Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: Olemann på mandag 06. januar 2014, klokken 14:43
Hei,
Har lest mye om lading i ulike tråder, men ikke funnet svar på dette. Hva er billigste mulige ladeboks for egen garasje basert på 32A 230V, med type 2 (Mennekes) uttak?
Har sett det finnes flere "bokser" på nett, men få er oppgitt med priser og virker som de er mer eller mindre like funksjonelt sett.
Og noen erfaringer med hva som er stabilt og fungerer i bruk?
Mvh Ole
Sitat fra: Olemann på mandag 06. januar 2014, klokken 14:43
Hei,
Har lest mye om lading i ulike tråder, men ikke funnet svar på dette. Hva er billigste mulige ladeboks for egen garasje basert på 32A 230V, med type 2 (Mennekes) uttak?
Har sett det finnes flere "bokser" på nett, men få er oppgitt med priser og virker som de er mer eller mindre like funksjonelt sett.
Og noen erfaringer med hva som er stabilt og fungerer i bruk?
Mvh Ole
Enkleste (og billigste) løsning:
Med bilen kan du få en 230V/32A plugg.
Snakk med elektriker og legg 32A enfas inn i garasjen (eller trefas og få elektrikeren til å sette opp en 32A enfas blå kontakt i tillegg).
Så bruker du den 32A overgangen du får med bilen.
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
(http://img.tapatalk.com/d/14/01/23/9uve4eru.jpg)(http://img.tapatalk.com/d/14/01/23/yzyve4y5.jpg)
Er det noen kloke huer der ute som kan gi meg et tips som hvilke ladeboks jeg kan bruke ?
Tenker å ha tesla laderen liggende fast i bilen .. Og hurtiglader hjemme ..
Takknemlig for tips, bor i trondheim om noen har tips til en elektriker som har peiling på elbil lading ? :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingen kloke .. ?
Her hjemme legges det opp en 32A230V 3 fas i garasjen. Videre fra denne kobles den ene fasen til en saltoboks med en løs type 2 kabel. Denne kan da tas med om man skal på langtur. Koster meg ca 10.000,-
Det er mye billigere å strekke 3 fas kabel da denne selges i mye større antall. Samt at du da kan bytte fase dersom du får problemer med skjevbelastning i nettet ditt.
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser. Måleren kan sikkert stå.
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
Billigst ? En ekstra UMC og blå kontakt.
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
da skrur jeg en stund til ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: JWinterburn på fredag 24. januar 2014, klokken 08:01
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
da skrur jeg en stund til ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Bygde om mitt skap fra skru til automat til fast-pris rundt 8000,- kr. Så 100.000 er vel litt drøyt?
(//)
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
Tror du tok med en null for mye i den prisen! :D
Har du fått gavekort på 2500 og ikke brukt det?. Da ville jeg brukt det som mellomlegg på en ekstra UMC, da slipper du med ca 2600.Det gjorde jeg med Tesla Bergen. Og ikke minst du har en i reserve om den ene går i stykker. Da har du kabel som åpner ladeluken i bilen også. Det gjør ikke de andere kablene, samt at de er nå begrensning på ladestrøm via Mode 3 kabler.
Lader med 32A med den blå, bruker jeg Mode 3 kabelen til en saltoboks får jeg "bare" 26A.
Sitat fra: Brede på fredag 24. januar 2014, klokken 08:33
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
Tror du tok med en null for mye i den prisen! :D
Driver med det samme her. Trikkerne har gjerne tilbud på bytteskap.
Ville byttet ut den museumsgjenstanden der.
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
Jeg byttet skap fra et gammel med skrusikringer til et helt nytt Moeller skap med 14stk jordfeilautomatkurser (stort nok til at det er plass til 12 kurser til).
Ferdigbygd skap med sikringer, overspenningsvern, komfyrvakt (+ sensor til over platetoppen), hovedsikring ++ koster 9200kr, jobben med å bytte ut 7100kr.
