Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 15:37

Tittel: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 02. mar 2014, kl. 15:37
Mange, også her på BMW delen av elbil forum, har nok fått med seg at det har vært en del problemer med Tesla sin medfølgende UMC for lading av kjøretøyet.

Det kan virke som om det også kan være problemer, ikke nødvendigvis av samme art – med BMW sine medfølgende lade kladder.

Når jeg fikk utlevert I3 jeg har på prøve, fikk jeg med 2 stk ladekladder fordi "det hadde vært litt problem med disse".

Det skal understrekes at jeg har ikke hørt noen ting om dette før jeg fikk utlevert I3 jeg har på prøve, og at jeg ikke har hatt noen problemer med lading med ladekladder jeg fikk med den I3 jeg hadde.

Siden jeg allikevel har en Volvo/Mennekes lader liggende, benyttet jeg anledningen til å prøve denne på I3`en jeg hadde på lån.

Mest for å se at det fungerer fint i praksis, men også fordi denne typen med 16a CEE støpsel gir mulighet for 16A ladestrøm, i motsetning til den som følger med bilen som er begrenset til 12A.
Jeg er også av den oppfatning at 16A CEE støpsel er vesentlig bedre/sikrere ved høye strømtrekk enn Schuko. Jeg tenker da på kontaktproblematikk/varmgang.

Jeg laget meg en liten test oppsett, der jeg kan logge verdier som vil være representative for mange eksisterende eller kommende eiere av El biler.

El anlegget mitt er et 3 x 63 A 220 IT inntak i hovedhus.
Til garage hvor jeg lader bilen har jeg to stk 16A kurser på 4mm ledning. Sikringene er i hovedhus og er av "C" type, dvs trege.
Kabel lengde fra hovedhus til garage er ca 20 meter.

Testen er har fokus på det "menigmann" kan forvente, og enkelt sjekke selv uten måleutstyr. Jeg har også med en liten måling av forskjelige strømtrekk til slutt.

Først koplet jeg til mennekes laderen innstillt på 13A strømtrekk. Lading startet fint uten noe tull.
Deretter økte jeg strømtrekket til 16A (dette kan du justere opp på ladekladden mens den lader).
Jeg fulgte med dette i noen timer, og kontrollerte kontakt punkter og sikringer for eventuell varmgang. Brukte ikke måleutstyr til dette, selv om jeg har det tilgjengelig.
Ingen temp økning i stikk eller kabel mot bil.
Noe varme på sikring i skap, estimert til ca 40 grader.

16A strømtrekk gjennom min installasjon fungerte klanderfritt i 5-6 timer bilen stod tilkoplet.
Jeg er innforstått med at det ikke er gunstig å belaste en 16A kurs med 16 A kontinuerlig, men den fungerte fint uten noen driftforstyrrelser eller varmgang i mitt anlegg.
Noe av det kan nok tilskrives at jeg har 4 med mer kabel ut til kontaktpunkt i garage.

Til slutt foretok jeg en liten måling av effekt og spenningsfall under belastning ved de forskjellige strøm innstillingene på Mennekes lader.

Nominell spenning i ubelastet tilstand på tilkoplings punkt i garage er 236V.

6 ampere innstilling   -   1340 Watt   -   Spenningsfall 4 Volt
8 ampere innstilling   -   1785 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
10 ampere innstilling   -   2220 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
13 ampere innstilling   -   2870 Watt   -   Spenningsfall 6 Volt
16 ampere innstilling   -   3490 Watt   -   Spenningsfall 7,5 Volt
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORsøn 02. mar 2014, kl. 17:15
Setter stor pris på alle målinger, selv om jeg er litt usikker på hva disse tallene kan brukes til, men de stemmer rimelig godt med det som allerede ligger i ladetabell tråden.

Det var interessant å lese om Volvo kabelen. Hvor får en kjøpt denne?

Og når det gjelder feil på ladekabelen som følger med, så har jeg så langt kun sett en forhandler som advarer mot at denne ikke tåler fukt. Hvis dette er samme forhandler, så er det greit, men hvis det en en annen, så ville det vært interessant å få vite hva disse problemene han refererer til går ut på. Ganske spesielt hvis vi må begynne å kjøre rundt med 2 kabler... Dette må vi derfor finne ut mer om.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAsøn 02. mar 2014, kl. 18:18
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 15:37
6 ampere innstilling   -   1340 Watt   -   Spenningsfall 4 Volt
8 ampere innstilling   -   1785 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
10 ampere innstilling   -   2220 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
13 ampere innstilling   -   2870 Watt   -   Spenningsfall 6 Volt
16 ampere innstilling   -   3490 Watt   -   Spenningsfall 7,5 Volt
Grunnforskning! Bra og takk for testen.  :)

+1

Det er vel denne laderen du har, Batteritralla:  8)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 02. mar 2014, kl. 21:29
Sitat fra: LMOR på søn 02. mar 2014, kl. 17:15
Setter stor pris på alle målinger, selv om jeg er litt usikker på hva disse tallene kan brukes til, men de stemmer rimelig godt med det som allerede ligger i ladetabell tråden.

Det var interessant å lese om Volvo kabelen. Hvor får en kjøpt denne?

Og når det gjelder feil på ladekabelen som følger med, så har jeg så langt kun sett en forhandler som advarer mot at denne ikke tåler fukt. Hvis dette er samme forhandler, så er det greit, men hvis det en en annen, så ville det vært interessant å få vite hva disse problemene han refererer til går ut på. Ganske spesielt hvis vi må begynne å kjøre rundt med 2 kabler... Dette må vi derfor finne ut mer om.

Tallene er er ikke for vitenskaplig bruk, men er sikkert representative for det mange med tilsvarende el anlegg kan forvente. Om man har mindre enn 4 kvadrat kabel av lengde over ca 20 meter, eller er usikker på dimensjonering av denne, så kan det være lurt å sjekke spenningsfall og evt varmgang.

Volvo kabelen kjøpte en hyggelig mann på dette forum for meg hos - ganske riktig -Volvo :-)

Volvo i Sverige skal det legges til!

Det ligger en tråd om denne på Tesla S forum'et.

Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 02. mar 2014, kl. 21:35
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 02. mar 2014, kl. 18:18
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 15:37
6 ampere innstilling   -   1340 Watt   -   Spenningsfall 4 Volt
8 ampere innstilling   -   1785 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
10 ampere innstilling   -   2220 Watt   -   Spenningsfall 5 Volt
13 ampere innstilling   -   2870 Watt   -   Spenningsfall 6 Volt
16 ampere innstilling   -   3490 Watt   -   Spenningsfall 7,5 Volt


Grunnforskning! Bra og takk for testen.  :)

+1

Det er vel denne laderen du har, Batteritralla:  8)

Det stemmer at det er denne, sett bort fra at kabelen er gul :-)

Min har Cee plugg, og er justerbar opp til 16A. Uten å ha sett disse i virkeligheten, så tror jeg Schuko utgavene er begrenset til 13A. På Salto sine sider kan det se slik ut ihvertfall.

