Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: ArTa på fredag 28. februar 2014, klokken 14:40
Holder på utsette bilkjøpet grunnet ikke varmepumpe på intromodellen, er det verdt å utsette bilen til høst grunnet varmepumpe, kommer hovedsakelig å bruke bilen i Oslo.
Jeg tenker på det samme. Det var utrolig skuffende at varmepumper ikke var med, særlig siden mange norske og utenlandske artikler priset varmepumpens fortreffelighet. Derfor var helt klart feil av Volkswagen å tie om dette. Er det helt kurant å kansellere nåværende kjøp, eller byr det på vannskligheter? Jeg skal bruke bilen på Vestlandet, ca. 10 mil hver dag og har planer om å ha bilen lenge. Noen gode råd?
varmepumpe blir ikke standard, men kan kjøpes i tilleg, har du lademuligheter og varmer bilen via ladepunkt er det ikke sikkert det er av stor betydning, rekkevidden blir vel marginalt noe lenger pga lavere strømforbruk ved kjøring, men mange bekker små osv........
Jeg tenker at oppvarmet frontrute veier til en viss grad opp for manglende varmepumpe.
Hvis man skal langt på en beinkald dag, kan man med en e-Golf kle seg godt og kun bruke oppvarmet frontrute og sete, mens på en Leaf må man kjøre varmepumpen for å unngå ising/dugg på rutene. I tillegg er det jo begrenset hvor stor effekt en varmepumpe har under -10C. Worst-case rekkevidde for Leaf og e-Golf er nok ikke veldig forskjellig.
Sitat fra: El-motor på fredag 28. februar 2014, klokken 14:47
Jeg tenker på det samme. Det var utrolig skuffende at varmepumper ikke var med, særlig siden mange norske og utenlandske artikler priset varmepumpens fortreffelighet. Derfor var helt klart feil av Volkswagen å tie om dette. Er det helt kurant å kansellere nåværende kjøp, eller byr det på vannskligheter? Jeg skal bruke bilen på Vestlandet, ca. 10 mil hver dag og har planer om å ha bilen lenge. Noen gode råd?
Jeg skal få svar fra forhandler på mandag om det blir kansellering eller sette ordren på vent, hvis jeg går for bil med varmepumpe. Vil informere da om hvilket utfordringer dette medførte.
Om du uansett har planer om å varme opp bilen før du kjører, så vil du ikke ha behov for det. Om du liker luksusen at varmen kommer med en gang du skrur på en kald bil eller du skal kjøre lange avstander - så er nok varmepumpen en god hjelp.
Jeg må ha varmepumpe grunnet kjøring til Gudbrandsdalen ca. 2 ganger i måneden og jeg ønsker den ekstra komforten ved å kunne ha 22+ i bilen uten at det går fryktelig utover rekkevidden.
COP verdien ved lave temperaturer er vel ikke veldig god? Kanskje 2. Dermed vil en bil med varmepumpe kun bruke halvparten til oppvarming, om så det vanlige varmeapparatet er 4kw så vil en bil med varmepumpe bruke 2kw.(har bare antatt kw-verdier)
Ved mer optimale temperaturer kan vel COP-verdien kom opp i 4.
Etter skuffelsen over at bilen ikke kommer med varmepumpe har lagt seg tror jeg nok vi beholder ordren slik den er og får bilen levert så fort som mulig.
VW skryter av opptil 20% lenger kjørelengde med varmepumpe. Det er vistnok ikke bare at den har høyere effektivitet, men den henter opp varme fra varme komponenter. Hvor mye det ligger i dette, er det vel ingen som vet før om ca. 8mnd. Det er også skrevet av BBC at varmepumpen gir varme til batteriene på kalde dager, og det er jo et stort poeng om det faktisk er riktig.
Hei, ny på forumet, har et spm håper dere kan hjelpe med. Bestilte bil med en gang den kom. Bor i Bergen, og vurderer dette med varmepumpe. Bilen vil sjelden bli kjørt mer enn 5-6 mil t/r. er det slik at en kan programmere bilen til å bli varm når den står til lading, altså over natten? Ergo kan en sette seg i varm bil om morningen?
Sitat fra: El-motor på fredag 28. februar 2014, klokken 14:47
Jeg skal bruke bilen på Vestlandet, ca. 10 mil hver dag og har planer om å ha bilen lenge. Noen gode råd?
Vestlandsvinteren gir god effekt fra varmepumpen. Skal du ha bilen lenge, vil du sannsynligvis se nye elbilmodeller med større batteripakker overta markedet. Jeg ville derfor prøvd å gjøre spranget mellom min bil og de nyere modellene minst mulig og sikret meg en bil som gav minst mulig begrensninger mht. rekkevidde - altså ventet til e-Golf er tilgjengelig med varmepumpe. :)
Sitat fra: kapteinl på fredag 28. februar 2014, klokken 16:47
Hei, ny på forumet, har et spm håper dere kan hjelpe med. Bestilte bil med en gang den kom. Bor i Bergen, og vurderer dette med varmepumpe. Bilen vil sjelden bli kjørt mer enn 5-6 mil t/r. er det slik at en kan programmere bilen til å bli varm når den står til lading, altså over natten? Ergo kan en sette seg i varm bil om morningen?
Oppvarming av bilen kan aktiveres av Car-Net e-remote system for smarttelefonen. Finner ingen informasjon om varme er programerbar via Car-Net e-remote eller om det er noe slags timer i bilen for kontroll av varme.
Jeg bor også på Vestlandet (Bergen), og kommer til å bruke bilen 5 mil pr dag t/r jobb i tillegg til litt småkjøring av unger på kveldstid. VW oppgir teoretisk rekkevidde på 190 km, i praksis ca 140km. Det betyr at jeg kommer til å ha plenty med strøm til mitt kjøremønster, og således ser jeg ikke på varmepumpe som et must. Hadde jeg hatt 10-12 mil hver dag, så hadde det vært tema.
Har også tenkt å ha bilen lenge (3-5 år er lenge for meg), men som sagt, vil ikke rekkevidde være noe issue for meg selv på "iskalde" Bergensdager med -5 grader som bortimot er det kaldeste det blir i Bergen.
Regner med den styres som e-up.
Dvs. Enten starte/stoppe lading og varmeanlegg fra en Smartphone (iphone/snart android) eller web browser. Alternativt forhåndsprogrammere i skjermen.
Dette har man på mange dieseldyr med webasto i dag også.
En varmepumpe i bil gjør akkurat det samme som en varmepumpe i et hus - det er en mer effektiv (strømsparende) måte å varme på (bortsett ved ekstremkulde).
Det er spesielt viktig i en elbil, selvsagt, fordi oppvarmingen kan bruke en signifikant del av energien man har i batteriet. Det er selvsagt viktig på langturer, men det er faktisk også viktig når man har mye småkjøring i løpet av en dag, og stadig må bruke 4-6 kW for å varme bilen gang på gang på gang.
Man klarer seg helt fint uten varmepumpe. Har klart meg uten i over 2 år og det bør ikke være en dealbreaker med mindre man har tenkt til å tyne rekkevidden mye ved 0-føre. Blir det skikkelig kaldt kommer du uansett ikke fram.
Tusen takk for alle bidrag. Det var mye interessant lesing, og jeg tror jammen santen jeg har lært endel også :-)
Varme i frontruten er genial, og vil sikkert bidra til lenger rekkevidde slik Espen fortalte.
Jeg føler selv at 10 mil er litt i overkant de kaldeste vinterdagene. Derfor har jeg også slått fra meg E-UP som alternativ. Jeg venter til mandag og hører hva Tess har fått til, så tar jeg det derfra.
Tusen takk igjen til kjempegjengen her på elbil forum :-)
Sitat fra: El-motor på fredag 28. februar 2014, klokken 22:09
Tusen takk for alle bidrag. Det var mye interessant lesing, og jeg tror jammen santen jeg har lært endel også :-)
Varme i frontruten er genial, og vil sikkert bidra til lenger rekkevidde slik Espen fortalte.
