Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: Tromsoleaf på søndag 12. januar 2014, klokken 21:19
Ble den lykkelige eier av en Leaf Acenta i slutten av November 2013. Lader den foreløbig hjemme i et strømuttak ute på husveggen. Uttaket er 16 A, bruker den medfølgende kabel. De første 14 dager ladet den helt fint. Så hadde vi storm i begynnelsen av desember og siden da har det vært bare trøbbel. Nå har jeg ikke kunnet lade bilen min der siden 25.12.13. Inntil da har den ladet enkelte dager, og noen dager av og på i en uendelighet. Laderen blinker på grønt, blir ikke stabil og lader dermed ikke. Jeg har prøvd den hos mine nærmeste 3 naboer, der blinker den også på grønt. Jeg har vært hos forhandler, der lader den når den plugges inn. Min hjelp har vært en veninne som bor tre gater opp for meg, der lader den helt fint. Jeg har hatt kraftselskapet her å gjøre målinger, og hatt en jordfeilslogger installert i 14 dager. Den viste jordfeil i 3 dager 22 -25.12 og akkurat de tre dager kunne jeg ladde. Ellers finner de ikke noen feil hverken i spenning, frekvens eller jord. Jeg har kjøpt en måler selv og finner heller ikke feil annet enn at spenningen kan veksle mellom 220 og 237 men det er jo innenfor det som laderen skal tåle. En ørliten likestrøm i blant det er alt. Jeg har idag sjekket ut diverse apperater her i huset - koble ut ex varmvannsbereder for å se om det hjelper - nei. Jeg fant også en egen kurs som oppvaskmaskinen står på, der blir den heller ikke stabil. Kursen jeg bruker ute forsyner også badet og utelys, men ikke vaskemaskin, den har egen. Jeg har snakket med Nissan, forhandler, kraftselskap ingen har noen ide om hva som kan være galt. Er det noen her som har opplevd noe sånt? eller er der noen der har en ide om hva som er galt? Det er jo veldig trasig å ha en flott Leaf som jeg ikke kan ladde hjemme...
Oppvevde noe liknende i går hos venner... Men da blinket del gule også... Men hjemme igjen virker alt til å være ok.
Kan det være ladekladden?
Det er jo rart når kladden virker andre plasser bare ikke her i gata, eller kanske hos alle som er knyttet til denne trafo.
Da tror jeg feilen må ligge hos strømleverandøren, har ikke Nissan opplevd dette andre steder i verden?
Akkurat det lurer jeg også på - noen med tilsvarende erfaringer? Og veldig gjerne løsningsforslag :-)
Har en tekna jeg kjøpte 13/12 , fikk lagkt opp ny kurs på veggen ute (16A), en kveld for et pr dager siden nektet laderen å starte den bare blinka (orange) etter to timer startet og stoppet jeg bilen, da ville den lade, den har virket bra før og etter . På Ringerike bilsenter sa de: skjer det igjen bytter vi bare kablen.
Nå har jeg prøvd å starte den mens laderen er i ingen endring :(
Blinkende grønn lampe på evse indikerer at den ikke har funnet tilstrekkelig jord i ledningsnettet. Står beskrivelse av lampene på bruksanvisningen som ligger i bagen til kabelen. Står også i instruksjonsboka.
Det vet jeg - at det indikerer ikke tilstrekkelig jord ;) har lest det. Problemet er at jeg har hatt kraftselskapet her og de søkte og søkte og fant ingen feil på jord. De koplet også ut mitt hus uten at det gjorde noen forskjell. Har hatt en jordfeilslogger her i huset og på trafoen fra før jul til over nyttår. Den registrerte jord feil i tre dager rundt julaften, og akkurat da kunne jeg ladde bilen. Når jeg selv måler for jordfeil her ser alt ok ut altså jord er hlavparten av spenningen. Begynner snart å bli desperat her. Skal få en elektirker til å gå over mitt system. Forøvrig sier kraftselskapet at periodiske jordfeil er uhyre vanskelig å finne, så det ser noe svart ut for mitt liv med Leaf :( Det burde vel også være sånn at når jeg ikke måler noen jordfeil da burde vel heller ikke laderen blinke på grønt hvis det er eneste indikasjon?
