Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Volkswagen VW => Emne startet av: Hyperstress på søn 15. des 2013, kl. 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
Sitat fra: Hyperstress på søn 15. des 2013, kl. 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
Kanskje de tror du parkerer på høyre side av veien.
For så vidt et godt poeng, som kanskje veier opp for ulempene med den daglige trimmen i garasjen. :)
Er standard plassering på PSA og genialt om en parkerer langs veien. Think har av en eller annen grunn valgt venstre side, som riktignok hjelper en å oppdage et ladekabelen står i bilen.
Mulig det har en sammenheng med at det er forbudt å parkere mot kjøreretningen i Frankrike?
Venstre side er ganske upraktisk ved gatelading, okkesom.
Sitat fra: angenvilla på man 16. des 2013, kl. 01:44
Mulig det har en sammenheng med at det er forbudt å parkere mot kjøreretningen i Frankrike?
Venstre side er ganske upraktisk ved gatelading, okkesom.
Det er nok adskillig fler land en Frankrike. Mange Normenn får bot i Sverige. Er det heltrukket midtlinje er kanskje parkeringen lovlig men en har kommet dit på ulovlig vis. Bulking ut far "feil side" er heller ikke uvanlig.
Og så må en huske at alle skilt og avstans regler gjelder i fartsretningen.
Sitat fra: Hyperstress på søn 15. des 2013, kl. 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
Høyre side er optimalt, mye bedre enn foran som på Leaf (samler skitt, fryser og flyr opp dersom du har glemt å låse).
Til trøst så har de fleste tyske el biler dette - også BMW. Etter å ha undersøkt litt er hovedargumentet fra produsent gateparkering og sikkerhet. De fleste ladepunkter er på gate eller langs vegg. Sikker parkering er enten langs gate i kjøreretning eller å rygge inn på plass. Når man rygger inn på en plass har man oversikt når man kommer, og oversikt når man kjører. Kjører man med fronten inn er det lettere å rygge ut mot en bil, fotgjenger eller barn. Flere oljeselskaper og andre opptatt av sikkerhet har innført dette som krav for sine ansatte (å rygge inn når man parkerer). Når man da står med bakenden av bil til vegg eller med kjøreretningen har man kortest avstand til lader.
Derfor er det sikreste stedet å ha ett ladepunkt på høyre side bak. Det er ikke lenger ett problem at man ikke ser ladekabelen når man skal kjøre Bilen varsler tydelig om den står i - og vil ikke begynne å kjøre.
Den ekstra mosjonen får vi ta som en bonus. Så vil det jo være ett ekstra sikkerhetsargument ift Leaf når man skal selge om noen år ;)
Om det virkelig er ett problem for noen kan man jo importere engelsk bil ;D - men det har jo noen andre utfordringer...
Sitat fra: Hyperstress på søn 15. des 2013, kl. 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side?
Det er jo bensinlokket på bensinvariantene så det er vel årsaken.
Sitat fra: Elmo på tor 09. jan 2014, kl. 14:13
Sitat fra: Hyperstress på søn 15. des 2013, kl. 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side?
Det er jo bensinlokket på bensinvariantene så det er vel årsaken.
Ja, er nok det også.
Etter å ha brukt bilen en stund, så holder jeg fortsatt på at den burde vært på venstre side.
En annen rar ting er at de skal holde på gjenkjennelsesfaktoren fra fossil: de bruker samme tanklokk, og innenfor det så er det enda ett, nei to(!) lokk på kontakten! Burde vært laget mye mer elegant. Samme med nøkkel og tenning som må vris om - føles gammeldags. Og batterinivået er merket med et bensinpumpesymbol. (Ok, kan være en lader også).
Uansett, alt dette er helt greit, bare litt pussig :). kona liker det - hun er allergisk mot nytenking.
Det er forbudt og parkere mot kjøreretningen i Sverige også. Vil si at plassering på venstre side er feil, stå ute i gata og trekke en ledning rundt bilen til ladekontakten.
Jeg vil påstå at den riktige plasseringen er bak nummerskiltet foran, gjerne med plass til ladekladden. Står den på siden er den langt mer utsatt for alkoholpåvirkede folk som synes det er "morsomt" å forsøke seg på å trekke den ut, eller bøye den, når de går forbi.
På GTE så kommer ladeporten foran (bak VW-skiltet), siden bensinluken brukes til ...eh.. bensin! :shock:
Dette er løsningen VW brukte for 20 år siden. Det tar 10 sekunder å plugge inn:
(http://farm1.static.flickr.com/199/507549396_515fb1fa21.jpg)
Renault Fluence Z.E. har på begge sider 8)
Mener høyre side er "riktig" side å ha "tanklokket". Dette er vel noe som henger igjen fra de tyske fossil bilenes tid.
Hvis man gikk tom for drivstoff og stod langs veien så skulle man ikke måtte stå "i veien" for å helt på resverekanna.
Aller minst hvis det var på autobahn man hadde gått tom for drivstoff.
Ellers ser jeg ikke noe problem sånn i det daglige med å ha lade kontakten på min e-Up! på høyre side.
Sitat fra: Trond Arve på lør 28. des 2013, kl. 17:33
Sitat fra: Hyperstress på søn 15. des 2013, kl. 18:39
Hva har de egentlig tenkt på da de plasserte ladeluka på Up og golf på høyre side? At en trenger trimmen med å gå rundt bilen hver bidige dag?
Høyre side er optimalt, mye bedre enn foran som på Leaf (samler skitt, fryser og flyr opp dersom du har glemt å låse).
Jeg syns det er topp¨å ha lading i fronten, da er ladekabelen garantert av veien når jeg kjører inn i garasjen.
Sitat fra: Vind på tor 09. jan 2014, kl. 08:46
Til trøst så har de fleste tyske el biler dette - også BMW. Etter å ha undersøkt litt er hovedargumentet fra produsent gateparkering og sikkerhet. De fleste ladepunkter er på gate eller langs vegg. Sikker parkering er enten langs gate i kjøreretning eller å rygge inn på plass. Når man rygger inn på en plass har man oversikt når man kommer, og oversikt når man kjører. Kjører man med fronten inn er det lettere å rygge ut mot en bil, fotgjenger eller barn. Flere oljeselskaper og andre opptatt av sikkerhet har innført dette som krav for sine ansatte (å rygge inn når man parkerer). Når man da står med bakenden av bil til vegg eller med kjøreretningen har man kortest avstand til lader.
Derfor er det sikreste stedet å ha ett ladepunkt på høyre side bak. Det er ikke lenger ett problem at man ikke ser ladekabelen når man skal kjøre Bilen varsler tydelig om den står i - og vil ikke begynne å kjøre.
Den ekstra mosjonen får vi ta som en bonus. Så vil det jo være ett ekstra sikkerhetsargument ift Leaf når man skal selge om noen år ;)
Om det virkelig er ett problem for noen kan man jo importere engelsk bil ;D - men det har jo noen andre utfordringer...
"Så vil det jo være ett ekstra sikkerhetsargument ift Leaf når man skal selge om noen år ;)"
Nåja, med Leaf'ens 360 graders kamera er det ikke farlig å rygge ut fra parkeringen ;-)
Langt bedre ha den foran (slik både de gamle VW Golf CityStromer har, samt hybrid-Golfen). Der er den ikke i veien for forbipasserende som vil "leke" med den og den åpne ladeluken.