Jeg føler selv at 10 mil er litt i overkant de kaldeste vinterdagene. Derfor har jeg også slått fra meg E-UP som alternativ. Jeg venter til mandag og hører hva Tess har fått til, så tar jeg det derfra.
Tusen takk igjen til kjempegjengen her på elbil forum :-)
Da fikk jeg mulighet til å sette kontrakten på vent med svarfrist til imorgen, tror jeg går for det imorgen etter å ha diskutert med min bedre halvdel. Det jeg risikerer er å ikke ha bilen før nærmere slutten av året i verste fall, samt en eventuell prisøkning.
Takk for oppdatering Tess. Har også fått bekreftet fra Volkswagen at det ikke er mulig å ettermontere varmepumpe. Da må jeg gå i tenkeboksen selv. Har ikke lyst til å vente til jul, men trenger også rekkevidden. Grrrr.
Pumpa er et bra salgsargument som bruktbil den dagen det finnes Golfer både med og uten pumpa. (Ref. ulike Leaf versjoner i dag)
Et regnestykke basert på noen antatte forutsetninger:
Uteffekt: 4 kW
Virkningsgrad 1:4, som betyr 1kW tilført for 4 kW avgitt
Dette betyr at for hver time du kjører med varmen på fullt så sparer du 3 kW sammenlignet med bil uten varmepumpa. Ved normal kjøring bruker du ca 1.5 kW pr mil til framdrift, altså får du ca 2 mil ekstra kjørelengde pr. time du kjører.
I praksis kjører man ikke mer enn en times tid på vinteren mellom hver ladning, slik at fordelen av varmepumpa utgjør i overkant av 2 mil ekstra kjørelengde. Men det er jo ikke dumt å få med seg de 2 milene der :-)
Mvh Ole
Olemann, du har helt rett. Man kan sikkert debattere hvor mange kW varmeapparatet bruker, men uansett størrelse er regnestykket ditt i prinsippet riktig og er nok heller ikke så langt unna sannheten en kald vinterdag. Litt komfort må man jo også ha :-)
Jeg må nok gå til forhandleren min og be om utsettelse slik at jeg kan få med meg varmepumpen. Volkswagen sier at levering av bil med varmepumpe starter sept/okt. uten at de lover noe konkret, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet!
Jeg fikk beskjed i dag om at BESTILLING (altså, at Möller kan legge inn bestillingen i systemet til VW) starter i høst, med levering i begynnelsen av 2015! Fabrikken produserer visstnok ikke før det.
Så kommer vel 2015 utgaven med større batteri. 8)
Hvorfor gir ikke Møller (importøren) kommentarer på elbilforum? Jeg forventer ikke at Møller skal svare på alt, men Møller burde avklarere sentrale ting som det er uklarheter om (f.eks. tidspunkt for når varmepumpe kan bestilles og levering av varmepumpe.) På elbilforumet treffer Møller mange elbilkunder, og mange kunder vil sette pris på å få svar fra importøren. Erfaring viser at bilselgere gir en del feil info, og det er verken i kundenes eller i importøren/forhandlernes interesse.
Mitt inntrykk er at vi til sammen på dette forumet vet mer enn selgerne hos Møller. Derfor tør de ikke å svare. Men jeg vet positivt fra "min" selger at han leser forumet for å lære....
Før noen velger en annen vil enn e-Golf pga. fordi de "må ha" varmepumpe bør det nevnes at effekten synker når temperaturen synker under 0.
Jeg vet (av naturlige grunner) lite om varmepumpen på e-Golf, men det er grunn til å tro at den har liten effekt på rekkevidden ved ordentlig kalde temperaturer (under -15).
For de som må kjøre >100km er det de kaldeste dagene som er værst -og da hjelper varmepumpen lite.
-For de som bor på vestlandet eller sørlandet er varmepumpe sannsynligvis langt viktigere.
Thomas
(forrige vinter var det -20 flere uker på østlandet)
E-golf har jo solgt greit, uten at noen fra Møller har bidratt alt for mye her på forumet. Men synd det er så mye spekulasjoner rundt bilen, uten at noen fra importøren kan gi skikkelige svar. Gleder meg til noen her inne har fått bilen, da blir det nok mer håndfast info.
Sitter selv å lurer på muligheten for å ettermontere Webasto. Har en gammel folkevogn fra 1971, den har jo bensinvarmer. Men spørs hvordan det går med garantier osv hvis man begynner å sage og montere ekstrautstyr:)
Sitat fra: Ohm på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:53
E-golf har jo solgt greit, uten at noen fra Møller har bidratt alt for mye her på forumet. Men synd det er så mye spekulasjoner rundt bilen, uten at noen fra importøren kan gi skikkelige svar. Gleder meg til noen her inne har fått bilen, da blir det nok mer håndfast info.
Sitter selv å lurer på muligheten for å ettermontere Webasto. Har en gammel folkevogn fra 1971, den har jo bensinvarmer. Men spørs hvordan det går med garantier osv hvis man begynner å sage og montere ekstrautstyr:)
VW Golf CityStromer har Eberspächer (samme som Webasto) innebygget. Jeg vet ikke om den nye e-Golf kan ha det - det avhenger av kjølesystemet, selvsagt.
Sitat fra: Rio på onsdag 05. mars 2014, klokken 10:16
VW Golf CityStromer har Eberspächer (samme som Webasto) innebygget. Jeg vet ikke om den nye e-Golf kan ha det - det avhenger av kjølesystemet, selvsagt.
Blir spennende å se hvordan den er. Noen som vet hvordan e-Up er? Med tanke på oppvarming? Vil anta at de lager omtrent samme opplegg på Golf.
Hmmm....leser en artikkel på Dagbladet.no fra 29. Januar i år. De skriver:
"Men Volkswagen advarer mot å kjøre varmepumpa på maks. Det kan redusere rekkevidden med så mye som 20 prosent."
Kan dette stemme?..
Link til artikkel på db: http://ipad.dagbladet.no/2014/01/29/tema/bil/motor/autofil/aller/31519897/
Jeg har en Nissan Leaf uten varmepumpe (dvs. den bruker enda mer energi på oppvarming). På dager med mye småkjøring og forvarming på batteri er det ikke noe "problem" å bruke halve energien bare på oppvarming, fordi man varmer bilen fra kald så mange ganger.
Sitat fra: Rio på fredag 28. februar 2014, klokken 19:03
En varmepumpe i bil gjør akkurat det samme som en varmepumpe i et hus - det er en mer effektiv (strømsparende) måte å varme på (bortsett ved ekstremkulde).
Det er spesielt viktig i en elbil, selvsagt, fordi oppvarmingen kan bruke en signifikant del av energien man har i batteriet. Det er selvsagt viktig på langturer, men det er faktisk også viktig når man har mye småkjøring i løpet av en dag, og stadig må bruke 4-6 kW for å varme bilen gang på gang på gang.
Og varmepumpe er viktig når man står i kø eller av en eller annen grunn blir sittende lenge i bilen og vente, da trekker nesten ikke varmepumpen noe støm og man kan ha det varmt i bilen.
Jeg grøsser når jeg ser at enkelte mener man ikke trenger varmepumpe fordi man kan bruke varmetrådene i frontruten og kle seg godt...............Å kjøpe en ny bil der man kjører uten varme er så meningsløst i min verden at jeg har nesten ikke ord. Man må kunne unne seg god komfort selv om man kjører elbil. Selv ville jeg ALDRI ha kjøpt min bil om den ikke hadde varmepumpe. Varme i ratt er også deilig, om det er ekstrautstyr til Golf anbefaler jeg det på det varmeste.
Kroppen min tåler ikke kulde, så for meg er det viktig. Jeg MÅ ha forvarming i bilen.
