Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:39
Tabellen vedlikeholdes nå på wiki, og er lettere å lese på mindre skjermer:
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading
Merk at mye av informasjonen i denne tråden er utdatert!
Fint at du har gjort dette, jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i dette. Ser at jeg kan velge mellom 3 stiller i bilen. Usikker på hvor mye strøm som trekkes, men 16a sikring gikk på maks. Nå har jeg satt på minimum, og da går det fint. Burde kanskje legge dette i en egen tråd...
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:53
Litt dårlig med respons så langt. Betyr det at ingen har erfaring med lading via en 16A mode-2 kabel, eller har ladet med mode-3 og testet litt?
Har ikke fått kabelen, da de ikke ble levert med bilene, men kommer etterhvert.
Jeg har bare den lille laderen som fulgte med. Har ikke hørt om ettersending. Har hurtiglader. Å sjekke etter en time var en god idé, den viser på appen. Kan jeg se det i bilen også? Og Vind, syns du nevnte i en tråd at kameraet fungerer når man kjører. Var det feil, eller får du det til på er vis?
Sitat fra: Toralfsen på onsdag 29. januar 2014, klokken 20:11
Jeg har bare den lille laderen som fulgte med. Har ikke hørt om ettersending. Har hurtiglader. Å sjekke etter en time var en god idé, den viser på appen. Kan jeg se det i bilen også? Og Vind, syns du nevnte i en tråd at kameraet fungerer når man kjører. Var det feil, eller får du det til på er vis?
Ja du ser det i bilen også. Enklest er vel å åpne bilen med fjernkontroll (da skrur ladingen seg av), og ta ut og sette inn igjen ladekabelen før du setter deg inn i bilen. Da vises % tydelig når du setter deg inn. Eller sette på igjen ladningen fra menyen.
Har funnet litt mer å lese, og mode-2 kablene har nok elektronikk til å gi beskjed til bilen på maks kapasitet, og siden i3 leveres med 10A i noen land og 12A i Norge, så gir det ny tro på at en 16A kabel vil kunne gi 16A.
Fant også en rapport de desember 2013, som Norge har vært med på:
"There is however an issue with the Schuko plug system, 10A installations use the same socket as 16A installations. Some countries even use 13A. In mode 2 charging this can be solved by making different EVSE units for 10A, 13A and 16A installations, or providing a switch to select charge power on the EVSE unit or inside the car, so that the built-in charger limits it power draw to what the building installation can handle. All electric vehicles delivered today are equipped with a mode 2 charge cable as standard. This is a costly item born by the owner of the vehicle, not the infrastructure provider. The different car manufacturers have different policies. Some only deliver 10A limited cables, others only provide cables that require 16A circuits and that draw 13-14 A from the socket. For the user it is not possible to see if a Schuko socket is rated for 16A or 10A. In general, new installations would be 16A in Norway while older ones could be both. Power rating would be in the 2.3 to 3.2 kW range."
Jeg kommer med nytt ladespørsmål i denne tråden, sikkert malplasert, men det ser ut til at du har god greie på dette lmor. Jeg har problemer med at bilen lader litt når det passer den. Lurer på om det kan ha med at jeg programmerte via appen når lading skulle være ferdig. Dette har jeg tatt bort, men fortsatt kan den slå av lading uten å fullades...
Sitat fra: Toralfsen på lørdag 01. februar 2014, klokken 01:30
Jeg kommer med nytt ladespørsmål i denne tråden, sikkert malplasert, men det ser ut til at du har god greie på dette lmor. Jeg har problemer med at bilen lader litt når det passer den. Lurer på om det kan ha med at jeg programmerte via appen når lading skulle være ferdig. Dette har jeg tatt bort, men fortsatt kan den slå av lading uten å fullades...
Har du sjekket i bilen, det er flere program.
Du bruker standard ladekabel?
Står charge speed på High?
Sikringsstørrelse?
Lyser "Ground Present" eller "Fault"?
Har bare en kabel foreløpig. Ingen feilmelding. Står på den midterste innstillingen. Husker ikke hva det heter. Har 16A sikring. Jeg fikk til å lade nå, uten å låse bilen. Hva mener du med program?
