Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: TAS på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:29
Foreslår en tråd der erfarne og uerfarne i3 eiere kan dele dine beste tips, råd og erfaringer med nye og kommende eiere! Gjerne en "topp-ti-liste" over ting man bør kjenne til om bilen og bruken av den! Mange nye elbileiere/brukere har kanskje ikke særlig kjennskap til det å eie/bruke/lade elbil, og dette kan kanskje være en oppsummeringstråd ;-)
Fyr løs, og del din kunnskap ;-)
En del info begynner å komme på wiki siden til i3.
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3 (http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3)
Kan lage noen mens det er "ferskt":
1. ACC har flere hatt noen oppstartsforsyrrelser med. Det burde vært en bedre forklaring på skjermen hvis det er kaliberering den jobber med. Det som fungerte for meg var å la den stå på den første gangen den ikke fungerte, og på neste tur (av/på) ca 30 min (mindre er sikkert ok, men F10 "husker" en del i minne i ca 10min), så var alt OK.
2. Hvis andre skal bruke iTunes Radio, så fikk jeg noen problemer jeg kjenner igjen fra F10, hvis jeg velger stasjon på enheten (iPad mini). Første gang går det greit med Radio, men hvis du så spiller musikk fra samlingen, så får du ikke på igjen Radio, bilen hopper tilbake til musikk-samlingen. Løsningen er å ikke bruke skjermen på iPad/iPhone, men bruke menyen i bilen. Der ligger alle radio-stasjonene du har under "Spillelistene" på enheten. Da vil bilen også starte på samme Radio-stasjon neste gang.
3. Jeg har noen iPod Classic som jeg skal bruke. Oppløsningen på albumbildene var skuffende dårlige fra denne, i forhold til samme sanger fra en annen enhet. Det er nok dessverre slik det er. Får vurdere å gå tilbake til USB minnepenner. Ulempen med disse er at det tar lengre tid for bilen å indeksere en stor minnebrikke.
4. Siden det sikkert er noen som kjøper i3, som ikke har hatt BMW før, så er hurtigtastene 1,2,3.... meget nyttige. Du kan programmere nesten en hvilken som helst meny, stasjon, posisjon, kartvalg osv til disse knappene!
5. Noen meldte at de ikke fikk lyd på Internett. Trykk "Options", så kan både lyd og flash aktiveres, og du kan se på youtube el.l.
Ikke bruk den orginale BMW-lade kladden utendørs, uten å være sikker på at den ikke fylles med - utsettes for mye vann. Den er kun utført i IP44-kapsling og tar skade av å drukne. Har du bare muligheten til å lade utendørs i all slags vær, er Mennekes 35076 ett alternativ da den har kapsling i IP67.
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 22. mars 2014, klokken 13:01
Ikke bruk den orginale BMW-lade kladden utendørs, uten å være sikker på at den ikke fylles med - utsettes for mye vann. Den er kun utført i IP44-kapsling og tar skade av å drukne. Har du bare muligheten til å lade utendørs i all slags vær, er Mennekes 35076 ett alternativ da den har kapsling i IP67.
Dette rådet er i strid med det BMW selv sier. Mitt råd: Ikke kjøp en ny ladekabel uten å konsultere BMW. Det er de som har best greie på dette.
Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:25
Sitat fra: LMOR på fredag 21. mars 2014, klokken 23:05
5. Noen meldte at de ikke fikk lyd på Internett. Trykk "Options", så kan både lyd og flash aktiveres, og du kan se på youtube el.l.
Dette gjelder bare de som har kjøpt s.k. "Bluetooth Professional" som ekstrautstyr.
Hvor har du det fra? Eller mener du "Internett". Lyden går rett fra iDrive og inn i HK lydanlegget.
Jeg fant ut av dette. Poster derfor en Edit: Standardinnstilling for internett er at lyden ikke er aktivert. Når man er på internett, får man kun fram "options" ved å bruke fysisk knapp på iDrive-konsollen (ikke ved å gå til høyre, forbi split screen, slik man ellers kan gjøre).
Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:23
Dette rådet er i strid med det BMW selv sier.
Ok, siden du skal diskutere i denne tråden: Finn dokumentasjon på din påstand om at dette rådet er i STRID med hva BMW selv sier, takk.
Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:23
Mitt råd: Ikke kjøp en ny ladekabel uten å konsultere BMW. Det er de som har best greie på dette.
Jasså ... ;D
Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 17:19
Det er ikke lyd. Hvor er denne options som en skal trykke på?
sør øst for iDrive Touch hjulet. Knappen lengst ned og til høyre. Det brukes ofte til innstillinger. Kan det være at jeg har fått de delene som ble byttet ut? Er det noen andre som har hatt bilen en stund som får lyd på internett?
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 22. mars 2014, klokken 13:01
Ikke bruk den orginale BMW-lade kladden utendørs, uten å være sikker på at den ikke fylles med - utsettes for mye vann. Den er kun utført i IP44-kapsling og tar skade av å drukne. Har du bare muligheten til å lade utendørs i all slags vær, er Mennekes 35076 ett alternativ da den har kapsling i IP67.
Med litt lirking går det også an å legge originalkladden oppå et av bakhjulene. Originalkladden er ikke vanntett (skal ikke ligge i vann), men skal likevel være sprutsikker.
Når det gjelder ladekabel så tror jeg rådet om utendørs bruk desverre stemmer. Dette er en meget gammel versjon av kabelen som Think i sin tid tok frem sammen med selskapet som da het EVI, senere Clipper Creek. Dette ble utvikleti 2000/2001. Think ble lagt på is og ingenting skjedde.
Ved re oppstart av Think i 2006 ble kabelen flyttet fra Clipper og tatt hjem til Europa. Det var en rekke iterasjoner på designet, endret kretskort, bedre innkapsling osv for å få produktet til å funke. De feilet big time i felt og ble først bra uti 2010. Etter å ha snakket med noen kolleger som jobbet med Think kabelen og som har sett på i3 kabelen bekreftet de at det er versjonen fra 2000 som er levert, dog produsert av Delphi.
Egentlig utrolig skuffende at BMW ikke legger bedre research inn i leverandør valg, men tipper de kommer med en ny kabel innen 12-18 mnd, for denne kommer til å svi i ettermarkeds avd...
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 22. mars 2014, klokken 21:18
Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:23
Dette rådet er i strid med det BMW selv sier.
Ok, siden du skal diskutere i denne tråden: Finn dokumentasjon på din påstand om at dette rådet er i STRID med hva BMW selv sier, takk.
BMW skriver i bruksanvisningen: "Only use approved charging cables". Så kan vi diskutere hva det betyr, men jeg tolket det som at du får selv ansvaret dersom du bruker annet ladeutstyr enn det BMW leverer.
BMW har lagt inn fullt av advarsler vedrørende ladning og ladeutstyr i bruksanvisningen, men ingen referer til fuktighet.
Husk at BMW sier i bruksanvisningen at ladekabelen skal oppbevares i lagringsrommet under panseret. Her er det ofte kliss vått.
Min konklusjon: Dersom fuktighet skulle være et problem, blir det branner og ulykker, recall og omdømmebrist for BMW.
Det er derfor et udokumentert råd å gi nye i3 eiere om at den originale ladekabelen kan bare brukes inne.
Sitat fra: MortenH på søndag 23. mars 2014, klokken 08:37"Only use approved charging cables".
Mennekes 35076 ER kanskje den BESTE kladden på markedet og er godkjent. BMW sier at du kan bruke hvilket som helst ladeutstyr på i3 ... så lenge utstyret tilfredstiller for eks. ICE 61851.
Den standarden kan du lese om for.eks her:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Tilfredstillt? 8)
Sitat fra: MortenH på søndag 23. mars 2014, klokken 08:37
Det er derfor et udokumentert råd å gi nye i3 eiere om at den originale ladekabelen kan bare brukes inne.