Jeg har en 2 år gammel Leaf, og ofte er 40-50% av energien brukt til oppvarming. Det sagt, jeg har klart meg med Leaf uten varmepumpe, uten de store problemene til nå. Bilen står dog nærmest permanent til lading! :D
Det kommer helt an på kjøremønstret. Om man vil nærme seg maks-avstanden ofte i mildere klima, så er varmepumpe viktig. Om dette ikke er tilfelle, derimot, så er varmepumpe ikke like viktig.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 07. mars 2014, klokken 19:06
Det kommer helt an på kjøremønstret. Om man vil nærme seg maks-avstanden ofte i mildere klima, så er varmepumpe viktig. Om dette ikke er tilfelle, derimot, så er varmepumpe ikke like viktig.
Helt korrekt. Det er dog verd å få med seg at hvis bruksmønsteret er veldig mye stopp-parker litt-start så tømmes batteriet etter relativt få kilometer, fordi energien går til nærmest konstant oppvarming.
Et tilleggsmoment er jo at varmepumpa gir lavere batteribelastning. Dette innebærer at batteriet sjeldnere tappes langt ned og dermed holdes levetiden på batteriet bedre. Spesielt høst og vår (rundt 0 grader) er det nok mye å hente her.
Minus er selvfølgelig at varmepumpa er relativt komplisert teknisk og kan fort gi en del vedlikehold. Selv om air condition er teknisk velprøvd i bil så er det enkelte ekstra komponenter i en varmepumpe.
Carl Anton
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 07. mars 2014, klokken 15:46Jeg grøsser når jeg ser at enkelte mener man ikke trenger varmepumpe fordi man kan bruke varmetrådene i frontruten og kle seg godt...............Å kjøpe en ny bil der man kjører uten varme er så meningsløst i min verden at jeg har nesten ikke ord. Man må kunne unne seg god komfort selv om man kjører elbil. Selv ville jeg ALDRI ha kjøpt min bil om den ikke hadde varmepumpe.
Jeg kan ikke skryte på meg at jeg grøsser over at enkelte mener varmepumpe er unødvendig hvis man har oppvarmet frontrute. Men riste litt på hodet gjør jeg.
Å kjøre elbil iført votter og lue tror jeg i framtiden vil være forbeholdt spesielt interesserte. Flertallet vil neppe være villige til å gi fra seg komforten ved en oppvarmet kupe, som de er vant til fra bensin- og dieselbiler.
Selv om jeg ser fordelene med både varme i ratt og frontrute, er dette noe jeg kunne klart meg uten. Det samme gjelder faktisk varme i seter - kanskje særlig hvis man har muligheter for å forvarme bilen.
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 07. mars 2014, klokken 22:49
Jeg kan ikke skryte på meg at jeg grøsser over at enkelte mener varmepumpe er unødvendig hvis man har oppvarmet frontrute. Men riste litt på hodet gjør jeg.
Å kjøre elbil iført votter og lue tror jeg i framtiden vil være forbeholdt spesielt interesserte. Flertallet vil neppe være villige til å gi fra seg komforten ved en oppvarmet kupe, som de er vant til fra bensin- og dieselbiler.
Selv om jeg ser fordelene med både varme i ratt og frontrute, er dette noe jeg kunne klart meg uten. Det samme gjelder faktisk varme i seter - kanskje særlig hvis man har muligheter for å forvarme bilen.
Varme i frontruten er faktisk meget nyttig, fordi vanligvis må man bruke masse energi på å blåse varm luft (som så avkjøles) der, mens en oppvarmet frontrute bare bruker langt mindre. Da kan man bruke varmeenergien mer effektivt ved å blåse den ned på føttene, og la den stige.
Var hos forhandler i dag, og de sa at jeg kunne bestille bil med varmepumpe. Det blir da en 2015 modell med levering 4. Kvartal VP er ekstrautstyr til 6500 kroner. Jeg kommer nok til å flytte min levering, så nå blir det snart ledig en produksjonsplass i første runde i Arendal...
Var også hos forhandler i dag, og der sa de at vår e-golf kom til å bli levert "til høsten en gang". (bestilt for en uke siden). De regna også med at neste runde med mer utstyr (VP, 6kw lader) kunne leveres i 2015 en gang. Virker som veldig lite er sikkert enda. Men hadde vært supert med kjappere lading hjemme og varmepumpe!
Vi får iallefall vite leveringsdato i slutten av april, så blir spennende å se! :)
Prøvde E-UP en tur når vi var der. Kjørte noen mil, og klarte å få et snitt på 12.2 kw/100km i eco. Synes det var ganske bra egentlig. Ikke så store hastigheter, men en del høydemeter opp og ned, 7.5 grader ute og vinterdekk. Lover veldig bra for golfen med sitt større batteri og ganske likt forbruk.
Spurte forhandler for 2 dager siden om det kom til å komme oppgradert utgave av e-golf aka Nissan Leaf sine oppgraderinger eller er det kun oppgraderingsmulighet til varmepumpe som koster ekstra fra og med høsten og forhandler bekreftet at det er kun oppgradering til varmepumpe det er snakk om.. ::)
Snakket med min forhandler idag. Han bekreftet også bestilling av bil med varmepumpe i august (6500kr) med levering i desember. Bilen jeg bestilte 26/2 sier han at leverings uke ikke vites før i april/mai. Mye usikkerhet her synes jeg.
Da blir det nok sen levering. Om det skulle bli 2015 er det ikke noen krise for min del med mindre regjeringa finner på noe lurt med engangsavgift eller mva for elbil....
Ser at det er mulig å bestille e-Golf med varmepumpe i Østerrike. VP ligger inne i både prislisten og konfiguratoren.
http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial (http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial)
Bestilte e-golf i dag. Selger sa at varmepumpe ikke gikk å bestille nå, men at man kunne forhøre seg igjen når man hadde produksjonsuken klar. Hvis varmepumpe hadde kommet som opsjon innen da så var det visst ikke umulig å etterbestille.
Sitat fra: Analog på mandag 10. mars 2014, klokken 09:27
Ser at det er mulig å bestille e-Golf med varmepumpe i Østerrike. VP ligger inne i både prislisten og konfiguratoren.
http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial (http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial)
Sendte forespørsel til Møller med link til prislisten i Østerrike. Spent på hva de sier.
Sitat fra: Analog på mandag 10. mars 2014, klokken 09:27
Ser at det er mulig å bestille e-Golf med varmepumpe i Østerrike. VP ligger inne i både prislisten og konfiguratoren.
http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial (http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial)
Jeg er imponert over hva man kan finne ut av ved å følge med på et forum. Takk for nyttig bidrag! Hva fikk deg til å gå inn på den Østeriske siden for å slå opp dette?
Sitat fra: Audigaudi på mandag 10. mars 2014, klokken 17:27
Sitat fra: Analog på mandag 10. mars 2014, klokken 09:27
Ser at det er mulig å bestille e-Golf med varmepumpe i Østerrike. VP ligger inne i både prislisten og konfiguratoren.
http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial (http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial)
Jeg er imponert over hva man kan finne ut av ved å følge med på et forum. Takk for nyttig bidrag! Hva fikk deg til å gå inn på den Østeriske siden for å slå opp dette?
Fordi elbilsjåfører er så vant med at man må sjekke og resjekke fakta. :D
Jeg har sjekket i Storbritannia, i USA (der har de 7,4 kW strømforsyning), i Tyskland, så det forundrer meg ikke at andre sjekker Østerrike og i andre land.
Jeg har også sendt linken fra Østerrike til Møller! :D
Sitat fra: Audigaudi på mandag 10. mars 2014, klokken 17:27
Sitat fra: Analog på mandag 10. mars 2014, klokken 09:27
Ser at det er mulig å bestille e-Golf med varmepumpe i Østerrike. VP ligger inne i både prislisten og konfiguratoren.
http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial (http://www.volkswagen.at/modelle/e-golf/infomaterial)
Jeg er imponert over hva man kan finne ut av ved å følge med på et forum. Takk for nyttig bidrag! Hva fikk deg til å gå inn på den Østeriske siden for å slå opp dette?
