Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: ekko på tor 20. mar 2014, kl. 10:17

Tittel: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: ekkotor 20. mar 2014, kl. 10:17
Er ikke dette noe folk flest ønsker å ha med?
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: emiltor 20. mar 2014, kl. 10:22
6.6kW lader ville vært første tillegg hvis jeg skulle kjøpe en ny Leaf, men det virker som om forhandlerene ikke anbefaler denne oppgraderingen. Jeg synes det er merkelig da rekkevidde+ladetid er elbilens to største negative sider og halvert ladetid hadde vært veldig greit og kan få mange til å velge elbil som hovedbil.

Har en liten teori om at forhandlerne ikke tjener noe på denne oppgraderingen og heller anbefaler oppgraderinger der de får større fortjeneste.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: knutgrrtor 20. mar 2014, kl. 10:23
Når jeg bestilte min bil var den en del av en bestilling/levering som allerede var gjort av forhandler, uten 6.6, og det var lite å gjøre med det. Sjansen er dog stor for at jeg selv ved mulighet til å velge hadde glemt/utelatt å bestille med 6.6, da jeg ikke viste så mye om hva greia var at the time.
Lever dog godt uten. 
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 10:27
Min BNH forhandler pratet meg bort fra 6.6kW når jeg kjøpte i oktober 2013. Dette var årsak til at jeg nesten ønsket å heve kjøpet før bilen ble levert (tok noen måneder etter kontrakt) men jeg hadde ikke mulighet til å vente 2 måneder til på en annen bil samt at de begynte å krangle på jussen i det hele.

Pga. inkompetanse hos forhandlere ser du mange biler uten. Jeg fikk også veldig mange ulne råd her inne ang. dette før kjøpet og veldig mange "etterpåklokskap" råd etter kjøpet.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: MindViruztor 20. mar 2014, kl. 10:27
Ville hatt det jeg og. Men da jeg bestilte visste jeg ikke bedre.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 10:31
Når det er sagt har jeg faktisk ikke en eneste gang savnet 32A lader til bilen :). Jeg foretrekker hurtiglader når jeg har behov for raskere lading enn jeg får hjemme på 16A.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Allmantor 20. mar 2014, kl. 10:50
Hei,

6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres og koster ca. 7000,- NOK ekstra. Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det.  ::) Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg), osv.

Kjøper må selv gjøre research og vite om han/hun trenger 6,6 kW. Svært praktisk hvis man har tilgang på 32A kurs f.eks. hjemme/jobb og trenger å lade raskt / flere ganger om dagen og/eller på langtur (med 6,6 kW tar det ca. 2-3 timer fra 0% - 80%).

Hvis jeg har forstått det riktig kan 6,6 kW lader ikke ettermonteres, det er i alle fall offisiell info. Det er dumt. Det finnes folk som har ettermontert selvutviklet* 6,6 kW lader, men dessverre ingen kommersielle tredjeparts-produkter/tjenester som muliggjør oppgradering.

Allman

*
http://www.greencarreports.com/news/1078184_evse-upgrade-testing-6-6-kw-upgrade-to-halve-leaf-charging-time

http://www.evdl.org/archive/index.html#nabble-td4656950


Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: jkirkebotor 20. mar 2014, kl. 11:07
Sitat fra: Allman på tor 20. mar 2014, kl. 10:50
Hei,

6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres og koster ca. 7000,- NOK ekstra. Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det.  ::) Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg), osv.

Det er mye av det samme problemet med Tesla og dobbeltlader. Der kan det ettermonteres, men koster skjorta.

Jeg har hørt MANGE som angrer på at det ikke bestilte 6,6kW lader/dobbeltlader, men INGEN som angrer på at de bestilte det. Og mange av de som ikke bestilte det vurderte det man lot være pga. råd fra forhandler.

Etter min mening er dette en sak Elbilforeningen burde ta opp med Møller og Tesla. Det er tydelig at selgerne der ikke helt har innsyn i folks reelle behov. Begge to har mao. litt informasjonsbehov å gjøre internt, og det burde også være i deres egen interesse å skape fornøyde kunder. Anbefale en krompakke til 7800 kroner men ikke 6,6kW lader til omtrent det samme? Galskap...
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Thomas Parslitor 20. mar 2014, kl. 11:28
6,6kW lader er det eneste jeg virkelig savner på vår Leaf, med en slik lader kunne vi brukt bilen til turer vi nå må kjøre fossilt.

Forskjellen på å lade 6 timer eller 3 timer er enorm, vi kunne f.eks kjørt Asker-Kristiansand uten overnatting. Eller kanskje Asker-Trondheim om sommeren (3 timer kan brukes til bading, shopping eller sightseeing. 6 timer er for mye)

Thomas
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Knottentor 20. mar 2014, kl. 11:28
Sitat fra: glennha på tor 20. mar 2014, kl. 10:31
Når det er sagt har jeg faktisk ikke en eneste gang savnet 32A lader til bilen :).

Ikke jeg heller, men det er nok fordi det ikke har vert 32A lademuligheter på mine kanter så langt.
Noe helt annet blir det nok når mulighetene dukker opp.. :P
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: salotor 20. mar 2014, kl. 11:40
Foruten at det stadig bygges ut lademuligheter har man jo også momentet med hjemmelading. Er ikke så mye forskjell å installere 32A ladestasjon hjemme som 16A, og stiller ikke værre krav en andre moderne el-installasjoner i huset (stekeovn + koketopp drar fort like mye).

Dessuten må det jo være et poeng ved annenhåndsverdi at bilen har noe ekstra. Rett og slett hvis man skal skryte av tilbehør ville jeg mulig trukket frem 6.6kW-laderen fremfor led-lys i stigtrinnet eller krom-pakka som uansett er inkludert i norsk leaf.

