Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: fredag på fredag 10. januar 2014, klokken 14:08
Transnova skriver idag om et spennende prosjekt de har gitt støtte til: En knøttliten og energieffektiv 11kW 400V trafo med galvanisk skille som kun måler 25x25x11cm, for oss som ikke har 400V TN hjemme. Ladeteknologien løser også jordingsproblemet som enkelte elbiler har når disse bilene lades på deler av det norske strømnettet.
http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/ (http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/)
Lurer på når den er klar for salg?
Og ikke minst ... PRIS...?
Ladeteknologien løser også jordingsproblemet som spesielt Renault har når disse bilene lades på deler av det norske strømnettet.
Så det er ikke bare Tesla som sliter med IT nettet ::)
Veldig bra! På tide Norske krefter utnytter kunnskap og et tidlig marked. Unødvendig at Sveits og Tyskland skal stikke av med hele markedet rundt elbil infrastruktur.
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
Vil denne trekke 230v 3 fase?
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:05
Vil denne trekke 230v 3 fase?
Skal den i det hele tatt han noen hensik må det nettopp være 230V 3fas til 400V+N trefas.
Da får du sett fra 230V siden ut 11 kW fra en 3fas 230V 32A kurs istedet for som idag 7,5kW fra en 1fas 230V kurs.
Til der transf. settes blir det 3 leder+j (altså 4) og fra transf. til Type 2 ladestasjonen 3+N+J (altså 5).
Fra: http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Sitat
Generelt vil øvrige elbiler kunne lade 2 – 3 ganger raskere med en slik løsning dersom de er forberedt for det og lades med riktig standard (Mode 3,Type 2).
Forbeholdet: "dersom de er forberedt for det" er svært relevant siden ingen biler av de som selges nå untatt de omtalte Tesla model S og Renault Zoe "er forberedt for det" selv om både VW og BMW kan lades "riktig standard (Mode 3,Type 2)".
Så veldig generelt for øvrige elbiler er det altså ikke.
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
5
Sitat fra: janmb på fredag 10. januar 2014, klokken 15:17
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
5
5 ledere om man skal montere den annet sted enn garasjen ja. Med tanke på spenningsfall og utgifter med kabel kan det bli billigere å montere denne så nær 3-fase 32A/230V kurssikring for å trekke lavere tverrsnitt ut til stikkontakten 3-fase 16A/400V. Da en 3x10mm2-kabel (3x32A) er noe dyrere enn en 5x4mm2-kabel (3x16A) (som jeg ville valgt, men mulig man rekker med lavere tverrsnitt avhengig på avstanden fra sikringsskapet.
3+J med minimum 10 mm2 (32A/230V/3fase)
Sitat fra: Griffel på fredag 10. januar 2014, klokken 15:14
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:05
Vil denne trekke 230v 3 fase?
Skal den i det hele tatt han noen hensik må det nettopp være 230V 3fas til 400V+N trefas.
Da får du sett fra 230V siden ut 11 kW fra en 3fas 230V 32A kurs istedet for som idag 7,5kW fra en 1fas 230V kurs.
Til der transf. settes blir det 3 leder+j (altså 4) og fra transf. til Type 2 ladestasjonen 3+N+J (altså 5).
Fra: http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Sitat
Generelt vil øvrige elbiler kunne lade 2 – 3 ganger raskere med en slik løsning dersom de er forberedt for det og lades med riktig standard (Mode 3,Type 2).
Forbeholdet: "dersom de er forberedt for det" er svært relevant siden ingen biler av de som selges nå untatt de omtalte Tesla model S og Renault Zoe "er forberedt for det" selv om både VW og BMW kan lades "riktig standard (Mode 3,Type 2)".
Så veldig generelt for øvrige elbiler er det altså ikke.
Vil den da trekke ca 28A 230v 3 fas for å gi 400v 16A?
