Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: JWinterburn på onsdag 02. april 2014, klokken 21:57

Tittel: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: JWinterburnonsdag 02. april 2014, klokken 21:57
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9444523.ece

Hva synes dere om dette da? Jeg for min del farter mye på denne overfarten... Og det var med som en del av regnestykket for å kjøpe tesla.. Hva gjør elbilforeningen og tesla oc med dette?
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Car-Elonsdag 02. april 2014, klokken 22:27
Hørte om det på NRK nyhetene. Tenkte først at Trønderene er litt trege... 2. April??  :P
Spøk til side. Det er da Staten som har satt insentivene, så da må vel fylkene følge opp. Og det er da bare 24000 elbiler igjen på disse insentivene. Tror målet om 50000 biler kommer lenge før utgangen av 2017. (Hvertfall om Tesla skal fortsette med rekorder.)

Her må vi få så mange medlemmer inn i _EN_  forening så vi kan stå samlet i å få så mange fordeler som mulig.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: sn0leonsdag 02. april 2014, klokken 22:59
SitatKlimaforliket inneholder punktene over med følgende tillegg:
- Nullutslippsbiler, plug-in hybridbiler og andre miljøvennlige biler skal komme bedre ut enn tilsvarende biler med fossilt drivstoff. Elbil- og hydrogeninsentivene fryses ut neste stortingsperiode (dvs. ut 2017) så fremt antall biler ikke overskrider 50000 innen den tid.
-Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler slik som fritak for bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfeltet og gratis parkering må ses i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt.
- Plug in hybridbiler skal komme bedre ut enn tilsvarende biler med fossilt drivstoff.

Som du ser i klimaforlikets tekst så er "andre virkemidler" ikke fredet frem til 2017 eller 50.000 elbiler på veien.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/33/45/05b16e03.pdf

Dette har jeg i alle fall tatt hensyn i mine budsjetter. Gratis parkering og fri bomring er ikke vektlagt mye, og tar det som en ren bonus.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Freddantorsdag 03. april 2014, klokken 09:16
Det skal også sies at vedtaket om fritak på ferge skaper frustrasjon for fergeselskapene grunnet manglende kompensasjoner. Fergeselskapene blir ikke kompensert for tapt dekkplass der elbiler for reise gratis. Dette gir direkte tap ved fulle ferger.

Denne insentiven sparker bein under seg selv og kommer nok til et fall desverre.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: sindrejtorsdag 03. april 2014, klokken 09:57
Aner ikke hvordan det er på Flakk - Rørvik, men der jeg tar ferge av og til må jeg betale persontakst.  Jeg bruker rabattkort, og på bil får en 50% rabatt, mens på person får en bare 15 eller 20%.  Besparelsen mellom elbil og vanlig bil er altså veldig liten, i størrelsesorden ca en 20 kroner på en halvtimes fergetur.
Tittel: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: sigurditorsdag 03. april 2014, klokken 10:20
Fergene får store subsidier fra staten, men når det står biler igjen på kaien så tar de vel neste ferge?

På fergesamband, der større og større del av dagpendlerene kjører elbil merkes dette godt på økonomien til fergeselskapet.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Arnt Helgetorsdag 03. april 2014, klokken 11:58
Sitat fra: sindrej på torsdag 03. april 2014, klokken 09:57
Aner ikke hvordan det er på Flakk - Rørvik, men der jeg tar ferge av og til må jeg betale persontakst.  Jeg bruker rabattkort, og på bil får en 50% rabatt, mens på person får en bare 15 eller 20%.  Besparelsen mellom elbil og vanlig bil er altså veldig liten, i størrelsesorden ca en 20 kroner på en halvtimes fergetur.

Flakk - Rørvik har Autopass, og dermed ingen betaling for fører/passasjerer. Det er dette som gjør sambandet så spesielt, og kostnadsbesparelsen ekstra stor.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Hamisotorsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Målet er jo å få ein bilpark med mest mogleg nullutslepp, og eit slikt tiltak vil kunna aksellerera den utviklinga.
Eg synes me elbilistar må stå på vidare og forsvara dei fordelene me har. Me har berre så vidt begynt, og er langt frå målet.

