Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: lenny36 på tirsdag 04. februar 2014, klokken 13:41
Jeg har et problem med C-Zeroen min. For en tid tilbake merket jeg at bremsene begynte å "hugge", dvs ta altfor hardt ved sakte kjøring selv om jeg doserte så pent som mulig. I noen tilfeller gikk bremsene lås også slik at eneste mulighet for å løse de var å sette bilen i revers. Leverte bilen inn på service for å fikse dette for en uke siden, og etter det var alt normalt en ukes tid. I dag så er problemet tilbake og bilen er inne på verksted igjen. De fortalte meg at de ikke har vært borte i dette problemet tidligere og det er derfor usikkert om bilen blir ferdig i dag.
Er det noen andre som har opplevd dette med trillingene? Jeg har prøvd å bremse hardt innimellom for å fjerne evt belegg. Det er forresten bak bremsene henger, og bilen er gått 30.000
Hei,
Jeg opplever det samme.. virker som om forhjulene henger seg. Blir å ringe verksted imorgen.
Kan jeg spørre hvor i landet du holder til, og har levert den på service ? Min har gått 8500
Har hatt det samme på min. Bremser bak er" smørt" og "renset". Kommer når det er fuktig i været over flere dager. Det ble helt ok igjen når det ble kaldere og tørrere. Tror selve bremsebåndene ble "fuktige". OK nå. :)
Da har jeg fått bilen tilbake fra Bøhm auto i Oslo. Bremseskoene bak er skiftet. Foreløpig er bremsene ok, kommer med en oppdatering om dette skulle endre seg. Det er en importbil fra sent 2011 så i utgangspunktet er garantien gått ut, men verkstedet skulle prøve å få tatt dette over garanti allikavel. Får krysse fingrene.
har du importert den selv?
eller kjøpt av forhandler,mange tråder om "import bil" og er veldig ofte forhandler må dekke det her uansett,kjøpt privat er det litt være ;)
Sitat fra: lenny36 på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:43
Da har jeg fått bilen tilbake fra Bøhm auto i Oslo. Bremseskoene bak er skiftet. Foreløpig er bremsene ok, kommer med en oppdatering om dette skulle endre seg. Det er en importbil fra sent 2011 så i utgangspunktet er garantien gått ut, men verkstedet skulle prøve å få tatt dette over garanti allikavel. Får krysse fingrene.
leverte bilen min på autovie idag, de skal se på den imorgen. Hos meg lyser det og feil på abs og antispinn. Min er og 2011 modell, tviler det går på garantien. Koster uansett ikke all verden
Jeg opplever akkurat det samme nå, på venstre bakhjul... hvordan kom dere dere til verkstedet?
Sitat fra: cossie3 på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:03
leverte bilen min på autovie idag, de skal se på den imorgen. Hos meg lyser det og feil på abs og antispinn. Min er og 2011 modell, tviler det går på garantien. Koster uansett ikke all verden
Ref tråden: "ESP lampene lyser når det er kaldt" er det to kjente tilfeller der ESP lampar lyser:
- Når det er kaldt / ved "kaldstart". Typisk -14 eller kaldare etter min erfaring.
- Originale glødepærer er nytta ut med LED i bremselys. Svært uheldig kombinasjon på trilling.
Her er tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6648.msg136815.html#msg136815
Sitat fra: snoemann på fredag 07. februar 2014, klokken 17:29
Jeg opplever akkurat det samme nå, på venstre bakhjul... hvordan kom dere dere til verkstedet?
Om hjula er heilt låst, slik at bilen ikkje lar seg flytte er nok beste tips og ringe bilberger. Dei fleste har dette i forsikringa, typisk 500 kr eigenandel.
Sitat fra: TB på fredag 07. februar 2014, klokken 18:54
Sitat fra: cossie3 på torsdag 06. februar 2014, klokken 17:03
leverte bilen min på autovie idag, de skal se på den imorgen. Hos meg lyser det og feil på abs og antispinn. Min er og 2011 modell, tviler det går på garantien. Koster uansett ikke all verden
Ref tråden: "ESP lampene lyser når det er kaldt" er det to kjente tilfeller der ESP lampar lyser:
- Når det er kaldt / ved "kaldstart". Typisk -14 eller kaldare etter min erfaring.
- Originale glødepærer er nytta ut med LED i bremselys. Svært uheldig kombinasjon på trilling.
Her er tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6648.msg136815.html#msg136815
Nja, men det skjedde jo i 2 plussgrader. Autovie fant ikke ut av feilen, så de holder bilen til mandag og prøver videre da.
Til deg som hadde låste bakhjul, var det bremseskoene som måtte skiftes hos deg også?
