Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: jagarock på mandag 24. mars 2014, klokken 14:06
Hva med å lage en sticky med alle problemene du noengang har hatt på din Leaf?
Jeg har hatt Leaf siden februar 2012 og har vært endel feil på den hittil:
- Varmeapparatet ødelagt 2 ganger. Begge ganger byttet hos BNH Rud, andre gangen ble varmeapparatet ødelagt bare en måned etter det ble reparert første gangen. Garantisak selvfølgelig, men fikk med meg at reparasjonen kosta nærmere 40.000,- begge gangene. Skjer fortsatt at varmeapparatet bugger seg en skjelden gang og en restart av bilen må til for å få varme.
- Rykking i bremser ved lav hastighet. Virker å skje helt tilfeldig. De fant ikke ut noe om dette hos BNH Rud, det går jo ikke an å "reprodusere problemet" når det skjer tilsynelatende tilfeldig.
- Vindu opp på førersiden fungerer ikke en gang innimellom. Fått dette problemet nå idetsiste etter 2 år. Noen ganger går vinduet opp veldig sakte, andre ganger ikke idetheletatt og en restart av bilen er nødvendig. Har ikke vært hos BNH med dette enda, men det blir vel enda en av de "vanskelige sakene" da problemet ikke lar seg gjenskape enkelt.
Jeg har ikke hatt bilen mer enn 5 måneder, men det har vært et par ting:
Bremser: var veldig hakkete i starten, men etter noen av "knepene" med pedalen i bånd og sette bilen i nøytral, og så bramse, så har ikke jeg hatt symptomer.
Batteriet gikk tomt en gang i januar, men har ikke skjedd siden.
Ved et par anledninger har ikke bilen villet låse med å bruke knappen på døra. Men den funket med knappen på nøkkelen (den andre nøkkelen var ikke i bilen).
Et deksel i dørhåndtaket inne i bakdøra hadde falt av. Fikk på garanti. (delen kostet 40 Kr)
Carwings-systemet kan til tider være ustabilt.
Utenom disse tingene har alt fungert :)
Bilen har funket fint den utenom carwings som de forsatt ikke har klart å fikse. Er vist en bil til som "deler" carwings konto med meg slik at når han logger på blir jeg logget ut osv. Dårlig av de å ikke finne ut av det på så lang tid. Er snart i april liksom...
Sitat fra: fws på mandag 24. mars 2014, klokken 14:40
Bremser: var veldig hakkete i starten, men etter noen av "knepene" med pedalen i bånd og sette bilen i nøytral, og så bramse, så har ikke jeg hatt symptomer.
Hm har ikke hørt om dette. Hva gjorde du nøyaktig?
Problemer (mest viktige/irriterende først)
- Knirking/klukking/ulyder i forstilling
- Startproblemer ved forvarming på batteri (delvis fikset av Nissan (Må fortsatt trykke to ganger på startknappen))
- Dårlige vindusspylere (fikset av Nissan)
- Dårlige fjernlys (delvis fikset av Nissan)
Min døde av det kjente "ikke-forvarm-uten-å-være-tilkoblet"-fenomenet. På verksted i 7 uker i januar-februar i fjor.
Vindusheisen på førerside skiftet i januar i år.
Ellers går den som en drøm :D
Jeg har hatt bil siden oktober og har besøkt forhandleren to ganger etterpå. Første gang var Pga 12v batteri som ladet seg ut, andre gang (leverte bilen i dag) Pga vannlekkasje med tilhørende svømmebasseng i bagasjerommet og muggsopp på setene.
Knirking i stabilisatorstag foran ved kaldt vær. Smurte opp estimert kostnad kr 3.-. Ikke BNH.
Eneste på 1år/13.000km, USA Leaf SL.
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 18:07
Min døde av det kjente "ikke-forvarm-uten-å-være-tilkoblet"-fenomenet.
Er det slik å forstå at man ikke skal forvarme, sette på varme i bilen når den ikke er tilkoblet?
Sitat fra: Midgard på mandag 24. mars 2014, klokken 19:32
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 18:07
Min døde av det kjente "ikke-forvarm-uten-å-være-tilkoblet"-fenomenet.
Er det slik å forstå at man ikke skal forvarme, sette på varme i bilen når den ikke er tilkoblet?
Ja, dette temaet var tidligere låst på toppen av Nissan Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6626.0.html
Skal vel være fikset nå tror jeg..... ??
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 20:13
Sitat fra: Midgard på mandag 24. mars 2014, klokken 19:32
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 18:07
Min døde av det kjente "ikke-forvarm-uten-å-være-tilkoblet"-fenomenet.
Er det slik å forstå at man ikke skal forvarme, sette på varme i bilen når den ikke er tilkoblet?
Ja, dette temaet var tidligere låst på toppen av Nissan Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6626.0.html
Skal vel være fikset nå tror jeg..... ??
Jeg gjorde dette masse i vinter, har ikke opplevd noe problem.
Sitat fra: Belloq på mandag 24. mars 2014, klokken 20:23
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 20:13
Sitat fra: Midgard på mandag 24. mars 2014, klokken 19:32
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 18:07
Min døde av det kjente "ikke-forvarm-uten-å-være-tilkoblet"-fenomenet.
Er det slik å forstå at man ikke skal forvarme, sette på varme i bilen når den ikke er tilkoblet?
