Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07
Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.
Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.
Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.
Hva anbefales her? Hva har andre brukt? Hvorfor skal jeg bruke ladeboks når jeg kan bruke "vanlig" stikk?
Fikk en anbefaling (fra en bruker her) på Tesla forumene om Salto boksene: http://salto.no/produkter/?cat=private&loc=parkeringsplass
Kan jeg bruke de med innebygd kabel her? Er det eneste fordelen med en slik ladeboks kontra et vanlig stikk? Finnes det noe tilsvarende men i hvitt så det matcher husveggen litt bedre? Og hvordan henger den 5m lange ladekabelen på disse, er det bare en klump som ligger på bakken?
Er mildt sagt overveldet over alle beskjedene jeg får rundt omkring.
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07
Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.
Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.
Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.
Hva anbefales her? Hva har andre brukt? Hvorfor skal jeg bruke ladeboks når jeg kan bruke "vanlig" stikk?
Fikk en anbefaling (fra en bruker her) på Tesla forumene om Salto boksene: http://salto.no/produkter/?cat=private&loc=parkeringsplass
Kan jeg bruke de med innebygd kabel her? Er det eneste fordelen med en slik ladeboks kontra et vanlig stikk? Finnes det noe tilsvarende men i hvitt så det matcher husveggen litt bedre? Og hvordan henger den 5m lange ladekabelen på disse, er det bare en klump som ligger på bakken?
Er mildt sagt overveldet over alle beskjedene jeg får rundt omkring.
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk. Meget robust og tåler vær og vind.
Elektriker kan koble kursen rett inn i denne.
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07
Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.
Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.
Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.
Du kan ikke bruke en 20A kurs sammen med en vanlig 1-fase schuko-kontakt. Du må i så fall sette opp en 32A blå industrikontakt. Det samme gjelder om du vil ha 16A lading. Med vanlig schuko får du bare 13A.
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.
Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.
Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.
Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.
Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.
Jeg har ladet på 5 til 8A, skjøteledning og vanlig UMC i to mnd nå, går helt fint hvis du ikke kjører langt hver dag. Men hvis du kommer tom hjem en kveld, så vil du med 13A ha "bare" 120 km rekkevidde neste morgen. Jeg kjører type 20-30 km på en vanlig dag.
Et helt vanlig 16A stikk på veggen kan derfor holde fint. Batteriene liker å få bli ladet sakte, og på denne måten vil du oftere ha varme batterier på morgenen enn ved å lade fort og ikke helt til du starter å kjøre.
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.
Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.
Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.
Supert! Finnes det slike og til stikk, eller må man ha ladeboks?
Er fortsatt litt uklar på nøyaktig hva boksen gjør.
Sitat fra: AndersinOslo på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:48
Jeg har ladet på 5 til 8A, skjøteledning og vanlig UMC i to mnd nå, går helt fint hvis du ikke kjører langt hver dag. Men hvis du kommer tom hjem en kveld, så vil du med 13A ha "bare" 120 km rekkevidde neste morgen. Jeg kjører type 20-30 km på en vanlig dag.
Et helt vanlig 16A stikk på veggen kan derfor holde fint. Batteriene liker å få bli ladet sakte, og på denne måten vil du oftere ha varme batterier på morgenen enn ved å lade fort og ikke helt til du starter å kjøre.
Kjører ikke mer enn 20-30 km om dagen her i snitt. Og om sakte lading er bedre for batteriene så går jeg nok for 16A ja.
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:57
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.
Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.
Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.
Supert! Finnes det slike og til stikk, eller må man ha ladeboks?
Er fortsatt litt uklar på nøyaktig hva boksen gjør.
Sitat fra: AndersinOslo på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:48
Jeg har ladet på 5 til 8A, skjøteledning og vanlig UMC i to mnd nå, går helt fint hvis du ikke kjører langt hver dag. Men hvis du kommer tom hjem en kveld, så vil du med 13A ha "bare" 120 km rekkevidde neste morgen. Jeg kjører type 20-30 km på en vanlig dag.
Et helt vanlig 16A stikk på veggen kan derfor holde fint. Batteriene liker å få bli ladet sakte, og på denne måten vil du oftere ha varme batterier på morgenen enn ved å lade fort og ikke helt til du starter å kjøre.
Kjører ikke mer enn 20-30 km om dagen her i snitt. Og om sakte lading er bedre for batteriene så går jeg nok for 16A ja.
De fleste overvurderer ladebehovet sitt i den fasen du er nå.
Start med 16A kurs og 13A lading. Om dette er tilstrekkelig setter du opp et blått 32A stikk som er mer robust. Gjerne på innsiden av boden så er det ute av syne.
Selv lader jeg med 8A og det holder lenge.
I 90% av tilfellene holder det fint med 13A for oss og vi har kjørt 12000km på 3 mnd.
5% av tilfellene takker jeg meg selv for 32A kurs og de siste 5% ergrer jeg meg for at det ikke lader fortere og finner på noe annet lurt istedet.
Med EL bil kommer du ikke utenom planlegging av bruken. Lett å la være å sette på lading fordi det er 50% igjen om kvelden, ja så må du plutselig noe uforutsett neste dag og vips ble rådyrene gode.
Tommelfingerregel er du får 10km rekkevidde pr time med lading på 13A kurs.
PS. Har du mulighet for 20A ut til ladepunkt så legger du ut det og setter opp en 32A kontakt innenfor veggen, første gang du setter på lading setter du strømmtrekket til 20A og bilen vil huske dette for all fremtid. Aldri feil med mest mulig strøm
Jeg vurderer også hvilke lademuligheter jeg har når jeg skal bytte fra Leaf til TMS. Har i dag en 230V 3-fas 16A kurs til garasjen og har montert en 16A Podpoint ladestasjon med J1772 kontakt. Har også en blå 3-fas kontakt installert
Etter det jeg har lest får jeg ikke brukt noe av dette direkte ved ladning av TMS både fordi den (foreløpig) ikke støtter 230V 3-fas ladning og fordi det ikke er tilgang til J1772 adapter i EU.