Takk for alle innspill :) Kanskje jeg også skal fortelle at huset mitt er fra 1995, jeg har jordfeilsvarsler installert og jeg tror ikke det har varselt om noe i de 15 år jeg har bodd her. Jeg har også et overspenningsvern. Og så er det jo rart at den ladet helt fint de første 15 dager. Da kom uværet og etter det har det bare vært trøbbel....
Ein enkel test - forsøk med ein annan EVSE via forhandler, eller nabo / kollega el. likn. så får du raskt testa ut om det er EVSE som har feilen.
SitatNår jeg selv måler for jordfeil her ser alt ok ut altså jord er halvparten av spenningen.
Utan at eg kan gi ein god beskrivelse av korrekt framgangsmåte, så kan ikkje jordfeil finnes så enkelt som ved og måle spenninga.
Om feilen ikkje er mulig og finne, så finnes det håp. Dette produktet er ikkje heilt ferdig, men det finnes andre produkt som gjer det samme. Du treng 3,6 kw (6,6 kw om du har ekstra lader):
SitatTransnova skriver idag om et spennende prosjekt de har gitt støtte til: En knøttliten og energieffektiv 11kW 400V trafo med galvanisk skille som kun måler 25x25x11cm, for oss som ikke har 400V TN hjemme. Ladeteknologien løser også jordingsproblemet som enkelte elbiler har når disse bilene lades på deler av det norske strømnettet.
Kjelde: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11675.0.html
Sitat fra: Tromsoleaf på mandag 13. januar 2014, klokken 20:51
Takk for alle innspill :) Kanskje jeg også skal fortelle at huset mitt er fra 1995, jeg har jordfeilsvarsler installert og jeg tror ikke det har varselt om noe i de 15 år jeg har bodd her. Jeg har også et overspenningsvern. Og så er det jo rart at den ladet helt fint de første 15 dager. Da kom uværet og etter det har det bare vært trøbbel....
Idag brukes kombinert sikring, og jordfeilbryter pr kurs. Desse er meir nøyaktige enn dei gamle jordfeilsvarslarar. Mange av desse vart modifisert av huseiger pga. stadig piping, uten at feilen var enkel og lokalisere. Feil utanfor huset kunne og bli varsla om.
Har du forsøkt og lade på andre kontakter enn den omtalte kontakten heime, for og eliminere feilen? Skøte kabel går fint som test, men bruk 2,5 mm2 kabel for og unngå varmgang / spenningstap.
Ps: Kan legge til at min EVSE slutta og fungere, der var det brot i kabel inn i ladepistolen. Dvs, den virka av og til - når kabel var i rett vinkel.
Takk for svar :-) EVSE en lader helt fint alle andre plasser enn her i gata hvor jeg bor, og kanskje også de andre hus der tilhører samme trafo - har ikke gått hele runden. Det er nemlig sånn at jeg bare kan ta med EVSE en og plugge i - den lyser stabilt grønt når den kan ladde uavhengig av om bilen er tilkoblet - noe har jeg lært i min måned uten å kunne ladde hjemme... Derfor har jeg testet den mange plasser i huset mitt, også på en kurs som bare har et stikk (Oppvaskmaskinen) - ingen forskjell. Har også prøvd flere steder hso de nærmeste naboer. Forhandleren skal låne en uoriginal lader for å se om det gir noen forskjell. Jeg har sett på den fra transnova. Den blir vist i salg til sommer. Det blir en lang vinter i Tromsø uten hjemme strøm. Vi har en ( 1 ) hurtiglader her i byen og den har vært ute av drift siden før jul.
