Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: haggen på onsdag 05. februar 2014, klokken 16:47

Tittel: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: haggenonsdag 05. februar 2014, klokken 16:47
Jeg syns det er kjekt å planlegge turer med denne applikasjonen, men vår bil  mangler på listen  :(. Jeg har imidlertid funnet ut at en kan ta utganspunkt i en hvilken som helst bil og endre parametrene for denne. Jeg har f.eks brukt e-up og endret på den for å prøve å simulere i3. Problemet kommer i detaljene. Noen som har forslag på hvilke verdier som kan brukes for i3?
Tenker da på Vekt, SCx, Transaxle perf, Rolling resist, og Recup.
De andre verdiene er enten selvforklarende eller generert utfra en gitt rute jeg la inn.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: haggentorsdag 06. februar 2014, klokken 09:49
Ingen som kan hjelpe til å finne gode verdier å bruke her?
Luft motstand SCx er vel ca 0,7?
Rulle motstand er 0,015 for mange av bilene, men i3 har vel lavere?
Transaxle performance vet jeg ikke hva betyr, noen som vet?
Recup er vel grad av tilbakeføring av energi fra bremsing? Noen ider her?
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Terondotorsdag 06. februar 2014, klokken 11:45
Er det ikke rimelig sikkert at det kommer til å komme en BMW i3 i den beregningsløsningen? Og dermed ingen grunn til å stresse for mye med det før det skjer?
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: brommtorsdag 06. februar 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Terondo på torsdag 06. februar 2014, klokken 11:45
Er det ikke rimelig sikkert at det kommer til å komme en BMW i3 i den beregningsløsningen? Og dermed ingen grunn til å stresse for mye med det før det skjer?

Tja det kan man si... Nå ser det ut som ALLE andre Elbiler finnes der inne, til og med eGolf (!) (som ikke er lansert enda), så det ser ut til at de som driver den siden ikke har tenkt å legge in i3 (evt. at de ikke klarer å finne tilstrekkelige data på den). Og hvis man prøver å kontakte dem, så får man "page does not exist" - høh...

Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindtorsdag 06. februar 2014, klokken 12:19
Sitat fra: bromm på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Terondo på torsdag 06. februar 2014, klokken 11:45
Er det ikke rimelig sikkert at det kommer til å komme en BMW i3 i den beregningsløsningen? Og dermed ingen grunn til å stresse for mye med det før det skjer?

Tja det kan man si... Nå ser det ut som ALLE andre Elbiler finnes der inne, til og med eGolf (!) (som ikke er lansert enda), så det ser ut til at de som driver den siden ikke har tenkt å legge in i3 (evt. at de ikke klarer å finne tilstrekkelige data på den). Og hvis man prøver å kontakte dem, så får man "page does not exist" - høh...
Jeg har sendt flere epost til de som driver sidene, og har kun fått noen intetsigende svar på tysk, om at de ikke har kapasitet til å legge inn alle biler - så dette er driftet av noen "raringer". 

Ellers tar sidene ikke hensyn til vær (annet enn tempratur) og kjøreforhold, så i3en greier det nok bedre selv. 
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Terondotorsdag 06. februar 2014, klokken 12:29
Ja, for det var igrunn mitt andre svar. At i3 beregner dette langt bedre på egenhånd. Om man vel og merke legger inn ruten i navigasjonen.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: haggentorsdag 06. februar 2014, klokken 14:15
Jeg forstår at jeg må forklare mine motiver for dette ;) Jeg har ikke fått bilen enda, så kan ikke legge inn ruter der desverre. Jeg får bilen min fra Skøyen, og har veldig lyst å kjøre den hjem til Ålesund. Dette krever nøye planlegging ;D Så det er derfor jeg sitter og koser meg med dette da. Håper på å få den i mars, så det kommer veldig ann på hvor vinterlig det blir på det tidspunktet om jeg kjører den eller får den på bil.  Uansett så syns jeg det er gøy å se på potensielle turer jeg skal gjøre når den tid kommer. :P
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindtorsdag 06. februar 2014, klokken 14:27
Jeg har prøvd meg litt frem tidligere, skal se om jeg greier å taste inn verdiene igjen som traff ganske bra, men i utgangspunktet kan du regne litt lengre rekkevidde enn Leaf på langkjøring, og holder du deg under 80 går den enda lengre enn du tror.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindtorsdag 06. februar 2014, klokken 15:42
Sitat fra: haggen på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:15
Jeg forstår at jeg må forklare mine motiver for dette ;) Jeg har ikke fått bilen enda, så kan ikke legge inn ruter der desverre. Jeg får bilen min fra Skøyen, og har veldig lyst å kjøre den hjem til Ålesund. Dette krever nøye planlegging ;D Så det er derfor jeg sitter og koser meg med dette da. Håper på å få den i mars, så det kommer veldig ann på hvor vinterlig det blir på det tidspunktet om jeg kjører den eller får den på bil.  Uansett så syns jeg det er gøy å se på potensielle turer jeg skal gjøre når den tid kommer. :P
Du kan jo ta utganspunkt i en Leaf, men endre til:
Weight: 1190
SCx: 0.6
Battery: 18
Transaxle Performance: 0,75
Rolling resistance: 0.010
Max speed: 80
Recup: 0.6
Accessories Power (W):0