Ja, dette temaet var tidligere låst på toppen av Nissan Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6626.0.html
Skal vel være fikset nå tror jeg..... ??
Jeg gjorde dette masse i vinter, h :-[ar ikke opplevd noe problem.
Det var jo bra da.
Men det var maaaange av oss som hadde problemer i fjor vinter
Så da kan man kjøle/varme bilen uten å være tilkoblet strøm med god samvittighet nå.
Sitat fra: Midgard på mandag 24. mars 2014, klokken 21:15
Så da kan man kjøle/varme bilen uten å være tilkoblet strøm med god samvittighet nå.
Jeg vil tro det.
Det går jo uansett på garantien all den tid ingen har sagt offisielt at det er uheldig.
Sitat fra: jagarock på mandag 24. mars 2014, klokken 14:54
Sitat fra: fws på mandag 24. mars 2014, klokken 14:40
Bremser: var veldig hakkete i starten, men etter noen av "knepene" med pedalen i bånd og sette bilen i nøytral, og så bramse, så har ikke jeg hatt symptomer.
Hm har ikke hørt om dette. Hva gjorde du nøyaktig?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11516.0.html
har opplevd så lite problemer at det er mer bagateller, knirk i bakluken når den åpnes , Nissan merke flasser. Kan vel ikke si annet en at jeg er superfornøyd, og er glad jeg satset på ny japse bil når det kommer til kvalitet og lite feil.
Da jeg er vant til premiummerker så kan jeg ikke si at Leafen kvalitetsmessig imponerer så veldig, litt skuffende i forhold til landet det kommer fra.
Så går tilbake til nazistål ved neste bil.
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 18:07
Vindusheisen på førerside skiftet i januar i år.
Samme med deg som med meg? At å få vinduet opp innimellom var vanskelig, at den gikk sakte oppover eller ikke oppover idetheletatt?
Trege vindusheiser har vært et problem på alle modeller.
De kalde dagene forrige vinter kunne jeg f.eks ikke bruke vinduet når jeg kjørte inn i parkeringshus, men måtte plassere meg helt riktig og åpne døren for å trekke billett eller betale...
Jeg har reklamert to ganger på BNH, første gang fant de ingen problemer (da hadde vel bilen stått flere timer i varm garasje før de prøvde), andre gang "smurte" de og vinduet gikk marginalt raskere.
Å overbevise BNH om at trege vinduheiser, dårlige vindusspylere, knirkete foringer og "klunking" når man kjører over dumper er et problem har vist jeg umulig.
Toyota hadde sannsynligvis byttet deler på eget initiativ før jeg rakk å klage...
Men bortsett fra trege vindusheiser, knirking, klunking, dårlige vindusspylere, -og ikke minst elendig service fra BNH- er jeg utrolig fornøyd med bilen.
Men jeg kjøper neppe Nissan igjenn, eller noe som helst fra BNH....
Thomas
Sitat fra: jagarock på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:34
Sitat fra: frankols på mandag 24. mars 2014, klokken 18:07
Vindusheisen på førerside skiftet i januar i år.
Samme med deg som med meg? At å få vinduet opp innimellom var vanskelig, at den gikk sakte oppover eller ikke oppover idetheletatt?
Den var stein dau.
De skiftet bryterpanelet, noe som visstnok var ganske vanlig.....
Nissan merket flasset av, høyre fordør var dårlig justert fra fabrikk (kolliderte med hengslet). Fikk en feil på esp sensor, måtte bytte. Alt fikset på garanti fra Auto 8-8 på Eide på nordmøre. Suveren service, meget fornøyd:)
Sitat fra: jagarock på mandag 24. mars 2014, klokken 14:54
Sitat fra: fws på mandag 24. mars 2014, klokken 14:40
Bremser: var veldig hakkete i starten, men etter noen av "knepene" med pedalen i bånd og sette bilen i nøytral, og så bramse, så har ikke jeg hatt symptomer.
Hm har ikke hørt om dette. Hva gjorde du nøyaktig?
Det jeg har gjort er å klemme bremsen helt i bånd når jeg starter bilen (fra tid til annen). Har ikke hatt behov for at bilen er i fart. Ellers har jeg noen ganger satt bilen i nøytral (hold girknotten til venstre i 1-2 sek) i en lang nedoverbakke og holdt bramsen svakt inne slik at farten ikke øker.
I og med at det alltid dukker opp et eller annet på en ny bil, uansett merke eller modell, har vi egentlig bare to problemer. De heter Nissan Nordic (eller Norge) og Birger N Haug.
Med litt velvilje kunne disse to gledet seg over å ha Norges mest fornøyde bileiere. I stedet ender de opp med en gjeng halvfornøyde sutrepaver (hvorav jeg selv er én) som nøler med å anbefale både bilen og forhandleren til andre.
Trist, for egentlig er jeg jo dritfornøyd med min Leaf. Men er redd det blir et annet merke neste gang.
Har hatt bilen nå i snart 2mnd og er kjempefornøyd. Alt fungerer utenom at vinduspylerne er svake. Dette skal jeg innom en tur til Nissan Ålesund å snakke med dem om til uken.
Har kjørt over 4000 nå på 2 mnd og er kjempefornøyd. Vindusspylere var ikke spesielt bra, men Gravdahls Auto på Semslinna hentet bilen hos meg og leverte hjemme etter å byttet til Juke dyser. Ingen revolusjon, men noe bedre. Utover dette har det ikke skjedd noe uforutsett.