"-Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler slik som fritak for bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfeltet og gratis parkering må ses i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt."

Dette tolkar nå eg med at lokale styresmakter kan foreslå endringar, men ikkje at dei kan bestemma det.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: tomrhtorsdag 03. april 2014, klokken 13:24
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Målet er jo å få ein bilpark med mest mogleg nullutslepp, og eit slikt tiltak vil kunna aksellerera den utviklinga.
Ja, 100% enig! Hvis noen skal betale mer så er det jo fossilbilistene som forurenser, det er i tråd med stortingets miljøpolitikk.

Om elbilene blir ilagt billettpris på Flakk-Rørvik er det en katastrofe med store ringvirkninger. Ikke bare at et helt lokaltsamfunn på Fosen rammes hardt når fler og fler finner ut at de ikke kan pendle lenger og velger å flytte fra bygda (sånn sett burdte senterpartiet kjempet mer for elbil!), men denne saken vil gi presedens senere i andre tilsvarende saker. Vi snakker jo om Trøndelags største ferjesamband her. Bedre blir det ikke av at veien har vært riksvei fram til 2010, det betyr at et byråkratisk pennestrøk kan gjøre alle riksveisamband om til fylkesvei for å få kunne flå elbilistene.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: cratorsdag 03. april 2014, klokken 14:06
Strengt tatt burde både ferger og veiavgift være gratis for alle, dekket over skatteseddelen (siden alle, selv de som aldri har sittet i en bil eller buss) har nytte av/bruker veiene. (Finnes muligens et par unntak på en fjellgård som klarer seg 100% selv.)

Jeg skjønner at det er vanskelig å gjøre det slik "over natta", så da synes jeg at å sette skillet på 0-utslippsbiler er en gre plass å starte, så kan man avvikle veiavgift, bompenger og fergetakster over tid, når alle kjører elektrisk. Intil da kan de som forurenser betale.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: cratorsdag 03. april 2014, klokken 14:11
Sitat fra: Freddan på torsdag 03. april 2014, klokken 09:16
Det skal også sies at vedtaket om fritak på ferge skaper frustrasjon for fergeselskapene grunnet manglende kompensasjoner. Fergeselskapene blir ikke kompensert for tapt dekkplass der elbiler for reise gratis. Dette gir direkte tap ved fulle ferger.

Er helt enig i at staten burde backe opp med økonomisk kompensasjon for de som faktisk tar støyten. Desverre er dette bare et av mange eksempler på vedtak som regjeringa har gjort der andre tar regninga.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: emiltorsdag 03. april 2014, klokken 17:18
Sitat fra: Arnt Helge på torsdag 03. april 2014, klokken 11:58
Sitat fra: sindrej på torsdag 03. april 2014, klokken 09:57
Aner ikke hvordan det er på Flakk - Rørvik, men der jeg tar ferge av og til må jeg betale persontakst.  Jeg bruker rabattkort, og på bil får en 50% rabatt, mens på person får en bare 15 eller 20%.  Besparelsen mellom elbil og vanlig bil er altså veldig liten, i størrelsesorden ca en 20 kroner på en halvtimes fergetur.

Flakk - Rørvik har Autopass, og dermed ingen betaling for fører/passasjerer. Det er dette som gjør sambandet så spesielt, og kostnadsbesparelsen ekstra stor.

Har aldri tatt ferga der, men ser på nettsidene at prisen er delt opp i to deler: Fergepris (130kr) og bompenger (82kr) for enkelttur uten avtale. Fergeprisen kan de kanskje kreve inn av elbilistene, men bompengefritaket må bli stående så elbilene må ikke betale fullpris enda.

