Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Lein på man 13. jan 2014, kl. 22:46

Tittel: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Leinman 13. jan 2014, kl. 22:46
har nå opplevd 2 ganger på 2 døgn at høyre framhjul låser seg samtidig som stabilitetskontroll og ABS og serveo forsvinner. Stort sett alle lamper lyser gult. dette er på ca -10 grader og lett snø.
ringte tesla service telefon, de ba meg om å sette den i drive deretter reverse så slå av strømmen inne i controll settings. etter restart har bilen begge gangene virket 100% igjen.
litt ubehaglig dette, men det løser seg jo. er det andre som har opplevd dette?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: TeslaSvein63tir 14. jan 2014, kl. 21:53
Ja det opplevde jeg i dag. Styrte en hel masse før jeg kom meg avgårde. Tror begge forhjulene låste seg hver for seg og også samtidig. Dytta bilen med låste hjul. En god del smellelyder var også til stedet, også bak. Fikk 4 feilmeldinger om ting som var disabled på rappen, blant annet servo. Har meldt i fra. Fikk også en rar lukt i bilen fra varmeapparatet når jeg begynte å kjøre. Stakk i halsen. Minte litt om svak varm gearoljelukt. Ble uvel av det.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Patosantir 14. jan 2014, kl. 22:15
Sitat fra: TeslaSvein63 på tir 14. jan 2014, kl. 21:53
Ja det opplevde jeg i dag. Styrte en hel masse før jeg kom meg avgårde. Tror begge forhjulene låste seg hver for seg og også samtidig. Dytta bilen med låste hjul. En god del smellelyder var også til stedet, også bak. Fikk 4 feilmeldinger om ting som var disabled på rappen, blant annet servo. Har meldt i fra. Fikk også en rar lukt i bilen fra varmeapparatet når jeg begynte å kjøre. Stakk i halsen. Minte litt om svak varm gearoljelukt. Ble uvel av det.
Hmm...
Jag hade helt glömt det, men efter jag parkerade bilen häromdagen så smällde det ganska bra från området kring främre hjulhus.
Detta skedde ca en minut efter jag stoppat och kopplat in laddning, på båda sidor med någon sekunds mellanrum.
Jag hade hunnit gå ca 5m framför bilen, och blev lätt förfärad.
En rask check visade inga 'faults', och jag tänkte inte mer över det.
Nu när jag ser detta blir jag lite orolig...
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: ephantir 14. jan 2014, kl. 22:28
På vei hjem fra fjellet sønddag fikk vi tilsvarende. Det var - 18 og et av bakhjulene hang noen meter , så et smell og det løsnet.
Så 3 advarsler. ABS disabled, Stability system disabled og ABS service. ingen servostyring. Ingen Regen. ingen traction og ingen ABS.
Spennende tur hjem 170km til Drm. på snøføre i -15.

Vel hjemme ble bilen powret helt ned, låst og overlatt til seg selv i 10 min. Når jeg skulle rygge inn i garasjen rettet alle feil seg, alle varsler forsvant og styringen var som før.

Tesla service hadde ingen forklaring men skulle laste ned loggen fra bilen og analysere.

Så neste gang.... stopp, ta en liten pause, rygg litt og det løsner kanskje...
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Meringdaltir 14. jan 2014, kl. 22:32
Har opplevd noe lignende på fossibiler også. Da var det en prius som hadde stått for lenge i kulda, og bremsene hang. Mest sannsynlig frosset fast. Hjulene bak (værtfall ene) hang en stund mens jeg kjørte fremover, men da jeg kom på asfalten smalt det, og det løsnet. Fikk opp feilmelding på bla. abs., så det er vel ikke noe nytt dette tror jeg?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Roger Kolbutir 14. jan 2014, kl. 23:19
Blir spennende i morgen tidliog, skjønner jeg...
Spylte hele bilen og understellet for all den snøen som pakker seg inn overalt i hjulbuer.

Vil jo ikke ha denne driten på gulvet i garasjen - derfor spylingen.
Vurderte å ta en tur for å få vekk overskytende vann, men da er jo snøen tilbake igjen...

Sånn er det når bremsene ikke brukes.
Bør kanskje på slike dager fjerne regen på vei hjem, slik at bremsene brukes - og således blir oppvarmet?
Og dermed tørker igjen etter en spyling?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: D.Otir 14. jan 2014, kl. 23:27
Tror ikke at bremsene fryser har noe å si, er ingen belastning mot det er å stoppe 2,1T . Men så fremt det er så glatt at du ikke river dem løs, Da blir det selvfølgelig vanskelig å kjøre.
Opplever at bremsene fryser ofte på Golfen på jobb. Har opplevde det 1 gang med Teslan. Null problem annet en ekkel lyd når de løsner.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: ebbreytir 14. jan 2014, kl. 23:36
En ting er at bremsene/park bremsene henger litt og "knekkes løs" når man skal kjøre avgårde. Dette har jeg blitt vant til.

Men hjul som låser seg i fart??
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Høgistir 14. jan 2014, kl. 23:43
Sitat fra: Patosan på tir 14. jan 2014, kl. 22:15
Sitat fra: TeslaSvein63 på tir 14. jan 2014, kl. 21:53
Ja det opplevde jeg i dag. Styrte en hel masse før jeg kom meg avgårde. Tror begge forhjulene låste seg hver for seg og også samtidig. Dytta bilen med låste hjul. En god del smellelyder var også til stedet, også bak. Fikk 4 feilmeldinger om ting som var disabled på rappen, blant annet servo. Har meldt i fra. Fikk også en rar lukt i bilen fra varmeapparatet når jeg begynte å kjøre. Stakk i halsen. Minte litt om svak varm gearoljelukt. Ble uvel av det.
Hmm...
Jag hade helt glömt det, men efter jag parkerade bilen häromdagen så smällde det ganska bra från området kring främre hjulhus.
Detta skedde ca en minut efter jag stoppat och kopplat in laddning, på båda sidor med någon sekunds mellanrum.
Jag hade hunnit gå ca 5m framför bilen, och blev lätt förfärad.
En rask check visade inga 'faults', och jag tänkte inte mer över det.
Nu när jag ser detta blir jag lite orolig...

Parkerte på Gardermoen mandag morgen (sammen med 10-12 andre :-) i ca. -17 og akkurat det samme skjedde med min rett etter jeg hadde satt den til lading. Ganske høye "smell" i front  3-4 ganger rett etter hverandre.  Var ladet opp da jeg hentet bilen i kveld, men slet litt med og få den i gang. Satt den i revers/drive/park og drive så kom den etterhvert.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: D.Oons 15. jan 2014, kl. 00:02
Sitat fra: ebbrey på tir 14. jan 2014, kl. 23:36
En ting er at bremsene/park bremsene henger litt og "knekkes løs" når man skal kjøre avgårde. Dette har jeg blitt vant til.

Men hjul som låser seg i fart??
er vel ingen som har opplevd dette?  :o
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Trønderteslaons 15. jan 2014, kl. 00:40
På senhøsten, over en lengre periode, hadde jeg litt "problemer" med en smellelyd når jeg skulle kjøre igang om morgenen. Det hørtes ut som det var noe mekanisk som hang fast, og så smalt det litt og så var alt OK. Litt som bremser som er ist fast, men i denne perioden var det aldri minusgrader så det var ikke is.

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke opplevd dette på lang tid, selv etter bilvask i 10  minus og deretter rett i en garasje på 5 minus. Så min konklusjon er at smelle-problemet ikke har noe med kulda å gjøre. Kanskje de har rettet dette i en av de siste softwareoppdateringene? Jeg tror det var flere som hadde tilsvarende smellelyder en periode. Har dere fortsatt dette "problemet" eller er det borte hos dere også?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Milzitons 15. jan 2014, kl. 00:43
Sitat fra: Trøndertesla på ons 15. jan 2014, kl. 00:40
På senhøsten, over en lengre periode, hadde jeg litt "problemer" med en smellelyd når jeg skulle kjøre igang om morgenen. Det hørtes ut som det var noe mekanisk som hang fast, og så smalt det litt og så var alt OK. Litt som bremser som er ist fast, men i denne perioden var det aldri minusgrader så det var ikke is.

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke opplevd dette på lang tid, selv etter bilvask i 10  minus og deretter rett i en garasje på 5 minus. Så min konklusjon er at smelle-problemet ikke har noe med kulda å gjøre. Kanskje de har rettet dette i en av de siste softwareoppdateringene? Jeg tror det var flere som hadde tilsvarende smellelyder en periode. Har dere fortsatt dette "problemet" eller er det borte hos dere også?
Det er bremsene som ligger litt på siden de ikke brukes så mye...ta en bråbrems så hjelper det...
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kallagtunetons 15. jan 2014, kl. 08:58
Sitat fra: D.O på ons 15. jan 2014, kl. 00:02
Sitat fra: ebbrey på tir 14. jan 2014, kl. 23:36
En ting er at bremsene/park bremsene henger litt og "knekkes løs" når man skal kjøre avgårde. Dette har jeg blitt vant til.

