Elbilforum.no - driftet av Norsk elbilforening

Bilmerker => Tesla => Lading av Tesla => Emne startet av: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:02

Tittel: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Andrewastirsdag 26. november 2013, klokken 00:02
Vi har en av de første utleverte model S i Norge. Den ble hentet mandag 12/8. Tidlig utleverte biler kom med enkeltlader - uansett hva som var bestilt. Det var sånn det var...

Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!

Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.

Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.

Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:

Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.

Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)

Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...

Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: scoottirsdag 26. november 2013, klokken 00:06
Hvis denne kursen tar for seg hele garasjen, så er det ikke nødvendigvis bare Teslaen som produserer en liten jordfeil. Det kan være resten av anlegget ditt som også har en liten ubetydelig feil, som "legger seg sammen med bilen" og forårsaker utløsning.

Få en elektrikker til å teste jordfeilvernet, om det løser ut som det skal i henhold til hvor mange mA du kjører inn på kursen. ( Typisk jordfeilbrytertest med testapparat ).
Hvis du har nye typen kombivern, på fagspråket kalt 2modul så tviler jeg på du vil ha noen endring i oppførsel med mindre det kan bevises at vernet løser ut før det skal. Utløsestrøm kan variere fra 22-30mA erfaringsmessig.

EDIT: Best av alt: Egen kurs til Teslaen.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: sn0letirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: scoottirsdag 26. november 2013, klokken 00:18
Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Det viser jo de gamle vernene også. På Gewiss er det jordfeil hvis det er et "gult flagg" som vises når sikringen har gått.
Men ja, stemmer at du kan lese av om du har en liten jordfeil på digitalvernene til Eaton.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Andrewastirsdag 26. november 2013, klokken 00:38
Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Har gått helt ned til 6A og den slår ut likevel. Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).

Legger ut en kabel for 230V 32A 3 fase til garasjen. Setter på en vanlig 1 fase 32A sikring inne og en blå 1 fase kontakt ute. Noen som vet om det kommer en HPWC for Norge som kan bruke 230V 3fase IT nett? Eller må jeg la det være med 1 fase og skaffe meg en boks fra Salto? Jeg tenker på denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ (http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: OleJAtirsdag 26. november 2013, klokken 08:01
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:38
Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:16
Eaton har noen nye digitale kombivern.
Den viser om det er overbelastning eller jordfeil
som får sikringen til å slå ut.
Den kan og settes i en testmodus der LED'en på
kombivernet indikerer hvor mange mAh jordfeilen er på.

Btw. Slår den ut om du begrenser ladestrømmen på TMS'en?
Kan det være at sikringa slår ut ved forvarming av bilen?
Har gått helt ned til 6A og den slår ut likevel. Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).

Legger ut en kabel for 230V 32A 3 fase til garasjen. Setter på en vanlig 1 fase 32A sikring inne og en blå 1 fase kontakt ute. Noen som vet om det kommer en HPWC for Norge som kan bruke 230V 3fase IT nett? Eller må jeg la det være med 1 fase og skaffe meg en boks fra Salto? Jeg tenker på denne: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ (http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/)
Sett ihvertfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: scoottirsdag 26. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:01
Sett overfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Nuvolaritirsdag 26. november 2013, klokken 10:32
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:02
Vi har en av de første utleverte model S i Norge. Den ble hentet mandag 12/8. Tidlig utleverte biler kom med enkeltlader - uansett hva som var bestilt. Det var sånn det var...

Vi har ikke vært av de mest pågående i forhold til å få levert restanser. Akkurat der har Tesla mye å gå på i forhold til å fullføre. Mer om det i andre tråder. Her skal det handle om lading!

Før dobbeltladeren kom på plass hadde vi aldri problemer med ladingen. UMC med shuko kontakt på 13A garasjekurs (kursen har også garasjeportåpner, lys i garasjen og husets sentralstøvsuger). Bilen "tok" aldri sikringen så lenge vi ikke forsøkte å støvsuge samtidig som bilen lader.