Ikke problemer med å anbefale Leaf
Sitat fra: FrodeK på onsdag 26. mars 2014, klokken 10:37
I og med at det alltid dukker opp et eller annet på en ny bil, uansett merke eller modell, har vi egentlig bare to problemer. De heter Nissan Nordic (eller Norge) og Birger N Haug.
Med litt velvilje kunne disse to gledet seg over å ha Norges mest fornøyde bileiere. I stedet ender de opp med en gjeng halvfornøyde sutrepaver (hvorav jeg selv er én) som nøler med å anbefale både bilen og forhandleren til andre.
Trist, for egentlig er jeg jo dritfornøyd med min Leaf. Men er redd det blir et annet merke neste gang.
Er enig bortsett fra at det gjelder Witro bil i Trondheim for meg. Føler at Nissanorganisasjonen har mer fokus på å tjener penger raskt enn å ha fornøyde kunder som kommer tilbake.
I løpet av de drøyt to å jeg har hatt Leafen kunne jeg nok lett solgt 5-6 biler for dem, men istedet har mine venner enten ventet eller kjøpt annet merke (den siste bestilte elGolf).
Hvordan får man fiksent vindusspyleren som bare legger en pytt nederest på ruta?
Ellers ikke hatt noen problemer med min Leaf med unntak av ustabil Carwings som ikke har vært noe problem for bruken av bilen. Opplevde bremseproblemet men det løste seg ved å trykke pedalen i bånn mens man står stille.
EDIT:
Toyota er ikke alltid så glansfult som mange vil ha det til. Min svigermor har alltid eid Toyota og når hun kjøpte en flunka ny Yaris for et års tid siden har hun bare møtt motstand og må betale for ting som skulle vært på garanti.
For oss i midt-norge kan jeg anbefale Nardo Bil på Orkanger. Witro er jeg ferdig med!
Kjøpte min ny i Norge september 2013 og er egentlig kjempefornøyd! :)
Men har byttet varmeelementet en gang, garanti selvfølgelig.
Et par ting jeg uansett syntes er temmmelig kleint:
Fantastisk kleint design på hekken/bakluka som er som en magnet på drit! Søler til ryggekameraet momentant in regnvær.
Rattvarmen er fin å ha, men (auto-)lreguleringen av den er håpløs. Enten så svir du deg nesten, og så går det en lang tid nesten uten noe varme, for så fullt trøkk igjen.
Vindusspylerene er også en kjent sak.
Gått tom for 12v batteri 2x på en uke. Ingen indikasjon på infodisplay annet en Key not detected. Gikk da heller ikke å lade bilen, da nøkkelen for å åpne ladelokk ikke virket pga mangel på 12v. Redningen ble falken, med startkabler.
Det burde lages en guide for vedlikehold/riktig bruk av 12v, alternativet her er å ha en batterilader bak i bilen til enhver tid. BNH anbefalte meg faktisk å ta en tur på Claes O og kjøpe 12v lader.. Åpenbart en underkommunisert problemstilling mange kommer opp i.
Hadde bilen hos BNH i går, de fant ingenting galt med den.
Sitat fra: Matti på torsdag 03. april 2014, klokken 11:07
BNH anbefalte meg faktisk å ta en tur på Claes O og kjøpe 12v lader.. Åpenbart en underkommunisert problemstilling mange kommer opp i.
Hadde bilen hos BNH i går, de fant ingenting galt med den.
Samme butikk som anbefalte en annen Leaf-eier å ta en kjøretur på noen timer for å få ladet opp 12V batteriet?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11589.msg164294.html#msg164294 (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11589.msg164294.html#msg164294)
Men ja, 12V lader har vært anbefalt for en del som har hatt problemer der.
Jeg har hatt bilen min i litt over 1 år nå og syns selv at jeg har vært uheldig, siden den har vært inne flere ganger for garanti rep.
- Dør på førerside har vært montert skjevt på fra produksjon. Dette merket jeg ikke før jeg hørte/så lakkavskraping nederst i hjørnet mot skjerm, hver gang åpnet og lukket døra. Dette brukte Gravdahl's Auto 6mnd på å forbedre!!! Veldig kritisk til dette.
- Klunkelyd fra høyre forstilling, som mange andre også har opplevd. Dette finner ikke forhandler ut av. Har gitt opp og akseptert at det ikke er noe galt.
- Varmeapparatet og lading sluttet og virket samtidig over natten..... Dette blei en garantirep. hos Solum Bil, som for øvrig har en mye bedre service enn Gravdahl's Auto. Her måtte jeg kjøre 1 mnd i januar/februar uten varmeapparat, da delen de måtte bytte måtte sendes helt fra Japan. Dette blei en kald mnd.
Jeg fikk vite at reparasjonen av varmeapparatet og ladingen kostet ca 60 000kr. Heldigvis for meg var jo dette en garantisak, men hva om dette skjer etter at garantien har gått ut. Håper ikke vi som el-bil eiere må belage oss på mye større kostnader på reparasjoner i framtida.....
Hei.
Hadde i dag morges en lei start på dagen.
Når jeg startet Leaf'en så lyste bil med utropstegn og skilpadden.
Bilen gikk bare 30km/t og det var veldig lite respons på akseleratorpedalen.