Ellers synes jeg ikke veldig synd på han som frontet nrk sin dekning av saken http://www.nrk.no/trondelag/elbil-bilistene-foler-seg-lurt-1.11645865 (http://www.nrk.no/trondelag/elbil-bilistene-foler-seg-lurt-1.11645865). Hvis vi plutselig runder 50.000 elbiler i år kan jo fordelene for elbiler bli revurdert, og det er noe man må ta med i regnestykket ved kjøp av elbil. Mange kunne nok spart mer på å kjøpe en billig brukt bensin/dieselbil og betalt bompenger enn å kjøpe en "dyr" ny elbil kun for å kjøre gratis gjennom bommen.

Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: timingbeltkillertorsdag 03. april 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Det vil bare føre til enda flere går over til elbil.
Økte fossilbiltakster betyr derfor mindre inntekter, ikke høyere.

Her har vi en ond sirkel sett fra selskapenes side.
Denne gordiske knuten kan bare hugges over på en av to måter:
- Staten erstatter inntektstapet = garanterer for underskuddene.
- Elbilene betaler likt med, alternativt litt mindre, enn fossilbilene.

Samme problem får vi med mange bomveier.
Enda om elbilen ikke hadde eksistert, er mange nye veiprosjekter med dagens statsandel så dyre,
at kalkulerte bompenger lett blir uakseptable.

Staten må derfor inn med høyere andel av anleggskostnadene.
Og det burde ikke være vanskelig. For Staten bygger i dag veiene helt gratis.
Ettersom dieselavgift + moms  entrepenørene må ut med, utgjør større beløp enn statens andel.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Hamisofredag 04. april 2014, klokken 12:31
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 03. april 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Det vil bare føre til enda flere går over til elbil.
Økte fossilbiltakster betyr derfor mindre inntekter, ikke høyere.

Her har vi en ond sirkel sett fra selskapenes side.


Ond sirkel?? At endå fleire går over til elbil?
Byrjar å lura på om dette er eit elbilforum.
Javisst betyr det at endå fleire går over på elbil. Er det ikkje det me vil då?
At me ein dag må betala bompengar er heilt greit. Men ikkje før me er i klart fleirtal.
50.000 elbilar er berre det første steget. Det bør bli langt fleire. Og for å få det til, må det lønna seg mindre og mindre å køyra fossilt. Då kan utviklinga gå endå raskare enn forventa.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 04. april 2014, klokken 18:54
Sitat fra: Hamiso på fredag 04. april 2014, klokken 12:31
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 03. april 2014, klokken 21:10
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 12:31
Ikkje gi opp så fort. Kvifor kan ikkje prisen for fossilbilistane bli heva for å kompensera for tapte inntekter?
Det vil bare føre til enda flere går over til elbil.
Økte fossilbiltakster betyr derfor mindre inntekter, ikke høyere.

Her har vi en ond sirkel sett fra selskapenes side.

Ond sirkel?? At endå fleire går over til elbil?
"sett fra selskapenes side" har øyensynlig gått deg hus forbi.
"Ond sirkel" med og uten dette tillegget har vidt forskjellig meningsinnhold!

Poenget med innlegget du misforstår, var utelukkende å påvise økte fossilbiltakster
er et tveegget sverd med sannsynlig kontraproduktiv virkning som inntektskilde.

Ønsker staten rask overgang til elbiler, kan den ikke oppnå dette med å sette bom-
og fergeselskaper i en umulig økonomisk situasjon. Den må selv betale moroa.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: timingbeltkillerfredag 04. april 2014, klokken 19:31
Sitat fra: Hamiso på fredag 04. april 2014, klokken 12:31
At me ein dag må betala bompengar er heilt greit. Men ikkje før me er i klart fleirtal.
Et greitt standpunkt rent teoretisk.
I praktisk politikk blir spørsmålet om hvor stor nedgang i de totale inntektene fra bilparken staten kan/vil leve med i overgangsperioden.