Hvis du LESTE rådet skikkelig, står det ingenting om at kladden ikke kan brukes utvendig! ;)
Sitat fra: Nemsesk på søndag 23. mars 2014, klokken 08:30
Når det gjelder ladekabel så tror jeg rådet om utendørs bruk desverre stemmer. Dette er en meget gammel versjon av kabelen som Think i sin tid tok frem sammen med selskapet som da het EVI, senere Clipper Creek. Dette ble utvikleti 2000/2001. Think ble lagt på is og ingenting skjedde.
Ved re oppstart av Think i 2006 ble kabelen flyttet fra Clipper og tatt hjem til Europa. Det var en rekke iterasjoner på designet, endret kretskort, bedre innkapsling osv for å få produktet til å funke. De feilet big time i felt og ble først bra uti 2010. Etter å ha snakket med noen kolleger som jobbet med Think kabelen og som har sett på i3 kabelen bekreftet de at det er versjonen fra 2000 som er levert, dog produsert av Delphi.
Egentlig utrolig skuffende at BMW ikke legger bedre research inn i leverandør valg, men tipper de kommer med en ny kabel innen 12-18 mnd, for denne kommer til å svi i ettermarkeds avd...
+1
Helt enig! :)
Liten bagatell bare, men mulig noen kan ha interesse av denne: Har dere oppdaget at det sitter en strømplugg under dashbordet foran, sigarett-tenner uttak altså? Hadde hatt bilen i flere uker før jeg oppdaget den. Det er altså to kontakter, en mellom setene og en under dashbordet i midten.
Ikke dypp laderen i vann. Du kan få sjokk. Det står ingen ting om dette i bruksanvisningen til bilen. BMW har ikke peiling på noe når det gjelder el-sikkerhet.
Sitat fra: Serratus på søndag 23. mars 2014, klokken 21:05
Liten bagatell bare, men mulig noen kan ha interesse av denne: Har dere oppdaget at det sitter en strømplugg under dashbordet foran, sigarett-tenner uttak altså? Hadde hatt bilen i flere uker før jeg oppdaget den. Det er altså to kontakter, en mellom setene og en under dashbordet i midten.
Egentlig er det vel 3, for det finnes en til høyre i bagasjerommet også ;)
(den er med i 7RS/7GA)
Billig og effektiv holder for ladehåndtaket.
Og bombrikken passer perfekt bak speedometeret. Usynlig innenfra.
Da bør du i så fall snu den, slik at tapen vender oppover.
Ellers kan du lime den foran på "trunken" over kompressoren. Da viser den ikke fra noe sted. Panseret er bare plast, like bra og sikkert bedre enn glass i mellom.
Den virker strålende slik den er montert ;) Blinker grønt hver gang jeg passerer bommen på veg til jobb.
Sitat fra: Rapid på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:30
Den virker strålende slik den er montert ;) Blinker grønt hver gang jeg passerer bommen på veg til jobb.
Min autopassbrikke blir ikke registrert når den står på sin "riktige" plass men feil vei. Ligger den på dash lang innenfor ruta men med festet mot ruta lyser det fint.
Sitat fra: Rapid på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:30
Den virker strålende slik den er montert ;) Blinker grønt hver gang jeg passerer bommen på veg til jobb.
Ja, den virker sikkert greit stort sett, men det er nå slik at den laget for å ha andre siden mot antennen...
Sitat fra: Rapid på søndag 05. oktober 2014, klokken 17:27
Og bombrikken passer perfekt bak speedometeret. Usynlig innenfra.
Det er mye bedre å feste den i "Frunken" over reperasjonssettet. Da er den ute av vei og helt usynlig.
Plassert i frunken her også, men mot torpedoveggen. Mulig det er et par ganger den ikke har blitt registrert, men ikke fått noen regning på det enda.
Denne er fin;
http://bmwi3.blogspot.no/2014/06/bmw-i3-delivery-tips.html
Noe er spesifikk for USA, men det meste gjelder oss også.
Dersom dere vipper ned solskjermene finner dere en kortholder. Gjelder også passasjersiden.