Var nok Google+translate som tipset meg om Østerrike :D Tenkte det kanskje var mer info om bilen på tysk. Kom også over en tysk varmepumpe-tråd som den vi har her på forumet, men ser ikke ut som de har mer info enn oss.
Skal ta en sjekk slutten av neste mnd, er VP tilgjengelig, så bestiller jeg det, hvis ikkr så blir det en bil uten, VP er ikke en dealbreaker for meg. Skal kjøre bilen først og fremst i by, bilen skal stå i garasje både hjemme og på jobb.
Nice to have, men ikke et must for meg.
Sitat fra: lightningii på tirsdag 11. mars 2014, klokken 00:08
Skal ta en sjekk slutten av neste mnd, er VP tilgjengelig, så bestiller jeg det, hvis ikkr så blir det en bil uten, VP er ikke en dealbreaker for meg. Skal kjøre bilen først og fremst i by, bilen skal stå i garasje både hjemme og på jobb.
Nice to have, men ikke et must for meg.
Tenker litt det samme. Har venta og venta, fordi det er noe bedre rett rundt hjørnet. En eller anna gang måtte man bare kjøre på å kjøpe.
Tenker det kommer noe mer å vente på når varmepumpa er på plass.
* Hvorfor forhandler ikke Møller med produsenten mht å få varmepumpe levert fra juni?
Min forhandler sa at varmepumpa er ferdig utviklet, og at Østerike får varmepumpen installert på den første leveransen med e-Golf. Jeg antar Norge er viktig for Volkswagens elbilsatsing, og at norske kunder er en stor kundegruppe. Vi i vinterlandet Norge, med de lange avstandene, har jo stort behov for denne varmepumpen. Det kan da ikke være så komplisert å sette inn en varmepumpe?
Sitat fra: Kent på tirsdag 11. mars 2014, klokken 08:57
Tenker litt det samme. Har venta og venta, fordi det er noe bedre rett rundt hjørnet. En eller anna gang måtte man bare kjøre på å kjøpe.
Tenker det kommer noe mer å vente på når varmepumpa er på plass.
Og det GJØR det !
50% større battrikapasitet og rekkevidde om ett år http://ecomento.com/2014/03/06/volkswagens-new-electric-car-batteries-may-four-times-powerful-smaller/
Ville tatt de løftene forhandlere kommer med på de forskjellige bilmesser med en liten klype salt.. At nye løsninger vil komme tviler jeg ikke på, at de kommer allerede innen et år tror jeg ikke på før jeg ser det!
Tror det kan nevnes flere eksempler på løfter som er blitt luftet på flere bilmerker som strengt tatt kan kalles luftslott. Samtidig kan jeg ikke helt forstå at VW sin representant her kan ha blitt tolket riktig, hvis det er som det blir sagt i denne artikkelen så hvorfor i alle dager skulle folk kjøpe e-Golf i år? Mulig jeg må spise hatten min, det vil kun tiden vise.. :-)
Hørt mer i forhold til Østerrike?
VW animasjon
Legg merke til varmepumpen
http://www.dailymotion.com/video/x1hsk3s_the-vw-e-golf-technology-animation_auto?search_algo=2 (http://www.dailymotion.com/video/x1hsk3s_the-vw-e-golf-technology-animation_auto?search_algo=2)
Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at det var åpnet for bestilling av varmepumpe.
Savrte selvsagt ja på å legge dette til på min bestilling :-D
Så rart. Jeg fikk beskje i går, om at jeg da måtte kansellere min bestilling, og bestille på nytt da varmepumpe ble option etter sommeren. Levering tidligst nov-des.
Fikk samme beskjed fra min selger nå - varmepumpe mulig å bestille f.o.m akkurat nå for ett tillegg på 6.100,-
T
Da er det store spørsmålet: Får dette noen konsekvens for leveringstidspunkt?
Sitat fra: D-Fender på tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:24
Fikk akkurat telefon fra min forhandler om at det var åpnet for bestilling av varmepumpe.
Savrte selvsagt ja på å legge dette til på min bestilling :-D
Da får man bilen levert i Q4 iflg min selger.
Samme leverings"utsettelse" bekreftes fra min selger - produksjon fra uke 37 og levering fra uke 40.
T
Da fikk jeg også endret min bestilling slik at bilen blir levert med varmepumpe. Gull :)
Leveringstiden blir trolig noe forskjøvet, men de som var tidlig ute med å bestille bil vil uansett stå
først i køen med tanke på levering. Møller bil vil bekrefte leveringstid på bil med varmepumpe ganske snart.
Snakket med hovedkontoret i forige uke og forstod at det er mange som har ringt inn for å etterlyse
varmepumpe i bilene og at de jobbet med fabrikken for å finne en løsning.
Bare å rette en stor takk til alle som har hengt på Møller bil for å få dette igjennom!
Jeg har den offisielle intern mailen som er sendt ut fra Møller, å det står følgende der, så hva forhandlere måtte si må de jo stå for selv..
"vi forventer at produksjon av biler med varmepumpe vil starte i løpet av 2. kvaltal, men siden vi ennå ikke har fått endelig bekreftelse fra fabrikk på dette, vil leveringstiden dessverre være høyest usikker"
"Vær oppmerksom på at dersom dere legger til varmepumpe på allerede bestilte biler vil leveringstiden endres fra en produksjonsuke sannsynligvis før uke 32 til høyest usikker produksjonsuke etter sommeren og leveringstid tidligst 4. kvatal"
VIdere står det
"vi har fått bekreftet produksjonsuke 21-23 på intro bilene våre. Det medfører at bilene er noe forsinket i hehold til den opprinnelige planen og at bilene vil ankomme Norge i ukene 23-25. Introbilene vil derfor bli sendt ut fortløpende etter ankomst og samtlige sertifiserte elbilforhandlere vil få de første bilene løpet av juni."
Jeg går videre UTEN vp. Synes ikke det har noe spesiell betydning. Om man kunne ha fått det på bil nå, samt at det ikke hadde forsinket bilen med flere mnd så hadde jeg nok "tikket" den av.
Sitat fra: lightningii på tirsdag 18. mars 2014, klokken 11:57
Jeg har den offisielle intern mailen som er sendt ut fra Møller, å det står følgende der, så hva forhandlere måtte si må de jo stå for selv..
"vi forventer at produksjon av biler med varmepumpe vil starte i løpet av 2. kvaltal, men siden vi ennå ikke har fått endelig bekreftelse fra fabrikk på dette, vil leveringstiden dessverre være høyest usikker"
"Vær oppmerksom på at dersom dere legger til varmepumpe på allerede bestilte biler vil leveringstiden endres fra en produksjonsuke sannsynligvis før uke 32 til høyest usikker produksjonsuke etter sommeren og leveringstid tidligst 4. kvatal"
VIdere står det
"vi har fått bekreftet produksjonsuke 21-23 på intro bilene våre. Det medfører at bilene er noe forsinket i hehold til den opprinnelige planen og at bilene vil ankomme Norge i ukene 23-25. Introbilene vil derfor bli sendt ut fortløpende etter ankomst og samtlige sertifiserte elbilforhandlere vil få de første bilene løpet av juni."
Jeg går videre UTEN vp. Synes ikke det har noe spesiell betydning. Om man kunne ha fått det på bil nå, samt at det ikke hadde forsinket bilen med flere mnd så hadde jeg nok "tikket" den av.
Støtter dette.
Jeg har null behov for VP så for meg handler det kun om annenhåndsverdi. Hadde den vært tilgjgengelig uten forsinkelse hadde jeg nok også tikket den av.