Er det greieste å gjøre om blå-kontakten til 1-fas 16A eller har jeg andre muligheter?
Hei , jeg fant ut at jeg har 400v hjemme , hva er den beste og rimeligste løsningen for å få mest ut av dette ? Har dobbellader.
Rødt CEE stikk, 16A - billigst, enklest og kjappeste du kan få for "minst penger".
Større kabler og egen ladeboks om du skal utnytte begge laderne (32A 3-fase).
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:07
Sitter spent og venter på min Tesla Model S, og er i full diskusjon med diverse elektrikere om installasjon av ladepunkt utenfor huset vårt hjemme, men nå sitter jeg med en haug med spørsmål.
Vi har pr dags dato en 16A (da med 13A tilgjengelig til bilen) kurs ut til hvor punktet skal være, og har kanskje mulighet for å trekke kabler i eksisterende rør slik at vi får en 20A sikring i følge elektriker. Vi ønsker ikke en ladestolpe, men ha en så nøytral hvitmalt boks på veggen eller vanlige hvite 1-fase kontakter laget for utendørsbruk.
Snakket såvidt med en av de ansatte i Tesla Norge forrige uke, og han anbefalte ikke å gå for en "vanlig" kontakt på utsiden av huset, men heller gå for en av de tredjeparts-ladeboksene. Uten at jeg helt forstod hvorfor.
Hva anbefales her? Hva har andre brukt? Hvorfor skal jeg bruke ladeboks når jeg kan bruke "vanlig" stikk?
Fikk en anbefaling (fra en bruker her) på Tesla forumene om Salto boksene: http://salto.no/produkter/?cat=private&loc=parkeringsplass
Kan jeg bruke de med innebygd kabel her? Er det eneste fordelen med en slik ladeboks kontra et vanlig stikk? Finnes det noe tilsvarende men i hvitt så det matcher husveggen litt bedre? Og hvordan henger den 5m lange ladekabelen på disse, er det bare en klump som ligger på bakken?
Er mildt sagt overveldet over alle beskjedene jeg får rundt omkring.
Gjør det enkelt og billig. Størst mulig sikring/m2 kabel. Hvis du kun får 20A sikring sett opp en "komfyrkontakt" og benytt overgang til 32A enfas. Still Tesla lading på inntil 20A. Det er billigst og best. Da benytter du UMC,en som følger med.
Sitat fra: Akseln på onsdag 19. februar 2014, klokken 08:48
Jeg vurderer også hvilke lademuligheter jeg har når jeg skal bytte fra Leaf til TMS. Har i dag en 230V 3-fas 16A kurs til garasjen og har montert en 16A Podpoint ladestasjon med J1772 kontakt. Har også en blå 3-fas kontakt installert
Etter det jeg har lest får jeg ikke brukt noe av dette direkte ved ladning av TMS både fordi den (foreløpig) ikke støtter 230V 3-fas ladning og fordi det ikke er tilgang til J1772 adapter i EU.
Er det greieste å gjøre om blå-kontakten til 1-fas 16A eller har jeg andre muligheter?
Det billigste er å gjøre om blå kontakt til 32A 1-fas kontakt. Da passer Teslas UMC med blått adapter rett på og du kan bruke 16A ladding.
Personlig ville jeg gått for en eller annen type vegglader, ene og alene for å slippe å koble til UMC. Det er så behagelig å bare rygge inn og plugge i kabelen og slippe kveile opp og ut UMC-kabelen. Nå ligger den i siden i bagasjerommet og venter på å bli brukt til å lade når jeg trenger det og ikke er hjemme. Jeg kjører forøvrig såpass at 13A-lading blir i minste laget, og siden jeg hverken har blått eller rødt adapter enda, så var en veggboks løsningen. Kjører da med en Salto-boks og en Type2-kabel, og det har ikke vært noe krøll med dette enda.
Hvis du kan få et 20A-punkt så kan du likevel bruke en boks som er skalert for 32A, og sett begrensningen enten i boksen eller i bilen på maks 20A - så har du nok guff til når du trenger det.
Jeg skal imorgen legge strøm inn i min garasje for å lade Teslaen min. I nabogarasjen så er det ett sikringsskap hvor det er 400V. Planen min er å legge en egen kurs med 400V 32 Ampere ut fra dette sikringsskapet - og inn i min garasje.
Jeg har ikke dobbeltlader på Teslanen - så dette betyr vell at jeg bare kan lade med 16 Ampere ? Gjør jeg det vanskelig for meg selv dersom jeg trekker en 400V 32 Ampere kabel fra sikringsskapet - istedet for at jeg legger en 400V 16 Ampere ?
Dersom jeg legger en 400V 32 Ampere - trenger jeg da en omformer fra 400V 32 Ampere til 400V 16 Ampere - eller kan jeg plugge 400V 32 Ampere rett i bilen ?
Jeg har prøvd å finne svar på dette her på dette forumet - men har ikke funnet noe svar på dette. Håper noen kan komme med noen gode innspill.
På dette tidspunktet er jeg mest opptatt av det estetiske, men går selvfølgelig med så høy sikring som mulig på punktet. Laderen vil være ganske prominent plassert på en stor hvit trevegg på huset, og da jeg har mulighet for å plassere boksen på innsiden av veggen og bare trekke kabelen ut gjennom et hull så er nå målet å finne en hvit ladekabel, helst spiralisert, og med en lengde på 3-5 meter.
