Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Gusse på mandag 10. mars 2014, klokken 22:55
Etter besøk hos Tesla, flott service etc, ble jeg var på at det drypper vann når det regner nedover stolpen som deler bakvinduet med trekantvinduet ved siden. Vi snakker ikke om masse vann, men over tid blir det jo litt. Prøver å vise med bildet, men får det ikke skikkelig frem.
Åpnet så bakluka. Der ble jeg var på at det var vann der låsen går ned i...aldri sett før. Sjekket bakluka, og så at det var vann rundt håndtaken som er der for å dra ned luken(på bilene som ikke har motor på luken) Det som bekymrer meg mest med dette er at det ligger elektronikk i en av disse. Knappen for baklukeheis er jo plassert på en av disse.....hmmmmm...liker det ikke.
Hàr prøvt å ringe Tesla Trondheim i dag, men der er det seriøst noe rart med telefonen i dag. Prøver i morgen.
Samme problem her
Det her er vel noe av det samme :
http://www.youtube.com/watch?v=EQcKYHhcSUc
Rakk ikke å ringe Tesla igjen i dag, før Tesla ringte meg :o
De hadde registrert at jeg hadde trøbbel med vann i bilen, og ønsket å utbedre feilen asap. Flott service :).....samtidig litt freaky :o
For å si det sånn.....Tesla leser forumet her. Det synes jeg er et kvalitets tegn, og at viljen til service er stor. Tror ikke det er mange bilmerker som headhunter feil på bilene før de er innmeldt:)
Tommel opp Tesla :)
Sånn skal det være! ;D
Hei jeg har litt av det samme problemet, spylte bilen I dag og oppdaget at det hadde kommet vann inn fra soltaket. Skal samle opp de feilene og manglene jeg finner og ta en tur til tesla.
Har alle med vannlekkasje panotak? Jeg har fast tak og ikke oppdaget lekkasjer.
Jesus ... Hva blir neste ...? :o.
Vannlekkasje , sterkstrøm og elektronikk er ikke noe noen god kombinasjon..
Nå har vel denne type lekkasje enh av de første feil og mangler som ble rapportert, dvs dette er ikke nytt. Jeg er også rimelig sikker på at de som har fått opplevd dette har fått det fikset av tesla.
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 16. mars 2014, klokken 11:06
Nå har vel denne type lekkasje enh av de første feil og mangler som ble rapportert, dvs dette er ikke nytt. Jeg er også rimelig sikker på at de som har fått opplevd dette har fått det fikset av tesla.
Ja, det er sikker derfor biler levert i mars også lekker i soltaket...
Det er et poeng at kjente feil fortsatt opptrer ja. Feks 12v havarier har plaget bilene siden de første ble levert i us. Dvs det virker som de sliter mer enn andre produsenter med å få tatt rot årsaken til en del feil...
Fra kundeståsted later organisasjonen til Tesla til å være gjennomsyret av enkelkretslæring.
Jeg lurer på om årsaken til dette er at kompetanse på organisasjonsbygging og kommunikasjon er fraværende, eller om det er et utslag av amerikansk bedriftskultur.
Har ikke hatt lekasje i soltaket, og forrige uke hadde vi over 200mm nedbør! (bilen står ute) Men jeg har lagt merke til at på førerdør så kan vann følge pakningen fra overgang a-stolpe og ned på stigtrinn inn i bil(sort plast deksel) men kan ikke se eller kjenne fukt i gulv på bil, så tror ikke det kommer inn i kupe.
Dette blir pent over tid når skittent vann renner inn og farger alcantara innertaket, dessuten , hvordan ser det det ut under ? Blir ikke dette en grobunn til mugg og sopp hvis problemet vedvarer over tid?
Sitat fra: Muffinman på søndag 16. mars 2014, klokken 11:20
Fra kundeståsted later organisasjonen til Tesla til å være gjennomsyret av enkelkretslæring.
Jeg lurer på om årsaken til dette er at kompetanse på organisasjonsbygging og kommunikasjon er fraværende, eller om det er et utslag av amerikansk bedriftskultur.
