Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: olaspz på søn 16. mar 2014, kl. 17:45
At orginal kabelen til i3 en tåler lite vann kan bekreftes!
Etter en natt på bakken under bilen med litt regn/sludd klarte jeg å tappe ca 1dl vann ut av "boksen" ! Prøve å finne en med høyere ip når jeg kjøper ny!
Jeg trenger forøvrig ingen kommentarer her:)
Tenkte det er kjekt for andre å vite hva som ikke funker :D
Jeg ble informert av selger ved henting at kladden ikke er vanntett, og reagerte med van(n)tro ... Hvordan kan de selge sånt i Bergen, liksom? :o Han nyanserte til at den tåler vannsprut (dvs. å bli regnet på), men ikke å ligge i en vanndam. Der jeg har ladet mest til nå, står kontakten så høyt at kladden blir stående på høykant inntil veggen under - det har så langt gått bra til tross for tidvis store nedbørsmengder, bortsett fra én avbrutt lading av ukjent årsak. Hvordan kan vi beskytte kladden mot vann - er det lurt å plastpakke den, for eksempel?
Har for øvrig stusset på avstanden mellom Schukostøpsel og kladd; den er vel omtrent halvannen meter? Trodde det var krav om max 30 cm avstand ...?
Du bør ikke pakke den inn i plast, for da vil den bli ødelagt hvis det er fukt på innsiden av plasten. Da må du være sikker på at den er tørr på forhånd, og forsegle alle skjøter.
Denne laderen skal tåle regn.
Det eneste den ikke tåler, er å la den ligge på bakken der det er risiko for at den havner i en dam. Det kan umulig bli 1dl vann inni denne laderen under en bil, uten at den ligger i en dam.
Det sikreste er å henge den opp på veggen, eller på ladestolpen.
Kanskje sugru (http://www.sugru.com) er løsningen her også ...? Hvor er det vann kan trenge inn, tro - er det i skjøter i dekselet? Må hente kabelen, tror jeg.
Den har nok lagt i en dam eller en liten elv ja! Men jaggu rant det vann ut av den i alle ender. Det lakk ut rundt hele dekselet + begge kabelgjennomføringene når jeg bøyde litt på de, men dekselet var værst!Blir det ny orginal tror jeg at den blir åpnet og tettet. Hadde jeg lagt den på hjulet så hadde det nok gått bra! (Det var ingen tak i nærheten)
Det var synd, men når den ikke er 100% vanntett, så er det viktig at det vannet som kommer inn, kommer lett ut. Antar at den er laget slik som mange andre bokser, at så lenge du henger den opp, så vil vannet dreneres rett ut igjen, uten å komme inn i elektronikken. Men blir den liggende "under vann", så dør den.
Hvis du tar en slik lader og "tetter den", så risikerer du å ødelegge den (etter noen uker/måneder). Da er det bedre å kjøpe en som er laget for å ligge i vann, hvis det er behovet.
Bruker den stroppen, som holder alt sammen når den er sammenkveilet, til å feste, slik at den ikke ligger på bakken. Fungerer mange steder. Har ladet mye ute i Bergensregnet, uten problemer. Selgeren, sa at den ikke måtte ligge i vann, for da var det game over for kladden.
Ja, det er tydeligvis meningen at boksen skal "puste" - den ser slik ut i sammenføyningen (se bilde). Skal nok IKKE hacke dette med Sugru, da vil jeg tro elektronikken takker for seg ganske raskt ... Det er også fire "åpne" skruehull på den andre siden, og ut fra beskrivelsen over er ikke kabelfestene tette heller. Så fuktighet VIL trenge inn - og da er det nok viktig at den også blir luftet ut igjen. Tror kanskje likevel jeg vil vurdere å feste noe plast rundt kladden de verste regnværsdagene - som jeg selvfølgelig plukker av igjen når jeg er ferdig å lade og legger kabelen tilbake i TRUNKen (har skjønt at frunken ikke er noe permanent oppholdssted for kabelen, eller andre ting som bør holdes tørre ...).
Sitat fra: olaspz på søn 16. mar 2014, kl. 17:45
Etter en natt på bakken under bilen med litt regn/sludd klarte jeg å tappe ca 1dl vann ut av "boksen" !
Virker den etter tørking? Ble det jordfeil med så mye vann inni? Det er jo mindre hyggelig om bil på lading forårsaker jordfeil og mørklegging av huset om en ikke er hjemme.