Mennekes "kladden" fremstår meget solid/gir inntrykk av god kvalitet. Så får vi se om dette stemmer over tid. Tyske produkter der Siemens er involvert pleier å holde...
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORsøn 02. mar 2014, kl. 21:37
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 02. mar 2014, kl. 21:42
Hmmm - tror det lyste i "Ground present", i det minste nede på verkstedet?

Skal det ikke det altså?
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAsøn 02. mar 2014, kl. 22:00
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 21:42
Hmmm - tror det lyste i "Ground present", i det minste nede på verkstedet?

Skal det ikke det altså?

Ish' ... den lyser hos meg ... no problem!  ;)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORsøn 02. mar 2014, kl. 22:02
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 21:42
Hmmm - tror det lyste i "Ground present", i det minste nede på verkstedet?

Skal det ikke det altså?
Da har du mindre enn 50kohm mellom en av lederne og jord. Men det har minst 50% av de hus jeg har fått rapport om. Typisk fukt el.l. Ikke noe problem for bilen i hvert fall :-)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: sjokomelksøn 02. mar 2014, kl. 22:26
Sitat fra: LMOR på søn 02. mar 2014, kl. 21:37
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Motsatt, LMOR. Den SKAL lyse hvis alt er OK.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORsøn 02. mar 2014, kl. 22:41
Sitat fra: sjokomelk på søn 02. mar 2014, kl. 22:26
Sitat fra: LMOR på søn 02. mar 2014, kl. 21:37
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Motsatt, LMOR. Den SKAL lyse hvis alt er OK.
:) ;)
Det var jo til og med deg som la ut manualen ..

Gule lyser er normalt ikke et godt tegn (grønt er bra), men teksten er meget misvisende, men poenget er at den sier at det er "ground present" i lederne, og det er jo ikke så bra...

Ground (Earth) Present (amber), indicates the status of the ECS isolation monitor. Should there be less than approximately 50KOhms of measured resistance to ground (earth), the LED turns on. When the resistance to ground (earth) exceeds 50KOhms, this LED turns off. The ECS will charge the vehicle in either condition.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAman 03. mar 2014, kl. 08:20
Fant dette om jord:

"Det finnes ikke et direkte krav i NEK 400 til maksimal størrelse for jordelektrodens overgansresistans til jord. Kravet til største forventa berøringsspenning på 50 volt må imidlertid alltid være ivaretatt (også for TN).

Hvis det er 30 mA jordfeilbrytere på alle kurser (som krav for nye boliger) kan dermed overgangsresistansen i teorien være på inntil 1666 ohm. I praksis etterstreber vi langt lavere overgangsresistans.
Det er vanlig å definere god jord som under 100 ohm for TN-anlegg, og helst ned mot 50 ohm eller lavere for IT-anlegg."


Så om den gule lampa for Jord lyser på ClipperCreek/BMW-kladden ... spiller ingen rolle. Den er faktisk bare mer til forvirring enn nytte.


:)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORman 03. mar 2014, kl. 08:47
Det var det som er poenget mitt også, at dette lyset forvirrer og kan oppfattes som en problem med ladingen.

Ellers er det ikke overgangsmotstanden den måler, men motstanden fra leder til jord. Den bør være mye høyere enn 50kohm.
Hvis den blir mindre enn 7kohm, så går jordfeilbryteren i huset.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: sjokomelkman 03. mar 2014, kl. 22:20
Sitat fra: LMOR på søn 02. mar 2014, kl. 22:41
Sitat fra: sjokomelk på søn 02. mar 2014, kl. 22:26
Sitat fra: LMOR på søn 02. mar 2014, kl. 21:37
Sitat fra: Batteritralla på søn 02. mar 2014, kl. 21:29
Ang Bmw ladekladd, så vet jeg ikke noe mer om evt problemstikk rundt denne. Den fungerte fint på de to anleggene jeg har prøvd den på.
Fint hvis du sjekker dette med forhandler. En mulig forklaring er de bare blir urolig pga "ground present" signalet, som mange andre har blitt. Det spiller ingen rolle i forhold til god og trygg lading. (og det skal helst IKKE lyse).
Motsatt, LMOR. Den SKAL lyse hvis alt er OK.
:) ;)
Det var jo til og med deg som la ut manualen ..

Gule lyser er normalt ikke et godt tegn (grønt er bra), men teksten er meget misvisende, men poenget er at den sier at det er "ground present" i lederne, og det er jo ikke så bra...

Ground (Earth) Present (amber), indicates the status of the ECS isolation monitor. Should there be less than approximately 50KOhms of measured resistance to ground (earth), the LED turns on. When the resistance to ground (earth) exceeds 50KOhms, this LED turns off. The ECS will charge the vehicle in either condition.
Jeg har tolket det som at gult lys på "Ground present" er en god ting jeg. Den lyser ihvertfall på TT-nettet mitt her hjemme, på TN-nettet på jobb og på IT-nettet på ladestasjonen i Haugesund sentrum.
Bare for å teste så brukte jeg en skjøteledning hvor jeg koblet fra jordlederen og plugget inn boksen, og da lyste den ikke opp.
Så i mine øyne har lyset betydd "Her er jordingen i orden!".
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORman 03. mar 2014, kl. 22:44
Hvis du kobler ut jordlederen, så lyser den selvfølgelig ikke. Da er motstanden mot jord uendelig.
Hos meg lyser den på 2 anlegg som jeg vet har en utfordring, og den lyser ikke på et nytt og anlegg.
Laderen kan sjekke motstanden mellom ledere, men den kan ikke måle om jord er jord.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAtir 04. mar 2014, kl. 07:54
Sitat fra: LMOR på man 03. mar 2014, kl. 08:47Den bør være mye høyere enn 50kohm.

Nei, dessverre min gode mann ...  ;) ...

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på man 03. mar 2014, kl. 08:20

Det er vanlig å definere god jord som under 100 ohm for TN-anlegg, og helst ned mot 50 ohm eller lavere for IT-anlegg.



Lampen på ClipperCreek-kladden SKAL lyse hvis EL-anlegget er skikkelig jordet.  8) Har du ett nytt EL-anlegg der lampa ikke lyser ... ja så har ikke elektrikeren gjort en god jobb med jording.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORtir 04. mar 2014, kl. 08:15
Det betyr at du mener at bilen klarer å måle hvor god jording jordlederen har?
Hvordan mener du den målingen skjer?
Og da er 50 000 ohm helt OK som overgangsmotstand til jord? (siden lyset lyser hvis det mindre enn 50 000 ohm)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORtir 04. mar 2014, kl. 08:38
Merk også at funksjonen heter "Isolation Monitor", altså en overvåking av hvor godt noe er isolert, en god isolasjon som feks glass/keramikk bør ha uendelig motstand. Kommer du under 50kohm så kan du ikke lengre si at isolasjonen er god, og under 7kohm vil en jordfreilbryter slå ut.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAtir 04. mar 2014, kl. 08:51
Sitat fra: LMOR på tir 04. mar 2014, kl. 08:38
Merk også at funksjonen heter "Isolation Monitor", altså en overvåking av hvor godt noe er isolert ...