Lurer på om det ligger mye i det siste du tipper på. Jeg lurer også på om de av og til bevisst slipper ut biler fra fabrikken med svakheter/feil som kan rettes i leverings/service-leddet. Dette pga å opprettholde en høyest mulig produksjon. Min erfaring med amerikanske firma er at de er dårlig på å se en helhet, dvs. de kan gjerne gjøre grep for å spare noen kroner i produksjonen selv om det koster de langt mer i serviceleddet senere.
Rant mye vann ut fra bakluken når jeg åpnet den igår. Det har aldri skjedd før nå.. Fikk den i februar, og har vasket bilen ofte. Idag regnet det i bøtter og spann når bilen stod ute, men ingen lekkasje.
Sitat fra: Black P85+ på mandag 07. juli 2014, klokken 13:54
Rant mye vann ut fra bakluken når jeg åpnet den igår. Det har aldri skjedd før nå.. Fikk den i februar, og har vasket bilen ofte. Idag regnet det i bøtter og spann når bilen stod ute, men ingen lekkasje.
Det samme skjedde meg, lekkasje gjennom pakning på baklykt. Kom først etter 5 måneder og bare av og til.
Ta kontakt med Tesla så fikser de dette, kjent sak. :)
Da var vi igang igjen da: Vann som renner fra håndtak og låsemekanismen når jeg åpner/lukker bakluka. Tesla har fikset det en gang før, now it's back...hærlig :( :o :P
Tragisk. Hvordan ser baklyktene dine ut, dugg eller vann i dem? Har forstått at det henger sammen med vann i bakluka. Jeg mistenker for øvrig at den store glipa mellom bakvindu og luke kan være årsaken; legger det seg vann og fryser der må da frostsprenging være en mulighet. Det blir spekulasjoner, men synes patenten ser betenkelig ut. Jeg måtte også få slik lekkasje fikset mot slutten av vinteren i fjor.
Dersom man ser ca. 2:20 - 2:30 ut i videoen på første side i lenken, så virker det som om bilen ikke er skikkelig lakkert i nedfellingsfalsen til bakruten? Det ser for meg ut som begynnende "aluminiumspest".
Etter det jeg har forstått, er selve bakluken av aluminium? Dette er normalt et uvanlig material for biler, bortsett fra bobiler (som jeg har hatt noen av i > 25 år).
Har tidligere hørt om "aluminiumspest" som angriper bobiler der etsprimer mangler. Dette skal også aksellerere ved kjøring på saltede veier.
Nå lurer jeg på om slik "pest"/korrosjon kan krype under limingen av bakruten og forårsake lekkasjer på slike utilgjengelige steder?
Hvis vann/saltlake får bli stående i denne falsen uten å bli ledet bort blir det en sikker oppskrift på lekkasje. Enten fordi den sniker seg forbi tetningen, eller at saltet spiser opp metallet over tid. Tror ihvertfall den luka må være inne på topp ti over idiotiske konstruksjoner på denne bilen.
Sitat fra: nortrahof på torsdag 01. januar 2015, klokken 17:40
Dersom man ser ca. 2:20 - 2:30 ut i videoen på første side i lenken, så virker det som om bilen ikke er skikkelig lakkert i nedfellingsfalsen til bakruten? Det ser for meg ut som begynnende "aluminiumspest".
Etter det jeg har forstått, er selve bakluken av aluminium? Dette er normalt et uvanlig material for biler, bortsett fra bobiler (som jeg har hatt noen av i > 25 år).
Har tidligere hørt om "aluminiumspest" som angriper bobiler der etsprimer mangler. Dette skal også aksellerere ved kjøring på saltede veier.
Nå lurer jeg på om slik "pest"/korrosjon kan krype under limingen av bakruten og forårsake lekkasjer på slike utilgjengelige steder?
utrolig mange Volvo (eldre) som har dette. Og de er like fine den dag i dag. De utgavene med stål (nye og eldre) er ikke bra.. så aluminium er veldig mye bedre. Dette er mye bedre aluminium enn hva som brukes i bobiler. Kan ikke sammenlignes
Mange biler som har mange deler laget i aluminium, og Audi A8 er jo hel bygd i Alu siden 2000 uten at paneler står skakt eller problemer med lekkasje osv etter hva jeg vet.