I alle fall for min det var det aldri noe spørsmål om lader, selvfølgelig skal man ha det. Klarer rett og slet ikke se et eneste argument for ikke å ta det med.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: kjbutor 20. mar 2014, kl. 12:15
Jeg valgte uten 6kw lader for å spare de kronene. Har ikke hatt bruk for det hittils. De gangene jeg trenger hurtig lading bruker jeg hurtiglader. Ser heller ikke uttak som gir oss tilgang til 32A.

Så vil tiden vise om jeg kommer til å angre på den avgjørelsen ;-)

Blir som automatgir....noen betaler ekstra for det, mens andre klarer seg med manuell gir. Litt lavere bruktverdi, men trolig ikke så mye som opsjonen kostet i utgangspunktet.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 12:23
Sitat fra: Allman på tor 20. mar 2014, kl. 10:50
Hei,

6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres og koster ca. 7000,- NOK ekstra. Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det.  ::) Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg), osv.

Kjøper må selv gjøre research og vite om han/hun trenger 6,6 kW. Svært praktisk hvis man har tilgang på 32A kurs f.eks. hjemme/jobb og trenger å lade raskt / flere ganger om dagen og/eller på langtur (med 6,6 kW tar det ca. 2-3 timer fra 0% - 80%).

Hvis jeg har forstått det riktig kan 6,6 kW lader ikke ettermonteres, det er i alle fall offisiell info. Det er dumt. Det finnes folk som har ettermontert selvutviklet* 6,6 kW lader, men dessverre ingen kommersielle tredjeparts-produkter/tjenester som muliggjør oppgradering.

Allman

*
http://www.greencarreports.com/news/1078184_evse-upgrade-testing-6-6-kw-upgrade-to-halve-leaf-charging-time

http://www.evdl.org/archive/index.html#nabble-td4656950
Det meste du nevner her er kjent stoff og var også kjent for meg når jeg gjorde mitt kjøp:

"6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres"
"Hvis jeg har forstått det riktig kan 6,6 kW lader ikke ettermonteres, det er i alle fall offisiell info. Det er dumt. "


Det får man beskjed om ved kjøpet og bilen må faktisk bygges med det i henseende. Dog er det på ingen måte helt utelukket at dette kan ettermonteres. At det er mer praktisk å gjøre det når bilen bygges er noe annet. Offisielt "sies det" at de ikke kan ettermonteres men hverken Nissan (via forhandler) eller forhandlere utelukker det helt. Dog ville jeg IKKE basert meg på at det ble en mulighet, har du behovet kjøper du med.

"Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg"

I utgangspunktet veldig logisk at det står x antall biler klare for leveranse hvor det tar kortere tid og gir mer salg mot kunde. Dog var informasjonen at bilen min uten 6.6kW også måtte produseres fra scratch og at det derfor ville ta rundt 3 måneder før den var hos forhandleren. Det tok kun 2 måneder.

"Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det."

Det var ikke dette alene som var avgjørende for at forhandler snakket meg vekk fra dette men de sa også at de tvilte på at 32A ladere ville bli særlig utbygd i infrastrukturen da hurtigladere nok ville dominere etterhvert og på hjemmefronten ville det bli veldig dyrt å legge opp godkjente kurser og systemer for å utnytte 32A ladere.

Det har de delvis rett i da det virker som om hurtigladere nå blir det store fokuser ift. utbygging, men på en annen side ga de også mye info som var regelrett feil. Dermed tror jeg nok som Emil at det nok også var økonomiske motivasjonsfaktorer i spill hos forhandlere.

"Kjøper må selv gjøre research og vite om han/hun trenger 6,6 kW."

Og det gjorde jeg i omtrent 6 måneder før kjøpet på dette forumet og flere andre steder. Ingen ga meg et godt råd om at jeg burde ha 32A mulighet før etter kontrakten var undertegnet. Ergo kan man hvertfall på det tidspunktet ikke legge all skyld på forhandlere.


Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 12:26
"Er ikke så mye forskjell å installere 32A ladestasjon hjemme som 16A"

Rent bortsett fra de opplagte forskjellene så strides de lærde kraftig om dette og mange sier det er en vesentlig stor forskjell å klargjøre for 32A hjemmelading kontra 16A lading ift. det elektriske anlegget, muligens med mindre du har et elektrisk anlegg av ganske så ny standard.

Dog har jeg ikke sett en eneste diskusjon her inne hvor man har klart å bli enig om hva som er fakta. Deltakere som sier at de er elektrikere av yrke sier både det ene og det andre. Ergo velger jeg å tro at det nok ikke er så enkelt som man kan fristes til å tro. Har selv fått kontrameldinger på dette i snart 1 år mens jeg var i vurderingsfasen.

At noen "har fått det til å virke" uten at det ble en omfattende jobb tviler jeg heller ikke på men så lenge jeg har barn som sover i huset vil jeg være sikker på at alt er gjort som det skal.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 12:38
Sitat fra: Knotten på tor 20. mar 2014, kl. 11:28
Sitat fra: glennha på tor 20. mar 2014, kl. 10:31
Når det er sagt har jeg faktisk ikke en eneste gang savnet 32A lader til bilen :).

Ikke jeg heller, men det er nok fordi det ikke har vert 32A lademuligheter på mine kanter så langt.
Noe helt annet blir det nok når mulighetene dukker opp.. :P
Jeg tror at så lenge jeg har valget mellom en 32A lader (rundt 4+ timer for fullading på en Leaf?) og en Hurtiglader så vil jeg alltid velge sistnevnte.

