Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Hyperstress på søndag 16. februar 2014, klokken 21:48
Når en tenker på det så er ratt og pedaler håpløst gammeldags. En må bruke begge armer og gjerne begge beina for å kjøre. Stor plass tar det også. Det er på tide Tesla kvitter seg med ratt og pedaler, og istedet går for stikke og drive-by-wire teknologi. Da kunne en hatt alt av nødvendige knapper rett ved fingertuppene, på stikka i midtkonsollen. En kunne føre stikka bak for å akselerere og forover for å bremse/rygge, og svinge ved å ta den til h/v. En vil kvitte seg med vekt og bremseveske og annet rask, og DBW vil gjøre det enklere for dem å integrere "autopilot" også.
Teknologien er velkjent og har vært brukt i fly i førti år - så det skulle ikke være noen store tekniske hindringer ved å overføre dette til biler.
Tror bilprodusenter er skeptiske fordi det vil bli en for stor overgang fra hvordan vi kjører biler idag, og de er redd for at de ikke vil selge. Og så er det sikkert vesentlige kostnader med å få dette ut i markedet.
Men det "må" jo komme en gang, og Tesla er det perfekte selskap til å ta steget med å masseprodusere slike biler!
Men jeg tror dessverre at Tesla er for "pysete" til å satse på dette med gen III, men kanskje modellen etter..?
Hva tror dere?
Blir vel litt som å kjøre bil på Playstation uten ratt.
Sitat fra: Hyperstress på søndag 16. februar 2014, klokken 21:48
Teknologien er velkjent og har vært brukt i fly i førti år - så det skulle ikke være noen store tekniske hindringer ved å overføre dette til biler.
Njaaaa, har ikke lyst å dra på verksted for ettersyn med bil hver 50. time :(
Det har faktisk eksistert biler i masseproduksjon uten mekanisk kobling mellom ratt og hjul.
Alt på TMS er vel strengt tatt drive by wire unntatt bremser (Styring har vel også noe mekanisk kobling?)
Kjipt for de som ved anledning har mistet høyrearmen å kjøre bilen da... Eller om du skader høyrearmen på tur og vil komme deg hjem...
Prøvde en MB vito med sånn spak for gass og styring (handikapp bil) systemet er langtifra genialt da man må ha fullt fokus på armen... Volvo hjullastere har det. Også om jeg ikke husker feil ble noen påkjørt og drept pga det. Er genialt om du skal drive og smyge deg rundt i trange smau men på motorvei blir det bare slitsomt medmindre bilen går på autopilot :)
Sitat fra: Hyperstress på søndag 16. februar 2014, klokken 21:48
Når en tenker på det så er ratt og pedaler håpløst gammeldags. En må bruke begge armer og gjerne begge beina for å kjøre. Stor plass tar det også. Det er på tide Tesla kvitter seg med ratt og pedaler, og istedet går for stikke og drive-by-wire teknologi. Da kunne en hatt alt av nødvendige knapper rett ved fingertuppene, på stikka i midtkonsollen. En kunne føre stikka bak for å akselerere og forover for å bremse/rygge, og svinge ved å ta den til h/v. En vil kvitte seg med vekt og bremseveske og annet rask, og DBW vil gjøre det enklere for dem å integrere "autopilot" også.
Teknologien er velkjent og har vært brukt i fly i førti år - så det skulle ikke være noen store tekniske hindringer ved å overføre dette til biler.
Tror bilprodusenter er skeptiske fordi det vil bli en for stor overgang fra hvordan vi kjører biler idag, og de er redd for at de ikke vil selge. Og så er det sikkert vesentlige kostnader med å få dette ut i markedet.
Men det "må" jo komme en gang, og Tesla er det perfekte selskap til å ta steget med å masseprodusere slike biler!
Men jeg tror dessverre at Tesla er for "pysete" til å satse på dette med gen III, men kanskje modellen etter..?
Hva tror dere?
