Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Diverse => Norsk Elbilforenings oppgaver => Emne startet av: Goodrun på søndag 16. februar 2014, klokken 21:43
Siden det er fritak på MVA på elbiler burde det jo også være fritak på elbilrelaterte deler. Batterier, motorkontrollere, ladere, konvertere, ladekabler osv. bør også ha MVA fritak. Slik det er nå er det lovlig og billigst å selge en elbil til utlandet for å få byttet batterier for deretter å importere den igjen uten MVA. Er MVA-fritak på elbildeler noe Elbilforeningen vil fremme tro?
Det er feil at elbilen er fritatt for MVA. MVA på elbil er satt til 0. Myndighetene kan derfor når som helst sette en annen verdi uten noen lovendring eller annet varsel. Jeg tror det samme gjelder for betaling i bomm. Elbilen er ikke fritatt avgiften for elbil er satt til 0.
Vel da retter jeg opp at det ikke skal være fritak på MVA på elbildeler men 0-Null- i MVA :)
Det kan virke som det er flisespikkeri, men det er faktisk en stor forskjell. Dersom det var fritak ville det vært ganske omstendelig å endre på dette, men det er ikke vanskelig å endre avgiftens størrelse.
En annen forskjell er at hvis noe er fritatt for mva. så får man ikke fradrag for inngående avgift. Ved nullsats får man fradrag for betalt mva. for innsatsfaktorene. Dermed er nullsats gunstigere enn fritak.
Carl Anton