Ved kickdown pep bilen uten at den gikk raskere.
Nissan hjelpetelefonen ba meg reboote bilen, men det hjalp ikke.
Fjernet jordingskabel fra 12V-batteriet i 10 minutter og bilen fungerte noenlunde normalt etterpå.
Merket at den ikke hadde full effekt, men klarte å komme meg til Nissan-forhandleren som kjørte diagnose på bilen.
De hadde aldri sett en lignende feil, og ba meg ringe hvis det skjer igjen.
Blir spennende å se om dette bare var elektroner på av-veie, eller begynnelsen på noe dyrt.
Mvh,
Thomas
Sitat fra: DeadLock på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:48
Merket at den ikke hadde full effekt, men klarte å komme meg til Nissan-forhandleren som kjørte diagnose på bilen.
De hadde aldri sett en lignende feil, og ba meg ringe hvis det skjer igjen.
Hva er dette for tull fra verkstedet sin side? Om du ikke hadde full effekt på vei dit, så var vel bilen fortsatt i en feiltilstand? Hvorfor skal du "ringe neste gang det skjer" da?
Sitat fra: RuneW på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:00
Sitat fra: DeadLock på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:48
Merket at den ikke hadde full effekt, men klarte å komme meg til Nissan-forhandleren som kjørte diagnose på bilen.
De hadde aldri sett en lignende feil, og ba meg ringe hvis det skjer igjen.
Hva er dette for tull fra verkstedet sin side? Om du ikke hadde full effekt på vei dit, så var vel bilen fortsatt i en feiltilstand? Hvorfor skal du "ringe neste gang det skjer" da?
Heisann.
Tja, kan jo være at sjefsmekanikeren faktisk ikke har sett lignende feil.
Nissan hadde bilen i ca 30 minutter mens de gjorde diagnose med Consult-verktøyet + de slettet alle feilkodene.
Etter sletting fungerer bilen som før.
Får se når jeg kjører hjemover (94km) om det er noen endring.
Mvh,
Thomas
Så lenge verkstedene ikke har fått med seg de vanlige feilene på Leaf, skjønner jeg godt at de ikke har hørt om dette problemet. De leser åpenbart ikke service-bulletiner...
* Knirking fra støtdempere foran, dårlige foringer som må smøres (regelmessige) eller byttes.
* Klunking fra støtdempere foran (høres når man kjører over hull eller "vaskebrett")
* "Hyling" fra servostyring i minusgrader
* Vindusheiser som får sakte (må smøres, men fungerer alikevel dårlig i streng kulde)
* Elendig vindusspylere
* Varmekolbe som dør
* 12V batteri som dør
* Dårlig lakk, spesielt på svarte biler
* Flassing av klarlakk fra Nissan-emblemet foran
Og det var bare det jeg kom på i farten...
Thomas
Min bil har begynt å dra litt mot venstre når jeg bremser. Ikke i stor hastighet, men når jeg bremser i ca 20 km/t.
Den akselererer dog rett fram når, selv om jeg trykker hardt på gassen.
Kan dette skyldes at bremsene tar litt ulikt? Årsaker til dette?
Når jeg myser på bremseklossene ser de tilsynelatende "nye" ut. har kjørt 5000 km.
Generelt har det vært litt "klukking" i bremsene siden bilen var ny. "klikk" når jeg slipper bremsen og gasser, "klukk" når jeg bremser igjen ...osv.
Sitat fra: DeadLock på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:11
Etter sletting fungerer bilen som før.
Ok, jeg fikk ikke med meg akkurat denne informasjonen.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. mai 2014, klokken 13:11
* Dårlig lakk, spesielt på svarte biler
Hvordan er denne dårlig? Gjelder det 2014 og?
Sitat fra: Tom1977 på lørdag 29. mars 2014, klokken 08:49
Har hatt bilen nå i snart 2mnd og er kjempefornøyd. Alt fungerer utenom at vinduspylerne er svake. Dette skal jeg innom en tur til Nissan Ålesund å snakke med dem om til uken.
Vet ikke om du har fått fikset dette nå, men Vestlandske Auto (Nissan i Ålesund) vet hva som skal til for å bedre (men desverre ikke perfeksjonere) spylerdysene; monter dyser fra Juke. Etter en del press fra min side gjorde de dette på min bil, og nå får jeg spylervæske på ruta. Juke-dysene er også justerbare, slik at du kan endre på stråleretniga sjøl.
Sitat fra: MindViruz på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:28
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. mai 2014, klokken 13:11
* Dårlig lakk, spesielt på svarte biler
Hvordan er denne dårlig? Gjelder det 2014 og?
På 2012 og 2013-modellene var det problemer med ujevn påføring og klarlakken var også dårligere (merkelig nok). Den så rett og slett ikke bra ut.
Hvis du ser på en nyvasket svart Leaf i godt lys ser du det nok selv.
De klagene jeg har sett på dårlig lakkeringsarbeid og flassing har bare vært på svarte biler.
Thomas
Heisann.
I morges hadde jeg feilmelding på bilen igjen.
Snakket med Nissan Veiservice, og de sa igjen "Ta vekk minuskabelen på 12V batteriet og vent".
Jeg gjorde så, og feilmeldingen forsvant.
Kjørte så videre til jobb mot E39 fra Egersund.