Tviler på regjeringen får så stor budsjettromslighet i årene som kommer at den går fra å holde bilavgiftene på samme totalnivå som i dag.

Vilket betyr de konkurransevridende særfordelene til elbilen kan forsvinne helt eller delvis raskere enn de fleste tror. Sånn sett er elbilens suksess elbilens akilleshæl.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: hmafredag 04. april 2014, klokken 19:44
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Kentfredag 04. april 2014, klokken 19:48
Sitat fra: hma på fredag 04. april 2014, klokken 19:44
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.

Den er nok ikke riktig. Strømavgiften er mye høyere på elbiler, en den er på fossilbiler:)
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: sigurdifredag 04. april 2014, klokken 23:20
Det som en må huske med elbil politikken i norge er et resultat av at våre politikere ønsker seg til EU og følger alle tettnongslinjer som EU setter opp.
Vi er flinkere en de som faktisk er medlemer.
Staten følger EUs utslippskrav av CO2 og elbil direktive er et direkte følge av dette.

Kravene trappet opp i intervallet strengere frem til 2020 Dersom det ikke skjer en stor utvikling på diesel og bensinbil. (Min VW fra 92 altså 22år gammel, 1.7 tonn og 2.4l diesel går på 0.8l/mil) så må det være en stor andel elektriske biler solgt.

Kravet gjelder ikke bilparken, men gjennomsnitts CO2 utslipp på nybiler solgt.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: testOfredag 04. april 2014, klokken 23:22
Sitat fra: hma på fredag 04. april 2014, klokken 19:44
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.

I følge denne presentasjonen fra SSV er det kun 18 fergesamband i Norge som er riksvegsamband og 104 som er fylkesvegsamband. http://www.vegvesen.no/_attachment/120405/binary/224238?fast_title=Forvaltningsreformen (http://www.vegvesen.no/_attachment/120405/binary/224238?fast_title=Forvaltningsreformen)

Om Sør-Trøndelag fylkeskommune innfører full betaling på lik linje med fossilbiler, må en forvente at de andre fylkeskommunene kommer til å følge etter og innfører betaling på samtlige fylkesvegsamband.

I følge denne artikkelen skal alle fergesamband ha AutoPASS innen 1.1.2017. http://www.tu.no/vareveger/nyheter/2014/03/20/autopass-pa-ferjer-fra-1.-januar-2017 (http://www.tu.no/vareveger/nyheter/2014/03/20/autopass-pa-ferjer-fra-1.-januar-2017) Det vil medføre at betaling for passasjerer faller bort. Siden fritaket for betaling for elbil medfører at en kun betaler for passasjerer, må denne regelen også revurderes for riksvegsambandene hvor det innføres AutoPASS. Moss-Horten er først ut med å innføre AutoPASS.

Jeg vill oppfordre elbilforeningen til å sette forkus på denne saken, med mål om å sikkre enhetlige og gode fordeler for elbiler både på de 18 riksvegsambandene og alle fylkessambandene i Norge.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: sigurdilørdag 05. april 2014, klokken 01:48
Så etter den artikkelen så blir Horten/Moss Autopass fra 01.01.17, og andre følger så fort som mulig.

Usikket hva som er kjapt, når de har hatt prøveprosjekt, som de har hentet erfaringer med, men venter 3 år før neste blir bygd ut.

Ventes det med vilje på hva som skjer meg elbil politikken?

Samtidig, så er ny bombrikke godkjent, som kan inneholde mer data, som type bil, CO2 utslipp, vekt osv. Slik at taxster kan baseres på dette. :-)

Ser jeg en sammenheng?
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: timingbeltkillerlørdag 05. april 2014, klokken 11:59
Sitat fra: hma på fredag 04. april 2014, klokken 19:44
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.

Du skal aldri si verken "aldri" eller "alltid"!

Du behøver ikke doktorgraden i framtidsforskning for å spå:
Den dagen vi har 100% elbiler og 0% fossilbiler kommer staten til å ta inn minst like mye penger på bilparken som i dag, både relativt og absolutt.