Men hjul som låser seg i fart??
er vel ingen som har opplevd dette?  :o

Det er jo ikke vanlig her, men les første post og du vil få svar :-)
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: JOons 15. jan 2014, kl. 09:20
Bremsene som henger litt, fryser. Skru av regen og ta noen kraftige oppbremsinger i blant så slipper man nok dette. Bremser må brukes litt ellers skjer dette. På båthengeren min som står over lengre tid må jeg koble til bilen og kjøre den noen meter i blant hvis ikke henger bremsene selv om de ikke er innkoblet.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Amossons 15. jan 2014, kl. 10:11
Sitat fra: Kallagtunet på ons 15. jan 2014, kl. 08:58

Det er jo ikke vanlig her, men les første post og du vil få svar :-)

Det står ingen ting der om at det skjedde under fart som jeg kan se. Men klart, heller ikke det motsatte ;)
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: rklokkons 15. jan 2014, kl. 10:22
Hmm, denne tråden trenger noen oppklaringer syns jeg. Angående TS; Hvis det er slik at hjulene låser seg i fart er det jo direkte livsfarlig og alvorlig. Jeg vil tro dette kun gjelder igangsetting etter at den har stått litt? Dette kan skje både i kulde og i vått vær. Siden TMS har et ekstra par bremsekalippere for parkbrems er disse ekstra utsatt både for å ruste fast (dette skjer relativt raskt) og fryse fast iom at de må "slippe" bremseskiven. Mange biler har parkbremsen som en egen trommelbrems (selv om de har vanlige skivebrems). Disse er ikke så påvirket av vær og føreforhold, men det skjer også med disse. Hvis man drar et låst hjul etter seg på isen ved igangsetting vil ABS-kontrollen gi feilmelding siden sensoren ikke registrerer hjulrotasjon. Dette må resettes slik Tesla sa. Jeg "håper" det er dette som er årsak til TS sine problemer. Hvis ikke...hjeeelp!

Smellene som oppleves etter at man har parkert kan ikke ha noe med dette å gjøre. I det siste har jeg noen ganger opplevd at luftdemperne har justert seg etter parkering. Mener dette kom etter .30-oppdateringen. Dette skjer noen minutter etter at jeg har parkert og gått ut av bilen. Litt rart siden den alltid står i Standard (og Low går den jo ikke i lenger ved kjøring). Mulig den foretar en slags kalibrering? Uansett; kan det være dette som forårsaker smellene? Tenker hvis det ligger is i hjulbuene etc?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Maartensommerons 15. jan 2014, kl. 11:16
(http://img.tapatalk.com/d/14/01/15/7ama7yza.jpg)

Preparing for charging in sub-zero temps. 

Latterlig å måtte "varme" opp UMC'en hver gang.


Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Amperons 15. jan 2014, kl. 11:28
dere burde flytte til varmere strøk.. som feks vestlandet..  ;D 8) ::) :o
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Teslanewbietir 18. nov 2014, kl. 10:30
Jeg har nå hatt flere tilfeller der bremsene låser seg etter at bilen har stått i 2-3 dager etter å ha kjørt i regnvær.

Hver gang jeg starter høres en solide brak. jeg skall på fjellet flere ganger nå i vinter og er redd for at bremsene kommer å fryse fast . Risikerer man å bli strandet på fjellet grunnet låste bremser og fastfrosne bremseklosser?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.htir 18. nov 2014, kl. 10:39
Er ikke dette problemet med at fuktige klosser blir stående inntil skiven og "ruster" fast, ikke frost? Dvs det som setter seg fast er håndbrekk-klossene. Hadde nøyaktig samme problem på Passaten, men der var konsekvensene verre fordi håndbrekket gikk bak mens drift var foran. Dermed kunne man teoretisk kjøre avgårde med låste hjul.

På Model S derimot er drift på samme aksel som håndbrekket, og motoren vil tvinge klossene til å løsne før man kan kjøre avgårde.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Cowboystrekktir 18. nov 2014, kl. 10:43
Det er gjerne salta litt, bremsene etc utvikler varme så is smelter, når bilen står ei stund kan fort dette vannet fryse til, litt rust pga saltsørpa etc, tror forklaringa ligger mye der.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Teslanewbietir 18. nov 2014, kl. 10:44
Sitat fra: Øyvind.h på tir 18. nov 2014, kl. 10:39
Er ikke dette problemet med at fuktige klosser blir stående inntil skiven og "ruster" fast, ikke frost? Dvs det som setter seg fast er håndbrekk-klossene. Hadde nøyaktig samme problem på Passaten, men der var konsekvensene verre fordi håndbrekket gikk bak mens drift var foran. Dermed kunne man teoretisk kjøre avgårde med låste hjul.

På Model S derimot er drift på samme aksel som håndbrekket, og motoren vil tvinge klossene til å løsne før man kan kjøre avgårde.

greit det nå du har nok friksjon på FREM hjulene på tørr asfalt til å få hjulene løssnet.. men når du parkerer på fjellet på glattføre og bremsene låser seg på isunderlag eller snø.. da har du et problem.. ser ikke at dette blir et problem på bakhjulene.

Med D modellen og de nye bremsene kan det være at dette blir et ikkeproblem..
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: pejtir 18. nov 2014, kl. 10:47
Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.htir 18. nov 2014, kl. 10:47
Sitat fra: Teslanewbie på tir 18. nov 2014, kl. 10:44
Sitat fra: Øyvind.h på tir 18. nov 2014, kl. 10:39
Er ikke dette problemet med at fuktige klosser blir stående inntil skiven og "ruster" fast, ikke frost? Dvs det som setter seg fast er håndbrekk-klossene. Hadde nøyaktig samme problem på Passaten, men der var konsekvensene verre fordi håndbrekket gikk bak mens drift var foran. Dermed kunne man teoretisk kjøre avgårde med låste hjul.

På Model S derimot er drift på samme aksel som håndbrekket, og motoren vil tvinge klossene til å løsne før man kan kjøre avgårde.

greit det nå du har nok friksjon på FREM hjulene på tørr asfalt til å få hjulene løssnet.. men når det er på glattføre og bremsene låser seg på isunderlag eller snø.. da har du et problem.. ser ikke at dette blir et problem på bakhjulene.

Med D modellen og de nye bremsene kan det være at dette blir et ikkeproblem..
Ok. Jeg trodde du mente smellene som kommer når håndbrekk-klossene sitter fast fra start, for det er de som er presset inntil skiven når bilen er parkert. Bilen har vanlige klosser foran og bak, og i tillegg håndbrekk-klosser som holder skiven fast når du trykker på P.

Sitat fra: pej på tir 18. nov 2014, kl. 10:47
Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.
Ja dette må være et større problem på forhjulsdrevne biler med el brekk enn bakhjulsdrevne. Derimot opplever jeg oftere smell i Teslaen enn jeg gjorde i Passaten, selv om konsekvensene var større i Passaten. Litt usikker på hvorfor, men Teslas bremser er jo noen monstre sammenlignet med Passaten....
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Teslanewbietir 18. nov 2014, kl. 10:50
Sitat fra: pej på tir 18. nov 2014, kl. 10:47
Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.

vintertid , ser jeg for meg, når jeg parkerer ute på snø og isunderlag kan det være et problem med å få nok friksjon til å løsne frembremesene som har låst seg i og med at tesla er bakhjulsdreven ...

Må vel ha med meg en termos med varmtvann hver gang jeg ska starte opp bilen....
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: cairnztir 18. nov 2014, kl. 12:13
Sitat fra: Teslanewbie på tir 18. nov 2014, kl. 10:50
Sitat fra: pej på tir 18. nov 2014, kl. 10:47
Klossene foran er ikke "aktive" når bilen er i P. Det er kun de ekstra bak. De drar du lett igang med momentet fra motoren. Har hatt samme hos meg, men det er over 0 grader så det er nok rust etter regnvær. På leafen til kona derimot er brekket bak og motoren foran, så den har hatt episoder hvor den har kjørt noen meter på stive bakhjul før de har fått friksjon og løsnet med en brak.

vintertid , ser jeg for meg, når jeg parkerer ute på snø og isunderlag kan det være et problem med å få nok friksjon til å løsne frembremesene som har låst seg i og med at tesla er bakhjulsdreven ...

Må vel ha med meg en termos med varmtvann hver gang jeg ska starte opp bilen....

Hvordan skal du få bremsene foran til å låse seg fast ved parkering?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: theatir 18. nov 2014, kl. 13:23
Forrige vinter gjorde jeg følgende:
- stoppeklosser på dekkene
- satte bilen i Thow mode
Litt tungvindt..., men fungerte utmerket både på fjellet og hjemme i carport.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.htir 18. nov 2014, kl. 13:43
Forrige vinter gjorde jeg ikke noe som helst med dette :) Det var jo aldri problemer annet enn at det smalt i bremsen nå og da når den løsnet. Akkurat som man kan oppleve på andre biler med dedikert elektrisk håndbrekk.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Alfa Bergentir 18. nov 2014, kl. 14:29
Ingen forskjell fra hvordan A6-en min oppfører seg også. Smeller av og til når bremsene har "rustet" litt fast. 
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: darthy001tir 18. nov 2014, kl. 14:32
Sitat fra: Alfa Bergen på tir 18. nov 2014, kl. 14:29
Ingen forskjell fra hvordan A6-en min oppfører seg også. Smeller av og til når bremsene har "rustet" litt fast.
Samme på min nåværende VW Tiguan og Audi A5 som jeg hadde før denne. Begge med elektriske parkbremser.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Cirionons 19. nov 2014, kl. 22:00
Sitat fra: Øyvind.h på tir 18. nov 2014, kl. 10:47Derimot opplever jeg oftere smell i Teslaen enn jeg gjorde i Passaten, selv om konsekvensene var større i Passaten. Litt usikker på hvorfor, men Teslas bremser er jo noen monstre sammenlignet med Passaten....
Tror nesten du svarte deg selv... Teslas bremser er noen monstre sammenlignet med Passaten. Derfor er det større flate som ruster fast og større flate med fuktighet. Igjen, det er kun parkbremsen som sitter fast, slik andre her påpeker.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: peklesøn 07. des 2014, kl. 18:59
Dette har vore eit problem for oss no dei siste vekene med kuldegrader og snø. Framhjula frys fast. Parkeringa er slik at vi må svinge ut, men med låste hjul og snøføre er det ikkje nok friksjon mot bakken til å bryte laus og bilen går berre rett fram. Termos så langt. Må få opp garasje neste år...
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kim Lman 08. des 2014, kl. 08:48
Må man ha parkbrems selv på flate underlag, eller kan man parkere uten ? Venter bil i Mars
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Tuxedoman 08. des 2014, kl. 10:00
Sitat fra: Kim L på man 08. des 2014, kl. 08:48
Må man ha parkbrems selv på flate underlag, eller kan man parkere uten ? Venter bil i Mars
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: TommyAman 08. des 2014, kl. 17:18
Jeg som driver vaskehall opplever dette ofte om vinteren. Derfor skal det stå i alle vaskehaller at du skal prøve bremsene før du kjører videre. Stål er selvsagt iskaldt om vinteren, og blir det spylt vann på bremsene så legger deg seg ofte en ishinne som gjør at bremsene fryser. Samme kan skje om det har vært mildvær og det slår om til frost. På en Tesla med såpass kraftige bremser blir kontaktflaten større og det trengs større kraft for å få bremsene "løs"
Dette er på ingen måte et problem som gjelder Tesla mer enn andre biler!
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kallagtunetman 08. des 2014, kl. 21:46
Hører hva du sier men det er ikke min opplevelse, ingen av mine andre biler har samme problem med bremser som setter seg. Dette enten det er frost eller ei, vått vær er det som skal til, dvs dette klosser som ruster fast.

