Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: TRM på torsdag 03. april 2014, klokken 23:33
Og Odda får til sommeren!
http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyheiter/article7271751.ece (http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyheiter/article7271751.ece)
Det store spørsmålet er om Tesla kan bruke disse?
Ja, Tesla Model S vil kunne lade på alle disse, men ikke før i mai.
Hurtigladerne er av typen Terra 53 CJG fra ABB men i første omgang er det CHAdeMO og CCS som blir satt i drift (3 denne uken og den siste på mandag)
I mai kommer det folk fra ABB og monterer Type 2 (43kW) på disse
Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 08:34
Ja, Tesla Model S vil kunne lade på alle disse, men ikke før i mai.
Hurtigladerne er av typen Terra 53 CJG fra ABB men i første omgang er det CHAdeMO og CCS som blir satt i drift (3 denne uken og den siste på mandag)
I mai kommer det folk fra ABB og monterer Type 2 (43kW) på disse
Er disse slik at man må lade på enten AC eller DC, eller kan begge deler brukes samtidig? Om det er enten/eller er de lite interessante å bruke til Tesla-lading etter min mening. Aller helst ville jeg heller sett en dobbel 22kW stolpe ved siden av. Tesla-eiere på tur har liten interesse av å vente ved bilen et par timer mens den lader på 22kW, vi vil helst gjøre noe annet i mellomtiden...
Eit kjapt google-søk på typebetegnelsen som ArneS kom med, tydar på at begge deler kan brukast samtidig.
http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.asp
"The CCS and CHAdeMO outlets share 50kW output power, resulting in typical non-simultaneous charging times of 15-30 minutes. Simultaneously, the AC outlet can deliver up to 43kW. Optional power-limiting software adapts the charger to match grid capacity."
Sitat fra: tormodl på fredag 04. april 2014, klokken 12:08
Eit kjapt google-søk på typebetegnelsen som ArneS kom med, tydar på at begge deler kan brukast samtidig.
http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.asp
"The CCS and CHAdeMO outlets share 50kW output power, resulting in typical non-simultaneous charging times of 15-30 minutes. Simultaneously, the AC outlet can deliver up to 43kW. Optional power-limiting software adapts the charger to match grid capacity."
Dette er selvfølgelig kun avhengig av tilførselskursen, og vil variere fra sted til sted.
CCS og CHAdeMO likeretteren (laderen) er felles, AC utgangen benytter seg ikke av likeretteren men leverer strøm fra nettet direkte til laderen i bilen. En Tesla med dobbeltlader kan da hente opp til 22kW. men om den kan gjøre det samtidig med at andre benytter seg DC vil variere fra sted til sted avhengig av opplegget.
Typebetegnelsen til ABB sier ingen ting om hva en får på den enkelte stasjon.
Ja, disse kan lade AC og DC samtidig.
Tilførsel er 125A så der er nok til både 50kW og 22kW.
DC/DC er foreløpig ikke samtidig. Her praktiseres first come - first serve, men den andre blir satt i kø og trenger ikke vente ved hurtigladeren.
Men for AC så er det bare å plugge i og starte lading selv om en Leaf eller eUP står der
Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 17:39
Ja, disse kan lade AC og DC samtidig.
Tilførsel er 125A så der er nok til både 50kW og 22kW.
DC/DC er foreløpig ikke samtidig. Her praktiseres first come - first serve, men den andre blir satt i kø og trenger ikke vente ved hurtigladeren.
Men for AC så er det bare å plugge i og starte lading selv om en Leaf eller eUP står der
Det var bra!
Da får vi bare håpe det ikke blir noe sånn 15/30-minutter system der, så gjør at man må starte lading en rekke ganger om man f.eks trenger 2,5 timer på 22kW.
Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 17:39
DC/DC er foreløpig ikke samtidig.
Siden CHAdeMO/CCS ladelikeretterens strøm styres av bilens elektronikk må det to utgangslikerettere til om de skal kunne uavhengig styres samtidig derfor stiller jeg et lite spørsmål ved "foreløpig".
Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 17:39
Her praktiseres first come - first serve, men den andre blir satt i kø og trenger ikke vente ved hurtigladeren.