Plutselig sa bilen "pling" og ladelampene lyste og den satte seg i "N" mens jeg kjørte i 80km/t.
Da jeg trykket på bremsen for å senke farten hoppet den automatisk til "P"...
Det ble ett lurveleven og masse vibrasjon.
Fikk stoppet rask med høyre hjulpar utenfor asfalten midt i en sving (https://www.dropbox.com/s/tpp95pcpbv54ng1/2014-05-08%2008.28.54.jpg), og jeg ringte Nissan Veghjelp igjen.
Etter mye venting og slikt fikk Viking (https://www.dropbox.com/s/2sk5rjfno4dlcm4/2014-05-08%2009.28.49.jpg) slept bilen opp fra veikanten på stive framhjul (https://www.dropbox.com/s/za7yxu7u2b1a3no/2014-05-08%2009.48.50.jpg) og opp til Nissan på Vibemyr.
Nissan kunne ikke få bilen ut fra "lademodus", ei heller klarte de å sette den i "N" med Consult-verktøyet.
6 Mekanikere måtte til for å få bilen ned fra slepeplanet til Vikings redningsbil.
Får sannsynligvis høre hva det er i morgen.
Mvh,
Thomas
Jævler!
Sitat fra: DeadLock på torsdag 08. mai 2014, klokken 16:04
Heisann.
I morges hadde jeg feilmelding på bilen igjen.
Snakket med Nissan Veiservice, og de sa igjen "Ta vekk minuskabelen på 12V batteriet og vent".
Jeg gjorde så, og feilmeldingen forsvant.
Kjørte så videre til jobb mot E39 fra Egersund.
Plutselig sa bilen "pling" og ladelampene lyste og den satte seg i "N" mens jeg kjørte i 80km/t.
Da jeg trykket på bremsen for å senke farten hoppet den automatisk til "P"...
Det ble ett lurveleven og masse vibrasjon.
Fikk stoppet rask med høyre hjulpar utenfor asfalten midt i en sving (https://www.dropbox.com/s/tpp95pcpbv54ng1/2014-05-08%2008.28.54.jpg), og jeg ringte Nissan Veghjelp igjen.
Etter mye venting og slikt fikk Viking (https://www.dropbox.com/s/2sk5rjfno4dlcm4/2014-05-08%2009.28.49.jpg) slept bilen opp fra veikanten på stive framhjul (https://www.dropbox.com/s/za7yxu7u2b1a3no/2014-05-08%2009.48.50.jpg) og opp til Nissan på Vibemyr.
Nissan kunne ikke få bilen ut fra "lademodus", ei heller klarte de å sette den i "N" med Consult-verktøyet.
6 Mekanikere måtte til for å få bilen ned fra slepeplanet til Vikings redningsbil.
Får sannsynligvis høre hva det er i morgen.
Mvh,
Thomas
Må jo være en del mekanisk skade som oppstår etter noe sånt :o
Dette er jo en meget alvorlig feil! Toyota hadde storaksjon fordi at på noen Prius skulle gasspedalen ha hengt seg opp, at Leaf går i park av seg selv i 80km/h er jo livsfarlig!
Følg opp dette mot forhandleren og importør.
Hei.
Fikk snakket med verksmesteren selv i dag morges.
Han sa at de måtte resette alle computerne manuellt, en etter en.
Såvidt de kunne se var det ingen skade på drivverk (reduksjonsgir, differensial, universalledd, osv) eller understell.
De vil teste bilen over helgen, og de ba meg ta med hjemmeladeren jeg har hjemme, da de tror den kan være årsaken til problemene.
Får se over helgen.
Imens kjører jeg Kia Carens.
Mvh,
Thomas
Skal man se skade på parkeringsmekanismen må vel gearboksen demonteres. Det er stor sannsynlighet for at det er slått av store metallbiter, derfor må du ihvertfall be dem om å skifte olje.
At ladekabelen skal ha skylden for dette høres mildt sagt usannsynlig ut etter min mening!
Be verksmesteren komme med en forklaring på hvorfor det er ladekabelen.
Sitat fra: DeadLock på fredag 09. mai 2014, klokken 09:05
Hei.
Fikk snakket med verksmesteren selv i dag morges.
Han sa at de måtte resette alle computerne manuellt, en etter en.
Såvidt de kunne se var det ingen skade på drivverk (reduksjonsgir, differensial, universalledd, osv) eller understell.
De vil teste bilen over helgen, og de ba meg ta med hjemmeladeren jeg har hjemme, da de tror den kan være årsaken til problemene.
Får se over helgen.
Imens kjører jeg Kia Carens.
Mvh,
Thomas
Og hvis de finner ut at feilen skyldes uorginalt ladeutstyr?
Så vidt meg bekjent er det kun Proxel hjemmeladestasjon som er "nissan godkjent"?
Hei.
Det går nok greit.
Kjøpte med hjemmeladeren når jeg kjøpte bilen.
Vi får se hva de sier neste uke etter testing.
Mvh,
Thomas
Sitat fra: DeadLock på fredag 09. mai 2014, klokken 11:19
Hei.
Det går nok greit.
Kjøpte med hjemmeladeren når jeg kjøpte bilen.
Vi får se hva de sier neste uke etter testing.
Mvh,
Thomas
Ok, da så.
