Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Leaf 2010-2017 => Nissan => Lading => Emne startet av: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 08:45

Tittel: Helt dø
Skrevet av: fwsmandag 06. januar 2014, klokken 08:45
Når jeg skulle dra til jobb i morges var bilen helt dø. Ikke et eneste livstegn. Alt var helt fint når jeg kjørte den på lørdag. Vet ikke om det kan være 12v batteriet som er tomt? Hovedbatteriet skal ha godt med strøm.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Persnmandag 06. januar 2014, klokken 09:35
Det samme har skjedd meg 3 ganger nå på 3 uker. Bilen kunne ikke stå mer enn 1 og 1/2 dag uten bruk for den var død. Spilte ingen rolle om den sto tilkoblet eller ei. 12 volt batteriet var helt dødt. Måtte lade opp med 12 volt hjemmelader. Bilen lader selv når den er på, godt over 14 volt, for etter en stund å synke til 12,4 volt og ligge stabilt der. Bilen er nå levert forhandler i Tønsberg hvor jeg kjøpte den ny i oktober. Får håpe de finner hva som tømmer batteriet når den ikke er i bruk.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: fwsmandag 06. januar 2014, klokken 10:16
Har nå fått i gang bilen. Det var 12v batteriet som var flatt. Snakket akkurat med  Nissan på tlf. De sa at 12v batteriet kun lader når du kjører (og solcellepanel) , så det har ingen ting å si om bilen er plugget i. 12v batteriet lades kun med dynamoen når man kjører.

Så nå er det bare å kjøpe seg starthjelper.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Lynetmandag 06. januar 2014, klokken 10:34
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 10:16
Har nå fått i gang bilen. Det var 12v batteriet som var flatt. Snakket akkurat med  Nissan på tlf. De sa at 12v batteriet kun lader når du kjører (og solcellepanel) , så det har ingen ting å si om bilen er plugget i. 12v batteriet lades kun med dynamoen når man kjører.

Så nå er det bare å kjøpe seg starthjelper.

Det er ikke en dynamo på elbil, det er en DC-DC omformer.
Bilen lader 12V batteriet når hovedbatteriet lades og når man kjører. Hvor mye som kommer fra solcellepanelet vet jeg ikke, men tror ikke det har noen praktisk nytte før man kommer rundt midtsommer og blå himmel med sol rett ned på panelet.
En annen sak er at ladespenningen reduseres til 13,0V etter en tids kjøring/lading, det vil si at ladingen av 12V batteriet "stoppes". det er derfor vi har problemer med 12V batteriet her i kalde nord.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Thomas Parslimandag 06. januar 2014, klokken 11:03
Morsomt hvis denne informasjonen er fra Nissan... :D

Det spesielle med Nissan Leaf er at 12V ikke lades hvis ladekabel er koblet til (bortsett fra når bilen lader eller er "på"), men hvis ladekabel ikke er koblet til blir 12V ladet (både fra solcellepanelet og DC-DC) hver 5. dag. Når laderen i tillegg er dårlig (for svak), er dette dårlige nyheter for de som kjører lite og lar bilen stå tilkoblet.


Thomas
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Ladefabrikkenmandag 06. januar 2014, klokken 11:54
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 10:16
Har nå fått i gang bilen. Det var 12v batteriet som var flatt. Snakket akkurat med  Nissan på tlf. De sa at 12v batteriet kun lader når du kjører (og solcellepanel) , så det har ingen ting å si om bilen er plugget i. 12v batteriet lades kun med dynamoen når man kjører.