Aha, kortholder det der er, ja! ;D så den idag faktisk...
La om til vinterdekk igår. Vit at det ikke følger med hverken hjulkryss/momentarm eller jekk.
Og huttetu så stille bilen ble med vinterdekk på! Nesten så jeg vurderer å kjøre med det året rundt. ;D
Hvilken type ("Nummer og navn") sommer dekk har du på din i3?
Regner med at alle er levert med samme dekktype men vil bare sammenligne mot min for å se.
Synes ikke jeg har unormalt mye dekkstøy men det er vel som på alle andre biler at piggfridekkene uansett er mye stillere enn sommderdekkene.
Har den betydelig lydlekasje ved vinduskarmen mellom fram- og bakdørene men det er en annen sak...
(Merkes best hvis jeg kjører langs høye rekkverk, støyreduksjonsvegger etc.)
Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:57
Hvilken type ("Nummer og navn") sommer dekk har du på din i3?
Regner med at alle er levert med samme dekktype men vil bare sammenligne mot min for å se.
428-felger på sommer og standard grytelokk (427) på vinter. Dekkene er de samme på alle i3er levert, altså Bridgestone Ecopia EP600 (19") sommer og Blizzak LM500 på vinter. Ecopia EP500 blir levert på 20", mener jeg. Uansett, det ble veldig merkbar forskjell for min del!
Angående lydlekasjen du beskriver er det det samme tendensen hos meg. En del vindsus også der, i 80kmt++.
Jeg fikk også lagt om igår og har et spørsmål. Bruker dekkhotell og de satte 40 psi på alle. Jeg sjekket lappen i døra og der står det 41 bak og 33 fremme, så jeg tok det ned foran. Fyren på dekkhotellet sa at dette måtte jeg ikke finne på, det ødelegger dekkene. Jeg tenker at BMW har vel ingen motivasjon i at jeg skal gjøre dette, så da blir det sånn og så får vi se...
Ellers lurer jeg på hvordan TPMS virker, etter kalibrering kommer den opp med temmelig nøyaktige tall, 33-34 foran og 40-41 bak (med ėn desimal). Jeg har alltid antatt at den bare måler endring fra trykket som blir satt under kalibrering, ikke at den faktisk måler absolutt trykk, noen som har peil?
Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:32
Jeg fikk også lagt om igår og har et spørsmål. Bruker dekkhotell og de satte 40 psi på alle. Jeg sjekket lappen i døra og der står det 41 bak og 33 fremme, så jeg tok det ned foran. Fyren på dekkhotellet sa at dette måtte jeg ikke finne på, det ødelegger dekkene. Jeg tenker at BMW har vel ingen motivasjon i at jeg skal gjøre dette, så da blir det sånn og så får vi se...
Ellers lurer jeg på hvordan TPMS virker, etter kalibrering kommer den opp med temmelig nøyaktige tall, 33-34 foran og 40-41 bak (med ėn desimal). Jeg har alltid antatt at den bare måler endring fra trykket som blir satt under kalibrering, ikke at den faktisk måler absolutt trykk, noen som har peil?
Det sitter elektroniske trykksensorer på hver ventil, som bilen avleser - se item 6 på denne siden:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/36/36_1880/ (http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/36/36_1880/)
Sitat fra: bromm på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:50
Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:32
Jeg fikk også lagt om igår og har et spørsmål. Bruker dekkhotell og de satte 40 psi på alle. Jeg sjekket lappen i døra og der står det 41 bak og 33 fremme, så jeg tok det ned foran. Fyren på dekkhotellet sa at dette måtte jeg ikke finne på, det ødelegger dekkene. Jeg tenker at BMW har vel ingen motivasjon i at jeg skal gjøre dette, så da blir det sånn og så får vi se...
Ellers lurer jeg på hvordan TPMS virker, etter kalibrering kommer den opp med temmelig nøyaktige tall, 33-34 foran og 40-41 bak (med ėn desimal). Jeg har alltid antatt at den bare måler endring fra trykket som blir satt under kalibrering, ikke at den faktisk måler absolutt trykk, noen som har peil?