At en kvitter seg med så mye vekt ved å gå over til DBW er vel noe overdrevet. Styring av motoreffekten (akselrasjon, deakselrasjon) styres vel på Model S allerede via ledningsnett. Rattfunksjon/styring er vel fortsatt mekanisk og det samme er bremsene.
Nå er det vel ikke slik at en kan kvitte seg med bremseveske og "annet rask" om en går over til DBW-teknologi.
Bremsene må jo fortsatt fungere.. En kunne jo selvsagt hatt en elektronisk styrt motor på hver kaliper, men da snakker vi virkelig om å hive på ekstra "rask".
Selv om de gikk over til FBW på fly så kunne de jo ikke fjerne hydraulikkpumper og -olje.
Jeg har selv prøvd kjøretøy med joystikkontroll ifbm. utvikling av nye kjøretøy til bedriften jeg jobber i, og dette har hver gang blitt forkastet.
Vanskelig å forklare hvor problemet ligger, noe er nok (u)vane og en del er det praktiske rundt det å kontrollere fart og styring med samme kontroller.
I et fly kontrollerer du bevegelser i fire akser med joysticken, mens du kontrollerer fart med en separat kontrollspake (HOTAS - Hands On Throttle And Stick (Dette varierer selvsagt mellom flytyper, men dette er vel det som er standarden de siste årene.))
Når en skal bruke en joystick til å konstant kontrollere fart samtidig som en skal bruke samme joystick til å finmanøvrere så blir ting litt avansert, ikke noe jeg hadde overlatt til min mor iallefall.
På radiostyrte biler så er det så vidt jeg vet også to separate stikker på radioen, en for fart og en for styring. Evt. ratt + fart.
Så løsningen må eventuelt bli å ha to stk. joysticks, en for fartsjustering og en for manøvrering. Da er plutselig begge armene opptatt og en er tilbake til utgangspunktet, kanskje verre..
En annen grunn for at flyindustrien ikke har gass- eller bremsepedaler i gulvet er jo at gulvet allerede er opptatt av andre pedaler, iallefall til haleror om jeg ikke tar feil.
Ville jo vært bortkastet å ikke ha noen kontroller linket til beina som bare ligger nede i gulvet uansett. Tesla har jo da heldigvis likevel kommet langt med å frigjøre venstrefoten min iallefall. ;)
Å ha en styrespak/joystick plassert i midtkonsollen som du foreslår vil vel også utgjøre et forholdsvis stort sikkerhetsproblem. Alle kjørefunksjoner vil da være nogenlunde tilgjengelig for uheldige passasjerer, urolige barn eller eventueller sinnsyke haikere. :P
Nå svartmaler jeg vel, men jeg tror nok det er mye mere enn at bilindustrien er pysete som ligger bak løsningen slik vi har den i dag. Kanskje var det bare noen som traff utrolig godt den gangen de fant opp rattet og pedalene. :D
Et fly styres i to akser av stikka, opp, ned og roll høyre venstre. Sidelengs styres av rorpedalene. Gassen styres av throttle, som stort sett går fram-bak..
På et helikopter har du det samme på stikka og pedalene, mens du i tillegg har kollektiven som styrer vertikal bevegelse. Denne har også en vri-throttle, omtrent som på en motorsykkel. I dag har de fleste helikoptere automatisk styring av throttle for å holde rotorturtallet konstant.
Saab prøvde seg med en joystick-variant for noen år siden, men det ble aldri noe produksjon av det. Det er veldig vanskelig å få samme presisjon som du får med et ratt med en joystick.
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D litt skepsis ute og går :)
Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
Rabalder:
Rimelig sikker på at fly har mindre og rimeligere vedlikehold med FBW enn konvensjonelle styresystemer. I bilen vil det gi større rom for fjern- og selvmonitorering, samt OTA fixing.
Tho:
Ja, de er godt på vei med DBW. Bare få ut rattet og pedalene nå så begynner det å ligne noe.
Bensinhodet:
Jeg tenker IKKE på type handikapbiler med joystick funksjonalitet. Det må være MYE bedre bedre løsning enn det.