Så nå er det bare å kjøpe seg starthjelper.
Hvis Nissan forhandleren din sier dette så bør de sendes på nytt kurs.
12V batteriet blir ladet når bilen er plugget inn og lader. Det var problem med 2011 og 2012 modelen at 12V batteriet gikk tomt når man hadde bilen plugget inn over lengre periode 2 uker. 12V batteriet fikk ikke vedlikeholdslading og gikk tomt. Dette ble ordnet med ny softwear oppgradering og problemet ble løst. Det er jo ikke første gang man hører tullesvar fra Nissan.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: fwsmandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Hvis jeg forstår dere rett, så skal batteriet vedlikeholdslades av seg selv, men ikke når bilen er plugget i laderen. Kjenner jeg må få en klarhet i nøyaktig hvordan dette fungerer, slik at jeg kan forhindre at dette batteriet går tomt. Bilen har stått stille siden lørdag (var fulladet på fredag). Hadde 77% på hovedbatteriet, og bilen var ikke koblet til. Hvis 12v batteriet hadde vært ladet mens jeg ladet bilen, hadde vel ikke dette skjedd. I så fall er det noe galt med batteriet.

Ble for øvrig anbefalt å kjøre en tur på et par timer for å lade opp batteriet. Men en tur på et par timer er vel litt langt i forhold til rekkevidde. Ble anbefalt dette av  BNH i Oslo.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Ladefabrikkenmandag 06. januar 2014, klokken 12:34
12V batteriet skal vedlikholslade når den ikke er plugget inn og når den er plugget inn. Som jeg skrev i sta så var dette et problem på de første modelen som ble rettet opp med ny softwear.
Du har nok et 12V batteri som er kaputt tipper jeg. BHN Oslo kan du ikke stole på, de sender bilen til BHN Rud når det er strørre problem en å fylle på spyleveske :P
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: fwsmandag 06. januar 2014, klokken 12:42
Burde jeg ta direkte kontakt med BHN Rud på generelt grunnlag (servicer mm)?
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: TorCmandag 06. januar 2014, klokken 12:42
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Ble for øvrig anbefalt å kjøre en tur på et par timer for å lade opp batteriet. Men en tur på et par timer er vel litt langt i forhold til rekkevidde. Ble anbefalt dette av  BNH i Oslo.

??? What ???

Seriøst??? Ja der fikk jeg meg en god latter! :-)

Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: fwsmandag 06. januar 2014, klokken 13:02
Snakket akkurat med BNH Rud. De sa at det fortsatt var problemer med at 12v batteriet ikke ladet nok. Så de anbefalte meg å kjøpe en liten 12v lader. De sa også at 12v batteriet ble ladet noe under vanlig ladinig.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Ladefabrikkenmandag 06. januar 2014, klokken 13:10
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 13:02
Snakket akkurat med BNH Rud. De sa at det fortsatt var problemer med at 12v batteriet ikke ladet nok. Så de anbefalte meg å kjøpe en liten 12v lader. De sa også at 12v batteriet ble ladet noe under vanlig ladinig.
Ja da ser vi nok en gang at gutta på Økeren sier mye tull og tøys. Lurt av deg å snakke med Rud.
Jeg har aldri hatt problemer med 12V batteriet, jeg har en 2012mod som er oppgradert.

Jeg tror jeg må ringe til BNH Oslo og bestille en dynamo til min Leaf. Hadde vært morsomt å hørt hva de sier ;D
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Kvikkenmandag 06. januar 2014, klokken 18:36
Når jeg hentet min Leaf hos BNH i november 2013 fikk jeg ved konkret spørsmål ift. vedlikeholdslading om vinteren, beskjed om at jeg ikke burde lade 12v batteriet på Leafen på tradisjonell måte slik jeg gjør med fossilbilene.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Mr.Zeromandag 06. januar 2014, klokken 19:29
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:42
Burde jeg ta direkte kontakt med BHN Rud på generelt grunnlag (servicer mm)?

Leaf-teknikeren på Rud er svært erfaren og dyktig!
Tittel: Sv: Helt død
Skrevet av: TBtirsdag 07. januar 2014, klokken 00:23
Sitat fra: fws på mandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Ble for øvrig anbefalt å kjøre en tur på et par timer for å lade opp batteriet. Men en tur på et par timer er vel litt langt i forhold til rekkevidde. Ble anbefalt dette av  BNH i Oslo.