Det betyr vel da at dersom det først kommer en e-Golf, så en BMW I3 og som nr.3 en Leaf, starter ladingen av Leaf automatisk når Golfen er ferdig ladet, mens BMWen må vente til Leaf er ferdig?
Er det slik at om en kommer som nr. 2bør en ha et annet system enn den som har startet lading for å unngå å bli nr.3?
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. april 2014, klokken 18:02
Det var bra!
Da får vi bare håpe det ikke blir noe sånn 15/30-minutter system der, så gjør at man må starte lading en rekke ganger om man f.eks trenger 2,5 timer på 22kW.
Det bør vel være en rullering slik at dersom en trenger 30min påfyll 22kW slipper å vente 5 timer på han med singellader (eller 2,5 timer på deg)?
Her er beskrivelsen på ABB's smart lading:
AC-DC Smart Simultaneous Fast Charging
When the connection to the grid of the Terra 53 C(J)G or Terra 53 CT is according its maximum
specification (3x125Amp) 50 kW DC fast charging (either Combo or CHAdeMO) and 22kW AC
charging can run parallel. This implicates that a DC car (Combo or CHAdeMO) and an AC car
with 22kW can charge completely simultaneously.
When the Terra 53 C(J)G is connected to the grid, with a lower specification (e.g. 3x100Amp or
3x80Amp), the Terra 53 C(J)G can start charging the 2nd car with the available remaining power
(for AC or DC) while the first car (DC or AC) is still charging. This enables significantly higher
throughput and minimizes waiting times for users.
This Smart Simultaneous Fast Charging option allows making maximum use of the two (one AC /
one DC) outlets on the charger. When two cars are connected to the charger, they are charged
on a first-come first-serve basis, but the other car will receive all remaining power. When a DC
car is being fast charged, it will first use the full available power (max. 50kW) of the charger. After
a couple of minutes the car will lower the amount of power drawn from the charger. When this
happens, the remaining grid capacity will be routed to the car that connected next to the charger.
As the amount required by the DC car lowers, the amount of power for the AC side is increased.
The algorithm takes grid limitations into account, so when your charger is equipped with the
power limiting option, the total power drawn will not exceed the grid capacity. When the AC
vehicle is connected first, it will get the full 22kW charge power (when the car allows the full
22kW) which that outlet can deliver. When a DC vehicle then connects, it will receive the
remaining power as DC.
DC-DC Power routing
When a vehicle is charging on either DC outlet (Combo or CHAdeMO) of the Terra 53 CJ(G) and
a second vehicle connects to the other DC-outlet, the driver of second vehicle can push the start
button and walk away. When the first vehicle is done charging, the charge session of the second
vehicle will be started automatically without any further actions from the driver of the second car.
Da ble det jo litt klarere.
"first come - first serve" er en funksjon når en ikke har 3x125A sikring men en mindre tilførsel f.eks 3x80A. Den går heller ikke mellom 2 biler som lades med DC, men fordeler lasten mellom AC kontakten (mode3 kommunikasjon med bilens lader) og den eksterne DC laderen, slik at den som kom først av AC kunden eller DC kunden får vedkommende ber om og resten av kapasiteten går til den andre.
Er sikringene på 3x125A er ikke dette relevant da får både DC laderen og AC kontakten det som trengs.
Rettet, jeg skrev noe annet før jeg hadde lest siste avsnitt:
Her må de som trenger AC stille seg i AC kø, og de som trenger DC i en CHAdeMO og en CCS kø.
Med 3x125 A går da AC køen sitt eget liv, mens CHAdeMO og CCS går vekselsvis.
Sitat fra: Griffel på fredag 04. april 2014, klokken 19:03
Det bør vel være en rullering slik at dersom en trenger 30min påfyll 22kW slipper å vente 5 timer på han med singellader (eller 2,5 timer på deg)?
Nettopp derfor foretrekker jeg heller en separat, dobbel 22kW stolpe ved siden av. 22kW er alt for tregt til å vente i bilen, om man skal fylle opp f.eks 50-60kWh. Men så lenge jeg kan gjøre noe annet (spise middag, gå på kino, osv.) er det helt ok. Er maks ladetid f.eks 30 minutter blir disse rimelig uinteressante for min del ihvertfall, bortsett fra de få gangene man kanskje bare mangler noen få kWh.