Det samme gjelder forøvrig det totale skatte- og avgiftsnivået.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: hmalørdag 05. april 2014, klokken 12:32
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. april 2014, klokken 11:59
Du skal aldri si verken "aldri" eller "alltid"!
Det er opplagt at det alltid skal lønne seg å kjøre en utslippsfri bil.
Vi må således jobbe for at elbilen fortsatt premieres fordelaktig framfor fossilbilen.
Den dagen fossilbilene er "utryddet" vil alle ha de samme fordelene og målet er nådd :)

Så når vi elbilister blir møtt rundt lunsjbordet med de klassiske påstandene som:
- Nå er det like før elbilgodene forsvinner
er svaret at elbilen må regne med å betale på sikt, men alltid en lavere sats enn forurensende biler.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: hmalørdag 05. april 2014, klokken 12:34
Saken om mulig betaling på riksvegsamband blir eget punkt på årsmøtet til Trøndelag Elbilforening (10. april).

Vi legger opp til debatt og jobber nå med å invitere medlemmer fra samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag Fylkeskommune (STFK)
http://www.stfk.no/Politikk_og_demokrati/Politiske_organer/Samferdselskomiteen/

Igjen; vi er avhengig av engasjerte medlemmer, så alle innspill og bidrag er kjærkomne.


Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 05. april 2014, klokken 14:36
Den som har kjøpt Tesla og ikke har råd til ferja har kjøpt for dyr bil. ;D ;D ;D
Man kan ikke legge mer på fossilbilene, de betaler mer enn nok. Bilen er for alle, også de med dårlig økonomi. Man skal ikke være for egoistisk selv om man har el-bil. Alt skal liksom være gratis for alltid, man griner og syter bare man har måtter betale 20 kr for å parkere en halvtime.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: kjølholdtlørdag 05. april 2014, klokken 22:09
Dette anser jeg som enkelt.  Er ikke fylkes veiene omfattet av avgifts fritaket,  er politikerne i sin fulle rett til å innføre betaling for El bil. Akkurat som taket på 50 Tusen El biler er absolutt. Det blir ikke moms osv før 50 Tusen er nådd
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: tomrhsøndag 06. april 2014, klokken 20:34
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 05. april 2014, klokken 22:09
Dette anser jeg som enkelt.  Er ikke fylkes veiene omfattet av avgifts fritaket,  er politikerne i sin fulle rett til å innføre betaling for El bil.
Fritak for elbiler på riksvegsferger ble i 2008 vedtatt å gjelde f.o.m. 1.1.2009. Men f.o.m. 1.1.2010, altså i ettertid, ble 17.200 km riksvei og 78 fergesamband omgjort til fylkesvei (http://no.wikipedia.org/wiki/Fylkesvei). Ved å omdefineres som fylkesvei har man unngått å komme innunder elbilfritaket formelt sett. Hvis fylkeskommunen nå vedtar nå å innføre betaling, og regjeringen godtar dette, har man egentlig godkjent en prosedyre der man omdefinerer fra riksvei til fylkesvei for å omgå et stortingsvedtak. Politikerne går da altså bakveien for å "oppheve" eget vedtak, og det synes jeg slett ikke noe om.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: timingbeltkillersøndag 06. april 2014, klokken 21:41
Omgjøring fra riks- til fylkesveier ble snarere besluttet for å flytte utgifter fra den søkkrike staten
til de fattige fylkene i samsvar med den besynderlige politikerlogikken her i landet.