Noen her som har forslag på hvor jeg kan lete? Har prøvd å google litt, men sliter litt med å finne relevante sider.
Snorreh..: Siden du har enkeltlader får du ikke utnyttet mer enn 16A 3fas 400V.
Rødt adapter som passer til UMC passer inn i en 16A rød stikk og ikke i en 32 A. Legger du inn 32 A, er kursen din litt høyt sikra og du må også benytte en overgang fra 32 til 16 dersom du skal benytte original UMC.
Da får du 11kW og klarer å fylle batteriet fra tomt til fullt i løpet av en normal natt.
Setter du opp ett 16A rødt stikk med enfas tilleggsuttak på, kan du lade med både 400V 3fas 16A og enfas 230V 16A.
Sitat fra: TeslaSignature på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:48
Gjør det enkelt og billig. Størst mulig sikring/m2 kabel. Hvis du kun får 20A sikring sett opp en "komfyrkontakt" og benytt overgang til 32A enfas. Still Tesla lading på inntil 20A. Det er billigst og best. Da benytter du UMC,en som følger med.
Komfyrkontakt? Nei. Sett opp blå 32A enfase kontakt uavhengig av størrelse på sikringen. Det er fullt lovlig med en 32A kontakt sikret med f.eks 20A eller 16A.
Sitat fra: Snorreholberg på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:06
Jeg skal imorgen legge strøm inn i min garasje for å lade Teslaen min. I nabogarasjen så er det ett sikringsskap hvor det er 400V. Planen min er å legge en egen kurs med 400V 32 Ampere ut fra dette sikringsskapet - og inn i min garasje.
Du vil ha en 400V 16A kontakt for å lade Teslaen din. Du har da flere muligheter, om du ønsker å legge opp slik at du kan ha høyere kapasitet i fremtiden:
- Legg opp kabel som tåler 32A men sikre med 16A og sett opp 16A stikk. Da er det lett å oppgradere til 32A siden.
- Legg opp 32A kurs men sett opp en fast ladeboks type Salto eller lignende. Bilen din vil kun utnytte halvparten av kapasiteten men du har den tilgjengelig om du f.eks ettermonterer dobbeltlader.
- Legg opp en 32A kurs til garasjen men sett opp en underfordeling der. Der kan du hente ut en 16A kurs til rødt 16A stikk for å lade bilen, samt at du har mer kapasitet lett tilgjengelig siden.
Med en 400V 3 fase 16A kurs vil en bil med enkelt lader dra 9kwh. 13Ax1,73x400 = 9000
Men den skal vel opp på 11kW igjen (13=>16A) etter en liten fix som kommer?
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:46
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk.
Elektriker kan koble kursen inni denne.
Kikket på videoen til disse, og boksen er kanskje litt stor + at den svarte kabelen heller ikke er så veldig fristende å ha hengende på veggen.
Nå skal dette på en vegg på utsiden av en uisolert sportsbod. Vurderer nesten å feste en ladeboks på innsiden av veggen og kun dra ut selve ladekabelen gjennom et hull i veggen. Finnes det noen med 3-5 meter lang ladekabel, gjerne spiralisert, men i hvit?
Hei, er helt enig med deg. Boks på innsiden og hvit spiralisert kabel på utsiden vil bli lekkert.
Må sjekke hvem som kan levere en slik kabel.
Fikk du sjekket opp dette?
Noen andre som har sett hvit ladekabel, eller en boks som er liten (mindre enn den linket til over) og hvit(ish)?
Spraymale den med plastidip?
Blir det fint? :)
Sitat fra: cstromme på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:06
Noen andre som har sett hvit ladekabel, eller en boks som er liten (mindre enn den linket til over) og hvit(ish)?
Denne Slimbox'n som Elbilshop selger er ikke store karen (litt ned på siden ned her (http://elbilshop.no/type2.html))
Jeg skal ha elektriker på besøk snart, men tenkte å bestille det jeg trenger før han kommer. Jeg setter pris på om noen kan hjelpe meg med det jeg trenger (gjerne med en lenke til produkt).
(http://imageshack.com/a/img593/1831/y16u.jpg)
Måleren min tilsier vel at jeg ikke har 400v og derfor må gå for blå kontakt?
Jeg har ikke dobbeltlader. Jeg skal legge ca 5 meter kabel fra sikringsboksen, ned en kabelgate sette opp en shucko og en blå kontakt på utsiden av veggen hvor jeg parkerer.
Hvilken kurs må jeg kjøpe til sikringsskapet?
Hvilken kabel må jeg kjøpe?
Hvilke stikk (shucko og blå) skal jeg kjøpe? (og finnes disse med lås?)
Andre ting jeg må tenke på?
Sitat fra: Dice på fredag 21. februar 2014, klokken 11:03
Andre ting jeg må tenke på?
At dersom du ønsker 32A kurs til den blå, må du separat kurs til Schuko.
At dersom du ønsker 32A kurs til den blå skal det godkjennes at Nettleverandør. (Ofte helt kurrant)
At elektrikker også skal leve av det han driver med, og at fortjeneste på salg av materiell er en del av det. Og at slike jobber hvor at er kjøpt på forhånd derfor ofte er ganske uintresante, med mindre du da på forhånd har avtalt at du kjøper inn materiellet.
Sitat fra: Dice på fredag 21. februar 2014, klokken 11:03
Andre ting jeg må tenke på?
At når du først strekker kabel så kan det være greit å overdimensjonere den en del, slik at du evt. kan endre seinere uten å måtte strekke ny kabel. F.eks. dimensjonere kabel for 32A nå, selv om du kanskje bare setter opp 16A shucko nå. Da kan du oppgradere seinere uten å strekke ny kabel. Spesielt smart hvis kabelstrekking krever åpen vegg e.l. Er det utenpåliggende er det ikke like dyrt å gjøre det om seinere.
