Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => TLC => Emne startet av: Leif Leaf på mandag 20. januar 2014, klokken 08:56

Tittel: Leaf i -39
Skrevet av: Leif Leafmandag 20. januar 2014, klokken 08:56
Oppdaget i dag at temperaturmåleren på bilen ikke går lengre ned enn -30 grader. Litt synd synes jeg, og indikerer kanskje at elbiler ikke er laget for kaldere miljø... Men neida - jeg kjørte samtidig med en kollega i dag som kunne vise til -39,5 grader på sin bil. Målestasjonen der jeg jobber viser nå -37,7 grader. Jeg brukte 72% av batteriet i dag på 40 km (3,75 kWt/mil), klima på fullt viste 5kW forbruk hele veien. Isfrie vinduer og behagelig temperatur i kupeen. Jeg er intet annet enn imponert.
Tittel: Sv: Leaf i -39
Skrevet av: Lynetmandag 20. januar 2014, klokken 10:58
Et tips i kaldt klima er å tette igjen grillen 95%. Motorrommet og batteriet blir da ikke kjølt ned så mye av fartsvinden. Nedkjøling av batteri, kupe og varmesystem reduseres.
Tittel: Sv: Leaf i -39
Skrevet av: Daeedormandag 20. januar 2014, klokken 12:46
Sitat fra: Leif Leaf på mandag 20. januar 2014, klokken 08:56
Oppdaget i dag at temperaturmåleren på bilen ikke går lengre ned enn -30 grader. Litt synd synes jeg, og indikerer kanskje at elbiler ikke er laget for kaldere miljø... Men neida - jeg kjørte samtidig med en kollega i dag som kunne vise til -39,5 grader på sin bil. Målestasjonen der jeg jobber viser nå -37,7 grader. Jeg brukte 72% av batteriet i dag på 40 km (3,75 kWt/mil), klima på fullt viste 5kW forbruk hele veien. Isfrie vinduer og behagelig temperatur i kupeen. Jeg er intet annet enn imponert.


:) :) :) Jeg også !
Tittel: Sv: Leaf i -39
Skrevet av: Leif Leafmandag 20. januar 2014, klokken 12:58
Godt poeng, Lynet. Det skal vurderes...!
Tittel: Sv: Leaf i -39
Skrevet av: pottlemandag 20. januar 2014, klokken 13:09
Høy kWt-forbruk skyldes da ene og alene at varmeelementet må varme opp luften ca 60 grader. Greit å se at Eberspächer klarer det. Men det koster sine kW ser det ut som - kunne du tatt en Lunde her?

For å sikre en jevn rekkevidde også om vinteren, burde ikke bilen har vært standardutrustet med en Webasto? Tenkt så enkelt det hadde vært.