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. april 2014, klokken 19:59
Nettopp derfor foretrekker jeg heller en separat, dobbel 22kW stolpe ved siden av. 22kW er alt for tregt til å vente i bilen, om man skal fylle opp f.eks 50-60kWh. Men så lenge jeg kan gjøre noe annet (spise middag, gå på kino, osv.) er det helt ok. Er maks ladetid f.eks 30 minutter blir disse rimelig uinteressante for min del ihvertfall, bortsett fra de få gangene man kanskje bare mangler noen få kWh.
Helt enig, og med kun ett punkt så er det håpløst å planlegge med å bruke på tur. Siden "alle" bilmerker kan lade på type 2, så er og sjansen stor for at det er opptatt og/eller kø når man kommer dit. Kommer ikke til å planlegge med å bruke slike ladepunkter på tur. Enten superlader eller over-natten lading.
Bilder fra ladestasjonen i Rosendal. Foreløpig Chademo/ccs. Står i hurtigladekartet at AC 43 forhåpentligvis kommer. Ser at det er klargjort for 43 el 22kw og det står lapp om at det kommer. Så da gjør det nok det.. :)
(http://img.tapatalk.com/d/14/04/06/uty3aqa9.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/04/06/3uda7eqy.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/04/06/e5y6u9en.jpg)
(http://img.tapatalk.com/d/14/04/06/5e2aja6y.jpg)
Sitat fra: Hyperstress på søndag 06. april 2014, klokken 14:28
Bilder fra ladestasjonen i Rosendal. Foreløpig Chademo/ccs
Takk for info! :)
Supert, blir testing i neste uke når Leafen må til pers som transportmiddel til påskefjellet, har bare en liten dieselfylling igjen nå så er det for siste gang:)
Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 08:34
Ja, Tesla Model S vil kunne lade på alle disse, men ikke før i mai.
Hurtigladerne er av typen Terra 53 CJG fra ABB men i første omgang er det CHAdeMO og CCS som blir satt i drift (3 denne uken og den siste på mandag)
I mai kommer det folk fra ABB og monterer Type 2 (43kW) på disse
For en ladenybegynner; vil vi da i mai trenge noen egne adaptere for å kunne benytte oss av disse ladestasjonene? Den i Etne er veldig aktuell for min del i hvert fall, og jeg er spent på hvilke type lader de skal sette opp ved Åkrafjordtunet. Der skal det vist også komme noe til sommeren.
Sitat fra: Corny på onsdag 09. april 2014, klokken 22:16
Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 08:34
Ja, Tesla Model S vil kunne lade på alle disse, men ikke før i mai.
Hurtigladerne er av typen Terra 53 CJG fra ABB men i første omgang er det CHAdeMO og CCS som blir satt i drift (3 denne uken og den siste på mandag)
I mai kommer det folk fra ABB og monterer Type 2 (43kW) på disse
For en ladenybegynner; vil vi da i mai trenge noen egne adaptere for å kunne benytte oss av disse ladestasjonene? Den i Etne er veldig aktuell for min del i hvert fall, og jeg er spent på hvilke type lader de skal sette opp ved Åkrafjordtunet. Der skal det vist også komme noe til sommeren.
Disse stasjonene vil bli 43kW Type 2 med fast kabel så de kan du plugge rett i bilen uten noen form for egen adapter eller kabel.
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. april 2014, klokken 05:06
Sitat fra: Corny på onsdag 09. april 2014, klokken 22:16
Sitat fra: ArneS på fredag 04. april 2014, klokken 08:34
Ja, Tesla Model S vil kunne lade på alle disse, men ikke før i mai.
