt, slik praksis var i gamledager på datidens dekkteknologi.
https://www.michelin.no/auto/tips-og-raad/raad-kjoretoy/monsteret-ser-ut-til-aa-vaere-i-daarlig-stand
Det kan gjentas til det kjedsommelige, men det beste lufttrykket er det som står i dørstolpen. Så får det bare være at man kanskje kommer et par km kortere på "full tank".
Sitat fra: 1317142119
Det er trolig fordi du kjører med for høyt lufttrykk. For høyt ja, ikke for lavt, slik praksis var i gamledager på datidens dekkteknologi.
https://www.michelin.no/auto/tips-og-raad/raad-kjoretoy/monsteret-ser-ut-til-aa-vaere-i-daarlig-stand
Det kan gjentas til det kjedsommelige, men det beste lufttrykket er det som står i dørstolpen. Så får det bare være at man kanskje kommer et par km kortere på "full tank".
Tja, det er 0,1 Bar høyere enn makslast som jeg har kjørt alle mine siste og nåværende BMW'er med, så jeg vil ikke si det er veldig mye for høyt?
For å følge logikken burde jo fordekkene også vært enda mer slitte på midten, men selv med måling ved bruk av digitalt skyvelære avdekket ikke dette nevneverdig slitasje samme sted? (de skal jo ha 2,5 Bar ved maks, men jeg hadde 0,3-0,4 bar mer i disse?!)
Nesten som jeg lurer på om det er en "akselererende effekt" når de først begynner å bli litt slitt?
Sitat fra: PionerThink på mandag 23. november 2020, klokken 11:16
Tja, det er 0,1 Bar høyere enn makslast som jeg har kjørt alle mine siste og nåværende BMW'er med, så jeg vil ikke si det er veldig mye for høyt?
For å følge logikken burde jo fordekkene også vært enda mer slitte på midten, men selv med måling ved bruk av digitalt skyvelære avdekket ikke dette nevneverdig slitasje samme sted? (de skal jo ha 2,5 Bar ved maks, men jeg hadde 0,3-0,4 bar mer i disse?!)
Nesten som jeg lurer på om det er en "akselererende effekt" når de først begynner å bli litt slitt?
Kan tenke meg at bakdekka blir fortere varme og dermed øker trykket i de. Og siden de ligger på maks allerede så blir lufttrykket alt for høyt og logisk nok så slites dekkene fortere på midten.
Radialdekk vil ikke slites nevneverdig mer på midten ved 10-20% økt lufttrykk. Men derimot for lite luft kan føre til midtslitasje ved kjøring i høy hastighet på grunn av deformasjon i slitebanen.
Kordlagene som ligger under mønstret kan ikke strekkes da vanligvis består av ståltråder som ligger på langs.
Årsaken til at det fortsatt snakkes om midtslitasje ved høyt dekktrykk er at det er sannheten på diagonaldekk. Men de forsvant fra personbil for ca 50 år siden, og det er det vistnok ikke alle som har fått med seg ;D
Sitat fra: Lynet på mandag 23. november 2020, klokken 21:58
Radialdekk vil ikke slites nevneverdig mer på midten ved 10-20% økt lufttrykk. Men derimot for lite luft kan føre til midtslitasje ved kjøring i høy hastighet på grunn av deformasjon i slitebanen.
Kordlagene som ligger under mønstret kan ikke strekkes da vanligvis består av ståltråder som ligger på langs.
Årsaken til at det fortsatt snakkes om midtslitasje ved høyt dekktrykk er at det er sannheten på diagonaldekk. Men de forsvant fra personbil for ca 50 år siden, og det er det vistnok ikke alle som har fått med seg ;D
Så du sitter der i fullt alvor og mener du kan mer om dette enn de som lager dekkene?