La meg bare forsikre at dette ikke gjelder alle biler Tesla har produsert; min bil levert i november 13 har tilnærmet perfekte paneltilpasninger, ingen bulk i panseret, og ingen lekkasjer fra tak eller i bakluke. (Men dugg i lyktene har den).
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:05
La meg bare forsikre at dette ikke gjelder alle biler Tesla har produsert; min bil levert i november 13 har tilnærmet perfekte paneltilpasninger, ingen bulk i panseret, og ingen lekkasjer fra tak eller i bakluke. (Men dugg i lyktene har den).
Akkurat lik min bil fra september 2013 med andre ord.
Ser også ut som polering / voks rester i videoen.. hadde vært vanskelig for Tesla å ikke få lakk der. Vet dere hvor lekkasjen kommer ifra?
Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. januar 2015, klokken 16:35
Tragisk. Hvordan ser baklyktene dine ut, dugg eller vann i dem?
Skal ta en titt ved neste anledning.
Hadde samme problem på min bakluke, Drammen Karosseri byttet pakninger og/eller baklykter.
Det er nærmest umulig å lage en bakluke helt tett, og det vil uansett oppstå kondens inne i hulrom ved temperaturforskjeller. Hadde jeg hatt noen påvirkning på Teslas design ville jeg boret to dreneringshull i bakluka, ikke noen uvanlig løsning. Men får vente med det til garantien går ut, ellers får vel jeg skylda for kondensen i lyktene....
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:13
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:05
La meg bare forsikre at dette ikke gjelder alle biler Tesla har produsert; min bil levert i november 13 har tilnærmet perfekte paneltilpasninger, ingen bulk i panseret, og ingen lekkasjer fra tak eller i bakluke. (Men dugg i lyktene har den).
Akkurat lik min bil fra september 2013 med andre ord.
Og min levert i jan 14.
Sitat fra: Gusse på torsdag 01. januar 2015, klokken 15:59
Da var vi igang igjen da: Vann som renner fra håndtak og låsemekanismen når jeg åpner/lukker bakluka. Tesla har fikset det en gang før, now it's back...hærlig :( :o :P
Tesla ringte 9 tiiden i dag, for å avtale tid for fiks. Har allerede booket time 6.feb, så det var bare å sette en ekstra mann på det, så ble det greit. Han var ikke imponert over at det ikke var greit nå når en fiks allerede var gjort. De hadde god erfaring med fiks som var utført i forhold til dette problemet.
Oppdaget tilsvarende fukt-/ vannproblematikk i min mai 2014-modell nå i romjula ( se bilder ). Bekymringsfullt... Tesla Skøyen opplyste om at dette var utbedringer som må gjøres hos Drammen Karosseri. DK henter bilen på mandag for utbedring av panoramatak - forhåpentligvis tar de dette i samme omgang. Har mye vann i lykter.
Nok en gang konkluderer jeg med følgende: Alltid flott servicenivå hos Tesla ( selv om ting tar tid ) - bilen derimot har relativt store utfordringer hva gjelder kvalitet. Lista mi inneholder nå 10-12 punkter med feil/ mangler som jeg har måttet reklamere på. Synd...
Akkurat hvor er det vannet kommer inn? Noen som har funnet ut dette? Det samme med lyktene? Er det en lett fiks å rette opp i selv? (Hvis man ikke gidder levere inn bilen for sånt).
På Skøyen mente en selger at vannet kom inn i overgang mellom karosseri og bakrute - mao. er ikke pakningene tette...
Tetningslister eller foringer er muligens mer presist begrep...
Her kom vannet fossende inn gjennom bakluken i fjor sommer.
Fikk en Ranger på døra som tok ut høyre baklykt, la på silikon og satte den inn igjen. Har ikke kommet en dråpe inn i bilen etter dette.
Lykta skal forresten byttes ut med en ny på service nå i januar.