Sitat fra: Tromsoleaf på mandag 13. januar 2014, klokken 21:59
Takk for svar :-) EVSE en lader helt fint alle andre plasser enn her i gata hvor jeg bor, og kanskje også de andre hus der tilhører samme trafo - har ikke gått hele runden. Det er nemlig sånn at jeg bare kan ta med EVSE en og plugge i - den lyser stabilt grønt når den kan ladde uavhengig av om bilen er tilkoblet - noe har jeg lært i min måned uten å kunne ladde hjemme...
To alternativ: Feil på EVSE, eller feil på strømnettet ;D
Sitat
Jeg har sett på den fra transnova. Den blir vist i salg til sommer.
Om det er straumnettet som er årsaka er det mulig og bruke tradisjonell skilletrafo. Dei veg gjerne mange (les: 100 kilo).
Har du flaks finn du nokon som har ein slik som kan bli testa med. Mulig tradisjonell UPS vil hjelpe, men dei er gjerne dyrare - må kunne levere 10 A ved standard ladekabel.
Takk for svar - Hva er en UPS? og pris? mye en ny elbil eier ikke vet...
Sitat fra: Tromsoleaf på mandag 13. januar 2014, klokken 23:16
Takk for svar - Hva er en UPS? og pris? mye en ny elbil eier ikke vet...
Beskrivelse er henta frå: http://no.wikipedia.org/wiki/UPS
UPS, Uninterruptible Power Supply, på norsk ofte kalt avbruddsfri strømforsyning, dvs den vil innehalde trafo, likeretter, batteri og inverter.
Dei meir avanserte variantar lagar vekselspenning av likespenning - og skal i teorien løyse ditt problem. Du treng ikkje batteri delen, så det ville vere mulig og teste med ein UPS som var kassert.
Men, det blir litt mykje styr med UPS, måtte vere om du fekk tak ein slik.
Her er eksempel på det du "treng" for test - galvanisk skille:
http://www.komplett.no/apc-smart-ups-rt-isolation-transformer/582355
Men, prøv fyrst med annan EVSE - er feilen i denne - så er saken løyst.
:) Takk for atter et svar. Den får ligge i tenke boksen en stund :) skal prøve ulike EVSE, og få sjekket mitt el annlegg her først.
Min erfaring og kunnskap er følgende: evse fra japanske biler inneholder jordfeilbryter. Evse fra europaproduserte biler inneholder også jordfeilbryter, i tillegg kontrollerer den om det finnes tilstrekkelig jord før den tillater lading. Hvis ikke blinker det grønne lyset.
Den bilen jeg har erfaringen fra sluttet også å lade hjemme hos eier, på jobben og på verksted samt offentlige stolper ladet den. Eier er elektroingeniør og fikk raskt logget jordfeil samtidig som bil avbrøt lading. Feilen er ikke hos bileier, men kommer og går i nabolaget. Dette er ett 50 talls byggefelt og det er bare en fase inn i huset. Det jeg gjorde i denne saken var å låne bort min egen justerbare evse fra elbilhjelpen, med den er alt i orden selv med jordfeil i nabolaget.
Jeg vet også at med japanprodusert evse ville denne ladet, siden den ikke kontrollerer jord.
Har ikke greie på trafoer og fordeling i byggefelt, men siden dette kom etter uværet så ligger feilen i nettet i ditt nabolag. Håper du finner feilen raskt :)
Takk X-Trail, der er der en som har hatt samme problem som meg. Der må vel være en grunn til at de har lagt inn tilstrekkelig jord målingen i den europaproduserte? Imorgen kommer forhandler og prøver ut en uoriginal hos meg, spent på resultatet. Hvis det fungerer og jeg må skaffe meg en sånn, må jeg vel sikre meg at garantien fremdeles gjeller... Uansett tenker jeg at jeg vil få sjekket at jeg ikke har jordfeil hos meg selv. Jeg måler ikke noe, men likevel kan vel en elektriker måle bedre enn en amatør.