Hjemme har jeg 16A og det holder lenge for mitt daglige bruk (kjører ca. 10-15 mil per dag). Trenger jeg mer forsøker jeg å finne en hurtiglader samt at jeg alltid kobler meg til lademuligheter der de finnes.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: sven eriktor 20. mar 2014, kl. 12:45
husk på nå at type 2 laderne kan en lade fortere med om man har 6,6
og disse bygges ut i høy fart nå
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: MindViruztor 20. mar 2014, kl. 13:02
Å kunne lade med 32A mens man spiser middag må være utrolig praktisk. Fulladet bil til kvelden :)

Når det er sagt, forskjellen på å installere en 16a kurs og 32 a kurs er tverrsnittet på kabelen, og størrelsen på stikkontakten dersom man bruker en pluggbar ladestasjon. Sikringen tar like stor plass, og begge kommer med integrert jordfeilbryter. Du kan sannsynligvis glemme å bruke eksisterende trekkerør i huset hvis du vil legge kabelen skjult, men du klarer kanskje å stappe en PFXP under isolasjonen på loftet f.eks.

Ellers er det ikke store forskjellen. Prismessig er det kabelen som skiller mest, og arbeidet med å legge fram en 6/10 kvadrats kabel i forhold til en 2,5 (eller evt. 4 hvis du bruker ladestasjon uten støpsel).

Men 10a synes jeg er sørgelig lite å levere som standard. Juaterbar ladekladd burde vert minimum.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 13:12
Såvidt jeg husker var det siste scenarioet jeg fikk server mer omfattende enn tverrsnitt på kabler, trekkrør og sikring med jordfeilbryter. Hele anlegget måtte vurderes og ting som trefase, 400v, trafo etc ble nevnt i sammenhengen.

Sven erik:
Kan en Leaf eier lade rett i en type 2 lader? Hva må man evt. skaffe og priser?
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Knottentor 20. mar 2014, kl. 13:14
Sitat fra: sven erik på tor 20. mar 2014, kl. 12:45
husk på nå at type 2 laderne kan en lade fortere med om man har 6,6
og disse bygges ut i høy fart nå

Helt klart!
Det er dumt å si nei til en framtidig mulighet til å lade dobbelt så fort på et ´vanlig´ladepunkt for å spare ca 3% på et bilbudsjett, da er ikke videresalg tatt med..
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 13:17
Min vurdering og sikkert flere andres var ikke å spare 3% på kjøpet, da man slipper bla. mva om man velger å kjøpe alt med bilen. Videresalg ble også tatt med i betraktningen.

Hovedargumentene og usikkerhetene ift. valget den gang var av ren infrastrukturart samt kostnader rundt nødvendige infrastrukturoppgraderinger på hjemmebane. Hvorvidt det var en usikkerhet projisert av forhandlere med "skjulte økonomiske motiver" er vanskelig å forholde seg til men man fikk heller ingen avklaring på det i forumer som dette. Det blir litt fordummende å fremstille det som at man ikke klarer å vurdere de enkleste faktorene som ren kjøpsøkonomi hvor man har helt klare tallfakta på bordet.

Dog har denne situasjonen endret seg mye bare siden september/oktober 2013. Den gang var det ingen som ga en klar anbefalning om 32A til Leaf i dette forumet. Skulle jeg kjøpt en Leaf i dag ville jeg tatt med 32A uavhengig av hvor lite eller mye jeg ville brukt den muligheten.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: jkirkebotor 20. mar 2014, kl. 13:47
Sitat fra: glennha på tor 20. mar 2014, kl. 12:23
Det var ikke dette alene som var avgjørende for at forhandler snakket meg vekk fra dette men de sa også at de tvilte på at 32A ladere ville bli særlig utbygd i infrastrukturen da hurtigladere nok ville dominere etterhvert og på hjemmefronten ville det bli veldig dyrt å legge opp godkjente kurser og systemer for å utnytte 32A ladere.

Det er jeg ikke enig i. Jeg bor midt imellom Sarpsborg og Fredrikstad, og i dette området har vi 3 hurtigladere. Til sammenligning er det minst 25 Type 2 uttak som kan levere 6,6kW til Leaf, og antallet øker kraftig. F.eks skal det opp noe sånt som 18 stk. nye 1x32A uttak i Apenesfjellet i Fredrikstad.

Skal man legge opp en ny kurs er ikke prisforskjellen fra 16A til 32A all verdens. Jobben er akkurat den samme, sikringen koster det samme, ladeboksen koster litt mer og kabelen koster kanskje det dobbelte. Alt i alt en prisøkning på kanskje 25% fra 16A til 32A, avhengig av kabellengde. Får man ikke lov til å legge opp 32A kan ladeboksene begrenses til 25A. 25A får man alltid lov til å legge opp.

Det forutsetter selvsagt at man ellers har tilstrekkelig inntakskapasitet. Uansett ser jeg størst verdi i 6,6kW på farten, ikke hjemme.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Knottentor 20. mar 2014, kl. 13:47
Jeg for min del fikk et meget godt tilbud fra forhandler på en ny 2013 Japan som de kunne levere neste dag. De nye Europa modellene var kommet, osv, så jeg hadde ikke valget...

Men det gikk ikke lang tid før jeg investerte i EVSE kabelen og det opplevdes såååå mye mindre håpløst å lade med 16A istedet for 10A når jeg var underveis og manglet litt strøm og nærmeste hurtiglader befant seg i et annet fylke..
Så å kunne doble ladehastigheten igjen må være snadder, hmm  :P

Klart det kommer flere hurtigladere, men masse type 2 punkter kommer også, kanskje mange steder sammen med hurtigladere, hadde vert et bra alternativ når det står 4 biler foran hurtigladeren.. 8)
Med de rette overgangene vil man vel også kunne grine seg til å lade f.eks ved et bilverksted, andre verksted/industriplasser osv.