Dette er korrekt for fossilbilar, men ikkje for elbilar. Ved tomgang gir ofte eldre fossilbilar for låg ladespenning, slik at batteri ikkje blir lada. Dermed må turtal på motoren bli auka, som gir nok turtal på generator (ofte feilaktig omtalt som dynamo: http://no.wikipedia.org/wiki/Generator).

Enkel metode er ergo ein tur med nok turtal ein enkel "løysing". Dette løyser og tett partikkelfilter på dieselbil, så det er ein effektiv måte for forhandler og foreslå dette - for fossilbil.

Lade 12 v batteri med ein moderne lader (t.d. Ctek osv.) er ein meir miljøvennlig måte, og er gjerne nødvendig om det er mange korte turer med fossilbil. Mange har lader fastmontert i lag med motorvarmer, og dermed blir 12 v batteri lada med det samme motorvarmer blir kobla til. (Men, partikkelfilter går jo tett..)

For elbil fungerer det på ein annan måte:
Her blir 12 v batteri lada i to (tre) tilfeller:
- Når bilens hovedbatteri blir lada.
- Når bilen er på.
- Manuelt, med batteri lader.

Manuell lading kan vere nødvendig om bilen har stått lenge, eller ved feil som både Leaf og Tesla S har hatt, der 12 v batteri blir tappa ut på kort tid, som "starthjelp".

Om 12 v batteri har nok spenning til og få "start" på bilen, men er svakt kan det bli lada slik:
1. Ta ein tur, slik at du får tappa ned hovedbatteri ein del.
2. Sett bilen på lading.

Om 1+2 tar t.d. 6 timar vil 12 v batteri bli lada i like lang tid. Ved normal bruk og lading av ein elbil skal det aldri vere behov for ekstra lading av 12 v batteri.

At dette skjer tyder på:
- Noko har stått på, lys vil tappe ned batteri.
- Feil i programvaren for bilen. Enten for høgt forbruk, eller for liten lading.
(Desse feil skal vere retta både på Leaf og Tesla S etter det som er omtalt.)
- Defekt / svakt 12 v batteri.

Med unntak av nr 1, så vil dei to andre tilfeller vere  noko forhandler må rette. At 12 v batteri sviktar etter kort tid er ein klar garanti / reklamasjons sak.

Tips er dermed: Sjekk om lys eller liknande har såttt på, lad opp batteriet - og sjekk om det hender på nytt. Hvis ja, lever bilen inn til forhandler.

Be gjerne forhandler sjekke dynamoen :-)
(Fossibilar har idag generator, dynamo produserer likestrøm.)
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: fwstirsdag 07. januar 2014, klokken 10:02
Det var for øvrig ingen ting i bilen som var stått på.
Ser at dere mener dette ikke skal kunne skje med nye Leaf. Mens BNH Rud sier at det fortsatt er et problem og at de anbefaler meg å lade 12v batteriet fra tid til annen. Jeg har ikke fått sjekka batteri spenninga ennå, men skal sjekke etter jeg har fått ladet det opp.
Har for sikkerhets skyld kjøpt en starthjelp, så nå er jeg forberedt=)
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 07. januar 2014, klokken 10:43
BNH mener altså at det er en feil på bilen din -og istedenfor å rette feilen vil de at du skal kjøpe en lader og lade 12V batteriet regelmessig?
Jøss...

Thomas
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Lynettirsdag 07. januar 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:43
BNH mener altså at det er en feil på bilen din -og istedenfor å rette feilen vil de at du skal kjøpe en lader og lade 12V batteriet regelmessig?
Jøss...