Sitat fra: JWinterburn på fredag 24. januar 2014, klokken 08:01
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: JWinterburn på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:45
Jeg tenker å sette opp 32 amp i garagen . Legger ved et par bilder av sikringsskapet..
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
da skrur jeg en stund til ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg skiftet innmat i mitt sikringsskap i fjor sommer fra gamle automatsikringer til nye med jordfeilbryter på alle kurser. Innholdsmessig ligner mitt skap ganske mye på ditt. Jeg har 14 kurser, hvorav en er 3-fas 32A til skap i garasjen. Totalpris (jobb og matriell) inkl mva var 9800,-
Med 63A inn burde du være noenlunde godt rustet til å kunne ta ut 32A i garasjen. Hvor mye jobben med å få 3-fas (og 1-fas 32A kontakt) ut i garasjen koster, kommer selvfølgelig an på avstand til garasje og fremføringsmulighet.
Be en elektriker om en totalpris på hele jobben inkl utskifting av innmat i sikringsskap.
Ingen grunn til å skru sikringer ;)
Sitat fra: shb på fredag 24. januar 2014, klokken 08:50
Har du fått gavekort på 2500 og ikke brukt det?. Da ville jeg brukt det som mellomlegg på en ekstra UMC, da slipper du med ca 2600.Det gjorde jeg med Tesla Bergen. Og ikke minst du har en i reserve om den ene går i stykker.
Jeg har gjentatte ganger henvendt meg til blant annet Trondheim for å få kjøpe en ekstra UMC. Jeg bruker bilen i jobb og trenger all forsikring jeg kan få mot å bli stående da det vil få økonomiske konsekvenser for arbeidsgiver (og dårlig reklame for Tesla..).
Alle mine henvendelser er blitt avvist med at det ikke er mulig å få kjøpt ekstra UMC. Dette har vært svaret helt siden før jeg overtok bilen for tre måneder siden. Kjenner tendenser til at jeg går varm når dette lar seg gjøre for enkelte likevel... flyr forresten til Bergen i ettermiddag. Kanskje en telefon dit kan løse problemet?
Sitat fra: Elmo på fredag 24. januar 2014, klokken 00:06
Sitat fra: fredag på torsdag 23. januar 2014, klokken 23:58
Skrusikringer...
Jeg vil anbefale deg å snakke litt med en elektriker angående pakkepris på å få byttet innmaten av det sikringsskapet, og få satt inn skinner og nye, moderne automatsikringer med jordfeilbryter på alle kurser.
Enig. Men vi snakker da fort vekk 100.000,- kr
Typisk tilbud: http://www.wiig.no/c-213-Sikringsskap.aspx?gclid=CKiuqeG4lrwCFQhZ3godlRoA9g
Sitat
Vi tilbyr følgende priser:
Rehabilitering av NEBB skap med renoveringsramme
- 8 kurser, hovedsikring og overspenningsvern 9.800,-
- Kun overspenningsvern ferdig montert 2.000,-
- Tillegg pr. kurs opp til 13 kurser 900,-
Tillegg for ny front og ramme - 2800
Prisene forutsetter at det er plass i sikringsskap. Alle priser gjelder 2-fas komponenter.
Alle priser er inkl.mva.
Og med 2-fas mener wiig egentlig 1-fas IT system.
(Denne feilterminologien har i likhet med hjemmelader dessverre blitt vanlig i installasjons bransjen).
Sitat fra: shb på fredag 24. januar 2014, klokken 08:50
Har du fått gavekort på 2500 og ikke brukt det?. Da ville jeg brukt det som mellomlegg på en ekstra UMC, da slipper du med ca 2600.Det gjorde jeg med Tesla Bergen. Og ikke minst du har en i reserve om den ene går i stykker. Da har du kabel som åpner ladeluken i bilen også. Det gjør ikke de andere kablene, samt at de er nå begrensning på ladestrøm via Mode 3 kabler.