Er der noen der vet hva som gjeller hjemmelader kablen? standart utgave. Jeg tenker å få installert en sånn, men om den heller ikke liker jordingsforholdene her er det kanskje ingen vits? Går det f ex an å legge inn mer jording hos meg? :-)
Sitat fra: Tromsoleaf på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:05
Er der noen der vet hva som gjeller hjemmelader kablen? standart utgave. Jeg tenker å få installert en sånn, men om den heller ikke liker jordingsforholdene her er det kanskje ingen vits? Går det f ex an å legge inn mer jording hos meg? :-)
Du har nok ikkje for "lite jording". Det som skjer ved jordfeil er at ein del av straumen som går i kablene "forsvinn". Dermed blir nivået i ledarane ulikt, som tyder på feil. Feilen kan vere utanfor ditt hus.
I IT nett er dette ufarlig, innanfor visse grenser naturligvis. Dette er og årsaken til at IT blir brukt for kritisk elforsyning - t.d på sjukehus. Dvs, som X-Trail skriv er at EVSE levert samman med bilar produsert i Europa finn "feil" som ikkje er definert som feil på IT nett - det blir "Ulv ulv" med andre ord...
Om dei fastmonterte EVSE - ofte omtalt som "heimelader" fungerer betre enn dei transportable vil avhenge om dei er like nøyaktige på denne sjekken.
Om dette er årsaken - så har du desse valg:
- "Feilen" blir retta. Feilen kan ligge utanfor ditt hus.
- Du kjøper ny EVSE, som ikkje er like nøyen for og sjekke etter feil. Kan ha ein heime, og ein i bilen.
- Isolerer deg ut av feilen, sjå tidlige post ang. trafo / galvanisk skille. Ein slik vil gjere at feilen blir isolert, og EVSE vil sjå "rein" straum - utan feil.
Tusen takk for alle gode innspill - blitt mye klokere de siste dager. Nå har vi prøvd en uoriginal EVSE og den fungerte med en gang. Skal få bytte låne en japansk imorgen og da håper jeg jeg endelig er på strøm igjen :-)
Sitat fra: Tromsoleaf på onsdag 15. januar 2014, klokken 17:49
Tusen takk for alle gode innspill - blitt mye klokere de siste dager. Nå har vi prøvd en uoriginal EVSE og den fungerte med en gang. Skal få bytte låne en japansk imorgen og da håper jeg jeg endelig er på strøm igjen :-)
Så bra det løyste seg. Dette er nok veldig nytt for forhandlere og, så forum kan vere veldig nyttig :D
Hei Tromsoleaf.
Vi kjøpte en Nissan leaf omtrent samtidig som deg og bor vel 2 mil sør for Narvik. Vi har nøyaktig samme problem som deg og har gjort alle de utforskingene som du har gjort. Det har derfor vært veldig fint å høre om det funket med ny lader, og hvilken lader du nå bruker. Har du vært i kontakt med Nissan om dette? Fint å få tilbakemelding
Hei Irisb. Ja nå har jeg endelig fått en fungerende EVSE i hus og Leafen står fornøyd på strøm :-) Ja jeg har vært i kontakt med NISSAN både sentralt og lokalt. Jeg var så heldig at jeg fikk bytte min kabel med en der har en japansk model, og den lader helt fint. Jeg tror min forhandler har vært i kontakt med din, så jeg håper det løser seg for deg også :-D. God helg og takk til alle gode hjelpere.
Hei Tromsø. Ja de var i kontakt med din forhandler etter at jeg informerte dem om ditt innlegg.Nå har vi også lånt oss en lader fra leaf modell 2012 og det ser ut som det lader som bare pokker. Dette er en sak som jeg forventer at Nissan tar tak i sentralt da alle målinger på strøm viser innenfor normer og krav på Nissan lader. Takk for at du delte dette med oss, nå kan vi forhåpentligvis igjen være en lykkelig eier av en leaf.
Hilsen oss i Narvik
Hei igjen - det er nok de kloke folk her inne i forum vi skal takke :-) og ja Nissan sentralt burde vite om det og tilby vi som har dette problem en annen lader. Tror jeg vil ta kontakt med dem sentralt og reise spørsmålet. God helg.