Hurtigladerne er av typen Terra 53 CJG fra ABB men i første omgang er det CHAdeMO og CCS som blir satt i drift (3 denne uken og den siste på mandag)
I mai kommer det folk fra ABB og monterer Type 2 (43kW) på disse
For en ladenybegynner; vil vi da i mai trenge noen egne adaptere for å kunne benytte oss av disse ladestasjonene? Den i Etne er veldig aktuell for min del i hvert fall, og jeg er spent på hvilke type lader de skal sette opp ved Åkrafjordtunet. Der skal det vist også komme noe til sommeren.
Disse stasjonene vil bli 43kW Type 2 med fast kabel så de kan du plugge rett i bilen uten noen form for egen adapter eller kabel.
Blir det bare ett uttak?
Finnes det biler som kan nyttig gjøre seg av 43KW AC da?
For meg så virker det mer fornuftig om disse 43 KW hadde vært fordelt over flere uttak.
Ja. Bare 1. Kommer ikke i Knarvik. Du må til Romarheimsdalen.
Denne kan bruke 43kW:http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3257-vi-har-kjort-50-mil-med-renault-zoe#!RenaultZOE_eksterior2_2160_1440 (http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3257-vi-har-kjort-50-mil-med-renault-zoe#!RenaultZOE_eksterior2_2160_1440)
Noen som vet om Type 2 er på plass her nå?
Sitat fra: Sharp på torsdag 29. mai 2014, klokken 23:00
Noen som vet om Type 2 er på plass her nå?
Litt forsinket, deler fra ABB blir levert uke 24 og tekniker vil reise rundt til Norheimsund, Eidfjord, Rosendal og Etne på mandag 16 juni for å montere dette.
Hvis der er noen med elbil med type 2 kontakt (Tesla Model S, Renault Zoe, BMW i3 eller VW eUP) i området denne dagen og som har lyst å teste dette, ta kontakt på PM.
AC punktet blir en 43kW Mode 3, Type 2 med fast kabel (i tillegg til CHAdeMO og CCS som allerede er installert)
Mvh
Arne/ABB
Hmm, da blir det spennende i dag, skal opp på Folgefonna og batteriet er snart tomt ;D
Noen som vet om overnattingssteder i Jondal-området som har tilgang til strøm?
Var visst 3 ladepunkt i Jondal sentrum som ikke sto på ladekartet jeg bruker, så nå blir det lading i natt ;D
(har meldt den inn til NOBIL)
Ble ladestasjonene klargjort for Tesla idag?
Reiser til Vestlandet til helga, og ser for meg å måtte bruke en eller flere av disse.
Noen som vet status på ladestasjon i Odda?
TRM
Sitat fra: TRM på mandag 16. juni 2014, klokken 15:58
Ble ladestasjonene klargjort for Tesla idag?
Reiser til Vestlandet til helga, og ser for meg å måtte bruke en eller flere av disse.
Noen som vet status på ladestasjon i Odda?
TRM
Nei, dessverre. Leiebilen fra Flesland brøt sammen på veg til Rosendal så tekniker måtte returnere til Bergen med redningsbil. (bensinpumpa røk på leiebilen).
Ny leiebil i kveld og forsøker på nytt i morgen.
Rosendal og Etne blir oppgradert med Type 2 (43kW) i morgen og Eidfjord og Norheimsund på onsdag
Mvh
Arne/ABB
Sitat fra: ArneS på mandag 16. juni 2014, klokken 20:09
(bensinpumpa røk på leiebilen).
Ny leiebil i kveld og forsøker på nytt i morgen.
Ja slik kan det desverre gå. Lykke til til teknikeren i morgen ;)
Sitat fra: ArneS på mandag 16. juni 2014, klokken 20:09
Sitat fra: TRM på mandag 16. juni 2014, klokken 15:58
Ble ladestasjonene klargjort for Tesla idag?
Reiser til Vestlandet til helga, og ser for meg å måtte bruke en eller flere av disse.
Noen som vet status på ladestasjon i Odda?
TRM
Nei, dessverre. Leiebilen fra Flesland brøt sammen på veg til Rosendal så tekniker måtte returnere til Bergen med redningsbil. (bensinpumpa røk på leiebilen).
Ny leiebil i kveld og forsøker på nytt i morgen.