Hvis du med å stoppe landingen mener at alt blir svart, så er det helt normalt :-)
Den lader likevel. Du er i så fall hverken den første eller siste som tenker at det betyr at den ikke lader.
Det ante jeg ikke, det må jeg sjekke. Da er det sikkert bare det som skjer. Takk for hjelpen.
Hvis du vil se status uten å åpne bilen, eller bruke Appen, så trykker du på låseknappen (BMW knappen). Da ser du status lyset rundt ladepunktet, om den lader, eller er ferdig.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6512_zps81b44483.jpg)
Forbruk i Watt, lading med standard kladden på Low valgt i iDrive-menyen under Charging.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6513_zps7ecb1482.jpg)
Forbruk i Watt, lading med standard kladden på Reduced valgt i iDrive-menyen under Charging.
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6514_zpsabe9ac1f.jpg)
Forbruk i Watt, lading med standard kladden på Max valgt i iDrive-menyen under Charging.
Fantastisk jobb!!
Dette var faktisk litt overraskende, da vi da har 6,9,12A. Det er en kombinasjon jeg ikke har sett skrevet noe sted. Dette er grunnforskning på høyt plan :-)
Tabellen på side 1 er oppdatert.
Målingene foretatt med 229Volt i garasjen på tidspunktet ... ;)
(http://i373.photobucket.com/albums/oo179/hildershavn/BMW%20i3/IMG_6517c_zps9e81b189.jpg)
Her er bilde av baksiden av standard kladden til i3. ;)
Takk igjen!
Da må vi anta at kladden kommuniserer 12A til bilen, og den trekker ca 12A. Da venter vi i spenning på noen som måler en 16A kladd + mode3 lading.
Noen som holder til i nærheten av Tønsberg?
Jeg har kabel som kan stille stil 16A, og jeg har Slimbox med 32A om det vil testes også.
Sitat fra: Boogie på søndag 02. februar 2014, klokken 20:13
Noen som holder til i nærheten av Tønsberg?
Jeg har kabel som kan stille stil 16A, og jeg har Slimbox med 32A om det vil testes også.
Jobber rett i nærheten, men i3'n produseres ikke før i uke 9. Og noen uker etter det kommer jeg nok innom :-)
Sitat fra: TrondW på søndag 02. februar 2014, klokken 23:38
Sitat fra: Boogie på søndag 02. februar 2014, klokken 20:13
Noen som holder til i nærheten av Tønsberg?
Jeg har kabel som kan stille stil 16A, og jeg har Slimbox med 32A om det vil testes også.
Jobber rett i nærheten, men i3'n produseres ikke før i uke 9. Og noen uker etter det kommer jeg nok innom :-)
Husk å ta med forbuksmåler, eller beregn god tid. Trenger minst en halvtime per måling hvis ikke energien måles direkte :-)
Som tidligere nevnt, så har jeg både 16A kabel og Mode 3 boks, men har ingen i3 å teste på...
Jeg har både tangampermeter, effektmeter og Ah teller for å dokumentere forbruk...
Sitat fra: Boogie på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:57
Som tidligere nevnt, så har jeg både 16A kabel og Mode 3 boks, men har ingen i3 å teste på...
Jeg har både tangampermeter, effektmeter og Ah teller for å dokumentere forbruk...
Det er litt langt fra Vestlandet, men hvis noen stiller med bil, så kan kan jeg betale for all strømmen som går med til å kjøre frem og tilbake + testen :-)
Sitat fra: LMOR på lørdag 08. februar 2014, klokken 14:43
Sitat fra: Boogie på lørdag 08. februar 2014, klokken 13:57
Som tidligere nevnt, så har jeg både 16A kabel og Mode 3 boks, men har ingen i3 å teste på...
Jeg har både tangampermeter, effektmeter og Ah teller for å dokumentere forbruk...
Det er litt langt fra Vestlandet, men hvis noen stiller med bil, så kan kan jeg betale for all strømmen som går med til å kjøre frem og tilbake + testen :-)
Strømmen for testen spanderer jeg...