Med montering av dobbeltlader for 3 uker siden begynte problemene - sikringen går nesten alltid etter 15-45 minutter. Ingenting annet enn bilen har vært tilkoblet kursen. Har snakket med Tesla flere ganger i telefonen - avhengig av hvem jeg snakker med så finner de ikke noe galt, de anbefaler at jeg skaffer meg en elektriker eller de ser "mystiske meldinger" i bilens logg som de lover at de skal videresende til "ingeniørene" og deretter ringe meg tilbake. Jeg venter fortsatt i spenning (duh!). Jeg har "startet opp igjen" dialogen med Tesla noen ganger. Ingenting annet er nytt - vi lader bilen koblet til samme kontakt som før montering av dobbeltladeren. Innimellom har vi vært nødt til å ta laaange handleturer hos SmartClub for å få nok lading til daglig kjøring.

Et stort mysterium - men i dag kom kanskje løsningen. Jeg tok kontakt med Salto i forbindelse med bestilling av hjemmelader - og nevnte problemstillingen. Forklaringen - som jeg synes virker veldig sannsynlig - er denne:

Teslas ladere produserer litt elektrisk "støy" i form av noen få mA "jordstrøm". Denne "jordstrømmen" er ikke konstant - den er et produkt av kondensatorene som finnes i laderen (som sitter i bilen). Med en lader var ikke jordstrømmen tilstrekkelig til å få sikringen i husets sikringsskap til å løse ut (vi snakker egentlig om et såkalt kombivern - som altså er både sikring og jordfeilbryter samtidig - jeg har selv kun tenkt på disse sikringene som kun sikringer og tenkt at det er overbelastning som får de til å løse ut - det er selvsagt jordfeildelen som har løst ut). Med dobbeltlader blir det dobbelt så mye "jordstrøm" generert og dermed trigger jordfeilbryteren hos oss.

Løsninger:
1. Bytte lader i håp om å få en med komponenter som har 10% mindre jordstrøm.
2. Bytte kombivern til en bedre type som har elektronisk trigger og ikke jernkjerne - mulig vår er ekstra "triggerhappy" - den er av merke Gewiss.
3. Om Tesla kan "justere" oppførselen til laderen til å lage mindre jordstrøm (tror ikke de kan det?)

Merkelig nok ladet bilen i hele natt uten problemer - og den står lader nå også - fremdeles... Kryss i taket.. Ingenting er endret her hos oss, men i dag lager den altså mindre "jordstrøm" - uvisst hvorfor. Tesla har forsøkt å ringe meg i dag - kanskje har de gjort noe remote magic. Får se i morgen...

Forklaringen til Salto høres riktig ut ja.

Jeg er rimelig sikker på at å bytte kombivern vil løse problemet for deg. Har selv en jordfeilbryter som løser ut en sjelden gang uten at man kan måle feil på nettet (dette er en annen kurs enn teslaen lader på og har ingenting med lading å gjøre).
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Rasmus.Btirsdag 26. november 2013, klokken 10:36
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:01
Sett overfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
hvorfor blir det 2 faser på IT nett? Man får jo ikke mer en en fase med 2 ledere? Har man 3 ledere får man 3 faser L1 - L2, L2 - L3 og L1 - L3.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: OleTtirsdag 26. november 2013, klokken 11:28
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49
Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.

Og hva er det på TT-nett?
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: cairnztirsdag 26. november 2013, klokken 11:30
Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 26. november 2013, klokken 10:36
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49
Sitat fra: OleJA på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:01
Sett overfall inn en 3-fase sikring på denne kabelen. Da slipper du å gjøre om på noe i sikringskapet dersom det skulle komme en HPWC som kan utnytte 3-fase IT.
I tillegg bør du vurdere å sette opp både 1-fase og 3-fase stikk (parallellkoblet) på denne kursen.