Ingen grunn til at det skal være mer slitsomt med en slik løsning enn å holde i et ratt og trykke på en gasspedal.
Brede:
En kontrollerer fly i tre akser(hvorav to av stikka). (Men skjønner hva du mener:) )
Uenig i at løsningen må bli to sticks, og finmanøvrering blir nonbrainer etter litt tilvenning. Jeg er helt sikker på at en god løsning med stikke vil være mye enklere og mer intuitivt enn ratt og pedaler. Kanskje vanskelig tilvenning for enkelte (som har kjørt bil i mange år), men for de fleste vil det være en dags tilvenning og det er det.
Flyene har forresten bremsepedaler :)
Tja, de traff kanskje godt med ratt og pedaler, men det har vært modent for nytenking i lang tid nå synes jeg.
En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.
Prøv avanserte bilsimulatorer med analog joystick og deretter analogt ratt så lærer du fort hva som er best og mest presist. Ratt er helt overlegent, også i virkeligheten.
Nå har heller ikke dbw noe med joystick å gjøre. Man kan utmerket lage elektronisk overføring med vanlig ratt.
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.
Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.
Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.
Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader.... Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.
Mistenker at du umulig kan ha prøvd bilspill med joystick eller evt. radiostyrt bil med stikke Hyperstress ? Det er en grunn til at det lages spesielle fjernstyringer med ratt til fjernstyrtbil. atledreier har egentlig forklaringen på hvorfor ratt er overlegent. Tenk på når du kjører i 80, hvor lite du beveger rattet før bilen svinger. Det er snakk om et par millimeter før du merker utslaget på bilen.
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D litt skepsis ute og går :)
Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...
En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.
Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?
Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.
Er helt uneig tematikken om å gå bort fra "bilkjøringen" som den er i dag. Det hadde ikke gitt meg noe glede å kjøre en flott bil hvis jeg bare skulle sitte å glo ut av vinduet.
Slik tesla kommer i dag, med ratt, gasspedal og 1 gir fremmover og en bremsepedal passer meg perfekt for å ha en flott bilopplevelse.
Jeg vil hvertfall IKKE at bilkjøring skal bli som å ta buss eller tog.
Sitat
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.
Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.
Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.
Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader.... Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.
En slik stikke må selvsagt tilpasses slik at bevegelsen står i stil til utslaget en ønsker. Og selv om en er vant til store bevegelser med ratt, så burde det være fullt mulig å lage et styresystem der en gir små input nøyaktig. Dette går fint i fly og gravemaskiner o.l. der en kan manøvrere svært nøyaktig med små inputs.
En må lage fail-safe backupsystemer som gjør at sannsynligheten for å miste styringen blir minimal. Det vil ikke være mer sannsynlig å miste styringen enn det feks er at DBW "gassen" i TMS skal gå bananas.
Sitat fra: snurrehue på mandag 17. februar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D litt skepsis ute og går :)
Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...
En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.
Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?
Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.
Ingen grunn til å tviholde på noen ting, den styrer selvsagt rett frem om en slipper den. Er mye mer komfortabelt å la armen hvile på midkonsoll enn å holde begge henda opp foran deg slik en må med ratt idag.
Knapper på mobiltelefon var også overlegent beste på mobiltelefoner i 2007 i følge mange (inkl Nokia)...
Folkens! Jeg setter ting litt på spissen, men mener like fullt at det vil komme måter å styre bilene på som er langt smartere enn rattet og pedalene vi har i dag. Skulle ønske Tesla kom med noe revolusjonerende her. Jeg gleder meg uansett til å hente bilen min snart - Selv med ratt! ;)
Herregud å du stresser med dette Hyperstress.... Du trenger ikke plukke fra hverandre alle innlegg som ikke er enig med deg. Noen ønsker faktisk å kjøre bil på "gamlemåten"
Får håpe for din del at det vil komme alternativer med joystick eller andre "styrestikker" så du blir fornøyd, så kan vi som liker ratt og pedaler glede oss over det :-)
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 11:58
Folkens! Jeg setter ting litt på spissen, men mener like fullt at det vil komme måter å styre bilene på som er langt smartere enn rattet og pedalene vi har i dag. Skulle ønske Tesla kom med noe revolusjonerende her. Jeg gleder meg uansett til å hente bilen min snart - Selv med ratt! ;)
Tror ikke du vil se noen slik endring før automatiserte biler blir godkjent og utbredt. Det er, i motsetning til hva du mener, helt enkelt ingen verdens grunn til å skulle bytte ut ratt og pedaler til manuell kjøring.