Hmm... Har Ensto Chago og Salto laderen mulighet for å åpne ladeluken? Eller må jeg bruke Tesla sin kabel til dette?
Sitat fra: cstromme på tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:37
Hmm... Har Ensto Chago og Salto laderen mulighet for å åpne ladeluken? Eller må jeg bruke Tesla sin kabel til dette?
Vi kan montere inn en bryter i lokket på Ensto for å åpne ladeluken.
På selve boksen? I så tilfelle, hva er rekkevidden på signalet? Hva koster det, og hvordan ser det ut?
Sitat fra: cstromme på tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:59
På selve boksen? I så tilfelle, hva er rekkevidden på signalet? Hva koster det, og hvordan ser det ut?
Det blir trykkbryter koblet til en variant av den du ser i videoen http://www.youtube.com/watch?v=aaPWv-4nH8M
og vil komme på rundt 500,- ekstra. Rekkevidde blir ikke noe problem siden ladeboksen må stå i nærheten av bilen.
Blir en 5 meter fra boksen her og til bilen, er det kort nok?
Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 00:21
Blir en 5 meter fra boksen her og til bilen, er det kort nok?
Det skulle holde ;)
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:09
På dette tidspunktet er jeg mest opptatt av det estetiske, men går selvfølgelig med så høy sikring som mulig på punktet. Laderen vil være ganske prominent plassert på en stor hvit trevegg på huset, og da jeg har mulighet for å plassere boksen på innsiden av veggen og bare trekke kabelen ut gjennom et hull så er nå målet å finne en hvit ladekabel, helst spiralisert, og med en lengde på 3-5 meter.
Noen her som har forslag på hvor jeg kan lete? Har prøvd å google litt, men sliter litt med å finne relevante sider.
Aner ikke hvor du får spiralisert hvit kabel, men har et annet forslag. Gå for en spiralisert kabel, kjøp deretter en plastidip.com sprayflaske og få den fargen du ønsker på kabelen.
Har en feeling av at dette vil se dårlig ut etter kort tid grunnet fleksibiliteten i kabelen.
Sitat fra: MyTess på onsdag 26. februar 2014, klokken 09:02
Sitat fra: cstromme på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:09
På dette tidspunktet er jeg mest opptatt av det estetiske, men går selvfølgelig med så høy sikring som mulig på punktet. Laderen vil være ganske prominent plassert på en stor hvit trevegg på huset, og da jeg har mulighet for å plassere boksen på innsiden av veggen og bare trekke kabelen ut gjennom et hull så er nå målet å finne en hvit ladekabel, helst spiralisert, og med en lengde på 3-5 meter.
Noen her som har forslag på hvor jeg kan lete? Har prøvd å google litt, men sliter litt med å finne relevante sider.
Aner ikke hvor du får spiralisert hvit kabel, men har et annet forslag. Gå for en spiralisert kabel, kjøp deretter en plastidip.com sprayflaske og få den fargen du ønsker på kabelen.
Har grublet endel over dette, det som kan fungere er å få tak i en hvit flettet strømpe i rett diameter av noe slag å trekke over.
Overlever spiralformen hvis du trekker over med noe?
Sitat fra: Snorreholberg på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:06
Jeg skal imorgen legge strøm inn i min garasje for å lade Teslaen min. I nabogarasjen så er det ett sikringsskap hvor det er 400V. Planen min er å legge en egen kurs med 400V 32 Ampere ut fra dette sikringsskapet - og inn i min garasje.
Jeg har ikke dobbeltlader på Teslanen - så dette betyr vell at jeg bare kan lade med 16 Ampere ? Gjør jeg det vanskelig for meg selv dersom jeg trekker en 400V 32 Ampere kabel fra sikringsskapet - istedet for at jeg legger en 400V 16 Ampere ?
Dersom jeg legger en 400V 32 Ampere - trenger jeg da en omformer fra 400V 32 Ampere til 400V 16 Ampere - eller kan jeg plugge 400V 32 Ampere rett i bilen ?
Jeg har prøvd å finne svar på dette her på dette forumet - men har ikke funnet noe svar på dette. Håper noen kan komme med noen gode innspill.
Ikke ta det ille opp hvis jeg forklarer litt enkelt men innlegget ditt gjør at jeg må forklare noe.
Du har en bil med en lader som kan lade med effekt opp til 11 kW hvis du har 400V 3fas strøm opplegg.
Hvis du legger opp en kabel som tåler 400V 32A og er sikret med 32A sikring så har det ingenting å si for bilens lader, den vil ikke trekke mer enn 16A uansett hvilken sikring du har. Du kan sette inn en 60A sikring om du vil, bilen vil være begrenset til 16A uansett hvis alt er i orden.
Sikringen er der for å beskytte anlegget for overbelastning og feil.
Men for at den røde adapteren som følger med bilen skal passe er du nødt til å sette opp et 16A stikk i stedet for et 32A stikk. Og da er sikringen nødt til å være tilpasset stikkontakten slik at den blir beskyttet. Du kan derfor ha 400V 32A 3fas kabel, men den må være sikret med 16A.
Det jeg forsøker å si er at du plugger ikke inn 400V 32A i bilen, du gir bilen 400V spenning og så trekker bilen det den kan.
Det blir som et TV apparat, dette er ofte tilkoblet en 230V 16A kurs, men TV'en har kanskje en effekt på 0,5kW og får da et strømforbruk på 2,2A. At du har en sikring på 16A vil da gjøre at du har 13,8A til overs på denne sikringen som du kan benytte til andre ting, men hver enkelt kontakt på kursen er dimisjonert utfra sikringen, altså 16A
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk. Meget robust og tåler vær og vind.