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
hvorfor blir det 2 faser på IT nett? Man får jo ikke mer en en fase med 2 ledere? Har man 3 ledere får man 3 faser L1 - L2, L2 - L3 og L1 - L3.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Tror den enkle forklaringen er at i TN-nett er belastningen mellom en fase og jord (L1-N, L2-N og L3-N for apparater på 230V, og mellom L1-L2, L1-L3 og L2-L3 for apparater på 400V). I et IT-nett er belastningen mellom to faser (L1-L2, L1-L3, L2-L3 for apparater på 230V) - hver fase brukes i to kombinasjoner.

Se mer utfyllende på Wikipedia om Nettsystem (http://no.wikipedia.org/wiki/Nettsystem)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: scoottirsdag 26. november 2013, klokken 11:56
Det var det "cairnz" skrev jeg ville frem til.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Griffeltirsdag 26. november 2013, klokken 12:54
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
Glem det gutter hold på gammel vane.

1-fase er 1-fase enten den plukkes mellom L1 og L2 eller mellom L1 og N som altså ikke er Jord men Nøytral (0).
På den annen side hender det at en feil blir riktig om den gjentas ofte nok. Installasjonsbransjen kaller ofte 1-fas i IT nett for 2-fas, og 1-fas i TN nett for en fas, denne feilen har også kommet så langt som til montørhåndboka som er basert på NEK. NEK har det imidlertid korrekt definert 1-fas er 1-fas enten det er mellom L1 og N eller mellom L1 og L2. Så om denne feilen har blitt gjentatt ofte nok for å bli korrekt ?
(Så lenge NEK har det riktig er det 1 fas som gjelder.)

Splittfase systemet i USA kalles også ofte feilaktig for 2-fas. (1-fas 120V, 2-Fas 240, men siden disse 2 fasene på 120V i serie med hverandre da er 180 grader forskjøvet blir det alikevell tilslutt bare en fase)

Ekte 2-fas har vært i bruk. Teslas flerfase system var et 2-fas system hvor fasene var 90 grader forskjøvet. Systemet var utbredt i USA og de første generatorene i Howerdammen var 2-fas generatorer. 2 og 3 fas systemene kunne kobles sammen med Scot-T transformatorer og de levde side om side. 2-fas systemet krever også 3 ledere L1, L2 og N.

I engelsk literatur står det noen ganger at Tesla oppfant flerfase systemet. Det han fikk patent på var 2-fas systemet, og han var hårfint senere ute enn Ferraris i Italia med sitt noe mer avanserte 3-fas system.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Rasmus.Btirsdag 26. november 2013, klokken 12:58
Jada, jeg vet godt hvordan man belaster, men åkke som, mellom L1 og L2 er det bare en fase, men to ledninger. Bruker du 3 ledere er det 3faser, som er forskjøvet med 120 grader i forhold til hverandre.
Men såklart, hvis det er dette med antall ledere som IKKE er null leder som definerer hva man kaller det så er det en viss logikk, men fremdeles teknisk feil da to ledere ikke kan gi mer en 1 fase.


Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Rasmus.Btirsdag 26. november 2013, klokken 13:01
Da kom Griffel meg i forkjøpet, som vanlig med usedvanlig grundige forklaringer :)


Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: scoottirsdag 26. november 2013, klokken 13:07
Sitat fra: Griffel på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:54
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 09:49

Her har du løsningen. når du alikevel legger ned en ny kurs. Sett opp 3fas 32A på kursen, og to kontakter i garasjen. En 3-fas og en 2-fas.

Husk gutter, 1-fase er på TN-nett. 2-fase på IT nett. ;) Gammel vane vond å vende.
Glem det gutter hold på gammel vane.