Tabellen på side 1:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.0.html
er oppdatert med siste døgns test og googling.
Fortsett å komme med målinger som enten bekrefter eller oppdaterer tabellen!
Jeg er ikke helst sikkert på hvor reelt det er, men jeg testet ett par lade alternativer i dag.
1:
Tok en tur til Salto Ladestasjoner AS på Skøyen.
De har ikke fått opp sin 50V hurtiglader enda men den skulle komme snart.
Så da måtte jeg ta til takke med BMW sin hurtig lader som jeg akkurat fikk og en av powerpark hurig laderene som sto der. Lading står på Max
Fikk ikke tid til mer en 31 min og gikk fra 46% til 64%.
2:
Etter det brukte jeg en utekontakt hos noen jeg besøkte og satte lading til low da jeg ikke vet hva slags sikring som står der.
Det sto
1: 11% klokken 19:31,
2: 16% 20:13 og beregnet ferdig tid om 16t26m.
3: Til slutt 18% 20:33 og 16t03m igjen.
Så 100% på 11 timer virker i overkanten optimistisk.
Skulle gjerne lagt med noen screenshots men ser ikke hvor jeg får lastet opp på annet en egen hjemmeside.
Aner ikke om dette er til noe hjelp, men jeg prøver å følge med på lading på forskjellige steder.
Takk!!
Alle målinger er viktig. De kan være med å finne feil i tabellen :-)
Men begge dine stemmer med det jeg har fra før.
Første ladingen er på 28A fra 32A kontakt, som stemmer bra med andre målinger.
Andre måling var på 6A, som er LOW. De 11 timene er på HIGH/MAX, som er 12A, og jeg har selv ladet fra 2% til 100% på under 12 timer, sannsynligvis under 11 også. (jeg sov)..
Trenger frivillige til å teste tiden på MAX, 12A, 16A eller 32A:
0-80%
og/eller
0-100%
og/eller
80-100%
Minner om oppgaven over. Alle resultater er interessante. Med nok resultater kan vi bygge ladetider fra 0-100%.
Måling av hvor mye strøm som egentlig trekkes, kan vi overlate til ekspertene får sine biler. Men hvis vi ønsker 100% om morgenen, hvor mye tid sparer vi egentlig med 32A. f.eks.
Start %
Slutt %
Tid
Type lading
Ser behovet for en slik i garasjen før 16 og 32A uttakene til ladepunktene for å rydde all tvil til side om hva skjer med hva utsyr. 8)
http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductSheet.aspx?productId=45021&groupid=31031&navid=25301&navoption=6 (http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductSheet.aspx?productId=45021&groupid=31031&navid=25301&navoption=6)
Da vil vel ladetabellen bli komplett og riktig.
Gjerne det :-)
Men for min del er jeg mest interessert i ca.tall for A, og gode tall for tiden det tar å lade. Det er i hver fall viktigst nå i starten, og der begynner du sikkert å få noen tall. F.eks. fra 80-100% som vi vet minst om.
Minner på bidrag til testing!
Har funnet noe i utlandet, så jeg har oppdatert tabellen i starten på denne tråden.
Vi trenger å få verifisert tallene.
Da har jeg funnet ut mye spennende nytt, etter å ha testet både i3 og e-Up med denne kabelen:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
1. i3 KAN lade fint med en 16A kladd!
2. Det er bare 15 min forskjell mellom 12A og 16A fra 80-100% (+/- 2 timer)
3. Bilen trakk 16A på 80%, men bare 8A på 95%
4. Det tar 50min fra 95-100% sannsynligvis uansett hvilken AC strømstyrke du bruker, 12A, 16A, 32A!
5. Innstillingene som vi har diskutert frem og tilbake har INGEN effekt på denne kabelen, så mode2/standard virker bare på kladden som følger med (eller uoriginale kabler som følger samme "standard"), og mode3/hurtig, bare hvis du er koblet til en mode3 boks du kan forhandle med slik at den reduserer ladingen. (Det gjør at min plan om å ha denne som ekstrakabel, må revurderes, fordi den alltid vil trekke 16A).