Men mange kjøper ladekabler og hjemmeladere fra eks. elbilhjelpen. Hva med alle disse? Skal nissan kunne skylde på ladestasjoner og ladekabler hvis det skjer noe galt med bilen?
Sitat fra: DeadLock på torsdag 08. mai 2014, klokken 16:04
Plutselig sa bilen "pling" og ladelampene lyste og den satte seg i "N" mens jeg kjørte i 80km/t.
Da jeg trykket på bremsen for å senke farten hoppet den automatisk til "P"...
Det ble ett lurveleven og masse vibrasjon.
Hvis du er NAF-medlem er dette et godt tidspunkt å be om advokathelp.
Er du ikke medlem bør du finne et autorisert verksted som kan sjekke bilen ordentlig, slik du forklarer dette virker det usannsynlig at det ikke oppstår mekaniske skader på bilen.
Har de kontaktet Nissan? I USA ville denne episoden blitt rapportert til "National Highway Traffic Safety Administration" og tatt veldig alvorlig. Har du gjort deg tanker om hvordan dette kunne gått i vinter med en møtende trailer?
Thomas
Knirking i dashbordet/interiøret foran.
Ser ikke at dette er nevnt. Er det kun jeg som opplever dette? Når jeg kjører, knirker det ofte kontinuerlig fra et sted til høyre for sjåføren. Har ikke klart å lokalisere men klarer normalt sett å fjerne lyden midlertidig ved å presse mot partiet over hanskerommet, eller i luken til hanskerommet, eller å holde inn den utfellbare skjermen.
Noen flere som opplever dette, eventuelt vet om en måte å fjerne dette på? Smøre inn med noe i overganger?
Opplever det samme med min fars Hyundai i40. Ingen har pr. nu (1 år) funnet ut av det.
Sitat fra: erikf på lørdag 10. mai 2014, klokken 10:41
Knirking i dashbordet/interiøret foran.
Ser ikke at dette er nevnt. Er det kun jeg som opplever dette? Når jeg kjører, knirker det ofte kontinuerlig fra et sted til høyre for sjåføren. Har ikke klart å lokalisere men klarer normalt sett å fjerne lyden midlertidig ved å presse mot partiet over hanskerommet, eller i luken til hanskerommet, eller å holde inn den utfellbare skjermen.
Noen flere som opplever dette, eventuelt vet om en måte å fjerne dette på? Smøre inn med noe i overganger?
U bet!! Irriterer meg noe grenseløst!
Mest knirk kommer fra litt til høyre for midten men det hjelper ikke å trykke/banke/slå noe sted.
Dernest knirker det ute ved de små rutene på begge sider! Ikke like kraftig knirk som midten men likevel iriterende.
Gir litt kjipt plæstic inntrykk av bilen :-\
Hei.
Min Leaf knirket endel før jeg tok saken i egne hender og demonterte litt av dashbordet.
Da kom jeg til mesteparten av skruene som holder dashbordet fast.
Mange av disse var ganske løst festet.
Jeg strammet de godt til og all knirking er borte.
Nå er det en lyd over lyset i taket av- og til....
Mvh,
Thomas
Det høres interessant ut!
Hva måtte du ta av og hvordan kom du til skruene??
Hei.
Jeg var i jobb-modus, og tok desverre ingen bilder.
Jeg demonterte så mye av deksler og slikt som jeg kom til.
Fjernet bl.a. hanskerommet og da ser man skruene på høyre side.
På førersiden var det litt mere knoting, men med tålmodighet får man løsnet hele panelet over pedalene, og får da tilgang til skruer for venstre side.
Jeg tror jeg brukte ca 2-3 timer totalt da jeg ikke hadde noen instruksjoner tilgjengelig.
Lykke til, og jeg må si jeg ikke tar noe ansvar for feil og mangler hvis du velger å gjøre dette selv.
Mvh,
Thomas
Sitat fra: DeadLock på søndag 11. mai 2014, klokken 11:47
Nå er det en lyd over lyset i taket av- og til....
Mvh,
Thomas
Har hørt ryktet om at det kan liggr ledninger der som er litt løse.
Noen av bilene har hatt problemer med bryterne for vindusheisene.
Min 2014 Tekna sliter med bakluka. Det går ikke å slippe eller kaste den igjen - må føre den hardt igjen med hånda på hele veien. Det virker som den spretter litt tilbake ellers, og da går den ikke skikkelig i lås. Småirriterende, siden jeg er vant til å bare slippe igjen bakluker - må stoppe og gå ut av bilen en ekstra gang hver eneste gang jeg har hatt bakluka åpen :)
Sitat fra: haakonl på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:21
Min 2014 Tekna sliter med bakluka. Det går ikke å slippe eller kaste den igjen - må føre den hardt igjen med hånda på hele veien. Det virker som den spretter litt tilbake ellers, og da går den ikke skikkelig i lås. Småirriterende, siden jeg er vant til å bare slippe igjen bakluker - må stoppe og gå ut av bilen en ekstra gang hver eneste gang jeg har hatt bakluka åpen :)
Sånn er min også.
Med litt tilvenning har jeg funnet akkurat rett kraft til å slenge den igjen.
Jeg tror ikke dette er ett problem, jeg tror egentlig bare at den er annerledes enn det du er vant med.
Min 14 tekna er ikke slik, qashqaien min derimot har alltid vært slik.