Men har man ikke nese kan man ikke snyte seg.. :-X
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: MindViruztor 20. mar 2014, kl. 14:17

Sitat fra: glennha på tor 20. mar 2014, kl. 13:12
Såvidt jeg husker var det siste scenarioet jeg fikk server mer omfattende enn tverrsnitt på kabler, trekkrør og sikring med jordfeilbryter. Hele anlegget måtte vurderes og ting som trefase, 400v, trafo etc ble nevnt i sammenhengen.

Sven erik:
Kan en Leaf eier lade rett i en type 2 lader? Hva må man evt. skaffe og priser?

Da har jeg en gledelig nyhet. 32a ladere til leaf går på vanlig 1-fase 230v :) De vanligste sikringene i dag har integrert jordfeilbryter, og dersom du har forankoblet 30ma jordfeilbryter fra før kan du gå for en helt vanlig 32a automat og spare 500 kr til :)

Hvis du bor i ett veldig gammelt hus med installsjon fra 50-60 tallet var det gjerne 25a inntakssikring i mindre installasjoner. Men denne kan ofte oppgraderes uten mye arbeid, avhengig av plassering av sikringgskap og inntak. Det er først i disse tilfellene at arbeidet blir vesentlig forskellig enn tykk kabel vs. tynn kabel som det egentlig er snakk om.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 14:24
Sitat fra: jkirkebo på tor 20. mar 2014, kl. 13:47
Sitat fra: glennha på tor 20. mar 2014, kl. 12:23
Det var ikke dette alene som var avgjørende for at forhandler snakket meg vekk fra dette men de sa også at de tvilte på at 32A ladere ville bli særlig utbygd i infrastrukturen da hurtigladere nok ville dominere etterhvert og på hjemmefronten ville det bli veldig dyrt å legge opp godkjente kurser og systemer for å utnytte 32A ladere.

Det er jeg ikke enig i. Jeg bor midt imellom Sarpsborg og Fredrikstad, og i dette området har vi 3 hurtigladere. Til sammenligning er det minst 25 Type 2 uttak som kan levere 6,6kW til Leaf, og antallet øker kraftig. F.eks skal det opp noe sånt som 18 stk. nye 1x32A uttak i Apenesfjellet i Fredrikstad.

Skal man legge opp en ny kurs er ikke prisforskjellen fra 16A til 32A all verdens. Jobben er akkurat den samme, sikringen koster det samme, ladeboksen koster litt mer og kabelen koster kanskje det dobbelte. Alt i alt en prisøkning på kanskje 25% fra 16A til 32A, avhengig av kabellengde. Får man ikke lov til å legge opp 32A kan ladeboksene begrenses til 25A. 25A får man alltid lov til å legge opp.

Det forutsetter selvsagt at man ellers har tilstrekkelig inntakskapasitet. Uansett ser jeg størst verdi i 6,6kW på farten, ikke hjemme.

Igjen, dette med tilgang til 32A ladere er informasjon som ingen klarte å fremlegge i dette forumet frem til september/oktober 2013, så det kan være mye har skjedd siden da?

På bakgrunn av disse faktorene når man ikke en gang her inne kunne få dette rådet frem til den tidsperioden tror jeg man har årsaken til at man ser mange Leaf uten 6.6kW ladere på Finn. Det var rett og slett ingen gode råd å få ift. dette den gang.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Thomas Parslitor 20. mar 2014, kl. 14:33
Sitat fra: glennha på tor 20. mar 2014, kl. 12:38
Jeg tror at så lenge jeg har valget mellom en 32A lader (rundt 4+ timer for fullading på en Leaf?) og en Hurtiglader så vil jeg alltid velge sistnevnte.

Poenget med 32A er vel å kunne lade raskt når det ikke er en hurtiglader tilgjengelig?

For min del ville jeg foretrukket 32A lading (~3timer) når det passet fremfor hurtiglading (~45min) -nettopp fordi jeg kan gjøre noe i mellomtiden.

Thomas
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkentor 20. mar 2014, kl. 14:37
Som sagt, rådet om gå for 32A ladere på Leaf har fremkommet de siste 3-5 måneder, ergo ser man nok noe av sammenhengen med at mange Leaf er uten dette på Finn.no nå.

Et resultat av at nye kjøpere (naturlig nok) ikke vet nok, forhandlere ikke ga gode råd og man heller ikke fikk gode råd om dette her inne blant de erfarne og kompetente brukerne den gang.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Ssseeetor 20. mar 2014, kl. 23:25
Hvordan kan man sjekke om man har 6,6kw lader?
Har en 2014 mod tekna. Er det standard på denne?
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: salotor 20. mar 2014, kl. 23:56
Sitat fra: Ssseee på tor 20. mar 2014, kl. 23:25
Hvordan kan man sjekke om man har 6,6kw lader?
Har en 2014 mod tekna. Er det standard på denne?

Det er ikke standard, du må selv velge det som tilvalg når du bestiller bilen.

Eneste måte jeg har funnet å få bekreftet det er å bla i kjørekomputeren til du kommer til siden med antatt ladetid. Der står det hvis du har 6.6kW lader noe sånn som "3,3kW xx h, 6,6kW yy h" (hvor yy typisk er halvparten av xx). Trur ikke det kan bekreftes på annet sted.

