Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: frekri på søndag 08. desember 2013, klokken 15:46
De holder på å sette opp type 2 ladere i parkeringshuset ved vulkan Mathallen i Oslo. For de som skal bo på hotell i Oslo så tror jeg dette er parkeringshuset til Scandic hotell. Det er 2 timer gratis parkering i desember.
Ikke bare er det type 2, men det skal være 4 stk 22 kW. Invitert til en liten feiring av dem mandag formiddag.
Ser i artikkelen din at alle har type 2 kabler i. Er type 2 kablene fastmontert så man slipper å ha med egen?
http://elbil.no/ladestasjoner/1172-kraftpakke-for-tesla-i-oslo-sentrum
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?
Kult. Da slipper jeg nesten å lade hjemme
Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?
Det ser sånn ut. Uansett en meget merkelig løsning. Sitter kabelen fast kan ikke Leaf bruke disse. Sitter den ikke fast kan den stjeles.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 16:30
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?
Det ser sånn ut. Uansett en meget merkelig løsning. Sitter kabelen fast kan ikke Leaf bruke disse. Sitter den ikke fast kan den stjeles.
Den kan jo være festet til veggen slik at den ikke er alt for lett å stjele.
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 16:30
Sitat fra: Griffel på mandag 09. desember 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 16:13
Joda, det sitter kabler i ladepunktene slik at det bare skal være å plugge den til bilen.
Da stemmer det vel ikke det som står i artiklen at Ford Focus og Nissan Leaf kan ha glede av disse.
Eller er det bare slik at kablen er der slik at de med Type 1 kontakt må må trekke ut den som henger der og ha med sin egen kabel?
Det ser sånn ut. Uansett en meget merkelig løsning. Sitter kabelen fast kan ikke Leaf bruke disse. Sitter den ikke fast kan den stjeles.
Om ikke jeg ser feil er kabelen mulig å dra ut av veggen. Det ser i hvert fall ut som Salto-bokser på veggen med type 2 utgang. Og kabelen er det vel rimelig å anta at er festet til veggen ett eller annet sted så den ikke kan stjeles uten videre?
Tipper den går gjennom en metallbøyle eller noe? Ser tilsynelatende slik ut på kabelen nærmeste fotografen, men vanskeligere å se på de som er lenger unna.
Hm, nå ble jeg nysgjerrig sjøl... Mulig jeg var litt tankeløs da jeg skrev at biler med Type 1 inntak på bilsiden også kunne bruke disse plassene. For det kan de ikke hvis kabelen sitter "limt fast" i ladeuttaket. Men jeg hadde på forhånd hørt at det skulle være løsning for begge deler, dvs Type 2 kabel på plass for dem som kan bruke det - og mulighet for å plugge inn egen kabel for dem som må det. Sjøl om jeg surra rundt og så på boksene, fikk jeg meg ikke til å teste det. Beklager. Her må en innom å inspisere. For temmelig teit hvis det er enkelt å fjerne Type 2 kabelen som er der.
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 19:36
Hm, nå ble jeg nysgjerrig sjøl... Mulig jeg var litt tankeløs da jeg skrev at biler med Type 1 inntak på bilsiden også kunne bruke disse plassene. For det kan de ikke hvis kabelen sitter "limt fast" i ladeuttaket. Men jeg hadde på forhånd hørt at det skulle være løsning for begge deler, dvs Type 2 kabel på plass for dem som kan bruke det - og mulighet for å plugge inn egen kabel for dem som må det. Sjøl om jeg surra rundt og så på boksene, fikk jeg meg ikke til å teste det. Beklager. Her må en innom å inspisere. For temmelig teit hvis det er enkelt å fjerne Type 2 kabelen som er der.
Uansett en dårlig løsning at det i det hele tatt er en kabel der. Nå blir jo disse plassene de foretrukne plassene for både eUP og i3 siden de da kan plugge rett inn istedenfor å måtte finne fram egen kabel om de parkerer på en av de andre plassene...
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 19:46
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på mandag 09. desember 2013, klokken 19:36
Hm, nå ble jeg nysgjerrig sjøl... Mulig jeg var litt tankeløs da jeg skrev at biler med Type 1 inntak på bilsiden også kunne bruke disse plassene. For det kan de ikke hvis kabelen sitter "limt fast" i ladeuttaket. Men jeg hadde på forhånd hørt at det skulle være løsning for begge deler, dvs Type 2 kabel på plass for dem som kan bruke det - og mulighet for å plugge inn egen kabel for dem som må det. Sjøl om jeg surra rundt og så på boksene, fikk jeg meg ikke til å teste det. Beklager. Her må en innom å inspisere. For temmelig teit hvis det er enkelt å fjerne Type 2 kabelen som er der.