::) ... he he he ... dèn glemte jeg i forbifarten ... min feil ...  ;D
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallatir 04. mar 2014, kl. 23:47
Ok...?

Kan vi da oppsummere med at overlednings monitoreringen virker, på en eller annen måte?

Men at det beste er å ikke bry seg om lyset, for det virker allikevel  :o

Sort elektriker tape er forøvrig sterkt undervurdert.

I den gamle Messja mi løste 3-4 små biter av denne tilsvarende mange ubetydelige problemer som hadde null innvirkning på bilens fungsjon eller sikkerhet  ???

Alternativet hadde sikkert lett kostet 8000 Kr i deler og feilsøking.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORons 05. mar 2014, kl. 07:17
Klarer ikke helt å følge tankerekken din.

Men isolasjonsmonitoren virker, men det spiller ingen rolle for bilen.

Vent til sommeren. Hvis lyset ikke lyser da, er det mest sannsynlig fukt/kondens et eller annet sted om høsten-våren.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallaons 05. mar 2014, kl. 17:35
Sitat fra: LMOR på ons 05. mar 2014, kl. 07:17
Klarer ikke helt å følge tankerekken din.

Men isolasjonsmonitoren virker, men det spiller ingen rolle for bilen.

Vent til sommeren. Hvis lyset ikke lyser da, er det mest sannsynlig fukt/kondens et eller annet sted om høsten-våren.

Var vel mer ment som et alternativt/humoristisk alternativ  ::)

Isolasjons monitoreringen virker nok, men det som kan stilles spørmål ved er om den indikerer jordfeil ved 50Kohm eller om den er mer sensitiv.

Det er vel ingen som har forsket på dette.

Jeg har ikke lest manualen, og har heller ikke laderen tilgjengelig her - men jeg synes å huske at betegnelsen på lyset på laderen var "Ground present".

Det gir jo ingen mening i forhold til tilstanden det skal indikere.

Ground bør jo alltid være "present"

Om betegnelsen hadde vært "isolation fault" eller lignende, så hadde det gitt mening.

At de har lagt verdien for deteksjon av dårlig isolasjonsmotstand mot jord vesentlig høyere enn det jordfeilbryter slår ut på vil jo føre til lyset tennes ved tilkopling til de fleste anlegg.

Om ikke det hadde vært såpass mange over middels interesserte entusiaster som i tillegg har lest manualen her på dette forum - så hadde vel de fleste slått seg til ro med at det lyser i "ground present" - for det er jo et sunnhetstegn at jordingen er på plass :-)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORons 05. mar 2014, kl. 18:18
Sitat fra: Batteritralla på ons 05. mar 2014, kl. 17:35
Ground bør jo alltid være "present"
Poenget med en isolasjonsmotstand er vel nettopp å sjekke at det IKKE er "ground present", altså mer enn 50kohm mellom leder og jord.
Nå har jeg postet dette så mange ganger, at dette blir siste gang. Du får finne linken til manualen eller tro på utklippet som ligger i denne tråden.
Verden blir ikke bedre om en holder tett om feilene...

Ellers var mitt poeng i denne tråden å påpeke som deg at navnet fører til misforståelser og dermed også til at noen tror det må være noe galt uansett...
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallaons 05. mar 2014, kl. 18:27
Sitat fra: LMOR på ons 05. mar 2014, kl. 18:18
Sitat fra: Batteritralla på ons 05. mar 2014, kl. 17:35
Ground bør jo alltid være "present"
Poenget med en isolasjonsmotstand er vel nettopp å sjekke at det IKKE er "ground present", altså mer enn 50kohm mellom leder og jord.
Nå har jeg postet dette så mange ganger, at dette blir siste gang. Du får finne linken til manualen eller tro på utklippet som ligger i denne tråden.
Verden blir ikke bedre om en holder tett om feilene...

Ellers var mitt poeng i denne tråden å påpeke som deg at navnet fører til misforståelser og dermed også til at noen tror det må være noe galt uansett...

Vi snakker samme sak, og er enige.

Vi lar det bli med dette, om det blir mer snakk så blir flere usikre :-)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAlør 08. mar 2014, kl. 15:42
Sitat fra: LMOR på tir 04. mar 2014, kl. 08:15
Det betyr at du mener at bilen klarer å måle hvor god jording jordlederen har?
Hvordan mener du den målingen skjer?
Og da er 50 000 ohm helt OK som overgangsmotstand til jord? (siden lyset lyser hvis det mindre enn 50 000 ohm)

Måtte teste dette i praksis:
Her er bilde av ClipperCreek-laderen der jeg har fjernet jord fysisk.
   
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAlør 08. mar 2014, kl. 15:42
Og her med jord tilkoblet:

Dette betyr at hele monitoren er bortkastet. Hvis lyset IKKE lyser, betyr det 2 ting:

- Du har ikke jording i det HELE TATT!
- Du har bra jording/isolasjon mellom lederene og jord!

... velg selv!  :o


Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORlør 08. mar 2014, kl. 16:32
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lør 08. mar 2014, kl. 15:42
Dette betyr at hele monitoren er bortkastet. Hvis lyset IKKE lyser, betyr det 2 ting:
- Du har ikke jording i det HELE TATT!
- Du har bra jording/isolasjon mellom lederene og jord!
Det er selvfølgelig slik det virker. Det ble slått fast litt tidligere i tråden også. Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...
Det er ikke mulig å måle at du har jordet kontakten fra kladden, i så fall hadde det vært et lys for det også.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAlør 08. mar 2014, kl. 16:37
Sitat fra: LMOR på lør 08. mar 2014, kl. 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)

Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallalør 08. mar 2014, kl. 16:52
Egentlig så er jo dette logisk....

Om man mangler jord som referanse punkt, så vil man ha uendelig stor isolasjons motstand mellem ledere og jord.

Lyset tennes følgelig IKKE, fordi det ser ut som om man har et svært bra anlegg.

Når du tar turen ut over til meg en gang senere, så kan vi simulere isolasjons motstand mot jord, og se når laderen tenner det idiotiske "Ground present" lyset :-)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallalør 08. mar 2014, kl. 16:57
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lør 08. mar 2014, kl. 15:42
Og her med jord tilkoblet:

Dette betyr at hele monitoren er bortkastet. Hvis lyset IKKE lyser, betyr det 2 ting:

- Du har ikke jording i det HELE TATT!
- Du har bra jording/isolasjon mellom lederene og jord!