Da simulerer du en kjøretur i Eco Pro +.  Det er mulig man kunne satt ned rolling resistance enda mere, men jeg har prøvd nå med en tur jeg har kjørt og praktisk rekkevidde og sammenlignet dataene jeg får i bilen nå, og tror de tallene er ganske riktige - i det minste til vinterbruk.  Om andre har forslag til å justere verdiene så er jo det possitivt, kansje vi kan få sendt dem til jurassictest når vi er fornøyde.

Husk hansker, termos og lue  ::)

Vil gjerne få detaljer fra den turen, du må vel ha mer enn en stopp, det er dårlig med hurtigladere den veien :-(
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: brommtorsdag 06. februar 2014, klokken 16:18
Sitat fra: haggen på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:15
Jeg får bilen min fra Skøyen, og har veldig lyst å kjøre den hjem til Ålesund. Dette krever nøye planlegging ;D

Har du sjekket om du ikke kan få levert bilen til Sulland i Trondheim istedet ? Derifra kan du jo kjøre helt "nesten" smertefritt til Ålesund, via Kristiansund. (det finnes allerede hurtiglader i Orkanger, og da kan du klare deg med å få ladet bilen i Kr.sund) https://www.google.com/maps/preview/dir/Sulland+Trondheim,+Vestre+Rosten+83,+7075+Tiller,+Norway/Orkanger,+Norway/Kristiansund,+Norway/Alesund,+Norway/@63.1223243,8.2641996,7z/am=t/data=!3m1!4b1!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x466d2e6bac2f7beb:0x63e65e6388253b12!2m2!1d10.375776!2d63.365775!1m5!1m1!1s0x4612d716bb0a2c5d:0xbc570b09000fd86c!2m2!1d9.8535236!2d63.3122326!1m5!1m1!1s0x4613db49feb63f81:0xda2799d4288ffec7!2m2!1d7.728079!2d63.1103346!1m5!1m1!1s0x4616da471047fb4b:0xe82562ee3bc08fea!2m2!1d6.149482!2d62.4722284!3e0 (https://www.google.com/maps/preview/dir/Sulland+Trondheim,+Vestre+Rosten+83,+7075+Tiller,+Norway/Orkanger,+Norway/Kristiansund,+Norway/Alesund,+Norway/@63.1223243,8.2641996,7z/am=t/data=!3m1!4b1!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x466d2e6bac2f7beb:0x63e65e6388253b12!2m2!1d10.375776!2d63.365775!1m5!1m1!1s0x4612d716bb0a2c5d:0xbc570b09000fd86c!2m2!1d9.8535236!2d63.3122326!1m5!1m1!1s0x4613db49feb63f81:0xda2799d4288ffec7!2m2!1d7.728079!2d63.1103346!1m5!1m1!1s0x4616da471047fb4b:0xe82562ee3bc08fea!2m2!1d6.149482!2d62.4722284!3e0) Orkanger-Kristansund=158 km og Kristaiansund-Ålesund = 151 km - det bør faktisk gå på Eco Pro + og noen plussgrader ;)
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: haggentorsdag 06. februar 2014, klokken 19:01
Har ikke sjekket Sulland,  men sjekket om de kunne levere i Ålesund. Det kunne de ikke.
Planlegger Skøyen-Rudshøgda, Kvam, Dombås med overnatting. Vikebukt med lunsj og lading noen timer med venner, og så til Ålesund.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindtorsdag 06. februar 2014, klokken 19:47
Hurtiglading på Kvam er jo klar i februar, så dette kan bli en bra tur.  Ladekameratene.no har noen backupsteder, der har private som har 16 eller 32 amp ladepunkter lagt ut linker, det er en i Brummundal om det blir langt til Rudskogen.