Sitat fra: flux på fredag 10. januar 2014, klokken 15:23
3+J med minimum 10 mm2 (32A/230V/3fase)
Jeg vil vel si maks 10mm2. Det kan hende 6mm2 holder, det kommer bl.a an på forlegningsmetoden (åpen på vegg, nedgravd, i isolert vegg osv.). Men det vet elektrikeren.
Synes artikkelen kom med litt blandet info og er usikker på om forfatter egentlig vet forskjellen.
I begynnelsen er det en billig lader med navn Zap Charger, og så er det snakk om trafo som gir TN kvalitet...
Det blir også trukket inn Mode3 Type2 og jordingsproblem på norsk nett...
Snakker vi om en boks som både er trafo og ladestasjon? Og som kan kobles til 32A 230 IT 3fas, som gir 11kw Type 2 uttak eller kabel, med 16A 400V 3fas, vil det bli en vinner i mitt hus :) Kommer litt ann på prisen selvsagt...
Da vil jeg kalle den verdens beste hjemmelader i Norge på IT nett.
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:31
Sitat fra: Griffel på fredag 10. januar 2014, klokken 15:14
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:05
Vil denne trekke 230v 3 fase?
Skal den i det hele tatt han noen hensik må det nettopp være 230V 3fas til 400V+N trefas.
Da får du sett fra 230V siden ut 11 kW fra en 3fas 230V 32A kurs istedet for som idag 7,5kW fra en 1fas 230V kurs.
Til der transf. settes blir det 3 leder+j (altså 4) og fra transf. til Type 2 ladestasjonen 3+N+J (altså 5).
Fra: http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Sitat
Generelt vil øvrige elbiler kunne lade 2 – 3 ganger raskere med en slik løsning dersom de er forberedt for det og lades med riktig standard (Mode 3,Type 2).
Forbeholdet: "dersom de er forberedt for det" er svært relevant siden ingen biler av de som selges nå untatt de omtalte Tesla model S og Renault Zoe "er forberedt for det" selv om både VW og BMW kan lades "riktig standard (Mode 3,Type 2)".
Så veldig generelt for øvrige elbiler er det altså ikke.
Vil den da trekke ca 28A 230v 3 fas for å gi 400v 16A?
Ja sånn omtrent, husk at 230V er en nominell verdi. Siden den er så liten er dette en moderne sak basert på switcheteknikk, noe som antagelig også betyr at spenningen ut er temlig nøyaktig 400V. Derfor gjetter jeg på at den med spenning over 230V trekker litt minder, men at den også tåler noe lavere spenning, men da vil trekke tilsvarende mer strøm.
Men dette er altså bare (kvalifisert)gjetting.
Jeg sendte dem en mail, jeg:
Hei,
Jeg har en Model S og lurer veldig på Zap Power-trafoen. Når kommer den i handelen, hva blir prisen, og hva er tomgangstapet?
Det ville også være interessant med en portabel variant som kan kobles til eksisterende 230 V trefase stikk, disse myldrer det av rundt om i landet.
Her er svaret:
Produktet lanseres etter planen til sommeren. Prisen er ennå ikke fastsatt, men den vil bli lavere enn for en tilsvarende standard trafo. Tomgangstapet er mye lavere enn for en vanlig trafo (under halvparten). Den kan også gå i stand-by når den ikke er i bruk (bruker da ~1W).
En portabel variant er også planlagt. Det blir egentlig den samme løsningen, bare med en mer "rugged" innpakning.
God helg!
Mvh Kjetil
Dette høres veldig bra ut :)
Sitat fra: eledille på fredag 10. januar 2014, klokken 16:18
Jeg sendte dem en mail, jeg:
Hei,
Jeg har en Model S og lurer veldig på Zap Power-trafoen. Når kommer den i handelen, hva blir prisen, og hva er tomgangstapet?
Det ville også være interessant med en portabel variant som kan kobles til eksisterende 230 V trefase stikk, disse myldrer det av rundt om i landet.