Har ellers oppdater tabellen på første side med siste oppdagelser.
(og JA, jeg brukte måle"kladd" til både spenning, strøm og effekt :-))
Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:29
Da har jeg funnet ut mye spennende nytt, etter å ha testet både i3 og e-Up med denne kabelen:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
1. i3 KAN lade fint med en 16A kladd!
+1
Grunnleggende grunnforskning! Bra! Da går vi vel ut fra de samme resultatene for Mennekes 16A-kladd. Men dette skal jeg teste for å få bekreftet når den kommer. ;)
Sitat fra: LMOR på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:29
Da har jeg funnet ut mye spennende nytt, etter å ha testet både i3 og e-Up med denne kabelen:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
1. i3 KAN lade fint med en 16A kladd!
2. Det er bare 15 min forskjell mellom 12A og 16A fra 80-100% (+/- 2 timer)
3. Bilen trakk 16A på 80%, men bare 8A på 95%
4. Det tar 50min fra 95-100% sannsynligvis uansett hvilken AC strømstyrke du bruker, 12A, 16A, 32A!
5. Innstillingene som vi har diskutert frem og tilbake har INGEN effekt på denne kabelen, så mode2/standard virker bare på kladden som følger med (eller uoriginale kabler som følger samme "standard"), og mode3/hurtig, bare hvis du er koblet til en mode3 boks du kan forhandle med slik at den reduserer ladingen. (Det gjør at min plan om å ha denne som ekstrakabel, må revurderes, fordi den alltid vil trekke 16A).
Har ellers oppdater tabellen på første side med siste oppdagelser.
(og JA, jeg brukte måle"kladd" til både spenning, strøm og effekt :-))
Veldig interessant. Et spørsmål; hva mener du med +/- 2 timer i punkt 2?
Hvor mye raskere lader 16 amp kladden i praksis fra 0-80 % eller fra 20 %-80 % sett i forhold til originalkladden på max 12 amp?
Sitat fra: TrondW på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:13
Veldig interessant. Et spørsmål; hva mener du med +/- 2 timer i punkt 2?
Hvor mye raskere lader 16 amp kladden i praksis fra 0-80 % eller fra 20 %-80 % sett i forhold til originalkladden på max 12 amp?
Så bra at noen setter pris på timene som har gått med :-)
Du har sett tabellen helt i starten av denne tråden?
med +/- 2 timer mener jeg: 110 minutt med 16A og 125minutt med 12A.
0-80% (og alle varianter under 80%) går ca 30% raskere med 16A, mens 0-100% går ca 20% raskere, og 80-100% går bare ca 10% raskere.
I dag morges hadde bilen, med standardladeren plugget inn med MAX Charge, forvarmet seg, men jeg hadde forsovet meg. Programmert avgangstid var da satt til ca 25 minutter før jeg kom ut. Batteriet var blitt nesten fullt igjen. Jeg får ikke bilen til å vise prosent SOC, men jeg tipper 98 %? Laderen trakk da 3,8 A i følge måleren jeg har satt i stikket. Bilen var blitt lunken igjen.
Sitat fra: MortenH på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:50
I dag morges hadde bilen, med standardladeren plugget inn med MAX Charge, forvarmet seg, men jeg hadde forsovet meg. Programmert avgangstid var da satt til ca 25 minutter før jeg kom ut. Batteriet var blitt nesten fullt igjen. Jeg får ikke bilen til å vise prosent SOC, men jeg tipper 98 %? Laderen trakk da 3,8 A i følge måleren jeg har satt i stikket. Bilen var blitt lunken igjen.