Og ang. hjemmelading; en leaf med 6.6kW lader spiser alt den får, fra 10A opp til 32A. Man må ikke installere 32A hjemme bare fordi bilen også takler det, går helt fint med 10A eller 16A. Og 32A er ikke mye kraftigere kurs enn hva man samlet trekker til stekeovn og koketopp på kjøkkenet, og jeg kan kjøre ca 11kW effekt på kokeutrustningen min på maks uten å bekymre meg så veldig for det elektriske anlegget.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: T-Maxfre 21. mar 2014, kl. 01:22
Jeg valgte 6,6 kW da jeg bestilte bil i juni 13. I forhandlinger med BNH, endte jeg med å betale 1.500,- i tillegg for dette. Grunnen til at jeg valgte 6,6 kW var muligheter for fremtiden, skille seg ut blant 2013 modell ved et fremtidig salg og selvfølgelig pris. Jeg har aldri brukt ladehastigheten så langt, har ikke nødvendig ledning.

Jeg kjøpte 16A hjemmelader via BNH (levert av Infratek) ferdig montert med alt til kr 10.000. Hadde jeg valgte 32A hjemmelader, skulle det koste kr 16.370. Beløpene er eks mva, jeg unngikk mva ved å kjøpe dette samtidig med bilen.

Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: fwsfre 21. mar 2014, kl. 08:59
Jeg tok heller ikke med dette, men har på ingen måte savnet det. For min del kan jeg ikke lade hjemme siden jeg må parkere i gata. Så jeg lader kun på jobb. De gangene jeg skulle ønske at jeg kunne lade fortere er når jeg er på besøk hos f. eks. familie som bor så langt unna at jeg ikke kommer tur/retur. Men der kan jeg ikke bruke mere enn en 16A lader uansett.
Ser at det kan være et salgsargument med 6,6kw-lader, men tror flesteparten av de som har elbil greier seg fint med en lading i døgnet.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: ekkofre 21. mar 2014, kl. 09:28
Trådstarter her igjen - kjekt å se at det så kort spørsmål kan lede til så mye diskusjon og informasjon, betyr at det ikke var helt bak mål.

Jeg ser at jeg selv hadde misforstått hva dette egentlig var da jeg stilte spørsmålet. Jeg var ikke klar over at Leafen hadde 2 punkter i front, et til hurtigladere og et til typisk hjemmebruk (som da er det man oppgraderer).

Da jeg stilte spørsmålet trodde jeg at man måtte ha 6.6kw for å få utnyttet hurtigladerpunktene, men etter samtale med bla forhandlere forstår jeg at dette er hovedsaklig til bruk på hjemmebane, da med oppgradert anlegg.

Om jeg for min del skal velge dette med vil det koste meg 7.500 + lengre leveringstid. Og dette er hvis jeg ikke skal bruke det.

Skal jeg bruke det må jeg vel påregne 20 000 i hjemmelader og el-installasjon.

Vi bor i Bergen, jobber i Bergen og skal ha denne som en bil nummer 2. Vanlig bruk på en dag er 30 km + småkjøring på ettermiddagen.  Har lademulighet hele natten, så behovet for 32A-lading er fraværende for oss.

Eneste motivasjonen jeg har for å kjøpe en bil med 6.6kw lader er da mhp. gjensalg og da til noen som ikke er i samme situasjon som meg.

MEN - jeg synes at forhandler sa i en bisetning at i tillegg til hjemme og kanskje på jobb om arbeidsgiver stiller med lader, så kunne det dukke opp slike ladere feks på kjøpesentre. Er dette type 2 ladere som dere snakker om?
Jeg ser jo at dette kan øke gjensalgsverdien, (men for min bruk betyr det egentlig ingenting).

Og hvorfor utplasserer man type 2-adere istedenfor hurtigladere? Er de billigere?

Jeg tror , om jeg nå kjøper, kommer til å kjøpe uten, tross gode råd.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: offpistfre 21. mar 2014, kl. 09:46
Min motivasjon for å kjøpe 32A lader, er fordi det dukker stadig opp flere ladeplasser som tilbyr 32A ladning.
Da trenger man kanskje ikke bruke hurtiglading så mye på langturer, men i stedet kan ha en pause på 2 timer på et kjøpesenter.


Det som slår meg mest er kanskje mangelen på innsikt fra bil selgerne.
6,6KW lader er helt sikkert ikke nødvendig for alle, men de burde kunne snakke om hvilke fordeler det gir slik at de som ønsker det ikke ender opp med å angre når de innser etterpå at de kunne trenge det.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: emilfre 21. mar 2014, kl. 10:22
Sitat fra: ekko på fre 21. mar 2014, kl. 09:28
Da jeg stilte spørsmålet trodde jeg at man måtte ha 6.6kw for å få utnyttet hurtigladerpunktene, men etter samtale med bla forhandlere forstår jeg at dette er hovedsaklig til bruk på hjemmebane, da med oppgradert anlegg.

Skal jeg bruke det må jeg vel påregne 20 000 i hjemmelader og el-installasjon.

Jeg vil si at 32A ikke er primært for hjemmelading, men for lading fra Mode3/Type2 stolper når man er på lengre trur med bilen, og da sammen med en type2-type1 kabel til ca 2000kr. En sånn stolpe koster veldig mye mindre å sette opp en hurtigladere, og hvis man er på ferietur eller lignende og skal ha et par timers stopp for å se/oppleve noe vil det være nok til å fullade bilen.