Knapper ER faktisk bedre til å knotte inn et nummer enn en touch-skjerm, spesielt siden du kan lage en liten prikk på den av dem, og dermed kjenne hvilken knapp du skal trykke på. Du får dessuten fysisk feedback. På samme måte så ER ratt bedre til å styre en bil, der du må gå fra svært små utslag i stor fart til svært store utslag i liten fart. BMW har jo laget sitt acticve steering (eller noe slikt) der de kunne variere antall runder på rattet fra 2-4 eller noe slikt. Det funker jo, men det ser ut til at de har gått bort fra dette til fordel for noe de kaller intergral active steering, som ser ut til å være firehjulsstyring.
Jepp, har touchtelf jeg, men knapper ER mye bedre til å ringe med. Siden jeg ikke gidder å ha både telefon og en liten pad så får jeg heller leve med kompromisset om å ha en telefon som er mindre brukervennlig til noen ting fordi den gir meg mange andre muligheter tross alt.
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 11:58
Sitat
EN joystick med 5cm vandring hver vei skal ikke beveges mye får det får store utslag i styring. Det vil ende opp med at man må sitte "pinnstivt" for å styre bilen i vanlige hastigheter.
Nå vet ikke jeg diameteren på rattet i TMS, men la oss anta 40cm. Rattet på vanlige biler roteres ca 3 omreininger fra ende til ende, altså 1,5 rotasjon for å legge helt over.
Da får vi en total bevegelse på rattet på pi*40*1,5=188cm for å legge helt over. Det vil si at joysticken er nesten 38 ganger mer følsom enn rattet. Fint når man skal lukeparkere, men livsfarlig i alt over ganghastighet.
Selvfølgelig kan man legge på allslags kompensering for fart, begrensinger i utslag osv, men det vil gjøre "kjørefølelsen"mye mindre trygg og intuitiv, som nok er hovedgrunnen til at dette blir forkastet gang på gang. Dessuten har man sikkerhetsaspektet. Hvem har ikke skrudd av motoren før bilen har stoppet helt og mistet servoen? Hvor skummelt hadde det vært om man hadde mistet styringen HELT, ikke bare styrehjelpen?
Og hva skjer om man kjører i et hull med det ene hjulet, eller kjører på en humpete vei i 40km/t? Å flytte joysticken en cm tilsvarer å vri rattet 90 grader.... Skal ikke store humpen til før man dulter en stikke 1cm, det er bare å prøve å holde en full kopp med vann i bilen det.
En slik stikke må selvsagt tilpasses slik at bevegelsen står i stil til utslaget en ønsker. Og selv om en er vant til store bevegelser med ratt, så burde det være fullt mulig å lage et styresystem der en gir små input nøyaktig. Dette går fint i fly og gravemaskiner o.l. der en kan manøvrere svært nøyaktig med små inputs.
En må lage fail-safe backupsystemer som gjør at sannsynligheten for å miste styringen blir minimal. Det vil ikke være mer sannsynlig å miste styringen enn det feks er at DBW "gassen" i TMS skal gå bananas.
Sitat fra: snurrehue på mandag 17. februar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: Hyperstress på mandag 17. februar 2014, klokken 00:30
Ser jo nå hvorfor ingen produsenter tør å ta dette steget med å kvitte seg med ratt og pedaler :D litt skepsis ute og går :)
Laumb:
Mangler en høyrearmen så kjører en fra høyresetet. Den bør lages for å kunne kjøres fra begge sider. Det sparer også kostnader ved at en slipper lage h/v styring på bilene.