... velg selv!  :o

I din innstallasjon så definerer den anlegget ditt som "ikke tilfredstillende iht Bayeriche Meister Werke sin uberelektriske standard"

Din I3 inndraes, og du dømmes herved til evig 6,2 Diesel kjøring!

::)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffellør 08. mar 2014, kl. 16:59
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lør 08. mar 2014, kl. 16:37
Sitat fra: LMOR på lør 08. mar 2014, kl. 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12061.15.html
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAlør 08. mar 2014, kl. 17:18
Sitat fra: Griffel på lør 08. mar 2014, kl. 16:59
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lør 08. mar 2014, kl. 16:37
Sitat fra: LMOR på lør 08. mar 2014, kl. 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12061.15.html


Sitat fra: Griffel på tir 28. jan 2014, kl. 00:41
Dette har ingen ting med jordelektroder, eller jordspyd å gjøre. Målingen forteller ikke om kvaliteten av jordingssystemet. Det det er snakk om er en måling av kvaliteten av isolasjonen. Det er en litn feil  som kan være et fovarsel om en mer alvorlig jordfeil.Det indikeres en lekasjestrøm til jord større enn 4mA. Først ved 30mA vil jordfeilbrytere løse ut. Dette regnes altså som ufarlig.  Men altså om du har god eller dårlig forbindelse til jord sier denne målingen ingen ting om. Slike små jordfeil som kommer og går kan f.eks være fuktighet i en skjøtekontakt.


Ok, jeg tar det en gang til: Når lyset på CC-kladden ikke lyser betyr dette:
- at du mangler jord(!) ... eller at alt er ok! Go figure!

Med andre ord betyr dette at lyset på kladden er fullstendig bortkastet.
Med unntak: Når det lyser! Da betyr det i det minste at du HAR jording på uttaket CC-kladden er koblet til, uansett kvalitet.

Sjønner dere?  8)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORlør 08. mar 2014, kl. 17:32
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lør 08. mar 2014, kl. 17:18
Sitat fra: Griffel på lør 08. mar 2014, kl. 16:59
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lør 08. mar 2014, kl. 16:37
Sitat fra: LMOR på lør 08. mar 2014, kl. 16:32Men det står utrykkelig at du ikke skal koble den i et ujordet støpsel...

Nettopp! Hvis du plugger i ett vanlig, jordet Schuko-støpsel og lyset IKKE lyser ... vet du faktisk ikke om uttaket faktisk ER jordet ...  ;)
Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12061.15.html


Sitat fra: Griffel på tir 28. jan 2014, kl. 00:41
Dette har ingen ting med jordelektroder, eller jordspyd å gjøre. Målingen forteller ikke om kvaliteten av jordingssystemet. Det det er snakk om er en måling av kvaliteten av isolasjonen. Det er en litn feil  som kan være et fovarsel om en mer alvorlig jordfeil.Det indikeres en lekasjestrøm til jord større enn 4mA. Først ved 30mA vil jordfeilbrytere løse ut. Dette regnes altså som ufarlig.  Men altså om du har god eller dårlig forbindelse til jord sier denne målingen ingen ting om. Slike små jordfeil som kommer og går kan f.eks være fuktighet i en skjøtekontakt.


Ok, jeg tar det en gang til: Når lyset på CC-kladden ikke lyser betyr dette:
- at du mangler jord(!) ... eller at alt er ok! Go figure!

Med andre ord betyr dette at lyset på kladden er fullstendig bortkastet.
Med unntak: Når det lyser! Da betyr det i det minste at du HAR jording på uttaket CC-kladden er koblet til, uansett kvalitet.

Sjønner dere?  8)
Ja, jeg skjønner hvordan du tenker.
Men hvilken lader har et lys som lyser hvis den er tilkoblet jord, og dermed etter ditt syn ikke bortkastet?
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAlør 08. mar 2014, kl. 18:04
Sitat fra: LMOR på lør 08. mar 2014, kl. 17:32
Men hvilken lader har et lys som lyser hvis den er tilkoblet jord, og dermed etter ditt syn ikke bortkastet?

Ingen, såvidt meg bekjent ... så det beste hadde vert at CC-laderern ikke hadde "Ground Present" lyset. Da slipper i allefall de fleste brukerne å bli usikre på hva lyset betyr.
Og hvis CC forsatt skal ha dette informasjons lyset, bør de innføre 3 statuser:

;D

Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORlør 08. mar 2014, kl. 18:16
Det grønne er der, det er når det ikke lyser.
Det gule virker akkurat som du ønsker :-)
Det røde er der også, bare at det markerer alvorlige feil, s.f.eks. jordfeil i bilen.

Andre korrigerer meg sikkert, men jeg er rimelig sikker på at du ikke kan måle om det er jord i jordkabelen (i Norge). Og det spiller egentlig ikke noen rolle om du lader uten jordkabel, som du sikkert har funnet ut så fungerer det helt fint, med da klarer du ikke å detektere jordfeil, eller at jordfeilbryteren hjelper deg, hvis du skulle finne på å ta på en av lederne, eller ved andre feil.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAlør 08. mar 2014, kl. 19:26
Sitat fra: LMOR på lør 08. mar 2014, kl. 18:16
Det grønne er der, det er når det ikke lyser.

... som også betyr: Det finnes ikke jording i det hele tatt ...  8)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffelsøn 09. mar 2014, kl. 00:21
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lør 08. mar 2014, kl. 18:04
Sitat fra: LMOR på lør 08. mar 2014, kl. 17:32
Men hvilken lader har et lys som lyser hvis den er tilkoblet jord, og dermed etter ditt syn ikke bortkastet?

Ingen, såvidt meg bekjent ... så det beste hadde vert at CC-laderern ikke hadde "Ground Present" lyset. Da slipper i allefall de fleste brukerne å bli usikre på hva lyset betyr.
Og hvis CC forsatt skal ha dette informasjons lyset, bør de innføre 3 statuser:

;D
Du har sikkert fått med deg at vårt distribusjonssystem heter iT, og at det betyr insulatedt terra. Da vil du kanskje se det logiske i at en overvåkerisulasjonen, og ikke forbindelse til noe en egentlig er isolert fra.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAsøn 09. mar 2014, kl. 09:13
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 00:21
Du har sikkert fått med deg at vårt distribusjonssystem heter iT, og at det betyr insulatedt terra.
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.

Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 00:21
Da vil du kanskje se det logiske i at en overvåkerisulasjonen, og ikke forbindelse til noe en egentlig er isolert fra.

Nei ... lampa burde ikke være der i utgangspunktet. Men, med den funksjonen den har NÅ: Er det best at den lyser. Så enkelt er det.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORsøn 09. mar 2014, kl. 09:23
Forstår ikke helt hvorfor du irriterer deg over dette.