Alternativt kan man supplere med en semiportabel lader (til noe under/rundt 10.000kr) som enkelte her på forumet selger så kan man lade fra 32A industrikontakter hvis det ikke skulle være noen aktuelle stolper i nærheten.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: cosinusfre 21. mar 2014, kl. 10:48
Jeg ble å frarådet sterkt av selger å kjøpe med 6.6 kw laderen. Det var unødig og  dyrt. Når jeg sa at jeg godt kunne droppe chromepakka, som jeg syntes var unødig dyr, var der ingen respons. Jeg kjøpte likevel med 6.6 kw laderen. De hadde tidligere bare solgt et par stykker med 6.6 kw lader.

Har jeg bruk for den. Javist. Har ikke fått lagt opp strøm til den enda og mister stadig vekk turer pga manglende strøm. En annen bieffekt nå jeg får infrastrukturen på plass er at det blir mye lettere å innføre et 80% lading regime.

Jeg ville og tro at de fleste som handler leaf idag kan få pruttet laderen med. Det kan ikke koste de så mye fra fabrikk.

De som ikke har 6.6 kw lader kan jo ta en kikk på denne tråden (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=13349), som omhandler utviklingen av  en mini hurtiglader for hurtigladerkontakten. Mener det er antydet en pris der på rundt $2000. Kan jo vær et svært spennende alternativ, spesielt viss de klarer å lage en trefas utgave. Mye kan jo skje framover.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Allmanfre 21. mar 2014, kl. 14:42
Til trådstarter / Ekko:
Du har kommet frem til samme konklusjon som mange andre. :)

Ulempene er kost og forlenget leveringstid.   :o

Fordelen er mulighet for betydelig raskere lading (fra 0 til 80% på 2-3 timer), hvis/når man har behov og uttak for 6,6 kW lading. Ikke nødvendig, men kjekt/praktisk. :)

Det kommer flere/nye offentlige "Modus 3 - Type 2" ladestasjoner, spesielt i Oslo-området:

http://www.osloby.no/nyheter/Elbil-sjokk-i-Oslo--350-nye-ladestasjoner-7463058.html

http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil

Imidlertid er det er uklart hvor mange av disse som tåler 6,6 kW (32A). Finnes det en oversikt? Hvis jeg husker riktig: majoriteten er 16A (3,5 kW). Har også lest at de har skrudd ned gamle 16A stolper til 10A (2,3 kW) pga. varmeutvikling/sikkerhet.

Oppsummering/info ang. lademoduser, kontakttyper, ladefart, osv. for Leaf:

Lademodus
- Lademodus 1: Uaktuell for Leaf (240V/1fas eller 480V/3fas, ingen styringsenhet mellom uttak og bil).
- Lademodus 2: 240V/1fas, maks 32A, styringsenhet integrert i ladekabel (boks på kabel).
- Lademodus 3: 240V/1fas, maks 32A, styringsenhet integrert i ladestasjon.
- Lademodus 4: 480V/DC, maks 100A, hurtiglading, styringsenhet integrert i ladestasjon.

Uttak på vegg/ladestasjon
- Husholdnings- "Schuko" kontakt: 230V/1fas, 10A (normalt) eller 16A
- Type 2 "Mennekes" kontakt.

Bilen er utstyrt med
- Type 1 kontakt for 240V/1fas maks 3500 Watt eller 6600 Watt (hvis bilen har 6,6 kW lader).
- CHAdeMO/hurtligladerkontakt for DC opptil 480V/125A, 50 kW.

OBS! Original Nissan ladekabel er kun 10A (Schuko-plugg-->styringsenhet-->Type1 plugg), den kan omstilles til 16A (må sendes inn) eller du kan kjøpe justerbar ladekabel 6A/10A/16A for ca. 5000,-

Ladefart (under optimale forhold)
- 240V/10A/1fas (ca. 2300 Watt): ca. 10% pr. time
- 240V/16A/1fas (ca. 3500 Watt): ca. 16% pr. time
- 240V/32A/1fas (ca. 6600 Watt): ca. 40% pr. time (hvis bilen har 6,6 kW lader)
- 480V/100A/DC (ca. 50.000 Watt): ca. 40% pr. kvarter

For Harrytur: "Modus 3 - Type 2" 32A ved gamle Töcksfors shoppingsenter.  ;)

Det er kjekt å kunne lade 40% pr. time (ca. 40-50 km pr. time), via. gratis "Modus 3 - Type 2" 32A uttak. Du trenger da en Type2-til-Type1 kabel, det koster ca. 2000,- i Norge (blodpris, burde vært 500,-). Spørsmålet er hvor mange 32A ladestasjoner som kommer og hvor...

Allman


PS#1: Bruk av industrikontakt (blå eller rød) for 6,6 kW lading f.eks. på langtur er også mulig, MEN: krever styringsenhet mellom uttak og bil (dvs. du trenger en portabel 32A lader), dette er et eget kapittel og uaktuelt for det fleste (for dyrt med mindre man har 32A hjemme og bruker samme lader hjemme og på tur).

PS#2: 32A kurs hjemme kan bli en utfordring hvis gammelt inntak/anlegg må oppgraderes. Mange tror "det er jo bare ny sikring, ledning og kontakt" til maks 9.000,- Det går som regel greit hvis anlegget er "moderne", men det kan også være en kostnadsbombe. Det har vært meldinger på forumet fra folk som fikk avslag på 32A/1fas kurs fra nettleverandør pga. potensiell skjev fasefordeling i nabolaget. Lurt å undersøke 32A-mulighet i heimen (rett og slett få det installert før bilkjøp) hvis primærmålet er 6,6 kW lading hjemme.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: MindViruzfre 21. mar 2014, kl. 18:02

Sitat fra: Allman på fre 21. mar 2014, kl. 14:42

PS#2: 32A kurs hjemme kan bli en utfordring hvis gammelt inntak/anlegg må oppgraderes. Mange tror "det er jo bare ny sikring, ledning og kontakt" til maks 9.000,- Det går som regel greit hvis anlegget er "moderne", men det kan ligge en kostnadsbombe der. Det har vært meldinger på forumet fra folk som fikk avslag på 32A/1fas kurs for EL-bil fra nettleverandør pga. potensiell skjev fasefordeling i nabolaget. Lurt å undersøke 32A mulighet i heimen (rett og slett få det installert før bilkjøp) hvis primærmålet er 6,6 kW lading hjemme.