Husk at hurtigladeren kun gir rask lading opp til ca 80%, de siste 20% kan ta lang tid, så om du hurtiglader så får du ikke nødvendigvis fullt batteri.  Har enda ikke prøvd hurtiglading, men dette er teorien og slik det er beskrevet i andre fora.

Pass selvfølgelig på at bilen er toppladet når du henter den.  Utfordringen er selvfølgelig vær og føreforhold.

Tror nok du skal greie dette, men du må nok la bilen styre stoppene og ikke sult eller søvn ;-)

Jeg har prøvd noen halvlange turer nå, og ser at man ved økonomiske kjøring kan tyne ganske mye rekkevidde ut av i3'en.  Det som blir viktig for deg er å ikke fristes til å kjøre fortere enn 70-80 på de lange strekkene, og i oppoverbakkene faktisk enda saktere.  Jeg prøvde selv to turer opp til Sollihøgda, den ene med ACC og 75-80 km/t, da brukte bilen 19.5 kw/h pr 100 km (fra 50 til 320 moh på 4 km)  Ved å ligge i 50 var jeg nede i 14.3 kw/h pr 100, og dette var bare oppover.  Det er selvfølgelig ikke morsomt - hverken med ny bil eller for køen bak men gjør at rekkevidden øker betraktelig.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: haggentorsdag 06. februar 2014, klokken 23:07
Takk for bra innspill, har laget en liten plan hvor jeg brukte tallene jeg fikk fra deg Vind, og må si jeg syns det var veldig lavt forbruk, stemmer dette med egne erfaringer? Siden det er nok strøm til det så har jeg lagt til litt til oppvarming, visker, radio osv., skal nyte dette også  :P
Her er ruten:

Snittfart 70 km/t, 2 pasasjerer

Skøyen til Rudshøgda:
Distanse: 146.2 km
Forbruk 12.04
start kapasitet 18.8 kWh
rest 6,4 %
ekstra 500W
(Backup Jessheim type 2- 7,4 kw)

Rudshøgda - Kvam
Distanse: 122,2 km
Forbruk 11.65
start kapasitet 16,9 kWh (90 %)
rest 15.8 %
ekstra 500W

Kvam-Dombås
Distanse: 65 km
Forbruk 15
start kapasitet 16,9 kWh (90 %)
rest 42,4 %
ekstra forbruk 1000 W
Overnatting på Dombås med lading over natten.

Dombås-Vikebukt
Distanse: 139,3 km
Forbruk 10,92
start kapasitet 18,8 kWh
rest 19,1 %
ekstra forbruk 1000 W
lading 10 A 4 timer, 8 kw

Vikebukt-hjem
Distanse: 82,5 km
Forbruk 12,3
start kapasitet 11,5 kWh
rest 11,8 %
ekstra forbruk 1000 W

Om det blir hjemkjøring så planlegger jeg en hentetråd her inne med rapportering underveis.


Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindfredag 07. februar 2014, klokken 06:34
Det blir en bra tur! 

Jurassic tar ikke forhold til temperatur, vær og kjøreforhold, og det kan det jo bli noe av i Mars, så turen nå er med sommerforhold.  Så jeg tror nok tallene jeg satt opp er litt for gode, rullemotstanden er nok også satt littegrann for lavt.

Jeg la imidlertid inn en tur i i3 i går (Høvik - Sandefjord) og den stemte med de tallene jeg ga deg (på eco pro +), og nå er det 0 grader og glatt føre her. 

Skal gjøre en nøyaktig måling på en reell 80 km tur, og justere tallene til det
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Fjeldisøndag 09. februar 2014, klokken 00:40
Jeg ser litt på https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/dashboard som kanskje gir en pekepin på hva du kan forvente. Det er en side som viser mange av de tingene du finner i I3 appen.
En av de er simulert rekkevidde. Tror du trenger chassis nummer på bilen for å lage en konto..

For deg står det av du vil rekke Skøyen til Tangen (nord for Minnesund som jeg tror har hurtiglader) hvis jeg tolker kartet riktig, på første leg. Jeg vet ikke om det er med Comfort kjøring eller om det er basert på min kjøring akkurat nå.