Thomas

Det er nok ikke feil på bilen, men en konstruksjonsfeil når det gjelder ladespenning på Leaf. På 80-tallet hadde enkelte tyske biler spenningsregulator på 13,6V, det holt ikke i Norge. Men det var bare å bytte regulatoren til 14,5V og det kostet knapt en hundrelapp!
Nå må Nissan lage en litt annen software, men det vil de ikke!!!!!!!
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Powerfluxtirsdag 07. januar 2014, klokken 12:01
Kanskje litt på siden men dog litt relevant.
Har en 13 Japan Leaf med SW upgrade og har ikke selv hatt dette problemet.
Jeg kjører stort sett alltid med LeafSpy i gang og her har jeg lagt merke til noe snodig ift lading av 12V batteriet.
Spenningen varierer mellom 12.9V og 14.5. Svært ofte ligger den på 13.4-13.6 og ser ikke ut til å endres i noen særlig grad ved bruk av varmeseter, varme i ratt eller varmetrådene. Derimot går den rett opp til 14.5 ved bruk av vindusvisker. Dette skjer hver eneste gang og det ser ut som om disse tingene henger fullstendig sammen.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 07. januar 2014, klokken 12:11
Sitat fra: Lynet på tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:40
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 07. januar 2014, klokken 10:43
BNH mener altså at det er en feil på bilen din -og istedenfor å rette feilen vil de at du skal kjøpe en lader og lade 12V batteriet regelmessig?
Jøss...

Thomas

Det er nok ikke feil på bilen, men en konstruksjonsfeil når det gjelder ladespenning på Leaf.

Det er åpenbart en feil, du omtaler den tom. som en konstruksjonsfeil :)
Hvis man er NAF-medlem kan det være greit å snakke med en advokat, dette er åpenbart en mangel ved bilen som skal utbedres. Om Nissan gjør det i software eller hardware er uvesentligt, så lenge de ikke flytter problemet over på kunden...

Thomas
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: fwstirsdag 07. januar 2014, klokken 14:00
Jeg husker også at det var forskjellig ladespenning på norske og f. eks. tyske bilmodeller. De norske modellene hadde høyre ladespenning.

Har foreløpig ikke funnet noe feil med 12v batteriet. Så da tolker jeg det sånn at "feilen" gjelde alle Leaf. På bensin og Diesel drevene biler er det ikke unormalt at batteriet kan tømme seg iløpet av vintern. Så da blir man anbefalt å lade batteriet et par ganger gjennom vinterhalvåret. Nå er det jo sånn at en elbil som regel lades daglig. Derfor burde det være naturlig å forvente at 12v batteriet også holder kapasiteten oppe.

Jeg vet ikke hvor lenge man kan ha på setevarme, rattvarme, stereoanlegg og kjørelys mm. før 12v batteriet er tomt. Jeg har kun opplevd at batteriet var tomt en gang. Bilen har ladet generelt mindre i romjulen. Så det er fullt mulig at jeg har "framprovosert" dette ved å ha et "uheldig" lade, og kjøremønster i julen.

Som flere av dere påpeker så skal det ikke være sånn, men jeg vet ikke om dette er en kamp jeg kan ta alene siden det tilsynelatende gjelder alle Leaf.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Daeedortirsdag 07. januar 2014, klokken 14:40
Dette er helt åpenbart en feil , som Thomas beskriver ovenfor.  For å klargjøre : det skal ikke være mulig å tømme 12V batteriet på en Leaf ved vanlig bruk , så lenge bilen ikke har vært stående parkert for lenge UTEN å være tilkoblet 230V. ( og da snakker vi ikke dager , men heller UKER , og da må det være nærmest arktisk klima i tillegg samt slapt batteri) 

Med andre ord :  tømmer 12V batteriet seg ved vanlig bruk av bilen, og bilen din er en 2013 modell (eller har oppgradert sw) så er dette en reklamasjonssak.  Enten er det feil på batteri , eller på elektronikk i bilen.  :P
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: fwstirsdag 07. januar 2014, klokken 15:03
Jeg har nå snakket med BHN Oslo (har forhåpentligvis truffet "riktig" person). De har sakt at det ikke skal være sånn. De har også registrert hendelsen i sine systemer og har nå avtalt at de tar den inn hvis det gjentar seg.

