Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: kjølholdt på fredag 10. januar 2014, klokken 15:47
Så inn i blå adapter. Plastikken inne ved ene stål pinnen er svart noen kvalifiserte gjetninger
Tre muligheter: støpsel har dårlig terminering mot kabel
Stikkontakt har dårlig terminering mot kabel.
Klemme i stikkontakt klemmer ikke nok rundt plugg i støpsel.
En (to) siste men lite trolig mulighet er overspenning/jordfeil
Erfaringsmessig er det støpsel som er feil på. Tipper det er kun ett lite presse merke på hylsen kabelen går inn i. Ser mange slike tillfeller på nye vvb og det er dette som er årsaken her. Kan føre til brann.
Edit: sjekk om pinnen som har smelteskaden i støpsel er like glatt som den andre, eller har groper eller sveise/svi merker?
SitatTesla to Upgrade Adapter on Reports of Garage Overheating
Tesla Motors Inc. (TSLA), which is under investigation by U.S. regulators over fires in its Model S sedan after battery punctures, will upgrade wall-charger adapters following reports of overheating in garages.
The charger connectors, which tether Tesla-issued cables to wall outlets, will be mailed out in the next two weeks, Chief Executive Officer Elon Musk said in an interview today. Overheating can stem from inadequate household wiring, he said.
http://www.bloomberg.com/news//2014-01-10/tesla-to-upgrade-wall-adapters-after-reports-of-garage-fires.html
Hmmm... Nok en "tesla to uker"? :p
Er det ikke sånn at ladestrømmen er redusert etter siste oppdatering? Kanskje forståelig hvorfor.. ;)
Hmmmm... Dette ser ikke bra ut..
Ser vel ut som en fabrikasjonsfeil av adapteret ?
Kanskje lurt at alle som har fått adapter sjekker dette ut nøye? Her må det ha luktet svidd plastikk lang vei..
Jeg tester mitt blåe adapter nå. Snart ferdig med 4 timers lading på 230V og 32 amp.
Skal sjekke adapteren nøye når ladingen er ferdig :o
Mitt adapter blir ikke lunka engang, ingen tegn til overoppheting.
Sikkert ladet 2-300 kwh på 32A nå
Er det mulig å åpne adapteret eller det støpt igjen?
Det beste er vel å få det levert til Tesla så fort som mulig i den standen det er i ? Jfr garasjebranner i USA
Sitat fra: kjølholdt på fredag 10. januar 2014, klokken 15:47
Så inn i blå adapter. Plastikken inne ved ene stål pinnen er svart noen kvalifiserte gjetninger
Flere teslaeiere i USA har opplevd dette og det er årsaken til at siste fw tar ned ladehastigheten.
Tesla sender ut nye adaptere i løpet av de neste ukene med innebygget sikkerhet som slår inn ved for høy temperatur.
http://www.bloomberg.com/news/2014-01-10/tesla-to-upgrade-wall-adapters-after-reports-of-garage-fires.html
En liten oppdatering. Har levert adapter et til tesla. Fikk ny umc. De skulle sjekke umc og gå igjennom loggen når jeg hadde ladet med adapter et.
Mitt adapter ble ikke varmt etter 4 timers lading, så like fint ut inni også :-)
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 11. januar 2014, klokken 09:55
En liten oppdatering. Har levert adapter et til tesla. Fikk ny umc. De skulle sjekke umc og gå igjennom loggen når jeg hadde ladet med adapter et.
Jeg vil anbefale deg å ta en grundig sjekk av kontakten på veggen også:
- Se etter tegn på varmgang der det har vært kontakt med smeltet pinne i adapteret.
- Åpne kontakt å se etter tegn på varmgang i kontaktpunkt og tilkoblete kabler.
- Sjekke at skruer i koblinger er dratt skikkelig til.
Finner du tegn på varmgang må kontakt byttes.
Det var en fyr på TMC som åpnet UMC'en sin (obs: det går ikke an å få den sammen igjen etterpå). Dette var US-varianten av UMC'en. Han fant at de har lagt seg på absolutt minimum hele veien. De kjører for eksempel 40 A gjennom doblet 2,5 mm2 ledning, altså 5 mm2.
Den rette måten å bygge ladekabler på er å overdimensjonere alt og styre strømmen ved hjelp av temperatursensorer i kontaktene.
Hvis de for eksempel hadde brukt 10 mm2 tverrsnitt så ville varmeledningsevnen til kabelen vært doblet, og den ville ikke produsert noe særlig varme selv, så kjølingen kabelen gir pinnene ville vært over dobbelt så effektiv.
Det er viktigere at ingenting tar fyr og at bilen får mest mulig energi fremfor at kablene er nette og pene...
Elektriker har satt opp helt ny kontakt trukket ny kabel ut i garasjen,lagt opp egen kurs på 230 volt 32 amper enfas . Skal noe gjøres med denne, får elektrikeren komme og sjekke det han har satt opp.
Min er like fin. Har overgang med 6mm2. Alle kontakter er kalde med 32A.