Rosendal og Etne blir oppgradert med Type 2 (43kW) i morgen og Eidfjord og Norheimsund på onsdag
Mvh
Arne/ABB
Ironisk at feil på drivstofftilførselen på fossil bil fører til tap av drivstofftilførsel til elektrisk bil... ;-)
Sitat fra: ArneS på mandag 16. juni 2014, klokken 20:09
Sitat fra: TRM på mandag 16. juni 2014, klokken 15:58
Ble ladestasjonene klargjort for Tesla idag?
Reiser til Vestlandet til helga, og ser for meg å måtte bruke en eller flere av disse.
Noen som vet status på ladestasjon i Odda?
TRM
Nei, dessverre. Leiebilen fra Flesland brøt sammen på veg til Rosendal så tekniker måtte returnere til Bergen med redningsbil. (bensinpumpa røk på leiebilen).
Ny leiebil i kveld og forsøker på nytt i morgen.
Rosendal og Etne blir oppgradert med Type 2 (43kW) i morgen og Eidfjord og Norheimsund på onsdag
Mvh
Arne/ABB
Hurtig-ladestasjonen på Halhjem fergekai da ... ?
Denne er det BKK som er operatør for. De har lyst ut anbud om å oppgradere de 5 CHAdeMO laderne med multistandard, så det kommer nok muligheter både for CHAdeMO, CCS og Type 2 utover høsten :)
Rosendal er nå operativ med CHAdeMO/CCS og Type 2
På veg til Etne for å oppgradere denne :)
Edit: Og det er gratis både for DC og AC lading på alle disse (intil videre)
Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. juni 2014, klokken 13:56
Rosendal er nå operativ med CHAdeMO/CCS og Type 2
På veg til Etne for å oppgradere denne :)
Edit: Og det er gratis både for DC og AC lading på alle disse (intil videre)
TUSEN TAKK! :-)
Vet du hvilken ladeløsning det etterhvert blir på disse?
TRM
Sitat fra: TRM på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:19
Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. juni 2014, klokken 13:56
Rosendal er nå operativ med CHAdeMO/CCS og Type 2
På veg til Etne for å oppgradere denne :)
Edit: Og det er gratis både for DC og AC lading på alle disse (intil videre)
TUSEN TAKK! :-)
Vet du hvilken ladeløsning det etterhvert blir på disse?
TRM
Alle 4 blir multilader med CHAdeMO/CCS/Type 2 fra ABB. Typebetegnelse er "Terra 53 CJG"
www.abb.no/evcharging
Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:40
Sitat fra: TRM på tirsdag 17. juni 2014, klokken 14:19
Sitat fra: ArneS på tirsdag 17. juni 2014, klokken 13:56
Rosendal er nå operativ med CHAdeMO/CCS og Type 2
På veg til Etne for å oppgradere denne :)
Edit: Og det er gratis både for DC og AC lading på alle disse (intil videre)
TUSEN TAKK! :-)
Vet du hvilken ladeløsning det etterhvert blir på disse?
TRM
Alle 4 blir multilader med CHAdeMO/CCS/Type 2 fra ABB. Typebetegnelse er "Terra 53 CJG"
www.abb.no/evcharging
Beklager, mente hvilken BETALINGSLØSNING det blir etterhvert... (dårlig på multitasking i dag) Blir det ladekort, abonnement, SMS?
Ok. Ingen av dem har valgt operatør enda. Sannsynligvis vil de koble seg på nettverket til BKK, men BKK har og åpne ladere inntil videre.
Vil nok gå noen måneder før betalingsløsning blir valgt
Jeg kan bekrefte at AC type 2 lader i etne fungerer. Jeg lader med 94km/t nå.
8)
@ArneS
Er det mulig å lade m type 2 i Norheimsund Ca.12.30 i dag?
Sorry litt for sen med tilbakemelding: Tekniker holder på i Norheimsund nå og er ferdig om ca 30 min (ferdig ca 14:15) om alt går etter planen.