...
En annen grunn til at ratt irriterer meg er at i min sitteposisjon så dekker det for instrumentpanelet.
Hvordan vil du trives med langkjøring i timevis mens du tviholder på joysticken? I et fly har du autopilot som gir deg hvile. Og (om vi ser bort fra jagerfly) "veien" er ikke akkurat full av svinger. Skal du ha kontrolldisplay på begge sider også? Hva når du skal betjene aircon? Musikkstyring? Etc?
Selv om et ratt er "gammeldags" og "fossilt", er det likevel den overlegent beste styreformen på en bil.
Ingen grunn til å tviholde på noen ting, den styrer selvsagt rett frem om en slipper den. Er mye mer komfortabelt å la armen hvile på midkonsoll enn å holde begge henda opp foran deg slik en må med ratt idag.
Knapper på mobiltelefon var også overlegent beste på mobiltelefoner i 2007 i følge mange (inkl Nokia)...
Folkens! Jeg setter ting litt på spissen, men mener like fullt at det vil komme måter å styre bilene på som er langt smartere enn rattet og pedalene vi har i dag. Skulle ønske Tesla kom med noe revolusjonerende her. Jeg gleder meg uansett til å hente bilen min snart - Selv med ratt! ;)
Neste gang du kjører på en helt rett vei vil jeg gjerne at du tar deg tiden å kikke litt på hvor ofte og hvor mye du bevegere rattet, selv på en helt rett strekning. Hvor mange sekunder tør du kjøre før du må korrigere? Hvor mye må du korrigere?
Man kan være temmelig nøyaktig med en gravemaskin, men hvor mye konsentrasjon og øvelse kreves? Hvor mye enklere hadde samme operasjon vært om man hadde hatt en meters vandring på stikkene?
Disse systemene for å tilpasse input med output som kreves for å tilpasse joystickstyring kreves ikke for ratt. Hvis du syns det blir for slitsomt med ratt så kanskje en tur til Elixia er på sin plass? ;)
Det er en grunn til at ratt og pedaler fremdeles er den dominerende formen for input til bilkjøring. Mange har prøvd å finne alternativer, men inntil det kommer en "iPhone" somkan revolusjonere måten vi styrer bil på så blir det nok dominerende.
Når vi kjører bil bruker vi jo allerede begge armene aktivt fra før. Saab har dessuten laget joystick bil av 9000 som prototyp. Mulig verden var for ung den gang.
I et fly bruker man bena til styring under takeoff og landing, så de trenger også føttene sine når det er litt å gjøre. Resten av tiden har ikke piloten bruk for å styre gass/brems.
Joystick i f16 står helt stille, men gjør utslag avhengig av hvor mye trykk som tilføres. Dette er nok en stabil måte å gjøre det på, men tenk over dette:
Hva gjør du når du haster bortover en typisk norsk asfaltert traktorsti i indre telemark i 80km/t?
Ikke sjangs om armen klarer å holde joysticken i ro...
Ellers har vi jo cruisekontroll, frikobling og motorbrems allerede plassert ved rattet, bare man kommer over 30km/t er jo pedalene avleggs.
Generelt sett er det jo lite kø i lufta, men når de flyr i formasjon, må de justere en del på gassen. Og alle akser + gass må styres i en sving med et fly om du vil beholde samme høyde og fart.
Kanskje det er best at software folkene til Tesla konsenterer seg om å få basis features på bilen til å virke før en skifter ut ratt og erstatter det med en joystick (noe som jeg personlig synes høres ut som en helt ideotisk ide i en bil).
Man får jo en god del informasjon gjennom følelsen i rattet, noe en joystick tvilsomt vil kunne gi. Når man snakker jagerflyteknologi, så
vil jeg mye heller ha en avansert head-up display som justeres seg etter førerens øyne og sittestilling. Det hadde vært kult om man kunne ha slike linjer som indikerer plassering i veibanen og som justerer seg ved rattutslag. Med såpass bred bil opplever jeg at dette hadde vært fint når biler kommer imot der hvor det er trangt.