1-fase er 1-fase enten den plukkes mellom L1 og L2 eller mellom L1 og N som altså ikke er Jord men Nøytral (0).
På den annen side hender det at en feil blir riktig om den gjentas ofte nok. Installasjonsbransjen kaller ofte 1-fas i IT nett for 2-fas, og 1-fas i TN nett for en fas, denne feilen har også kommet så langt som til montørhåndboka som er basert på NEK. NEK har det imidlertid korrekt definert 1-fas er 1-fas enten det er mellom L1 og N eller mellom L1 og L2. Så om denne feilen har blitt gjentatt ofte nok for å bli korrekt ?
(Så lenge NEK har det riktig er det 1 fas som gjelder.)

Splittfase systemet i USA kalles også ofte feilaktig for 2-fas. (1-fas 120V, 2-Fas 240, men siden disse 2 fasene på 120V i serie med hverandre da er 180 grader forskjøvet blir det alikevell tilslutt bare en fase)

Ekte 2-fas har vært i bruk. Teslas flerfase system var et 2-fas system hvor fasene var 90 grader forskjøvet. Systemet var utbredt i USA og de første generatorene i Howerdammen var 2-fas generatorer. 2 og 3 fas systemene kunne kobles sammen med Scot-T transformatorer og de levde side om side. 2-fas systemet krever også 3 ledere L1, L2 og N.

I engelsk literatur står det noen ganger at Tesla oppfant flerfase systemet. Det han fikk patent på var 2-fas systemet, og han var hårfint senere ute enn Ferraris i Italia med sitt noe mer avanserte 3-fas system.
Men for å dra ut 230V far et IT-nett så må du jo koble deg inn mellom to faser? Fasespenningen er jo 230V. Mens fasespenning på TN-nett er 400V.

Men flott forklart hvorfor jeg definerte det feil, selvom definisjonen i mine øyne ikke er logisk i det hele tatt.
EDIT: Leste meg opp litt grundigere, det er jeg som blander sammen definisjonen faser og faseledere. Henger vel igjen fra mine dager som læregutt  ::)

Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Rasmus.Btirsdag 26. november 2013, klokken 13:11
Man kobler seg ikke mellom 2 faser. Man kobler seg over 2 ledere. Hvis du kobler til ett osciloskop på disse 2lederne vil du se en sinuskurvet fase på 50 hertz.



Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Havebigfuntirsdag 26. november 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:38
Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).
Hva ble fasit, Andrewas?
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Andrewasonsdag 27. november 2013, klokken 11:44
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 26. november 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 26. november 2013, klokken 00:38
Elektrikeren kommer i morgen - skal be han måle jordfeil på den kursen samtidig som han installerer egen kurs for bilen (32A).
Hva ble fasit, Andrewas?
Elektrikeren ble syk og utsatte til Torsdag. Får se om han kommer...
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: JTBonsdag 03. september 2014, klokken 19:43
Fant du ut av dette problemet? Jeg har en 230 IT nett med en kurs ut til låven med 3 fas 50A, denne sikringen sitter inne sammen med en jordfeilbryter for hele denne kursen. I låven er den brutt ned til noen mindre kurser. Når jeg kjører korntørke og andre ting som trekker mye strøm går ikke jordfeilbryteren, men lader jeg Teslaen går det alltid etter 1-3 timer. Lader på 16 A en-fas i dag. Ville ha elektrikkeren til å fjerne jordfeilbryteren i skapet inne som dekker hele låven, og heller sette jordfeilautomater på hver kurs i skapet i låven, men det var ikke lov siden kablen ut til låve ikke var av riktig type.

Hvordan ror jeg i land denne problemstillingen?
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Car-Eltorsdag 04. september 2014, klokken 07:53
He he!

2-fase...   E vel 180 grader snudd så summen av V = 0.

Samme effekten kan vel oppnådd med å kappe kabelen.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Griffeltorsdag 04. september 2014, klokken 19:19
Sitat fra: Car-El på torsdag 04. september 2014, klokken 07:53
He he!