Lader med 32A med den blå, bruker jeg Mode 3 kabelen til en saltoboks får jeg "bare" 26A.
det var egentlig utrolig smart.. Kan jo fastmontere denne og..
Får jeg mer ampere med original altså?
Problemet er vel at det ikke finns adaptere..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja prøv i Bergen. Jeg fikk den med ett nytt og fint blått adapter på, det måtte jeg ta av og gjemme adaptere, mens de utførte de siste oppdateringene på bilen. Var mange som ville ha fingrene i det den 9 desember!
Adapter 32A 3 fase til 32A 1 fase får du en elektriker til å lage. Denne MÅ du ha med når du er på tur. Du kommer over mange 32A 3 fase stikk. Alle bensinstasjoner har det, er du i knipe får du nokk låne/kjøpe litt strøm mens du tar noen kopper kaffe. Da får du 7.4kW
Ja ikke noe begrensninger med orginal UMC, den gir 32A. Med siste oppdatering. Mens den hos Sønnico i Fyllingsdalen gir 26A. Men den er vel 3 fase så det er vel 18kW så slik er den jo mye kjappere da men, begrensningen er jo der.
Godt å se at andre trenger litt billige løsnigner også :-)
Jeg ska llegge opp 32A 1 fas ut i garasjen, MEN, jeg legger jo opp ledninger til 400v 32A også, så kan jeg evt kjøpe trafo eller hva jeg måtte ønske etterpå. Dette er fordi jeg har litt slunken økonomi ATM. samt at jeg vet trafoer osv blir billigere snart.
Lykke til!
PS. om du har råd til ny innmat i skap, hør med elektrikeren om han kan ta det billig ;-) Lurt!
Sitat fra: Muffinman på fredag 24. januar 2014, klokken 10:21
Sitat fra: shb på fredag 24. januar 2014, klokken 08:50
Har du fått gavekort på 2500 og ikke brukt det?. Da ville jeg brukt det som mellomlegg på en ekstra UMC, da slipper du med ca 2600.Det gjorde jeg med Tesla Bergen. Og ikke minst du har en i reserve om den ene går i stykker.
Jeg har gjentatte ganger henvendt meg til blant annet Trondheim for å få kjøpe en ekstra UMC. Jeg bruker bilen i jobb og trenger all forsikring jeg kan få mot å bli stående da det vil få økonomiske konsekvenser for arbeidsgiver (og dårlig reklame for Tesla..).
Alle mine henvendelser er blitt avvist med at det ikke er mulig å få kjøpt ekstra UMC. Dette har vært svaret helt siden før jeg overtok bilen for tre måneder siden. Kjenner tendenser til at jeg går varm når dette lar seg gjøre for enkelte likevel... flyr forresten til Bergen i ettermiddag. Kanskje en telefon dit kan løse problemet?
Hjemme er det ingen problemer å klare seg med EN UMC og en fast Type 2 løsning, men med det ryktet UMC'ene har fått føles det risikabelt å reise på langtur med kun EN UMC...
Står du i "ødemarka" langt fra superladere og Type2-ladere er du totalt avhengig av at UMC'en virker. Har du to er sjansen for at du blir stående halvert.
Med bakgrunn i ryktene om at det kommer en ny sikrere versjon kan jeg skjønne at de ikke har lyst til å dele ut flere av de gamle enn strengt nødvendig, men jeg forutsetter at jeg får lov til å kjøpe så mange jeg måtte ønske. Det er vel f.eks. ikke rasjonering på gummimatter ??
I denne saken tror jeg Tesla tjener på å være litt ydmyk overfor kundenes ønsker...
I USA ligger ladekabelen til salgs ved siden av T-skjorter og Caps...
http://shop.teslamotors.com/products/model-s-mobile-connector-bundle
Sitat fra: shb på fredag 24. januar 2014, klokken 12:43
Adapter 32A 3 fase til 32A 1 fase får du en elektriker til å lage. Denne MÅ du ha med når du er på tur. Du kommer over mange 32A 3 fase stikk. Alle bensinstasjoner har det, er du i knipe får du nokk låne/kjøpe litt strøm mens du tar noen kopper kaffe. Da får du 7.4kW.