Jeg vil tro at dette er problemet for andre også selv om en tror at det er bremser som fryser fast. Det var i alle fall konklusjonen hos eiere som hadde bilen i fjor vinter, nå er det mange nye eiere og ny vinter tar nok litt tid før samme erkjennelse kommer men det gjør den nok.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: gbzdocman 08. des 2014, kl. 23:57
Kan informere om at bremsene BÅDE kan fryse fast og ruste fast, og det gjelder IKKE bare bak på P bremsen.

Har selv opplevd at alle fire hjul har satt seg både pga. rust og frost. Frost var helt klart verst, og måtte løses med varmt vann.

Ene gangen var selvforskyldt etter selvvask med høyttrykk hjemme ved væromslag til kraftig kulde.

Andre gangen var på fjellet grunnet kjøring i snøføyke. Kjørte rolig, og det ble vel derfor bare nok varme på bremsene til at litt snø smeltet for så å fryse igjen. Oppdaget det på kvelden da bilen måtte flyttes, og flyttet den til slutt med ett fastfrosset forhjul. Var klar med varmt vann dagen etter, men da hadde det jaggu løsnet av seg selv, på tross av 10-15 kalde hele natten gjennom.

Skal visstnok få noen oppgraderte bremser på service i januar, uten at jeg vet noe mer. ;-)
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Bowerstir 09. des 2014, kl. 10:29
Vi var på hytten i helgen og hadde med en TMS og en 2012 5-serie.
Begge bilene sto parkert ved siden av hverandre på parkeringsplassen og sto urørt i ca 3 døgn. Ca 10 minus jevnt over i perioden. Ingen av bilene var nyvasket.
Når vi skulle kjøre etter 3 dager sto bremsene dønn fast på 4 av 4 hjul på TMS'en, mens BMW'en ikke viste antydning.
Endte med at vi måtte slepe TMS'en etter BMW'en et par meter for å løsne fremhjulene.
Et eller annet virker lite gjennomtestet mht bremsene på TMS, men jeg tør ikke gjette på hva... skivene hadde ikke noe særlig overflaterust på skivene på noen av bilene, men det satt godt fast på TMS'en avlikevel.

Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: snurrehuetir 09. des 2014, kl. 11:02
Sitat fra: Bowers på tir 09. des 2014, kl. 10:29
Et eller annet virker lite gjennomtestet mht bremsene på TMS, men jeg tør ikke gjette på hva... skivene hadde ikke noe særlig overflaterust på skivene på noen av bilene, men det satt godt fast på TMS'en avlikevel.

Samme møkka her også. Bortsett fra at min Model S bare har stått parkert siden i går ettermiddag. Kuldegrader i natt, og det var nok til å fryse fast bremsene. Tre raske smell når de endelig slapp. Sikkert meget populært blant naboene som sov.

Slet også med å få opp døra i dag, til tross for 20 minutter med oppvarming av kupè. Ved hjelp av en hjelpende hånd (prøve å skyve vinduet ned samtidig som jeg åpner døren), så gikk det.

Ellers så fikk jeg et pussig utslag på ryggesensor når jeg skulle rygge inn på jobb. Virket som en sensor som indikerte et hinder som kom og gikk. Gikk ut, så over alle sensorene, og så en liten vanndråpe som hadde frosset til is på den ene sensoren. Fjernet dråpe, satte meg inn, og rygget meg på plass. Ingen unormale utslag da.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.htir 09. des 2014, kl. 11:17
Sitat fra: Cirion på ons 19. nov 2014, kl. 22:00
Sitat fra: Øyvind.h på tir 18. nov 2014, kl. 10:47Derimot opplever jeg oftere smell i Teslaen enn jeg gjorde i Passaten, selv om konsekvensene var større i Passaten. Litt usikker på hvorfor, men Teslas bremser er jo noen monstre sammenlignet med Passaten....
Tror nesten du svarte deg selv... Teslas bremser er noen monstre sammenlignet med Passaten. Derfor er det større flate som ruster fast og større flate med fuktighet. Igjen, det er kun parkbremsen som sitter fast, slik andre her påpeker.
I all hovedsak parkbremsen ja. Har ikke opplevd at de andre hjulene henger foreløpig. Og selv om jeg har vindu ut mot der bilen står har jeg aldri hørt smell når kona kjører avgårde, selv om jeg vet parkbremsen henger litt innimellom. Så det føles kanskje mer dramatisk enn det er. Eneste irriterende på veien utenfor hos oss er fossilbiler som ruser motoren/spinner, og eksosanlegg med hull som et postbud hadde en gang.

Sitat fra: gbzdoc på man 08. des 2014, kl. 23:57
Skal visstnok få noen oppgraderte bremser på service i januar, uten at jeg vet noe mer. ;-)
Når er bilen din fra? Tesla gjorde noe med bremsene på min på en service. Min er fra august 2013, så mulig det er noe som må fikses på tidlige biler.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: gbzdocons 10. des 2014, kl. 22:49
Min er fra September 13, så er nok rimelig lik din ja. Skal på fjellet i romjula før den servicen, så får håpe det går fint. Ellers kan jeg jo trikseme for å fikse problemet, om det skulle oppstå.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kristian Osøn 14. des 2014, kl. 22:01
Første natt med minusgrader kombinert parkering ute og lang biltur på vinterveier dagen før.
Når vi kom til bilen i dag tidlig opplevde vi for første gang at døren ikkje ville gå igjen pga vinduet ikkje gikk ned (som andre har skrevet om tidligere). I tillegg var speila fryst fast, så dei gikk ikkje ut. Melding om Regen disabled også, men det er ikkje en "feil".
Synes dette var litt i overkant, det var tross alt kun -5 når vi kom til bilen. Mulig natta i Trondheim har vore kaldere enn det?
Uansett så skal bilen til service på mandag, så da får Tesla beskjed om dette også. Skal også bytte dørhåndtak på venstre side bak (det kjem ikkje ut anna enn når døra blir åpna innenfra). I går fikk vi også samme feilen på høgre side bak.
Vi har hatt problemfri bil sidan vi tok over bilen i april, så det var litt mykje som dukka opp på en gang no. Håper Tesla fikser dette  :)
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: JTBtir 23. des 2014, kl. 20:08
Hadde trøbbel med å få opp ladeluka i dag. Etter noe knot fikk jeg den opp og regner med den har fryst. Noen som har tips her? Smører dere luka med noe?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Muffinmantir 23. des 2014, kl. 20:26
Helt vanlig, og skjer ofte. Sist det skjedde måtte jeg fjernassistere samboeren hjemmefra over telefon når hun kom fram til destinasjonen sin og skulle lade. Fikk henne til å hanke inn en vennlig forbipasserende til å trykke på "open charge port" samtidig som hun selv lirket porten løs med et plastkort. Ikke Tesla`s lyseste påfunn å levere den patenten der i områder som har vinter.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Dennistir 23. des 2014, kl. 20:29
Bra p85d har motorisert luke. Hvis den ikke selvdestruerer hvis det er for mye is da :P
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kallagtunettir 23. des 2014, kl. 20:37
Med tanke på Tesla sin historikk på å teste ut sine konstruksjoner utenfor California klima så kan det jo hende at minusgrader og is kommer som en overraskelse for de som har konstruert også den nye luken... Men vi får håpe og satse på at de har lært!!!
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: JTBtir 23. des 2014, kl. 20:40
Hmmm, ikke veldig imponerende patent nei. Får kanskje sjekke opp om hva slags spray smøring som egner seg best i kulda og prøve det. Hadde det enda vært noe man fikk tak i på luka...
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Bredetir 23. des 2014, kl. 20:43
Sugekopp fungerer også bra.  ;)
Jeg har en som er beregnet for å ta ut og sette inn pærer i lamper og den er glimrende å ha i hanskerommet.
Vanligvis holder det å trykke bak på dekselet med en finger, men i går måtte jeg frem med sugekoppen. (Om det er lov å si det..)
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: RaBaldertir 23. des 2014, kl. 21:26
Sitat fra: JTB på tir 23. des 2014, kl. 20:40
Hmmm, ikke veldig imponerende patent nei. Får kanskje sjekke opp om hva slags spray smøring som egner seg best i kulda og prøve det. Hadde det enda vært noe man fikk tak i på luka...