Elektriker kan koble kursen rett inn i denne.
Jeg har fått denne installert i dag. Testet av en Tesla kompis for å sjekke at den funker. Ladet fint på 16A.
Får ikke bil før om 3 uker, så kommer tilbake med erfaringer :D
Kan du ta noen bilder å legge ut? Hvordan føles det å trekke ut spiralen? Blir den veldig "stram" når du trekker den ut mer enn noen meter? Og trekker deg seg godt sammens igjen etterpå?
Sitat fra: TKK på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:18
Sitat fra: nofuelno på onsdag 19. februar 2014, klokken 00:21
Se litt på denne: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader
Den er hvit med spiralisert kabel så det blir et ryddig og fint inntrykk. Meget robust og tåler vær og vind.
Elektriker kan koble kursen rett inn i denne.
Jeg har fått denne installert i dag. Testet av en Tesla kompis for å sjekke at den funker. Ladet fint på 16A.
Får ikke bil før om 3 uker, så kommer tilbake med erfaringer :D
Gir den også 16A/400V 3fase?
Nei, kun 1-fase.
http://www.ensto.com/download/23925_chago_efill_leaflet_a4_eng_082013.pdf
Da kan bilen komme...27.Mars er dagen:)
Sitat fra: pej på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:15
Da kan bilen komme...27.Mars er dagen:)
Såpass! Hvorfor to uttak forresten? :)
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:41
Sitat fra: pej på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:15
Da kan bilen komme...27.Mars er dagen:)
Såpass! Hvorfor to uttak forresten? :)
Hei Hyperstress, 3 fas 32A kabel er billigere enn en fas (da dette er lagervare), samt at det kan være kjekt å ha en 3 fas 32A kontakt ute da dette er en standard industrikontakt. Kan brukes til store sager, byggvarmere osv. Vurderte å droppe kontakten, men denne kostet 230kr ekstra, så da var valget enkelt. OG om jeg får besøk av en tesla kompis, kan han lade på en av de andre fasene fra denne kontakten med en overgang fra 3 fas til en fas. :)
Sitat fra: pej på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:40
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:41
Sitat fra: pej på onsdag 26. februar 2014, klokken 18:15
Da kan bilen komme...27.Mars er dagen:)
Såpass! Hvorfor to uttak forresten? :)
Hei Hyperstress, 3 fas 32A kabel er billigere enn en fas (da dette er lagervare), samt at det kan være kjekt å ha en 3 fas 32A kontakt ute da dette er en standard industrikontakt. Kan brukes til store sager, byggvarmere osv. Vurderte å droppe kontakten, men denne kostet 230kr ekstra, så da var valget enkelt. OG om jeg får besøk av en tesla kompis, kan han lade på en av de andre fasene fra denne kontakten med en overgang fra 3 fas til en fas. :)
Aah, skjønner. Trodde det var 1-fas uttak. :)
pej, får ikke Tesla'en stå i garasjen?
Sitat fra: Jærbuen på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:18
pej, får ikke Tesla'en stå i garasjen?
Jærbuen, nei triste greier...for liten. Hus fra 80. tallet med garasje integrert. Den er dessverre litt for smal til å få opp dørene. Kommer faktisk et firma på befaring imorgen for å gi meg ny pris på frittstående garasje. Har alt tenkt på saken som du skjønner:)
Er det sånn at man kan ha en stikk med 32A, men selv justere ned ladestrømmen ned til f.eks. 8A hvis man vil lade saktere?
Hva anbefales, rask eller sakte lading?
Man kan justere ned i bilen, og da husker den det du satt på den lokasjonen til neste gang. Det beste for batteriet er sakte lading.
Det er INGEN forskjell på å lade med 8A eller 32 A når det gjelder batterihelsen !
Ikke 100 A for den del...
Husk at strømstyrken på hurtigladerne ville vært over 500 A hvis spenningen hadde vært 230V.
Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.
Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:06
Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.
Du må nok ned i 3-4 timers ladetid, (22kw) før det begynner å nærme seg en strømstyrke som på (veldig) lang sikt kan redusere levetiden i forhold til 'saktelading'
Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:06
Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.
Det er jo slik jeg også har blitt opplært. Men så var jo det på vanlige batterier som vi brukte på fjernstyrte biler etc. for mange år siden.
Er jo mulig batteri teknologien er en smule annerledes i dag :) sånn at det ikke har så mye å si lengre.
Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:31
Kan du ta noen bilder å legge ut? Hvordan føles det å trekke ut spiralen? Blir den veldig "stram" når du trekker den ut mer enn noen meter? Og trekker deg seg godt sammens igjen etterpå?
Spiralen føles passe "stram" nå, men vanskelig å si hvordan den er etter ett års bruk.
Et par bilder:
Sitat fra: cstromme på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:06
Er du sikker på det? Slik jeg forstår det så er det mer slitasje jo høyere ladehastigheten er. Ikke at det nødvendigvis har så store utslag her, men dog.
Etter som jeg har forstått er det to hensyn å ta her... Det første er som sagt selve hastigheten, og der har du vist helt rett i at jo saktere jo bedre, men uten at det har så mye å si i disse hastighetene vi her snakker om. Det andre hensynet er til hvor lenge batteriet er utsatt for ladingen, og varmen denne skaper, og der er jo kortere tid jo bedre. :p
Så her er vel poenget egentlig å finne det "optimale" kompromisset. Mener jeg leste om at en av ingeniørene fra Telsa anbefalte 48a i USA. Hva det tilsvarer på norske/europeiske kurser er jeg ikke sikker på. Ellers kan også andre hensyn være vel så viktige - som å få bilen ferdig ladet til du trenger den, eller å sørge for at batteriet er varmt når du skal avsted (om vinteren). Så lenge du ikke superlader hver dag tror jeg egentlig det går greit :)
Har holdt på en del med batterier og lading tidligere, og i de fleste kretser oppfattes sakte lading som alt under "1C", som innebærer at batteriet lades med en kontinuerlig strøm som er lavere en den totale kapasiteten i batteriet.
