Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Diverse => Alternativ energi => Emne startet av: Olatho på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:51

Tittel: Solcelletak på nye Ford C-max
Skrevet av: Olathotorsdag 02. januar 2014, klokken 14:51
http://www.greencarreports.com/news/1089425_ford-c-max-solar-energi-concept-using-the-sun-to-charge-electric-car

Men jeg tror det er mer effektivt å lage større solcellekraftverk og transportere energien som strøm, selv om det krever ladeplasser og ledninger...
Tittel: Sv: Solcelletak på nye Ford C-max
Skrevet av: valvolainenfredag 03. januar 2014, klokken 22:35
Dette innebærer jo også at jobben har parkeringsplass ute under solen og denne innretningen står der.
Ialle fall så er det ikke mye sol hjemme når jeg kommer hjem fra jobb:(
Har større tro på hustakmonterte solceller, disse kan ha potensiale. Slike små som er plass til på bil kan umulig tjene inn kostnaden sin. Da må det i så fall være veldig interessant å plassere en slik 'sun retainer' eller hva det ar for noe over huset istedenfor med solceller på taket.
Tittel: Sv: Solcelletak på nye Ford C-max
Skrevet av: johnclonsdag 05. februar 2014, klokken 10:39
Personlig syntes jeg ideen om å dekke taket på en bil med solceller er en god en. Det er meget mulig den ville gitt nok strøm for å kjøle ned bilen på en varm dag i det minste og på den måten forlenge rekkevidden.
Tittel: Sv: Solcelletak på nye Ford C-max
Skrevet av: Goodrunsøndag 16. februar 2014, klokken 21:20
Ho-ho! En rein gimmick, Solinnstrålinga er maksimalt 1kW/m^2 med høyst 20% virkningsgrad i panelene gir dette kanskje 400W om bilen er parkert i ei skråning så solen faller vinkelrett på. Forslaget om å parkere bilen i sola for å kjøle den ned  8) gjorde at jeg husket forslaget om å montere vindmølle på biltaket  :o  for å lade batteriene under fart, perpetum mobile anyone? Deretter trillet jeg ut av sofaen  ;D
Tittel: Sv: Solcelletak på nye Ford C-max
Skrevet av: Cowboystrekkonsdag 19. februar 2014, klokken 08:38
Desverre er effekta ikke så veldig stor. Mener at man testa dette på Skoda Octavia og det gav 0,2 kWh under gode solforhold, noe som tilsvarer rundt 3 kWh om sommeren i Norge, kanskje 500 kWh i året? Hjelper såklart det, men forsvarer det hvor mye dyrere bilen blir? Kanskje i.l.a endel år. Det hadde hatt langt mer for seg på f.eks en Leaf hvor det kunne økt rekkevidda med 1-2 mil om sommeren :)
Tittel: Sv: Solcelletak på nye Ford C-max
Skrevet av: valvolainenonsdag 19. februar 2014, klokken 21:38
Audi har vel kjørt med solceller på sin A8 i mange år allerede.
Kjøler bilen mens du er popper innom butikken på vei hjem.
Om avgitt effekt står i forhold til brukt effekt skal jeg ikke ha noen formening om, men tanken er jo god, og funksjonen kjekk.
Tittel: Sv: Solcelletak på nye Ford C-max
Skrevet av: Kristian Olørdag 22. februar 2014, klokken 10:17
Solceller på taket (og andre plasser) er vel ikkje så dumt.
Eksempel: Vi reiser ofte til Spania på ferie sidan vi har tilgang til ei leilighet der. Til no har vi reist med fly, men med Tesla til våren frister det å prøve å kjøre  ;D
MEN: Parkering er i ei lita garasje, som med 95% sannsynlighet er for lita til Tesla. Da må vi parkere ute, ganske langt fra nærmaste kontakt. Bilen blir stort sett lite brukt, så solcelle på taket hadde gitt et betydelig bidrag.
Ser selvfølgelig at det er en enorm forskjell på Spania og Norge, både med tanke på soltimer og bruk.
Likevel, mange elver små osv...
Totalt sett blir det mange kWh om dette blir vanlig på biler, spesielt andre plasser enn i Norge.