Var ute på "langtur" men ble ladefast.
Hadde 58 km hjem og rekkevidde på 46 km.
Var i besøk og skulle bare lade litt slik at jeg fikk rekkevidde til å komme hjem.
Fikk en kabel og la ladekladden under bilen for ikke å få vann på den.
Etter ca 15 minutter fikk jeg feil på lading når jeg så på Appen.
Gikk for å sjekke bilen, men all lading var stoppet.
Hørte noen rare lyder fra ladekladden og koblet den i fra.
Mulig noen vanndråper har satt den ut av spill.
Åpnet den og tørket rundt kanten, ikke noe fukt inni, men virket allikevel ikke.
For meg ser det ut som denne er ekstremt følsom for fukt.
Har nå åpne den og lagt den under varmepumpen for å se om tørking hjelper.
Venter spent.
Min henger på veggen ute, men ble litt skeptisk nå siden jeg hele tiden har trodd at den var tett.
Og hvis den ikke er tett så er det vel ikke noe sårlig å ha den i trunken heller. Her i romsdalen så regner det jo minst halve året, og blir da laderen erstattet på garantien hvis den slutter å virke ? Er jo meningen at et skal lade opp bilen med jevne mellomrom også og da er det ikke mulig å unngå at den kommer i kontakt med vann
Øybil
Vi får ta en kollektiv sak hvis det skulle vise seg at en BMW i3 (som ikke ruster), ikke kan henge ute i Norge...
Jeg tror de som håndterer reklamasjoner kan se om laderen har vært utsatt for regn som den skal tåle, eller ligget i vann, som den ikke tåler. Det står IP44 med store bokstaver på baksiden, så at den ikke kan ligge i vann burde de fleste forstå.
Sitat fra: olaspz på søn 16. mar 2014, kl. 18:38
Hadde jeg lagt den på hjulet så hadde det nok gått bra!
Jeg har lagt den på bakhjulet inntil nå. Det bør vel hode seg tørt nok innunder skjermen. Ikke noe i veien for å gjøre dette håper jeg.
Forutsetter jo at det er nok ledning til å gjøre det da, men hjemme er det det iallefall.
Ufattelig at den ikke er 100% tett, til og med smarttelefoner er jo ofte det nå for tiden.
Sitat fra: atkhobby på man 17. mar 2014, kl. 09:40
Ufattelig at den ikke er 100% tett, til og med smarttelefoner er jo ofte det nå for tiden.
?
Hvilken smarttelefon har du?
En 100% vanntett smarttelefon som kan ligge under vann i noen timer høres ganske dyrt ut.
Nå får vi se hvor stort problem dette egentlig er først. Har ikke lest om problemer noe annet sted enda, og det regner mye i Tyskland og Nederland også. I Nederland så er det enda flere enn i Norge som må ha bilen stående ute.
Såvidt jeg vet har BMW levert ut så mange kabler til de som har problemer at de er tomme. De anbefeler heller ikke å kjøpe den om man skal ha en til, men kommer med klare anbefalinger på andre kabler som er bedre. Jeg hørte også at den blir endret om kort tid, og da kan man nok ta med sin kabel og bytte (regner jeg med)
Dette er jo lett å løse - så om dette er det største problemet så går nok det bra.
Sitat fra: LMOR på man 17. mar 2014, kl. 09:50
Sitat fra: atkhobby på man 17. mar 2014, kl. 09:40
Ufattelig at den ikke er 100% tett, til og med smarttelefoner er jo ofte det nå for tiden.
?
Hvilken smarttelefon har du?
En 100% vanntett smarttelefon som kan ligge under vann i noen timer høres ganske dyrt ut.
Nå får vi se hvor stort problem dette egentlig er først. Har ikke lest om problemer noe annet sted enda, og det regner mye i Tyskland og Nederland også. I Nederland så er det enda flere enn i Norge som må ha bilen stående ute.
Min Sony Xperia Z er i følge Wikipedia "mere beskyttet" en IP44. Betalte vel ikke noe særlig mere en andre lignende tlf på markedet. Men jeg legger den ikke fra meg under vann heller da :P
Sony Xperia Z: Protection Ratings of IP55 and IP57, making it dust protected, low pressure water jet protected, and waterproof, allowing immersion under 1 metre of water for up to 30 minutes,
Sitat fra: GelpMan på man 17. mar 2014, kl. 12:42
Sony Xperia Z: Protection Ratings of IP55 and IP57, making it dust protected, low pressure water jet protected, and waterproof, allowing immersion under 1 metre of water for up to 30 minutes,
Men altså ikke nok til å ligge ute i en vannpytt over natten og mange netter i løpet av et år.