På enkeltceller betyr det at man lader med en ladestrøm som er lavere en antall Ah cellekapasiteten er oppgitt til.
Siden den totale batterikapasiteten i Model S er oppgitt i kWh og ikke i Ah blir det litt mer upresist å si at 1C lading tilsvarer 85kW kontinuerlig, siden cellespenningen er lavere når batteriet er nesten tomt. Ohms lov for effekt sier at om spenningen er lavere må strømmen være høyere for å få samme effekt. Ergo vil kontinuerlig ladeeffekt på 85kW være mer enn 1C (altså hurtiglading) når batteriet er nesten tomt og cellepsenningen er lavere enn normalspenningen. Etterhvert som batteriet lades opp, vil cellespenningen stige og ladestrømmen tilsvarende reduseres, helt til et punkt hvor ladestrømmen blir mindre enn 1C og man er over i saktelading.
Selv med 60kWh batteri og dobbel-lader på 22kW er det et langt stykke igjen til man nærmer seg 1C, også med nesten tomt batteri.
Det er riktig at slitasjen på batteriet avtar med lavere ladestrøm, men det er ikke et 1:1 forrhold mellom ladestrøm og slitasje. Om man reduserer strømmen til 0.9C kan man kanskje øke levetiden med 10%, men om man går ned til 0.8C vil gevinsten i økt levetid bli mye mindre og langt fra 20% som man kanskje skulle tro.
I en bil med 85kWh batteri vil ladestrømmen ved 22kW lading være mindre en 0.3C selv med nesten tomt batteri. Å redusere ladestrømmen ytterligere vil bare gi marginal gevinst i økt levetid. Tar man med i betraktningen at den neste store killeren av Li-Ion batterier er varme, og at Model S faktis varmer opp batteriene ekstra når de lades, så ser i alle fal ikke jeg noen grunn til å spare på kruttet om man har 22kW tilgjengelig for lading.
Det bør også nevnes at Li-Ion batterier brytes ned over tid selv når de ikke lades eller tappes. Denne prosessen blir akselerert av høy temperatur og av høy ladetilstand. Det vil derfor være bedre å vente til tidlig om morgenen før man starter lading med 22kW en om man starter med 22kW straks man kommer hjem, og batteriet står over natten med 90% kapasitet. Verst av alt vil være å starte lading straks man kommer hjem, men med lav nok strøm til at batteriet er fullt bare like før man skal dra neste morgen, siden batteriet da blir kunstig oppvarmet i en mye lengre periode. Supersakte lading (mindre en 22kW) gir muligens mening i områder hvor klimaet er veldig varmt, siden batteriene da vil bli kjølt ned mens ladingen pågår.
Selv kommer jeg til å rigge opp ladeboks for 22kW så snart jeg får nytt hovedinntak, og kommer til å programmere lading til å starte tidsnok til at jeg får 60-70% kapasitet når jeg drar på jobb. Da har jeg rikelig med strøm til både daglig pendling og uforutsette "omveier" uten at batteriet slites unødvendig av høy temperatur eller høy "State of Charge".
Min TMS kommer om en drøy uke...og i dag hadde jeg elektriker på besøk.
Skal legge opp 32A i garasjen (muligens 3fas på sikt) - han mener jeg MÅ ha en Salto-boks eller tilsvarende. Må jeg det? Eller kan jeg klare meg med industrikontakt?
Hva er evt fordeler/ulemper?
O.
Sitat fra: odokka på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:24
Min TMS kommer om en drøy uke...og i dag hadde jeg elektriker på besøk.
Skal legge opp 32A i garasjen (muligens 3fas på sikt) - han mener jeg MÅ ha en Salto-boks eller tilsvarende. Må jeg det? Eller kan jeg klare meg med industrikontakt?
Hva er evt fordeler/ulemper?
O.
Du kan nøye deg med en industrikontakt, men et fastmontert ladpunkt er en bedere løsning. Et ladepunkt med fastmontert kabel er mer bekvemt, og kladden med kabel kan ligge pent kveilet i bilen. Rent lademessig er det ingen forskjell.
Takk for svar, grunnen til at jeg spør er at det kommer et spennende produkt til høsten (Zap Charger) - og derfor hadde jeg håpet å klare meg uten til det...
Men i verste fall, er det dette som gjelder?:
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/
O.
Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:30
Sitat fra: odokka på tirsdag 11. mars 2014, klokken 19:24
Min TMS kommer om en drøy uke...og i dag hadde jeg elektriker på besøk.
Skal legge opp 32A i garasjen (muligens 3fas på sikt) - han mener jeg MÅ ha en Salto-boks eller tilsvarende. Må jeg det? Eller kan jeg klare meg med industrikontakt?
Hva er evt fordeler/ulemper?
O.
Du kan nøye deg med en industrikontakt, men et fastmontert ladpunkt er en bedere løsning. Et ladepunkt med fastmontert kabel er mer bekvemt, og kladden med kabel kan ligge pent kveilet i bilen. Rent lademessig er det ingen forskjell.
Da er endelig det røde adapteret kommet. Lader uten strøm begrensninger også.
Denne (se link) ønsker jeg å montere på husveggen (mur). Jeg parkerer bilen i garasje på vinteren, men på sommerhalvåret parkerer jeg ved huset og ønsker ikke et digert rødt eller blått støpsel på veggen.