Dette var mye frem og tilbake... Man får ta det med et smil=)
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Smiling when sailingonsdag 08. januar 2014, klokken 11:14
Våres 2012 Leaf som ikke har fått noen form for oppdatering (tror jeg) var også død da vi kom hjem fra ferien etter 3 uker. Den hadde stått hos en venn, ikke tilkoblet strømnettet med 50 % igjen i kjørebatteriet. Det var første gangen i de 2 år vi har hatt bilen nå. Siste vinter var det ingen problem å få start etter ferien da den hadde stått på en helt lik måte. Heldigvis var det bare å bruke startkabel og så kunne vi kjøre hjem. Først trodde jeg at også batterien i nøkkelen hadde gått siden bilen ville verken gjenkjenne nøkklen til å starte eller til å åpne/stenge dører og det kom en slags feil melding i displayet om feil nøkkel-id elle noe. Men i dag virket den igjen som før uten problemer. Det som er litt gøy med å få starthjelp er at plutselig er bare lysene på og bilen er klar mens hjepleren ikke vil tro på at det var allerede det :-)
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Griffelonsdag 08. januar 2014, klokken 11:26
Sitat fra: Smiling when sailing på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:14
Våres 2012 Leaf som ikke har fått noen form for oppdatering (tror jeg) var også død da vi kom hjem fra ferien etter 3 uker. Den hadde stått hos en venn, ikke tilkoblet strømnettet med 50 % igjen i kjørebatteriet. Det var første gangen i de 2 år vi har hatt bilen nå. Siste vinter var det ingen problem å få start etter ferien da den hadde stått på en helt lik måte.
Helt uvanlig er det vel ikke at 12V batterier svekkes med alder, og kanskje til og med bør skiftes etter noen år.
Skal en være lenge borte er nok ikke en 12V lader til hjelpebatteriet dumt. Slike ting hender med fossilbiler også men de har gjerne et litt større 12V batteri.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Daeedoronsdag 08. januar 2014, klokken 11:56
Her var det altså snakk om -uker- uten tilkoblet strøm, og som det skrives over , så kan det jo hende på litt eldre biler at 12V batteriet svekkes etterhvert. Nå synes jeg vel strengt tatt at på en 2012 modell burde batteriet fortsatt holde bra - om det er feil på det så er det jo en reklamasjonssak fortsatt.

Når det gjelder problemer med at batteriet tømmes (dårlig vedlikeholdslading fra hovedbatteri når bilen var parkert), mener jeg at dette ble rettet opp på en softwareoppdatering , og at dette gjaldt nettopp 2012 modeller og eldre. Du bør sjekke at denne softwareoppdateringen er utført. 

Så lenge bilen står tilkoblet strøm (den behøver ikke å stå på lading !!!) så skal 12V batteriet bli ladet når det trengs av seg selv.

Dersom bilen ikke står tilkoblet strøm , vil den allikevel vedlikeholdslade 12V batteri fra hovedbatteri, men sjeldnere tror jeg (??? - her er jeg usikker - kom gjerne med innspill ) da bilen går online for å sjekke statuser sånn ca hver 5 dag etter en tids parkering. (igjen , dette er tatt fra en US side , vet ikke om dette er helt korrekt)

Men for å være sikker : la bilen stå tilkoblet , selv om den ikke lader. Man kan jo sette ladetimeren til å begynne lading et døgn før man evnt kommer hjem fra ferie , da bør alt være tipp topp.
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: knutgrronsdag 08. januar 2014, klokken 23:00
For fremtiden: Man bør altså la bilen stå tilkoblet strømnettet når man drar noen uker på fere, også om sommeren?
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Daeedortorsdag 09. januar 2014, klokken 00:49
Sitat fra: knutgrr på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:00
For fremtiden: Man bør altså la bilen stå tilkoblet strømnettet når man drar noen uker på fere, også om sommeren?