Samme problem her; fikk Leaf Accenta 2013 model rett før jul og opplevde at vi ikke lenger får til å lade på Leutenhagen i Trondheim - ikke så bra når vi bor på Fosen og ikke alltid har marginene på vår side når vi skal hjem fra bytur. Lyset på ladekabelen blinker grønt når jeg kobler til strømkontakten der, altså før jeg kobler den til bilen. Leafen vi hadde før - en 2012 model, ladet alltid uten problemer på samme punkt/ Leutenhagen. Forhandler har latt meg prøve en identisk ladekabel til den som fulgte med 2013-modellen, men den blinker grønt den også. Takk for tipset om jordfeil og ladekabel.
Fikk min nye acenta leaf for 5 dager siden og har ikke hatt noe problem før i dag. Nå står den bare og blinker på grønn når jeg forsøker å lade hjemme. Den fungerer fremdeles når jeg forsøker andre plasser...
Jeg testet min på alle kontakter i huset også oppvaskemaskinen som har egen kurs, samme på alle - blinker på grønt. Min hadde også dager hvor den plutselig laddet og dager hvor den laddet et par minutter for så å falle ut og inn igjen i timesvis. I mitt tilfelle har naboene det samme problem for jeg har testet min hos mine to nærmeste naboer, det blinker den også på grønt.
Så uten å være jordfeilsekspert kan det høres ut som om du har en jordfeil i ditt eget hus i å med det duger på en kontakt og ikke på en annen. Jeg fant faktisk ut at i mitt hus er jordfeilbryteren bare tilkoblet 2 kretser, så jeg må nok få meg en elektriker til å gå over systemet, selvom jeg nå ladder fint med japansk EVSE.
Tenkte det samme selv, men rart at det fungerte uten problem tidligere... Må vel få en elektriker til å sjekke uansett.
Sitat fra: Tromsoleaf på søndag 19. januar 2014, klokken 23:04
Jeg fant faktisk ut at i mitt hus er jordfeilbryteren bare tilkoblet 2 kretser, så jeg må nok få meg en elektriker til å gå over systemet, selvom jeg nå ladder fint med japansk EVSE.
Dette er heilt normalt, eldre installasjoner har jordfeilbryter for varmekablar. Dette er godkjent, ingen krav om oppgradering.
Det som blir gjort i mange tilfelle er og byte ut sikringar med kombinert sikring og jordfeilbryter. Dermed vil jordfeil i eige hus raskt bli oppdaga, og er enkelt og finne. Spesielt i eldre installasjonar med skrusikringar vil dette gi ein auka trygleik. Skal mykje til og oppdage jordfeil uten.
Men, i trådstarter er ikkje den feilen i eige hus. Ein oppgradering vil dermed ikkje løyse denne feilen, den vil berre varsle om feil i eige hus.
Eg takka ja til ein slik oppgradering i 2006, har så langt funne feil på eit pannekakejern - ellers har alt vore som før. Men, det er ein ekstra trygleik.
Takk igjen TB her lærer jeg mye. Ser ut som det kan være kretsene til varmekablene som har jordfeilbryter, da ble det mysterium løst :-)
Hei, jeg er selv elektriker og har vært å feilsøkt på slik feil i Vestfold hvor ladekladden ikke vil lade. Det lyser bare for jordfeil/ikke tilstrekkelig jord. Har målt spenning inn i huset rett på inntaket (da kan jeg få en indikasjon på jordfeil fra nett/naboer) ved skjev spenning fase-L1, fase-L2 og fase-L3. Her var alt normalt (ca 127-128v) men den ville fortsatt ikke lade. Jeg målte overgangmotstand til jord på hele anlegget og det var mer enn bra nok resultater(35 M ohm for de som er interesserte). Koblet vekk absolutt alt bortsett fra en stikkontakt med jord til utekontakt og den ville fortsatt ikke lade. Prøvde alle fasene uten hell. Ble litt frustrert og målte så husets jording mot referansejord(bra resultat), men satte ned ekstra jordspyd i god jord for å få det enda bedre, fortsatt ingen lading. Brukte vannspreder for å få ENDA bedre jording, uten hell. FRUSTRERT! Ringte forhandler og fikk prate med verksted, prøvde dagen etter med ny lader, akkurat samme resultater. Sjekka hos nabo og nabo bortenfor, uten hell! MEN hos nabo på en annen trafokrets, der ville bilen lade igjen.... Tilbake til start, ny - uoriginal lader, og bilen lader som bare det! Frustrert er bare forbokstaven!