Gulvet foran passasjersetet er søkkvått og innunder midtkonsollet. Kan ikke finne noe sted i hverken tak eller dører hvor det har kommet inn. Kan det være at en slange fra klimaanlegget har løsnet ? Noen med lignende erfaring ?
Jeg hadde akkurat en EL52xxx loaner hvor de kom vann inn gjennom håndtaket i bakluka slik som på bildet over.
Når jeg åpnet bakluka rant det fort en halvliter vann rett inn i bagasjerommet.
Sitat fra: Rolfhni på onsdag 06. mai 2015, klokken 13:42
Gulvet foran passasjersetet er søkkvått og innunder midtkonsollet. Kan ikke finne noe sted i hverken tak eller dører hvor det har kommet inn. Kan det være at en slange fra klimaanlegget har løsnet ? Noen med lignende erfaring ?
Dette kan vel komme omtrent ifra hvor vannet dryppet inn gjennom panotaket på min bil.
Kommer litt an på hvor langt bak du har passasjersetet.
Ville det da ikke ha dryppet oppå gummimatten ? Jeg merket ingenting før jeg tok ut matten for vask.
Hele denne diskussionen er rar... Vannlekkasje i en luksusbil .. WTF
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:00
Hele denne diskussionen er rar... Vannlekkasje i en luksusbil .. WTF
Troll.
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:07
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:00
Hele denne diskussionen er rar... Vannlekkasje i en luksusbil .. WTF
Troll.
Er ikke troll men diskusjonen er rar .. Har ikke lekkasje i min men følger nøye med..
Dette med lekkasje skulle ha vært et ikke tema. lekkasje i en bil som tesla s skall ikke skje punktum !
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 06. mai 2015, klokken 21:13
:
:
lekkasje i en bil som tesla s skall ikke skje punktum !
Ingen bil skal lekke inn vann ved normal bruk.
* Alle biler skal være tett.
* Og de fleste er det ... :D ;)
Og i hvilke biltyper/merker synes du at man bør kunne forvente lekkasje da, Teslanewbie?
Rolfhni: Jeg hadde lekkasje i min, men da fra fremre kant av soltaket og ned i passasjersetet. Tesla gjorde 4 forsøk på å fikse dette uten å lykkes, de byttet t.o.m. den bevegelige delen av taken. Først når bilen ble sendt til DK og visstnok fikk byttet selve rammen ble den tett.
Sitat fra: orjan på onsdag 06. mai 2015, klokken 22:42
Og i hvilke biltyper/merker synes du at man bør kunne forvente lekkasje da, Teslanewbie?
(http://www.barrysbest.net/images/LandRover88Mfg1963.jpg)
En behøver ikke akkurat å være verdensmester i Google for å finne ut at selv BMW, Mecedes og Audi ikke får alle bilene sine tette. Og da snakker jeg om 7-serier, S-klasser og RS'er fra de siste 10-15 år.
Det virker jo merkelig da disse har vel 340 års samlet erfaring innen bilproduksjon?
Å sitte i sofaen og tro at Tesla skal lage perfekte biler tre år etter å ha levert sin første egenproduserte bil vil jeg kalle naivt..
Ja jeg ble også irritert da vannet flommet inn i bakluken, men jeg skylder ikke på Tesla (for de gjorde alt som stod i sin makt til å ordne opp i problemet på en eksemplarisk måte). Slike ting må jo være det minste en kan forvente om en i det hele tatt hadde øynene halvåpne da en kjøpte denne bilen.
Jeg har også hatt vann på gulvet foran passasjersetet, men bare en gang på 1,5 år. Har ingen aning hva årsak kan være, men tror ikke det kom via taket. Mistenker heller dørpakning. Hvis det var fra panorama-luken, så måtte vannet ha kommet inn og fulgt A-stolpe ned til gulv = lite sannsynlig (tror jeg). Får se hva de finner ut nå når bilen skal på service.