Hvis Michelin er en kilde du stoler lite på (fransk vet du, kan ikke stole på franskmenn), så kanskje Goodyear er en bedre kilde?
https://www.goodyear.eu/no_no/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html
Eller stoler du ikke på amerikanerne heller? For mye kolesterol i blodet etter alle hamburgerne, så hjernen ikke får nok frisk oksygen? Frykt ikke, Pirelli, de som lager dekk til Formel 1, har også skrevet om senterslitasje og for høyt lufttrykk.
https://www.pirelli.com/tires/en-us/car/driving-and-tire-tips/tire-pressure-markings-safety
Men for all del, du må gjerne sitte der og tro på gammel overtro om at for høyt lufttrykk sliter sidene på dekkene dine.
123456789:
Det holder med kildehenvisningene. :-1:
Resten kunne du spart deg...
Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 22:49
Frykt ikke, Pirelli, de som lager dekk til Formel 1,
Og for noen dårlige dekk de lager! Skulle nesten tro de gjorde det med vilje.
Sitat fra: Ferry på mandag 23. november 2020, klokken 23:48
Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 22:49
Frykt ikke, Pirelli, de som lager dekk til Formel 1,
Og for noen dårlige dekk de lager! Skulle nesten tro de gjorde det med vilje.
Formel 1 dekkene må jo være dårlige, de holder jo bare noen runder
Sitat fra: 1317142119 på mandag 23. november 2020, klokken 22:49
Hvis Michelin er en kilde du stoler lite på (fransk vet du, kan ikke stole på franskmenn), så kanskje Goodyear er en bedre kilde?
https://www.goodyear.eu/no_no/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html
Gode råd fra Goodyear:
"Dersom du oppdager at bare fronthjulene har slitte kanter, kan det være at du kjører for raskt i svinger."
Som jo forsåvidt er helt riktig... Kjører du spesielt en framtung forhjulstrekker som understyrer herfra til himmelen, så skurer du fort av kantene på fordekkene om du blir for entusiastisk. Hvordan en kan bli så entusiastisk med en slik bil er jo litt mer uforståelig.. :-)
Husk at bakdekkene både gir skyv og brems, spesielt når man kjører mest med enpedalskjøring og dekkene slites fort når man er glad i rødlysdragrace etc.
Ja jeg føler faktisk at jeg kan litt om dette ja. Men å utagere som enkelte på forum kan jeg ikke noe om så jeg avstår å kommentere et tidligere innlegg.
Men her er en link til en seriøs produsent som forklarer om dekkslitasje:
https://www.continental.no/bil/teknologi/dekktips/lex-1-3-1-ujevn-slitasje (https://www.continental.no/bil/teknologi/dekktips/lex-1-3-1-ujevn-slitasje)
Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 24. november 2020, klokken 13:21
Husk at bakdekkene både gir skyv og brems, spesielt når man kjører mest med enpedalskjøring og dekkene slites fort når man er glad i rødlysdragrace etc.
Godt poeng egentlig at det blir jo "dobbelt opp" og vel så det for bakdekkene på i3 ::)
Skal ikke påberope meg så mange rødlysdragrace, men kampen om å finne en lomme i rundkjøringene er større og hyppigere, så det kan absolutt ha medvirkende årsak 8)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
P.S. Litt dumt at det er forskjell på størrelsen foran/bak på vår i3, for det hadde nok hjulpet å bytte hvert år ???
Sjekket dekket litt nærmere i dag før jeg la det bort for vinteren, og det er ikke helt på midten det bare er slitt. Utifra det jeg kunne se er det fra litt over midten og 1/3 mot utsiden det faktisk er mest slitt.
Jeg har hatt en del BMW'er opp igjennom, og kjører man med for lite luft har de en tendens til overdreven slitasje på innsiden heller enn utsiden er min erfaring? Her kjørte jeg som nevnt med 3,1 Bar, så skjønner ikke helt dette ???
Begge bak var for øvrig slitt på samme sted. Mulig at jeg må få sjekket hjulstilling litt?
Ser akkurat ut som bakdekka mine. Kjøre litt saktere i svingene? ;)