Konklusjon: Hvis bilen ikke vil lade med original lader hjemme, ikke bruk pengene på elektriker, kjøp uoriginal lader!!! (PS, kunden måtte ikke betale 5 øre, anlegget hans var bra og vi fant ingen feil!)
Hus lå på steinfylling, 4 rekkehus på rekke, god ring-jord, vann og kloakk tilkoblet jord, 230v IT 3fas, luftstrekk inn til område - kabel inn til skap med kortslutning sikringer ute på vegg
Hei GT. Takk for innspill av fagmann, akkurat som min historeie og høre folkene som var her. Nå har jeg forstått at vi i Norge har noe de ikke har andre steder - felles jording og at det er det som kan skape forstyrrelsen. Hos meg fungerer det helt fint med japansk lader. Tenker egentlig å ta dette opp med Nissan, men har ikke kommet så langt, foreløpig nyter jeg å ha bil med strøm :-)
Hei, samme feil hos meg etter at byttet Leaf 2012 til Leaf 2013; kan plutselig ikke lade på Leutenhagen lenger. Jeg gikk til forhandler og byttet tilbake til den gamle ladekabelen fra Leaf 2012 og nå funker alt fint som før igjen,.
ifølge Nissan Norge er det støy på linja / nettet, det er ikke no galt med kabel :P men de juger så de trur det selv ::) i går ville den ikke lade igjen >:( Ringeriks kraft sa det lite sannsynlig var nettet da det er 150m til en nyere trafo, og det er bra spenning i huset (233-5V) ::)
Hei Elvedal. Hvis du leser gjennom hele tråden tror jeg du finner løsningen - Japansk model kabel eller uoriginal. Det er nemlig ikke feil i kabel og heller ikke i nett ifølge de retningslinjer som er her i Norge. Den kabel som følger med 2013 modellen her i Europa måler så langt jeg har forstått det ikke bare spenning og jord, men også en forskjell mellom dem. Det gjør ikke den japanske. Les TB sine innlegg :-) Siden jeg fikk japansk kabel lader min hver gang, det gjorde den ikke med den andre jeg hadde.
Når det gjelder søk etter jordfeil utføres dette med å måle isolasjonsmotstand med en megger med prøvespenning på 500V.
Det bør også måles for jordfeil utenfra på IT-nett.
Hvis kladden blinker pga. Dårlig jordpotensiale kan det enkelt måles berøringsspenningen med installasjonstesteren i stikkontakten. Den skal da være tilnærmet 0V.
Dette tar en elektriker ca 5 minutt å gjøre.
Hvis det også er OK kan man måle overgangsmotstand til jord med installasjonstesteren. Men med lav berøribgsspenning burde denne teoretisk sett være ok. Måling av overgangsmotstand er ikke alltid like enkelt, litt avhengig av typen utstyr.
Eller så er det noe gale med kladden.
Når det gjelder søk etter jordfeil utføres dette med å måle isolasjonsmotstand med en megger med prøvespenning på 500V.
Det bør også måles for jordfeil utenfra på IT-nett.
Hvis kladden blinker pga. Dårlig jordpotensiale kan det enkelt måles berøringsspenningen med installasjonstesteren i stikkontakten. Den skal da være tilnærmet 0V.
Dette tar en elektriker ca 5 minutt å gjøre.
Hvis det også er OK kan man måle overgangsmotstand til jord med installasjonstesteren. Men med lav berøribgsspenning burde denne teoretisk sett være ok. Måling av overgangsmotstand er ikke alltid like enkelt, litt avhengig av typen utstyr.