Min plan er å teste ut en hyssing rundt ladeluka for å ha noe og dra i. I alle fall når man driver på med langkjøring og skal lade ofte.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Pompeltir 23. des 2014, kl. 22:35
Sitat fra: Dennis på tir 23. des 2014, kl. 20:29
Bra p85d har motorisert luke. Hvis den ikke selvdestruerer hvis det er for mye is da :P
Sikker på at det er motorisert åpning? Har selv antatt samme system for åpning som nå, men med motorisert lukking.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: SimenTons 24. des 2014, kl. 00:06

Sitat fra: Lein på man 13. jan 2014, kl. 22:46
har nå opplevd 2 ganger på 2 døgn at høyre framhjul låser seg samtidig som stabilitetskontroll og ABS og serveo forsvinner. Stort sett alle lamper lyser gult. dette er på ca -10 grader og lett snø.
ringte tesla service telefon, de ba meg om å sette den i drive deretter reverse så slå av strømmen inne i controll settings. etter restart har bilen begge gangene virket 100% igjen.
litt ubehaglig dette, men det løser seg jo. er det andre som har opplevd dette?

Hadde dette en gang. Fikk smørning hos tesla. Fikset problemet. Bremseskive som fryser fast og skaper litt krøll med elektronikken
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Car-Elons 24. des 2014, kl. 01:30
Ladeluka: Det vi menn liker!  --> silikon.

Fukt litt tørkepapir med silikon for dørlistene eller silikonolje. Smør inne i hullet og på lokket. Pass på å ikke få på magnetlåsen og uthevningen på lokket, det som "går inn i" kontakten.

Dette vil føre til at vann ikke fester seg så godt når det fryser og man trenger ikke å bruke så mye kraft for å bryte den opp. 100% bra blir det ikke, men hjelper godt.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: TSons 24. des 2014, kl. 01:46
Sitat fra: Car-El på ons 24. des 2014, kl. 01:30
Ladeluka: Det vi menn liker!  --> silikon.

Fukt litt tørkepapir med silikon for dørlistene eller silikonolje. Smør inne i hullet og på lokket. Pass på å ikke få på magnetlåsen og uthevningen på lokket, det som "går inn i" kontakten.

Dette vil føre til at vann ikke fester seg så godt når det fryser og man trenger ikke å bruke så mye kraft for å bryte den opp. 100% bra blir det ikke, men hjelper godt.

Jeg har brukt disse på speilkrom og vinduspakninger .  Fulgte med Skiguard takboksen..
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øggentor 25. des 2014, kl. 08:34
Hei. Noen fra Røros her inne. Ser det var
34 særs kalde blå der inatt. Erfaringer??
Slike temperaturer er vel ikke bra for batteriet?
Ordner bilen det selv med varming eller??
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: eadietor 25. des 2014, kl. 19:31
Fastfryste innfellbare speil er nok en gjenganger. Eneste jeg plages med i kulda (vestlandsklima med ca -10gr nå).
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: sisc1337tor 25. des 2014, kl. 21:24
Vinteren kommer like brått på i år og ser jeg:) Jeg har ikke hatt noen store problemer enda. Det eneste er litt problemer med en fastfrossen ladeluke. Greit med slike tråder som dette, så kan jeg være litt mer forberedt nå i vinter. Tre konkrete tiltak jeg kommer til å ta med meg utifra erfaringer jeg leser ifra denne tråden:
1) Ta en kraftig oppbremsing før parkering dersom jeg vet at bilen din skal bli ståendes kaldt over en lenger perriode (24t+)
2) Slå av autofold på speiler
3) Ha sugekopp eller bankort klart til å åpne ladeluke med!
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: TStor 25. des 2014, kl. 22:27
Sitat fra: Øggen på tor 25. des 2014, kl. 08:34
Hei. Noen fra Røros her inne. Ser det var
34 særs kalde blå der inatt. Erfaringer??
Slike temperaturer er vel ikke bra for batteriet?
Ordner bilen det selv med varming eller??

Husk at garantien på hovedbatteriet kan ryke dersom batteriet tar skade av å stå i -30*C i mer enn 24 timer.

Jeg antar at man vil komme unna dersom det har blitt varmet opp med innebygget batterivarme i mellomtiden.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Tuxedotor 25. des 2014, kl. 22:49
Sitat fra: TS på tor 25. des 2014, kl. 22:27

Husk at garantien på hovedbatteriet kan ryke dersom batteriet tar skade av å stå i -30*C i mer enn 24 t
Bare hvis den står uten lading. Hvis bilen er plugget i, så gjelder garantien uansett temperatur. 
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Amosstor 25. des 2014, kl. 22:50
Sitat fra: TS på tor 25. des 2014, kl. 22:27
Husk at garantien på hovedbatteriet kan ryke dersom batteriet tar skade av å stå i -30*C i mer enn 24 timer.

Var ikke denne ordlyden endret til at man bare anbefalte å ikke la den stå i -30°C uten å koble den til?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.htor 25. des 2014, kl. 23:03
Sitat fra: sisc1337 på tor 25. des 2014, kl. 21:24

3) Ha sugekopp eller bankort klart til å åpne ladeluke med!


Hvorfor ikke bare bruke fingeren? Presse på luken helt bakerst når du trykker på ladeluke-åpner på umc, app eller stegen.
Ser folk anbefaler alt fra kredittkort til spatel til varmt vann til kokte varmeklosser. Komplisert når alt som skal til er et trykk med fingeren.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: jazzwheelfre 26. des 2014, kl. 10:35
Bilen min har stått ute tilkoblet 16a i natt. Den stoppet lading på 70% i går, men jeg lo kabelen være i slik at jeg kunne lade siste 20% nå i dag og samtidig varme den opp fra -11C interior temperature.

For 30 min siden økte jeg charge limit og bilen står på charging og varierer mellom 1/8/15a, men jeg får 0km/hr. Kursen virker som tidligere og gir strøm.

Noen tips?

Edit: Restarta store skjermen og skrudde av AC og da klarte den å lade ser det ut som.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Nordtromsfre 26. des 2014, kl. 11:51
Sitat fra: jazzwheel på fre 26. des 2014, kl. 10:35
Bilen min har stått ute tilkoblet 16a i natt. Den stoppet lading på 70% i går, men jeg lo kabelen være i slik at jeg kunne lade siste 20% nå i dag og samtidig varme den opp fra -11C interior temperature.

For 30 min siden økte jeg charge limit og bilen står på charging og varierer mellom 1/8/15a, men jeg får 0km/hr. Kursen virker som tidligere og gir strøm.

Noen tips?

Edit: Restarta store skjermen og skrudde av AC og da klarte den å lade ser det ut som.

Jeg tipper den varmer batteriet først. Dette kan trekke en god del kW. Har selv registrert 8 kW strømtrekk når jeg setter den på forvarming før kjøring. Dette uten at det går noe strøm inn på batteriet.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Muffinmanfre 26. des 2014, kl. 12:00
Samme her, bare pluss 1 grad. Ladet til 60% i går, og startet lading på nytt i formiddag. Trakk 13/13A i et kvarters tid før Visible Tesla viste ladestrøm på batteriet.

Dette er helt normal forvarming av batteriet før lading starter.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: B_Teslafre 26. des 2014, kl. 12:07
Jeg har funnet ut at mitt buisness card er mye bedre enn visa kort. Drar det litt rundt hele veien. Hjelper det ikke bøyer jeg det rundt den spisse enden, og da hopper luken opp når jeg trykker på UMC'n.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Muffinmanfre 26. des 2014, kl. 12:22
Heldig den som har lukeåpner som fungerer. Min bil lar seg ikke åpne med noen av de to UMC`ene jeg har, eller på superlader. Tredjeparts ladelukeåpner fungerer derimot fint. Tesla klarte ikke å reprodusere i fjor vinter, så da er vel alt i orden...

Ladeluka mi har for øvrig løsnet på nedre hengsle, ser ut som den lille spikeren som holder dette på plass har gått noen millimeter tilbake. Får vel se om jeg får trykt den på plass igjen, men synes ikke denne patenten ser særlig gjennomtenkt eller holdbar ut.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Teslanewbiefre 26. des 2014, kl. 12:44
Sitat fra: Muffinman på fre 26. des 2014, kl. 12:22
Heldig den som har lukeåpner som fungerer. Min bil lar seg ikke åpne med noen av de to UMC`ene jeg har, eller på superlader. Tredjeparts ladelukeåpner fungerer derimot fint. Tesla klarte ikke å reprodusere i fjor vinter, så da er vel alt i orden...

Ladeluka mi har for øvrig løsnet på nedre hengsle, ser ut som den lille spikeren som holder dette på plass har gått noen millimeter tilbake. Får vel se om jeg får trykt den på plass igjen, men synes ikke denne patenten ser særlig gjennomtenkt eller holdbar ut.

Bytt umc.  De har fått inn nye umc med sluttkode c tilpasset Norge

Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Muffinmanfre 26. des 2014, kl. 12:53
Tviler på at det hjelper, da må jeg vel bytte superladere også? Når jeg kjøpte UMC nummer 2 klarte den faktisk ikke å åpne luka når den var helt ny engang.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Teslanewbiefre 26. des 2014, kl. 12:59
Sitat fra: Muffinman på fre 26. des 2014, kl. 12:53
Tviler på at det hjelper, da må jeg vel bytte superladere også? Når jeg kjøpte UMC nummer 2 klarte den faktisk ikke å åpne luka når den var helt ny engang.

Jeg klarer ikke å åpne med SC  men begge umc jeg har  fungerer fint
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: eadiefre 26. des 2014, kl. 21:54
Pakking av snø i hjulbuene er et stort problem, spesielt om man kjører på Vestlandet, der det saltes.
Sslt og snø gir en klabbesuppe som setter seg overalt i hjulbuene. Kjører med Zottozero 19", som er forferdelig glatte på snøslsps/isdekke. Nesten livsfarlige.