Uansett en dårlig løsning at det i det hele tatt er en kabel der. Nå blir jo disse plassene de foretrukne plassene for både eUP og i3 siden de da kan plugge rett inn istedenfor å måtte finne fram egen kabel om de parkerer på en av de andre plassene...
Offentlige ladeplasser bør ikke ha tethered ladekabel, verken J1772 eller type2. Det begrenser bare bruksmulighetene til ladeplassen. Det er utrolig, utrolig, utrolig irriterende å stå foran en ladestasjon med tethered kabel av feil type og tomt batteri. Når man setter opp en offentlig ladestasjon, så bør man sette opp en ladestasjon som kan brukes av flest mulig typer elbiler.
Alle elbiler bør ha type2-ladekabel i bilen, som passer til bilen (J1772-type2 eller type2-type2). Har man ikke en type2-kabel i bilen har man seg selv å takke for evt ladeproblemer som måtte oppstå.
Hjemmeladere kan gjerne være tilpasset den ene elbilen som lader der, og ha en tethered kabel.
Folk som setter opp offentlige ladestasjoner med tethered kabel bør dømmes til å stå i gapestokk der og ta imot kjeft fra alle de desperate elbileierne som da ikke får ladet pga feil type plugg på kabelen.
Sitat fra: frekri på søndag 08. desember 2013, klokken 15:46
De holder på å sette opp type 2 ladere i parkeringshuset ved vulkan Mathallen i Oslo. For de som skal bo på hotell i Oslo så tror jeg dette er parkeringshuset til Scandic hotell. Det er 2 timer gratis parkering i desember.
Fantastisk. De som har fått til dette fortjener stor skryt.
Dette gir mulighet for nødlading rett ved jobb, på et koselig sted med store muligheter for en liten matbit mens jeg likevel er der.
Så får vi bare håpe at alle som setter opp p-plasser med lademulighet heretter ikke bare setter opp schuko, men legger opp til en viss andel type2 også.
Her er et nærmere bilde av løsningen. Det ser ut til at man kan ta ut kabelen og koble til sin egen dersom man har Type2-Type1 kabel.
Red: Mobilen hadde dessverre vanskeligheter med å snu bildet.
Jeg var her i dag, men fikk bare check charge power feilmelding.
Håper det ikkje er noe feil med min bil .. Jeg fikk en feilmelding på Smart Club også, har ikke prøvd noen andre Type 2 stasjoner.
Det står en Type 2 hos Sønniko leste jeg, kanskje jeg burde teste der...
Sitat fra: Milzit på søndag 15. desember 2013, klokken 01:54
Jeg var her i dag, men fikk bare check charge power feilmelding.
Håper det ikkje er noe feil med min bil .. Jeg fikk en feilmelding på Smart Club også, har ikke prøvd noen andre Type 2 stasjoner.
Det står en Type 2 hos Sønniko leste jeg, kanskje jeg burde teste der...
Smart har 3 bokser og den i midten gir meg samme feilmelding. De 2 andre funker. Hvilken prøvde du?
Sitat fra: Cirion på søndag 15. desember 2013, klokken 07:17
Sitat fra: Milzit på søndag 15. desember 2013, klokken 01:54
Jeg var her i dag, men fikk bare check charge power feilmelding.
Håper det ikkje er noe feil med min bil .. Jeg fikk en feilmelding på Smart Club også, har ikke prøvd noen andre Type 2 stasjoner.
Det står en Type 2 hos Sønniko leste jeg, kanskje jeg burde teste der...
Smart har 3 bokser og den i midten gir meg samme feilmelding. De 2 andre funker. Hvilken prøvde du?
Jeg prøvde den i midten og den som er lengst vekk. Men der ladet den men med en feilmelding. (Husker ikke helt meldingen)
Jeg ladet også på SmartClub i dag. Den i midten virker ikke. De to andre ga meg 13A ~ 28 km/t
Se her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10789.msg156202.html#msg156202
Veldig bra at det kommer flere "hurtig ladere", men redd for at det kan bli mye ventetid på de 4 der
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Det var bare 1 bil her i dag da jeg var innom. Synd jeg ikke hadde fått levert Teslaen.
Jeg var innom og testet Type 2 laderen på Sand i dag morgen.
Den er tilkoblet 230V IT nett og 32 A og er merket med 7,5kw på kontakten
Jeg koblet til med min Salto Type 2 kabel som er stemplet med 400V/32A
Jeg har singel lader i bilen.