Det høres riktig ut for de siste %-ene. Du har rett at du ikke ser % direkte. Du må dele det blå tallet på det hvite over :-(
Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:39
AC lading low red max ladetid på MAX (0-80%) (0-100%)** Tilført batteriet per time* % opp per time (ca)*
standard kladd, 6A 9A 12A ca 7,5 timer ca 9,5 timer 2,0kWh 11%
16A kladd, 16A 16A 16A ca 5,5 timer ca 7,5 timer 2,7kWh 14%
32A kladd, 32A 32A 32A ca 3 timer ca 5 timer 5,3kWh 28%
16A mode3, - 14A? 16A ca 5,5 timer ca 7,5 timer 2,7kWh 14%
32A mode3, - 28A? 32A ca 3 timer ca 5 timer 5,3kWh 28%
DC ladning
50 kW, har ingen innstilling. ca 20 minutt ca 30 minutt 37,2kWh ---
* Opp til 80% (så går det saktere! og tilfører ca 1,9kWh i gjennomsnitt på AC)
** De siste 5% på AC tar ca 50 minutt.
Da anser jeg ladetabellen på første side til å være i godkjent stand :-)
Vi mangler bekreftede tall for redusert lading på mode-3, men det er ikke så viktig, da vi normalt vil ha full styrke.
Nå kan dere selv sjekke mot % helt til høyre for å se at det stemmer med målingene på appen!
Er hjemme igjen etter min 134 Km tur uten lading. Legger erfaringer fra denne inn i eksisterende 130 km innlegg senere.
Når det gjelder lading med 16A fra lav resterende kapasitet, så har bilen ladet fra gjenstående 4 :-X km til 22 Km på en time med 16A. Glemte å sjekke hvor mange % dette blir...
Hvor kan jeg lettest gjøre dette?
Må jeg ta ut lade plugg og dele blått tall på hvitt, eller står det noe annet sted?
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:40
Må jeg ta ut lade plugg og dele blått tall på hvitt, eller står det noe annet sted?
Det er det jeg gjør, eller du kan lese av i % på appen.
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 21:40
Er hjemme igjen etter min 134 Km tur uten lading. Legger erfaringer fra denne inn i eksisterende 130 km innlegg senere.
Når det gjelder lading med 16A fra lav resterende kapasitet, så har bilen ladet fra gjenstående 4 :-X km til 22 Km på en time med 16A. Glemte å sjekke hvor mange % dette blir...
Hvor kan jeg lettest gjøre dette?
Må jeg ta ut lade plugg og dele blått tall på hvitt, eller står det noe annet sted?
Ellers kan vi regne grovt at du ladet 18km, og du klarte 130km, altså ladet du 14% som utrolig nok stemmer perfekt med tabellen :-)
Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. januar 2014, klokken 19:39
AC lading low red max ladetid på MAX (0-80%) (0-100%)** Tilført batteriet per time* % opp per time* km/time opp*
standard kladd, 6A 9A 12A ca 7,5 timer ca 9,5 timer 2,0kWh 11% 13km
16A kladd, 16A 16A 16A ca 5,5 timer ca 7,5 timer 2,7kWh 14% 18km
32A kladd, 32A 32A 32A ca 3 timer ca 5 timer 5,3kWh 28% 36km
16A mode3, - 14A? 16A ca 5,5 timer ca 7,5 timer 2,7kWh 14% 18km
32A mode3, - 28A? 32A ca 3 timer ca 5 timer 5,3kWh 28% 36km
DC ladning
50 kW, har ingen innstilling. ca 20 minutt ca 30 minutt 37,2kWh (opp ca 25%/32km på 5 minutt!)
* Opp til 80% (så går det saktere! og tilfører ca 1,9kWh i gjennomsnitt på AC)
** De siste 5% på AC tar ca 50 minutt.
Da har jeg lagt til en kolonne med km/time opp også for å gjøre det en da enklere. Den gjelder i ca 5-10 grader, og avhengig av kjørestil/modus. Men greit som et ca. tall.
Utmerket tabell.
Det er mange som har grunn til å være takknemlig over arbeidet du legger ned og publiserer her.
DC lading er dessverre det eneste som kan gjøre I3 aktuell for vår familie.
Er det planlagt DC lading for I3 i Bergens området?
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 22:40
Utmerket tabell.
Det er mange som har grunn til å være takknemlig over arbeidet du legger ned og publiserer her.
DC lading er dessverre det eneste som kan gjøre I3 aktuell for vår familie.
Er det planlagt DC lading for I3 i Bergens området?