Jeg opplevde økt forbruk fra ca 240 til 280 W/km pga motstanden fra tettpakket snø.

Jeg brukte 240W/km i snitt på strekket Sunndalsøra-Bergen i dag, under cekslende værforhold. Elendig brøyting på Møre og nordre Sogn og Fjordane ga mye snøpakking i hjulbuene og økt forbruk.
Bedre veier sør for Sandane og forbruket sank som følge av dette, til rundt 230-240w/km

Traff en kar på Sandane superlader som hadde kjørt fra Lillehammer til Stryn og videre til Sandane, med forbruk 205W/km på 19" Nokia R2!!

Det var iallefall ikke på veier ødelagt av salt slik at snøen gir hjulbuepakking.

Noen som tror pakking av snø i hjulbuer avhenger av dekktype?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.hfre 26. des 2014, kl. 22:04
Jeg brukte 200Wh/km på turen Oslo-Trondheim på dårlig føre. Nokian R2
Tilbake brukte jeg 226Wh/km, delvis med veldig dårlige forhold og noe bykjøring både i Trondheim og Oslo
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Muffinmanfre 26. des 2014, kl. 22:07
Nei. Har akkurat samme problemer med R2. Verst om man kjører i temperatur fra slaps/nullføre så det rekker å pakke seg, og videre når det faller under null. Da får man is i hjulbuene. Har merket at bilen har bremset over ujevnheter, og første gangen jeg opplevde dette fikk jeg faktisk synlig slitasje på det ene dekket. Noen har i tillegg opplevd hjullåsing foran ved rattutslag. På Nordmøre er jo dette veldig relevant da vi gjerne har plussgrader, men må gjennom områder som gradvis bikker nedover på skalaen om vi skal nordover til Trondheim eller opp i høyden til Oppdal. Tilpasningen mellom skjermer og støtfanger bak er blitt dårligere som følge av påkjenningene forrige vinter. Har ikke hatt skikkelig vinter så langt denne vinteren, men kommer muligens ut for det i helga. Satser på avising i de undersjøiske tunnelene.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: AndreSfre 26. des 2014, kl. 22:09
Sitat fra: eadie på fre 26. des 2014, kl. 21:54
Pakking av snø i hjulbuene er et stort problem, spesielt om man kjører på Vestlandet, der det saltes.
Sslt og snø gir en klabbesuppe som setter seg overalt i hjulbuene. Kjører med Zottozero 19", som er forferdelig glatte på snøslsps/isdekke. Nesten livsfarlige.

Jeg opplevde økt forbruk fra ca 240 til 280 W/km pga motstanden fra tettpakket snø.

Jeg brukte 240W/km i snitt på strekket Sunndalsøra-Bergen i dag, under cekslende værforhold. Elendig brøyting på Møre og nordre Sogn og Fjordane ga mye snøpakking i hjulbuene og økt forbruk.
Bedre veier sør for Sandane og forbruket sank som følge av dette, til rundt 230-240w/km

Traff en kar på Sandane superlader som hadde kjørt fra Lillehammer til Stryn og videre til Sandane, med forbruk 205W/km på 19" Nokia R2!!

Det var iallefall ikke på veier ødelagt av salt slik at snøen gir hjulbuepakking.

Noen som tror pakking av snø i hjulbuer avhenger av dekktype?

du mener det er kun på Vestlandet de salter?

at du har valgt sottozero dekkene er vel i grunnen manglende Research fra din side, og ikke noe du skal klage over...
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Hyperstressfre 26. des 2014, kl. 23:20
Bilene leveres fortsatt med filt greiene i hjulbuene. Noen som har hatt hell med å påføre silikon eller noen?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kallagtunetfre 26. des 2014, kl. 23:36
Jommen sa jeg bil 2.0...

20 forbedrigner i uken du liksom. Rette 20 fuckups og introdusere 23 nye??? ?

Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Thor2014fre 26. des 2014, kl. 23:43
Sitat fra: Kallagtunet på fre 26. des 2014, kl. 23:36
Jommen sa jeg bil 2.0...

20 forbedrigner i uken du liksom. Rette 20 fuckups og introdusere 23 nye??? ?

Blir fortsatt bra med forbedringer selv om noen ikke virker.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: staleandlør 27. des 2014, kl. 02:13
Sitat fra: Kallagtunet på fre 26. des 2014, kl. 23:36
Jommen sa jeg bil 2.0...

20 forbedrigner i uken du liksom. Rette 20 fuckups og introdusere 23 nye??? ?

Begynner å lure på om du troller eller om du faktisk eier bilen?
Jeg er på ingen måte fanatisk og tåler godt at folk kommer med rettmessig og velformulert kritikk av Tesla, som f.eks muffinman gjør på en god måte. Du derimot ser ut til å ha en agenda mot Tesla, som f.eks dette innlegget som ikke engang har noe med topic å gjøre?
Vanligvis så har du vertfall klart å kamuflere trollingen litt bedre.

Når det kommer til pakking av snø i hjulbuene fikk jeg oppleve dette selv for første gang idag, og det var ikke spesielt morsomt.

Lurer også på om noen har funnet en MacGyver-løsning på dette problemet?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Muffinmanlør 27. des 2014, kl. 06:53
Har prøvd å spraye på 50% frostvæskblanding uten særlig hell. Skal teste 100% blanding. Avisingsvæske for fly er 50/50, men denne er vel oppvarmet før bruk og har neppe like tykke lag med is som skal fjernes.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kallagtunetlør 27. des 2014, kl. 07:51
Sitat fra: staleand på lør 27. des 2014, kl. 02:13
Sitat fra: Kallagtunet på fre 26. des 2014, kl. 23:36
Jommen sa jeg bil 2.0...

20 forbedrigner i uken du liksom. Rette 20 fuckups og introdusere 23 nye??? ?

Begynner å lure på om du troller eller om du faktisk eier bilen?
Jeg er på ingen måte fanatisk og tåler godt at folk kommer med rettmessig og velformulert kritikk av Tesla, som f.eks muffinman gjør på en god måte. Du derimot ser ut til å ha en agenda mot Tesla, som f.eks dette innlegget som ikke engang har noe med topic å gjøre?
Vanligvis så har du vertfall klart å kamuflere trollingen litt bedre.

Når det kommer til pakking av snø i hjulbuene fikk jeg oppleve dette selv for første gang idag, og det var ikke spesielt morsomt.

Lurer også på om noen har funnet en MacGyver-løsning på dette problemet?


Var sikkert ikke den mest konstruktive innlegget ser det, men når de nå klarer å lansere en ny model som model D med samme jalla innerskjermer som alle som har kjørt bilen over litt tid i snøføre har opplevd at ikke duger og rett og slett er trafikkfarlig blir jeg ganske oppgitt og lurer på om tesla i det hele tatt bryr seg om kundenes ve og vel. Jeg blir oppgitt over at de prioriterer nye feeatures før de får fikse basis funsjonaliet. Jeg blir opgitt forde jeg er redd de med dette er på vei til å forspille sim mulighet til å revolusjonere bilbransjen...

Og du trenger ikke bekymre deg for mitt Tesla bilhold, har hatt en P85+ siden nov i fjor, en mod X reservasjon og en Model P85D i bestilling med leverinf neste høst.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: eadielør 27. des 2014, kl. 07:56
Problemet med innerskjermene er at de er "sticky", så snø og slaps henger istedet for å falle av. Designfeil, etter min mening.
Ang. Zottozero så er det gode dekk i normalt vestlandsvær (våt asfalt) men på snøveier, spesielt med is, er de rett og slett dårlige.

Spørsmålet er om dekktype påvirker pakking av snø i hjulbuene
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Havebigfunlør 27. des 2014, kl. 08:48
Det er filt-innerskjermer på flere biler, bla MB- er det annen filt- eller er det bare mere plass hos de andre?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.hlør 27. des 2014, kl. 10:21
Sitat fra: Havebigfun på lør 27. des 2014, kl. 08:48
Det er filt-innerskjermer på flere biler, bla MB- er det annen filt- eller er det bare mere plass hos de andre?
Filt i skjermene på Passat også.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kallagtunetlør 27. des 2014, kl. 10:51
Har hatt flere VAG og MB nye biler uten så mye som en liten bit av filt i hjulhusene.

Men det er ikke filten som er hovedpoenget men pakking av hjulbuer slik at det ikke er fjæringsvei igjen, livsfarlig. Noe jeg aldri heller har opplevd på andre biler ei heller har sett på andre biler, men på fjelltur med en rekke med biler der det er en Tesla eller to så ser en at der er hjulbuene pakket på Teslaene men ingen andre biler.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Havebigfunlør 27. des 2014, kl. 10:57
Da kan vi konstatere at det er et TMS-problem- det jeg lurer på er hvorfor.
Det er mye forskjellig kompetanse her- vi må jo kunne komme litt nærmere.
Anyone?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: F_Plør 27. des 2014, kl. 11:27
Tviler på at dette kun er et TMS problem. Har hatt ulike folkevogner opp igjennom, og flere av disse har slitt med samme problem under spesielle forhold. Mulig det er verre på TMS, men det skal jeg ikke uttale meg om siden det er min første vinter i en, og så langt har den ikke pakket mer enn andre som sagt.