Det sitter elektroniske trykksensorer på hver ventil, som bilen avleser - se item 6 på denne siden:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/36/36_1880/ (http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/36/36_1880/)
OK takk for info bromm. Men hvis de leser absolutt trykk, hva er da poenget med å "kalibrere" dem?
Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:41
OK takk for info bromm. Men hvis de leser absolutt trykk, hva er da poenget med å "kalibrere" dem?
Med litt kvalifisert gjetting bare: Trykksensoren gir jo bare en verdi til elektronikken som kan være litt forskjellig på samme trykk mellom hver enkelt fysiske enhet grunnet forskjeller i produksjon. Så trykksetter man de til et eller flere kjente trykk og "justerer" resultatet til det stemmer. Normalt sett noe som gjøres under produksjon og ikke av verksted/bileier.
Ellers må også sensorene identifiseres med riktig hjul, det må jeg gjøre i Leafen min etter hjulbytte høst/vår. Der gjøres det ved å sette trykket forskjellig på alle 4 hjul, men til en fastsatt verdi på hvert sted. Så kjøres registreringsprogrammet og bilen vet da at dekket med f.eks 35psi er venstre foran.
Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:57
Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:41
OK takk for info bromm. Men hvis de leser absolutt trykk, hva er da poenget med å "kalibrere" dem?
Med litt kvalifisert gjetting bare: Trykksensoren gir jo bare en verdi til elektronikken som kan være litt forskjellig på samme trykk mellom hver enkelt fysiske enhet grunnet forskjeller i produksjon. Så trykksetter man de til et eller flere kjente trykk og "justerer" resultatet til det stemmer. Normalt sett noe som gjøres under produksjon og ikke av verksted/bileier.
Ellers må også sensorene identifiseres med riktig hjul, det må jeg gjøre i Leafen min etter hjulbytte høst/vår. Der gjøres det ved å sette trykket forskjellig på alle 4 hjul, men til en fastsatt verdi på hvert sted. Så kjøres registreringsprogrammet og bilen vet da at dekket med f.eks 35psi er venstre foran.
Det er en god gjetning Emil, men det er ikke det som skjer her.
Skrev kalibrerer i hermetegn, det er vel "reset" som står i menyen. Poenget er at etter denne resettingen, som består i å kjøre et par kilometer med kalde dekk, så kommer det opp en grafisk fremstilling av bilen der hvert hjul står oppført med forskjellige tall, f.eks. i mitt tilfelle: VB: 41.9 HB: 40.7 HF: 34.6 VF: 33.8 (fritt etter hukommelsen)
I og med at jeg ikke har lagt inn noen verdier selv, så må jeg anta at hver sensor faktisk er fabrikk-kalibrert og måler disse trykkene og viser tallene på skjermen. For å få dette verifisert kan jeg selvsagt pumpe opp dekkene fremme til ~40 og ta en ny reset, men kanskje noen allerede har gjort dette?
Uansett, no big deal, var bare litt nysgjerrig. Det jeg egentlig lurte på var jo om framdekkene har godt av å kjøre på 33-34... :)
Hvis du bytter dekk, og ikke trykker på reset, og dekktrykket er mindre på de nye dekkene, så vil vel bilen kunne oppfatte at du mister luft?
Sitat fra: LMOR på fredag 10. oktober 2014, klokken 14:15
Hvis du bytter dekk, og ikke trykker på reset, og dekktrykket er mindre på de nye dekkene, så vil vel bilen kunne oppfatte at du mister luft?
Godt poeng, burde jo tro det, men fikk ikke noe varsel iallefall. Nå kjørte jeg ikke mange minuttene før jeg resatte (skal gjøres med kalde dekk), så det kan jo tenkes at det ville kommet en melding etterhvert.
Kanskje sensorene har en unik ID slik at den ser dette?
Men da burde det jo være lett å kode inn at det meldes fra om dette til sjåføren?
"New tires identified, press button to confirm reset"
Og slik går no dagan.