Hvis man skal reise bort i mange uker , vil jeg nok anbefale det , ja. ( strengt nødvendig er det dog ikke på sommerstid , ikke mye som kan dra strøm da.) Man setter evnt bilen på lading etpar timer i uka, og lar den stoppe på 80% . Da kan den stå slik nærmest uendelig.....

Men bevares , alle gjør som de vil  :P
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Knottenfredag 10. januar 2014, klokken 14:16
Så var det dette med TORDENVÆR, da..? :P
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Belloqfredag 10. januar 2014, klokken 14:44
Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:16
Så var det dette med TORDENVÆR, da..? :P

Sjekk linken:) Jammen har de ikke tenkt på det også ;D

http://www.nissan-zeroemission.com/EN/QUALITY/quality02.html
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: emilfredag 10. januar 2014, klokken 15:09
Sitat fra: Belloq på fredag 10. januar 2014, klokken 14:44
Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:16
Så var det dette med TORDENVÆR, da..? :P

Sjekk linken:) Jammen har de ikke tenkt på det også ;D

http://www.nissan-zeroemission.com/EN/QUALITY/quality02.html

Skulle gjerne sett lynet treffe først før de kobler bort ladekabel og kjører avgårde
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: BEfredag 10. januar 2014, klokken 15:39
Sitat fra: emil på fredag 10. januar 2014, klokken 15:09
Sitat fra: Belloq på fredag 10. januar 2014, klokken 14:44
Sitat fra: Knotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:16
Så var det dette med TORDENVÆR, da..? :P

Sjekk linken:) Jammen har de ikke tenkt på det også ;D

http://www.nissan-zeroemission.com/EN/QUALITY/quality02.html

Skulle gjerne sett lynet treffe først før de kobler bort ladekabel og kjører avgårde
I dette tilfellet var det bilen som ble truffet av utladningen, og det er neppe noe problem. La lynet treffe ladekabelen for så å kjøre bort, DET hadde vært imponerende  ;)
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Thomas Parslifredag 10. januar 2014, klokken 16:40
Sitat fra: Griffel på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:26
Helt uvanlig er det vel ikke at 12V batterier svekkes med alder, og kanskje til og med bør skiftes etter noen år.

Min forrige elbil (P106) var en 99-modell og hadde orginalbatteri når jeg byttet det for å være "føre var" i 2007, da hadde bilen gått rundt 70.000km og åtte år gammel...

Fossilbilen vår (Toyota Avensis) er en 2004-modell som har gått 130.000km, den har orginalbatteri og starter selv i -25. (Vi bruker den så sjelden at jeg har begynnt å lade 12V et par ganger om vinteren)

Jeg synes Nissan burde får et par år og noen titall tusen km ut av 12V batteriet på Leaf? ;)

Thomas
Tittel: Sv: Helt dø
Skrevet av: Griffelfredag 10. januar 2014, klokken 16:53
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. januar 2014, klokken 16:40
Sitat fra: Griffel på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:26
Helt uvanlig er det vel ikke at 12V batterier svekkes med alder, og kanskje til og med bør skiftes etter noen år.

Min forrige elbil (P106) var en 99-modell og hadde orginalbatteri når jeg byttet det for å være "føre var" i 2007, da hadde bilen gått rundt 70.000km og åtte år gammel...

Fossilbilen vår (Toyota Avensis) er en 2004-modell som har gått 130.000km, den har orginalbatteri og starter selv i -25. (Vi bruker den så sjelden at jeg har begynnt å lade 12V et par ganger om vinteren)

Jeg synes Nissan burde får et par år og noen titall tusen km ut av 12V batteriet på Leaf? ;)

Thomas
Nå var jo dette en kommentar til "dette virket sist år, men ikke i år" og som en forklaring på det fenomenet.
Ikke vet jeg hvor mye et 12V batteri i en Leaf tappes i løpet av et lenger fravær, men noe er det jo i alle biler.
For en bil i daglig bruk har du selvfølgelig helt rett, men i forbindelse med et lenger fravær har alder og tilstand en betydning, og på et eller annet tidspunkt vil det være nødvendig å "etterfylle".