Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TMS Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5... Synes det kan bli litt risky med piggfritt på denne bil... Ser for meg at bilen lett sklir når den står parkert i litt helling... Etc..
----------------
Artikkel :
To tonn egen- vekt er over 30 prosent tyngre enn for eksempel en VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI 4x4, som veier drøyt 1500 kilo. Men selv en forholdsvis liten SUV som Toyota Rav4 veier gjerne 1600 kilo eller mer.
http://www.lokal-avisen.no/_files/products/eb43819_13.pdf
Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..
...spørs jo helt hvor i landet du bor :-)
Øst/sør/vestlandet hvor det for det meste er regn og bare veier - evt godt måket så er piggfritt å foretrekke uten tvil. På ren is vil alltid pigg være best.
Stian
ja pigg er best når det kommer til det å stoppe i nødstilfeller ved svært glatt underlag for eksempel våt is, fremkommeligheten er den samme som med piggfritt men den ene dagen på 10 år veien er islagt og våt å en unge hopper foran bilen er den dagen man helst ønsker seg pigg :)
Jeg valgte pigg på grunn av de 3-4 dagene i året da disse gir ekstra sikkerhet.
Etter nå å ha kjørt 16 dager på tørr asfalt med temperaturer rundt 10 grader så må jeg likevel innrømme at knatringen fra piggene er et økende irritasjonsmoment..
Sitat fra: Stiania79 på fredag 03. januar 2014, klokken 14:16
...spørs jo helt hvor i landet du bor :-)
Øst/sør/vestlandet hvor det for det meste er regn og bare veier - evt godt måket så er piggfritt å foretrekke uten tvil. På ren is vil alltid pigg være best.
Stian
På Vestlandet er det regn og is... Er det noe sted som det behøves piggdekk er det på Vestlandet , det er min erfaring...
Joda - på IS så er pigg best - på 'alt annet' er piggfrie å foretrekke... Litt smak og behag samt hvordan man kjører :-)
Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?
Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)
Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.
Sitat fra: bensinhodet på fredag 03. januar 2014, klokken 14:24
ja pigg er best når det kommer til det å stoppe i nødstilfeller ved svært glatt underlag for eksempel våt is, fremkommeligheten er den samme som med piggfritt men den ene dagen på 10 år veien er islagt og våt å en unge hopper foran bilen er den dagen man helst ønsker seg pigg :)
Du stopper bare fortere med piggdekk om du ikke avpasser farten etter forholdene. Er det våt is kjører jeg selvsagt vesentlig saktere med piggfrie dekk enn med piggdekk, evt. legger på kjetting. Dermed blir bremselengden med piggfrie dekk lik eller endog kortere enn med piggdekk.
Kjørt piggfritt nesten siden jeg fikk lappen, kjører heller etter forholdene.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?
Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)
Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.
Maksutrustet veier den nesten 2200 kg + fører + litt bagasje = 2300kg..
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?
Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)
Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.
Maksutrustet veier den nesten 2200 kg + fører + litt bagasje = 2300kg..
Ok. Min veier 2,1 tonn (85kWh med det aller meste av utstyr minus barnesete, Perf+/Perf hattehylle og noe annet småtteri). Da har du tydeligvis bestilt en tyngre versjon :)
Men mtp tyngdepunkt er vel kanskje en BMW 550i (som veier marginalt mindre enn en Model S) bedre å sammenligne med enn en X5?
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:48
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:46
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5...
2,3 tonn? Har du bestilt en tyngre versjon enn meg, eller regner du med 200kg sjåfør+passasjer :) ?
Er det en ting jeg aldri kunne tenkt meg så er det piggdekk. Spesielt ikke på en lydløs bil som Model S. Men folk har forskjellige preferanser, heldigvis :)
Det har forsåvidt vært flere dager med underkjølt regn her i Oslo i vinter. Piggfrie Nokian R2 har fungert helt fint, så lenge man avpasser fart og kjørestil til grepet.
Maksutrustet veier den nesten 2200 kg + fører + litt bagasje = 2300kg..
Ok. Min veier 2,1 tonn (85kWh med det aller meste av utstyr minus barnesete, Perf+/Perf hattehylle og noe annet småtteri). Da har du tydeligvis bestilt en tyngre versjon :)
Men mtp tyngdepunkt er vel kanskje en BMW 550i (som veier marginalt mindre enn en Model S) bedre å sammenligne med enn en X5?