Enig, men antar at de ikke har noen unik ID, fordi de da ville blitt dyrere, og noen annen forklaring ikke gir mening.
På den andre BMWen, så er det dekktrykk-kontroll uten den nye typen sensor.
Den tar også noe tid før den gir beskjed, slik at en kan kjøre ned å fylle dekket med luft før en trykker reset. Hvis trykket endres mens du kjører derimot, så reagerer den raskere.
Og hvis de nye dekkene er nesten like i trykk, så vil den uansett ikke gi beskjed. Det skal litt til før alarmen går.
Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:42
Sitat fra: LMOR på fredag 10. oktober 2014, klokken 14:15
Hvis du bytter dekk, og ikke trykker på reset, og dekktrykket er mindre på de nye dekkene, så vil vel bilen kunne oppfatte at du mister luft?
Godt poeng, burde jo tro det, men fikk ikke noe varsel iallefall. Nå kjørte jeg ikke mange minuttene før jeg resatte (skal gjøres med kalde dekk), så det kan jo tenkes at det ville kommet en melding etterhvert.
Kanskje sensorene har en unik ID slik at den ser dette?
Men da burde det jo være lett å kode inn at det meldes fra om dette til sjåføren?
"New tires identified, press button to confirm reset"
Og slik går no dagan.
Er litt usikker hvor jeg har det fra, men leste en plass at det ikke er dekktrykket som senses, det er omdreiningstallet på hjulene som sammenlignes med hverandre, og ut fra dette gis en indikasjon på lufttrykket.
Og da har jeg lest litt i manualen. (Chassis & suspension s. 29 -->)
Blir for nerdete å beskrive her, systemet er mye mer avansert enn jeg var klar over! Og hver sensor har en unik ID, med batteri som varer i 10 år/300000 km, og radiosender og whatnot.
Uansett, trykksensorene måler absolutt trykk, og resettingen eller initialiseringen som det kalles der, har med hjulenes rotasjon i forhold til hverandre og diverse gobbeligook.
Det er noe i den duren jeg har på den andre BMWen. Er ganske sikker på at i3 måler trykket. Ellers kunne sensoren vært montert et annet sted enn i selve dekket.
http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/07/nytt-eu-direktiv-kan-koste-norske-bileiere-dyrt
Sitat fra: Klykken på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:22
Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:57
Hvilken type ("Nummer og navn") sommer dekk har du på din i3?
Regner med at alle er levert med samme dekktype men vil bare sammenligne mot min for å se.
428-felger på sommer og standard grytelokk (427) på vinter. Dekkene er de samme på alle i3er levert, altså Bridgestone Ecopia EP600 (19") sommer og Blizzak LM500 på vinter. Ecopia EP500 blir levert på 20", mener jeg. Uansett, det ble veldig merkbar forskjell for min del!
Angående lydlekasjen du beskriver er det det samme tendensen hos meg. En del vindsus også der, i 80kmt++.
Jeg har også 428-felg men min i3 er levert med Ecopia EP500.
Har også 428-felger til piggfridekkene men der har jeg ennå ikke fått sjekket dekktypen.
Googlet litt kjapt jeg. Det er helårsdekk på "sommer", og (selvfølgelig) vinterdekk på vinter. EPx00 er helårsdekkene. EP500 for 19" og EP600 for 20" må det være da. LM-dekkene er i alle fall vinterdekkene slik jeg kan lese. Har nettopp satt de på på min bil nå, men har ikke dobbeltsjekket med navnet på de. Er i alle fall et annet mønster på disse i forhold til de som er brukt sommer. V-mønster på vinter. :)
REDIGERT:
Presisering.
For de som har kamera, så kan det enkelte dager med høy luftfuktighet skje at det kommer dugg foran kamera. Spesielt hvis bilen er forvarmet. (Har kun skjedd 1 gang hos meg)
Det er visstnok en varmetråd inni der, som aktiveres hvis du "defroster" ruten. Siden en forvarmet bil ikke har dugg på ruten, så setter vi ikke på varmen, og derfor kommer duggen.