Disse adapterne har jeg på lager så om noen trenger en er det bare å sende en PM.
Ikke vent med å skaff dere denne overgangen. Den er nemlig ikke vanlig. Du får den ikke over vanlig disk.
Jeg laget den selv. Skulle ha 2 meter med 6mm kabel. Men de som målte hadde en dårlig dag, den ble 10 meter. Men det kan jo komme godt med om det er langt til 32A stikken :)
På sidene til tesla kan du be om at de tar kontakt for å gi deg pristilbud på ladeløsninger. Jeg haket av det for lenge siden, og omsider dumpet det ned en epost fra Sønnico, som er deres partner på området.
I vedlegget står det beskrevet hvordan du kan identifisere din strømløsning, samt deres priser på mange ulike fra 1 til 3-fas og 230-400V.
Jeg synes løsningene på trefas var veldig mye dyrere enn de andre løsningene. Noen som vet hvorfor? Hvordan ligger disse prisene i forhold til andre dere har brukt?
Sitat fra: MyTess på fredag 24. januar 2014, klokken 15:36
På sidene til tesla kan du be om at de tar kontakt for å gi deg pristilbud på ladeløsninger. Jeg haket av det for lenge siden, og omsider dumpet det ned en epost fra Sønnico, som er deres partner på området.
I vedlegget står det beskrevet hvordan du kan identifisere din strømløsning, samt deres priser på mange ulike fra 1 til 3-fas og 230-400V.
Jeg synes løsningene på trefas var veldig mye dyrere enn de andre løsningene. Noen som vet hvorfor? Hvordan ligger disse prisene i forhold til andre dere har brukt?
For å kunne lade fra 3 fas på 230V IT anlegg krever Transf. til 400V TN system.
Sitat fra: shb på fredag 24. januar 2014, klokken 08:50
Har du fått gavekort på 2500 og ikke brukt det?. Da ville jeg brukt det som mellomlegg på en ekstra UMC, da slipper du med ca 2600.Det gjorde jeg med Tesla Bergen. Og ikke minst du har en i reserve om den ene går i stykker. Da har du kabel som åpner ladeluken i bilen også. Det gjør ikke de andere kablene, samt at de er nå begrensning på ladestrøm via Mode 3 kabler.
Lader med 32A med den blå, bruker jeg Mode 3 kabelen til en saltoboks får jeg "bare" 26A.
det var egentlig utrolig smart.. Kan jo fastmontere denne og..
Får jeg mer ampere med original altså?
Problemet er vel at det ikke finns adaptere..
Ringte akkurat tesla, fikk ikke kjøpe lader..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: JWinterburn på fredag 24. januar 2014, klokken 18:34
Sitat fra: shb på fredag 24. januar 2014, klokken 08:50
Har du fått gavekort på 2500 og ikke brukt det?. Da ville jeg brukt det som mellomlegg på en ekstra UMC, da slipper du med ca 2600.Det gjorde jeg med Tesla Bergen. Og ikke minst du har en i reserve om den ene går i stykker. Da har du kabel som åpner ladeluken i bilen også. Det gjør ikke de andere kablene, samt at de er nå begrensning på ladestrøm via Mode 3 kabler.
Lader med 32A med den blå, bruker jeg Mode 3 kabelen til en saltoboks får jeg "bare" 26A.
det var egentlig utrolig smart.. Kan jo fastmontere denne og..
Får jeg mer ampere med original altså?
Problemet er vel at det ikke finns adaptere..
Ringte akkurat tesla, fikk ikke kjøpe lader..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Et bedre spørsmål kan være : "NÅR kan jeg få kjøpe ekstra UMC ?".
(
Når det er mulig i USA, må det være mulig i Europa.)