Prøver selv å finne ut om jeg kommer fra Oslo(Skøyen) til Norefjell på en ladning. En venn som kjører en Leaf sier det er umulig så jeg vil gjerne få det til..
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: haggensøndag 09. februar 2014, klokken 10:13
Er det chassis nummer som er pålogging? Fant ingen måte å opprette meg som bruker på den siden. Tror det kommer hurtiglader på Minnesund, men ikke på det tidspunktet jeg kjører hjem. Om jeg ikke klarer Rudshøgda på ett strekk, så er det en type 2 7,2 kw på Jessheim som jeg kan få den manglende rekkevidden på, men hadde vært kjekt å slippe det stoppet da. Det blir litt ekspedisjons preg av denne hjemturen! :D
Supert om du rapporterer fra forsøket mot Norefjell.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindsøndag 09. februar 2014, klokken 12:27
Sitat fra: haggen på søndag 09. februar 2014, klokken 10:13
Er det chassis nummer som er pålogging? Fant ingen måte å opprette meg som bruker på den siden. Tror det kommer hurtiglader på Minnesund, men ikke på det tidspunktet jeg kjører hjem. Om jeg ikke klarer Rudshøgda på ett strekk, så er det en type 2 7,2 kw på Jessheim som jeg kan få den manglende rekkevidden på, men hadde vært kjekt å slippe det stoppet da. Det blir litt ekspedisjons preg av denne hjemturen! :D
Supert om du rapporterer fra forsøket mot Norefjell.
Du må opprette en bruker på https://www.bmw-connecteddrive.no/ , med brukernavn og passord.  Det kan man gjøre nå.  Når man får bilen taster man inn VIN nummer, og får da opp en melding i displayet på bilen.  Dette sikkerhetsnummeret legger man da inn på websidene, og bilen er knyttet sammen.  Dette er grunnlaget for å knytte opp både app og webside. 

Det betyr forsåvidt ogsa at forhandleren kan gi deg VIN nummer, og meldingen på displayet når de har klargjort bilen - og før du får overlevert den, da kan du sjekke at den er ladet og at appen virker.

Rekkevidde indikatoren på ConnectedDrive er den samme som i bilen eller appen.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: haggensøndag 09. februar 2014, klokken 13:38
Ok, jeg fikk logget meg på nå, men jeg får ikke lagt til en bil før jeg har chassis nummer. Det kan jeg få med forhandler snart tror jeg siden bilen går i prod. uke 7 :)
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindsøndag 09. februar 2014, klokken 21:06
Sitat fra: haggen på søndag 09. februar 2014, klokken 13:38
Ok, jeg fikk logget meg på nå, men jeg får ikke lagt til en bil før jeg har chassis nummer. Det kan jeg få med forhandler snart tror jeg siden bilen går i prod. uke 7 :)
Du får ikke logget inn før du faktisk har bilen.  Websiden sender en melding til bilen, som du må legge inn på websiden igjen.  Så her må du nok vente til bilen er pakket ut hos forhandler.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: leifmonsdag 19. februar 2014, klokken 10:17
Fikk denne mailen i dag :)
"At first, thanks for your message. The bmw i3 has been added at Green Race.

Kind regards
Marion Romain" :)
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: brommonsdag 19. februar 2014, klokken 10:52
Sitat fra: leifm på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:17
Fikk denne mailen i dag :)
"At first, thanks for your message. The bmw i3 has been added at Green Race.

Kind regards
Marion Romain" :)

Fikk samme mail - flott !!! Men jeg biter meg umiddelbart merke i at Nissan Leaf rekker en god del kortere enn i3 - er det virkelig så stor forskjell ??
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindonsdag 19. februar 2014, klokken 13:58
Sitat fra: bromm på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:52
Fikk samme mail - flott !!! Men jeg biter meg umiddelbart merke i at Nissan Leaf rekker en god del kortere enn i3 - er det virkelig så stor forskjell ??
Jeg fikk også mail fra dem, så tydelig at vi er mange som har "mast"

Forskjellen til Leaf er veldig likt den forskjellen man har i virkligheten - Så denne virker ganske korrekt.  Har sjekket mot noen av de lange rutene jeg har kjørt - og det er ganske bra sammfall.
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: brommonsdag 19. februar 2014, klokken 16:53
Det er nok mye som tyder på at data for i3 er feil der inne. Den er oppsatt med 22kWh batteripakke (noe som sannsynligvis skal være 18,8), og samtidig har den samme verdier for både "rolling resistance" og "recup" som Leaf, noe som ganske sikkert ikke er tilfelle...!?
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Rabiat22onsdag 19. februar 2014, klokken 19:03
Men den legger in ferjekjøring som KM bruk på vei?
Det er da vell ikke riktigt?
Tittel: Sv: BMW i3 i jurassictest.ch
Skrevet av: Vindonsdag 19. februar 2014, klokken 20:10
Sitat fra: Rabiat22 på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:03
Men den legger in ferjekjøring som KM bruk på vei?
Det er da vell ikke riktigt?
Det er korekt, den er laget av Sveitsere - som tydeligvis ikke er vant til Norske fjorder.