Jeg tror du tar feil.
De fleste kommer ikke til å bry seg over et lys som ikke lyser, så lenge bilen lader fint.
Og hvis det lyser, så vil de fleste (som deg) oppfatte dette som noe positivt.

For min del, er jeg fornøyd med å ha fått en gratis "megger", som jeg kan bruke til å feilsøke med. På hytta går jordfeilbryteren av og til nå det regner mye, og lyset lyser på laderen. Kanskje jeg nå i fred og ro kan bruke dette fine nye testinstrumentet til å finne punktet som er utsatt for fukt/kondens. Jeg får også til sommeren konstatert at problemet ikke er der når det er tørt. (har lett etter feilen uten instrument i 3 år :-()
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAsøn 09. mar 2014, kl. 09:31
Sitat fra: LMOR på søn 09. mar 2014, kl. 09:23
Forstår ikke helt hvorfor du irriterer deg over dette.

Jeg tror du tar feil.
De fleste kommer ikke til å bry seg over et lys som ikke lyser, så lenge bilen lader fint.
Og hvis det lyser, så vil de fleste (som deg) oppfatte dette som noe positivt.

For min del, er jeg fornøyd med å ha fått en gratis "megger", som jeg kan bruke til å feilsøke med. På hytta går jordfeilbryteren av og til nå det regner mye, og lyset lyser på laderen. Kanskje jeg nå i fred og ro kan bruke dette fine nye testinstrumentet til å finne punktet som er utsatt for fukt/kondens. Jeg får også til sommeren konstatert at problemet ikke er der når det er tørt. (har lett etter feilen uten instrument i 3 år :-()

Hi hi hi ... jeg skal gi meg ... takk for tålmodigheten ...  ;D
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffelsøn 09. mar 2014, kl. 10:25
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 09:13
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.
Det jeg mente var at du som vet dette burde forstå hvorfor det er slik. De andre som leser bruksanvisningen forholder seg nok til det som står der.

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 09:13Men, med den funksjonen den har NÅ: Er det best at den lyser. Så enkelt er det.
At lampa lyser indikerer at noe ikke er helt som det skal være, og et fovarsel på at om det bilr verre vil du miste ladingen. Hvorfor er det best at den lyser?
Men strengt tatt er det en unødvendig funksjon, og det er jo ingen som har satt  noe slikt på vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og andre husholdningsapparater hvor det ville ha mer nytte.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 09. mar 2014, kl. 10:34
Artig å hvor langt det er mulig å spore av i forhold til hva innlegget initiellt ble lagt inn som  :)

Jeg finner allikevel diskusjonen interessant, med mange gode innspill.

For de som ikke leser hele tråden/ikke har spesiell interesse for elektro så er det nok som tidligere nevnt best å akseptere at "Ground present" lyser, evt ikke lyser  ::)

Så lenge jordfeil bryter ikke slår ut, og bilen lader så er det "Gudd Deal"  ;)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 09. mar 2014, kl. 10:40
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 10:25
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 09:13
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.


Det jeg mente var at du som vet dette burde forstå hvorfor det er slik. De andre som leser bruksanvisningen forholder seg nok til det som står der.

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 09:13Men, med den funksjonen den har NÅ: Er det best at den lyser. Så enkelt er det.
At lampa lyser indikerer at noe ikke er helt som det skal være, og et fovarsel på at om det bilr verre vil du miste ladingen. Hvorfor er det best at den lyser?
Men strengt tatt er det en unødvendig funksjon, og det er jo ingen som har satt  noe slikt på vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og andre husholdningsapparater hvor det ville ha mer nytte.

Re: "Hvorfor er det best at den lyser"

Jo, fordi dette bekrefter at du faktisk HAR jordleder i anlegget ditt.

Jeg foretrekker jordleder med litt dårlig isolasjonsmotstand som et godt alternativ til ingen jord.

Du vet hvem som blir "Jord leder" om det ikke er dedikert jordleder på plass?

;D
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORsøn 09. mar 2014, kl. 10:51
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 10:25
Men strengt tatt er det en unødvendig funksjon, og det er jo ingen som har satt  noe slikt på vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og andre husholdningsapparater hvor det ville ha mer nytte.
Tja, vi kunne selvfølgelig klart oss uten, med det er vel minst like nyttig som andre maskiner. Forskjellen er her at du lader en bil med 12A, med lekkasje mot jord, mens du samtidig går barbent rundt og "skrur" på bilen :-)
Jord er også koblet direkte mot DC systemene i en bil full at elektronikk. Det gir vel litt mening at du får en liten warning, selv om dette ikke gjør noe skade. Før det blir farlig for deg eller bilen, så kobler laderen seg ut, og det røde lyset kommer på. Men det er en nyttig forvarsel.

Men siden du er på "tråden" Griffel, så kan du forklare dette:

Isolasjonsresistansen skal være >1 MΩ. Måleresultatet skal dokumenteres. Eventuelle overspenningsvern må frakobles.

Kan "defekt" overspenningsvern være årsaken? (hos noen)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Riosøn 09. mar 2014, kl. 11:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 09:13
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 00:21
Du har sikkert fått med deg at vårt distribusjonssystem heter iT, og at det betyr insulatedt terra.
Isolated Terra ... og ja det har jeg fått med meg ... men det gjør ikke de fleste vanlige brukerne av i3 ... som damer, småbarnsmødre og andre som ikke bryr seg litt om hva IT er og om lampa på CC-laderen skal/ikke lyse.



Øøøhhh - jeg kjenner "damer" og "småbarnsmødre" som nok kan mer om både IT og TN og annet innen elkraft enn 99% av befolkningen.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAsøn 09. mar 2014, kl. 13:07
For å linke tilbake igjen til trådstarters "tema": Hvilke beskjeder får du av tyskernes Mennekes-lader kontra amerikanske Clipper Creek når det gjelder jord/ikke jord - lekkasje fra leder til jord?  ???
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffelsøn 09. mar 2014, kl. 18:53
Sitat fra: LMOR på søn 09. mar 2014, kl. 10:51
Kan "defekt" overspenningsvern være årsaken? (hos noen)
Ingen spesiel grunn til å tro det. Men enhvær komponent kan jo i prinsippet ha feil.