Eventuelle negative følger for elbileierne er da å betrakte som "collateral damage".
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: Birgersøndag 13. april 2014, klokken 08:09
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 05. april 2014, klokken 14:36
Den som har kjøpt Tesla og ikke har råd til ferja har kjøpt for dyr bil. ;D ;D ;D

Dersom noen har gått fot Tesla fordi det er eneste el-bilen som passer kjøremønsteret og de har regnet inn besparelser i pendlerutgifter så har de ikke kjøpt for dyr bil. De har kjøpt riktig bil.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: testOonsdag 23. april 2014, klokken 22:34
Da ser det ut til at fordelen elbiler har hatt på fylkesfergene går mot slutten. Sør-Trøndelag først ut. Hvilket fylke er neste til å innføre full betaling for elbil på fergene?
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9553039.ece (http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9553039.ece)
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: testOlørdag 26. april 2014, klokken 22:09
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9572561.ece (http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9572561.ece)
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: emilsøndag 27. april 2014, klokken 21:02
Sitat fra: testO på lørdag 26. april 2014, klokken 22:09
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9572561.ece (http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9572561.ece)

Tror han bør regne litt på kostnadene ved å flytte nærmere Trondheim. Både selve flyttekostnaden, men også økte rentekostander som følge av sansynligvis dyrere bolig. Noe bompenger i Trondheim må han sansynligvis betale uansett. Hvis han har pendlet i 11 år og hatt unge i 6 av dem tror jeg ikke at pendletiden er noe han ser på som "kostnad" idag og kan til en viss grad ignoreres.

130kr/døgn ifergepris (to turer med 50% rabatt) * 230 arbeidsdager pr år = 30.000kr/år

Hvis det "lille" beløpet er utslagsgivende for både valg av bil og bosted tror jeg man bør ta seg en grundig gjennomgang av sin egen økonomi. Hvis fruen hans derimot vil gå opp betydelig i lønn ved å bytte til jobb i Trondheim blir regnestykket et annet, men da kan man vurdere flytting uansett uavhengig av elbil betaling på ferga.

Tror nesten han ble bitt av basillen og kjøpte Tesla litt fort uten å tenke over det og nå angrer på kjøpet og bruker ferga som unskyldning for å komme seg ut av det.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: gajasøndag 27. april 2014, klokken 21:36
Det blir ikkje elbilbetaling i det største ferjefylket i landet: http://www.rbnett.no/nyheter/article9563793.ece
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: testOtirsdag 27. mai 2014, klokken 16:01
Da har Sør-Trøndelag fylkeskommune lagt ut informasjon og priser for fergene i fylket. http://stfk.no/fergetakster (http://stfk.no/fergetakster)
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: tomrhtirsdag 27. mai 2014, klokken 19:59
65 kroner pr. tur over Flakk-Rørvik, inkl. alle rabatter!?  :o  >:(

Løsningen blir da selvfølgelig å bruke to biler. Elbil kun mellom Flakk og Bomheim, lades på jobb, parkeres på Flakk. På andre siden kjører man el eller fossil og parkerer på Rørvik ferjekai.
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: emiltirsdag 27. mai 2014, klokken 20:10
Sitat fra: tomrh på tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:59
65 kroner pr. tur over Flakk-Rørvik, inkl. alle rabatter!?  :o  >:(

Løsningen blir da selvfølgelig å bruke to biler. Elbil kun mellom Flakk og Bomheim, lades på jobb, parkeres på Flakk. På andre siden kjører man el eller fossil og parkerer på Rørvik ferjekai.

Eller selge sin nyinnkjøpte Tesla med 100.000kr i tap og flytte til Trondheim for å spare 30.000kr i fergekostnader i året...
Tittel: Sv: Betaling på fylkesferger
Skrevet av: jkirkebotirsdag 27. mai 2014, klokken 21:21
Sitat fra: tomrh på tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:59
65 kroner pr. tur over Flakk-Rørvik, inkl. alle rabatter!?  :o  >:(

Løsningen blir da selvfølgelig å bruke to biler. Elbil kun mellom Flakk og Bomheim, lades på jobb, parkeres på Flakk. På andre siden kjører man el eller fossil og parkerer på Rørvik ferjekai.

Spørs om man klarer å holde seg med en ekstra bil til en kostnad på under 30k i året da...