Her er svaret:
Produktet lanseres etter planen til sommeren. Prisen er ennå ikke fastsatt, men den vil bli lavere enn for en tilsvarende standard trafo. Tomgangstapet er mye lavere enn for en vanlig trafo (under halvparten). Den kan også gå i stand-by når den ikke er i bruk (bruker da ~1W).
En portabel variant er også planlagt. Det blir egentlig den samme løsningen, bare med en mer "rugged" innpakning.
God helg!
Mvh Kjetil
Dette høres veldig bra ut :)
Høres meget bra ut! Den kommer bare et halvt år for seint! ;)
Høres perfekt ut, en slik skal jeg ha når den blir tilgjengelig.
Håper den får mulighet for ladekontroller og type 2 kontakt, da snakker vi!
Sitat fra: eledille på fredag 10. januar 2014, klokken 16:18
Jeg sendte dem en mail, jeg:
Hei,
Jeg har en Model S og lurer veldig på Zap Power-trafoen. Når kommer den i handelen, hva blir prisen, og hva er tomgangstapet?
Det ville også være interessant med en portabel variant som kan kobles til eksisterende 230 V trefase stikk, disse myldrer det av rundt om i landet.
Her er svaret:
Produktet lanseres etter planen til sommeren. Prisen er ennå ikke fastsatt, men den vil bli lavere enn for en tilsvarende standard trafo. Tomgangstapet er mye lavere enn for en vanlig trafo (under halvparten). Den kan også gå i stand-by når den ikke er i bruk (bruker da ~1W).
En portabel variant er også planlagt. Det blir egentlig den samme løsningen, bare med en mer "rugged" innpakning.
God helg!
Mvh Kjetil
Dette høres veldig bra ut :)
Veldig bra!
Dette er nøyaktig det jeg har ventet på. Kjøper rugged utgave. Plasseres i kjelleren med 32A blå 3 fas kontakt på ene siden og 16A rød på den andre. Dermed kan jeg koble den fra og ta den med meg på roadtrip.
Hva tror man om prisen. Mulig å selge dette for 7000,-?
For 7000,- er det det mulighet for at salget av transformatorer vil eksplodere i Norge ;D
Om de/noen i tillegg hadde bygd en enhet med alt utstyr man trenger for å få en "Type 2"-lader hadde jeg blitt meget glad :) Jo mindre fysiske enheter jo finere resultat og mindre feilkilder :)
Kanskje det her kan bli et kanon-produkt for de som bare får tak i 230V.
3-fase 230V 32A inn -> Type-2 ladekontakt ut med ~11 kW
Tror dem får salg på noen slike til fornuftig pris....
Burde komme i 22kW versjon og. ..
Sitat fra: OddB på lørdag 11. januar 2014, klokken 02:36
Burde komme i 22kW versjon og. ..
Da vil den trekke 56A 230v 3 fas.
...og med en 64A kurs burde det vel gå greit ?
Sikkert er alternativ for veikroer etc uten 400V
Sitat fra: OddB på lørdag 11. januar 2014, klokken 12:58
...og med en 64A kurs burde det vel gå greit ?
Sikkert er alternativ for veikroer etc uten 400V
Hvor langt kan man forvente seg at veikroer ol. Er villige til å strekke seg for at en Tesla eier skal få ladet (gratis) ???
Hvis dem får tak i en slik boks til ~10000, får koblet den opp på 230V 64A kurs trefase.
Så kan dem jo gi meg tilgang til denne kontakten først når jeg legger 200 spenn på bordet.
- Det vil ikke være noen upris for meg som bilist.
- Og på 100 ladinger mer eller mindre, så har dem tjent inn boksen.
Bør være spiselig...
Spørsmålet er vel heller om det er mange kroer som er dimensjonert for en ekstra 63A kurs.... Erfaringsmessig er sikringsskapene i den bransjen rimelig godt belastet fra før :p