I løpet av ca et år, skal det være mulig å kjøre fra syd i Norge til Trondheim langs kysten, og flere veier innover i landet, men en DC-Combo minst hver 10 mil. (etter det jeg har lest), så JA :-)
SitatEtt av tiltakene Bergen kommune har planer om er å få på plass mange nye hurtigladere på Danmarks plass i løpet av året.
http://www.ba.no/nyheter/article7107446.ece
Sitat fra: LMOR på søndag 02. mars 2014, klokken 22:44
Sitat fra: Batteritralla på søndag 02. mars 2014, klokken 22:40
Utmerket tabell.
Det er mange som har grunn til å være takknemlig over arbeidet du legger ned og publiserer her.
DC lading er dessverre det eneste som kan gjøre I3 aktuell for vår familie.
Har
Er det planlagt DC lading for I3 i Bergens området?
I løpet av ca et år, skal det være mulig å kjøre fra syd i Norge til Trondheim langs kysten, og flere veier innover i landet, men en DC-Combo minst hver 10 mil. (etter det jeg har lest), så JA :-)
Har du informasjon på dette noe plass?. Tror deg, men vil bare lese om det
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1177-stor-glede-over-el-39-pa-vestlandet
– Med dette får vi hurtigladepunkter på E39 langs heile kysten fra Kristiansand til Trondheim, og kan nå kalle E39 for EL39.
Artikkelen ble skrevet i 2013.
Denne er kanskje også av interesse:
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1178-mer-til-hurtigladestasjoner-for-elbiler
Logg av en nattlading av BMW i3. Blå er strøm. ligger jevnt på 12A, før den trappes ned over siste timen, mot avsluttet lading
Sitat fra: SE på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:20
Logg av en nattlading av BMW i3. Blå er strøm. ligger jevnt på 12A, før den trappes ned over siste timen, mot avsluttet lading
Ahhhh! Stilig og herlig info! Tusen takk for forskningsresultat. Glimrende! ;)
Sitat fra: SE på tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:20
Logg av en nattlading av BMW i3. Blå er strøm. ligger jevnt på 12A, før den trappes ned over siste timen, mot avsluttet lading
Kanskje et av de mest interessant innleggene her på forumet på en stund! Kjapp hoderegning gir ca 16KWh i tidsrommet mellom du plugget inn til bilen begynte å justere ladestrømmen?
Forstår at grafer "selger bedre" enn tabeller :-(
Flott med så mange målinger som mulig!
Men for at vi skal kunne ha nytte av slike så må en huske å notere % ved start.
Ut i fra kurven vil jeg tippe ca 20%?
Sitat fra: LMOR på tirsdag 04. mars 2014, klokken 15:30
Forstår at grafer "selger bedre" enn tabeller :-(
Flott med så mange målinger som mulig!
Men for at vi skal kunne ha nytte av slike så må en huske å notere % ved start.
Ut i fra kurven vil jeg tippe ca 20%?
Stemmer nok med 20%. Men ikke notert :-( . Kan ikke bekrefte det , dessverre. Jeg var interessert i å se hvordan input var. Det kommer frem at siste time er gradvis forsiktigere. Startet ny nå @ 25% resterende kapasitet. Tenker jeg setter precondition en time tidligere I morgen. Så ser vi hvordan det arter seg ..
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Sitat fra: Jone på tirsdag 04. mars 2014, klokken 13:23
Kanskje et av de mest interessant innleggene her på forumet på en stund! Kjapp hoderegning gir ca 16KWh i tidsrommet mellom du plugget inn til bilen begynte å justere ladestrømmen?
Enig. Den ser ut til å trekke 2600watt over 6,41 timer--> 16,66kWh
Tabellen vedlikeholdes nå på wiki, og er lettere å lese på mindre skjermer:
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading
Velger å stenge dette emnet, fordi mye av informasjonen er utdatert, og oppdateres nå under linken over.
Vi har også andre tråder der lading av i3 diskuteres.
Takk for all hjelp til å få på plass en referanse som alle interesserte i3 eiere kan bruke!