4. mai ble for andre gang problemet me vann i bakluken utbedret(se tidligere poster). For noen dager siden rant det vann igjen fra håndtakene på innsiden av luken igjen. Ja, blir litt oppgitt >:(
Har kontaktet Tesla, og de var selvfølgelig veldig opptatt av å få rettet opp feilen. De var foreslo til og med at jeg kunne levere inn bilen til Toyota i nabolaget, som tar en del karosseri arbeid for Tesla. Begynner å bli veldig bekymret for innholdet i bakluken nå, med så mye vann i elektronikk etc.
3. gang utbedring tok de ihverfall veldig alvorlig, og det gjør de lurt i å gjøre >:(
Er fremdeles glad i Tesla, men blir litt frustrert over dette :'(
Sitat fra: Voll1 på fredag 08. mai 2015, klokken 08:13
Jeg har også hatt vann på gulvet foran passasjersetet, men bare en gang på 1,5 år. Har ingen aning hva årsak kan være, men tror ikke det kom via taket. Mistenker heller dørpakning. Hvis det var fra panorama-luken, så måtte vannet ha kommet inn og fulgt A-stolpe ned til gulv = lite sannsynlig (tror jeg). Får se hva de finner ut nå når bilen skal på service.
Jeg tror nok vannet kan ha kommet inn via luftfilteret/inntaket til ac anlegget. Denne ligger under frontruta på pass-siden. ÅPner du panseret og fjernet dekselen mellom frunk og frontruta vil du se luftinntaket på venstre siden / passasje siden. Vannet kan ha kommet inn der og rant videre ned. Teorien min.
Har hatt samme problem med vann "gjennom" bakluka nå i mai ved et par anledninger (d.v.s. at innvending oppsamlet vann renner ut gjennom håndtakene ved åpning) - typisk etter å ha stått ute i regnvær noe vi jo har litt av her i Bergen...
Ringte servicesenteret og de vil ha bilen til Drammen Karosseri i 1-2 uker. Kan det være nødvendig da? Er det opp og avgjort at dette stammer fra baklyktene, eller tetningslistene i selve bakvinduet? Er det noen som har fått ordnet dette uten å sende bilen fra seg til Drammen?
Ble ordnet på servicesenteret i Trondheim våren 2014 på min bil.
Sitat fra: roaaad på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:57
Har hatt samme problem med vann "gjennom" bakluka nå i mai ved et par anledninger (d.v.s. at innvending oppsamlet vann renner ut gjennom håndtakene ved åpning) - typisk etter å ha stått ute i regnvær noe vi jo har litt av her i Bergen...
Ringte servicesenteret og de vil ha bilen til Drammen Karosseri i 1-2 uker. Kan det være nødvendig da? Er det opp og avgjort at dette stammer fra baklyktene, eller tetningslistene i selve bakvinduet? Er det noen som har fått ordnet dette uten å sende bilen fra seg til Drammen?
Ble ordnet i garasjen her hjemme av en ranger, han brukte vel 15 minutter tenker jeg.
Sitat fra: Brede på torsdag 04. juni 2015, klokken 21:41
Sitat fra: roaaad på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:57
Har hatt samme problem med vann "gjennom" bakluka nå i mai ved et par anledninger (d.v.s. at innvending oppsamlet vann renner ut gjennom håndtakene ved åpning) - typisk etter å ha stått ute i regnvær noe vi jo har litt av her i Bergen...
Ringte servicesenteret og de vil ha bilen til Drammen Karosseri i 1-2 uker. Kan det være nødvendig da? Er det opp og avgjort at dette stammer fra baklyktene, eller tetningslistene i selve bakvinduet? Er det noen som har fått ordnet dette uten å sende bilen fra seg til Drammen?
Ble ordnet i garasjen her hjemme av en ranger, han brukte vel 15 minutter tenker jeg.
Brukte han baderomssilikon?
Tesla har jo en preferanse for boligbyggingsmaterial.. bulken i panseret utbedret de med ekspansjonsskum brukt ved boligbygging ...
Dessuten bruker de ducttape for å behandle lyd fra interiøret / dashbord ...
Å andre siden brukes jo ducttape også på fly ... :o
(http://www.askthepilot.com/wp-content/uploads/2015/01/pilot-duct-tape-460x307.jpg)