Litt stiv pris, men er det noen som kjenner til hvor denne selges billigere?
http://www.lieske-elektronik.com/product_mennekes-4202-combination-ap-no-1x-cee-socket-16-amp-schuko__360652.htm
Sitat fra: Cato76 på fredag 14. mars 2014, klokken 12:52
Denne (se link) ønsker jeg å montere på husveggen (mur). Jeg parkerer bilen i garasje på vinteren, men på sommerhalvåret parkerer jeg ved huset og ønsker ikke et digert rødt eller blått støpsel på veggen.
Litt stiv pris, men er det noen som kjenner til hvor denne selges billigere?
http://www.lieske-elektronik.com/product_mennekes-4202-combination-ap-no-1x-cee-socket-16-amp-schuko__360652.htm
Jeg er litt usikker på hva du mener og om du vet helt hva dette er.
Et støpsel (eller plugg) sitter i enden på en bevegelig kabel, en stikkontakt er det du skrur fast i veggen.
Produktet du viser til er er en kombinasjon av det som normalt er en rød CCE kontakt 16A 400V trefas og en Schuko 16A 230V enfas. Har du et 400V TN system der du bor kan denne stikkontakten forsåvidt erstatte en rød 400V stikkontakt dersom det røde adaptere lar seg kombinere med lokket på denne kontakten.
Har du et 230V iT system erstatter ikke denne en 32A blå stikkontakt.
Nå har vel Mennekes grå CCE stikkontakter av flere typer altså som single slik at du ganske sikkert kan få en "rød" 16A 5 polet i grå utførelse eller en "blå" 32A 3 polet også i grå plast. Sikkert til en mye hyggeligere pris enn en slik kombinasjon. Hvor tilgjenglige disse er og forhandler vet jeg ikke (Hør med Elfa), og heller ikke om klapplokket er kompatibelt med Teslas adapterplugg. .
Sitat fra: Griffel på fredag 14. mars 2014, klokken 13:04
Sitat fra: Cato76 på fredag 14. mars 2014, klokken 12:52
Denne (se link) ønsker jeg å montere på husveggen (mur). Jeg parkerer bilen i garasje på vinteren, men på sommerhalvåret parkerer jeg ved huset og ønsker ikke et digert rødt eller blått støpsel på veggen.
Litt stiv pris, men er det noen som kjenner til hvor denne selges billigere?
http://www.lieske-elektronik.com/product_mennekes-4202-combination-ap-no-1x-cee-socket-16-amp-schuko__360652.htm
Jeg er litt usikker på hva du mener og om du vet helt hva dette er.
Et støpsel (eller plugg) sitter i enden på en bevegelig kabel, en stikkontakt er det du skrur fast i veggen.
Produktet du viser til er er en kombinasjon av det som normalt er en rød CCE kontakt 16A 400V trefas og en Schuko 16A 230V enfas. Har du et 400V TN system der du bor kan denne stikkontakten forsåvidt erstatte en rød 400V stikkontakt dersom det røde adaptere lar seg kombinere med lokket på denne kontakten.
Har du et 230V iT system erstatter ikke denne en 32A blå stikkontakt.
My mistake. Mente selvfølgelig kontakt, ikke støpsel.
Men i forhold til denne http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110 så velger jeg heller menneks sin kontakt. Jeg har 400V TN nett, så det skal funke som et 11kW uttak for meg. 8)
Jeg tror denne vil fungere dårlig sammen med UMC og rødt adapter. Rødt adapter er ganske langt sammen med pluggen på UMCen og med denne løsningen vil pluggen stå vinkelrett ut fra veggen istedenfor å henge nedover som med vanlige stikk. Dermed vil også velten av UMC belaste hele stikket ganske kraftig, og det blir vanskelig å avlaste ved å henge den opp i noe.
Jeg ville definitivt gått for en løsning med nedovervendt plugg.
Jeg har 400V TN hjemme, og har følgende plan (spørsmål nederst):
Legg opp ny kabel fra sikringsskapet, strekk på maks 15 meter. Sett inn 32A 3-fas kurs på denne, og koble den i et 32A 3-fas rødt uttak i garasjen. Plankekjøring og fremtidsrettet.
I garasjen kjører jeg en overgang fra 3-fas 32A til 3-fas 16A slik at jeg kan lade med rødt adapter. Enten fra settet jeg skal kjøpe fra jkirkebo eller en sikret variant slik at overgangen fra jkirkebo kan ligge fint i bilen og aldri henger igjen hjemme.
På et punkt (når de blir billige nok, evt jeg plukker opp en DIY-deleliste og gir alt til en kompis som er gammel elektriker) vil jeg kjøpe en 32A 3-fas type2 mobil ladestasjon. Dette ser jeg for meg kan være greit å ha på langturer, og vil også hjelpe meg med raskere (unødvendig, but hey) lading hjemme i en ekstremsituasjon, evt når Lyse kommer så langt at de differensierer prisen på elektroner på nattestid og det er billigere å lade fra 0100-0530 enn fra 2300-0700. Da står denne semi-fastmontert hjemme og gir meg type2 lading, men jeg kan også ta den med på tur.
Det jeg trenger å vite:
Hvilken kabel skal jeg strekke? PFSP, PFXP, 5G10, 4G10 med jord i skjermingen (?), 6 mm^2, annet?
Hva er det billigste/beste innen mobile ladestasjoner for tiden?
Jeg har selvfølgelig tenkt å bestille elektriker til å gjøre jobben, men ønsker om mulig å trekke kabelen selv for å spare utgifter om han godtar dette. Jeg kan godt kjøpe kabelen av elektriker hvis han krever det, men jeg ønsker å stille forberedt og vite litt om priser/spesifikasjoner i forkant.
Annet jeg bør tenke på?