Selvfølgelig burde head-UP ha skiltgjenkjenning, fartsindikator og ryggekamera og speilkameraer(istedenfor speiler.)
Sitat fra: valvolainen på mandag 17. februar 2014, klokken 19:45
I et fly bruker man bena til styring under takeoff og landing, så de trenger også føttene sine når det er litt å gjøre. Resten av tiden har ikke piloten bruk for å styre gass/brems.
Dersom du snakker utelukkende om en airliner på autopilot er dette nogenlunde sant. I alle andre fall bruker man i høyeste grad både gass (og i noe mindre grad ror) under flyging.
Mulig det er vanskeligere å adoptere stikke i bil enn det jeg har håpet på. Om Saab (som burde ha de beste forutsetninger for å få dette til) har prøvd, men gitt opp, så er det nok en del store utfordringer, ja. :)
Enig med fordelene av å videreutvikle HUD i biler. Kan få mye nyttig info opp der. Spesielt et samspill med IR kamera hadde vært interessant. Feks at folk og dyr kan markeres i HUDen i mørke/tåke. Har testet dette på Audi, men da på egen skjerm. Veldig bra sikkerhetstiltak.
Toyota lekte med tanken for noen år siden, ikke hørt noe mer om det konseptet heller.
http://www.youtube.com/watch?v=d9_xAdZ2KxY (http://www.youtube.com/watch?v=d9_xAdZ2KxY)
Sitat fra: Lokführer på tirsdag 18. februar 2014, klokken 08:17
Man får jo en god del informasjon gjennom følelsen i rattet, noe en joystick tvilsomt vil kunne gi.
Det er ikke riktig, bare se hva spillindustrien får til med de nyere force feedback joystickene. En bilfabrikkant kunne nok tatt det mye lenger og fått det til å fungere veldig bra.
Om folk ville adoptert det er en annen sak. Det er jo bevist ved mange anledninger at det er vanskelig å få folk til å adoptere nyvinninger. Bare se på alle diskusjonene rundt Tesla.
Det blir fort slik at en skaper en standard innen bilindustrien og det tar ofte laaaang tid eller noen veldig innovative sjeler for at det endres. Hvis man tror at rattet er det siste produktet innen styring av bil vi får så er jeg overbevist om at man tror feil. Biler som kjører selv er fremdeles 1-200år unna og grunnen til det er menneskets skeptiske natur. Vi er kontroll freaker og vanedyr alle sammen.
Om jeg selv ville kjøpt en bil med joystick? Mest sannsynlig ikke men grunnen er ikke at jeg misliker joystick styring. Jeg hadde vært redd for at annenhåndsverdien hadde blitt lavere av den grunn. Hadde derimot joystick vært en annerkjent styringsmetode ville jeg nok foretrukket det. Deter jo tross alt morsomt med nye gadgets ;D
Tai
Mulig eller ikke mulig - jeg kan ikke med min beste vilje se hvorfor jeg skulle ønske å bruke joystick fremfor dagens ratt.
Mine prefereanser; Jeg ser det som en fremskritt å slippe girkassen, samt redusert behov for bremsing pga regen. Ingen av disse tingene reduserer, men tvert i mot hever det som er viktigst for meg, nemlig KJØREGLEDEN. Samtidig vet jeg at andre ikke ville hatt bil uten manuelt gir.
Den dagen jeg ikke lenger er herre over min egen bil, med ratt, gass, brems og mulighet til selv å bestemme hvor og hvordan jeg skal forflytte bilen, da er bilopplevelsen død for min del.
Ellers er jo temaet teknologisk sett veldig interessant, men jeg frykter den dagen da all kjøring går på "autopilot", hvor en setter seg inn i en "vogn" og bare forteller systemet hva som er destinasjonen, uten å kunne påvirke selve turen..... Heldigvis ikke under min tid :-)
Spørsmålet for bilfabrikkene blir jo: Sparer vi penger, og selger det mer?
Hvis ikke, så kommer det nok aldri.