På min erfaring kan det høres ut som om bremsebeleggene er blitt våte. På trommelbremser som er forurenset av bremsevæske eller olje vil den bremseskoen som har "pivotpunkt"/opplagring foran skoen i trommelens rotasjonsretning få en kraftig forsterket servovirkning som gjør at bremsen hugger og hjulet låser seg. Kan høres litt rart ut siden vi alle vet at f.eks olje virker smørende, men på bremsebelegg i trommelbremser kan man altså få denne virkningen. Dette er selvølgelig svært uheldig i f.eks brå oppbremsing i sving. Er det olje eller bremsevæske må skoene byttes og lekkasjen tettes. Hvis det er fuktighet det er snakk om kan den muligens fjernes ved å kjøre noen meter i lav hastighet mens man drar til håndbrekket slik at oppvarming gjør at fuktigheten drives ut. Det er ikke normalt at det kommer vann inn som gir dette problemet, mulig uheldig valg av felger eller dårlig skjerming av trommlene er årsaken til at vann kommer inn?
Det kommer ikke vann inn tror jeg,det er bare "kondens". Blir bort med en gang det er bedre vær.
Da var min bil ferdig. Det som var problemet var rust på bremseskivene foran.. min bil kjører ikke så mye. Men nå hadde de fjernet rusten og smurt. Så nå skal den være i orden igjen.
opplevde noe liggende i dag selv,kjører ikke så ofte elbilen men brukte den i dag og parkere i garasjen tok på hånbrekket,syns ikke jeg hadde parkert helt bra så tenkt og kjøre ut igjen,bilen kom seg så vitt fremover enda jeg ga mye gass,plutslig så "løsa" det og bilen gikk fort igjen,tok et par kraftige oppbremsinger og ting virket så ok igjen,spurte så dama om hun noen gang egetlig bremset med bilen? fikk da til svar "du har jo sakt jeg ikke skal bremse hvis man skal bruke lite energi skal man aldri bremse så jeg bremser aldri ser eller langt frem i veien slik att jeg ungå det"
kan det rett og slett være att bremsene har "hengt" seg fast? men løsta etter noen kraftige oppbremsninger?
være her er +3 grader og veeeldig våt.
Sitat fra: svingen på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:44
opplevde noe liggende i dag selv,kjører ikke så ofte elbilen men brukte den i dag og parkere i garasjen tok på hånbrekket,syns ikke jeg hadde parkert helt bra så tenkt og kjøre ut igjen,bilen kom seg så vitt fremover enda jeg ga mye gass,plutslig så "løsa" det og bilen gikk fort igjen,tok et par kraftige oppbremsinger og ting virket så ok igjen,spurte så dama om hun noen gang egetlig bremset med bilen? fikk da til svar "du har jo sakt jeg ikke skal bremse hvis man skal bruke lite energi skal man aldri bremse så jeg bremser aldri ser eller langt frem i veien slik att jeg ungå det"
kan det rett og slett være att bremsene har "hengt" seg fast? men løsta etter noen kraftige oppbremsninger?
være her er +3 grader og veeeldig våt.
Viktig og trimme bremsene. Ein metode er og bruke N av og til, slik at bremsene må jobbe litt ekstra. Bremseskiver på elbil blir neppe skifta pga. dei er for tynne, men pga. rust.
Sitat fra: TB på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:54
Sitat fra: svingen på tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:44
opplevde noe liggende i dag selv,kjører ikke så ofte elbilen men brukte den i dag og parkere i garasjen tok på hånbrekket,syns ikke jeg hadde parkert helt bra så tenkt og kjøre ut igjen,bilen kom seg så vitt fremover enda jeg ga mye gass,plutslig så "løsa" det og bilen gikk fort igjen,tok et par kraftige oppbremsinger og ting virket så ok igjen,spurte så dama om hun noen gang egetlig bremset med bilen? fikk da til svar "du har jo sakt jeg ikke skal bremse hvis man skal bruke lite energi skal man aldri bremse så jeg bremser aldri ser eller langt frem i veien slik att jeg ungå det"
Ikke alle som har så avansert bil da TB ;)
har kun "d" "N" "r" "P" som er drive og nøytral og reversje og parker eller noe i den duren.
opplevde samme når jeg parkerte i dag,bestilt timen hos den lokale bil forhandleren nå så får vi se hva dem sier,dem er hverfall ikke dyre så går nok greit det her,var ikke noe gøy følelse og ikke ha noe "kraft" i bilen.
kan det rett og slett være att bremsene har "hengt" seg fast? men løsta etter noen kraftige oppbremsninger?
være her er +3 grader og veeeldig våt.