Så kom jeg nå på følgende og det er sikkert vesentlig  ::)  Jeg har tidligere drevet det forholdsvis hardt i senking av bil = mindre klaring mellom dekk og hjulbue = pakker seg lettere muligens? Kan tenkes at det også er grunnen på TMS?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Havebigfunlør 27. des 2014, kl. 12:17
Har noen testet alltid low vs alltid std?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Epleskrellerlør 27. des 2014, kl. 12:23
Sitat fra: F_P på lør 27. des 2014, kl. 11:27
Så kom jeg nå på følgende og det er sikkert vesentlig  ::)  Jeg har tidligere drevet det forholdsvis hardt i senking av bil = mindre klaring mellom dekk og hjulbue = pakker seg lettere muligens? Kan tenkes at det også er grunnen på TMS?
I fjor vinter var senking av bil til "lav" avslått via software stort sett hele vinteren om jeg husker rett. Dager med nysnø ble hjulbuene fylt helt opp med snø. Dette raste så ut i garasjen.  Jeg opplevde ikke noe skremmende med dette,  men jeg fjernet det manuelt noen ganger når jeg var redd det skulle fryse til is..

Har aldri opplevd lignende på Superb, Passat, Fiesta eller Astra.. Denne vinteren har Model S'en klart seg bra fordi det har vært lite snø på de veiene jeg har kjørt.

Har bestilt 85D til høsten og håper dette er løst til da.

Var det ikke noen som hadde klaget på dette der de fjernet filten?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Stig Olør 27. des 2014, kl. 14:10
Sitat fra: SimenT på ons 24. des 2014, kl. 00:06

Sitat fra: Lein på man 13. jan 2014, kl. 22:46
har nå opplevd 2 ganger på 2 døgn at høyre framhjul låser seg samtidig som stabilitetskontroll og ABS og serveo forsvinner. Stort sett alle lamper lyser gult. dette er på ca -10 grader og lett snø.
ringte tesla service telefon, de ba meg om å sette den i drive deretter reverse så slå av strømmen inne i controll settings. etter restart har bilen begge gangene virket 100% igjen.
litt ubehaglig dette, men det løser seg jo. er det andre som har opplevd dette?

Hadde dette en gang. Fikk smørning hos tesla. Fikset problemet. Bremseskive som fryser fast og skaper litt krøll med elektronikken

Hatt dette to ganger i år. Den første gangen var det bare det ene framhjulet, og merket det ikke før jeg kom ut på veien og ned en bakke ved huset. Kjørte vel 100m før det løsnet. I går var begge framhjula låst da jeg skulle ut av carporten. Kjørte litt ut og inn, men det hjalp ikke. Fliser i carporten og glatt utenfor gjorde at det ikke ble så stor friksjon, så jeg måtte til med hårføner for og få de løs. Aldri opplevd dette på andre biler. Vasket bilen dagen før i plussgrader som om natten endret seg til 5-6 minus. Fikk også problemer med alle dørene og ladeport. Hå har jeg satt inn alt med silikon så får vi se hvordan det duger. Bremsene må jeg vel være flinkere til og kjøre en liten tur og bruke etter vask.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Dennislør 27. des 2014, kl. 14:21
Er jo mange andre biler som sakt som har filt i hjulbuer for å dempe lyder av små stein som treffer.

Får div produkter som man kan spraye på tekstil som gjør at vann osv ikke fester seg. Mye mulig det også fungerer på filten som er der.

Ultra Ever Dry er jo blant de råere og den kommer jeg til å prøve på min når jeg får den.

https://www.youtube.com/watch?v=BvTkefJHfC0

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44257371
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: petersvlør 27. des 2014, kl. 14:38
Sitat fra: Dennis på lør 27. des 2014, kl. 14:21
Er jo mange andre biler som sakt som har filt i hjulbuer for å dempe lyder av små stein som treffer.

Får div produkter som man kan spraye på tekstil som gjør at vann osv ikke fester seg. Mye mulig det også fungerer på filten som er der.

Ultra Ever Dry er jo blant de råere og den kommer jeg til å prøve på min når jeg får den.

https://www.youtube.com/watch?v=BvTkefJHfC0

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44257371

Jeg tror vanlig billig teflonspray er minst like bra. Ultra ever dry tåler minimalt med mekanisk berøring før det ikke funker lengre sier de som har prøvd det. (Har ikke prøvd det selv dog.)

Vanlig grease eller en tung olje vil sikkert også hjelpe mot at det trekker vann, og varer mye lengre. Må dog tørke 100% før påføring.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Car-Ellør 27. des 2014, kl. 21:16
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 10:51
Har hatt flere VAG og MB nye biler uten så mye som en liten bit av filt i hjulhusene.

Jasså! Dette må æ sjekke på de andre modellene fra MB. Men min "Møkka-Benz" har noe filt lignende møkk som snyen klæppe sæ noe så grønnjævelig inni. Så begge innerskjermene bak og venstre forran er slått løs no, igjen. Dessuten så er det filt under hele kupeen til Mercedes E-Klasse.

Så langt i år har en av hver, Volvo V70, VW Passat og Mercedes E-Klasse, slitt løs en innerskjerm hver. Og de første Volvo XC60 så forsvant innerskjermene fortløpende. En gang var det ille, da hele dritten reiv med sæ bremseslangen.

Hadde en Peugeot 5008. Der sprakk innerskjerm bak på venstre side.

Så dette med at det pakker sæ sny i hjulbuene er ikke bare et problem for Tesla.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Øyvind.hlør 27. des 2014, kl. 22:56
Var som sagt filt i hjulbuene til 2012 modell VW Passat, og klumpet seg innimellom i hjulbuen på den også. Men antakelig mindre problem med den fordi det er mer plass mellom hjul og hjulbue.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Tuxedolør 27. des 2014, kl. 23:32
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:29
Sitat fra: TRM på lør 27. des 2014, kl. 23:27
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:20
Jepp verden er ett rart sted. Hvis du leser noen innleggene mine så har jeg i vel snart halvannet år redegjort for mitt syn på Tesla.

Hvis folk tror Tesla vil vinne elbil slaget med å lage biler til kunder som er frelst og bortforklarer alt så må de jo gjerne det. Jeg mener at slike kunder gjør Tesla en bjørnetjeneste og vil være de som bidrar til at selskapet eventuelt går over ende dessverre.


Du har om ikke lenge kjøpt 3 av 4 modeller de har lansert *, og utifra innleggene dine det siste halvannet året kan ikke jeg se at du er frelst. Så noe riktig må de da gjøre...

*regner X85D som en egen modell

Elbil kampen vinnes ikke med å få sånne som meg til å kjøpe dessverre....
Er det ikke akkurat slik den vinnes, da, ved å få selv slike som deg til å kjøpe?  ;)
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: TRMlør 27. des 2014, kl. 23:33
Sitat fra: TRM på lør 27. des 2014, kl. 23:27
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:20
Jepp verden er ett rart sted. Hvis du leser noen innleggene mine så har jeg i vel snart halvannet år redegjort for mitt syn på Tesla.

Hvis folk tror Tesla vil vinne elbil slaget med å lage biler til kunder som er frelst og bortforklarer alt så må de jo gjerne det. Jeg mener at slike kunder gjør Tesla en bjørnetjeneste og vil være de som bidrar til at selskapet eventuelt går over ende dessverre.


Du har om ikke lenge kjøpt 3 av 4 modeller de har lansert *, og utifra innleggene dine det siste halvannet året kan ikke jeg se at du er frelst. Så noe riktig må de da gjøre...

*regner X85D som en egen modell
Forøvrig setter jeg pris på balanserte meninger om Tesla. Og for å få tråden inn på riktig spor - vinduspakningene må det gjøres noe med. De er definitivt ikke skapt for minusgrader.

Kanskje et alternativ kan være å heve den øvre kromlista, slik at vinduet ikke må gå ned hver gang døra skal opp?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: ctr46lør 27. des 2014, kl. 23:35

Sitat fra: TRM på lør 27. des 2014, kl. 23:33
Sitat fra: TRM på lør 27. des 2014, kl. 23:27
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:20
Jepp verden er ett rart sted. Hvis du leser noen innleggene mine så har jeg i vel snart halvannet år redegjort for mitt syn på Tesla.

Hvis folk tror Tesla vil vinne elbil slaget med å lage biler til kunder som er frelst og bortforklarer alt så må de jo gjerne det. Jeg mener at slike kunder gjør Tesla en bjørnetjeneste og vil være de som bidrar til at selskapet eventuelt går over ende dessverre.


Du har om ikke lenge kjøpt 3 av 4 modeller de har lansert *, og utifra innleggene dine det siste halvannet året kan ikke jeg se at du er frelst. Så noe riktig må de da gjøre...

*regner X85D som en egen modell
Forøvrig setter jeg pris på balanserte meninger om Tesla. Og for å få tråden inn på riktig spor - vinduspakningene må det gjøres noe med. De er definitivt ikke skapt for minusgrader.

Kanskje et alternativ kan være å heve den øvre kromlista, slik at vinduet ikke må gå ned hver gang døra skal opp?

Jeg klagde på de og på sist service så la de på ekstra/byttet pakning. Opplever at det har blitt bedre/ikke merket samme siden.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Kallagtunetlør 27. des 2014, kl. 23:38
Sitat fra: Tuxedo på lør 27. des 2014, kl. 23:32
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:29
Sitat fra: TRM på lør 27. des 2014, kl. 23:27
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:20
Jepp verden er ett rart sted. Hvis du leser noen innleggene mine så har jeg i vel snart halvannet år redegjort for mitt syn på Tesla.

Hvis folk tror Tesla vil vinne elbil slaget med å lage biler til kunder som er frelst og bortforklarer alt så må de jo gjerne det. Jeg mener at slike kunder gjør Tesla en bjørnetjeneste og vil være de som bidrar til at selskapet eventuelt går over ende dessverre.


Du har om ikke lenge kjøpt 3 av 4 modeller de har lansert *, og utifra innleggene dine det siste halvannet året kan ikke jeg se at du er frelst. Så noe riktig må de da gjøre...