Sitat fra: MindViruz på torsdag 15. mai 2014, klokken 01:40
Sitat fra: haakonl på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:21
Min 2014 Tekna sliter med bakluka. Det går ikke å slippe eller kaste den igjen - må føre den hardt igjen med hånda på hele veien. Det virker som den spretter litt tilbake ellers, og da går den ikke skikkelig i lås. Småirriterende, siden jeg er vant til å bare slippe igjen bakluker - må stoppe og gå ut av bilen en ekstra gang hver eneste gang jeg har hatt bakluka åpen :)
Vi har 2 stk 2013 modeller. Den ene er helt fin i bakluka , den andre må lukkes med litt kraft. Den siste er feiljustert fra fabrikk , helt åpenbart. Tas på første service sammen med 1 justering av fremdør som peker litt ut i bakkant nederst. ( feiljusterte dørhengsler fra fabrikk). Har sagt fra , og kunne komme med det når jeg vil - men jeg tar det samtidig. - no problemo - ::)
Sånn er min også.
Med litt tilvenning har jeg funnet akkurat rett kraft til å slenge den igjen.
Jeg tror ikke dette er ett problem, jeg tror egentlig bare at den er annerledes enn det du er vant med.
Sitat fra: DeadLock på fredag 09. mai 2014, klokken 09:05
Hei.
Fikk snakket med verksmesteren selv i dag morges.
Han sa at de måtte resette alle computerne manuellt, en etter en.
Såvidt de kunne se var det ingen skade på drivverk (reduksjonsgir, differensial, universalledd, osv) eller understell.
De vil teste bilen over helgen, og de ba meg ta med hjemmeladeren jeg har hjemme, da de tror den kan være årsaken til problemene.
Får se over helgen.
Imens kjører jeg Kia Carens.
Mvh,
Thomas
Hvordan går det i denne saken? Vi andre Leafeiere bør absolutt få vite hva som var årsaken til at bilen din hoppet i park i 80km/h!
Hei folkens.
Oppdatering på det som skjedde torsdag sist uke:
Nissan Europe er på saken, og bilen er fremdeles hos Nissan for undersøkelser.
De tar saken alvorlig, og vil ikke slippe bilen før de vet nøyaktig hva som forårsaket hendelsen.
Mens de jobber med min Leaf, har jeg en lånebil til fri disposisjon, en 2014 Leaf Tekna med alt, unntatt 32A dobbeltlader.
Jeg har blitt godt mottatt av min Nissan forhandler, og formannen på verkstedet inngir tillit i måten han har håndtert saken på.
Så snart jeg vet mere, vil jeg oppdatere dere, men tror jeg lager en egen samletråd om det.
God helg folkens, og så håper jeg alle får en flott 17. Mai! :)
Mvh,
Thomas
Sitat fra: DeadLock på fredag 16. mai 2014, klokken 18:47
.. og formannen på verkstedet inngir tillit i måten han har håndtert saken på.
Det er en særdeles trivelig og tillitsvekkende kar, rett mann i rett posisjon :-)
Sitat fra: DeadLock på fredag 16. mai 2014, klokken 18:47
Hei folkens.
Oppdatering på det som skjedde torsdag sist uke:
Nissan Europe er på saken, og bilen er fremdeles hos Nissan for undersøkelser.
De tar saken alvorlig, og vil ikke slippe bilen før de vet nøyaktig hva som forårsaket hendelsen.
Mens de jobber med min Leaf, har jeg en lånebil til fri disposisjon, en 2014 Leaf Tekna med alt, unntatt 32A dobbeltlader.
Jeg har blitt godt mottatt av min Nissan forhandler, og formannen på verkstedet inngir tillit i måten han har håndtert saken på.
Så snart jeg vet mere, vil jeg oppdatere dere, men tror jeg lager en egen samletråd om det.
God helg folkens, og så håper jeg alle får en flott 17. Mai! :)
Mvh,
Thomas
E det Per Martin så hjelpe deg?
Sitat fra: kakraemer på fredag 16. mai 2014, klokken 22:54
E det Per Martin så hjelpe deg?
Hei.
Det tror jeg, men jeg er dårlig på navn, så jeg husker ikke helt hva han heter. :)
Mvh,
Thomas
Sitat fra: MindViruz på torsdag 15. mai 2014, klokken 01:40
Sitat fra: haakonl på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:21
Min 2014 Tekna sliter med bakluka. Det går ikke å slippe eller kaste den igjen - må føre den hardt igjen med hånda på hele veien. Det virker som den spretter litt tilbake ellers, og da går den ikke skikkelig i lås. Småirriterende, siden jeg er vant til å bare slippe igjen bakluker - må stoppe og gå ut av bilen en ekstra gang hver eneste gang jeg har hatt bakluka åpen :)
Sånn er min også.
Med litt tilvenning har jeg funnet akkurat rett kraft til å slenge den igjen.
Jeg tror ikke dette er ett problem, jeg tror egentlig bare at den er annerledes enn det du er vant med.
Du kan justere gummistopperen slik at du ikke må bruke så mye krefter. Min bakluke går fint igjen.
Vær dog varsom når du justerer gummistopperne, en vanlig feil er å justere disse så mye at du får rustproblemer der metall slår mot metall.
Bakluka er fin nå etter justering av bilforhandleren.
fikk du fikset vannlekasjen ?