Jeg har satt opp 32A 1-fas i garasje.
Har lagt opp 3-leder 10mm2 (i tilfelle 3-fas / 230V blir mulig i framtiden).
Når jeg nå skal kjøpe jordfeilautomat, må jeg kjøpe inn 1-fas eller kan jeg bruke en 3-fas, selv om den ene lederen ikke er tilkoblet?
Sitat fra: Lille Lance på mandag 03. februar 2014, klokken 09:12
Jeg har satt opp 32A 1-fas i garasje.
Har lagt opp 3-leder 10mm2 (i tilfelle 3-fas / 230V blir mulig i framtiden).
Når jeg nå skal kjøpe jordfeilautomat, må jeg kjøpe inn 1-fas eller kan jeg bruke en 3-fas, selv om den ene lederen ikke er tilkoblet?
Du kan bruke 3-fas.
Sitat fra: Lille Lance på mandag 03. februar 2014, klokken 09:12
Jeg har satt opp 32A 1-fas i garasje.
Har lagt opp 3-leder 10mm2 (i tilfelle 3-fas / 230V blir mulig i framtiden).
Når jeg nå skal kjøpe jordfeilautomat, må jeg kjøpe inn 1-fas eller kan jeg bruke en 3-fas, selv om den ene lederen ikke er tilkoblet?
Håper du har lagt opp 3 leder + jord i 10mm2 = 4 ledere.
Når man først skal legge kabel er det like greit å ikke spare på tverrsnittet. La 50 m 10mm2 til garasjen. ..et par volt spart i spenningsfall er en kmt tjent i ladehastighet :-)
Sitat fra: sigurdi på mandag 03. februar 2014, klokken 10:09
Sitat fra: Lille Lance på mandag 03. februar 2014, klokken 09:12
Jeg har satt opp 32A 1-fas i garasje.
Har lagt opp 3-leder 10mm2 (i tilfelle 3-fas / 230V blir mulig i framtiden).
Når jeg nå skal kjøpe jordfeilautomat, må jeg kjøpe inn 1-fas eller kan jeg bruke en 3-fas, selv om den ene lederen ikke er tilkoblet?
Håper du har lagt opp 3 leder + jord i 10mm2 = 4 ledere.
Joda, 3+jord (10mm2) ... PFSP lagt i rødt rør ... helt etter boka :)
Sitat fra: Lille Lance på mandag 03. februar 2014, klokken 11:34
Joda, 3+jord (10mm2) ... PFSP lagt i rødt rør ... helt etter boka :)
Elektriker var innom for prat hos meg regnet litt på strekket mitt.
(9 meter i rør, 7 meter åpent strekk over kaldt loft/garasje 2x10mm (2 faser) + 2x10mm (en fase og jord) i to adskilte 20mm rør)
(Lå to stk 20 trekke rør fra sikrings skap til loft (ca 2 meter i isolert vegg/tak), som han skal skjøte seg inn på.)
Og lurte på om jeg ønsket 40A trefas sikring (uten jordfeil) ut til garasjen og dele den opp i 32A jordfeil automat til bil og 16A jordfeil automat til andre ting.
Da kan bil lade ved 32A (Er nok fikset når jeg får min bil), samtidig som lys og garasjeport fungerer.
Er ca 2000W tilgjengelig utenom bilen. :-)
sigurdi
Sitat fra: sigurdi på mandag 03. februar 2014, klokken 11:40
Da kan bil lade ved 32A (Er nok fikset når jeg får min bil), samtidig som lys og garasjeport fungerer.
sigurdi
Det fungerer allerede idag- 230V32A enfas på UMC.
400V 32A trefas (type2) fungerer derimot ikke -det er redusert til 26A til noe HW er oppgradert i bilene.
Sitat fra: Havebigfun på mandag 03. februar 2014, klokken 19:42
Det fungerer allerede idag- 230V32A enfas på UMC.