Per i dag har jeg ikke innlagt strøm i garasjen, men jobber med å legge opp en 16A vanlig kurs. Denne vil dog bli brukt til en del lysarmaturer + andre elektriske dingser (varme, kompressor++ det en har i en relativt velutstyrt garasje) så jeg ønsker ikke å bruke denne til lading - spesielt når jeg har 400V tilgjengelig.
Sitat fra: rene på onsdag 19. mars 2014, klokken 10:59
Det jeg trenger å vite:
Hvilken kabel skal jeg strekke? PFSP, PFXP, 5G10, 4G10 med jord i skjermingen (?), 6 mm^2, annet?
PFXP så sant du ikke skal grave den ned. 5G10 blir bra det. Send meg PM eller mail om du ønsker en god pris på denne samt 32A veggstikk. Det kan hende det holder med 5G6 men det må evt. elektrikeren beregne for deg. 5G10 holder garantert.
Hva er menigmann-diameteren på de to ulike kabeltverrsnittene? Dvs hvis jeg tar skyvelæret og måler hele tverrsnittet, hvor feit er den? Har ikke veldig mye å si da jeg uansett må til med vinkelsliperen i betongen, men greit å vite hva en snakker om.
I utgangspunktet tenker jeg 10mm^2 uansett pga mindre spenningstap. Noen kan sikkert beregne forskjellen i spenningstap på 15 meter fra 10mm^2 til 6mm^2, men det kan ikke jeg.
En mail til deg er på vei ila denne eller neste uke når det kommer til adaptersett, skal nevne pris for kabel også :) Thanks!
Sitat fra: rene på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:21
Hva er menigmann-diameteren på de to ulike kabeltverrsnittene? Dvs hvis jeg tar skyvelæret og måler hele tverrsnittet, hvor feit er den? Har ikke veldig mye å si da jeg uansett må til med vinkelsliperen i betongen, men greit å vite hva en snakker om.
Hhv. ca. 18mm og 21mm.
Når man skal trekke kabel igjennom vegg. Er det krav til trekk rør?(nytt hus)
Sitat fra: Marius84 på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:59
Når man skal trekke kabel igjennom vegg. Er det krav til trekk rør?(nytt hus)
Enkelte typer kabel krever rør, f.eks PN eller RK. PFXP kan du derimot legge uten rør.
Etter å ha hatt elbil i 17 dager ble det i dag endelig skikkelig fart på hjemmeladinga.
Jeg la opp kabelen fra sikringsskapet til garasjen (40 m) og monterte ladeboksen sist helg. I dag kom elektrikeren og koblet i begge ender.
For min del ble det en KEBA KeConnect P20 ladeboks med 5 m integrert ladekabel og type 2 kontakt. En viktig faktor for valget av boks var den ekstra gode servicen jeg fikk fra www.nofuel.no. Øivind Krog Nilsen åpnet butikken for meg på kort varsel lørdag kveld - så jeg kunne ta turen inn til Lysaker og hente boksen. Jeg kunne dermed gjøre ferdig montasjejobben i helga.
KEBA-boksen er veldig enkel å konfigurere med dip switcher, "max oppsettet" er 400V, 3-fase, 32A. Hos meg har vi valgt å konfigurere den for 400V, 3-fase, 20A - og det holder lenge for mitt bruk. Lader med rundt 13,8 kWh ("80 km/h") på det oppsettet mot at jeg på 220V, 1-fase, 10A lå på rundt 2,2 kWh ("12 km/h"). Hovedsikringen for huset er for 400V, 3-fase, 40A så det er best å ha litt marginer om varmepumpe, komfyr og tørketrommel slår inn samtidig.
Jordkabelen jeg valgte er en Draka PFSP 1kV 4x 6 ER/6 mm² med fire ledere (1, 2, 3 og N) og jordskjerm (PE). Utenomhus har jeg lagt den i bakken i et 50 mm dreneringsrør (25 m).
Boksen er satt opp i taket og kabelen ligger aldri på garasjegulvet. Når type 2 kontakten ikke står i bilen står den i en holder på boksen - kjekk løsning.
Er det mulig å få utstyrt en hjemmelader (f.eks. http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/) med 230V/32A 3-fas støpsel (f.eks http://www.clasohlson.com/no/Støpsel,-3-fase-IP44/36-5551)?
Kunne tenke meg å legge opp ny 230V/32A 3-fas kurs til garasjen til ett blått støpsel (f.eks. http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,-3-fase-IP44/36-5553)
På denne måten kan jeg bruke kursen til andre til når jeg ikke lader bil. Kan koble opp en el-sentral (http://www.clasohlson.com/no/El-sentral/36-2969) for bruk til andre apparater.
Noen som har erfaring med dette?
(Salto og Clas Ohlson produktene er kun brukt for referanse)
Sitat fra: Tønsberg på fredag 21. mars 2014, klokken 13:24
Er det mulig å få utstyrt en hjemmelader (f.eks. http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/) med 230V/32A 3-fas støpsel (f.eks http://www.clasohlson.com/no/Støpsel,-3-fase-IP44/36-5551)?
Kunne tenke meg å legge opp ny 230V/32A 3-fas kurs til garasjen til ett blått støpsel (f.eks. http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,-3-fase-IP44/36-5553)
På denne måten kan jeg bruke kursen til andre til når jeg ikke lader bil. Kan koble opp en el-sentral (http://www.clasohlson.com/no/El-sentral/36-2969) for bruk til andre apparater.
Koble heller ladeboksen permanent til en 3-fase 32A kurs og sett en 32A 3-fase kontakt på samme kursen. Det er ikke noe poeng i å dra ut ladeboksen når du skal bruke kursen til andre ting, så lenge du husker på å ikke lade bilen samtidig.