Til min overraskelse oppnådde jeg maks 230V/13A effekt når jeg ladet (14 km/t). Jeg kontaktet både eieren av ladeuttaket og Tesla teknisk support og begge sier at med 230 IT nett så er 13A maks strømstyrke bilen vil lade med.
Jeg trodde denne begrensningen gjaldt UMC men det ser ut som det gjelder Type 2 ladestasjoner også.
Er det andre som har opplevd dette?
Sitat fra: eclipse på mandag 16. desember 2013, klokken 10:56
Jeg var innom og testet Type 2 laderen på Sand i dag morgen.
Den er tilkoblet 230V IT nett og 32 A og er merket med 7,5kw på kontakten
Jeg koblet til med min Salto Type 2 kabel som er stemplet med 400V/32A
Jeg har singel lader i bilen.
Til min overraskelse oppnådde jeg maks 230V/13A effekt når jeg ladet (14 km/t). Jeg kontaktet både eieren av ladeuttaket og Tesla teknisk support og begge sier at med 230 IT nett så er 13A maks strømstyrke bilen vil lade med.
Jeg trodde denne begrensningen gjaldt UMC men det ser ut som det gjelder Type 2 ladestasjoner også.
Er det andre som har opplevd dette?
Du vil få maks 13A med singel-lader på disse foreløpig, da tesla har satt en begrensning i firmware på laderne på 13A pr. del-lader. De som har dobbelt-lader vil få 26A på denne stolpen. I fremtiden vil grensene økes igjen slik at du får 16A og de med dobbelt-lader får 32A.
UMC har ikke denne begrensningen da den fordeler 32A inn over alle de tre del-laderne. Dvs. 10,67A pr. lader, noe som er under grensen på 13A.
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?
Jeg prøvde laderne på Vulkan på søndag, sammen med en sort 65 og en hvit 85. Fungerte helt knall, hadde ingen problemer. Ladet vel og merke kun på 13A, men det var den innstillingen bilen stod på. (dessverre)Ikke min bil, så ikke helt stødig på alle innstillingene enda ::)
Sitat fra: Go-carter på mandag 16. desember 2013, klokken 20:23
Jeg prøvde laderne på Vulkan på søndag, sammen med en sort 65 og en hvit 85. Fungerte helt knall, hadde ingen problemer. Ladet vel og merke kun på 13A, men det var den innstillingen bilen stod på. (dessverre)Ikke min bil, så ikke helt stødig på alle innstillingene enda ::)
Var innom Vulkan for og teste om 3-fas lading fungerte ok etter at ladeporten ble byttet (rask og god service fra Tesla Skøyen). Ladestasjonen lengst fra innkjøringen fikk jeg ikke til og virke, men den andre jeg forsøkte satt igang lading med en gang. Det er riktig at den lader på 13A, men det er 3 fas 16A 400V så den lader 3x13A, 36km/pr. time
Sitat fra: sn0le på mandag 16. desember 2013, klokken 16:09
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?
Tesla teknisk support sier de skal økes, det er vel ikke grunn til å tvile på det.
Det ligger også i kortene da de har oppgitt langt høyere ladeeffekt enn det vi klarer å utnytte i dag
Var innom i går. Fant laderne på nivå 1 (nederst).
Plugget inn på den første (nærmest innkjøringen) og ladet 77km/time.
Jeg var innom ved Mathallen i dag. Prøvde de to innerste uten at jeg fikk ladet. Det var et lite grønt blink i ladeporten, så ble det blått uten at bilen tok lading. Det sto en Model S ved den tilkoblingen som er nærmest innkjøringen og det så vel ut som den fikk strøm.
Noen som vet om de jeg prøvde er ute av drift, eller må jeg gjøre noe for å aktivisere ladingen? (det blinket vekselsvis grønt og blått på boksen på veggen).
Hvor er lader hos Coop Slependen plassert?
Sitat fra: arnehelge på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:57
Jeg var innom ved Mathallen i dag. Prøvde de to innerste uten at jeg fikk ladet. Det var et lite grønt blink i ladeporten, så ble det blått uten at bilen tok lading. Det sto en Model S ved den tilkoblingen som er nærmest innkjøringen og det så vel ut som den fikk strøm.
Noen som vet om de jeg prøvde er ute av drift, eller må jeg gjøre noe for å aktivisere ladingen? (det blinket vekselsvis grønt og blått på boksen på veggen).
jeg prøvde den midtre på søndag- fungerte fint da
Sitat fra: arnehelge på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:57
Noen som vet om de jeg prøvde er ute av drift, eller må jeg gjøre noe for å aktivisere ladingen? (det blinket vekselsvis grønt og blått på boksen på veggen).
Har opplevd samme feil på en av laderne hos Sønnico. Dvs. blinket grønt/blått vekselvis kort tid etter at jeg plugget i bilen. Heldigvis fungerte den andre jeg testet.
Sitat fra: sn0le på mandag 16. desember 2013, klokken 16:09
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?
Grunnen til at grensene er satt ned er forskrifter.. man skal ikke laste en kontakt 100% mer enn 6t.. derfor er grensen satt til 13/26A som er ca 80%.
SW oppdat. som kommer skal visstnok tillate 100% belastning i nettopp 6t.. for så trappe ned til 80% igjen..
Dette gjelder ikke for schuko, som vil beholde sin begrensing på 13A.
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:29
Sitat fra: sn0le på mandag 16. desember 2013, klokken 16:09
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?
Grunnen til at grensene er satt ned er forskrifter.. man skal ikke laste en kontakt 100% mer enn 6t.. derfor er grensen satt til 13/26A som er ca 80%.
SW oppdat. som kommer skal visstnok tillate 100% belastning i nettopp 6t.. for så trappe ned til 80% igjen..
Dette gjelder ikke for schuko, som vil beholde sin begrensing på 13A.
Greit nok at schuko ikke bør belastes med over 80%, men forstår ikke at det overhodet skal være nødvendig å redusere last på en type2 kontakt. Denne er jo designet for kontinuerlig last på inntil 63A, så reduksjon til 26A på en stolpe som tilbyr 32A må bare være en bug, tidsbegrenset eller ei.
De har jo faktisk fått dette til riktig på 32A blått adapter. CEE kontakter er designet for kontinuerlig last, og her får man ladet med 32A kontinuerlig.
Sitat fra: OleJA på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:29
Sitat fra: sn0le på mandag 16. desember 2013, klokken 16:09
Ser at folk sier disse grensene skal økes, men vet vi virkelig at det er reelt?
Hvorfor er de satt ned til å begynne med?
Grunnen til at grensene er satt ned er forskrifter.. man skal ikke laste en kontakt 100% mer enn 6t.. derfor er grensen satt til 13/26A som er ca 80%.
SW oppdat. som kommer skal visstnok tillate 100% belastning i nettopp 6t.. for så trappe ned til 80% igjen..
Dette gjelder ikke for schuko, som vil beholde sin begrensing på 13A.
Greit nok at schuko ikke bør belastes med over 80%, men forstår ikke at det overhodet skal være nødvendig å redusere last på en type2 kontakt. Denne er jo designet for kontinuerlig last på inntil 63A, så reduksjon til 26A på en stolpe som tilbyr 32A må bare være en bug, tidsbegrenset eller ei.
De har jo faktisk fått dette til riktig på 32A blått adapter. CEE kontakter er designet for kontinuerlig last, og her får man ladet med 32A kontinuerlig.
Dette var forklaringen jeg fikk på Lade.. er sef. helt enig ang type 2. men CEE kontakter er merket m 6 el 9t.. vil tro at begrensingen på type 2 kablen bare er en følgefeil av at dem ble nødt å begrense seg..
Men ja, er jo merkelig da, at man "får lov" å trekke 32A fra blå-adaptret..
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:53
CEE kontakter er merket m 6 el 9t...
6h, 9h og lignende merking har ingenting med tid å gjøre men hvordan kontakten er bygget opp mhp. plasseringen av jordpinnen. 9h har den på "klokken 9"-posisjonen, 6h på kl. 6 osv. Dette fordi kontaktene kan være laget for forskjellige voltstyrker og frekvenser.
Mye info her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:19
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:53
CEE kontakter er merket m 6 el 9t...
6h, 9h og lignende merking har ingenting med tid å gjøre men hvordan kontakten er bygget opp mhp. plasseringen av jordpinnen. 9h har den på "klokken 9"-posisjonen, 6h på kl. 6 osv. Dette fordi kontaktene kan være laget for forskjellige voltstyrker og frekvenser.
Mye info her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Aha..! Man lærer stadig noe nytt.. :D bare synd man ikke alltid lærer det som er riktig.. Takk for oppklaring igjen jkirkebo..!
Da stemmer jo ikke forklaringen jeg fikk hos Tesla da.. hva som da er grunnen til den midlertidige begrensingen får man vel bare fortsette å gruble på.. :-\
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:29
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 21:19
6h, 9h og lignende merking har ingenting med tid å gjøre men hvordan kontakten er bygget opp mhp. plasseringen av jordpinnen. 9h har den på "klokken 9"-posisjonen, 6h på kl. 6 osv. Dette fordi kontaktene kan være laget for forskjellige voltstyrker og frekvenser.
Mye info her: http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Aha..! Man lærer stadig noe nytt.. :D bare synd man ikke alltid lærer det som er riktig.. Takk for oppklaring igjen jkirkebo..!
Da stemmer jo ikke forklaringen jeg fikk hos Tesla da.. hva som da er grunnen til den midlertidige begrensingen får man vel bare fortsette å gruble på.. :-\
Håper for all del at servicefolka hos Tesla har funnet på denne forklaringen med 6t vs 9t selv, og at det ikke er info de har fått fra dem som utvikler software til laderne :o. Er dessverre ikke helt sikker på dette, når en ser hvor mye tull det har vært med adaptere, UMC, lading på IT vs TN nett mm.
Fruen tok meg med til Mathallen i dag. Mens jeg var der, kom jeg plutselig på at jeg burde sjekke garasjeanlegget. Jeg har ikke fått min TMS ennå, men jeg syntes det kunne være greit å sjekke forholdene likevel. Fant plassene, men de var tomme. Ingen elbiler der.
Jeg prøvde å forstå skiltene og jeg tolket dem slik at det kostet 20.- NOK/time å stå der. Klarte ikke se noe om at elbiler kunne stå gratis. Stemmer det?
Ikke at det betyr så mye, som en skrev litt ovenfor så kan man jo lade 36km/time. Det betyr vel at prisen for drivstoff blir 0,55 NOK/km inklusive parkering. Det er jo ganske rimelig det :)
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Betyr det at når jeg får min bil med dobbeltlader, så kan jeg lade 2*41 km/t => 82 km/t?
Da blir det jo bare 25 øre/km inklusive parkering. :o
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:39
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Betyr det at når jeg får min bil med dobbeltlader, så kan jeg lade 2*41 km/t => 82 km/t?
Da blir det jo bare 25 øre/km inklusive parkering. :o
Stemmer ganske godt! (Jeg har dobbeltlader.) :)
Hvordan kan 235v og 26A bli 84km/t? Blir vel bare litt over 6 Kw/h?
Dette er jo samme strøm og spenning som du får på blå kontakt med 32A kurs
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
3fas 400v, ser bare litt rart ut på telefonen. I bilen er det et 3tall som indikerer at det er 3fas. (Det står 230v selv om det er 400v, har noe med hvor spenningen måles)
Aha da er jeg med =D Deilig hastighet med dobbeltader da. Veldig glad jeg tok med det egentlig...
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Sitat fra: Orcuz på søndag 19. januar 2014, klokken 01:30
Hvordan kan 235v og 26A bli 84km/t? Blir vel bare litt over 6 Kw/h?
Dette er jo samme strøm og spenning som du får på blå kontakt med 32A kurs
Sitat fra: Zanka på søndag 19. januar 2014, klokken 01:39
3fas 400v, ser bare litt rart ut på telefonen. I bilen er det et 3tall som indikerer at det er 3fas. (Det står 230v selv om det er 400v, har noe med hvor spenningen måles)
Som utallige ganger tidligere skrevet her på forumet benytter Tesla Californisk da blir det 3x230Vx26A = 3x6kW = 18 kW
Regnestykket med 3 fase er vel:
Sqrt(3) x 400V x 26A = 18kW
Sitat fra: smurf på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:13
Regnestykket med 3 fase er vel:
Sqrt(3) x 400V x 26A = 18kW
På Norsk: Sqrt(3) x 400V x 26A = 18kW
På Teslansk: 3 x 230 x 26 = 18kW
(Slik det angis på Teslas skjermbilde)
Jøss svaret ble jo akkurat det samme :)
Kan vel ha litt å gjøre med at forholdet mellom 400 og 230 er relativt nært sqrt(3) ;)
Derfor blir det ganske hipp som happ hvordan man regner det..
sqrt(3) = 1,7320508075688772935274463415059
400/230 = 1,7391304347826086956521739130435
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?
Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?
Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
OT for tråden, men sikkert interresant for deg - på shoppingsenteret i Leira har det kommet 7,4 kWh ladestolper, og det kommer 22 kWh ladestolper på Fagernes til sommeren :)
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?
Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
Kommer litt an på døgnet, men i kontortid 8-16 er det stort sett en plass ledig. Mange av Teslaene som står der klattlader bare, så det kan være at du må vente ti minutter hvis det er helt fullt. Utenfor kontortid er det alltid ledig :)
Et lite hint/tyvtriks: På enden av parkeringsraden(ved nedkjørsel til P0(?) ) Er det markert opp plass til en buddy e.l., men det er en 22kW lader som rekker bort dit. Både jeg, og flere andre Model S har parker der om nøden er stor :)
Sitat fra: Go-carter på mandag 27. januar 2014, klokken 15:23
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?
Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
Kommer litt an på døgnet, men i kontortid 8-16 er det stort sett en plass ledig. Mange av Teslaene som står der klattlader bare, så det kan være at du må vente ti minutter hvis det er helt fullt. Utenfor kontortid er det alltid ledig :)
Et lite hint/tyvtriks: På enden av parkeringsraden(ved nedkjørsel til P0(?) ) Er det markert opp plass til en buddy e.l., men det er en 22kW lader som rekker bort dit. Både jeg, og flere andre Model S har parker der om nøden er stor :)
Takk for tips. Vi kommer vel til å være der ca. kl 15:00, får krysse fingrene og ta sjansen...
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
På Slependen kan du gå over til kafeteriaen til IKEA på den andre siden av veien.
Men maten på Mathallen er betraktelig bedre. Ulempen er muligens at det er mye fristende øl/vin der også.
Sitat fra: fredag på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:08
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
På Slependen kan du gå over til kafeteriaen til IKEA på den andre siden av veien.
Men maten på Mathallen er betraktelig bedre. Ulempen er muligens at det er mye fristende øl/vin der også.
Nå går det rykter om at det kanskje skal bli en kafeteria i det gamle Smartklubb igjen (nå COOP og Elkjøp så kommer det fler leietagere).
Det har jo stått mye her om at kafeteriaene må ha et 22kW ladepunkt for å trekke Tesla kunder.
Kanskje er det omvent, altså at det må en kafeteria til for å trekke Teslar til ladepunktet?
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?
Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
Kjør til superladeren på Gol og over fjellet etterpå. Opp til Gol er det bare 200m stigning. Er vel ikke mere enn 5 mil ekstra.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. januar 2014, klokken 09:48
Sitat fra: trygvelo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:11
Sitat fra: Go-carter på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:26
Jeg lader stort sett med 41km/t når jeg står der, med enkeltlader. Er dessverre veldig fullt der på dagtid, av biler som ikke bruker type2 :(
Koster 20,-/timen de to første timene, så 40/timen. Ganske billig til å være Oslo, synes jeg. :)
Hvordan er erfaringene med tilgjengelighet her nå? Er folk blitt flinkere til å ikke oppta ladeplass unødvendig?
Vurderer å dra innom her med familien og spise når vi skal på langtur fra Halden til Valdres Alpinsenter. Jeg tør ikke ta den turen uten litt lading (ca. 300 km og +1000 høydemeter) og treiglading utgår definitivt. Må bli lading på mathallen eller på slependen, men slependen har vel ikke noe restauranter? Men å kjøre opp til mathallen og ikke få ladet pga. opptatte plasser utgår også, da er det bedre å kjøre dieselbilen.
Kjør til superladeren på Gol og over fjellet etterpå. Opp til Gol er det bare 200m stigning. Er vel ikke mere enn 5 mil ekstra.
Har vurdert det, men det blir over 1 time ekstra med lading + omvei. Bedre å bruke den time til å strekke på beina, spise, gå på toalettet og lade. Med 3 barn bruker vi fort over 1 time på det også slik at vi får ladet en del.
Jeg var innom Vulkan og P-huset (europark)
Masse p-plasser med lademulighet for el-bil både på første og andre etasje men jeg fant ingen type2 ladere - kun schuko???
Var jeg innom feil p-hus?
Nederste plan du kan kjøre inn i - til hø og litt bortover ;)
Hei!
Jeg har overnattet på Hotel Scandic Vulkan ved et par anledninger. Dette på grunn av at det er type 2 ladere i parkeringshuset ved siden av. Dette har passet meg fint da jeg kommer fra Gudbrandsdalen og ladet da sist på super chargeren på Lillehammer.
Jeg valgte derfor dette hotellet på søndag men fikk meg et lite sjokk da det fra oktober hadde blitt maks 4 timers lading på type 2 laderene. Jeg ankommer som regel sent på kvelden og dette skapte problemer for meg da jeg er avhengig av å få ladet bilen på topp om natten. Jeg er avhengig av å komme meg til super chargeren Lillehammer igjen dagen etterpå og med en del kjøring i Oslo så bør jeg ha topp ladet batteriene om morgenen. Det løste seg etter en del telefoner til selskapet som drifter parkeringshuset, det ble til at jeg skulle få stå på en type 2 stasjon til klokka syv om morgenen, men da måtte bilen flyttes. Bilen var topp ladet lenge før det men jeg var ikke interessert i å stå opp midt på natten et par ganger for å flytte bilen. Hotellet hadde ingenting med parkeringen å gjøre men de hadde telefonnummeret til drifts selskapet. Jeg skjønner at de setter en tidsbegrensning slik at flere skal få lade men om natten så har det vert bare meg og kanskje en til som har stått på disse plassene så da burde det vert mulig å stå lengre.
Det er en særdeles vanskelig balansegang når man skal "dele ut" knapphetsgoder som dessverre ladeplasser fortsatt er i 2014. Og ser ut til å forbli i 2015...
Min erfaring etter å ha kjørt elbil i ti år er at uten slike begrensninger blir ladeplassene okkupert av noen få personer. Ladeplasser blir brukt til langtidsparkering (ukesvis, både i parkeringshus og gateplan) og enkeltpersoner "adopterer" ladeplassen for å bruke den som sin private parkeringsplass.
For å snu det på hodet; Hva hvis det var du som kom 07:30 med nesten tomt batteri og trengte å lade, men så var alle plassene opptatt?
Jeg synes slike plasser bør være tidsbegrenset (4 timer er helt ok), men at det bør være lov å lade der fra 23:00-07:00. Alternativt kan man innføre ekstra betaling for lading etter 4 timer, med en lav nattpris (f.eks 30,-/time) og en høy dagpris (60,-/timen) -men det er både dyrt og vanskelig å håndtere.
Jeg synes det er Hotel Scandic Vulkan som bør ordne ladeplasser for gjestene sine, eventuelt ved å betale for egne plasser i Vulkan P-hus. Har du kontaktet hotellet?
Thomas
Alternativet er selvsagt å benytte seg av schuko kontaktene der over natta og heller flytte bilen til Type 2 laderen før frokosten inntas f.eks. Så får man i hvertfall utnyttet noe rask lading. (Forutsatt at man har vært smart og kjøpt dobbeltlader til bilen til å begynne med da ... :P)
Sitat fra: buylove på onsdag 03. desember 2014, klokken 08:35
Hei!
Jeg har overnattet på Hotel Scandic Vulkan ved et par anledninger. Dette på grunn av at det er type 2 ladere i parkeringshuset ved siden av. Dette har passet meg fint da jeg kommer fra Gudbrandsdalen og ladet da sist på super chargeren på Lillehammer.
Jeg valgte derfor dette hotellet på søndag men fikk meg et lite sjokk da det fra oktober hadde blitt maks 4 timers lading på type 2 laderene. Jeg ankommer som regel sent på kvelden og dette skapte problemer for meg da jeg er avhengig av å få ladet bilen på topp om natten. Jeg er avhengig av å komme meg til super chargeren Lillehammer igjen dagen etterpå og med en del kjøring i Oslo så bør jeg ha topp ladet batteriene om morgenen. Det løste seg etter en del telefoner til selskapet som drifter parkeringshuset, det ble til at jeg skulle få stå på en type 2 stasjon til klokka syv om morgenen, men da måtte bilen flyttes. Bilen var topp ladet lenge før det men jeg var ikke interessert i å stå opp midt på natten et par ganger for å flytte bilen. Hotellet hadde ingenting med parkeringen å gjøre men de hadde telefonnummeret til drifts selskapet. Jeg skjønner at de setter en tidsbegrensning slik at flere skal få lade men om natten så har det vert bare meg og kanskje en til som har stått på disse plassene så da burde det vert mulig å stå lengre.
Jeg hadde samme problemstilling som deg for noen uker siden. Firetimersregelen de har introdusert synes jeg er grei, bortsett fra at parkeringsselskapet bør gjøre unntak fra firetimersregelen mellom kl. 23 og 07, slik at det blir mulig å la bilen stå der nattestid uten å måtte opp å flytte bilen i løpet av natta.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 09:02
Det er en særdeles vanskelig balansegang når man skal "dele ut" knapphetsgoder som dessverre ladeplasser fortsatt er i 2014. Og ser ut til å forbli i 2015...
Min erfaring etter å ha kjørt elbil i ti år er at uten slike begrensninger blir ladeplassene okkupert av noen få personer. Ladeplasser blir brukt til langtidsparkering (ukesvis, både i parkeringshus og gateplan) og enkeltpersoner "adopterer" ladeplassen for å bruke den som sin private parkeringsplass.
For å snu det på hodet; Hva hvis det var du som kom 07:30 med nesten tomt batteri og trengte å lade, men så var alle plassene opptatt?
Jeg synes slike plasser bør være tidsbegrenset (4 timer er helt ok), men at det bør være lov å lade der fra 23:00-07:00. Alternativt kan man innføre ekstra betaling for lading etter 4 timer, med en lav nattpris (f.eks 30,-/time) og en høy dagpris (60,-/timen) -men det er både dyrt og vanskelig å håndtere.
Så vidt jeg vet koster det 50,- pr. time å stå på disse plassene, da ser jeg ikke behovet for en tidsbegrensning. Vil noen betale 500 kroner for å stå der i 10 timer så synes jeg det er greit.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:07
Så vidt jeg vet koster det 50,- pr. time å stå på disse plassene, da ser jeg ikke behovet for en tidsbegrensning. Vil noen betale 500 kroner for å stå der i 10 timer så synes jeg det er greit.
http://www.europark.no/parkering-i/oslo/vulkan-p-hus.html
"Kr. 20,- for 1. time, Kr. 20,- for 2. time
Deretter kr. 40,- time. Maks kr. 240,- per døgn."
Oddsen for at de som betaler 240,- også ønsker å utytte ladeplassen til det fulle er ganske stor...
Det er også en del som har avtaleparkering (typisk 2-3000,-/mnd) og ville fått utrolig mye for pengene hvis det var "inkludert" type2-lader i prisen...
Thomas
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:23
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 03. desember 2014, klokken 11:07
Så vidt jeg vet koster det 50,- pr. time å stå på disse plassene, da ser jeg ikke behovet for en tidsbegrensning. Vil noen betale 500 kroner for å stå der i 10 timer så synes jeg det er greit.
http://www.europark.no/parkering-i/oslo/vulkan-p-hus.html
"Kr. 20,- for 1. time, Kr. 20,- for 2. time
Deretter kr. 40,- time. Maks kr. 240,- per døgn."
Oddsen for at de som betaler 240,- også ønsker å utytte ladeplassen til det fulle er ganske stor...
Det er også en del som har avtaleparkering (typisk 2-3000,-/mnd) og ville fått utrolig mye for pengene hvis det var "inkludert" type2-lader i prisen...
Thomas
Det er egne priser for Type2-plassene, som jkirkebo sier. Men det fremgår ikke av nettsiden, ser jeg.
Sitat fra: fonberg på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:53
Det er egne priser for Type2-plassene, som jkirkebo sier. Men det fremgår ikke av nettsiden, ser jeg.
I såfall betyr tidsbegrensningen at prisen er for lav.
Lurer på hva de har tenkt?
Thomas
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:38
Sitat fra: fonberg på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:53
Det er egne priser for Type2-plassene, som jkirkebo sier. Men det fremgår ikke av nettsiden, ser jeg.
I såfall betyr tidsbegrensningen at prisen er for lav.
Lurer på hva de har tenkt?
Thomas
Jeg tror tidsbegrensningen kom samtidig med de nye prisene?
Sitat fra: Sponzo på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:23
Jeg var innom Vulkan og P-huset (europark)
Masse p-plasser med lademulighet for el-bil både på første og andre etasje men jeg fant ingen type2 ladere - kun schuko???
Var jeg innom feil p-hus?
Enig. Hvor er disse Type 2 uttakene? De var rett til høyre i nedre innkjørsel, men nå er alt byttet ut med schuko. ???
Sikker? Jeg var der lille julaften og da hang det 2x Type2 kabler på veggen bortenfor Schukoene. Det er egen betalingsløsning for disse plassene også.
Sitat fra: jazzwheel på søndag 04. januar 2015, klokken 15:27
Sikker? Jeg var der lille julaften og da hang det 2x Type2 kabler på veggen bortenfor Schukoene. Det er egen betalingsløsning for disse plassene også.
Hvor? Det er tapetsert med schuko, men finner ikke Type 2.
De er i samme etasje som nederste innkjøring ja, ta til høyre når du kjører inn (følg pilen). De er helt innerst i huset. De ytterste plassene nærmest innkjøringen er så vist jeg vet reservert til Hertz BilPool.
Har stått der så lenge jeg husker, ladet på type 2 kontaktene senest på fredag 2. januar. Det er 4 stk. type 2 kontakter der...
Ladet der for en stund siden og da var lading gratis, 4 type 2 ladepkt. 22 kW. nederste plan inn til høyre.
Veggen der 22kw kontakten er, er malt i andre farger. Grønn hvis jeg ikke husker feil nå. Det er ikke mulig å overse. Nedeste plan, ta til høyre inn porten. I enden av "veien" og til høyre finner du 22KW.
Ja, lading er gratis, men ikke parkeringen. Du må betale ekstra mye for å stå parkert på 22kW punktene.
22KW lader er plassert til høyre der veggen er malt grønn.