Det er vel derfor "alle" angir miljøbeskyttelse vha IP-systemet:
http://no.wikipedia.org/wiki/IP-systemet
Utifra disse tabellene er det lett å se hva utstyret skal tåle når IP-graden er oppgitt. I tilfelle BMW kabelen med IP44 så betyr altså det at den er beskyttet mot inntrenging av partikler større enn 1mm og at den tåler sprut fra alle kanter. Hvis den dykkes ned i vann så renner det inn - ikke noe å lure på eller bli forbauset over. Den er jo konstruert slik.
Min kabel sluttet også å virke. Den lå ikke under vann, men hang ute i litt regn. Når jeg kom tilbake til bilen lagde den en relativt høy "mekanisk" lyd. Det hjalp ikke å tørke den. Fikk imidlertid ny ladekabel umiddelbart av BMW. Selgeren fortalte at dette gjelder flere, og at BMW ser på hvordan de skal løse problemet. Tipper som Vind at vi får bytte disse kablene etter hvert.
Har tenkt ut følgende enkle løsning frem til det kommer en bedre kabel som jeg kan bytte med, i stedet for å få ny kabel hver uke her på Vestlandet.
På hytta kjøper jeg en slik (den sorte):
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Postkasser/Postkasse-14076/
Borrer hull til støm på siden, og et stort hull i bunnen til type-2 kabelen og for at vann kan renne ut. Så kan den henge på veggen, eller være med på tur :-)
Her blir det god lufting i forhold til å pakke den inn.
Sitat fra: LMOR på tir 18. mar 2014, kl. 01:26
Har tenkt ut følgende enkle løsning frem til det kommer en bedre kabel som jeg kan bytte med, i stedet for å få ny kabel hver uke her på Vestlandet.
På hytta kjøper jeg en slik (den sorte):
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Postkasser/Postkasse-14076/
Borrer hull til støm på siden, og et stort hull i bunnen til type-2 kabelen og for at vann kan renne ut. Så kan den henge på veggen, eller være med på tur :-)
Her blir det god lufting i forhold til å pakke den inn.
Har valgt samme løsning.
Det hjelper (litt) på det estetiske også da man nesten får en wallbox med en enkel kabel ut istedenfor "spagetti" ;)
Sitat fra: LMOR på tir 18. mar 2014, kl. 01:26
På hytta kjøper jeg en slik (den sorte):
http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Postkasser/Postkasse-14076/
Er det vanlig å måtte ty til slike "gubb-dagis" løsninger når man kjøper premiumbiler ? :)
Sette på et BMW merke så blir jo boksen også premium ;D
(sorry, klarte ikke å la være)
Det er et relevant spørsmål.
Og jeg mener faktisk at denne løsningen ser mer premium ut enn de fleste veggbokser jeg har sett så langt :-)
Jeg liker BMW sine, men da måtte jeg hatt 2 slike, + en vanntett portabel en.
Ikke trenger jeg noe mer fart, så da blir det 35000.- mot denne pene kassen til 150.-
;D
Sitat fra: Elmo på tir 18. mar 2014, kl. 07:52
Sette på et BMW merke så blir jo boksen også premium ;D
(sorry, klarte ikke å la være)
Vi får tåle den 8)
Nå har faktisk ikke BMW satt logoen sin på ladekabelen (på fase 2 kabelen har de en logo, og den kabelen er av en helt annen kvalitet)
Nå er vel fortsatt antall feil og problemer på BMW sidene lavere enn for noen andre el-biler - men det er vel litt vanskelig å ta statistikk på det.
Min Kabel begynte å virke etter tørking foran ovn og under varmepumpe i åpen tilstand.
Er allikevel skeptisk til kabelen.
Tør ikke bruke den utendørs mer. :)
Får ta kontakt med BMW for å høre om de kan bytte den ut med en som er bedre når det gjelder fukkt.
Sitat fra: JWelectric på tor 20. mar 2014, kl. 19:47
Tør ikke bruke den utendørs mer. :)
Jeg sier ikke mer ... ;)
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg198978.html#msg198978 og videre.