*regner X85D som en egen modell

Elbil kampen vinnes ikke med å få sånne som meg til å kjøpe dessverre....
Er det ikke akkurat slik den vinnes, da, ved å få selv slike som deg til å kjøpe?  ;)

Ikke hvis de skal selge 500k biler i året. Men nok OT. Beklager.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: TRMsøn 28. des 2014, kl. 00:11
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:38
Sitat fra: Tuxedo på lør 27. des 2014, kl. 23:32
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:29
Sitat fra: TRM på lør 27. des 2014, kl. 23:27
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:20
Jepp verden er ett rart sted. Hvis du leser noen innleggene mine så har jeg i vel snart halvannet år redegjort for mitt syn på Tesla.

Hvis folk tror Tesla vil vinne elbil slaget med å lage biler til kunder som er frelst og bortforklarer alt så må de jo gjerne det. Jeg mener at slike kunder gjør Tesla en bjørnetjeneste og vil være de som bidrar til at selskapet eventuelt går over ende dessverre.


Du har om ikke lenge kjøpt 3 av 4 modeller de har lansert *, og utifra innleggene dine det siste halvannet året kan ikke jeg se at du er frelst. Så noe riktig må de da gjøre...

*regner X85D som en egen modell

Elbil kampen vinnes ikke med å få sånne som meg til å kjøpe dessverre....
Er det ikke akkurat slik den vinnes, da, ved å få selv slike som deg til å kjøpe?  ;)

Ikke hvis de skal selge 500k biler i året. Men nok OT. Beklager.
Når de klarer å selge 3 biler til Kallagtunet - da er jeg ikke spesielt bekymret for om de klarer å selge 500 000 biler, inkludert Model 3, i 2017/2018.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: kossøn 28. des 2014, kl. 01:14
Hei - mitt oppi dette surret kan noen svare meg på om det er normalt ar regenereringen slår seg av på glatten. har kjørt med min tesla i går og i dag på noe aldeles elendige veier. glatt og 20 cm snø. hevet bilen og kjørte. Alt helt fint. Startet i en nedoverbakke og oppdaget at regenereringen slo seg av ( varsel)
For øvrig var bilen god på føre. Det var andre som hadde problemer.

Kjørte hjem og parkerte. Etterpå så var alt normalt. Er dette slik det skal være eller må jeg en tur til tesla
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: jkirkebosøn 28. des 2014, kl. 01:18
Sitat fra: kos på søn 28. des 2014, kl. 01:14
Hei - mitt oppi dette surret kan noen svare meg på om det er normalt ar regenereringen slår seg av på glatten. har kjørt med min tesla i går og i dag på noe aldeles elendige veier. glatt og 20 cm snø. hevet bilen og kjørte. Alt helt fint. Startet i en nedoverbakke og oppdaget at regenereringen slo seg av ( varsel)
For øvrig var bilen god på føre. Det var andre som hadde problemer.

Kjørte hjem og parkerte. Etterpå så var alt normalt. Er dette slik det skal være eller må jeg en tur til tesla

Hvis det er så glatt at bakhjulene slipper ved regen så vil den redusere seg eller slå seg helt av ja. Alternativet er jo at bilen spinner rundt. Er det skikkelig glatt må man nesten ha brems på forhjulene også.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: kossøn 28. des 2014, kl. 01:33
Takk jkirkebo - så var  det oppklart.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Car-Elsøn 28. des 2014, kl. 01:35
Sitat fra: kos på søn 28. des 2014, kl. 01:14
Hei - mitt oppi dette surret kan noen svare meg på om det er normalt ar regenereringen slår seg av på glatten. har kjørt med min tesla i går og i dag på noe aldeles elendige veier. glatt og 20 cm snø. hevet bilen og kjørte. Alt helt fint. Startet i en nedoverbakke og oppdaget at regenereringen slo seg av ( varsel)
For øvrig var bilen god på føre. Det var andre som hadde problemer.

Kjørte hjem og parkerte. Etterpå så var alt normalt. Er dette slik det skal være eller må jeg en tur til tesla

Hvis det e sikkelig glatt så at hekken kommer ut så vil bilen redusere regenerering og ESP komme for å hjelpe bilen på rett kjør. Om det e forjævelig glatt så kutter den regenereringen helt og oppbremsing må foregå ved hjelp av bremsene.

Enkelte mener det hjelper å sette regenereringen til lav (low), men har vi har kjørt med den i standar og ikke syndes det har vært noe problem. Selv med piggfrie vinterdekk (R2).

No skal det nevnes at de gangan vi har hatt problemer så har føret vært is med regnvann på.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: audioboysøn 28. des 2014, kl. 01:41
Dette med snø i hjulbuene.... Kan det være så enkelt som at de fleste andre biler hvor dette ikke er et problem,  har en stor og bråkete varmeovn der fremme er med på gjære at snøen ikke fester seg? Blir jo ganske varmt i motorrommet og noe av denne varmen sprer seg vel til hjulbuene, i hvertfall foran. Vil dro bremseskivene på en oldsmobil også er ganske mye varmere enn de på en regen-bremsende Tesla.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: TSsøn 28. des 2014, kl. 01:45
Sitat fra: TRM på søn 28. des 2014, kl. 00:11
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:38
Sitat fra: Tuxedo på lør 27. des 2014, kl. 23:32
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:29
Sitat fra: TRM på lør 27. des 2014, kl. 23:27
Sitat fra: Kallagtunet på lør 27. des 2014, kl. 23:20
Jepp verden er ett rart sted. Hvis du leser noen innleggene mine så har jeg i vel snart halvannet år redegjort for mitt syn på Tesla.

Hvis folk tror Tesla vil vinne elbil slaget med å lage biler til kunder som er frelst og bortforklarer alt så må de jo gjerne det. Jeg mener at slike kunder gjør Tesla en bjørnetjeneste og vil være de som bidrar til at selskapet eventuelt går over ende dessverre.


Du har om ikke lenge kjøpt 3 av 4 modeller de har lansert *, og utifra innleggene dine det siste halvannet året kan ikke jeg se at du er frelst. Så noe riktig må de da gjøre...

*regner X85D som en egen modell

Elbil kampen vinnes ikke med å få sånne som meg til å kjøpe dessverre....
Er det ikke akkurat slik den vinnes, da, ved å få selv slike som deg til å kjøpe?  ;)

Ikke hvis de skal selge 500k biler i året. Men nok OT. Beklager.
Når de klarer å selge 3 biler til Kallagtunet - da er jeg ikke spesielt bekymret for om de klarer å selge 500 000 biler, inkludert Model 3, i 2017/2018.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Pompelsøn 28. des 2014, kl. 01:53
Foreløpig synes jeg ikke TMSen er noe verre til enn andre biler jeg har hatt når det gjelder å få snø i hjulbuene, men nå har jeg stålfjærer. Kan det være at problemet er større på biler med luftfjæring? Etter hva jeg har forstått så senker vel biler med luftfjæring seg litt når den parkeres og da er det kanskje mulig at snøen pakkes tettere og setter seg fast både til skjerm og dekk?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: kossøn 28. des 2014, kl. 02:33
Hei Car-El - det var 20 cm med snø - glatt under og et duganes drittvær - den står normalt i low ved småkjøring - da bremsene har godt av det. Men nå slo både regen. og creep seg helt av - trillet fint ved ingen gasspådrag. verre for fossilene som ble stående i grøfta.
Takk for tipset.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: snurrehuesøn 28. des 2014, kl. 06:15
Sitat fra: audioboy på søn 28. des 2014, kl. 01:41
Dette med snø i hjulbuene.... Kan det være så enkelt som at de fleste andre biler hvor dette ikke er et problem,  har en stor og bråkete varmeovn der fremme er med på gjære at snøen ikke fester seg? Blir jo ganske varmt i motorrommet og noe av denne varmen sprer seg vel til hjulbuene, i hvertfall foran. Vil dro bremseskivene på en oldsmobil også er ganske mye varmere enn de på en regen-bremsende Tesla.
Det tviler jeg sterkt på. For det første er pakkingen av snø et fenomen jeg ser både foran og bak på min Tesla. Motor har vi jo bare foran på normale fossilbiler. Har aldri opplevd på andre biler noensinne at snø har pakket seg engang i nærheten av hva jeg opplever på min Tesla, hverken foran eller bak. Varme bremseskiver tviler jeg også sterkt er delaktig i å holde fossilbiler sine hjulbuer noenlunde snøfrie. Kanskje dersom man har kjørt ned fra et høyt fjell og stort sett stått på bremsene, men ikke ellers. Personlig bruker jeg bremsene så fint lite sølv når jeg kjører fossilbiler at det er større fare for å ankomme destinasjonen med frostrim på bremseskivene enn at de er varme nok til å kunne smelte noe som helst av snø.

Så jeg tror nok forklaringen må finnes et annet sted. Stor dekk, og liten plass i hjulbuene. Nå er det bare to ganger hittil jeg har fått oppleve dette fenomenet, men det henger nok mest sammen med at vinteren for mitt vedkommende har vært særs snøfattig.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: eadiesøn 28. des 2014, kl. 12:30
Løsningen må da være å kjøre på suspension "high" for de som har luftfjæring. Tviler på at det gjlr stor forskjell fra Standard, dog
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: anesssøn 28. des 2014, kl. 12:59
Sitat fra: eadie på søn 28. des 2014, kl. 12:30
Løsningen må da være å kjøre på suspension "high" for de som har luftfjæring.

"High" slås vel automatisk av i 50km/t eller noe slikt, tviler på at det er en løsning på langtur.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: RaBaldersøn 28. des 2014, kl. 13:16
Og idag måtte jeg tine bremsene på venstre forhjul. Satt bom fast selv med en del "rykk" for å få løsnet ting. Måtte på med en varmluftpistol på bremseskiva i 10 minutter så var det løsnet.