Jeg anslår differansen i annehåndsverdi (med/uten vp) til mindre enn jeg taper på å kjøre A4'en i 4-5mnd ekstra. Dermed er konklusjonen klar, jeg tar e-golf med raskest mulig levering uten vp.
Enig, har en mistanke om at det er overdrevet "hysteri"(no offense) med tanke på varmepumpe til vanligdags kjøring til jobb og tilbake uten at en lever på kanten med tanke på battertid.
Samme her egentlig. Oppvarmet frontrute vil hjelpe veldig, da man slipper å blåse varmluft opp som blir avkjølt med en gang, uten å varme kupeen så veldig. Står man parkert i oppvarmet garasje og forvarmer, så klarer man seg vel greit, også på vinteren.
Det som er mer spennende mtp verditap er muligheten til å bytte til oppgradert batteripakke når det kommer i senere versjoner. Ser ikke for meg at de 10-20km lengre rekkevidde på vinteren med varmepumpe, vil ha så mye å si når de nye bilene har 40kwh+ uansett.
Jeg ser at det er mange som ikke har nytte av varmepumpen på grunn av sitt kjøremønster, men for meg som bor på Vestlandet (ca. 6 mnd. med temperaturer der varmepumpen er effektiv) og presser rekkevidden (ca. 100 km hver dag), tror jeg at jeg vil få flere behagelige dager med varmepumpe enn uten :-) Kommer vi derimot dit at vi kan oppgradere batteriet, er problemet løst for meg. Jeg la inn varmepumpe i bestillingen i dag og spurte samtidig om varme i rattet. De skulle komme tilbake til meg på det.
Edit: Jeg planlegger også å ha bilen lenge, så jeg bryr meg ikke så mye om restverdi, men om komfort :-)
Jeg fikk tilsendt den samme e-posten i dag og beholder bestillingen uten VP. Det er vel mest for å rasjonalisere egen avgjørelse, men er enig i at driveren i verditapet først og fremst vil være større batteripakke i nær fremtid (2-3 år). Det blir ikke mer en tur retur Stavanger - Forus på bilen uansett (tot. 25km). Pluss at jeg sliter med å vente helt til seinhøsten :-) Ser forøvrig nytten med VP hvis man har 100km om dagen, det tror jeg blir marginalt hvis man forventer behagelig temp.
Jeg er ikke helt fornøyd med kommunikasjonen til Møller.
Syns dette virker merkelig, men bli nok å gå for introbil uten VP.
Det er vel mye usikkerhet her, så i verste tilfelle, så kan en ende opp med å ikke få bilen før jul? Det er en litt kjedelig situasjon.
Men bilen blir sikkert bra.
Edit: med Møller så mener jeg min selger selvsagt.
Er ikke helt enig med deg, Møller bil har fra første stund vært åpne om at de har fått lite informasjon fra fabrikken.
Er enig i at det er rart å markedsføre en bil her i Norge uten varmepumpe, men tror valget stod mellom å kunne levere bilen nå eller avvente til varmepumpeløsningen var ferdig utviklet en gang på høsten.
Regner nok med at fabrikken fikk dette på plass litt raskere enn ventet fra norsk hold.
Føler at selger og Møller bil generelt har fulgt meg meget godt opp, og har fått flere telefoner med info etter at bilen var bestillt. Leste ett eller annet sted at fabrikken begynner å produsere biler for det Engelske markedet i uke 25, dette med varmepumpe, så regner nok med at de klarer å produsere biler med varmepumpe for oss også ganske så snart.
Sitat fra: Caravelle på tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:30
Er ikke helt enig med deg, Møller bil har fra første stund vært åpne om at de har fått lite informasjon fra fabrikken.
Dette er jeg ikke enig i, Caravelle. På dinside.no siteres produktsjef Jan Tore Kopperud på følgende når varmepumpe diskuteres:
det ble vurdert om man av den grunn skulle utsette import av e-Golf, men kom til at det var riktig tid å lansere modellen også i Norge
Altså har de visst det noe tid før det åpnes for bestilling. Jeg vil ikke kalle det åpen og god kommunikasjon når man, under en måned før forhåndsbestilling (29/1), kan lese på db.no:
En nyutviklet varmepumpe vil sørge for at sjåføren holder tempen inni osv osv.
Jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, men vil tro at man før dette visste at VP ikke ville kunne leveres før 2015 mod. At ledergruppa i Møller ikke hadde peiling på hva media skrev (og de aller fleste har skrevet om varmepumpen) har jeg heller ikke tro på. Helt åpne har de nok ikke vært. Det ville jo kanskje kostet litt penger...?
Beregninger gjort av meg og andre (her på EBF) tilsier ca 2 mil ekstra rekkevidde med VP vs. uten.
Forutsetninger er da varmeapparat på fullt, effekt 4 kW, virkningsgrad 1:4 og at bilen kjøres en times tid i normalt økonomisk modus.
Noen trenger disse 2 milene, andre gjør det ikke :)
Mvh Ole
Er ikke helt enig i at Møller har tilbakeholdt informasjon om varmepumpe. I den første mailen (se utdrag under) som kom fra Møller står det at de første bilene vil bli produsert uten varmepumpe. Jeg mener derfor Møller har være helt åpne på dette fra før de åpnet for bestilling.
"Vedlagt finner du info om pris på ekstraustyr og fakta om bilen.
Ting som er endret:
- Bilen leveres med comfortline interiør, som er mørke grått istedenfor svart som på highline. Comfortseter er i stoff.
- Vil du har sportseter leveres disse i helskinn.
- Ryggekamera koster 1600kr
- Det er ikke mulig å velge andre felger.
- Bagasjerom er 341 liter vs vanlig golf som er 380liter.
- Dette er versjonen uten varmepumpe. Varmepumpe vil gi økt rekkevidde når gradestokken nærmer seg -10 grader. men ved 0 grader er det ikke så stor forskjell på med og uten."
Du sier i en mail, e-Golfer. Den kan jeg ikke huske å ha fått :) Når jeg skriver kommunikasjon, så mener jeg bredt. Ikke en mail hist og pist.
Det er vel forøvrig folk her i forumet, som kan en del om varmepumpe, som vil være uenig i at VP har effekt ned mot -10 grader, men ingen effekt ved null... Det er vel heller motsatt??
Hei.
Dette var en epost om åpning av forhåndssalg jeg fikk av to forskjellige Møller forhandlere i Bergen før de åpnet for bestilling. Begge forhandlere nevnte i denne eposten at de første bilene ville bli levert uten varmepumpe.
Utover det, så er det riktig som du sier, at en Varmepumpe nok har bedre effekt ved 0-15 grader enn under 0 grader. Dette er nok en "uheldig" formulering fra Møller i et forsøk på å ikke begrense salget :-)
Varmepumpe kan ha en stor forskjell på rekkevidde hvis kjøremønsteret er mye småkjøring i løpet av dagen, med mye energi brukt til oppvarming av kald bil.
Dette er uansett det Møller har å si i en intern Mail til forhandlerene
"Hvordan fungerer varmepumpa og hvem har mest nytte av denne?
Siden varmepumpe på e-Golf ble forsinket i produksjonen og vi var usikre på når denne kunne leveres fra fabrikk, valgte vi å lansere e-Golf uten varmepumpe som standard i Norge. Erfaringene våre fra e-up!, som heller ikke er utstyrt med varmepumpe, tilsier at bilen fungerer svært godt også vinterstid uten varmepumpe. Varmepumpa bruker varmluften som avgis fra elektromotoren og andre komponenter i bilen som avgir varme til å hjelpe til med oppvarming av kupeen slik at mer kapasitet kan brukes til selve fremdriften. Fabrikken oppgir at varmepumpa kan bidra til å øke rekkevidden på vinterdager til inntil 20%. Selv om vi foreløpig har lite egenerfaring ved bruk av e-Golf med og uten varmepumpe, er det fortsatt grunn til å poengtere at forhåndsoppvarming av bilen via Car-Net e-remote system for smarttelefonen kombinert med korte kjørelengder på under 50km gjør nytten av varmepumpen relativt liten. Dersom man imidlertid ikke har tilgang til slik oppvarming og/eller kjører lenger avstander har varmepumpen større effekt og bidrar til å forlenge rekkevidden vinterstid."