400V 32A trefas (type2) fungerer derimot ikke -det er redusert til 26A til noe HW er oppgradert i bilene.
Supert at 230v 32A fungerer.
Trodde den også var redusert siden 16 shucho er redusert til 13. :-)
At det var redusert til 13A på hver del lader, og da med dual lader ble det 13A på en del lader på hver unit.
2x 13 - 26A.
Men da fordeler UMC på på alle del laderene. :-)
sigurdi
X #645
1-fas 32A stikk i garasjen.
3x10mm2 PSFP (3-leder + jord) til sikringsskap.
Hvilken jordfeilautomat bør velges? Vil helst bruke 3-fas automat da slik lading kanskje blir aktuelt i framtiden og så slipper jeg å bytte.
http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat/001147624/Catalog.html?AttributeValue=2507
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:53
1-fas 32A stikk i garasjen.
3x10mm2 PSFP (3-leder + jord) til sikringsskap.
Hvilken jordfeilautomat bør velges? Vil helst bruke 3-fas automat da slik lading kanskje blir aktuelt i framtiden og så slipper jeg å bytte.
http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat/001147624/Catalog.html?AttributeValue=2507
Antar at du vil ha størst mulig sikkerhet mot skader om noe går feil. Da; for 3 fas ladelikeretter bør jordfeilbryter type B benyttes, må ikke missforstås til sikringer med B karakteristikk. (Det er ikke feil å benytte type B jordfeilbrytere på en fas heller.)
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. februar 2014, klokken 19:31
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 13:53
1-fas 32A stikk i garasjen.
3x10mm2 PSFP (3-leder + jord) til sikringsskap.
Hvilken jordfeilautomat bør velges? Vil helst bruke 3-fas automat da slik lading kanskje blir aktuelt i framtiden og så slipper jeg å bytte.
http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/sikringsmateriell/jordfeilautomat/001147624/Catalog.html?AttributeValue=2507
Antar at du vil ha størst mulig sikkerhet mot skader om noe går feil. Da; for 3 fas ladelikeretter bør jordfeilbryter type B benyttes, må ikke missforstås til sikringer med B karakteristikk. (Det er ikke feil å benytte type B jordfeilbrytere på en fas heller.)
Men det går greit å bruke 3-fas jordfeilbryter selvom en den ene fasen ikke er tilkobet?
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:46
Men det går greit å bruke 3-fas jordfeilbryter selvom en den ene fasen ikke er tilkobet?
Ja
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:11
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:46
Men det går greit å bruke 3-fas jordfeilbryter selvom en den ene fasen ikke er tilkobet?
Ja
hmm.. anbefaler å benytte fagfolk her og ikke stole på hva folk svarer på et forum - f.eks bør testknapp kobling mellom fasene være tilkoblet -ellers vil ikke testknappen funke (sjekk koblingsskjema - ABB er typisk mellom 4/3 og 6/5 - ikke på 2/1)
Sitat fra: don på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:25
Sitat fra: Griffel på torsdag 06. februar 2014, klokken 22:11
Sitat fra: Lille Lance på torsdag 06. februar 2014, klokken 20:46
Men det går greit å bruke 3-fas jordfeilbryter selvom en den ene fasen ikke er tilkobet?
Ja
hmm.. anbefaler å benytte fagfolk her og ikke stole på hva folk svarer på et forum - f.eks bør testknapp kobling mellom fasene være tilkoblet -ellers vil ikke testknappen funke (sjekk koblingsskjema - ABB er typisk mellom 4/3 og 6/5 - ikke på 2/1)
Prisipiellt enig i at man skal bruke trikker.
Allikevel har mange ymse erfaringer med håndverkere som ikke alltid har like god dybdekunnskap i alle problemene rundt elbil. Det gjør ikke noe om man bygger litt kompetanse selv. :)
Når det er sagt er det noen superkompetente folk her på forumet som fortjener ros for tålmodigheten og for at de gidder å følge opp- Griffel er en av dem- og takk for det ;)