2-fase...   E vel 180 grader snudd så summen av V = 0.

Samme effekten kan vel oppnådd med å kappe kabelen.
Feil ved 180 grader dobles spenningen.
Tofase systemet ble oppfunnet av Tesla og har 90 grader forskyvning. I USA har de et splitfasesystem med 180 grader forskyvning som ofte feilaktig kalles 2 fase (1fas 120V, "2fas" 240V). Enfase motorer er egentlig 2 fas motorer. Tofase system (90grader) var ganske vanlig i USA (orginal installasjonen i Hoverdammen) og er kompatibelt med trefasesystem da disse kan kobles sammen med hjelp av en Scot T transformator.

Men: enfase er enfase enten det det er mellom L1 og L2 i et IT system eller mellom L og N i et TN nett.

Desverre har installasjonsbransjen feilaktig begynt å kalle enfas IT for tofas og enfas TN for enfas.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Car-Elfredag 05. september 2014, klokken 07:59
@Griffel

180 grader fase vending gir foreksempel:
V1 = 1
V2 = -1
V = V1+V2 = 1 + -1 = 0

Og om du ikke ser humoren i dette...    Synd.
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Øyvind.hfredag 05. september 2014, klokken 08:00
Tomt for sleggefett?
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: JTBfredag 05. september 2014, klokken 08:12
Lurer på det, dette hjalp noe jævlig ;-)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Muffinmanfredag 05. september 2014, klokken 08:23
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. september 2014, klokken 08:00
Tomt for sleggefett?
Sitathttp://sleggefett.com/
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Griffelfredag 05. september 2014, klokken 11:37
Sitat fra: Car-El på fredag 05. september 2014, klokken 07:59
@Griffel

180 grader fase vending gir foreksempel:
V1 = 1
V2 = -1
V = V1+V2 = 1 + -1 = 0

Og om du ikke ser humoren i dette...    Synd.
Humor er bra, men det er greit at det er korrekt.
Noen tror dessverre at en og en alltid er to, men når en kommer til vektorregning er det ikke altid slik. Så i folkeopplysningens ånd skrev jeg mitt innlegg.
I installasjonsbransjens såkalte 2 fas (IT) som egentlig er vår vanligste enfas er:
230V summen av U1 133V og U2 133V. (Dersom U1 og U2 hadde vært tilstede)
1fas i TN anlegg er 230V, summerer en U1 og U2 får en 400V (noe alle her på forumet vet) :)
I N. Teslas 2fase system (90grader) var summen av U1 110V og U2 110V =155V.
og i USA såkalte 2fas (180 grader) blir summen av U1 120V og U2 120V =240V.
Slik er det bare når en driver med fustasjeopphengingsforkoblinger. ;D

(og om du ikke tror meg kan du tegne opp vektorene og måle avstanden mellom spissen av U1 og U2)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: muggostfredag 05. september 2014, klokken 11:53
Sitat fra: Muffinman på fredag 05. september 2014, klokken 08:23
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. september 2014, klokken 08:00
Tomt for sleggefett?
Sitathttp://sleggefett.com/

Eller som da jeg ba fruen stikke innom Nissan på vei hjem for å kjøpe 2 liter vekselstrømsolje til bilen :-)
Tittel: Sv: Ladeproblemer etter montering av tvillinglader.
Skrevet av: Muffinmanfredag 05. september 2014, klokken 12:01
Eller fiskeren som ba nykomlingen om å stikke inn og hente vasefett til bruk for å få garnvasene til å gli opp.

Har for øvrig svært lite til overs for den type pranks ovenfor unge, uerfarne og gjerne usikre mennesker på vei inn i arbeidslivet. Lista over motargumenter er lang, og slik oppførsel går gjerne i "arv" på arbeidsplassen da man faktisk lærer nykomlingen at det er OK at voksne mennesker oppfører seg slik.