Spiller vel ikke noe rolle om massen kommer som flat etter høy, masse er masse .. Ska du stoppe 2.3 ton masse så stopper du kjappere med piggdekk enn uten.. Dessuten risikoen mindre at bilen "vandrer" etter at du har parkert den i lett helling... (Tesla s låser bare bakhjulene ved park)
Hva må til for at kaliperne foran skal bremse også? såvidt jeg husker er det små kalipere på alle fire hjul for parkbrems?
Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:56
Jada.. Spiller vel ikke noe rolle om massen kommer som flat etter høy, masse er masse .. Ska du stoppe 2.3 ton masse så stopper du kjappere med piggdekk enn uten.. Dessuten risikerere du ikke at bilen "vandrer" etter at du har parkert den i lett helling...
Det er nok ganske vesentlig hvordan massen er plassert, for det avgjør hvor tyngdepunktet forskyves ved oppbremsing. En bil som Model S som har ekstremt lavt tyngdepunkt vil i større grad beholde vektfordelingen mellom hjulene enn en bil med høyt tyngdepunkt. Det er med andre ord et poeng å sammeligne med lignende biler (eks BMW 550i) enn en SUV som X5. Model S bremser eksempelvis bedre enn selveste M5 (som for øvrig også er marginalt lettere enn Model S) på tørt føre.
Angående parkering går det heldigvis an å tenke på dette, på lik linje med at man kjører etter forholdene :)
(Og en liten presisering til innlegget ditt: "stopper kjappere på IS med piggdekk enn uten" :) )
For min del er valget mye mer komplisert enn som så.
Man må sammenligne 1-2 år gamle dekk, pigg vs. piggfritt. Da er fort bildet et helt annet - avhengig av kjørestil.
Jeg kjører 95% av vinteren på våt asfalt som overhodet ikke er glatt. Jeg orker helt enkelt ikke å kjøre så forsiktig i svinger, rundkjøringer, nedbremsinger og aksellerasjoner som må til for å ta vare på piggene på slikt føre. Piggdekk som er fullstendig nedslitt/ødelagt på grunn av hard kjøring på bart underlag blir bare en falsk trygghet som støyer og forurenser mer på kjøpet.
Så kort sagt, skulle gjerne kjørt pigg, men det er ikke praktisk fornuftig for min del.
Sitat fra: janmb på fredag 03. januar 2014, klokken 15:06
Så kort sagt, skulle gjerne kjørt pigg, men det er ikke praktisk fornuftig for min del.
For min del er hovedgrunnen til å droppe pigg den forferdelige piggstøyen man må leve med halve året om man går for pigg. En lydløs bil som Model S blir plutselig mye mer bråkete enn en dieselpurke på piggfritt... En god nr 2 er svevestøv/forurensning.
Det hele understøttes av at jeg har god erfaring med piggfritt de siste 12 årene, selv i pressede og uventede situasjoner. En god sjåfør kjører etter forholdene, og kjører seg hverken fast eller havner i ulykke. Kjører man seg fast eller krasjer pga diffen mellom pigg/ikke pigg har man feilet som sjåfør....
Og etter fire måneder bak rattet i Model S kan jeg ikke si annet enn at Model S er en knakandes god vinterbil, selv med nesten 400hk og rwd, atpåtil med piggfrie dekk. Min skepsis/frykt er gjort til skamme, og kona som var enda mer skeptisk elsker bilen på vinterføre :)
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 15:10
Det hele understøttes av at jeg har god erfaring med piggfritt de siste 12 årene, selv i pressede og uventede situasjoner. En god sjåfør kjører etter forholdene, og kjører seg hverken fast eller havner i ulykke. Kjører man seg fast eller krasjer pga diffen mellom pigg/ikke pigg har man feilet som sjåfør....
Det kan ikke oppsummeres stort bedre enn det.
Hovedforskjellen handler egentlig mest om hvor komfortabel (trygg) man føler seg... Og det er ikke nødvendigvis sunt å føle seg for trygg heller, selv om det er behagelig.
Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 15:02
Hva må til for at kaliperne foran skal bremse også? såvidt jeg husker er det små kalipere på alle fire hjul for parkbrems?
Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Eneste muligheten er å holde inne bremsepedalen - noe som kan være litt slitsomt dersom bilen skal stå parkert en stund......
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, tesla s veier jo 2,3 tonn , like mye som en X5... Synes det kan bli litt risky med piggfritt på denne bil... Ser for meg at bilen lett sklir når den står parkert i litt helling... Etc..
Hvis du ofte kjörer der det er veldig bratt og isete så er vel pigg bra. Ved flatt underlag bör vel friksjonskraften og tyngdekraften vokse proporsjonalt? Har som jeg skrevet tidligere aldri hatt problem med piggfrie dekk på tunge kjöretöy, men da har jeg riktignok brukt kjettinger opp bratte fjellskråninger (hadde nok trengt det uansett...). Eneste gang jeg har begynt å skli bakover med en turistbuss burde jeg ikke värt ute på veien i det hele tatt. Men kunne ikke stoppe mitt på fjellet heller når det begynte å regne...
Er også veldig overrasket over hvor god Tesla S er på vintervei. Har klart meg på glattisen, regn ved minusgrader, takket väre lav hastighet. Uten lav hastighet hadde ikke pigg hjelpt noe heller.
Kjörer nå på piggefrie dekk. Har veldig bratt oppkjörsel hjemme. Har kommet meg opp i forhold som en tidligere Skoda Fabia MED piggedekk ikke klarte i det hele tatt (riktignok fremhjulstrekk og oppoverbakke, men likevel, gikk ikke å rygge opp heller iof...).
Har snökjettinger i bilen, de rekommenderte fra Tesla, i tilfelle det skulle bli for ille.
Svevestöv blir jo veldig ille med pigg på tunge kjöretöy.
Synes også det er synd det ikke gjöres dekktester på 2 år gamle dekk. Piggene på min bil ville värt slipt ned helt allerede gjetter jeg, hvis jeg hadde hatt piggedekk :).
De farligste forholdene er jo plutselig glattis på asfalten. Hvis en da holder normal hastighet så hjelper ikke pigg uansett.
At bilen skal begynne å skli av seg selv når den står parkert ser jeg som meget usannsynlig. Friksjonkraften er jo også större så lenge det ikke sklir enn når det först begynner å skli. Er det så bratt og så glatt så skal man ikke parkere der. Skal väre rimelig bratt for at den skal begynne å sli av seg selv fra stillestående.
Kjør med det man vil.
Men ha i bakhodet at forskjellen mellom pigg og piggfritt blir mindre når dekkene eldres.
Kjører selv med piggfritt på en bil som veier ca 2 tonn.
Problemstillingen med lengre bremselengde på piggfritt løser jeg ved å senke farten etter forholdene.
Sitat fra: sn0le på fredag 03. januar 2014, klokken 18:56
Kjør med det man vil.
Ironi? ;) Trenger vel ikke en slik tråd hvis man vet hva man vil ha...
Jeg hadde et par opplevelser både med og uten på min forrige bil på 2,7 tonn som gjorde at jeg nå valgte piggdekk, iallefall til jeg blir tryggere på bilen.
Nå er det vel ikke noe problem å kjøre piggfritt, ei heller på glatta om en avpasser farten og kjører etter forholdene.
Problemet er bare at det er flere andre på veien som ikke gjør dette og når lastebilen kom seilende på tverra på glattisen så var iallefall jeg glad i piggdekkene mine..
Har nokian piggfritt og har kjørt 6000km på dem. Stort sett vått og slaps men også vinterføre på Hardangervidden.... Angrer ikke på valget og har hatt ingen skumle episoder eller situasjoner der jeg har stått fast.....Jeg har også kunne unnet meg litt frisk kjøring uten å tenke på at evt. pigger ligger igjen i asfalten...
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:35
Sitat fra: Stiania79 på fredag 03. januar 2014, klokken 14:16
...spørs jo helt hvor i landet du bor :-)
Øst/sør/vestlandet hvor det for det meste er regn og bare veier - evt godt måket så er piggfritt å foretrekke uten tvil. På ren is vil alltid pigg være best.
Stian
På Vestlandet er det regn og is... Er det noe sted som det behøves piggdekk er det på Vestlandet , det er min erfaring...