Valgte vi å lansere e-Golf uten varmepumpe som standard i Norge
Hva mener de med det? Håper virkelig ikke det blir standard senere. Da blir det trøbbel med annenhåndsverdien...
Jeg har lest et sted at Møller vurderte å vente med lansering i Norge til Varmepumpen var klar. Dersom de hadde valgt dette, hadde det blitt en del parallellimport i form av at folk hadde kjøpt i Sverige/Danmark/Tyskland. Disse bilene ville selvsagt heller ikke hatt varmepumpe. Men for å unngår parallellimport, "valgte de å lansere e-Golf uten varmepumpe i Norge".
Det er nå åpnet for bestilling av biler i Norge med Varmepumpe. Produksjon av disse bilene starter i uke 37. Varmepumpen blir ekstrautstyr, og vil koste 6.100 kr. Den blir ikke en del av standardutstyret. (I hvertfall ikke enda)
Fikk telefon fra selger i dag med info om mulighet for å si fra meg intro-modellen til fordel for en bil med varmepumpe og usikker leveringstid..
Jeg er ikke så veldig bekymret med tanke på rekkevidde-forskjellen, som jeg antar kun i sjeldne tilfeller vil utgjøre mer enn 10 % forskjell. Om 2-3 år vil uansett rekkevidde på under 200 km bli sett på som svært kort.
Det jeg imidlertid er mer opptatt av, er hvor stor betydning varmepumpe vil ha for komforten (raskere oppvarmet bil). Har en kollega som har Leaf med varmepumpe, som er veldig begeistret for hvor raskt bilen blir varm. Noen med erfaring fra e-Up! som kan si noe om hvor godt varmeapparat den har?
Sitat fra: remoey på mandag 24. mars 2014, klokken 23:35
Noen med erfaring fra e-Up! som kan si noe om hvor godt varmeapparat den har?
Jeg syns eUp'n er varm før du får sagt kake, hvis du setter på full guffe ("HI").
Og remote start fra mobil funker også bra.
Jeg har sagt fra meg en intro-bil til fordel for usikker varmpumpe-bil fordi:
- bor på sørlandet, altså i klima hvor varmepumpe gjør mest nytte
- Har 90 km tur/retur og ønsker å ikke være avhengig av lading på jobb
- testing av både e-UP! og i3 viste at opptining og oppvarming av bilen for hjemvegen spiste ganske mange km i rekkevidde
- jeg er ikke så entusiast at jeg er interesert med i å sitte med lue og votter for å spare strøm...
Så ja, jeg gleder meg til høsten..... :)
I Danmark blir varmepumpe standard på E-Golfen, når den kommer. Sansynlig salgstart der vil bli senere enn i Norge. Som aktiv elbilkjører så er jeg ikke i tvil om at bil med varmepumpe er gull verdt. Se bare på trilling eierne som kun har varmekolbe oppvarming - mange av de vurderer diesel varmer om vinteren for å øke kjørelengde og komfort selv om det koster (20-25.000). Så et tillegg på snaue 6.000 for varmepumpe har jeg tatt meg råd til fremfor sportseter til 14.000 :-)
Sitat fra: torgrand på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:10
Jeg har sagt fra meg en intro-bil til fordel for usikker varmpumpe-bil fordi:
- bor på sørlandet, altså i klima hvor varmepumpe gjør mest nytte
- Har 90 km tur/retur og ønsker å ikke være avhengig av lading på jobb
- testing av både e-UP! og i3 viste at opptining og oppvarming av bilen for hjemvegen spiste ganske mange km i rekkevidde
- jeg er ikke så entusiast at jeg er interesert med i å sitte med lue og votter for å spare strøm...
Så ja, jeg gleder meg til høsten..... :)
Vi har gjort akkurat det samme. Spent på når varmepumpe vil bli lansert/produsert
Juletider kommer min ifølge Møller Haugesund. Så litt lang ventetid :/
Det er med stor interesse jeg leser denne tråden, og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer og betraktninger med leserne.
Jeg var tidlig ute med å bestille en fullspekket eGolf, og har gledet meg til å få den levert i slutten av juni. For noen dager siden ble jeg oppmerksom på at "min" bil ikke hadde varmepumpe som standard. Jeg ble - mildt sagt - overrasket, da jeg (kanskje litt naivt?) hadde tatt for gitt at VW hadde sørget for å få med dette utstyret på bilene som skulle selges i Norge. Jeg kontaktet forhandleren, som kunne bekrefte at de første bilene ikke har varmepumpe. De beklaget samtidig at jeg ikke hadde fått denne opplysningen, og tilbød meg å få kjøpe en 2015-modell i stedet. Levering: Januar/februar 2015!
I utgangspunktet ville jeg gjerne hatt en bil med varmepumpe. Jeg bor på Nord-Vest-landet, hvor klimaet normalt er veldig "varmepumpevennlig". Jeg kjører ca. 30 km hver vei til jobb (for det meste landevei), og har p.t. ikke lademulighet hos arbeidsgiver. I tillegg kjører jeg daglig inntil 12 km på div. småturer (bykjøring). I helgene blir det en og annen rundtur på inntil 100 km. Med dette kjøremønsteret har jeg trolig ikke behov for den ekstra rekkevidden en varmepumpe vil gi, heller ikke på vinteren (med litt knapp margin kanskje...)
Etter å ha fått tilbud fra forhandleren om å utsette kjøpet til januar neste år, har jeg vært litt i tvil om hva som er riktig å gjøre. Jeg har derfor grovregnet på det, og har konkludert med at jeg går for intromodellen. Å vente til januar neste år betyr at jeg må beholde mitt 6 år gamle dieseldyr, som normalt lopper meg for ca. kr 1 800 pr. md. i dieselutgifter. I tillegg skal Møller Bil ha kr 6 500 ekstra for en bil med varmepumpe. Ved å beholde min gamle bil et halvt år til, risikerer jeg dessuten uforutsette utgifter til reparasjoner etc, mens eGolfen har garanti. Regnestykket antyder dermed at det vil "koste" meg minimum kr 15 000 å kjøpe modellen med varmepumpe.
Hva så med verditap på en introbil vs. en med varmepumpe? Tja, det vet vi jo selvsagt ikke noe eksakt om i skrivende stund. Det er mulig at introbilene vil ha noe større verdifall enn de bilene som har varmepumpe. For mitt vedkommende blir det relevant å se det eventuelt økte verditapet opp mot merkostnaden ved å vente på en bil med varmepumpe. Med en "margin" på kr 15 000 eller mer, føler jeg meg rimelig komfortabel med at det er riktig å velge introbilen.
Kommentarer eller synspunkter noen?
Som med annet utstyr vil det når bilen skal selges være noen som overhodet ikke er interessert i å kjøpe den pga mangel på varmepumpe, noen kan ta den mot et forventet prisavslag, og noen bryr seg fint lite. Siste gruppe dukker ofte opp først når bilen er endel år og den allerede er svært billig og utstyret ikke lenger betyr mye.
Mange har beregnet ca 2 mil kortere kjørelengde, se annen tråd for premisser, sammenlignet med biler med pumpa. For noen betyr dette null, for andre alt.
Generelt er risikoen med elbiler høy for at kommende innovasjoner senker bruktprisen, så det koster å være tidlig ute, her som ellers. Men som påpekt, man sparer for hver dag man ikke fyller diesel og betaler bompenger.
Ref Tesla angsten for hva AWD utgaven av Model S gjør med deres 2. håndsverdi.