Men hva gjør man når man ikke har en varmluftpistol tilgjengelig?

Lurer på om ikke en blåselampe med propan hadde vært lurt og hatt i bilens verktøykasse vinterstid.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Pompelsøn 28. des 2014, kl. 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: jkirkebosøn 28. des 2014, kl. 13:36
Sitat fra: Pompel på søn 28. des 2014, kl. 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser

Hmm, jeg har aldri opplevd at min senker seg etter parkering. Mulig noen har lekkasje i systemet?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: JonIsøn 28. des 2014, kl. 13:49
Sitat fra: jkirkebo på søn 28. des 2014, kl. 13:36
Sitat fra: Pompel på søn 28. des 2014, kl. 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser

Min senket seg automatisk i sommer og høst.  Etter siste fw har den ikke gjort dette. Skjedde ca 30 sek etter stopp.

Hmm, jeg har aldri opplevd at min senker seg etter parkering. Mulig noen har lekkasje i systemet?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Bredesøn 28. des 2014, kl. 14:24
Langtur i går og masse snø/sørpe i hjulbuer, parkerte i garasjen og regnet med at det ville smelte bort. Det slo om til kaldere vær i natt og jeg kom i dag ut til hjulbrønner som var så fulle av is at jeg låste begge fremhjulene ved det minste rattutslag.
40 minutter med isøks etter så får jeg nå iallefall manøvrert bilen ut av garasjen..
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Muffinmansøn 28. des 2014, kl. 14:53
Fikk også låsing på ene framhjulet ved rattutslag i dag. Startet med rene hjulbuer men etter 7-8 mil var det på tide å svinge av og da ble det dårlig svingeffekt gitt...sporene viste tydelig at et hjul hadde stått noen meter. Det ble hakking på ferga over Trondheimsfjorden.

Viktig å ta det jevnlig på under turen, og før man forlater bilen for kvelden. Mildvær i morgen ☺☺
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: kossøn 28. des 2014, kl. 16:12
Hei flere av oss har problemer med hjulbuene og snø. dette med klabbing av hjulbuer er ikke et nytt fenomen - både snøfresere og verktøy for snørydding har det samme problemet. Løsningen på problemet har vært å smøre - snøfreseren, skiene og redskaper for snø rydding. lurer litt på om ikke noen har erfaring med å sprøyte hjulbuene med et eller annet som gjør at snøen ikke klabber seg i hjulbuene.

Uten sammenligning - så ble alltid snøfreseren penslet med parafin voks før sesongen. Noe som gjorde at klabbeproblemet forsvant i alle temperatursoner. Kan vi gjøre det samme med hjulbuene  - er det noen som har kontaktet tesla om dette ?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: kossøn 28. des 2014, kl. 16:24
Hei - etter å ha beskrevet problemet kom jeg på et produkt som jeg kjenner til. kansje tesla kunne testet dette ut for behandling av hjulbuer ?http://absorber.no/node/32
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Havebigfunsøn 28. des 2014, kl. 16:45
Det er sikkert flere her som er interessert i å prøve ut dette "alltid tørr"- produktet. Vet du hva det koster og hvor mye man evt trenger for impregnering av filten i 4 hjulbuer?
- 2x5 liter høres ganske mye ut i denne sammenhengen.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: kossøn 28. des 2014, kl. 16:56
Hei - tror at dette må tesla være med på. Produktet er ikke ekstremt dyrt, men leverandører leverer stort sett store kvantum - så få det testet av Tesla burde være av alles interesse. For oss enkeltpersoner så tror jeg  at jeg ikke vil gjennomføre det uten tesla sin velsignelse. Skal gi de en henvendelse - for å se hva de sier. Dette er jo et norsk - nordisk problem og om alt skal til er å sprøyte hjulbuene med dette middelet så er det en rask løsning. Kjenner importøren, og skal be han ta en henvendelse til Tesla.

Så får vi se-
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Batteritrallasøn 28. des 2014, kl. 17:04
Glad jeg slipper å irritere meg over dette problemet.

2 grunner til dette:

På Vestlandet ligger snøen skjelden så lenge, og det er skjelden forhold som fører til denne problematikken.

Den andre grunnen heter audi quattro. Min Model S koser seg inne i garasjen når det er saltslapse klabbeføre...

Føler meg priviligert  :)
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Lars C. Krogenæssøn 28. des 2014, kl. 18:36
Diverse Off-topic poster med sterkt personfokus er slettet.

Car-el og Kallagtunet er sendt på juleferie og kommer ikke tilbake før i 2015.

Lars
Forum-pastor
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: kjellansøn 28. des 2014, kl. 18:58
Sitat fra: jkirkebo på søn 28. des 2014, kl. 13:36
Sitat fra: Pompel på søn 28. des 2014, kl. 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser

Hmm, jeg har aldri opplevd at min senker seg etter parkering. Mulig noen har lekkasje i systemet?

Ja, eller at den senker seg ved spesifisert hastighet.

Mulig du har slått av Autosenk (Driving Control Settings) ? Slik at den aldri er Low ?

Eg har slått av denne funksjonen nå (men har ikkje vore på langtur i klabbeføre).

Andre erfaringer med autosenk ?


Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: eadiesøn 28. des 2014, kl. 19:18
Trodde det var Very High som senkes ned automatisk over 50km/t. High mener jeg det skal kunne gå an å kjøre med i alle hastigheter, men jeg kan fort ta feil
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Stig Osøn 28. des 2014, kl. 19:23
Sitat fra: eadie på søn 28. des 2014, kl. 19:18
Trodde det var Very High som senkes ned automatisk over 50km/t. High mener jeg det skal kunne gå an å kjøre med i alle hastigheter, men jeg kan fort ta feil

High senker seg i 50 km/t,eller i praksis rundt 54,55 hos meg.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: ducktolatesøn 28. des 2014, kl. 19:48
Very high senker seg til high i 30kmt tror jeg.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Pompelsøn 28. des 2014, kl. 21:22
Sitat fra: jkirkebo på søn 28. des 2014, kl. 13:36
Sitat fra: Pompel på søn 28. des 2014, kl. 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser

Hmm, jeg har aldri opplevd at min senker seg etter parkering. Mulig noen har lekkasje i systemet?
Har det ikke vært en del poster hvor det er beskrevet at bilen har senket seg på kantstener etter parkering da? Mulig jeg husker feil, men jeg har i alle fall tenkt at bilen da har senket seg etter parkering som standard.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: Thor2014søn 28. des 2014, kl. 21:26
Den retter seg opp når du går ut.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: jkmsøn 28. des 2014, kl. 21:35
Sitat fra: ducktolate på søn 28. des 2014, kl. 19:48
Very high senker seg til high i 30kmt tror jeg.

Very high senker seg ved 35km/t
High senker seg ved 55km/t
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: jazzwheeltir 30. des 2014, kl. 13:28
Oppdaget en ting jeg ikke var klar over idag. Bilen står parket innendørs i +5C. Når jeg kjørte til jobb så hadde jeg regenstrek på ca 40kW. Etter 10 min kjøring ga jeg bånn pinne fra 70 km/t i oppoverbakke i tunnel og la merke til at bilen ikke fikk hjulspinn. Jeg syns den var litt slappere enn vanlig med 60% SOC, og når jeg rundet 110km/t så la jeg merke til at jeg fikk en stiplet linje for effektbegrensing.

Jeg skjønner plutselig nå at denne kanskje har vært der i andre tilfeller også, men jeg har hele tiden tenkt at den var konstant slik som regenstreken, men det er den altså ikke.

Betyr det i praksis at bilen hele vinteren har halv effekt så lenge man kjører mindre enn en halvtime?
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: RaBaldertir 30. des 2014, kl. 13:46
Sitat fra: jazzwheel på tir 30. des 2014, kl. 13:28
Oppdaget en ting jeg ikke var klar over idag. Bilen står parket innendørs i +5C. Når jeg kjørte til jobb så hadde jeg regenstrek på ca 40kW. Etter 10 min kjøring ga jeg bånn pinne fra 70 km/t i oppoverbakke i tunnel og la merke til at bilen ikke fikk hjulspinn. Jeg syns den var litt slappere enn vanlig med 60% SOC, og når jeg rundet 110km/t så la jeg merke til at jeg fikk en stiplet linje for effektbegrensing.

Jeg skjønner plutselig nå at denne kanskje har vært der i andre tilfeller også, men jeg har hele tiden tenkt at den var konstant slik som regenstreken, men det er den altså ikke.

Betyr det i praksis at bilen hele vinteren har halv effekt så lenge man kjører mindre enn en halvtime?
Har sett effektbegrensing komme og gå også på min. Det har sansynligvis ikke noe med hvor lenge man har kjørt å gjøre. Mer med hvor varmt batteriet er.


Jeg tror det har med batteritemperatur å gjøre. Det er akkurat så kaldt at man ikke kan ta ut høy effekt i for lang tid.

Er nok Teslas beskyttelse av batteriet vi ser spor av i praksis.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: jazzwheeltir 30. des 2014, kl. 13:51
Ja, det stemmer bra med hva jeg opplever. Jeg hadde kjørt veldig rolig i ti minutter og så klampen i bånn i 2-3 sekunder og da begrenset den.

Blir ikke batteriet varmt av at man kjører eller er jeg helt på jordet? I så fall så vil jo bilen alltid ha begrensning så lenge det er kaldere enn i kjøleskapet.
Tittel: Sv: kulda skaper problemer for min model S
Skrevet av: RaBaldertir 30. des 2014, kl. 14:16
Det jeg beskrev for to postinger siden kan bare oppleves i en kort tidsperiode hver kjøretur (hvis det i det hele tatt inntreffer).