Eller så er det noe gale med kladden.
:o Etter å ha satt innstillingen 80%lading til 100% og satt lading som prioritet istede for varme anlegg har jeg ikke hatt noen problemer med å lade ;)
Disse ladeproblemene ligner veldig på problemene Tesla har i Norge...
Link: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11008.0.html
Jeg hørte om noen som hadde ladeproblemer med Leaf. De var ikke stilt om til norskt strømnett. Kanskje dette kan være lurt å få sjekket ved neste service, eller om du har problemer?
Etter å ha fått problemet tilbake med grønn og Orange blinking, byttet jeg til kontakten inne på badet (vindusveien) da virker den uten problemer, kan det være noe med den nye kursen jeg fikk montert? så nå må jeg snakke litt med montøren.
Sitat fra: elvedalen på fredag 28. mars 2014, klokken 14:36
Etter å ha fått problemet tilbake med grønn og Orange blinking, byttet jeg til kontakten inne på badet (vindusveien) da virker den uten problemer, kan det være noe med den nye kursen jeg fikk montert? så nå må jeg snakke litt med montøren.
Om ny kurs bruker t.d. L1 og L2, så kan kurs på badet bruke L2 og L3. Ved feil jordfeil på L1 vil du oppleve denne effekt. Det kan bli løyst (midlertidig) ved og endre fordeling i sikringsskapet (av elektriker).
Men, om feilen flytter seg til annan fase er du like langt.
Jeg er utdannet elektroingeniør og har hatt en arbeidskamerat som ikke fikk ladet bilen hjemme (virket ibland, -en stund). Han ble etterhvert ganske oppgitt og fikk sjekket både jord, spenning og eventuell interfering fra trafo.
Jeg ble interessert i saken og ettersom jeg er ingeniør så foreslo jeg å sjekke strømmåleren! Det er slik at en strømmåler lager pulseringer i husnettet og noen måleren er verre enn andre!
Han Bestillte en ny måler fra Skagerak med en gang jeg nevnte dette, -har ikke hatt problemer siden
::) fikk ny kabel på Nissan/Opel i Hønefoss, en Opel Ampera kabel, ikke hatt no problem etter det.
Vet du vilke målere som kan lage krøll?
Har fortsatt problem med min evse (16a) men originalladeren funker.
Har hatt logger ( medcall) en uke, finner ikke feil.
Hei
Vi har også fått dette problemet nå, ladekabelen vil ikke lade. Det lader litt til å begynne med, men så kommer det tikkelyder og den slutter å lade. Forhandler sier vi har fått japansk lader - og at feilen må være hos oss (den lader andres steder, og den har fungert hjemme i to mnd). Men et vennepar vi kjenner fikk også dette problemet etter et par mnd - og de fikk ny kabel som forhandler sier en japansk, og den ser annerledes ut en den opprinnelige laderen. Kan man se på ladekabelen om den er japansk eller ikke?
Vi har på følelsen at forhandler sier det er japansk kabel - og så stemmer det ikke... Må legge til at de ikke akkurat er kjent for god service...
Hvorfor ikke ta kontakt med DLE? Forklar problemet med at lading ikke fungere hjemme og at forhandler ikke kan gi svar på hva som er galt, men at det kan være noe galt med strømnettet hjemme hos dere eller muligens måleren som lager støy.
Tilsynet er gratis, men feil og mangler må utbedres for egen regning av elektriker dere velger selv.
Hei,
Har hørt tidligere at i Trondheim sentrum er det dårlig jordingspotensiale når de har satt opp spyd/ringjord ol på bygg.
(Med tanke på de som slet med å lade på Leuthenhaven).
En artikkel for de teknisk/spesielt interesserte med hvordan fagfolk måler skikkelig overgangsmotstand til jord.
https://trv.jbv.no/wiki/Felles_elektro/Prosjektering_og_bygging/Jording/Vedlegg_-_Prosedyre_for_m%C3%A5ling_av_overgangsmotstand_mot_jord