Ditto med angsten som de fleste har for at batteri med 100% høyere energitetthet i samme bil om 3-4 år kan gjøre, gitt at nybilpris ikke økes radikalt.
Mvh Ole
Sitat fra: Hans Majestet på lørdag 26. april 2014, klokken 21:37
Det er med stor interesse jeg leser denne tråden, og tenkte jeg skulle dele mine erfaringer og betraktninger med leserne.
Jeg var tidlig ute med å bestille en fullspekket eGolf, og har gledet meg til å få den levert i slutten av juni. For noen dager siden ble jeg oppmerksom på at "min" bil ikke hadde varmepumpe som standard. Jeg ble - mildt sagt - overrasket, da jeg (kanskje litt naivt?) hadde tatt for gitt at VW hadde sørget for å få med dette utstyret på bilene som skulle selges i Norge. Jeg kontaktet forhandleren, som kunne bekrefte at de første bilene ikke har varmepumpe. De beklaget samtidig at jeg ikke hadde fått denne opplysningen, og tilbød meg å få kjøpe en 2015-modell i stedet. Levering: Januar/februar 2015!
I utgangspunktet ville jeg gjerne hatt en bil med varmepumpe. Jeg bor på Nord-Vest-landet, hvor klimaet normalt er veldig "varmepumpevennlig". Jeg kjører ca. 30 km hver vei til jobb (for det meste landevei), og har p.t. ikke lademulighet hos arbeidsgiver. I tillegg kjører jeg daglig inntil 12 km på div. småturer (bykjøring). I helgene blir det en og annen rundtur på inntil 100 km. Med dette kjøremønsteret har jeg trolig ikke behov for den ekstra rekkevidden en varmepumpe vil gi, heller ikke på vinteren (med litt knapp margin kanskje...)
Etter å ha fått tilbud fra forhandleren om å utsette kjøpet til januar neste år, har jeg vært litt i tvil om hva som er riktig å gjøre. Jeg har derfor grovregnet på det, og har konkludert med at jeg går for intromodellen. Å vente til januar neste år betyr at jeg må beholde mitt 6 år gamle dieseldyr, som normalt lopper meg for ca. kr 1 800 pr. md. i dieselutgifter. I tillegg skal Møller Bil ha kr 6 500 ekstra for en bil med varmepumpe. Ved å beholde min gamle bil et halvt år til, risikerer jeg dessuten uforutsette utgifter til reparasjoner etc, mens eGolfen har garanti. Regnestykket antyder dermed at det vil "koste" meg minimum kr 15 000 å kjøpe modellen med varmepumpe.
Hva så med verditap på en introbil vs. en med varmepumpe? Tja, det vet vi jo selvsagt ikke noe eksakt om i skrivende stund. Det er mulig at introbilene vil ha noe større verdifall enn de bilene som har varmepumpe. For mitt vedkommende blir det relevant å se det eventuelt økte verditapet opp mot merkostnaden ved å vente på en bil med varmepumpe. Med en "margin" på kr 15 000 eller mer, føler jeg meg rimelig komfortabel med at det er riktig å velge introbilen.
Kommentarer eller synspunkter noen?
Jeg tror regnestykket er litt mer komplisert enn som så - det kommer et stadium hvor bilen er "god nok" for de som trenger en bil til å kjøre fra A til B, og har begrenset rekkeviddebehov. De som ikke trenger en "ny Tesla". Så prisen går ikke i "gulvet". :)
Dine tanker er vel egentlig en destillering av hva som har kommet frem i denne tråden og "annenhåndsverdi-tråden". Jeg har tidligere skrevet at jeg går for tidlig bil og blåste i varmepumpe. Etter å ha tvilt meg frem har det nå blitt til å bestille med. Den skulle jo være "fullspekket"...
Jeg tror varmepumpen har en del å si for hvor lett bilen blir å omsette, men ikke nødvendigvis at den har så mye å si for totalregnskapet jf ditt regnestykke. Jeg tror man kan sammenligne det med to identiske biler med og uten navigasjon. Den med går først, men den uten blir også solgt - kanskje til litt lavere pris, men ikke lavere enn det navigasjonen kostet ny.
Men, hvem vet..
Det er den gruppen jeg beskriver som gruppe 3. Jo eldre bilen blir, jo mer annet som er kommet, jo mindre betyr varmepumpen. Når andre elbiler glatt kjører 40 mil, så er det ett fett om Golfen går 13 eller 15 mil. Bare den er billig nok er den salgbar.
Derimot kan det også bety at bil uten pumpa overholdet ikke er interessant for andre, dette gjelder mer de første 2-3 årene. Dette er ikke ulikt annet bilsalg, utstyr, face lifts, nye modeller etc. Markedet rår.
Ole
Sitat fra: Rio på lørdag 26. april 2014, klokken 22:15
Jeg tror regnestykket er litt mer komplisert enn som så - det kommer et stadium hvor bilen er "god nok" for de som trenger en bil til å kjøre fra A til B, og har begrenset rekkeviddebehov. De som ikke trenger en "ny Tesla". Så prisen går ikke i "gulvet". :)
Med eller uten varmepumpe kommer jo an på om du har bil eller ikke fra tidligere. Om du har en diesel-/bensinbil som er et digert sluk, så vil man jo komme ut billigere ved å skifte over til Golf uten varmepumpe fortest mulig. Om du ikke har fosilbil, så vil det være gunstigst å vente, så fremt du ikke MÅ ha bil :)
Jeg leste at e-golf ikke har væskekjøling av batteripakken, jeg trodde før det at varmepumpen ville benytte overskuddsvarme fra denne. Er det ikke slik i3 gjør det? Kan vi anta at virkningsgraden på VP i e-Golf derfor blir mindre effektiv (kun luft-luft)?
Det er neppe spesielt mye energi å hente ut av batteriet. Når det er kaldt ute så er batteriet vanligvis kaldt også, med mindre du har kjørt og hurtigladet flere ganger den dagen.
Derimot kan væskekjøling av batteriet være bra for batteriets helse på varmedager, og væskevarming gi ekstra rekkevidde på kalde dager.
Jeg tror ikke varmepumpe har så mye betydning for de fleste av oss. Om man forvarmer bilen, er det neppe så stor forskjell på hvor mye strøm bilen bruker ekstra på oppvarming under en kjøretur på under 1 time. Og for de aller fleste vil heller ikke forskjellen være avgjørende for bruk.
Så begynte jeg og tenke på om det kunne bety noe i miljøsammenheng med tanke på at varmepumpen nok bruker mindre energi på forvarming og mindre totalforbruk av strøm.
Vet ikke hvor mye strøm den kan bruke på forvarmingen med/uten varmepumpe, men kanskje 3000watt uten varmepumpe og 1200watt med? Hvis man da antar at det forvarmes 30 minutter om gangen, 2 ganger per dag, 5 dager i uken i 5 av årets kaldeste måneder snakker vi 100 timer =~ 180kwh spart i året.
hvis man i tillegg antas at det kjøres 8000km=~160t i vinterhalvåret hvor man bruker 600w på oppvarming under kjøring istedenfor 1500w sparer man attpåtil 140kwh der.
320kwh er forsvinnende lite i denne sammenhengen når man bor i en husstand som bruker 15 000+ kwh i året, så det er nok andre steder man heller kan investere 6000kr om man vil spare miljøet! (f.eks. noen ruller glava om man bor i et gammelt hus. Eller sette det av til en varmepumpe for å ha i huset heller)
tallene mine må sies å være ren gjetting, så rett meg gjerne om du tror jeg har regnet feil...
Det er snakk om å øke rekkevidden med opp til 20% på vinterstid ifølge tyske artikler. Hvis rekkevidden øker med 20%, må nødvendigvis besparelsen være mer enn regnestykket ditt viser. Forøvrig har man ikke alltid anledning til å forvarme bilen, og da vil jo pumpen være smart. I tillegg sparer man energi på sommerhalvåret ettersom forbruket til AC anlegget også reduseres.