Er det noen som kan svare meg på hvordan en laster inn musikk fra minnepenn USB (import)og lagrer på hardisk i bilen. Leser i manual ,men når jeg går inn på musikksamling ,da kommer jeg ikke videre pga det virker så den ikke klare å finne musikken når jeg står i menyen musikksamling som det står i manual at du skal være og impotere musikk. Det går helt fint å spille av musikken rett i fra minnepennen. :)
Silkemyk
Sitat fra: Silkemyk på søndag 23. november 2014, klokken 15:14
Er det noen som kan svare meg på hvordan en laster inn musikk fra minnepenn USB (import)og lagrer på hardisk i bilen. Leser i manual ,men når jeg går inn på musikksamling ,da kommer jeg ikke videre pga det virker så den ikke klare å finne musikken når jeg står i menyen musikksamling som det står i manual at du skal være og impotere musikk. Det går helt fint å spille av musikken rett i fra minnepennen. :)
Silkemyk
Du må gjøre importen fra menyen der du spiller av musikken - Gå til Eksterne enheter og navn på USB-enheten. Der er det et symbol som ser ut som en diskett i venstre meny. Når importen er ferdig, så kan musikken avspilles i "musikksamling" :)
Tusen takk Bromm :)o
Sitat fra: Klykken på torsdag 09. oktober 2014, klokken 09:58
La om til vinterdekk igår. Vit at det ikke følger med hverken hjulkryss/momentarm eller jekk.
Og huttetu så stille bilen ble med vinterdekk på! Nesten så jeg vurderer å kjøre med det året rundt. ;D
Jeg leste litt i instruksjonsboken i morges, og det kan jo virke som om BMW ikke ønsker at vi skal fikle med dekkskifte selv, jeg kunne iallefall ikke finne noen beskrivelse av selve jobben.
Er det lett å finne punktene der man skal plassere jekken?
Da er det sikkert bare å kjøpe seg en garasjejekk som egner seg?
Sitat fra: havardolini på onsdag 26. august 2015, klokken 09:43
Er det lett å finne punktene der man skal plassere jekken?
Det er så lett at du neppe kan ha sett etter ;D
Finnes egen tråd om dekkbytte... PS! BMW selger sett med med jekk, momentnøkkel og hjul-stoppere til ca. 800 kr (har et slikt sett selv fra min forrige BMW)...
Sitat fra: bromm på onsdag 26. august 2015, klokken 09:48
Det er så lett at du neppe kan ha sett etter ;D
Finnes egen tråd om dekkbytte... PS! BMW selger sett med med jekk, momentnøkkel og hjul-stoppere til ca. 800 kr (har et slikt sett selv fra min forrige BMW)...
Det har du selvsagt helt rett i :-)
Da skal jeg søke opp dekkskiftetråden.
Hei. Det er mange år siden noen har postert noe i denne tråden.
Denne tråden er mer aktuell enn før, fordi mange nye eiere har kjøpt brukte i3er.
Har noen sett på nettet en praktisk oversikt over nyttige ting å vite om sine nye brukte i3? Ting man burde gjøre eller ikke gjøre?
Verkstedhåndboka (https://elbilforum.no/index.php?topic=36025.msg619574) er en grei informasjonskilde dersom en vil mekke litt selv. (Da jeg skrev det innlegget, hadde jeg ennå en E39 som trengte litt ekstra pleie.)
Vi nærmer oss sesong for dekkbytte :
https://www.google.com/amp/s/elbilturist.wordpress.com/2018/11/03/bytte-av-dekk-pa-bmw-i3/amp/
Forvarming en god ting fremover. Still det inn i appen.
Ellers er det bare å plugge i bilen på lading og la den stå der. Glem 80% maks lading som mange andre.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. september 2020, klokken 20:21
Vi nærmer oss sesong for dekkbytte :
https://www.google.com/amp/s/elbilturist.wordpress.com/2018/11/03/bytte-av-dekk-pa-bmw-i3/amp/
Forvarming en god ting fremover. Still det inn i appen.