Rosendal, Etne og Eidfjord er oppgradert men foreløpig er det bare i Etne at noen har testet å lade på Type 2
Alle 4 er nå oppgradert med Type 2 (i tillegg til CHAdeMO og CCS) men dessverre var der en feil på et kort på laderen i Norheimsund så dette må byttes før denne er operativ
På kartet vedlagt vises hurtigladerne som nå har CHAdeMO/CCS/Type2
mvh
Arne/ABB
Sitat fra: ArneS på onsdag 18. juni 2014, klokken 15:53
Alle 4 er nå oppgradert med Type 2 (i tillegg til CHAdeMO og CCS) men dessverre var der en feil på et kort på laderen i Norheimsund så dette må byttes før denne er operativ
På kartet vedlagt vises hurtigladerne som nå har CHAdeMO/CCS/Type2
mvh
Arne/ABB
Helt konge! Er statuskartet du har vedlagt tilgjengelig en plass på det store nett ? Skal fra stavanger inn til eidfjord og regner med å fylle litt opp i Etne, og kan man se live status hjelper det på veien.
Robin
Nå kunne jeg sagt at alle ABB hurtigladere er så driftsikre at du trenger ingen live status informasjon ;) ...men det blir vel feil så lenge status kartet viser feil på en av de fire :o
Statusvisningen er dessverre ikke offentlig (ihvertfall ikke ennå), men alle ABB hurtigladere er meldt inn til NOBIL med sanntidsinformasjon i hurtigladekartet.
Foreløpig ser jeg bare Eidfjord her men det kommer nok snart
Arne/ABB
Er det fastmontert type 2 kabel på disse stasjonene?
Jeg ladet i Eidfjord på lørdag. Fastmontert kabel. En leaf ladet samtidig. Intet Problem. Alt fryd & gammen :-)
Ja alle har fastmontert kabel da de kan levere opp til 43 kW (for Renault Zoe)
Nå er og laderen i Norheimsund operativ
Kjørte innom laderen i Rosendal i ettermiddag. Hadde behov for å fylle på litt før turen går videre til Eidfjord i morgen, og videre til Bærum på onsdag (via Gol), men Type2-laderen var okkupert av en blå Model S. Skulle gjerne vært flere Type2-uttak på ladestasjonen. Er det mulig å sette opp flere uttak på denne type ladestasjoner?
Håper laderen i Eidfjord er ledig i morgen...
Sitat fra: TRM på mandag 30. juni 2014, klokken 21:18Er det mulig å sette opp flere uttak på denne type ladestasjoner?
Det er allerede 3 kabler på denne stasjonen. Det begrenser seg hvor lange kablene kan bli, med de ulempene som allerede er oppdaget: slitasje og skader på kablene siden de subber i bakken hele tiden. Alternativet i Rosendal er flere ladere ... ikke flere kabler. Det er heller ikke plass til flere enn 2 biler ved siden av laderen, da det "nesten" alltid er opptatte plasser på den er ordinære parkeringsplassen ved siden.
Sitat fra: TRM på mandag 30. juni 2014, klokken 21:18
Er det mulig å sette opp flere uttak på denne type ladestasjoner?
Eg lada for eit par dagar sidan på Grønn Kontakts ladestasjon i Furane ved Volda. Der har dei sett opp ein multistandard hurtigladar og i tillegg ein ladestolpe med to 22kW AC. Der er det altså mogeleg at tre bilar ladar med 22kW samstundes. Håpar fleire vel denne løysinga.
Sitat fra: arnkl på tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:33
Sitat fra: TRM på mandag 30. juni 2014, klokken 21:18
Er det mulig å sette opp flere uttak på denne type ladestasjoner?
Eg lada for eit par dagar sidan på Grønn Kontakts ladestasjon i Furane ved Volda. Der har dei sett opp ein multistandard hurtigladar og i tillegg ein ladestolpe med to 22kW AC. Der er det altså mogeleg at tre bilar ladar med 22kW samstundes. Håpar fleire vel denne løysinga.
3 Type2-uttak hadde vært kjekt på alle slike stasjoner. På lengre turer tør jeg ikke planlegge å bruke ladestasjoner med ett uttak. Spesielt ikke når det finnes Model S med enkeltlader som i verste fall kan stå og lade i 7-8 timer...
Rosendal er nå ute av drift. Heldigvis hadde de 32A på hotellet. Uten det så hadde vi blitt værende her!