Jeg er ikke i tvil om at det er lurt å velge å kjøpe med pumpen, og jeg mener det var dumt av Møller å ikke la dette være en del av standarden i Norge slik det er i flere andre land. Men årsaken var nok at de ikke ville vente med lansering.
Vanlig resistiv oppvarming i Nissan Leaf bruker ca 5 kW i en periode, altså ca halvdelen av det motoren bruker hvis du kjører 60 km/t (rundt regnet). Effekten for oppvarming faller til ca 1,5 kW etter en stund (avhengig av utetemperatur, osv.)
Det mange glemmer er at man ikke bare starter, kjører én gang, og så stopper, men man kjører ofte (spesielt i helger) mange småærend, og hver gang må man varme bilen. Ofte står man ikke tilkoblet, og dette bruksmønsteret (småkjøring) bruker signifikant med energi fra batteriet.
Varmepumpe er derfor noe jeg ønsket, fordi det var på slike dager om vinteren at jeg hadde "strømutfordringer"! :)
Sitat fra: nilskt på tirsdag 06. mai 2014, klokken 17:17
Det er snakk om å øke rekkevidden med opp til 20% på vinterstid ifølge tyske artikler. Hvis rekkevidden øker med 20%, må nødvendigvis besparelsen være mer enn regnestykket ditt viser.
Antatt varmpumpen har COP 2.6, hvis man skal øke rekkevidden med 20% må resitiv oppvarming bruke 6kWh av kapasiteten på 24.2kWh og da VP bruke 2.3kWh slik at besparelsen er 2.6kWh. Da er gjenværende til kjøring 21.7kWh istedenfor (21,7/1.2=)18kWh.
Hvis man antar at det kjøres 130km i 60km/t, altså 2.16t per lading, skal da den resistive bruke 2800W i snitt under kjøring og VP 1100W, differanse på 1,7kW
Kan tenkes det går noe mer enn jeg regnet ut i forrige regnestykke ja. Dog neppe så mye som dette.
Om vi likevel antar at disse tallene faktisk stemmer vil man med 160t kjøring i vinterhalvåret spare 160hx1.7kW =272kWh. Og i tillegg om forvarmingen er kraftigere 5kW vs 2kW vil man spare 100h x 3kW = 300kWh på forvarming.
Vi kan vel være enige om at besparelsen da uansett er under <600kWh ved årlig kjørelengde 16 000km, 160t i vinterhalvåret. Kjører du mer sparer du mer, mindre sparer du mindre. Jeg kjører nok bare 10-12k og vil dermed spare <450kWh.
Ikke nok til å overbevise meg om å legge til VP på min bestilling, og det til tross for at jeg får leveranse i starten av august uansett om jeg endrer bestillingen til å inkludere pumpa.
Men beholder man plassen i køa hvis man nå ringer og legger til VP? Jeg fikk beskjed av min forhandler at jeg da måtte kansellere min eksisterende bestilling, og legge inn en ny. Altså havne bakerst i køen igjen. Jeg har kontrakt på en av bilene Møller "bestilte" første dag, men ikke intro.
Det hadde vært veldig kjekt med en infomail fra Møller, hvor situasjonen var beskrevet slik den er. Nå er det litt håpløst med at forskjellige forhandlere sier og tror forskjellige ting. Jeg ser iallefall for meg noen mnd. med bilkollektiv/leiebil..
Jeg har introbil, men fikk beskjed om at den var forsinket så mye at jeg kunne legge på varmepumpe på den om jeg ville uten at det påvirket når jeg får bilen.
Vi får håpe på at Møller forfatter en info mail, som alle forhandlerene distribuerer til oss kunder, slik at alle vet eksakt hva en kan forholde seg til.
Jeg har intro bil jeg også, men nå har jeg betillt vp. Så da må jeg nok vente litt ekstra :-(
Hei.
Siden det dreier seg om samme tema, velger jeg å poste svaret jeg fikk fra Møller Sentralt her også i tillegg til tråden "Estimert levering".
Her er svaret fra Møller sentralt (mottatt 09.05.2014):
**************************
Vedrørende din e-posthenvendelse.
Først og fremst er det hyggelig å høre at du har valgt å bestille en Volkswagen
e-Golf. Som du vet har responsen på denne bilen vært helt enorm og vi har nå
faktisk straks solgt alle bilene som Norge har fått tildelt i inneværende år. Vi
forsøker selvfølgelig å få produsert så mange biler som mulig, men
produksjonskapasiteten er dessverre noe begrenset og Norge får faktisk nesten alle
e-Golf som produseres for salg utenfor Tyskland.
Vi har sendt ut informasjon til våre forhandlere fortløpende i forhold til den
informasjonen vi har fått fra fabrikken når det gjelder produksjonen av e-Golf og
oppstart av produksjon av biler med varmepumpe. Slik situasjonen ser ut nå er det
slik at de første bilene uten varmepumpe produseres i ukene 26 og 27, mens bilene
med varmepumpe produseres fra uke 28. Det er imidlertid svært liten produksjon per
uke før fabrikken har sommerferie i uke 32 og 33 slik at de aller fleste kundene har
fått produksjonsuke senere enn 33. Bestillinger med kundekontrakt blir prioritert i
produksjonen og det skal ikke medføre lenger leveringstid dersom man ønsker å
legge på varmepumpe såfremt man har fått tildelt en produksjonsuke senere enn uke
33.
Vi beklager dersom du føler at du ikke har fått tilstrekkelig eller varierende
informasjon fra din lokale forhandler og skal vurdere oppfordringen din med hensyn
på vår deltakelse på de nevnte forumene.
Vi takker for din henvendelse og ønsker deg velkommen tilbake på våre nettsider.
Vennlig hilsen / Best regards
Customer Support/Kundehenvendelser
_________________________________________________________________
Harald A. Møller AS
Norway
Da ble det varmepumpe på meg også. Tenker det er greit, siden det har vært så ekstremt mye oppstyr rundt dette. Håper ikke det blir alt for lenge til bilen kommer, men uansett, verdt å vente på varmepumpe. (tror jeg)
Ny info fra Møller:
""Biler som er merket med "INTRO" og hvor kunden har har lagt til varmepumpe i ettertid, vil ikke vil få produksjon fra uke 28 som tidligere informert, men fra uke 35-39.""
Lurer på hva brorparten av e-golfkjøperne gjør. Noen som vet om det er mange som har booket om til varmepumpe av de 1 500 som kjøpte introbil?
Siste "rykte/info" fra forhandler nå er at produksjon av biler bestilt med varmepumpe ikke starter før i uke 45! :(
Har sent epost til Møller kundeservice for å få bekreftet/avkreftet dette...
UDATE: Fra Møller kundeservice:
Produksjonen av e-Golf med varmepumpe starter i uke 35, men det er litt restriksjoner frem til uke 40. Etter uke 40 er det ingen restriksjoner på e-Golf med varmepumpe.
Noen som vet om varmepumpen har høyere effekt enn el-kolben/ vanlig AC? Altså om det blir merkbar komfortmessig gevinst med varmepumpe?
Sitat fra: ea på fredag 30. mai 2014, klokken 15:03
Noen som vet om varmepumpen har høyere effekt enn el-kolben/ vanlig AC? Altså om det blir merkbar komfortmessig gevinst med varmepumpe?
Jeg tviler på man skal behøve å fryse i en bil uten varmepumpe. Vil tro begge deler skal være god nok til å varme opp bilen, ene bruker bare litt mer strøm en andre.
Nå ligger iallefall varmepupen i prislisten for e-golf på Volkswagen sin hjemmeside:
http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/pricelists/prisliste-e-golf/_jcr_content/renditions/rendition.file/volkswagen-e-golf-prisliste-24-04-2014.pdf