Jeg jobber for tiden for nettselskap, og har i 10 år jobbet som serviceelektriker på bolig.

Nettselskapet har ingenting med å gjøre om du installerer en 32a kurs hjemme. Det er kun størrelsen på inntaket som er vesentlig, og bruk av svært strømkrevende maskiner med store startstrømmer. Da kan de f.eks. kreve "soft start" hvis du er langt ute på en belastet linje. (Høytørker f.eks.) Men uansett blir ikke nettselskapet involvert på noe nivå om du skal ha en ny kutssikring hjemme.

32A er en relativt liten kurs. I dag monteres 25a til induksjonstopper med boost funksjon. Nettselakapet ditt kan ikke nekte deg en kurs til induksjonstopp heller, og DLE fører ikke tilsyn med akkurat dette.

Moderne anlegg eller ikke, det spiller ingen rolle. Det er størrelsen på inntakssikring/hovedikring som er vesentlig. Hovedsakelig på mindre installasjoner fra 50-60 tallet som små hus eller leiligheter er steder man kan finne 25A hovedsikring. Siden 70-80 tallet er det 50-63A som er mest vanlig, også noen 40A. 32A forekommer helst på leiligheter. I dag er 3x50A veldig vanlig å installere. Dette gjelder rundt bergen, sotra, askøy og omegn, og er nok representativt for resten av landet også. Dette betyr i de fleste tilfeller at det kun er en sikring, kabel og kontakt som skal til for å få 32A lading. Jeg har rehabilitert ett hundretalls boliger og installert nok nye kurser til å vite dette.

I mitt område har jeg ikke hørt om noen som har fått avslag på å øke fra 25A. Da blir i så fall linjen forsterket, med mindre der er snakk om hytter. I så fall bor man svært langt ute på en trafokrets, og det kan jo forekomme i grisgrendt strøk. Men såklart, å bytte inntak kan bli dyrt, men ikke nødvendigvis så veldig dyrt. Det kommer an på svært mange faktorer.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Allmanfre 21. mar 2014, kl. 19:27
MindViruz: Jepp, det er slik jeg ser det og. Nettleverandør trenger ikke å blande seg inn, men det har jo skjedd, ref. f.eks. her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html)
Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs  (Lest 3045 ganger)

Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Allman
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: jkirkebofre 21. mar 2014, kl. 19:30
Sitat fra: Allman på fre 21. mar 2014, kl. 19:27
Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Evt. legger man opp en 25A kurs og lader på 5,8kW. Blir ikke så veldig mye tregere det.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Allmanfre 21. mar 2014, kl. 19:36
jkirkebo: Jepp, godt poeng, lader må kunne skrus ned til 25A, men de fleste som selges støtter vel det.

Allman
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: MindViruzfre 21. mar 2014, kl. 21:03

Sitat fra: Allman på fre 21. mar 2014, kl. 19:27
MindViruz: Jepp, det er slik jeg ser det og. Nettleverandør trenger ikke å blande seg inn, men det har jo skjedd, ref. f.eks. her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html)
Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs  (Lest 3045 ganger)

Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Allman

Jøss..?!?... Den der sliter jeg voldsomt med å forstå. 32A er lite, og med en fasefølgemåler kan man fordele kursene på forskjellige faser hos abonnentene. Men alt det er diskutert i den tråden, også muligheten for 25A kurs. (Man kan skru ned ladestrømmen på bilen).

Når det gjelder 50A og 63A pleier det å holde rikelig til en stor enebolig. Ihvertfall på 3-fase.

Når man kommer over 63A betyr det at man oftest må over på målertrafo. Det er vanligvis ikke plass til i standard boligskap, og da må man ofte over på gulvskap avhengig av utstyr montert i skapet.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: jkirkebofre 21. mar 2014, kl. 21:13
Sitat fra: MindViruz på fre 21. mar 2014, kl. 21:03
Men alt det er diskutert i den tråden, også muligheten for 25A kurs. (Man kan skru ned ladestrømmen på bilen).

Man kan ikke justere ned ladestrømmen i en Leaf, det må gjøres i ladestasjonen.
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: MindViruzfre 21. mar 2014, kl. 21:15

Sitat fra: jkirkebo på fre 21. mar 2014, kl. 21:13
Sitat fra: MindViruz på fre 21. mar 2014, kl. 21:03
Men alt det er diskutert i den tråden, også muligheten for 25A kurs. (Man kan skru ned ladestrømmen på bilen).

Man kan ikke justere ned ladestrømmen i en Leaf, det må gjøres i ladestasjonen.

Nettopp. Problemet løst :)
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Allmanfre 21. mar 2014, kl. 22:06
jkirkebo: MindViruz refererte nok til den andre tråden (ref. Tesla eieren som var uheldig med nettleverandør), i TMS kan man justere ladestrømmen i bilen; og helt riktig: Leaf har ikke denne muligheten i bilen. Leaf eiere med 6,6 kW lader og 32A eller 25A kurs justerer på lader (utenfor bil) hvis konstant 32A blir for mye vs. resten av husets strømforbruk/behov.