Viktig og trimme bremsene. Ein metode er og bruke N av og til, slik at bremsene må jobbe litt ekstra. Bremseskiver på elbil blir neppe skifta pga. dei er for tynne, men pga. rust.
Sitat fra: svingen på onsdag 12. februar 2014, klokken 11:35
Ikke alle som har så avansert bil da TB ;)
har kun "d" "N" "r" "P" som er drive og nøytral og reversje og parker eller noe i den duren.
C-Zero og iOn har PRND, i-Miev har PRND og to til, C og B, der C = Comfort, og B=brake - dvs justerer mengden regenerering.
Ved og flytte girspaken frå D, til N - så rullar bilen fritt - og du kan trimme bremsene. Ved og gjere dette ned ein bakke vil du få litt bevegelse i klossane, og litt varme i skivene - som gjer at bremsene ikkje set seg heilt fast, og rust blir fjerna.
Til informasjon, så har jeg nå hatt min bil på verksted hvor de hadde normal 10 000 km service.
Her skiftet de bremsevæske, og det ser ut til å ha gjort trikset.
Bremsene hang ikke nå etter å ha stått stille en hel dag (slik som de gjorde tidligere), og verkstedet (Citroen Autobjørn, god service forresten) mente at bytte av bremsevæsken hjalp.
:)
Sitat fra: snoemann på onsdag 19. februar 2014, klokken 17:36
Til informasjon, så har jeg nå hatt min bil på verksted hvor de hadde normal 10 000 km service.
Her skiftet de bremsevæske, og det ser ut til å ha gjort trikset.
Bremsene hang ikke nå etter å ha stått stille en hel dag (slik som de gjorde tidligere), og verkstedet (Citroen Autobjørn, god service forresten) mente at bytte av bremsevæsken hjalp. :)
Godt bremsene vart i orden. At det var til hjelp og skifte bremseveske, er forklaring så enkel at stempel og klossar løsna ved skifte av bremseveske? Dvs, det hadde og løyst problemet ved og smøre opp bremsene?
Ref annan tråd, normalt vil gammal bremseveske føre til at bremsene tar for dårleg, og kan føre til koking om bremsene blir mykje brukt. Skal normalt ikkje føre til at bremsen heng på.
kan og melde tilbake att bremsene mine er i orden etter og har kjørt i N et par dager,har ikke noen problemer nå lengre (så avbestilte verksted timen) litt uvant i starten og bytte mellom N og Drive savner egentlig en "modus" som gjør att man kutter ut reegenereringen og eller la bilen rulle natrulig,er man en god sjåfør sparer man jo mere strøm og da regenerering ikke er 100% men har man en bakke og skal opp en bakke på andre siden og bare ruller så blir jo alle energien brukt til oppoverbakken og ikke til og regenerere :)
Taker får tipset TB :)
Sitat fra: svingen på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:56
kan og melde tilbake att bremsene mine er i orden etter og har kjørt i N et par dager,har ikke noen problemer nå lengre (så avbestilte verksted timen) litt uvant i starten og bytte mellom N og Drive savner egentlig en "modus" som gjør att man kutter ut regenereringen og eller la bilen rulle natrulig,er man en god sjåfør sparer man jo mere strøm og da regenerering ikke er 100% men har man en bakke og skal opp en bakke på andre siden og bare ruller så blir jo alle energien brukt til oppoverbakken og ikke til og regenerere :)
Taker får tipset TB :)
i-Miev har C, som har svak regenerering. e-up har D1 med svak regenerering - osv. - og D2, D3, B osv.
Trillingane er enkle... og rimelige, og var tidleg ute. ;D
Det samme problemet har vi og har hatt i snart to år...når bilen kommer ned i gangfart, HUGGER bremsene til...veldig ubehagelig..og hele bilen rister og det føles som en legger over en pens!!!. Vi har hatt bilen på verksted flere ganger pga dette, og skal ha den inn igjen denne uka. De sier det skyldes fuktighet...men vi har opplevd det etter at bilen har stått i garasje flere dager...En bil som ikke tåler fuktighet ...ja ikke en gang luftfuktighet, kan man vel ikke selge???...den kan vel bare brukes i SAHARA i så fall!