Sitat fra: LMOR på søn 09. mar 2014, kl. 10:51
Isolasjonsresistansen skal være >1 MΩ. Måleresultatet skal dokumenteres. Eventuelle overspenningsvern må frakobles.
Måling med megger skjer med høy spenning. Overspenningsværnets oppgave er å avlede høy spenning. Så kan du selv tenke ut resten.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffelsøn 09. mar 2014, kl. 18:55
Sitat fra: Rio link=topic=12770.msg194310#msg194310
Øøøhhh - jeg kjenner "damer" og "småbarnsmødre" som nok kan mer om både IT og TN og annet innen elkraft enn 99% av befolkningen.
Det er mye som tyder på det.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffelsøn 09. mar 2014, kl. 19:40
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 13:07
For å linke tilbake igjen til trådstarters "tema": Hvilke beskjeder får du av tyskernes Mennekes-lader kontra amerikanske Clipper Creek når det gjelder jord/ikke jord - lekkasje fra leder til jord?  ???
Jeg er nok enig i at funksjonen er litt overflødig, men den funksjonen du ønsker er i praksis meget vanskelig med Norsk nett. (Noen vil sikkert protestere, men det tar vi da)
Clipper Creek har egentlig den funksjonen du ønsker, men da i USAs splittfasenett .  Så har de måttet modifisere kladden for Norske forhold og har etter beste evne tilpasset funksjonen til "hva som er praktisk mulig".
Siden den tyske produsenten, ikke har et USA produkt med en merket lampe som utgangspunkt, slapp de å finne på en funksjon.
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAsøn 09. mar 2014, kl. 19:52
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 19:40
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.

Uenig! Det betyr at du ikke har jord i det hele tatt ...  8)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 09. mar 2014, kl. 21:56
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 19:52
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 19:40
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.

Uenig! Det betyr at du ikke har jord i det hele tatt ...  8)

Det KAN bety det... Men nå er ikke laderen laget for å verifisere om anlegget er utført iht gjeldende krav.

Jeg tror de fleste som har lest alle innleggene i denne tråden, og har et ønske om å forstå det, har forstått poenget.

Vi er enige om at indikasjonen og betegnelsen på denne  kan synes noe meningsløs....

Vi kan ved en passende anledning laborere med om indikasjonen "Ground present" tennes iht laderens spesifikasjoner, dvs 50 KOhm.

Dette er enkelt å simulere/teste  :)

Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Batteritrallasøn 09. mar 2014, kl. 21:58
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 13:07
For å linke tilbake igjen til trådstarters "tema": Hvilke beskjeder får du av tyskernes Mennekes-lader kontra amerikanske Clipper Creek når det gjelder jord/ikke jord - lekkasje fra leder til jord?  ???

Jeg glemte rett og slett å sjekke dette, om det var noe indikasjoner på denne.

Var så fornøyd med alle de grønne lysene, avhengig av hvor mye "mat" jeg ville gi bilen  :)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffelsøn 09. mar 2014, kl. 23:35
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søn 09. mar 2014, kl. 19:52
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 19:40
Men ha det helt klart:i Norge er det best om lampa ikke lyser.

Uenig! Det betyr at du ikke har jord i det hele tatt ...  8)
Nei, den forteller ikke noe om jordforbindelsens kvalitet. Det eneste du kan være helt sikker på når lampen lyser er at det finnes en overledning et eller annet sted mellom jordleder og en av faseledningene. Har du en overledning i bilens ladesystem, vil lampen lyse enten  stikkontakten du er koblet til er jordet eller ikke.
Når lampen ikke lyser er isolasjonen ok. og jordleder har ingen funksjon.
Her er det flere sikkerhets barriærer.
1. Isolasjon
2. Jording
3. Jorfeilbryter
1. Er isolasjonen ok har det ingen betydning om jordforbindelsen har mangler. (Lampen var og forbilr mørk) Men ikke stol på dette det kan jo hende at lampen ikke virker så bruk joret kontakt.
2, Lyser lampen og jordforbindelsen er dårlig er det tilfellet hvor du risikerer å  være  jorlederen. men
3. Om jordfeil bryteren virker vil den alikvell redde livet ditt.
Lampen har nesten ingen funksjon, og grunnen til at den finnes ligger i USAs splittfasesystem.
Sitat fra: Batteritralla på søn 09. mar 2014, kl. 10:40
Re: "Hvorfor er det best at den lyser"
Jo, fordi dette bekrefter at du faktisk HAR jordleder i anlegget ditt.
Jeg foretrekker jordleder med litt dårlig isolasjonsmotstand som et godt alternativ til ingen jord.
Du vet hvem som blir "Jord leder" om det ikke er dedikert jordleder på plass?
Dette er feil. Lampen bekrefter ikke at en har jordleder med forbindelse til jord.
Det er ikke jordleder isolasjonsmotstand som måles men isolasjonsmotstand mellom linje og jordleder, om jorlederen har jordkontakt vet en ikke. Det må elektrikker forvisse seg om når han monterer anlegget. Kobler du deg til en joret stikkontakt må du stole på elektrikker, ikke på en lampe du missforstår betydningen av.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAons 19. mar 2014, kl. 11:54
Ok, enda mere testing ...  8)

Har testet alle kretsene og lederene i huset med en isolasjonstester i hht NEK400. Resultat: Over 1,7MΩ.
Testen ble utført etter vedlagte skjema. Testen ble utført både med og uten jord fra overspenningsvernet, uten at det hadde noe betydning. Likevell lyser CC-laderen og varsler om påståtte 50.000Ω ... Hmmmm(!)
Og i det hele tatt: Hvordan kan CC-laderen måle dette på aktive strømførende kretser, når ekte isolasjonstesting ... må være strømløst?
Jeg har spurt og svaret fra Clipper Creek var at de hadde en Proprietær løsning på dette ... ja, selvsagt ... proprietær. Det måtte jo være proprietær løsning for å la være å si hvordan de måler dette.

Har andre noen andre synspunkter ...  :o


Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Mikmikons 19. mar 2014, kl. 16:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på ons 19. mar 2014, kl. 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAons 19. mar 2014, kl. 16:18
Sitat fra: Mikmik på ons 19. mar 2014, kl. 16:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på ons 19. mar 2014, kl. 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)

Utført:
- L1 og Jord - 134V
- L2 og Jord - 134V
- L3 og Jord - 134V
- N og Jord - 5 V
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffelons 19. mar 2014, kl. 20:37
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på ons 19. mar 2014, kl. 16:18
Sitat fra: Mikmik på ons 19. mar 2014, kl. 16:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på ons 19. mar 2014, kl. 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)

Utført:
- L1 og Jord - 134V
- L2 og Jord - 134V
- L3 og Jord - 134V
- N og Jord - 5 V
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg. Her kan det jo hende at du har fått en variant av CC kladden som er tilpasset iT nett, den vil ganske sikkert påstå at det finnes en slik feil når du benytter den på TN (da er det ikke noe å bry seg om). Eller om dette er en kladd for TN anlegg så betyr denne lampen faktisk at jordforbindelesn er ok. Litt tilpassninger i tolking må vi regne med når vi bor i anderledes landet.  ;D

Det er ikke så enkelt når vi har isolert jord i iT anlegg og er tilkoblet jord i TN anlegg.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Mikmikons 19. mar 2014, kl. 21:38
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på ons 19. mar 2014, kl. 16:18
Sitat fra: Mikmik på ons 19. mar 2014, kl. 16:00
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på ons 19. mar 2014, kl. 11:54

Har andre noen andre synspunkter ...  :o

Kan du sjekke spenningen (Volt AC) mellom:
- L1 og Jord
- L2 og Jord
- L3 og Jord
- N og Jord (Burde være 0V)

Utført:
- L1 og Jord - 134V
- L2 og Jord - 134V
- L3 og Jord - 134V
- N og Jord - 5 V
Det er jo gode målinger.
At det er 5V mellom N(blå leder) og Jord kan være en liten skjevbelastning mellom fasene og er ikke farlig.
Men kladen blir jo koblet til L1 og N (=230V). Kan det være at den ikke tolker det norske TN - nettet riktig da ikke jord er låst til nøytral? Type PEN.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORons 19. mar 2014, kl. 21:50
Det ble så avansert dette at jeg må spørre... Når du tester med kabelen, så er belastning på siden du stusser over at det i det hele tatt er mulig?