Heh, jeg kom til å tenke på at det tar jo bare en time eller to med 32A (kommer an på hvor full/tom bilen er); så man kan jo lade "raskt" en time med full pupp før matlaging, klesvask/tøk, osv.  osv. igangsettes. :)

Allman
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkensøn 23. mar 2014, kl. 04:32
Jeg har fått litt av de samme tilbakemeldinger som Allman refererer til, det var ikke "bare bare" å sørge for 32A lading der vi bor i vårt rekkehus fra 70-tallet. Vi har flere ganger fått beskjed om at strømopplegget i feltet der vi bor er "et mareritt fra A til Å" på alt fra jord til inntak etc. og at de helst ikke vil ha noe med det å gjøre. Ergo, ting kan bli veldig dyrt og man bør sjekke opp dette grundig om planen er å bruke 32A selv.

Denne kabelen som gjør at vi med 16A kan lade fra type-2 kontakt. Hvor får man tak i den? Fungerer den også i alle 16A stolper?

Kan 16A hjemmeladeren også justere strømstyrken ned ved høy belastning på kursen?
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: JanBredeman 24. mar 2014, kl. 12:14
For å svare på det opprinnelige spørsmålet til trådstarter først; 6,6 kW lader kom som opsjon først på 2013 modellen.  Det er naturlig at det ikke omsettes så mange av disse forholdsvis nyere bilene ennå.  I tillegg kommer de valgene som andre har referert til tidligere inn; "Vi har en bil slik du vil ha klar for levering, men hvis du vil ha 6,6 kW så må du vente noen måneder.."  Importøren har også forhåndsvalgt oppsettet på en del biler og bare en viss andel med 6,6 kW... Så mesteparten av bilene som kommer til Norge er uten.

Jeg var ikke i tvil når jeg bestilte vår Leaf.  Etterhvert har jeg opplevd forskjellen på «å lade når jeg stanser, istedenfor å stanse for å lade".  Alle stopp for å lade, med mindre man har planlagt ekstremt godt, er bortkastet tid, selv om man skulle være så heldig at det er noe interessant der man står.

Et praktisk eksempel fra helgen, på shoppingsenter med tilgang på full effekt; parkerte med 60% igjen på batteriet, etter 56 minutter var bilen på 93%.  Da trenger jeg ikke å tenke på at jeg kjører elbil, bilen lades raskere enn det jeg selv skal gjøre.

Selv om jeg har blitt litt skuffet over utbyggingstakten av type2/32A i Oslo, opplever jeg nå at elbilforeningens råd om dette begynner å ta effekt og at det dukker opp ladepunkter med 32A og mer enn det på kjøpesentre og andre lokasjoner, og også i mindre sentrale strøk.  Tesla salget er også med på å hjelpe frem dette (med langt sterkere strømpunkter). 

Og ikke minst som nevnt av flere, muligheten til å faktisk se vesentlig forskjell på prosenten på batteriet før og etter middag hjemme er ganske komfortabel.  Uten 6,6 kW lader har man ikke den muligheten.  ;) Du MÅ ikke oppgradere hjemme med en gang, det vil antakelig både bli billigere og lettere etterhvert... Ettersom dere får mer erfaring med elbil, lysten til å bruke den øker, og kjøring på trening/kveldsaktiviteter tar til, kan det være kjedelig å ikke ha muligheten til å ta elbilen.

Med mindre hurtigladere senere blir bygget der jeg har lyst til å stanse (handlesenter, jobb, kino... Familie?!?, Hjemme?!?), og ikke langs veien (som jo er og må være første pri) så vil 32A/6,6 kW la meg kjøre lenger uten å legge til et 30 min+ stopp for å lade.  På stedet jeg besøker vil jeg bruke mindre tid på å «finne på noe å gjøre mens batteriet lader».  Alt er jo også avhengig av bruksmønster, men muligheten til rask påfyll påvirker også bruksmønsteret og mulighetene.

I vårt tilfelle ble den kjøpt som en nr 2 bil, ihvertfall trodde fruen det, men den ble raskt oppgradert til nr 1... ("Den andre bilen bråker så mye" ;))

Lykke til med kjøp av Leaf  :) 
Tittel: Sv: Hvorfor har så få av bilene på finn 6.6kw-laderen?
Skrevet av: Kvikkenman 24. mar 2014, kl. 13:39
Kjører elbilen både på trening, jobb og shopping uten problem i løpet av samme dag med kun nattens lading på 10-16A.

Jeg har 70km tur/retur jobb og 40km trening/hjemme om jeg drar hjemom før trening. Som regel drar jeg rett fra jobb på trening og når jeg er hjemme i etterkant har jeg alltid 25-40+km igjen på batteriet.

Etter jeg har spist middag, som regel etter trening da jeg ikke har tid til å spise 1,5-2t før trening (etter jobb), så skal jeg som regel ikke ut på lengre turer resten av kvelden. Og kortere turer har jeg fint dekning for. Så fort bilen parkeres hjemme lader den også.

Jeg kjører også alltid i Eco kombinert med b-mode for best mulig rekkevidde på bilen og om vinteren lader jeg oftest til 100% i løpet av natten.

Hurtigladere dukker nå opp i raskt tempo der du har McDonalds og disse er som regel plassert rimelig sentralt ift. shoppingsentre osv. så jeg får nok dekket mye av mine behov fra disse når jeg skal på lengre turer.

Når jeg først skal på lengre turer så ser jeg at jeg kan planlegge ift. hurtigladere uten større problem og så langt har jeg ikke savnet 32A.

PS!
Jeg ville dog ikke kjøpt en bil uten 32A i dag. Ikke basert på egne behov men ift.  gjensalg.