Ellers er det bare å plugge i bilen på lading og la den stå der. Glem 80% maks lading som mange andre.
Finfin side! Bookmarkes :)
På innsiden av lokket for ladeluka er det en liten krok for å henge opp stroppen som holder gummikoppene som ellers dekker kontakten. Ser denne sjelden er i bruk på i3'er som står og lader. Når koppene bare henger løst blir det fort mikroriper på bakskjermen.
(Elbilforum er kanskje ikke riktig kanal for å gi et hint til riktig publikum......)
Jeg kjøpte min første elbil 1. desember i fjor, en i3 2019 mod. og jeg har allerede kjørt over 8000km :)
Første gang jeg ladet bilen oppdaget jeg muligheten for å henge opp plastkoppene, veldig lurt tenkte jeg da :D
Du kan faktisk sette lokket til bilen og lokket til kabelen sammen og henge kanten på lokket til bilen på denne kroken. Da er det ingenting som henger å dingler 👌🏻
Hei dere, jeg prøver her først - jeg har nettopp kjøpt en helt ny i3 (elsk), men da jeg skulle lade den med type 2-kabel, oppdaget jeg at den ladet veldig treigt. Jeg gikk inn i menyen og endret ladehastiget (fra noe sånt som "lav" til "maks", e.l.). Jeg ser at det er enda et sted man kan endre hastighet, men den har jeg ikke rørt. Den er vel relatert til hurtiglading? I morgen skal jeg kjøre langtur, og vil trenge å hurtiglade - spørsmålet er, er det OK å endre dette også til maks? Eller må jeg ta noen forbehold?
Tusen takk for svar! :)
Sitat fra: Bilblondie på fredag 14. mai 2021, klokken 17:08
Jeg gikk inn i menyen og endret ladehastiget (fra noe sånt som "lav" til "maks", e.l.). Jeg ser at det er enda et sted man kan endre hastighet, men den har jeg ikke rørt. Den er vel relatert til hurtiglading? I morgen skal jeg kjøre langtur, og vil trenge å hurtiglade - spørsmålet er, er det OK å endre dette også til maks? Eller må jeg ta noen forbehold?
Du har to innstillinger, den ene er for lading med nødlader (schuko), den andre er for lading med ladeboks. Den for nødlader er grei å justere hvis det er liten sikring på stikkontakten. Den andre kan du trygt sette på maks, og er nok det som begrenser ladingen på din nå. Ingen av de påvirker hurtiglading.
Åja, OK! Tusen takk! Hvordan vet jeg hvilken som er hvilken? Jeg endret bare den øverste i menyen, håper det er den som går på vanlig lading med ladeboks? Jeg merket i hvert fall stor forskjell på ladehastighet før og etter at jeg endret den.
Den med nødlader har vel tre valg, den for ladeboks (semihurtig) har to mener jeg. Husker ikke helt teksten.
Tusen takk! :)
120Ah, er det standard med adaptiv cruise control?
Nei, dette måtte kjøpes som tilleggsutstyr, evt som del av pakkene "Charged Plus" eller "Fully Charged".
Dersom du har en spesifikk bil i kikkerten, kan du legge inn VIN-nummer på lenken nedenfor (må finsikte litt for å se hva som er reklamebannere og websiden selv), så får du komplett utstyrsliste for akkurat den bilen. Det du ser etter er "Driving Assistant Plus", utstyrskode 5AT.
https://bimmer.work/
Skjønner, takker for svar :+1:
Sitat fra: Orbit på torsdag 14. desember 2023, klokken 17:37Nei, dette måtte kjøpes som tilleggsutstyr, evt som del av pakkene "Charged Plus" eller "Fully Charged".
Dersom du har en spesifikk bil i kikkerten, kan du legge inn VIN-nummer på lenken nedenfor (må finsikte litt for å se hva som er reklamebannere og websiden selv), så får du komplett utstyrsliste for akkurat den bilen. Det du ser etter er "Driving Assistant Plus", utstyrskode 5AT.
https://bimmer.work/
:+1: