Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening
Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: østfolding på fredag 29. november 2013, klokken 07:38
Er det noen som har erfaring med Select-lån fra BMW kontra lån i tradisjonell bank (renten er ganske lik)?
Slik jeg forstår det garranterer BMW for at du kn bytte inn bilen etter 3 år for 43% av kjøpesummen.
Med 3+2-ordnig er det åpenbart lagt opp til at man skal selge bilen eller kjøpe den ut etter tre år. Personlig tenker jeg å ha i3-en i 4-5 år - spesielt hvis det lar seg gjøre å oppgradere batteripakken senere (noe selgeren hintet om ar kan komme til å skje).
Under halvparten av kjøpesummen er jo ingen kjempesum, men likevel en sikkerhet. Når renten er den samme som i ekstern bank så er det vel ikke så mye å tape på å velge denne finansieringen?
Jeg lurer på akkurat det samme.
Men jeg håper virkelig at restverdien etter 3 år er mer enn 43%, hvis ikke ble det en meget dyr måte å spare penger på ;-)
La oss håpe det!
Men renten på 4,95 - det er vel ikke den effektive? Noen som vet hva den er?
Termingebyret er på nesten en 100-lapp, ser jeg. Det er vel noe mer enn en tradisjonell bank.
skandiabanken har vel 4.9 effektivt.
Det er bare å glemme Skandiabanken. BMW Norge forlanger å ha pengene på konto én uke før avtalt levering - men Skandiabanken nekter å utbetale noe som helst før de har fått innsendt det midlertidlige vognkortet.
Det pleier å gå fint for forhandlere å godta en bekreftelse fra banken på at lånet er invilget og at kjøpesummen vil bli overført når vognkortet er sendt inn, men det nekter BMW Norge å godta.
Så lykke til med det...
Dette er vel en type leasing, så da koker det ned til om du kan få tak i pengene billigere, og om du har tro på at du selv skal kunne selge bilen for en høyere pris. Jo lengre tid du skal ha den, jo mer sannsynlig er det at du kommer bedre ut av å ordne alt selv.
Merk også at det ofte er skrevet noe om stand med liten skrift, slik at de trekker fra eventuelle skader på den garanterte restverdien... Har ikke sjekke om BMW gjør det.
Nei, BMW eSelect er et vanlig lån - bare med en salgssumgaranti når du skal selge den igjen etter fem år.
BMW eLease er leasing.
Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:19
Nei, BMW eSelect er et vanlig lån - bare med en salgssumgaranti når du skal selge den igjen etter fem år.
BMW eLease er leasing.
Skal ikke krangle mye på dette, men for meg er det en kreativ leasing variant, så lenge vi ikke kan få samme garantien uten å låne penger av dem.
I f.eks USA kan en ikke få miljørabatten på vanlig leasing, fordi eieren er leasingselskapet. Derfor denne typen "leasing" der kunden eier bilen, men får en garantert pris etter en periode, som ved leasing.
Har sett betingelsene (for øvrig høy effektiv rente, selv om den nominelle er lav) og for meg er det et vanlig lån bare at BMW hvis du vil KAN selge den tilbake mot 43% av kjøpesummen etter 3 år. Altså en liten ekstra sikkerhet kontra et vanlig banklån. Men noe mer enn det, er det ikke.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 20:06
Det er bare å glemme Skandiabanken. BMW Norge forlanger å ha pengene på konto én uke før avtalt levering - men Skandiabanken nekter å utbetale noe som helst før de har fått innsendt det midlertidlige vognkortet.
Dette var jo interessant. Skandiabanken er riktig nok billige, men men muligens ikke så fleksible. Ser på nettsidene at de har en egen "oppskrift" på hvordan man skal gå frem for å låne til Tesla, så de er absolutt til stede i markedet.
Vet noen forresten hvilke banker som er villige til å betale ut penger til BMW før bilen er registrert?
Skandiabanken forlanger nok vognkortet fra Tesla-eieren før Tesla Motors får pengene sine ogdå, men vil da tro at Tesla Motors er fleksible og godtar en bekreftelse fra banken på at lånet er innvilget. Det gjør ikke BMW Norge. Forhandlerne vil gjerne, men de som kjent bare agenter og må gjøre som BMW Norge sier.
Min selger skulle dobbeltsjekke i morgen, men var i dag egentlig helt sikker på at det ikke gikk. Så, når verken BMW eller Skandiabanken er fleksible, blir det vanskelig.
Vil tro det går helt fint hos DNB og andre store, men der er ikke renten og gebyrene like gunstige.
Sent from my iPad using Tapatalk
Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:38
Har sett betingelsene (for øvrig høy effektiv rente, selv om den nominelle er lav) og for meg er det et vanlig lån bare at BMW hvis du vil KAN selge den tilbake mot 43% av kjøpesummen etter 3 år. Altså en liten ekstra sikkerhet kontra et vanlig banklån. Men noe mer enn det, er det ikke.
Sent from my iPad using Tapatalk
Det er egentlig det samme som leasing, forskjellen er hvem som eier bilen:
The OwnersChoice product provides advantages similar to a lease (i.e. lower monthly payments, the option to return the vehicle at the end of the term) PLUS ownership of the vehicle.
Ja, og med eSelect kan du f.eks selge den etter allerede ett år. Eller to, tre, fire eller fem. Det kan du ikke med leasing-varianten. Store fleksibilitetforskjeller altså.
Hva er det som gjør at man ikke kan låne fra en dyr bank og følge BMW Norge's ønsker og så flytte lånet til Skandiabanken når vognkortet er klart?
Godt spørsmål. Skandiabanken er i alle fall en av de bankene som ikke tilbyr refinansiering av bil.
Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:58
Skandiabanken forlanger nok vognkortet fra Tesla-eieren før Tesla Motors får pengene sine ogdå, men vil da tro at Tesla Motors er fleksible og godtar en bekreftelse fra banken på at lånet er innvilget.
Ja i hvertfall virker det som om det er en slik variant:
https://www.skandiabanken.no/Lan/Billan/Hvordan-kjope-Tesla/ (https://www.skandiabanken.no/Lan/Billan/Hvordan-kjope-Tesla/)
Sandnes Sparebank ser ut til å ha det nest beste i3-lånet. 5,06 effektiv rente (mot Skandiabankens 5,0) og ingen etablerings- eller termingebyr.
Også Sandnes Sparebank krever det midlertidlige vognkortet før utbetaling, men det virker som de er litt mer behjelplige her enn hos Skandiabanken. Har fått veldig god hjelp så langt.
Forhandleren sier at det vil komme en løsning på dette og at BMW Norge jobber med saken.
Det sier jo seg selv - per nå har man tilsynelatende bare muligheten til å velge det "svindyre" BMW-lånet, eller overføre hele beløpet til forhandleren før utlevering.
https://www.sandnes-sparebank.no/gront_billaan/
Da ser dette ut til å ordne seg veldig fint. BMW Norge har presisert:
"Ved finansiering må bilen registreres før betaling og utlevering. Merk allikevel at bilen først er godkjent for utlevering når evt. egenkapital er mottatt og vi har mottatt en ugjenkallelig fullmakt til utlevering av finansieringsselskapet med bekreftelse på finansiert beløp."
Og dette er visst helt vanlig prosedyre ved kjøp av nybil. Foreløpig har det fungert fint med i3-lån hos Skandiabanken (som ser ut til å være billigst på elbillån). Vet mer når jeg får bilen om en ukes tid :)
Ja det var bra. Det hadde i grunnen vært litt merkelig hvis de som eneste leverandør hadde en catch22 situasjon ved finansiering. Jeg kan jo forstå at de ikke vil levere ut bilen før de er sikre på å få pengene sine og med en slik løsning vil de jo være sikre på det, hvertfall så lenge man låner fra en etablert bank eller finansieringsselskap.
I morgen er avtalt overlevering (endelig!) og jeg har mailet så vidt med selger og rådgiver i Skandiabanken i dag. Begge parter har nå fått det de trenger, så alt har fungert bra :)
Skandiabanken er for øvrig billigst på elbillån, så sant du ikke har en spesiell avtale. Og for BMW Norge/i3-agentene fungerer også det helt ok nå :-)
Hei og hå ;)
Noen som har erfaring med lånet fra Scandiabanken.? Noe jeg bør tenke på?
Har bilen 24/3 hvis alt går etter planen. Lånet er "innvilget" hos Scandiabanken, og de papirer jeg sitter med er oversendt. Men siden alt skjer på "nett" er det vel ingen som sier i fra om noe mangler osv.
Så erfaringer fra dere settes det stor pris på :)
Hei
Jeg fikk nylig min i3 - finansiert av Skandiabanken. Det gikk greit, men måtte ringe flere ganger til selger og Skandiabanken for å få dem til å samarbeide. Det siste steget som skulle til var at selger bekreftet leveringsdato, etter det tok det 2 dager før Skandiabanken overførte pengene til selger.
Sitat fra: GelpMan på lørdag 15. mars 2014, klokken 17:00
Hei og hå ;)
Noen som har erfaring med lånet fra Scandiabanken.? Noe jeg bør tenke på?
Har bilen 24/3 hvis alt går etter planen. Lånet er "innvilget" hos Scandiabanken, og de papirer jeg sitter med er oversendt. Men siden alt skjer på "nett" er det vel ingen som sier i fra om noe mangler osv.
Så erfaringer fra dere settes det stor pris på :)