Min erfaring er motsatt. Men Vestlandet er stort og med store variasjonser.
@sondell:
Hehe. Var ment seriøst. Om man føler seg tryggere med piggdekk så velger man det, og om man føler at piggfritt er trygt, så velger man det.
Kommer til å kjøre piggfritt på TMS'en om jeg ender opp med å kjøpe en.
Stort sett er det såpass dårlig vinterføre rundt Oslo at piggfritt er mere enn bra nok. De dagene føret er ille så får man holde kjøringen til et minimum og kjøre med huet. :)
Sitat fra: sn0le på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:34
Om man føler seg tryggere med piggdekk så velger man det, og om man føler at piggfritt er trygt, så velger man det.
Dette med trygghet er et begrep man burde slutte å betrakte som udelt positivt og heller ha et mer nyansert syn på.
En bilist som føler seg trygg eller "er trygg på bilen" er etter min mening oftere et problem enn det er noe positivt. Sure, det føles bra å føle seg trygg. Men det er i seg selv med på å gjøre de fleste til en farligere sjåfør.
Når det er sagt mener jeg selvsagt ikke folk skal velge dårlige løsninger for å føle seg utrygge og dermed være mer forsiktige og oppvakte i trafikken, men man skal heller aldri kjøre fortere med piggdekk enn man ville gjort med piggfritt fordi man mener/tror piggdekkene er bedre. Selv om man tidvis kan ha rett er det definitivt tidvis IKKE rett også, og det er i de situasjonene det er fint at de med piggdekk faktisk ikke bruker opp all marginen sin på falsk trygghet.
Jeg la i dag om til sommerhjulene etter å ha hørt på piggdekknatring de siste ukene. Hadde jeg vært mere klar over hvor dårlig støyisolert bilen er så hadde det kaaaanskje skjøvet meg over på piggfritt.
Fantastisk å få prøvd sommerhjulene i 13-14 grader og på tørr asfalt iallefall. :)
Sitat fra: Brede på søndag 05. januar 2014, klokken 16:21
Jeg la i dag om til sommerhjulene etter å ha hørt på piggdekknatring de siste ukene. Hadde jeg vært mere klar over hvor dårlig støyisolert bilen er så hadde det kaaaanskje skjøvet meg over på piggfritt.
Fantastisk å få prøvd sommerhjulene i 13-14 grader og på tørr asfalt iallefall. :)
Hvordan heiser du opp bilen uten å skade batteripakken? Man må vist ha en spesial dings fra tesla som passer i hullene under bilen slik at den kan heises opp uten å skade batteripakken...
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 05. januar 2014, klokken 17:04
Sitat fra: Brede på søndag 05. januar 2014, klokken 16:21
Jeg la i dag om til sommerhjulene etter å ha hørt på piggdekknatring de siste ukene. Hadde jeg vært mere klar over hvor dårlig støyisolert bilen er så hadde det kaaaanskje skjøvet meg over på piggfritt.
Fantastisk å få prøvd sommerhjulene i 13-14 grader og på tørr asfalt iallefall. :)
Hvordan heiser du opp bilen uten å skade batteripakken? Man må vist ha en spesial dings fra tesla som passer i hullene under bilen slik at den kan heises opp uten å skade batteripakken...
Se denne lenke , scroll ned til innlegg #10
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/20518-Where-to-put-jack-stands-on-Model-S
Sitat fra: Teslanewbie på søndag 05. januar 2014, klokken 17:04
Sitat fra: Brede på søndag 05. januar 2014, klokken 16:21
Jeg la i dag om til sommerhjulene etter å ha hørt på piggdekknatring de siste ukene. Hadde jeg vært mere klar over hvor dårlig støyisolert bilen er så hadde det kaaaanskje skjøvet meg over på piggfritt.
Fantastisk å få prøvd sommerhjulene i 13-14 grader og på tørr asfalt iallefall. :)
Hvordan heiser du opp bilen uten å skade batteripakken? Man må vist ha en spesial dings fra tesla som passer i hullene under bilen slik at den kan heises opp uten å skade batteripakken...
Står ingen ting om det i manualen? Det er dedikerte områder (4 stk) under bilen hvor du kan jekke opp. Trenger ikke spesialverktøy, og man jekker ikke opp i batteripakken :)
Sjekk om du får tilgang til denne filen:
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_owners_manual_for_europe.pdf
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:09
Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..
Er ikke sikkerhet viktig også de dagene det ikke er våt is man kjører på? I min del av landet er det isføre opptil 1% av vinteren. Resten er våt asfalt, saltet snøgrøt og av og til snø. Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?
Piggdekk er helt sikkert riktig valg for mange, men har inntrykk av at enkelte har et litt bastant standpunkt om at piggdekk er bedre på vinterføre.
Min mening er at det vil variere veldig utfra hvor i landet du kjører.
Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:09
Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..
Er ikke sikkerhet viktig også de dagene det ikke er våt is man kjører på? I min del av landet er det isføre opptil 1% av vinteren. Resten er våt asfalt, saltet snøgrøt og av og til snø. Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?
Piggdekk er helt sikkert riktig valg for mange, men har inntrykk av at enkelte har et litt bastant standpunkt om at piggdekk er bedre på vinterføre.
Min mening er at det vil variere veldig utfra hvor i landet du kjører.
Enig! Ta også med i tankerekka di kva typer ulykker som vanligvis skjer når det er speilblank is kontra "sommerføre" om vinteren. Når er det normalt sett størst hastighet?
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 13:54
NAF anbefaller piggdekk på tyngre biler, (...)
Javel? Det er derfor de fleste vogntog kjører på piggdekk?
Jeg har kjørt drøyt 12000 km piggfritt nå og er veldig fornøyd med det:-) Har kjørt mye over fjellet og fått testa bilen på glatt føre en del ganger. Bilen gir klare tilbakemeldinger når det er glatt samtidig som den føles veldig tygg. Nå har jeg ikke prøvd en Tesla med pigg, men innbiller meg at følelsen av å gli lysløst avgårde i lav fart ikke er helt den samme...
Men som flere presiserer her, på is med vann er nok pigg bedre. Og for dere som har vansklige kjøreforhold ofte eller bratte bakker som må forseres året rundt kan nok pigg være et bedre valg.
Jeg synes alle som velger å kjøre med piggdekk bør tenke over følgende paradoks. Om alle hadde gjort det samme, ville det i prinsippet ført til slutten på privatbilismen! Det frie valget er bare mulig så lenge flertallet velger å kjøre piggfritt.
Slitasjen på vegnettet var så stor da de piggfrie vinterdekkene dukket opp at folkene som sysler med veistell ikke så noen vei ut. Etter det har trafikkmengden økt betraktelig.
Hadde ikke jeg hadde valgt piggdekk hadde bilen måtte stå siden jul. Kollegaen min med s7 og piggfritt lar bilen nå stå enkelte dager, selv om han har 4 hjulstrekk. Like vanskelig stoppe med trekk på alle hjul. Har selv kjørt piggfritt i 6 år, men forrige år ble det piggdekk. Valgte også dette på Teslan.
Kom til en trafikk ulykke i går, hvor en volvo hadde gått kast i kast på en rett vei som så bar ut. Speil is, men merket lite til det. Var ikke skøy å springe ned i grøfta å prøve å bryte opp døra på volvoen :-\ men heldigvis gikk alt bra for alle untatt volvoen.
Kjøp dekk etter behov og drit i om du sliter litt asfalt, livet ditt er mere verdt. Har du ikke behov for pigg, så velger du selvfølgelig piggfritt.
Etter en del ganger med isbanekjøring er en ting helt åpenbart. Dersom du kun kjører piggfritt, så polerer du isen. Grepet er vesentlig bedre etter at biler med ispigger gjør overflaten mye ruere. Noen runder med piggfritt igjen, og isen poleres. Så en viss andel med piggdekk på vinterføre er bra for fremkommeligheten til alle.
Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?
Dette er ikke riktig. Piggdekk kan ha en annen gummiblanding og mindre lameller enn piggfrie dekk, og vil dermed kunne ha bedre egenskaper på vått og tørt føre. I de piggfrie dekkenes barndom så var de notoriske for dårlige egenskaper på våt vei, forskjellen er mindre nå.
Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:34
Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.
Jepp, dette er en viktig faktor som blir grovt undervurdert.
Og spesielt ille er det i kombinasjon med at noen av de som kjører pigg føler seg tryggere på isete føre og derfor bevisst eller ei gjerne har med seg mer energi inn i situasjoner der det går galt. Falsk trygghet er ekstremt farlig. Da er det mye bedre at man VET at man har ræva grep.
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 03. januar 2014, klokken 14:09
Bremselengden fra 50km/h på vinterføre skiller ca 10-15 m mellom piggfritt og piggdekk på biler over 2t... Piggdekk er klart å anbefalle..
Dette er riktignok test gjort høsten 2010, men likevel
"Slitte piggdekk bremser dårligere på is enn slitte piggfrie vinterdekk. Dermed ser det ut til at bremse-fordelen med piggdekkene forsvinner etter en tids bruk. "
Men som med det meste annet her i verden så er det ingen fasit
"Testen viser imildertid at det bare er på bremsing på is at de slitte piggfrie er bedre enn de slitte piggdekkene.
På våt og tørr asfalt er de slitte piggdekkene bedre enn alle andre. Den myke gummien i de piggfrie presterer dårlig, spesielt når temperaturen kommer over fem-seks varmegrader"
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10025095
Hovedkonklusjonen er vel at slitte dekk er dårligere enn nye dekk :P
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:34
Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?
Dette er ikke riktig. Piggdekk kan ha en annen gummiblanding og mindre lameller enn piggfrie dekk, og vil dermed kunne ha bedre egenskaper på vått og tørt føre. I de piggfrie dekkenes barndom så var de notoriske for dårlige egenskaper på våt vei, forskjellen er mindre nå.
Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.
Skjønner at jeg briljerer med min inkompetanse her, men ville tro at metallet i piggene gir lite friksjon mot asfalt. Min erfaring med pigg er fra tiden like etter jeg fikk lappen og hadde lite reelt å velge i utenom det som fulgte med bilen av billige både sommerdekk og piggdekk. De gangene jeg måtte bråbremse på tørr asfalt med disse gamle piggdekkene gav metallpiggene god gli mot asfalten. Det har tydeligvis skjedd mye siden den gang.
Men hvis piggdekkene har en annen gummiblanding som gir bedre grep på våt asfalt må vel den gi dårligere grep i snøføre? Trodde det var slik at gummiblanding som gir bra grep på snø gir dårligere grep på tør asfalt, men hovedsakelig på sommervarm asfalt fordi den blir for myk. Må vel bare innse at dekkvitenskap er over min forstand.
Er hvertfall fornøyd med mine piggfrie dekk. Har klart meg uten uhell de årene jeg har kjørt piggfritt.
Var ute og lystkjørte bare for å kjøre nettopp. Fy fan hvor grep det er på bilen. -2 og is (type grov,kjettingspor) om det er dekk eller trc som utgjør dette vet jeg ikke, men er lett å lure folk til å tro at den trekker på alle hjul :-X
Sitat fra: Teslaeier på tirsdag 07. januar 2014, klokken 21:47
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 09:34
Sitat fra: Teslaeier på mandag 06. januar 2014, klokken 19:07
Er ingen ekspert på feltet, men så vidt jeg vet er det kun på våt is at piggdekk har bedre grep enn piggfritt, selvfølgelig avhengig av merke og model som testes. Hvor mye skiller bremselengde fra 50 km/t (eller 80 eller 100) på våt asfalt?
Mener at piggfritt gjør det betydelig bedre enn pigg?
Dette er ikke riktig. Piggdekk kan ha en annen gummiblanding og mindre lameller enn piggfrie dekk, og vil dermed kunne ha bedre egenskaper på vått og tørt føre. I de piggfrie dekkenes barndom så var de notoriske for dårlige egenskaper på våt vei, forskjellen er mindre nå.
Men en ting som ble nevnt tidligere her er att piggdekk slites vesentlig raskere, det har blitt gjort tester på brukte piggdekk som hadde langt igjen til slitegrensen som da hadde vesentlig dårligere egenskaper på is en tilsvarende piggfrie. Så velger man pigg bør det byttes mye oftere.
Skjønner at jeg briljerer med min inkompetanse her, men ville tro at metallet i piggene gir lite friksjon mot asfalt. Min erfaring med pigg er fra tiden like etter jeg fikk lappen og hadde lite reelt å velge i utenom det som fulgte med bilen av billige både sommerdekk og piggdekk. De gangene jeg måtte bråbremse på tørr asfalt med disse gamle piggdekkene gav metallpiggene god gli mot asfalten. Det har tydeligvis skjedd mye siden den gang.
Men hvis piggdekkene har en annen gummiblanding som gir bedre grep på våt asfalt må vel den gi dårligere grep i snøføre? Trodde det var slik at gummiblanding som gir bra grep på snø gir dårligere grep på tør asfalt, men hovedsakelig på sommervarm asfalt fordi den blir for myk. Må vel bare innse at dekkvitenskap er over min forstand.
Er hvertfall fornøyd med mine piggfrie dekk. Har klart meg uten uhell de årene jeg har kjørt piggfritt.
En del forenklet kan man vel si at piggdekk gir bedre grep på hard snø og is pga piggene, og dermed kan ha en gummiblanding som er mere tunet mot asfalt enn piggfrie. Selv har jeg kjørt piggfrie siden de kom, hater knatringen og dritten fra piggene...
Mener å ha lest en test for et par år siden der man hadde forsket litt på dette. Piggdekk er klart best på isete føre DET FØRSTE ÅRET. Etter år nummer 2 er piggene så slitt/så mange borte at fordelen er borte i forhold til gode piggfrie dekk.
Sitat fra: Henning76 på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:29
Mener å ha lest en test for et par år siden der man hadde forsket litt på dette. Piggdekk er klart best på isete føre DET FØRSTE ÅRET. Etter år nummer 2 er piggene så slitt/så mange borte at fordelen er borte i forhold til gode piggfrie dekk.
Det ironiske her er att vil du ha best grep på bar asfalt over tid, så er piggdekk å foretrekke foran piggfrie...
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:33
Det ironiske her er att vil du ha best grep på bar asfalt over tid, så er piggdekk å foretrekke foran piggfrie...
De testene jeg har sett viser at forskjellen er liten på bar/våt asfalt når man sammenligner relativt like dekk.
(og for en del år siden var faktisk piggfritt langt bedre)
Slitte piggdekk kan bli dårligere på is enn slitte piggfrie, noe som er skikkelig ironisk all den tid de fleste kjøper piggdekk pga. kjøreegenskapene på is ("må ha" for å komme opp en eller annnen bakke).
Siden de fleste kjører med vinterdekk 3-4 sesonger burde dekktestene fortelle mer om egenskapene over tid.
Hvis piggdekket er bedre på is de første to sesongene, men dårligere de siste to kunne man kanskje valgt piggfritt?
Thomas
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. januar 2014, klokken 10:05
Hvis piggdekket er bedre på is de første to sesongene, men dårligere de siste to kunne man kanskje valgt piggfritt?
Dette er vel essensen i det, har vel blitt sagt på forskjellige hvis tidligere i tråden. Jeg er helt enig, velger man piggdekk, så bør man bytte ofte skal det være noen nytte i det. Synd at dette ikke blir fremhevet mere i tester.
Og for de som kjører i områder med piggdekkavgift kan det blir dyrt med pigger!
La oss anta for enkelhets skyld at dekkene koster like mye: 6000,- og at selv om de "holder" (er lovlige) fire sesonger bytter man piggdekkene etter to sesonger for å beholde fordelen på is (som var tross alt grunnen til at man kjøpte de).
Fordelt over fire år blir regnskapet:
Piggfrie dekk koster 6000,- og varer i 4 år
Dekk: 1500,-/år
Piggdekkavgift: 0,-
Totalt: 6000,- (1500,-/år)
Piggdekk: koster 6000,- og varer i 2 år
Dekk: 3000,-/år
Piggdekkavgift: 1500,-
Total: 18000,- (4500,-/år)
Mon tro hvor mange piggdekk de solgte hvis de koster to eller tre ganger som mye som de piggfrie?
Thomas
Sitat fra: Henning76 på onsdag 08. januar 2014, klokken 09:29
Mener å ha lest en test for et par år siden der man hadde forsket litt på dette. Piggdekk er klart best på isete føre DET FØRSTE ÅRET. Etter år nummer 2 er piggene så slitt/så mange borte at fordelen er borte i forhold til gode piggfrie dekk.
Det er vel fort den testen som jeg linket til tre-fire innlegg før ditt? ;)