Sitat fra: el-gordo på mandag 24. februar 2014, klokken 12:04
Det samme problemet har vi og har hatt i snart to år...når bilen kommer ned i gangfart, HUGGER bremsene til...veldig ubehagelig..og hele bilen rister og det føles som en legger over en pens!!!. Vi har hatt bilen på verksted flere ganger pga dette, og skal ha den inn igjen denne uka. De sier det skyldes fuktighet...men vi har opplevd det etter at bilen har stått i garasje flere dager...En bil som ikke tåler fuktighet ...ja ikke en gang luftfuktighet, kan man vel ikke selge???...den kan vel bare brukes i SAHARA i så fall!
har du forsøkte det som ble sakt her? dvs kjøre med en i "fri" eller "N"?
kanskje en ide og prøve et annet verksted og? hvis det er samme verksted hver gang?
Vi bruker det verkstedet som Mitsubishi anbefaler. Det må vi, etter avtalen. Det dreier seg jo om en fabrikkfeil, og den bør rettes opp. Det kan ikke være sånn at bileiere skal "løse" problemet ved å utføre diverse øvelser. Hvem vet hva det kan føre til? Nye feil på bremsene som fabrikken ikke vil ta ansvar for? Vi har hatt Think i flere år før før vi fikk I-miev-en. Ikke noe sånt problem med den. Jeg krever at bilen bremser på en grei måte..mitt ansvar er å levere denn inn til regulære vedlikehold/oppdateringer..ikke drive med "feilretting" på egenhånd. Det kan minne litt om kjerringråd som en får når en er syk....ikke alltid det virker...og noen ganger forverrer det tilstanden. Det tør ikke jeg å drive med, her får spesialistene se på og løse problemene.
Endelig en dag med tørre veier,bremser bak er som "nye". Selvfølgelig skal bremsene tåle vann,men det "føre" som har vært de siste ukene er vel "ekstreme".0 grader og saltvann på veiene er vel ikke det beste.
Sist torsdag opplevde jeg også at bremsene hogg til midt i rushtrafikken. Jeg visste ikke hva årsaken var da, men kom meg etterhvert hjem. Fikk sendt bilen til Mitsubishi på Billingstad ved hjelp av Mistsubishi Assistanse (22410395). De byttet bremsebånd bak (kostnadsfritt såklart) og trodde at årsaken antaglig var salt og fuktighet på veien ettersom de hadde hatt et par lignende tilfeller på samme tid ifjor. Glad det ikke var noe mer alvorlig feil med bilen, men ekkelt nok å sitte fast i rushen ved operaen uten å vite hva som var galt..med trailerne susende forbi..
Oplevde det samme på min Ion 2011, særlig etter å ha vasket den. Etter to besøk på merkeverkstedet, byttet de bremsebånd bak (gratis), og etter det har det ikke skjedd igjen
ja da har det vært mye ustabilt vær og noen ganger når dama bremser så må hun rygge får og komme i gang igjen,etter og forklarte samme som sist år med og kjøre i fri og bremse har det godt over igjen,men er det noe man kan gjøre med det her får og ungå det? kan man smøre med noe? har lært etterhvert att det går ikke ann og stole på att "brukere" skal gjøre noe selv ;)
Vil legge til at dette er et kjent problem med de orginale bak bremsesko, at de tar inn fuktighet og så fryser til tromlene. Så må man kjøre litt i revers for å løse dem opp. Jeg har fått dette bekreftet av to mekanikere som jobber i to forskjellige Mitsubishi forhandlere. En la til at i noen tilfeller har dette førte til at differential/girkasse var ødelagt. Bremseskoene bør byttes som en garantisak, men spørsmålet er hvor lenge det gjelder.
Det hjelper 1 år og skifte bremsesko bak med orginale. Se andre tråder med dette problemet. Service med rens og smøring av bremser 1 gang i året,gjerne vår og høst holder problemet unna. Har erfaring , 8 år/120 000 km +++ . Se kjøretips i annen tråd. God tur.
Takk for rådet. Jeg burde sjekket her i forumet før jeg tok inn bilen for å fikse bremsene, men det er usannsynlig at de ville byttet bremseskoene som garantisak etter 7 år. Og dette er det alle første reparasjon på denne bilen (unntatt årlig vedlikehold) så jeg ikke kan klage.
Jeg har daglige "øvelser" ned bakken fra der jeg bor, setter i N, deretter brekk og hard oppbremsing mot første kryss. Slik har jeg hold rusta unna på en Kewet, en eldre Peugeot, en Think Classic og denne iOn'en. Hvordan jeg få TM3'en i N ved kjøring har jeg ennå ikke funnet ut... :o
;-D Hans
Takk for det, men som jeg forstår det fra de to Mitsubishi mekanikere jeg snakket med er at det ikke er rust, men fuktighet i «swampaktige» skoene som fryser dem fast til tromler, gjerne etter en bilvask eller en litt varmere natt i garasjen fulgte etter med en kald dag.
Håper du slipper dette tullet med din nye bil.