Sitat fra: MindViruz på torsdag 15. mai 2014, klokken 01:40
Sitat fra: haakonl på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:21
Min 2014 Tekna sliter med bakluka. Det går ikke å slippe eller kaste den igjen - må føre den hardt igjen med hånda på hele veien. Det virker som den spretter litt tilbake ellers, og da går den ikke skikkelig i lås. Småirriterende, siden jeg er vant til å bare slippe igjen bakluker - må stoppe og gå ut av bilen en ekstra gang hver eneste gang jeg har hatt bakluka åpen :)
Sånn er min også.
Med litt tilvenning har jeg funnet akkurat rett kraft til å slenge den igjen.
Jeg tror ikke dette er ett problem, jeg tror egentlig bare at den er annerledes enn det du er vant med.
Det er mulig å justere låseskiven som holder luka - den kan flyttes inntil 1 cm mener jeg. Da kan det hjelpe på. Umbraconøkler mener jeg.
Sitat fra: haakonl på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:21
Min 2014 Tekna sliter med bakluka. Det går ikke å slippe eller kaste den igjen - må føre den hardt igjen med hånda på hele veien. Det virker som den spretter litt tilbake ellers, og da går den ikke skikkelig i lås. Småirriterende, siden jeg er vant til å bare slippe igjen bakluker - må stoppe og gå ut av bilen en ekstra gang hver eneste gang jeg har hatt bakluka åpen :)
Samme problem hadde eg, stjerneskruane i motakerstykket var opphakket og bar preg av at de kansje har vært teitet med defekt bits/verktøy.. Iallefall byttet de hele skiten på Verkstedet i Åsane.
Sitat fra: MindViruz på torsdag 15. mai 2014, klokken 01:40
Sitat fra: haakonl på onsdag 14. mai 2014, klokken 23:21
Min 2014 Tekna sliter med bakluka. Det går ikke å slippe eller kaste den igjen - må føre den hardt igjen med hånda på hele veien. Det virker som den spretter litt tilbake ellers, og da går den ikke skikkelig i lås. Småirriterende, siden jeg er vant til å bare slippe igjen bakluker - må stoppe og gå ut av bilen en ekstra gang hver eneste gang jeg har hatt bakluka åpen :)
Sånn er min også.
Med litt tilvenning har jeg funnet akkurat rett kraft til å slenge den igjen.
Jeg tror ikke dette er ett problem, jeg tror egentlig bare at den er annerledes enn det du er vant med.
Samme problem her irriterende, kjøper ikke den at jeg skal bli vant til det. Har lært meg trikse men det funker ikke hver gang. Bare et lite avvik så går ikke luka igjen. Har aldri opplevd makan!
Sitat fra: DeadLock på fredag 16. mai 2014, klokken 18:47
Hei folkens.
Oppdatering på det som skjedde torsdag sist uke:
Nissan Europe er på saken, og bilen er fremdeles hos Nissan for undersøkelser.
De tar saken alvorlig, og vil ikke slippe bilen før de vet nøyaktig hva som forårsaket hendelsen.
Mens de jobber med min Leaf, har jeg en lånebil til fri disposisjon, en 2014 Leaf Tekna med alt, unntatt 32A dobbeltlader.
Jeg har blitt godt mottatt av min Nissan forhandler, og formannen på verkstedet inngir tillit i måten han har håndtert saken på.
Så snart jeg vet mere, vil jeg oppdatere dere, men tror jeg lager en egen samletråd om det.
God helg folkens, og så håper jeg alle får en flott 17. Mai! :)
Mvh,
Thomas
Håper det kommer oppdatering før neste 17 mai ::)
Oppdatering 19. Mai 2014 Klokken 14:10:
Verksmesteren på Ålgårds Auto ringte og sa at bilen min var klar til henting.
Kjørte ut og fikk snakket litt med verksmesteren, og han sa at det var vanninntrenging i en kontakt som var årsaken til problemene.
Kontakten var sikret mot fukt, men det kunne virke som vannet hadde funnet veien inn likevel.
Jeg takket for servicen og god tilbakemelding og satte meg i bilen da Nissan Kundeservice ringte.
Damen var hyggelig og forklarte at kontoen min måtte slettes og en ny måtte opprettes.
Etter noen minutter hadde jeg gjenskapt kontoen, men alle kjøredata o.l. er borte for alltid. :(
Etter ca 2 timer fungerte app og bil som normalt på CarWings.
---
Mvh,
Thomas
Har en 2013 Euroleaf Visia 45000 km.
Her er lista over feil jeg har hatt. ;D
Japan leaf 2012 5500mil.
Lista över fel
Fukt i mittre bromsljus, bytt på garanti
Leafen min (102 000 km) 2013-modell kjøpt ny 2016:
De automatiske sidespeilene har hatt problemer. Har byttet begge speil for noen år siden, og nå har jeg igjen byttet et av speilene. Det ble byttet til den nye typen.
Ellers har bilen fungert knirkefritt. Fortsatt 100% batteri.
Vi må vel innrømme at bilen er utrolig bra. Ligger godt på veien og har aldri skuffet oss.
2013 gen1, 152000 km.
Endeledd begge sider, nedre bærekule begge side(byttet begge bærearmer da)
Fastlåst håndbrekk venstre side som resulterte i ødelagt trommel/skive. Begge sidene byttet.
Altså egentlig slitedeler.