Kan det være at problemet ligger i noe annet utstyr i eller utenfor huset?

Jeg har det motsatte "problemet". Har testet på 1 TN anlegg og 2 IT anlegg. Det lyser ikke på TN anlegget, men på begge IT anleggene...

Jeg har sluttet å bekymre meg, men setter stor pris på at du finner ut av dette :-)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORtor 20. mar 2014, kl. 00:17
Ellers har den nye kabelen din også sin eget proprietære løsning på overvåkning, som går på ca 30 000 ohm, så det er ikke bare amerikanerne som burde irritere deg:

"Dersom det går en feilstrøm fra kjøretøyet og via jordledningen (PE), kan FI løses seg ut allerede ved 7,5 mA"

fra manualen til den nye kabelen din
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORtor 20. mar 2014, kl. 00:33
Sitat fra: Griffel på søn 09. mar 2014, kl. 18:53
Sitat fra: LMOR på søn 09. mar 2014, kl. 10:51
Kan "defekt" overspenningsvern være årsaken? (hos noen)
Ingen spesiel grunn til å tro det. Men enhvær komponent kan jo i prinsippet ha feil.
Sitat fra: LMOR på søn 09. mar 2014, kl. 10:51
Isolasjonsresistansen skal være >1 MΩ. Måleresultatet skal dokumenteres. Eventuelle overspenningsvern må frakobles.
Måling med megger skjer med høy spenning. Overspenningsværnets oppgave er å avlede høy spenning. Så kan du selv tenke ut resten.
Når jeg så på tegningen som i3_X3_X5_730 la ut over, så står det, som du forsåvidt indirekte sier at overspenningsvernet gir lekkasje mot jord.
Hvorfor kan den da ikke kan være en bidragsyter til en liten lekkasjestrøm til jord også på 230V? Det er vel en "analog" komponent?
Tyskerne som har satt grensen på 30k ser tydeligvis ikke noe problem hos i3_X3_X5_730, mens amerikanerne gjør med 50k? I USA har de 110V som er lengre fra "overspenning" enn 230V?

En slik enkel forklaring vil berolige oss alle, og kan forklare at den lyser i 50% av norske hjem, der det er "krav" til overspenningsvern?

Fant så denne reklamen:
Protection-sett VA, lyn- og overspenningsavlederkombinasjon type 1+2
• For lynvernpotensialutjevning iht. VDE 0185-305 (IEC 62305)
• Lynavledningskapasitet opptil 50 kA (10/350) per pol og opptil 125 kA (10/350) N-PE
Ingen lekkasjestrøm, egner seg til bruk i fortellerområdet etter VDEW-direktivet
• Avleder, påsettbar, inkl. koblingsbroer, merkede koblingsjern
• Innkapslet avleder uten gnistavgivelse til bruk i sikringsskap
Bruksområde: Fortellerområdet og industrianlegg med spesielle
krav.


Dette skulle vel også tilsi at det finnes overspenningsvern "med" lekkasjestrøm for vanlige folk?

Så fant jeg datablad for en tilfeldig en "med" som sier:
Lekkasjestrøm IC <1.5mA

Til slutt "dødsstøtet" Griffel:

Utdrag fra rapport fra forsikringsselskapenes godkjennelsesnemd:

Overspenningsvernet montert fase-jord skal tåle minst 360 V kontinuerlig spenning i et 230 V IT-system. Tilsvarende verdi fase-fase er minimum 275 V. For TT- og TN-system kan maksimal spenning være 275 V både fase-fase og fase-jord.
Lekkasjestrøm mot jord bør holdes på et minimum. Varistorvern vil lekke mot jord, normalt
50 – 70 uA ved "ferske" varistorer. Lekkasjestrømmen vil øke drastisk ved temperatur-stigning og bruk. Dette kan medføre at man i installasjoner med flere vern kan få en lekkasje-strøm som kan utløse jordfeilbryter/varsler.

Da snakker vi altså om 7,5k i worst case.

Case solved?.. kanskje... Vi har i hvert fall en mulig årsak for noen av oss.
Hvis nå bare i3_X3_X5_730 som tør det meste, kan koble fra overspenningsvernet, og belaste minst mulig annet, så kanskje vi får sjekket hans anlegg.

Jeg skal i hvert fall bytte overspenningsvernet på hytta og teste (så snart jeg finner en ledig elektriker)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAtor 20. mar 2014, kl. 07:32
Sitat fra: LMOR på tor 20. mar 2014, kl. 00:33
Hvis nå bare i3_X3_X5_730 som tør det meste, kan koble fra overspenningsvernet, og belaste minst mulig annet, så kanskje vi får sjekket hans anlegg.

Ai ai ai ... jeg vet ikke. Må tenke på den først.

Sitat fra: LMOR på tor 20. mar 2014, kl. 00:33
Jeg skal i hvert fall bytte overspenningsvernet på hytta og teste (så snart jeg finner en ledig elektriker)

Det kan være en mulig løsning på mitt anlegg også.

Legger ved ett bilde av CC-laderen satt i de nye ladestasjonene til IKEA Åsane. Jaggu lyser ikke "Ground Present" der også. Jeg trodde at nye ladestasjoner skulle ha høyeste krav til isolasjon mellom ledere og jord ... testet ikke elektrikeren dette før de åpnet stasjonene? :o

Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAtor 20. mar 2014, kl. 09:35
Sitat fra: Griffel på ons 19. mar 2014, kl. 20:37
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg.

Vèèèèl ... har jeg det?  :o Mangler vel den blå N-lederen. Trodde jeg hadde 3-fas, IT? 
Det er jo bare 134V mellom L1,L2,L3 og jord :o
5V ble målt mellom Jord og N på jordfeilbryteren. Kan tyde på lekkasje, eller ... ?
Nå begynner jeg virkelig å bli forvirra ...  ;D

Slik, slik, slik og slik:



Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: jkirkebotor 20. mar 2014, kl. 10:48
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tor 20. mar 2014, kl. 09:35
Sitat fra: Griffel på ons 19. mar 2014, kl. 20:37
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg.

Vèèèèl ... har jeg det?  :o Mangler vel den blå N-lederen. Trodde jeg hadde 3-fas, IT? 
Det er jo bare 134V mellom L1,L2,L3 og jord :o
5V ble målt mellom Jord og N på jordfeilbryteren. Kan tyde på lekkasje, eller ... ?
Nå begynner jeg virkelig å bli forvirra ...  ;D

Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. Så jeg avholdt meg fra å kommentere det, men det er klart som dagen at du har IT nett. I et TN-nett skal spenningen mellom Lx og PE være ca. 230V, ikke ca. 130V.

Hva du egentlig måler på en ikke-tilkoblet terminal på jordfeilbryteren har jeg ikke peiling på.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffeltor 20. mar 2014, kl. 11:49
Sitat fra: jkirkebo på tor 20. mar 2014, kl. 10:48
Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. men det er klart som dagen at du har IT nett.
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på ons 19. mar 2014, kl. 11:54
Ok, enda mere testing ...  8)
(http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=12770.0;attach=16749;image)
Men av det som er skrevet etterpå er det jo klart at denne tegningen var missvisene.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: jkirkebotor 20. mar 2014, kl. 11:55
Sitat fra: Griffel på tor 20. mar 2014, kl. 11:49
Sitat fra: jkirkebo på tor 20. mar 2014, kl. 10:48
Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. men det er klart som dagen at du har IT nett.
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:

Ja, og jeg fikk det ikke til å stemme med 134V fra Lx til PE, noe du ikke kommenterte. Derfor lurte jeg på om jeg hadde oversett noe, og holdt kjeft inntil videre ;)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAtor 20. mar 2014, kl. 11:57
Sitat fra: Griffel på tor 20. mar 2014, kl. 11:49
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:
Men av det som er skrevet etterpå er det jo klart at denne tegningen var missvisene.

Åh'e ... he he he ... den var bare for å vise hvordan isolasjontesten ble utført ... he he! Sorry!  ;)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Griffeltor 20. mar 2014, kl. 12:00
Sitat fra: jkirkebo på tor 20. mar 2014, kl. 11:55
Sitat fra: Griffel på tor 20. mar 2014, kl. 11:49
Sitat fra: jkirkebo på tor 20. mar 2014, kl. 10:48
Det ble jeg også, når du sa du målte 134V, nevnte N og Griffel påsto du hadde TN. men det er klart som dagen at du har IT nett.
Den påstanden var jo basert på denne tegningen:

Ja, og jeg fikk det ikke til å stemme med 134V fra Lx til PE, noe du ikke kommenterte. Derfor lurte jeg på om jeg hadde oversett noe, og holdt kjeft inntil videre ;)
Nå er det jo noen steder i Norge at vi har 230V TN anlegg, også beskrevet tidligere her på forum av noen av de som har det, så det er slett ikke en ukentlig situasjon.
En annen sak er at den 5V målingen som ble foretatt er uten mening.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: jkirkebotor 20. mar 2014, kl. 12:05
Sitat fra: Griffel på tor 20. mar 2014, kl. 12:00
Nå er det jo noen steder i Norge at vi har 230V TN anlegg, også beskrevet tidligere her på forum av noen av de som har det, så det er slett ikke en ukentlig situasjon.

Ok, var ikke kjent med 230V TN, har bare hørt om IT, TN og TT.
Hva skulle poenget med 230V TN være? Vi har jo ikke bruk for ~130V til noe som helst...

Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: Mikmiktor 20. mar 2014, kl. 12:41
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tor 20. mar 2014, kl. 09:35
Sitat fra: Griffel på ons 19. mar 2014, kl. 20:37
Oy, var ikke klar over at du hadde et TN anlegg.

Vèèèèl ... har jeg det?  :o Mangler vel den blå N-lederen. Trodde jeg hadde 3-fas, IT? 
Det er jo bare 134V mellom L1,L2,L3 og jord :o
5V ble målt mellom Jord og N på jordfeilbryteren. Kan tyde på lekkasje, eller ... ?
Nå begynner jeg virkelig å bli forvirra ...  ;D

Slik, slik, slik og slik:

Ok. Det forklarer noe at du har IT, og ikke TN.
Da kan du se helt bort fra 5V målingen.

Det store spørsmålet er HVA trigger det gule lyset.
- Siden vi er enige at den måler på noe før CC, (ikke jordfeil i bilen), har vi 3 ledere. L1, L2 og Jord.
- Siden kretsen er strømsatt tror jeg ikke den  måler noen ohmsk verdi. (Eks megger)
- Kan være strøm, Amp mellom L1 og Jord. Men da er vi tilbake til at den sjekker jordfeil i bilen. Så nei.
- Det eneste jeg kan komme frem til er spenning mellom faser og jord, L1 og Jord, L2 og Jord.  ???

Så vårt IT-nett er spesielt i forhold til resten av verden. Jordpunktet "flyter". Dvs at det ikke føres jordleder tilbake til fordelingsskap, og så videre til midtpunkt i trafokiosken. Dette er ikke noe problem hvis INGEN har jordfeil. Men det finnes. Det kan føre til at jordpunktet blir forskjøvet. Noe som ikke er tilfelle hos deg da du måler 134V Fase - Jord.

Jeg tror at CC gul lampe lyser på IT-nett fordi jord ikke er "låst" til midtpunkt i trafo. ::) Som TN-C
(Og det er fremdeles ikke farlig for folk eller bil.)
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: LMORtor 20. mar 2014, kl. 16:31
Det er ingen som har sagt at det er farlig at lyset lyser.

Før en tenker på flere løsninger, så bør noen sjekke ut teorien rundt overspenningsvern, som jeg har mistenkt fra starten, og som er høyst sannsynlig, se over.

Ellers er vel ikke målingen mer komplisert enn at den virker som en jordfeilbryter, som lyser på ca, 4,5mA, og slår ut på xxmA.
Tittel: Sv: Volvo/Mennekes lader i praksis på I3
Skrevet av: i3_X5_116dAfre 21. mar 2014, kl. 19:38
Sitat fra: Mikmik på tor 20. mar 2014, kl. 12:41
Det store spørsmålet er HVA trigger det gule lyset.
Jeg tror at CC gul lampe lyser på IT-nett fordi jord ikke er "låst" til midtpunkt i trafo. ::) Som TN-C

Ja, det kan være en god forklaring. For, hvis ikke ... har IKEA Åsane også ett problem med lekkasje mellom jord og ledere.  :o

Sitat fra: Mikmik på tor 20. mar 2014, kl. 12:41
Det forklarer noe at du har IT, og ikke TN.

Tegningen din er riktig, med unntak av at jording også er fra trafostasjonens jord, sammen med inntakskabelen. Naboen har bare 1-fas anlegg fra 1976 inn til seg fra samme transfomator. :)

Uansett: Mennekesladeren lyser grønt overalt, og da er jeg fornøyd!  8)